Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 april 2008 - 13:31

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Känner att det börjar bli dags att ta steget in i NAS värden å har läst lite om denna produkt. Fördelen med denna är att den är Windowsbaserad (nu kommer jag få skit) å bara å plugga in.
Är den något att ha, någon annan som tänkt köpa?

Ont om recensioner då den släpps i maj.

#2

Postad 03 maj 2008 - 05:50

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Själva burken - hårdvarumässigt - kan jag inte säga så mkt om, men med denna lösning så får du betydligt mer än en "NAS". WHS har även avancerat stöd för replikering/duplicering (du slipper tänka på RAID), inbyggd backuplösning för alla dina Windosklienter, remote access etc etc.

Dessutom är det i botten en vanlig server 2003 med remotemöjligheter (begränsad till 10 användare) vilket innebär att du kan köra normala Windowsapplikationer på den (torrents, mail, ftp, webserver osv). Det finns hyfsat gott om sjyssta plugins också om du inte vill köra hardcore och ratta desktopen på servern :blink:

Jag är extremt nöjd med WHS och HP:en verkar inte dum om man inte vill bygga själv och köpa


#3

Postad 04 maj 2008 - 19:50

Unregistered79e4abef
  • Unregistered79e4abef
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har inom kort tänkt att inhandla Mediasmart:en, och av det jag har läst har nästan allt varit positivt.
Det enda som saknas just nu är pengarna. Men det brukar ju alltid lösa sig på något sätt! :-)

#4

Postad 06 maj 2008 - 16:52

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Beställde min i söndags från inwarehouse. Bör komma imorrn.. då blir det lekstuga :P

#5

Postad 08 maj 2008 - 06:45

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Kul, du måste ge en utförlig rapport.

Jag skulle vilja veta om det bara är att plugg ain å trycka på knappen. Måste funka så, vill köra igång å efter hand konfigurera mera.

#6

Postad 08 maj 2008 - 18:05

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Plug'n'play va det allt. Stoppade bara i nätverkssladden å sen installerade man en skiva i datorn så fick man tillgång till hela rubbet :) Det jobbiga var bara att all data försvann på dom hårddiskarna jag stoppade i.. ;)

Den lyser väldigt fint i bokhyllan å grymt liten är den. Låter gör den nästan ingenting heller, man får stoppa örat emot för att höra den. Bra betyg, för en så snygg server ska inte stå i garderoben.

Det enda jag vill veta nu är hur man får igång så man kan streama rubbet till tvixen. Men får fixa mer till helgen, illa då det ska bli bra väder då :)

Återkommer med mer info när jag pillat mer!

#7

Postad 11 maj 2008 - 11:17

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Okej, har nu lekt lite mer med mediasmarten..

Det första jag la märke till va att dom hade skickat med en USA-strömsladd. Varför? Tur man hade en vanlig "dataströmkabel" över. Men om man spenderar 5k så borde iaf strömsladden ingå.. blir minus där.

Att stoppa in diskar funkar alldeles utmärkt. Det är lätt och smidigt att konfigurera servern efter dom ändamålen man har. Enda som jag tycker är dåligt är att dom inte varnar för att all data på en disk du stoppar i försvinner.. 700gb blandad kompost försvann för mig B)

När man lägger till en disk så hamnar den i en "pool" där alla diskar kan övervakas. Vad jag förstår så används inge raid, men dom använder nån annan slags form av raid då alla diskarna läggs ihop till en stor. Du kan spegla olika mappar på serven så det alltid finns en backup om nått skulle krascha. Backup av den stationära datorn görs också väldigt smidigt.

Att överföra filer går utan problem. Dock så kör jag trådlöst från min stationära (draft-n). Får väll ca 7mb/sec vid överföring. Men jag funderar på att köpa en gigabitrouter för att maximera hastigheten. Finns ju gigabitkort i servern så ska man överföra mycket och många filer så är det nog att rekommendera.

Den låter nästan ingenting heller, finns bra övervakning så man kan se hur varm den är, fläkthastighet etc. Dom blåa dioderna på framsidan går att tona ner eller stänga av helt om man nu så vill det.

Hur som helst så tycker jag att det är en klockren och lätt server för gemene man.

