Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smart disklösning DROBO

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Data Robotics Drobo USB DRO4DU20 (Externa lagringschassin) 0 3 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo USB/FW800 DRO4DD20 (Externa lagringschassin) 3 7,12 (7) Inga priser
Data Robotics DroboPro DRPR1A31 (Externa lagringschassin) 5 8 (2) Inga priser
Data Robotics Drobo USB DRO4DU50 (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR3A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics DroboElite DREL1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo FS DRDS2A31 (NAS-servrar) 4 7 (1) Inga priser
Data Robotics Drobo S DRDR4A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Data Robotics Drobo Mini 1A31 (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser

#101

Postad 18 december 2008 - 16:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Hittade svar på alla mina frågor här: http://www.drobospac...e-Volume-Sizes/
Kanske kan hjälpa någon annan också.
Dock så verkar det som jag får köra med flera volymer, för att installera Vista finns inte en chans att jag kommer göra ;)

#102

Postad 18 december 2008 - 19:35

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Hittade svar på alla mina frågor här: http://www.drobospac...e-Volume-Sizes/
Kanske kan hjälpa någon annan också.
Dock så verkar det som jag får köra med flera volymer, för att installera Vista finns inte en chans att jag kommer göra ;)

Jag förtstår inte, varför ska du köra med flera volymer? Varför skulle du behöva installera Vista?

#103

Postad 18 december 2008 - 21:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag förtstår inte, varför ska du köra med flera volymer? Varför skulle du behöva installera Vista?

Det är flera volymer eller vista, xp klarar bara 2TB partioner.

#104

Postad 18 december 2008 - 23:00

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Det är flera volymer eller vista, xp klarar bara 2TB partioner.

OK, visste inte att du körde PC, jag kör 8TB volymer på Mac, jag har inte några problem med längre uppstartstider heller eftersom mina två burkar står på hela tiden...

#105

Postad 18 december 2008 - 23:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Gav OSX ett halvår, och det var not for me om vi säger så ;)

Men drobon är jag väldigt nöjd med, väldigt smidig maskin!

#106

Postad 22 februari 2009 - 22:01

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Jag funderar starkt på en Drobo, men... Alltså. Om jag köper en backupmaskin för 5000 kr så vill jag faktiskt ha bättre garanti än bara två år - det är sjukt lite med tanke på vad den faktiskt är ämnad för! De allra flesta diskar dör ändå inte inom 2 år :)

#107

Postad 24 februari 2009 - 13:20

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
http://www.shufflega...urns-exchanges/

In concept, Drobo is a wonderful product: it’s cool looking, expandable, and really solves most of your storage needs. We’ve had two USB Drobos in our office but they both stopped working and now we’re having trouble getting them fixed.


Jag har läst om DroboCare, som verkar finnas i USA... Då förlängs iallafall garantin till 3 år, vilket ändå är sjukt lite. Dessutom kostar det $49 per år - vad är det? ;) I början betalar man alltså för samma garanti man enligt lag redan har, hehe.

Vad finns det för alternativ till Drobo?

#108

Postad 24 februari 2009 - 15:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad finns det för alternativ till Drobo?

Det finns väl inga alternativ som jag vet egentligen som sköter allt på filnivå.
Det du får kika på annars är väl tex netgear readynas, den raidar på disknivå men funkar annars rätt lika och har lite mer funktioner.

#109

Postad 12 mars 2009 - 19:01

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

http://www.shufflega...urns-exchanges/



Jag har läst om DroboCare, som verkar finnas i USA... Då förlängs iallafall garantin till 3 år, vilket ändå är sjukt lite. Dessutom kostar det $49 per år - vad är det? :D I början betalar man alltså för samma garanti man enligt lag redan har, hehe.

Vad finns det för alternativ till Drobo?


Det är inga problem att få din Drobo utbytt i alla fall.
Det är större problem med hållbarheten på Drobon. Inne på min tredje nu...

