Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#13001

Postad 25 september 2017 - 19:06

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Kedi (2016)

Något av det bästa med det här annars mediokra livet är ju faktiskt katter. Den här dokumentären utforskar något djupare än de jönsiga kattfilmer som miljontals tittar på varje dag på Youtube dock. Den berättar om gatukatterna i Istanbul som går en osäker framtid till mötes med allt byggande som tränger bort grönområden. I århundraden har katter vandrat runt på Istanbuls gator ända sedan skeppskatter (varje respektabelt skepp hade en katt ombord för att lösa råttproblemet) klev iland under den ottomanska epoken och sedan (typiskt katter) missade skeppet tillbaka.

De har blivit en del av stadsbilden. Vissa är vilda och sköter sig själva, medans andra har låtit vänliga jättar - människor, ta hand om dem. Vi får följa sju katter, alla med en fascinerande historia. Tonen sätts direkt när vi får följa en mamma i jakt på mat åt sina ungar - kryssandes mellan människoben, bord och stolar följer kameran efter från ett katt-perspektiv genom myllrande gator. Det är häftigt, vackert och gjort med intentionen att verkligen berätta kattens historia.

Den tuffa honan som med järnhand styr gatan och jagar bort alla som vågar närma sig hennes pojkvän och bara accepterar människoklappar om det är hårt nog. Hennes namn? Psycho, såklart. Eller den aristokratiska hanen som får mat av en finrestaurang men har respekt nog att aldrig tigga av gästerna eller gå innanför dörren - istället knackar han furiöst på rutan när han ser att favoriträtten tillagas. Det är sju distinkt olika personligheter och alla är så förbannat älskvärda.

Stillsamt och rogivande rullar fantastiska bilder på Istanbul ut tillsammans med en poetisk ljudbild och man finner en katt i nästan varje bildruta. Vare sig de leker katt-parkour eller bara sover så finns de alltid där. Människorna som intervjuas brer på lite väl mycket ibland om kattens betydelse när gud till och med dras in men man märker onekligen att de har förändrat deras livssyn. Katter har förmågan att göra det.



#13002

Postad 25 september 2017 - 21:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Elton John: The Million Dollar Piano

 

Bifogad fil  elton.png   104,43K   0 Antal nerladdningar

 

Usel ljudkvalitet. Ingen bas, enorm dist på röst och instrument, värdelös surroundmix, och kass dynamik.

 

Trodde först att det var något fel på anläggningen, men har testat den hos en bekant, och det var lika illa där.



#13003

Postad 25 september 2017 - 22:35

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 1

Wild at Heart 4,5/5

- Lynch! Som vanligt bjuds man på en grym resa med mycket udda karaktärer. 

 

Wolf Guy 3,5/5

- Japansk varulvs action med Sonny Shiba. Funkar rätt bra.

 

Doberman Cop 4/5

- Sonny Shiba som hårdnävad polis går absolut hem.

 

Cops vs. Thugs 4/5

- Bra Yakuza rulle av Fukasaku.



#13004

Postad 26 september 2017 - 07:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ageve,

Det där är så fruktansvärt tråkigt när förväntningar är så mycket högre än resultat på produkt.

#13005

Postad 01 oktober 2017 - 10:36

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
En gammal raritet som jag endast lyckades finna via ebay. Också delorsak till inköp av Panasonic NV-W1.

Filmen är en potpurri på några antika historier. Däremot hade skaparna svårt att hålla isär grekiska alternativt latinska namn.

9 av 10 Flygartofflor.

Bifogad fil(er)



#13006

Postad 01 oktober 2017 - 16:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ageve,

Det där är så fruktansvärt tråkigt när förväntningar är så mycket högre än resultat på produkt.

 

Ja, och man kan inte lita på reviews heller. Toppbetyg överallt, t om på "Audiophile reviews".

 

Har testat den i en tredje anläggning nu. Lika dåligt...



#13007

Postad 01 oktober 2017 - 18:07

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Det på filmstaden i Växjö. Fjortisrulle.