Pros:
- Liten
- Lätt att konfigurera
- Snygg
- Tyst
- Smart

Cons:
- Strömkabel ?
- Ej varnar för formatering av disk

Betyg: 9/10

Jag rekommenderar denna server för alla som vill ha en lätt, snygg och pålitligt server/nas i hemmet. En server behöver inte vara ful som en datalåda utan om alla gjort som HP så hade PC'n nästan slagit Apple-burkarna på designen :)

Edit: Du kan inte köra 64bit OS på din dator. Programvaran tillåter inte det. Detta måste HP fixa.

Redigerat av `rzr, 11 maj 2008 - 18:43.


#8

Postad 11 maj 2008 - 17:01

Unregistered79e4abef
  • Unregistered79e4abef
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för den utförliga presentationen av Mediasmarten `rzr, beställde mitt exemplar i fredags kväll, så nu går man runt som en skitnödig noshörningsunge i väntan på teknikleksakerna! :-)

#9

Postad 11 maj 2008 - 20:13

Unregistered31a593fc
  • Unregistered31a593fc
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Varför inte bygga en egen server med bättre prestande och spara ca 1000 kr?

Plockade ihop den här på webhallen:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz / 2x512kb Socket AM2 (65w) (Box) - HV
Artikelnummer: 83319 st à 495 kr

Antec New Solution Series NSK3480 mATX Tower - Svart / Silver (380w) - HV
Artikelnummer: 80779 st à 799 kr

Kingston 1024MB DDR2 PC2-4200 533MHz CL4 (KVR533D2N4/1G) - HV
Artikelnummer: 31094 st à 169 kr

MSI - Socket AM2 MCP61S (K9N6SGM-V) - DDR2 / SATA2 / GLAN 8CH - HV
Artikelnummer: 69968 st à 409 kr

Microsoft Windows Home Server - Engelsk (OEM) - P
Artikelnummer: 80066 st à 1275 kr

Samsung 500GB SATA II NCQ (7200RPM / 16MB Cache / SATA II) - HV
Artikelnummer: 66905 st à 669 kr

Samsung Intern SATA DVD±RW 20x - Svart (Dual Layer) (SH-S203D) (Bulk) - HV
Artikelnummer: 83105 st à 245 kr

Summa: 4061 kr

#10

Postad 12 maj 2008 - 06:17

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Alla kan eller vill inte sitta å pilla med elektronik. Man kan bygga sin egen "Ferrari" oxå men inte så många gör det.

Men visst, bygger du ihop en sån åt mig å lovar att du sitter standby i 2 år som garantisupport så köper jag den av dig, du kan få 500 spänn för besväret.....

Kanske support/garanti de där 1000 kr går till?

#11

Postad 12 maj 2008 - 12:44

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Att stoppa in diskar funkar alldeles utmärkt. Det är lätt och smidigt att konfigurera servern efter dom ändamålen man har. Enda som jag tycker är dåligt är att dom inte varnar för att all data på en disk du stoppar i försvinner.. 700gb blandad kompost försvann för mig :)


WHS varnar järnet för att all data kommer att försvinna i samband med att du lägger till disken i poolen. Detta måste t.o.m bekräftas med knapptryck för att man ska gå vidare i processen. När du stoppar i en ny disk är den inte en del av poolen, utan detta måste göras manuellt. I samband med detta varnas det friskt för att all data på disken kommer att gå förlorade.

Edit: Du kan inte köra 64bit OS på din dator. Programvaran tillåter inte det. Detta måste HP fixa.


Nja, detta är något som Microsoft både bör och ska fixa. Det kommer i Power Pack 1. HP har inget med saken att göra, det är en ren mjukvarufråga.

Det första jag la märke till va att dom hade skickat med en USA-strömsladd. Varför? Tur man hade en vanlig "dataströmkabel" över. Men om man spenderar 5k så borde iaf strömsladden ingå.. blir minus där


Jag misstänker att detta beror på att du handlade hos inWarehouse, som är svenska mästare i parallellimport. Antagligen kom din Mediasmart raka vägen från annat land än Sverige, och inWarehouse har då inte uppmärksammat att den måste kompletteras med en svensk strömkabel. Vilket språk var dina manualer på?

Summa summarum så borde jag ställt båda dina minustecken på högkant nu, varför betyget kan höjas till 10/10 - wehej :P

#12

Postad 12 maj 2008 - 18:21

Unregistered31a593fc
  • Unregistered31a593fc
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Alla kan eller vill inte sitta å pilla med elektronik. Man kan bygga sin egen "Ferrari" oxå men inte så många gör det.