#110

Postad 28 mars 2009 - 15:02

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0

Det är inga problem att få din Drobo utbytt i alla fall.
Det är större problem med hållbarheten på Drobon. Inne på min tredje nu...

Jo, men de har väl dött inom ett år antar jag?

Vad har hänt med de två innan då?

#111

Postad 07 april 2009 - 12:12

Ian Birchman på DROBO
  • Ian Birchman på DROBO
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
I kväll den 7 april 2009 kommer vi att utvidga vårt produktsortiment
Så för er som är intresserade av DROBO, besök vår sida www.drobo.com vid 18.00

Ian Birchman
Fix IT / Drobo Scandinavia
www.drobo.se

#112

Postad 07 april 2009 - 12:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ohhh spännande spännande. Jag håller tummarna för ett pci/pci-express kort med plats för 8 diskar.. sweeeeet

#113

Postad 07 april 2009 - 16:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Drobo Pro alltså... 8 platser... vad kostar den med tanke på priserna för dom med 4 platser... 15.000:- utan disk?

Finns det lite underligt att det fortfarande intefinns en eSata port ?!?

Redigerat av Martin, 07 april 2009 - 16:12.


#114

Postad 07 april 2009 - 21:51

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Nice med 8platser! Men priser skulle jag vilja se. 15papp?? Hallå...
Sen så nätverksuttaget verkar man inte ha nån nytta av om man inte kan ha den som nasserver utan pc. Antagligen för att man ska köpa droboshare också, eller?

Rabatt här i Sverige om man redan hade en drobo sen tidigare?
Jag fick dock en "vill ha" känsla :-) , priset verkar dock bli lite väl för högt verkar det som..

#115

Postad 07 april 2009 - 21:58

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
$1299 på drobo.com är drygt 10' svenska friska, så 15' är nog dessvärre högst troligt att den landar på här i trista svedala!

/ PG

#116

Postad 07 april 2009 - 22:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ja den verkar inte vara riktad till konsumenter tyvärr.
Förstår inte riktigt vad som motiverar den höga prislappen... men men, hade jag mycket pengar så skulle jag såklart vilja ha en ;)

#117

Postad 08 april 2009 - 07:58

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Ja den verkar inte vara riktad till konsumenter tyvärr.
Förstår inte riktigt vad som motiverar den höga prislappen... men men, hade jag mycket pengar så skulle jag såklart vilja ha en ;)

Som en Bentley GT, bra bil på alla sätt - men dyr. Å andra sidan, jämför man med två vanliga Drobo så är det inte jättemycket dyrare...

#118

Postad 08 april 2009 - 08:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Som en Bentley GT, bra bil på alla sätt - men dyr. Å andra sidan, jämför man med två vanliga Drobo så är det inte jättemycket dyrare...

Näeh, och det beror väl på världskrisen också, köpte min för strax över 3000.

#119

Postad 08 april 2009 - 08:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hade ju fått upp hoppet där om något roligare men tyvärr är detta alldeles för fel i prisnivå kontra vad man rimligen kan betala.

#120

Postad 05 maj 2009 - 21:40

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jo, men de har väl dött inom ett år antar jag?

Vad har hänt med de två innan då?



Det är lugnt, de dör innan året har gått :)

Den första fick fördörjda skrivningsfel
Den andra rebootade helt random.

och nu har filsystemet kraschat på den tredje. Så man ser att datan finns men den vägrar mounta i windows.

Hade jag bara hittat något liknande alternativ hade jag bytt från skiten direkt.

#121

Postad 27 maj 2009 - 16:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Finns det några svenska priser ännu Ian?

#122

Postad 29 maj 2009 - 00:24

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det är lugnt, de dör innan året har gått :)

Den första fick fördörjda skrivningsfel
Den andra rebootade helt random.

och nu har filsystemet kraschat på den tredje. Så man ser att datan finns men den vägrar mounta i windows.

Hade jag bara hittat något liknande alternativ hade jag bytt från skiten direkt.