#13008

Postad 01 oktober 2017 - 22:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Snatched USBD

http://www.imdb.com/...1/?ref_=nv_sr_1

 

Faktiskt rätt rolig. Hade inte förväntat mig något med tanke på betyget, men det är uppenbart att den här filmen är nedröstad pga Schumer.

Inget mästerverk, men betydligt bättre än senaste årens Franco eller Rogan röker weed i varenda film.

 

Tror inte att betygen är något korståg mot Schumer. Såg den ikväll och enligt mig är imdbs betyg klart berättigat. Snarare är väl Rogan/Franco för högt betygsatta.

 

Oavsett, undvik.



#13009

Postad 02 oktober 2017 - 20:46

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Grey Gardens (1975)

East Hampton är ett luxuröst område i staten New York där gräddan av eliten bor i stora lyxvillor. Där ligger Grey Gardens - ett 28-rums hus där 80-åriga Edith Bouvier Beale bor tillsammans med sin dotter Edie, 56 år. Självaste Jackie Kennedy spenderade en stor del av barndomen där då Edith var hennes faster och Edie hennes kusin. Men av det nobla överklasslivet finns inte mycket kvar - huset är förfallet, smutsigt och de bor där med sina katter och tvättbjörnarna som härjar på vinden. Utan någon som helst ambition att städa upp huset och sig själva ockuperar Edith och Edie bara ett fåtal rum där maten lagas i sängen (glass till middag är populärt) och dagarna består av ständiga gräl över hur livet kunde ha sett ut.

Filmen är lite som att köra förbi en olycka man inte kan låta bli att titta på. Vidrigt men fascinerande. När teamet bakom klassiska dokumentären Salesman (1969) fick höra den här historien tyckte de det var för bisarrt för att vara sant, det måste dokumenteras. Så de fick kvinnornas tillåtelse att följa deras liv i det fallfärdiga huset, säkerligen inte missnöjda med att få uppmärksamhet igen.

Det är så sorgligt. Inte bara över hur de lever men när man får veta hur Edith manipulerat Edie över åren känner man synd för henne. Visst att hon är skogstokig med sina spontandanser, sångnummer och excentriska beteende - när hon inom loppet av en minut blir våldsamt förälskad i en av kameramännen fruktar jag seriöst för deras säkerhet - men hon levde ett lovande liv i New York där hon kunde ha blivit en stjärna innan Edith kallade hem henne. Nu är hon så hopplöst förtvivlad över alla chanser hon missade, det giftermål hon kunde haft om inte Edith satt stopp för alla män.

Nu ligger Edith i sängen hela dagarna och skriker konstant på Edie som flummar någonstans i huset, det är misär och tragedi på hög nivå. En påfrestande dokumentär som man nästan bara orkar med små doser av åt gången. Men det är likväl fascinerande över hur livet kan bli för vissa, även de som hade de bästa förutsättningarna.



#13010

Postad 03 oktober 2017 - 09:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0
Spiderman: Homecoming

Känns som om spindeln denna gång har mer problem med tjejjer, finnar och målbrott än med skurkar.
Får inte heller riktigt ihop tidsaxeln i vilken historien utspelar sig, då Peter Parker påstår sig
vara 15 år gammal, hans moster är tämligen ung, men singel. Ska dock erkänna att jag inte är något
expert i ämnet ;)'

Dålig reboot, med ytterst tunn historia 1/5.

Redigerat av frollic, 03 oktober 2017 - 09:21.


#13011

Postad 03 oktober 2017 - 12:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: Grey Gardens (1975)

 

Och gillar man denna får man inte missa The good life. http://www.imdb.com/title/tt1846771/

 

Finns just nu tillgänglig på http://urplay.se/pro...2-the-good-life



#13012

Postad 03 oktober 2017 - 15:31

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Spiderman: Homecoming

Känns som om spindeln denna gång har mer problem med tjejjer, finnar och målbrott än med skurkar.


Håller med om detta. Dessutom var den lite för "rolig" och lättsam för mig.