Men visst, bygger du ihop en sån åt mig å lovar att du sitter standby i 2 år som garantisupport så köper jag den av dig, du kan få 500 spänn för besväret.....

Kanske support/garanti de där 1000 kr går till?


Det kanske vore en affärsidé ... :P

Garanti på hårdvaran har man ju även om man bygger ihop det själv.

Fördelen med att bygga ihop den själv är ju att man får bättre koll på grejerna och därmed inte behöver support :)

Men om jag ska fixa mig en hemmaserver blir det nog ett egenbygge, tyvärr är det svårt att hitta lika snyggt chassi som mediasmarten!

#13

Postad 12 maj 2008 - 18:33

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0

WHS varnar järnet för att all data kommer att försvinna i samband med att du lägger till disken i poolen. Detta måste t.o.m bekräftas med knapptryck för att man ska gå vidare i processen. När du stoppar i en ny disk är den inte en del av poolen, utan detta måste göras manuellt. I samband med detta varnas det friskt för att all data på disken kommer att gå förlorade.


Den varnade inte mig iaf. Kanske berodde på att jag stoppa i diskarna direkt när jag fick servern och sen tryckte igång. Dock så är ju redan WHS installerat på servern från start så nån installation av OS är ju inte att tala om.

Är ju skillnad på en hemmabyggd server och en färdigköpt.

#14

Postad 12 maj 2008 - 19:30

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Den varnade inte mig iaf. Kanske berodde på att jag stoppa i diskarna direkt när jag fick servern och sen tryckte igång. Dock så är ju redan WHS installerat på servern från start så nån installation av OS är ju inte att tala om.

Är ju skillnad på en hemmabyggd server och en färdigköpt.


La den till diskarna i poolen per automatik vid första booten? Det låter...märkligt, tillika extremt Media-o-smart :)

Vad är det för skillnad på en Mediasmart och en hemmabyggd dito, utöver OS-installationen? Det vore ytterst intressant att veta.

#15

Postad 14 maj 2008 - 23:31

Unregistered79e4abef
  • Unregistered79e4abef
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

La den till diskarna i poolen per automatik vid första booten? Det låter...märkligt, tillika extremt Media-o-smart :D

Vad är det för skillnad på en Mediasmart och en hemmabyggd dito, utöver OS-installationen? Det vore ytterst intressant att veta.


Den största skillnaden mellan en Mediasmart och ett hemmabygge är väl ljudvolymen. Skall du plocka ihop en blandpåse för 4 rök så uppnår du ju knappast samma tysta ljudnivå som Mediasmarten vad jag förstår.

#16

Postad 15 maj 2008 - 17:56

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Grymt snygg e den åxå :) Fått din än hagmund?

Redigerat av `rzr, 15 maj 2008 - 18:02.


#17

Postad 15 maj 2008 - 21:05

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Fördelen med att bygga ihop den själv är ju att man får bättre koll på grejerna och därmed inte behöver support :)


Nackdelen är att det kan kosta på att få in drivers. Jag byggde min WHS på ett ASUS-kort och inte EN enda setup på skivan som följde med gick att köra eftersom setup:erna enbart fungerade med Windows 2003, och inte Windows 2003 (WHS) som har exakt samma versionsnummer om man kör exvis "ver" :-\ Jag är rätt rutinerad på just 2003 och tyckte nog att det var lite svårt att få igång allt i device manager på mitt P5K-V. Så det är inte bara hårdvaruskruvandet man slipper om man köper WHS-in-a-box, alla drivers funkar från scratch.

..och precis som andra skriver så varnar WHS både vid setup och adderande av diskar till poolen att allt kommer att försvinna.

Redigerat av maxxess, 15 maj 2008 - 21:20.


#18

Postad 15 maj 2008 - 22:28

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Den största skillnaden mellan en Mediasmart och ett hemmabygge är väl ljudvolymen. Skall du plocka ihop en blandpåse för 4 rök så uppnår du ju knappast samma tysta ljudnivå som Mediasmarten vad jag förstår.