Är det den ursprungliga USB-Only Drobon Du har eller är det den senare med FW800?

#123

Postad 13 juni 2009 - 12:13

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ja det skulle vara intressant att få veta

#124

Postad 13 juni 2009 - 12:24

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Är det den ursprungliga USB-Only Drobon Du har eller är det den senare med FW800?


Det gäller den ursprungliga USB.

Har lyckats rädda min data i alla fall och är som sagt inne på min fjärde nu (som inte går att reseta :/).

Funderar på om man ska ge V2 en chans eftersom idén är super men har ju haft en del problem...

Kan ju tillägga att på den tredje där filsystemet kraschade på, där dog kylningen så den blev överhettad och var därför utbytt. Filsystemet lyckades jag faktiskt göra recovery på och har nu som sagt räddat datan.

Redigerat av zappee, 13 juni 2009 - 12:26.


#125

Postad 13 juni 2009 - 12:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

inne på min fjärde nu (som inte går att reseta :/).

Kan man reseta den? Hur ska man göra då.

#126

Postad 19 juni 2009 - 14:20

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Det gäller den ursprungliga USB.

Har lyckats rädda min data i alla fall och är som sagt inne på min fjärde nu (som inte går att reseta :/).

Funderar på om man ska ge V2 en chans eftersom idén är super men har ju haft en del problem...

Kan ju tillägga att på den tredje där filsystemet kraschade på, där dog kylningen så den blev överhettad och var därför utbytt. Filsystemet lyckades jag faktiskt göra recovery på och har nu som sagt räddat datan.


Jag har haft min FW800 sedan i augusti förra året och den har fungerat så jäkla bra att jag kommer köpa in en DroboPro i höst. Den kopplad till en ny Mac Mini med Snow Leopard som får agera server lär nog fungera riktigt bra, hoppas jag :unsure:

Drobo FW800 kan jag lätt rekommendera, så länge man inte behöver ha en hög I/O prestanda.
Enda problemet med min har varit den medföljande FireWirekabeln som har dåliga kontakter. Ett byte rekommenderas.

#127

Postad 02 juli 2009 - 17:46

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kan man reseta den? Hur ska man göra då.


Stänger av den, sätter in ett gem i det lilla hålet där bak, sätter i strömmen och väntar till den drar igång igen.

#128

Postad 02 juli 2009 - 18:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Med reset menar du att man blåser diskarna?

#129

Postad 08 juli 2009 - 17:43

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Med reset menar du att man blåser diskarna?



Resetar allt ja. Du får börja om som om den vore ny (formatera o.s.v)

#130

Postad 08 juli 2009 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Resetar allt ja. Du får börja om som om den vore ny (formatera o.s.v)

Allright :) Ja det kan ju kanske behövas nån gång?! Men är det inte bara att sätta in en tom oformaterad disk?

Och Ian, var är du någonstans, jag vill veta lite mer om Drobo Pro.

edit: Nevermind, ser att den kommit nu med pris och allt. Höll tummarna på att den skulle hålla sig under 10k, men man kan väl inte få allt.


Redigerat av Martin, 08 juli 2009 - 18:10.


#131

Postad 25 juli 2009 - 17:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ser att det kommit en "billig" usb-drobo .. är det samma som jag redan har? Funderar på en till nämligen.



#132

Postad 23 augusti 2009 - 17:06

anders112
  • anders112
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Varning för Drobo!!!

Har använt en Drobo, nya modellen, under tre veckor. Drobo har en mängd problem. Det riktigt allvarliga är att man mörkar om problemen. Det mest allvarliga är att Drobon levereras med ett för litet kraftaggregat. Drobo behöver minst ett 90W kraftaggregat, för att klara av att köra fyra nya hårddiskar. Det aggregat som man får när man köper produkten är endast på 80W. Detta gör att Drobon inte fungerar.