Men tyckte endå den var underhållande så den får 3/5 i betyg av mig

#13013

Postad 03 oktober 2017 - 21:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Håller med om detta. Dessutom var den lite för "rolig" och lättsam för mig.
Men tyckte endå den var underhållande så den får 3/5 i betyg av mig

Att en finnig spindelman är tåligare än hulken och starkare än stålis fick mig att sura till ordentligt. Nä, jag ger den en svag 2/5.

#13014

Postad 04 oktober 2017 - 02:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2
En minut av Dunkirk. Eller Operation Dunkirk möjligen.

Tankspritt feltryck i iTunes som kosta mig 49 kr. :D

#13015

Postad 04 oktober 2017 - 06:12

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

En minut av Dunkirk. Eller Operation Dunkirk möjligen.

Tankspritt feltryck i iTunes som kosta mig 49 kr. :D

och vad ger du för betyg till den minuten ;)

#13016

Postad 04 oktober 2017 - 06:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
0/5 möjliga.

Såg lite senare av ren nyfikenhet 10 min till och betyget höll sig konstant.

Edit: Haha, tur att man inte är ensam iaf.
https://support.sfan...nkirk-en-bluff/

Redigerat av pacman, 04 oktober 2017 - 06:24.


#13017

Postad 04 oktober 2017 - 09:07

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

En minut av Dunkirk. Eller Operation Dunkirk möjligen.

Tankspritt feltryck i iTunes som kosta mig 49 kr. :D

 

Den höll jag och sambon på att trilla på också för någon helg sedan. (Lite fult av apple kan jag tycka ändå,, rätt uppenbart att 90% av dom som trycker på den filmen är omedvetna om att det inte är den de förväntar sig. Men men, kanske inte så dyr läxa ändå ;)



#13018

Postad 04 oktober 2017 - 09:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Edit: Haha, tur att man inte är ensam iaf.
https://support.sfan...nkirk-en-bluff/

Antar att SF Anytime inte förbättrat informationen om filmen sedan slutet på aug ;)
https://m3.idg.se/2....eration-dunkirk

Redigerat av frollic, 04 oktober 2017 - 09:23.


#13019

Postad 04 oktober 2017 - 15:24

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 2
Baby Driver
Efter 10 min så är man bara uttråkad. En film helt utan manus.
Hemsk color grading också.

#13020

Postad 05 oktober 2017 - 09:20

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

En minut av Dunkirk. Eller Operation Dunkirk möjligen.

Tankspritt feltryck i iTunes som kosta mig 49 kr. :D

:D

 

Jag bläddrade bland filmer på iTunes och stötte på Alien Convergence. Känns lite som samma grej man försökt sig på där. https://itunes.apple...ce/id1253496387



#13021

Postad 05 oktober 2017 - 21:23

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

SSF: Blade Runner 2049 (2017) | 4/5 |

År 2049 har replikanter - biodesignade människor vars syfte i början var att arbeta på andra planeter - blivit en del av samhället. En av dem, K, jobbar som en blade runner för LAPD och har som uppgift att hitta och pensionera (skjuta hål i dem) gamla replikanter som smitit undan. Ett fall gräver upp hemligheter som aldrig var menade att se dagens ljus och nu måste K hitta Rick Deckard, en blade runner som varit försvunnen i 30 år.

Denis Villeneuve har ett CV som redan nu placerar honom bland de bästa och mest spännande regissörerna men han satte ryktet på spel genom att ta sig an sin största utmaning hittills - en uppföljare till kultfilmen Blade Runner (1982). En film jag själv inte ser som ett mästerverk men många andra gör. Och han gör det galant, enligt mig så överträffar han Ridley Scott's original. Historierna är dock sammanlänkade så har man inte sett originalet så får man nog inte ut så mycket av den här rent storymässigt.

Det är långa scener, några omotiverat långa sett till hur lite de tillför storyn. Denis Villeneuve låter varje moment hänga i luften och glänsa i det otroliga fotot som är så läckert att man helst inte vill blinka. Men trots att det visuella är ögongodis och förmodligen det bästa med filmen så blir den konstnärliga vinkeln och symboliken något segt i vissa scener. Jag älskar när två personer har en fåordig och lång dialog för skådespelet och stämningen är fantastisk, nervigt som tusan, men det kommer definitivt inte tilltala alla.