Mjo, men det lät som att det var mer som skiljde i det inlägg jag citerade. Min budget var något större än 4k, sedermera slapp jag en del svagheter och fick en del extra funktioner när filservern skulle snickras ihop. Det är dock en högintressant produkt som HP släppt i och med att alla inte har den kunskap / de pengar som krävs för en egenbyggd filserver. Även det faktum att WHS hittar hem till familjen Svensson är brutalt bra för ack så många som slarvar med backup och annat. Vore trevligt om den kom med lite större chassi så småningom, 4 diskfack känns lite klent. 6st vore bättre men också jobbigare, genast skulle antalet argument för att köpa ett exemplar växa ytterligare :)

#19

Postad 16 maj 2008 - 05:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Vad jag läst om HP:s WHS så indikerar den via LED om en disk behöver bytas ut och då skall man kunna hotswappa och dra in en ny disk som systemet tar hand om utan att man behöver rdp:a till datorn. Vet inte om detta stämmer, läste på nätet.. men jag personligen skulle verkligen vilja ha LED för WHS-hälsan på mina diskar. Om ovan funkar som beskrivet så är det ju perfekt för Johansson/Andersson.

#20

Postad 16 maj 2008 - 12:12

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Tryckte precis på beställningsknappen :) . Behöver en server för Squeezbox som alltid står på samt backup av data, tror att den här blir perfekt. Jag har blivit nojig med backup, har tidigare stoppat in en USB disk för backup men det blir sällan gjort. Kompisens sambo blev av med två hårddiskar på en gång då nätaggregatet gick sönder. Att få tillbaka den datan kostar mycket mer än en sådan här lösning.

Är det någon som har mätt strömförbrukningen på servern?

Johan

#21

Postad 17 maj 2008 - 10:33

Unregistered79e4abef
  • Unregistered79e4abef
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Grymt snygg e den åxå :) Fått din än hagmund?


Nä, slut hos leverantören enligt datorbutiken.com. Leveransdatumet flyttas fram hela tiden. Men den som väntar på nåt gott! :) Sen är det bara att beställa minne tänkte jag, langa i 2 gb istället för 512 mb.
Länk till guide: http://www.homeserve...r-hp-ex470.html

#22

Postad 17 maj 2008 - 11:42

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag beställde från Dustin igår och den är nu skickad, den finns fortfarande på lager hos dem.

Johan

#23

Postad 17 maj 2008 - 17:48

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Ni som är studenter, ta en extra titt hos Dustin Home - attraktivt pris var ordet! :)

#24

Postad 18 maj 2008 - 16:43

upsalom
  • upsalom
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tacksam om nån kunde reda ut det här med remote access och vad begränsningarna är vad gäller ex470/475. T ex:

Måste datorer i hemmanätverket ha xp/vista utöver homeversioner för att det ska fungera att nå filer?

Måste datorer i hemmanätverket ha xp/vista utöver homeversioner för att kunna säkerhetskopieras till servern?

Måste man ha xp/vista utöver homeversioner för att komma åt att konfigurera servern?

Eller är det bara om man utifrån, via internet, ska komma åt filer, ladda upp filer etc?

Behöver gamla farmor ha xp professional eller vista ultimate för att titta på utdelade fotoalbum över internet...?

...


//Anders

#25

Postad 18 maj 2008 - 17:35

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
upsalom, denna sida beskriver allt kring den Connector Software som följer med WHS:

http://www.krunker.c...rver-connector/

Där tas både lokal access upp och access via nätet.

#26

Postad 19 maj 2008 - 19:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Tacksam om nån kunde reda ut det här med remote access och vad begränsningarna är vad gäller ex470/475. T ex:

1. Måste datorer i hemmanätverket ha xp/vista utöver homeversioner för att det ska fungera att nå filer?

2. Måste datorer i hemmanätverket ha xp/vista utöver homeversioner för att kunna säkerhetskopieras till servern?

3. Måste man ha xp/vista utöver homeversioner för att komma åt att konfigurera servern?

4. E ller är det bara om man utifrån, via internet, ska komma åt filer, ladda upp filer etc?

5. Behöver gamla farmor ha xp professional eller vista ultimate för att titta på utdelade fotoalbum över internet...?

För den late :)
1. Nej, alla som kan accessa en SMB-share kan nå filer, det är vanliga windows-shares, ungefär som om du körde SAMBA under Linux.
2. Ja, backupen är unik för Windows och väldigt fiffig. Det är dock inget som hindrar att du med annan programvara på din klienter lagrar backup på servern enligt 1.
3. Ja och nej. WHS connector fungerar bara på vissa Windows OS (för tillfället), men om du kör exvis Linux kan du köra RDP mot WHS och nå det fulla OS:et eller välja att köra connectorn på själva servern (även MAC har väl nån RDP-klient..)
4. Nej, det är en bonus som man tilldelar på användarnivå, inget man använder hemma på LAN:et utan snarare när man inte är hemma och behöver nån fil.
5. Nej självklart inte, WHS har en normal IIS, förutom de inbyggda funktionerna (fotoalbum som komer i PowerPack 1 förhoppningsvis inom nån månad) så kan du bygga dina webbar helt själv, precis som du vill. Vill du installera PHP för att köra nått opensource projekt så är det bara att köra på.