När man kör med två hårddiskar fungerar det. Med tre diskar fungerar det. Men när man laddar enheten med fyra diskar så börjar Drobon fungera riktigt dåligt. Drobo återstartar, går ner, blir ej kontaktbar från datorn, dioderna på enheten slocknar. Filer blir korrupta. Efter att ha försökt köra Drobon med fyra diskar under ett dygn gav jag upp. Jag fick fler än tio hängningar som endast gick att häva genom att starta om enheten. En gång bestämde jag mig för att vänta ut hängningen. Jag lät den vara igång mer än åtta timmar utan att problemet försvann.
Det jobbiga med allt strul var inte att det blev jobbigt att använda Drobon, det riktiga jobbiga var att den förstörde filer!

Efter att ha Googlat och läst om andra användare med liknande problem så kontakta jag Drobos support. Deras email support är inget vidare. Det tog fem arbetsdagar innan ett de svarade på emailet jag skickade. I svaret så "mörkade" man problemet med att deras kraftaggregat är för litet. Jag fick en mängd konstiga frågor, som tex om jag har verkligen har anslutit kraftaggregatet till vägguttaget, eller om jag använde det aggregat som skickats med?? (Goddag yxskaft).

Jag valde då att ringa till deras telefonsupport. Man hamnar i ett callcenter långt bort, kraftigt eko på telefonförbindelsen. (Indien?). Killen jag fick prata med pratade dålig engelska. Han erkände utan omsvep att min Drobo aldrig skulle fungera, eftersom jag använde fyra 2 TB diskar. Drobon behöver minst 90w kraftaggregat för att stödja detta. Han erbjöd sig att skicka över ett nytt kraftaggregat som han lovade skulle komma fram inom tre dagar, vilket det gjorde. Större delen av samtalet gick åt till att bokstavera namn och adress. Telefonsupporten var helt oförstående till att det kunde existera svenska tecken i namn och adress fälten. Telefonsupporten får trots allt godkänt, de löste problemet och vill hjälpa till. (Vilket emailsupporten knappast gör).

Jag har använt Drobon i en vecka med 90W kraftaggregatet och det fungerar bättre. Jag har endast råkat ut får två hängningar. En var inte kul, alla lysdioder slocknade på Drobon, men den fortsatte köra och vägrade koppla ner sig.

Jag vågar inte längre använda Drobon som back upp utan har nu även köpt några USB-diskar som jag kopierat över all data som jag är rädd om. Det blir inga mer inköp från företaget som gör DROBON i framtiden. Jag orkar inte med allt strul.

Anders

#133

Postad 23 augusti 2009 - 17:50

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Varning för Drobo!!!

Har använt en Drobo, nya modellen, under tre veckor. Drobo har en mängd problem. Det riktigt allvarliga är att man mörkar om problemen. Det mest allvarliga är att Drobon levereras med ett för litet kraftaggregat. Drobo behöver minst ett 90W kraftaggregat, för att klara av att köra fyra nya hårddiskar. Det aggregat som man får när man köper produkten är endast på 80W. Detta gör att Drobon inte fungerar.

Tråkigt med dina Drobo-problem. Man kan nog inte generalisera så kraftigt som du gör dock. Olika diskar drar olika mycket ström, det kan skilja på upp till 100%. Det hade varit intressant att veta vilka 2 TB diskar du provat med?

Jag har själv 3 st Drobo: 2 st FW och 1 st USB, jag har kört alla dessa med 4 diskar av blandade fabrikat, ingen med 4 st 2TB diskar som du men jag har kört en Drobo med 2 st 2TB WD Green diskar + 2 st 1TB diskar. Jag har både 80 och 90W nätdelar. Inga problem alls med nätdelarna på det sätt som du beskriver.

Drobo borde ha sålt ett antal enheter vid det här laget men söker man på nätet så finns det väldigt lite om ditt problem. Infon du har fått kan alltså inte vara korrekt. Mina tre burkar funkar bevisligen med 4 diskar i utan problem.

