Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netgear ReadyNas Duo

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 juli 2010 - 22:25

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Hmm....

Ska kolla hur mina NAS är uppsatt... jag kan se båda mina NAS på det viset och mappar dom som
nätverksenheter.

#52

Postad 25 juli 2010 - 22:56

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Ok, så jag testade att starta min bärbara dator som kör Vista (den stationära kör Windows 7)... allt funkar precis som du beskriver på den. Dumt att jag inte testade den innan. Den andra skillnaden jag kan hitta är att bärbara kör WiFi, medans stationära är kopplad med kabel.... hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Samt att den stationära har alla programmen installerade som jag fick med Nas:en.... skumt. Är detta alltså något Nätverks/Win7 problem?

Hittar fler med samma problem:
http://www.neowin.ne...d-readynas-duo/

Redigerat av Seabaz, 25 juli 2010 - 23:11.


#53

Postad 26 juli 2010 - 08:12

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0
Jag kör Win7 och har inga problem. Kör både trådlöst och trådat mot min bärbara beroende på vad jag ska göra.

#54

Postad 26 juli 2010 - 23:23

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Får det ICKE att funka i Windows 7...

Vad kör du för firmware på nas:en ?

#55

Postad 30 juli 2010 - 13:56

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Jäkla djungel detta med olika NAS. Har börjat kika lite på denna som jag tänkte beställa utan någon disk och sen köpa till 2st Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB och köra i Raid1.

Men man blir ju lite orolig av att vissa inte verkar komma åt diskarna genom Win7. Främsta anledningen jag skulle ha den till är att lagra filmer till min HTPC som kör XBMC. Borde ju funka tycker man men måste ju komma åt den i Win7 först så jag kan lägga in grejerna på den därifrån :)

edit: Läste någon review som mätte 8mb/sec content creation på den. Då lär det ju ta oerhört lång tid att lägga över ~1,5tb filmer på den? :(

Redigerat av TriNitro, 30 juli 2010 - 14:09.


#56

Postad 02 augusti 2010 - 23:25

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Försökt lägga in senaste BETA drivrutinen på Duo:n , men det funkar inte ändå...

Får la bli att lämna tillbaka skiten då o köpa en annan NAS som funkar med Win 7

#57

Postad 04 augusti 2010 - 12:09

konjgf
  • konjgf
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har precis samma erfarenhet som SEABAZ ang. READYNAS och WIN 7

Har 3 datorer

1 med XP, trådbunden - fungerar klockrent
1 med win 7 trådlöst - fungerar ibland, oftast hittar filhanteraren NAS'n men det kan ta ganska lång tid innan den dyker upp.
1 med win 7 trådbunden - här hittar inte filhanteraren NAS'n som nätverksenhet alls, men den syns som lagringsenhet.

:-(

#58

Postad 07 augusti 2010 - 18:38

robert100
  • robert100
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Halloj på er!

Nätverksstödet i Windows har väl aldrig varit det bästa när det gäller att hitta utdelade enheter. Tycker nog att Win 7 hittar enheterna bättre än XP.

Tricket med att hitta de utdelade enheterna är att göra en ny sökning på nätverket efter öppnandet av utforskaren.

Öppna utforskaren.
Klicka på Nätverk i vänsterkolumnen, dina enheter kommer upp i den högra kolumnen.
Ibland hittar inte Windows alla enheter direkt.
Högerklicka någonstans i det vita fältet i högerkolumnen.
Välj uppdatera.
Man ser att Win7 gör en ny sökning på nätverket, det kommer en grön ”termometer” i adressfältet.

Använder själv en Netgear ReadyNas sedan något år tillbaka. Har alla mina video, filmer, foto, musik på den. Streamar över nätverket till XBMC på HTPC:n, funkar kalas har aldrig krånglat.
Har två diskar i Nasen som är speglade. Disk nummer två tar jag ur efter speglingen och förvarar den hos grannen i händelse av brand eller stöld.
Efter man har fyllt på nytt material på ettans disk så hämtar man tvåan hos grannen och den speglar sig själv utan man behöver göra något kommando.