#27

Postad 19 maj 2008 - 20:47

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min HP server och håller på med inställningarna.
Kommer åt konsollen och har där ställt in backup och skapat användarkonto. Jag fick ställa in "port forwarding" manuellt då det av någon anledning inte gick automatiskt. Problemet jag har nu är att jag inte lyckas komma in på servern via remote desktop. Användarkontot är skapat med rättigheter för det. Kan man inte använda remote desktop från en dator med XP Home? Jag får felmeddelandet att jag inte är användare av "remote desktop user group" när jag försöker logga in. Jag måste väl komma in på den via remote desktop för att ändra till statiskt ip samt för att installera program som Squeezecenter?

Johan

#28

Postad 19 maj 2008 - 21:20

KBR
  • KBR
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu kanske jag drar till med en dum fråga, men är programmvaran på svenska eller engelska?
Någon som även har kolla på hur mkt ram-minne man kan trycka in i den?

// Kaj

#29

Postad 20 maj 2008 - 01:28

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Nu kanske jag drar till med en dum fråga, men är programmvaran på svenska eller engelska?
Någon som även har kolla på hur mkt ram-minne man kan trycka in i den?

// Kaj


OS är engelskt. Det finns en plats för minne, så största sticka av modell DDR2 PC2-5300 torde också ge dig svar på din andra fråga.

#30

Postad 20 maj 2008 - 08:28

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Jag har precis fått min HP server och håller på med inställningarna.
Kommer åt konsollen och har där ställt in backup och skapat användarkonto. Jag fick ställa in "port forwarding" manuellt då det av någon anledning inte gick automatiskt. Problemet jag har nu är att jag inte lyckas komma in på servern via remote desktop. Användarkontot är skapat med rättigheter för det. Kan man inte använda remote
Johan


Jag har besvarat detta i denna tråd (sida 6 eller 7 i tråden). administrator funkar såklart alltid.

#31

Postad 20 maj 2008 - 16:18

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Tack Maxxess för att du tänkte åt mig:). Det gick bra att logga in som admin....

Provade att logga in på servern från jobbet idag och det gick utan problem att hämta filer från den, förutom att det var ganska segt.

Vad har ni installerat för tillägsprog. på servern? Jag tänkte byta ut minnesmodulen till en 2Gb.

Johan

#32

Postad 22 maj 2008 - 09:51

chappe
  • chappe
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
En dum fråga, kan man installera andra program på denna produkt? Tänkte ifall man vill köra SqueezeCenter från denna för att streama ut musik till sin Squeezebox.
/Chappe

#33

Postad 22 maj 2008 - 16:36

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0

En dum fråga, kan man installera andra program på denna produkt? Tänkte ifall man vill köra SqueezeCenter från denna för att streama ut musik till sin Squeezebox.
/Chappe


Går utmärkt att installera andra program. Detta är ju i botten en dator med windows, så det är bara installera vilka program du vill.

#34

Postad 26 maj 2008 - 10:34

greycat
  • greycat
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag är lite nyfiken på HP:s hemma server.

Kör idag en PC med XP pro och en RAID-spegling på några partitioner, bl.a. operativet. Det fungerar i och för sig väldigt bra och känns framför allt tryggt. Kraschar den ena disken fortsätter maskinen att rulla precis som vanligt på den andra disken. Nackdelen med min lösning är att det inte är så smidigt att bygga ut när diskutrymmet börjar bli fullt.

Har läst en del om WHS och det har vissa funktioner som verkar riktigt intressanta. Har även läst lite om HP:s maskin men har inte riktigt hittat svaren på några frågor. Min förhoppning är att ni sitter ni på dessa.

1. Går det att skapa backup på operativet?
2. Hur ominstalleras WHS om disken för operativet kraschar då den inte verkar ha någon CD/DVD?
3. Vad ligger i lådan vid leverans?