Ryan Gosling bär upp varje scen till fullo och tur är det för han är i bild 90% av filmen. Han uttrycker så mycket bara med ansiktet, jag påminns om hans tystlåtna karaktär i Drive (2011) som är åh-så cool men ändå full med känslor som kan explodera när som helst. I en film fylld av grymma karaktärer gillar jag Sylvia Hoeks obarmhärtiga replikant bäst. Hon är briljant.

En sci-fi-noir som i långa stunder är fullständigt trollbindande med en urläcker, regntung framtidsvärld och scener som kommer bli ikoniska. Jag njöt i stora drag, men tredje akten sviker och hindrar det för att bli en fullkomlig upplevelse. Ändå, en väldigt bra film.


Redigerat av Neatless, 05 oktober 2017 - 21:26.


#13022

Postad 08 oktober 2017 - 15:27

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Spiderman: Homecoming

Har kollat 10 min, men det känns som det här är en uppföljare till någon annan film.
Måste man se varenda marvelfilm för att fatta något?



#13023

Postad 08 oktober 2017 - 16:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Har kollat 10 min, men det känns som det här är en uppföljare till någon annan film.
Måste man se varenda marvelfilm för att fatta något?

Den knyter an till Captain America: Civil War, med en del tillbakablickar, och
förklaringar till bla hur Spindeln fick sin dräkt.

Tbh, vet jag inte ens som Spindelmannen någonsin existerade i samma "universum" som
Capt America - är inte tillräckligt insnöad på serierna, eller om det bara är ett
Marvell/Hollywood-påhitt.

Redigerat av frollic, 08 oktober 2017 - 19:24.


#13024

Postad 08 oktober 2017 - 17:49

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
The great wall. Vilket spektakel. Betyg 5/10 enbart pga kul ljud- och bildupplevelse.

/R

#13025

Postad 09 oktober 2017 - 15:21

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Girls Trip
Orkade 30 min. En rasistisk film för folk med IQ under 30...

#13026

Postad 09 oktober 2017 - 18:54

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: American: The Bill Hicks Story (2009)

Det var först efter sin alldeles för tidiga död vid 32 års ålder av bukspottkörtelcancer som ståuppkomiker Bill Hicks mörka humor på riktigt blev erkänd som genialisk och långt före sin tid. Hans akter utmanade publiken. Med attacker på religion, nationalism, politik och vårt konsumtionssamhälle överlag liknade det ingen annan komedishow. Publiken kom för skratt men lämnade med mer än så - ett öppnare sinne och många tankar. Numera återfinns han på varje topplista över de bästa ståuppkomiker genom tiderna och han fortsätter vara en inspirationskälla.

Bill Hicks är ett namn jag hört tusen gånger utan att egentligen vetat något om honom. Den här dokumentären visade sig vara en utmärkt introduktion som berättar och hyllar hans liv av de som stod honom närmast. Från en jönsig tonåring som orädd klev upp på scen och dissade sin farsa till en luttrad man som gladeligen svepte drinkar publiken bjöd på och spydde hat över USA. Det var en fascinerande resa mot stjärnorna han gjorde och den är fylld med härliga anekdoter från hans vänner.

Som första gången han drack då han sänkte sju margaritas och sen gick upp på scen med en helt annan inställning än tidigare - hans karaktäristiska bitterhet kom för första gången fram. Eller de gånger de åkte ut i skogen och åt psykadeliska svampar för att trippa och vidga sinna sinnen. Filmen lutar ofta åt det tragiska hållet när den tar upp just alkoholen och drogerna men mot slutet var han ju faktiskt nykter och i det stora hela hyllas hans medmänsklighet och intellektuella sida.

Filmen är gjord på ett konstigt sätt där gamla bilder klipps in i en animation för att illustrera historierna. Lite bisarrt, men det fungerar och det bryts ofta av med liveframträdanden som visar essensen av Bill Hicks. Det är ingen djup analys direkt men det är underhållande, rörande och får mig att förstå storheten i det han gjorde.