/ Robert

#59

Postad 07 augusti 2010 - 19:28

93turbo
  • 93turbo
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Någon som vet skillnaden mellan Netgears DUO och NV+ ??


Duo två diskar.
NV+ fyra diskar.

Ingen skillnad i hårdvara förutom kabinettet.

#60

Postad 09 augusti 2010 - 22:14

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Japp, då var det inte bekymmer med NAS:en verkar det som.

I min desperation åkte jag och bytte min Netgear ReadyNas Duo mot en Dlink Nas 323.... allt verkade fungera mkt bättre med Dlinken, tills det var dax att hitta den i nätverket och mappa ;)

Samma problem igen. Min bärbara, wifi eller nätverk hittar den i Vista, kan mappa och kopiera och ladda och hej och hå.
I Windows 7 på min stationära är det BOM STOPP. Kommer åt allt via ftp och admin panelen. Det med medföljande Dlink programmet Easy Search Utility hittar den och visar mig allt om NAS:en men försöker jag mappa, komma åt via \\192.168... bla bla så hittar den INTE... Easy Search Utility har till och med en "mappa enkelt knapp" Inte heller denna fungerar.

Läser runt om på internet och det är många som har problem med Windows 7 och NAS diskar. Det finns massor med lösningstips om att ändra i register eller allt möjligt... men jag kan inte för allt i världen få det att fungera.

HELP ME OBI WAN KENOBI, YOU'RE MY ONLY HOPE

#61

Postad 10 augusti 2010 - 12:54

Slane
  • Slane
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jag har linkande problem på en gammal XP burk. Allt för ofta tappar datorn kontakt med NASet. Särskillt vid en nedladdning via uTorrent så ballar nedladdningen ur eftersom disken slutar existera i närverket.

Har även ett annat kul fenomen, laddade ner en mp3 från sr.se på ca 50 MB, nedladdningen ansågs klar och avslutades efter en stund, trotts att filen endast var 5MB stor på NASet. La jag filen lokalt i laptopen blev den i sin rätta storlek. Mycket skumt!

Nästa strul är Torrent klienten, har satt allt på uPNP i min router, den öppnar önskad port med inget drar igång i NASets torrentklient. Allt är helt dött.

Någon som har ett förslag på vad som strular? Eller om det rent av är produkten som är kass på ett par punkter.

#62

Postad 24 augusti 2010 - 16:36

fredde73a
  • fredde73a
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har problem med bittorrenten i min duo. I det lokala nätvärket funkar det bra men inte utanför. Jag kan logga in genom https mitt ip/admin och välja insalled add-ons men när jag ska öppna download managern så står det att webbsidan inte kan öppnas. Någon som vet vad som kan vara fel. Port 8080 är öppnad för nasen.

//Fredrik

#63

Postad 08 oktober 2010 - 14:51

ShotgunSal
  • ShotgunSal
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej.
Verkar som att det är många obesvarade frågor i den här tråden, men jag gör ett försök.

Har just satt in en 1tb disk i min Nas, sitter en 500gig sen tidigare. Finns det något sätt att få ut 1,5 Tb istället för att den bara speglar den första disken?
Känns lite onödigt att ha 500 gig som bara ligger oanvänt på nya disken....

Kommer inte heller åt C/ på disken, finns det något default lösen som jag glömt?

#64

Postad 11 oktober 2010 - 18:19

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hej.
Verkar som att det är många obesvarade frågor i den här tråden, men jag gör ett försök.

Har just satt in en 1tb disk i min Nas, sitter en 500gig sen tidigare. Finns det något sätt att få ut 1,5 Tb istället för att den bara speglar den första disken?
Känns lite onödigt att ha 500 gig som bara ligger oanvänt på nya disken....

Kommer inte heller åt C/ på disken, finns det något default lösen som jag glömt?