#35

Postad 27 maj 2008 - 06:16

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Själv har jag en riktig nybörjarfråga..... iaf på serverfronten.

Eftersom denna burk skulle ligga uppe mot nätverket 24/7 hemma hos mig så undrar jag ju självklart om ma behöver antivirus å brandväggar etc även på denna. Jag har det ju på min bärbara huvuddator.

Kan jag ställa in i min bärbara att den skall skydda servern oxå?
Den kommer att ligga efter routern så lite hårdvaruskydd har den ju redan.

#36

Postad 28 maj 2008 - 06:41

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
I dagsläget är det bara Avast som har en WHS-edition av antivirus. Den är gratis att testa i två månader och inte speciellt dyr att köpa (200 kr/år om man köper för tre år om mitt minne inte sviker mig).

Om du använder klienter för att föra över alla filer till WHS så kommer realtidsskyddet i din klient att trigga på ev. virus så då känns det kanske som lite kaka på kaka med AV på servern också om du inte använder servern för surfning och filnedladdningar.

Jag har personligen inte haft brandvägg på mina klienter på många år då jag kör NAT:at bakom router.

#37

Postad 28 maj 2008 - 08:58

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Att min server var seg berodde på att Portforwarding inte fungerade som det skulle. Jag fick ställa in routern manuellt då UPnP inte fungerade trots att det finns stöd i min Linksysrouter. Processen portfwd tog då all processorkraft i servern trots att routern var rätt inställd och jag har acces till servern utanför hemnätverket. Det knepiga var att den inte var synlig i "Task manager" utan jag såg endast att processorn var högt belastad utan anledning. Hittade processen med ett annat program liknande taskmanager. Fick välja disable för servicen windows home server portfwd för att bli av med den. Nu fungerar det utan problem.

Nu är det helt ok hastighet på webåtkomsten från servern, att bläddra bland katalogerna går nu snabbt. Nedladdningshastigheten begränas förmodligen av mitt internetabb.

Johan

#38

Postad 28 maj 2008 - 09:21

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0

I dagsläget är det bara Avast som har en WHS-edition av antivirus. Den är gratis att testa i två månader och inte speciellt dyr att köpa (200 kr/år om man köper för tre år om mitt minne inte sviker mig).

Om du använder klienter för att föra över alla filer till WHS så kommer realtidsskyddet i din klient att trigga på ev. virus så då känns det kanske som lite kaka på kaka med AV på servern också om du inte använder servern för surfning och filnedladdningar.

Jag har personligen inte haft brandvägg på mina klienter på många år då jag kör NAT:at bakom router.


Ok, så om jag inte har torrentprogram på servern utan bara använder den för lagring å streamning till mina UPnP enheter så skall jag inte behöva virusskydd.

Gäller det även om jag låter den vara åtkommlig för att hämta filer från internet, alltså att jag har en bild på servern så låter jag nån kompis hämta den från HPn? Alltså med lösen osv.

#39

Postad 28 maj 2008 - 18:28

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag uppgraderade precis minnet till 2Gb enligt länken på första sidan i denna tråd. Man får plocka isär hela datorn och plocka ur moderkortet för att göra det men gick lätt med guiden.

Johan

#40

Postad 30 maj 2008 - 07:13

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
För att förvirra lite så har även denna produkt dykt upp. Linuxbaserad.

HP Media Vault Pro MV5020

2000 kr billigare, samma diskstorlek etc. Är det någon som kan se nackdelar mot de övriga två förutom expansionsmöjligheterna.
Är det UPnP?

Edit:

Hittade en review:
Review

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 30 maj 2008 - 07:19.


#41

Postad 19 juni 2008 - 05:53

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Har problem med nätverket på denna server som jag haft en vecka, köpte den för att samla alla mina cd och videofiler på ett ställe med bra backup, kör Logitech Squeezecenter för ljudfiler där är det inga problem flyter på bra men när jag ska sätta upp min Tvix 6500 så vill det sig inte alls, har installerat Allegro NFS som har fungerat mycket bra på en annan dator jag haft. Jag kommer åt att bläddra i mappar från tvixen men när jag t.ex ska öppna en mp3 fil så tar det väldigt lång tid och om den öppnas så hackar ljudet. När jag körde mot min andra stationära dator var det inga problem med 30gb bluray rippar. Förmodligen är det någon inställning i nätverket men jag vet inte var jag ska leta nu så alla tips tas emot.