Däremot är det nog mycket bra att i Drobo använda "eco-diskar" med lägre effektbehov och lägre hastighet. Du har ingen nytta av max prestanda diskar i Drobo och den drar mindre ström, fläkten låter mindre samt att den värmer rummet mindre med eco-diskar. Western Digitals Green serie har bra rykte på nätet.

En sak till som du kanske råkat ut för: Om man har en Drobo med 4 st fulla diskar på 1TB styck och uppgraderar en disk till 2TB så kan det ta upp till 48 timmar tills att datan är omallokerad och skyddad igen. Under denna tiden så är Drobon oskyddad mot diskhaveri och det är nog bra att inte använda den under den tiden. Dioderna blinkar också "konstigt" under denna tid. Är det detta som du menar med hängning kanske?

#134

Postad 23 augusti 2009 - 18:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Beror nog inte på nätaggregatet.... Samsungs Eccogreen diskar tex drar strax över 6 watt vid läsning/skrivning. Säg 25 watt när alla jobbar för högvarv. Svårt att tänka mig att drobon drar 55 watt bara den.

Men jag kan kolla med min elmätare :D

#135

Postad 24 augusti 2009 - 06:00

anders112
  • anders112
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tråkigt med dina Drobo-problem. Man kan nog inte generalisera så kraftigt som du gör dock. Olika diskar drar olika mycket ström, det kan skilja på upp till 100%. Det hade varit intressant att veta vilka 2 TB diskar du provat med?

Jag har själv 3 st Drobo: 2 st FW och 1 st USB, jag har kört alla dessa med 4 diskar av blandade fabrikat, ingen med 4 st 2TB diskar som du men jag har kört en Drobo med 2 st 2TB WD Green diskar + 2 st 1TB diskar. Jag har både 80 och 90W nätdelar. Inga problem alls med nätdelarna på det sätt som du beskriver.

Drobo borde ha sålt ett antal enheter vid det här laget men söker man på nätet så finns det väldigt lite om ditt problem. Infon du har fått kan alltså inte vara korrekt. Mina tre burkar funkar bevisligen med 4 diskar i utan problem.

Däremot är det nog mycket bra att i Drobo använda "eco-diskar" med lägre effektbehov och lägre hastighet. Du har ingen nytta av max prestanda diskar i Drobo och den drar mindre ström, fläkten låter mindre samt att den värmer rummet mindre med eco-diskar. Western Digitals Green serie har bra rykte på nätet.

En sak till som du kanske råkat ut för: Om man har en Drobo med 4 st fulla diskar på 1TB styck och uppgraderar en disk till 2TB så kan det ta upp till 48 timmar tills att datan är omallokerad och skyddad igen. Under denna tiden så är Drobon oskyddad mot diskhaveri och det är nog bra att inte använda den under den tiden. Dioderna blinkar också "konstigt" under denna tid. Är det detta som du menar med hängning kanske?


Hej !
Du skriver att du har både ett 80W och ett 90W nätaggregat. Varifrån fick du 90W aggregatet?

Säljs DROBO med olika nätaggregat?

Om du aldrig haft några problem varför använder du då ett 90W kraftaggregat?


Anders

#136

Postad 24 augusti 2009 - 08:50

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Hej !
Du skriver att du har både ett 80W och ett 90W nätaggregat. Varifrån fick du 90W aggregatet?

Säljs DROBO med olika nätaggregat?

Om du aldrig haft några problem varför använder du då ett 90W kraftaggregat?


Anders

Jag har två 80W och ett 90W. De följde med som standard med Drobon. Jag har ingen aning om hur Drobo levererar nätaggregat men jag gissar att de har två alternativa leverantörer av nätaggregat (normalt hos alla stora datortillverkare). Innan din post så hade jag inte sett att de var olika.

Vilka diskar använde du?