För oavsett hur arrogant och osympatisk han kunde vara på scen så måste man älska hans kompromisslöshet och ärlighet. Han sa många sanningar och var samtidigt otroligt underhållande. Galen eller geni - avgör själva.



#13027

Postad 09 oktober 2017 - 20:46

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

En minut av Dunkirk. Eller Operation Dunkirk möjligen.

Tankspritt feltryck i iTunes som kosta mig 49 kr. :D

Nu har Dunkirk från 1958 släppts också för att casha in...
http://www.blu-ray.c...Blu-ray/180853/

#13028

Postad 09 oktober 2017 - 21:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Blade Runner 2049
Bra gjord. Helt ok skådespelare. Fy Sören vad historien är allt för utdragen det gör att filmen blir tråkig och när det väl händer något då sker allt med en gång och sedan blir det för segt. 3/5 får filmen.

#13029

Postad 09 oktober 2017 - 21:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Dark Tower

Näh, inte alls min kopp te.

#13030

Postad 09 oktober 2017 - 22:30

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Delirium (Lamberto Bava) 3,5/5

- Ganska sen giallo som är helt ok. Bra miljöer och fina mord.

 

Kill baby... kill! 4,5/5

- Så denna för ca: 10 år sen och avskydde den då, men nu tycker jag att den är en riktigt bra gothic horror av mästaren Mario Bava.

 

Don't torture a duckling 4,5/5

- Riktigt bra giallo av Fulci.

 

Gabrielle 3,5/5

- Svartsjukedrama i ett distansförhållande av Hasse Ekman.

 

Jazzgossen 4/5

- En resa genom Stockholms nöjesliv under 20-40 talet. Snyggt gjord och välspelad. av och med Hasse Ekman.

 

Stöten 3/5

- Hasse Ekman lånar lite från Kubriks The Killing i denna film. Ok men inte mer.



#13031

Postad 09 oktober 2017 - 23:43

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 1

Dark Tower

Näh, inte alls min kopp te.

Hade kunnat bli bra om den var 10ggr längre..

#13032

Postad 10 oktober 2017 - 07:19

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

The great wall. Vilket spektakel. Betyg 5/10 enbart pga kul ljud- och bildupplevelse.

Den var f_n bättre än en hel del junk som kommit från Hollywod den senaste tiden ;)

 

Dark Tower

Näh, inte alls min kopp te.

Ingen höjdare nej, har iofs inte läst boken, men förutsätter kallt att den är bra mycket bättre än så ....


Redigerat av frollic, 10 oktober 2017 - 07:20.


#13033

Postad 11 oktober 2017 - 16:54

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Guardians of the Galaxy Vol. 2
På samma nivå som ettan kort sagt. Underhållande.

 

7/10



#13034

Postad 12 oktober 2017 - 17:45

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: It (1990) | 1/5 |

Något terroriserar staden Derry. Något som lever i kloakerna och jagar barn. Efter en rad försvinnanden inser sju barn - The Losers Club - att de måste konfrontera sina största rädslor och stoppa monstret innan det stoppar dem.

Den har verkligen inte åldrats väl. Jag kan förstå att den skrämde och traumatiserade unga sinnen när den släpptes - för det är några genuint obehagliga scener, som blodet från fotoalbumet till exempel - men idag stinker den lågbudget, tv-produktion känsla, och det är svårt att finna någon behållning med den. Dåligt skådespel, hemska kulisser direkt från skolpjäsen, löjeväckande dialog (why does it have to be so mean!?) och effekter som gör ont att titta på.

Då återstår egentligen bara igenkänningsfaktorn om man läst boken och Tim Curry's briljans i rollen som Pennywise. Den följer boken troget. Även om det i 99% av fallen suger så är det kul att se hur de valt att tackla ikoniska scener från boken. De hade till och med med häxan som Beverly stöter på och det hade jag verkligen inte förväntat mig. Även om den inte kommer i närheten av bokens stämning så är det någorlunda intressant att bara se deras tolkning.