Hur menar du med att komma åt C på disken?

Du borde kunna stänga av raiden om du inte vill ha en raid. Finns ett bra forum på netgears hemsida. Det är lite klurigt att få till alla inställningar. Jag kör med raid och streamar musik, film, serier och digitalfoton via PS3. Sen har jag även lagt upp NASen som en enhet i enhetshanteraren så jag kan lägga till och hantera mina filer via datorn. Sen finns det även ett program på netgears hemsida som gör att man kan komma åt sina foton vi nätet genom att dela ut dessa (readynas photos heter programmet).

Finns även något sätt man ska kunna göra den kompatibel med itunes men jag har inte fått till det. Men det fungerar klockrent att stream i vart fall :)

#65

Postad 25 oktober 2010 - 16:40

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Kom just hem från Netonnet med två WD20EARS 2 TB. Mina gamla diskar är fulla och jag behöver mer plats. Jag böt ut en av mina gamla diskar mot en ny WD20. När jag tittar under Volume status står det "Not redundant. A disk failure will render this volume dead". Den nya diskens lampa blinkar men frågan är om disken verkligen är död? Funderar på att rycka ut den och prova den andra nya disken.

Redigerat av hanse1, 25 oktober 2010 - 16:40.


#66

Postad 25 oktober 2010 - 21:53

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Kom just hem från Netonnet med två WD20EARS 2 TB. Mina gamla diskar är fulla och jag behöver mer plats. Jag böt ut en av mina gamla diskar mot en ny WD20. När jag tittar under Volume status står det "Not redundant. A disk failure will render this volume dead". Den nya diskens lampa blinkar men frågan är om disken verkligen är död? Funderar på att rycka ut den och prova den andra nya disken.


Svarar på frågan själv. Hittade en uppdatering till ReadyNAS Duo, beta 4.1.7 och då började plötsligt allt att fungera.

#67

Postad 05 november 2010 - 21:23

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Ja, den är lite trixig att få att fungera. Men när det väl fungerar så är det bara att tuta och köra :)

#68

Postad 15 november 2010 - 00:07

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Betan är skarp nu. Kollade precis efter uppdatering på min Duo och där dök den upp. :D

Detta var kanske problemet:

"Added support for WD drives that don’t support TLER."

Redigerat av Tompa123, 15 november 2010 - 00:08.


#69

Postad 28 november 2010 - 16:19

k_h_l
  • k_h_l
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej...ny här
Jag har lite problem med min ReadynasDUO.....rättare sagt jag fattar ingenting :)
Några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

1. Jag skulle jag vilja ha en guide på svenska om hur jag ställer in den på bästa sätt.....finns de?

2. Min tanke är att lägga min musik på NASen och streama den till min Airport express till stereon....går de...???

3. Jag har försökt att föra över musik som jag har på en extern Segatedisk till NASen, jag hittar diken genom NASen utan problem men när jag ska föra över mitt musik bibliotek till NASens hårddisk tar detta en evighet!! En mapp...ca200mb....22 minuter! Vad gör jag för fel??
Tacksam för svar!
K

#70

Postad 05 december 2010 - 23:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
För att det ska gå snabbare gå in under nätverk/gränssnitt/standardinställningar och ändra MTU från 1500 till 1440.

För mig blev det skillnad från att knappt kunna spela mp till att kunna köra full HD perfekt.

#71

Postad 10 december 2010 - 19:37

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Kan man komma åt duo:n med webläsaren i en smartphone med symbian?? Nån som provat?

Lundis

#72

Postad 13 december 2010 - 23:25

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

3. Jag har försökt att föra över musik som jag har på en extern Segatedisk till NASen, jag hittar diken genom NASen utan problem men när jag ska föra över mitt musik bibliotek till NASens hårddisk tar detta en evighet!! En mapp...ca200mb....22 minuter! Vad gör jag för fel??
Tacksam för svar!
K

Disken är förmodligen formatterad i NTFS. Går mycket snabbare med Ext3.