#137

Postad 17 september 2009 - 17:30

wildingen
  • wildingen
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Då är det så att jag också har en Drobo (1 Gen, 80W) som strular kraftfullt. Precis köpt en begagnad =/
I denna finns nu:

2st Seagate Barracuda ES.2 ST3500320NS 500GB och
2st Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB

Dessa är formaterade i ntfs och till en 8TB enhet i Drobo's applikation.
Drobo Dashboard: 1.5.1[1.5.20000]
Drobo Firmware: 1.3.5[1.252.21110]

Problemet:
När jag nu ska lägga över större filer (4-10GB filer) så i 19 av 20 fall slår Drobon av sig efter bara några sekunder (visar alla lamporna röda en kort stund innan den startar om sig själv). Alltså, min Drobo verkar totalt oanvändbar(!)

Wolf eller Ian får gärna kommentera detta. Vad råder Ni mig att göra?

Mycket tacksam för svar annars blir det till att knacka dörr och kräva pengarna tillbaka.

Redigerat av wildingen, 17 september 2009 - 17:38.


#138

Postad 17 september 2009 - 20:29

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Då är det så att jag också har en Drobo (1 Gen, 80W) som strular kraftfullt. Precis köpt en begagnad =/
I denna finns nu:

2st Seagate Barracuda ES.2 ST3500320NS 500GB och
2st Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB

Dessa är formaterade i ntfs och till en 8TB enhet i Drobo's applikation.
Drobo Dashboard: 1.5.1[1.5.20000]
Drobo Firmware: 1.3.5[1.252.21110]

Problemet:
När jag nu ska lägga över större filer (4-10GB filer) så i 19 av 20 fall slår Drobon av sig efter bara några sekunder (visar alla lamporna röda en kort stund innan den startar om sig själv). Alltså, min Drobo verkar totalt oanvändbar(!)

Wolf eller Ian får gärna kommentera detta. Vad råder Ni mig att göra?

Mycket tacksam för svar annars blir det till att knacka dörr och kräva pengarna tillbaka.

Jag kör bara Mac så jag kan inte mycket om Win filsystem men fanns det inte en begränsning med filer större än 4GB i själva operativsystemet?

#139

Postad 17 september 2009 - 21:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag skulle testa köra 2TB partioner som sagt :ph34r: Tror det kommer funka fint då.

Skapas automagiskt nya partioner vartefter man lägger till större diskar.

#140

Postad 17 september 2009 - 22:45

wildingen
  • wildingen
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Nä, man kan hantera större filer än 4gb mellan diskar i Windows.

Den stänger dessutom av sig om man kopplar en (långsam) torrent nedladdning till den.

Jag får väl försöka formatera om det i 2TB partitioner...

#141

Postad 21 september 2009 - 22:15

wildingen
  • wildingen
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Nä, det hjälper inte. Helt nyformaterad och med en 2TB partition (NTFS). Blev sämre. Nu kan jag inte ens lägga över en katalog med bilder.
Stänger av sig efter några sekunder och det pop:ar upp en windowsfönster som berättar:

Problem Copying:

The destination you have specified does not exist. It might be an offline network location or an empty CD or DVD drive. Check the location and try again.


Alltså, precis som tidigare. Lyser rött i några sekunder på alla diskarna och sedan gör den en omstart.

Sämsta jag har varit med om och en total besvikelse. Helt oanvändbar!

Redigerat av wildingen, 21 september 2009 - 22:15.


#142

Postad 21 september 2009 - 22:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Då är den ju uppenbart trasig, min har stått 24/7 i 1 och 1/2 år utan större problem, haft någon enstaka hängning. Men med senaste firmware har det funkar klockrent.

#143

Postad 23 september 2009 - 23:07

wildingen
  • wildingen
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Martin: Vad gör Du för operativsystem?

(Kör utan Drobo Dashboard för tillfälligt och Ian verkar inte vara kontaktbar längre via mail. Utan Drobo Dashboard installerat kan jag lägga över 400GB i en överföring. Alltså, mjukvaran klarar inte Windows7, ännu.)