Tim Currys rolltolkning är det som kommer leva kvar av den här filmen, det enda av egentlig värde. De gånger han inte är ersatt av en hemsk specialeffekt så ändras filmens ton när han dyker upp. Fastän han är en tramsig clown så märker man att han tramsar bara för att j*vlas - för att krydda upp en innan han slukar dig. Han känns oberäknelig, läskig och mystisk. Precis som i boken. Hade han bara backats upp av effekter som inte genast rycker ur en ur illusionen så hade det varit på hög skräcknivå.

En underkänd film/miniserie som inte ens en lysande Tim Curry kan rädda upp. Utsträckt över tre timmar är det alldeles för segt och för oengagerande för att man ska bry sig. Den avslutas dessutom hemskt med vuxendelen där inte en skådespelare känns rätt eller agerar trovärdigt utan det känns som en dålig såpopera med "läskiga" stunder. Har man clownfobi kan man möjligen skrämmas av det här.



#13035

Postad 12 oktober 2017 - 22:20

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Spielberg (2017) - bästa filmdokumentären ever?

#13036

Postad 13 oktober 2017 - 08:37

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 1

SSF: It (1990) | 1/5 |

Har man clownfobi kan man möjligen skrämmas av det här.

 

Det var filmen som gav mig en lättare släng av clownfobi. :unsure:



#13037

Postad 13 oktober 2017 - 09:23

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Det var filmen som gav mig en lättare släng av clownfobi. :unsure:

 

Ah, kan tänka mig det. :)  Hur gammal var du när du såg den?



#13038

Postad 13 oktober 2017 - 23:23

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
10 years på netflix

Jag gillar dialogdrivna filmer men kan väl vara lite trött på "highschoolreunion" filmer.
På något sätt fascineras jag ändå avden här historien. Där andra reunionfilmer brukar ge en ganska bitter efetrsmak ger den här ändå lite värme i hjärtat.

Betyg 6/10

#13039

Postad 14 oktober 2017 - 20:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Fireflfy. En sci-fi serie från förr som är lite skönt b-aktig. Lite mysig så där. Lite för mycket cowboy-känsla, men jag visste ju det..he he.



#13040

Postad 14 oktober 2017 - 20:50

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Breaking Away (1979) | 3.5/5 |

Det är den typiska coming-of-age filmen. Fyra vänner som efter high school står med ena foten in i vuxenlivet men är för rädda för att ta det andra. Undantaget är Dave som drömmer om att bli världens bästa cyklist. Han är besatt av tanken, till den grad att han utvecklat ett italienskt alter ego (eftersom italienare är bäst på cykel) som driver hans föräldrar till vansinne med sitt operasjungande och fräckheten att döpa om katten till ett italienskt namn.

Flera kända ansikten från tidigt i deras karriär - Dennis Quaid som arg, vilsen, före detta stjärn-quarterback, Daniel Stern som lustigkurren i gänget och Jackie Earle Haley som den förståndiga men som ändå tappar det fullständigt om någon kallar honom "shorty". Den som inte senare blev stjärna är huvudrollsinnehavaren Dennis Christopher som spelar Dave, men vi förlåter honom för det - han gör ett utmärkt jobb. Förutom Dave får vi egentligen bara ytligt känna karaktärerna. Faktum är att hela filmen känns ytlig och ofarlig utan något intresse att fördjupa något.

Jag älskar scenerna vid det vattenfyllda stenbrottet dit de återkommer för att bada och klaga över livets orättvisor, där prickar de ungdomskänslan perfekt. Men det är också något av en förutsägbar sportfilm och det blandar sig inte optimalt. I sportfilmer vet man exakt hur slutet kommer se ut och den här är inget undantag. Jag hade hellre sett en utvecklad konflikt mellan gänget och sportnördarna utifrån som kommit till staden för att studera, för det är riktigt underhållande när de börjar sno tjejer från varandra - när Dave ställer sig utanför skolan och sjunger en italiensk serenad till sin förälskelse blir hennes pojkvän INTE särskilt glad.