//P-E

#42

Postad 19 juni 2008 - 21:14

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Gäller det även om jag låter den vara åtkommlig för att hämta filer från internet, alltså att jag har en bild på servern så låter jag nån kompis hämta den från HPn? Alltså med lösen osv.


Det enda du har öppet ut mot internet är http/https och om du har ett fullt patchat OS och inte exekverar skumma saker på servern (eller köra egna webbar med tillägg som det är lätt att klanta sig med och du inte kanske har full koll på) så är svaret alltså nej.

Allt beror på hur mkt man tycker man kan, jag kör tex utan brandvägg med med antivirus, om man använder WHS "out of the box" och bara kör WHS Console så behövs IMHO inte något av detta.

#43

Postad 20 juni 2008 - 08:35

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Uppdaterar lite här, provade att stänga av brandväggen men det är fortfarande lika segt har även bytt nätverkskabeln mellan mediasmartserver och routern, ändrat alla anslutningar till fasta ipadresser: Kan det vara något program på servern som segar ner? Processorn har låg belastning ca 5-8%

//P-E

#44

Postad 26 juni 2008 - 10:09

reilar
  • reilar
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tack för en väldigt informativ tråd!
Har också funderat mycket kring att skaffa den här produkten. Har dock ett par funderingar:

Ljudnivå
En sak som för mig är väldigt avgörande är ljudnivån. I tråden nämner några användare att den är väldigt tyst. "Man måste sätta örat emot för att höra den." Är detta även andras uppfattning?

Vissa recensioner/omdömmen antyder att den är högljudd vilket verkar vara motsägelsefullt (se https://www.prisjakt...t.php?o=294634). Enligt länken så är Fujitsu-Siemens Scaleo mycket tystare än MediaSmart. Hur kan det vara så om MediaSmart är så tyst som en del påstår? (Jag vet: Allt är relativt och ljudnivå är ett väldigt subjektivt begrepp om man inte har mätinstrument till hjälp.)

Om man har sin MediaSmart i ett tyst rum (t.ex. sovrummet), hur uppfattar ni då dess ljudnivå på natten (när omgivningsljuden är som lägst)?


Hårddiskbyte
För att få ner elräkningen funderar jag på att sätta i WesternDigital GP-diskar (Green Power).
För att göra detta med alla diskar så måste jag installera om WHS. Frågan är om det följer med något installationsskiva och hur installerar jag i så fall om OS-et om det inte finns någon DVD-spelare i MediaSmarte:en? Behöver jag i så fall plugga in en extern spelare eller kan jag installera över nätverket från någon av mina stationära burkar?

#45

Postad 26 juni 2008 - 10:54

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag kan svara på frågan om ljudnivån. Allting är relativt och jag tillhör den skaran som stör sig på oljud och har många gånger köpt fel p.g.a. någon har sagt att en produkt är otroligt tyst och att den knappt hörs. Det sades om en kylanläggning som jag lämnade tillbaka och det sades om en frånluftsvärmepump som jag kommer att försöka åtgärda så långt det går...

Jag tycker inte att HP:n är speciellt tyst, den låter mer än min några år gamla Dell dator som iofs är ganska tyst. HP:n har två små fläktar som låter en del. Den står nu i vardagsrummet och där stör man sig på den. Imom kort kommer jag flytta till ett större hus där all elektronik till hembion och denna HP kommer få ett välventilerat eget litet utrymme. Så att ha den i sovrummet är inte någonting jag kan rekommendera.

Johan

#46

Postad 29 juni 2008 - 23:16

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Exakta hårdvaru skillnaden mellan EX470 och EX475:

Enbart en hårddisk eller?

#47

Postad 29 juni 2008 - 23:24

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Har hört att den inte klarar av att streama mkv-filer i nätverket!? Någon som kan bekräfta eller dementera?

#48

Postad 30 juni 2008 - 08:30

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0

Har hört att den inte klarar av att streama mkv-filer i nätverket!? Någon som kan bekräfta eller dementera?


Sluta lyssna på folk som snackar på fyllan B) Går alldeles utmärkt att streama mkv. Gör det varje dax till min tvix

#49

Postad 08 juli 2008 - 22:15

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Exakta hårdvaru skillnaden mellan EX470 och EX475:

Enbart en hårddisk eller?

#50

Postad 19 juli 2008 - 20:03

atr
  • atr
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Upp!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.