Redigerat av wildingen, 25 september 2009 - 16:39.


#144

Postad 07 oktober 2009 - 19:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Martin: Vad gör Du för operativsystem?

(Kör utan Drobo Dashboard för tillfälligt och Ian verkar inte vara kontaktbar längre via mail. Utan Drobo Dashboard installerat kan jag lägga över 400GB i en överföring. Alltså, mjukvaran klarar inte Windows7, ännu.)

Kör XP!

Har en fundering ang drobo pro om någon har koll. Jag verkar vara dålig på att goggla eller så finns det ingen info.

Hur många iscsi-sessioner klarar pro samtidigt? Och vad är den interna throughputen, alltså hur mycket data kan man skyffla in i den.

#145

Postad 10 oktober 2009 - 14:11

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Martin: Vad gör Du för operativsystem?

(Kör utan Drobo Dashboard för tillfälligt och Ian verkar inte vara kontaktbar längre via mail. Utan Drobo Dashboard installerat kan jag lägga över 400GB i en överföring. Alltså, mjukvaran klarar inte Windows7, ännu.)


Kontakta Drobos engelskspråkiga support (http://support.datar...rm/redirect/ask), den är oftast snabb och hjälpsam.

#146

Postad 22 oktober 2009 - 21:42

fatpipe
  • fatpipe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Kan man övervaka diskarnas temperaturer i mjukvaran?

Redigerat av fatpipe, 22 oktober 2009 - 22:51.


#147

Postad 15 november 2009 - 02:13

dattacine
  • dattacine
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Börjat fundera på att skaffa nån form av extern disk med RAID5 och 4 diskar för att slippa allt stök om nån disk skulle rasa i framtiden.

Fast denna lösning verkar ju klart smidigare. Det handlar om medialagringsdiskar. Foton, musik och film så hastigheten bör inte vara nåt bekymmer.

Nån som testat koppla in en Drobo till en Asus-router? Det kan ju funka för att dela ut drobon på nätverket via den kanske. Funkar det och hur blir det med hastigheten?

Hur funkar backupsystemet på Drobon? Hur stor del av diskarna går åt till back-up? Ligger det på ungefär samma nivå som RAID5?
Säg t.ex. om man använder 4 st lika stora (säg 1TB) diskar alternativt har 2 st 500GB och 1 st 1TB och 1 st 2TB.


Hittade svaret på drobos hemsida till slut.
http://www.drobo.com...ocalculator.php


Då är det mest funktionaliteten med Asus-routern som är frågetecknet innan man funderar vidare och så ljudnivån förstås.
Är petig när det gäller ljud. Antec MX-1 för extern hårdisk levde ju jävul värre så jag har strypt dess fläkt till 8V. Nu är det samsungdisken som väsnas för mycket redan vid idle så den ska väck nån dag.
Är rädd att den ska vara så högljudd att man får bygga om nätverket hemma för att få in den i en skrubb eller nåt.


Mitt moderkort stöder bara FW400. Är FW800 bakåtkompatibelt så det går att koppla in iaf? Skiter det sig med asus-routern kanske FW är att föredra framför USB om man har multum inkopplat där redan eller spelar det ingen roll.

Redigerat av dattacine, 15 november 2009 - 02:29.


#148

Postad 22 november 2009 - 19:20

zappee
  • zappee
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kan man övervaka diskarnas temperaturer i mjukvaran?



Nej, men om man tar ut en Diagnostics Information via Dashboarden så kan man avkoda den och se.

#149

Postad 23 november 2009 - 17:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det har kommit två nya drobos!!!
Drobo Elite

Drobo S

Bra sugen på en Drobo S för lagring av stora filmfiler... den gamla drobon till musik och foton.

#150

Postad 23 november 2009 - 17:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Drobo finns för övrigt att köpa för 322,94€ inkl frakt från drobos hemsida!

Nya drobo S 610,08€ inkl frakt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.