Den står i skuggan av andra, mycket bättre, coming-of-age filmer men det är svårt att inte gilla den här ändå. Det är en charmig liten film som man blir glad och inspirerad av. En lättsam tittning som är något ostig på sina ställen men som ger en skön känsla rakt igenom. Väl värd att kolla in.



#13041

Postad 14 oktober 2017 - 21:20

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

10 Cloverfield Lane

Skön rulle.

Väldigt mycket bättre än Cloverfield



#13042

Postad 15 oktober 2017 - 06:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Only the dead på Netflix.

Vidrig (väldigt vidrig) men ganska intressant dokumentär om klavertrampet irak-kriget.

#13043

Postad 15 oktober 2017 - 10:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Trail to doomsday. TV-långfilmsavsnitt med MacGyver. Bra om man som jag sett och gillar originalserien.
http://www.imdb.com/title/tt0110420/

Redigerat av Buddypresley, 15 oktober 2017 - 10:27.


#13044

Postad 15 oktober 2017 - 11:12

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Chinatown - Den håller än, riktigt bra film. En stark 4/5



#13045

Postad 15 oktober 2017 - 14:19

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 1

Det levande slottet

Ruskigt snygg, magisk och allmänt mästerlig. En av de 10 bästa animerade filmerna någonsin.

 

9/10



#13046

Postad 16 oktober 2017 - 18:54

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: New York Doll (2005)

Basisten Arthur "Killer" Kane var en av grundare till det banbrytande punkbandet New York Dolls som på 70-talet väckte stor uppmärksamhet. Kanske inte så mycket för sin musik, utan mer för den androgyna och glammiga framtoningen som senare skulle inspirera (förpesta) band på 80-talet. Arthur var klippan i bandet som med sina basslingor drev fram hela maskineriet. Men interna bråk och dödsfall upplöste bandet bara fem år efter bildandet.

När alla andra bandmedlemmar gick vidare och rönte framgångar på eget håll - speciellt frontmannen David Johansen som även hoppade in i flera filmer, och förstås legenden Johnny Thunders - så hände det inte mycket för Arthur. Alla hans bandprojekt floppade, det blev tydligt att New York Dolls var höjdpunkten i hans karriär och när den insikten slog till föll han in i en djup depression. Han levde följande år i fattigdom och alkoholiserad. Efter att ha sett Johansen på tv och, återigen, blivit påmind om det liv han kunde ha levt kastade han sig ut ur ett fönster i ett självmordsförsök.

När dokumentären tar vid är det 30 år sedan New York Dolls. Arthur, som blivit mormon, är fortfarande utfattig och jobbar med att arkivera på ett bibliotek. Men ödet ska visa sig ha en överraskning för honom - artisten Morrissey vill återförena New York Dolls för en spelning i London. Drömmen lever! Nu gäller det bara att hitta pengar för att lösa ut basen från pantbanken och börja repa.

Dels en hyllning till New York Dolls där musiker som Mick Jones, Bob Geldof och Iggy Pop hyllar deras inflytande men främst är det berättelsen om ett tragiskt livsöde. Den timida Arthur får man direkt sympati för i detta personliga porträtt. Så snäll och varmhjärtad och nu ska han äntligen få smaka på framgång igen. Men frågan om hur kapabel han fortfarande är och reaktionen på att återse sina forna vänner/rivaler igen hänger i luften och gör det väldigt spännande - När David Johansen lekfullt börjar håna hans tro bara minuter innan spelningen fruktar man att känsliga Arthur ska göra något riktigt dumt.

En otroligt varm musikdokumentär och en av mina favoriter. Finns på Vimeo.



#13047

Postad 17 oktober 2017 - 18:36

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
The Warriors på BD

Kul att kunna återse en film efter 35 år och fortfarande tycka att den är bra men på ett annat sätt.

Förr tyckte man att filmen var spännande och häftig. Nu kan man se den som en saga inte helt olik Sagan om ringen faktiskt.

Betyg 7/10 borde ha högre betyg men får avdrag för stolpigt skådespel.

#13048

Postad 18 oktober 2017 - 04:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

The Warriors på BD

Kul att kunna återse en film efter 35 år och fortfarande tycka att den är bra men på ett annat sätt.

Förr tyckte man att filmen var spännande och häftig. Nu kan man se den som en saga inte helt olik Sagan om ringen faktiskt.

Betyg 7/10 borde ha högre betyg men får avdrag för stolpigt skådespel.

 

Skratt,

 

härlig rulle. Minns första gången jag såg den på piratkopierad VHS. Storyn tycker jag håller, men som du nämnt, skådespeleriet lämna ibland en hel del att önska. Såg filmen igen för någon månad sedan. Kul och märkligt att se att det området på Manhattan(vad jag förstår) som filmen spelats in i gått från total misär till idags sjukt höga priser på boende. Många sköna galna filmer spelades in där och det fanns bra galna kulturkollektiv som idag tillhör eliten. Hade de fått en chans att frodas idag tror du?  ;)



#13049

Postad 20 oktober 2017 - 15:56

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

SSF: Shoot to Kill (1988) | 3/5 |

En synnerligen brutal mördare har precis undkommit polisen med en påse diamanter i näven. Hack i häl är FBI-agent Warren Stantin. När mördaren infiltrerar en vandringsgrupp på väg ut i vildmarken tvingas Stantin, stadspojke som han är, ta hjälp av vildmarksexperten Jonathan Knox för att ta upp jakten bland snötäckta berg och argsinta björnar.

God gammaldags action som känns oförskämt fräsch än idag. Originell story, solid regi som hela tiden driver det framåt och engagerar, sympatiska hjältar och en läbbig skurk (som gillar att skjuta folk genom ögat). Sen får man som tittare initialt själv agera detektiv och försöka lista ut vem mördaren är i vandringsgruppen vilket är kul och välgjort, det kunde dem ha dragit ut längre på.

Sidney Poitier är suverän i huvudrollen och uppvisar en komisk sida man sällan sett. Man skulle kunna tro att det är på gränsen till jönseri med en stadspojke som nu ska rida häst för första gången - reagera på älgar och björnar och klaga över frusna tår, men det fungerar bra. Dels är Poitier skicklig på att balansera mellan allvarlig och komisk, dels är samspelet med Tom Berenger som spelar vildmarksexperten oerhört underhållande.

Flera scener uppe på bergsklipporna är hisnande och nervkittlande, det här är ingen film att rekommendera för den höjdrädda. Det är skönt att gå tillbaka och se riktigt stuntarbete som inte är nedklottrat med CGI - här är faran påtaglig och ger en helt annan äkthets-känsla än mycket av vad dagens filmer lyckas med.

Några negativa saker som drar ned betyget och då är det främst den äckliga tidstypiska musiken jag stör mig på. Saxofoner adderar liksom inte mycket till spänningen för mig, tvärtom. Spänningen dör också en aning mot slutet när 80-talsklyschorna blir för mycket och ruinerar en del av vad filmen byggt upp. Kirstie Alley får inte mycket att arbeta med heller, hennes karaktär är dåligt skriven.

Men det är en mästerlig uppbyggnad som i helhet skapar en spännande thriller i underbara miljöer med fartfyllt tempo och härliga karaktärer.


Redigerat av Neatless, 20 oktober 2017 - 15:57.


#13050

Postad 20 oktober 2017 - 22:40

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
If IStay på BD

Kände för någon slags existensiell film idag och då blev det den här..
En tjej råkar ut för en bilolycka och hamnar i väntrummet melan liv och död. Vilken väg väljer hon?

Inte helt lyckad film då man inte riktigt känner för någon av karaktärerna. Okej skådespel men kass regi.

Betyg 5/10

Die hard på BD

McTiernans mästerverk. Senast jag såg den var i 4:3 på VHS. Tycker den fångar tittaren bättre i cinemascope. På stor duk blir det ännu lite bättre. Fast man märker att det var ett tag sedan den kom ut.

Betyg 7/10

Redigerat av Fisher_king, 20 oktober 2017 - 22:41.




8 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 8 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.