Redigerat av Tompa123, 13 december 2010 - 23:25.


#73

Postad 31 december 2010 - 09:43

janro
  • janro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som fick enorma problem med CIFS / Samba efter att ha uppgraderat firmware till 4.1.7 (från 4.1.6)?

Kan nu knappt browsa filer från min tvix. Innan gick det hur bra som helst. Verkar inte helt ensam globalt om man läser på readynas.com forum.

Nån som vet om det går att nedgradera till 4.1.6 utan att göra factory reset eller att man på något sätt riskerar datavolymerna?

Varning alltså för 4.1.7 om ni kör samba+tvix.

#74

Postad 31 december 2010 - 09:48

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Prova att ändra MTU till 1440 istället för 1500.

Skriv gärna om det hjälper.

Gott nytt år !

#75

Postad 31 december 2010 - 17:35

janro
  • janro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Prova att ändra MTU till 1440 istället för 1500.

Skriv gärna om det hjälper.

Gott nytt år !


Ändra var då? I NASen? Hur enablar jag den settingen? Den står på 7936 i FrontView. Eller menar du på tvixen? (tror jag inte går). Helst vill jag inte hålla på och fippla med MTU. Det funkade fint med firmware 4.1.6...

Gott nytt!

#76

Postad 31 december 2010 - 19:51

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Tjenare janro !

7936 är ett helt galet värde 1500 är default men 1440 är mycket snabbare iaf hos mig inte bara till min tvix utan till alla media spelare och till och från mina PC. ( jag pratar om MTU i NASEN)

Prova det är inte värre än att du går tillbaka till det värde du har nu, men för bästa resultat starta om nasen och kontrollera att 1440 står kvar.

Jag har kör 4.1.7 ganska länga sedan Augusti fick den som en beta/beta från deras support då jag ville köra 2 x 2 T som 4.1.6 inte stöder och det var killen på deras kundsupport som sa att jag skulle köra 1440.

Återkoppla gärna hur det gick.

Gott nytt år !

#77

Postad 31 december 2010 - 20:00

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Sk_rmklipp.JPG   38,26K   3 Antal nerladdningarTjenare igen !

Glömde säga hur du eneblar settingen. Ändra värdet och klicka på tillämpa nere till höger.

#78

Postad 31 december 2010 - 20:03

janro
  • janro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Du har inte Jumbo Frames aktiverat, eller? Det verkar som om man inte kan ändra MTU om man har det?? Jag pratar om Nasen nu alltså, Network-->Interfaces.

Med Jumbo Frames ikryssat står MTU på 7936 och är disabled. Kryssar jag ur Enable Jumbo Frames så kan jag ändra MTU...

#79

Postad 31 december 2010 - 20:18

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Stämmer jag har inte jumbo frames aktiverat då min router och mina switchar inte stödjer det trots att de är mycket nya och enbart men gigabitportar, faktisk så är det väldigt få switscar som gör det.

Prova utan jumbo frames men med MTU 1440 så får vi se

#80

Postad 02 januari 2011 - 12:15

janro
  • janro
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nä, det kvittar vad jag kör för MTU.
Lite oklart om DLink DIR-655 stödjer Jumbo Frames verkar det som. Lite olika bud på nätet och från DLink.

Oavsett MTU så var 4.1.7 firmware på NASen som sirap ifrån Tvixen (HD-N1). Har nu backat upp data i 2 dygn, så nu vågade jag nedgradera till 4.1.6 - vilket gick bra - och nu är det snurr på grejerna igen. 4.1.7 är helt enkelt inte bra. Många som har samma upplevelse om man läser på Readynas.com/forum.

Tack för tipsen dock.

Ännu en läxa om att aldrig uppdatera när nånting funkar bra. Vet inte varför jag gjorde det (igen) men man har väl alltid nån förhoppning om att nånting ska bli bättre/snabbare. Måste säga att Netgears utvecklingsavdelning inte alls inger förtroende. Att släppa ut firmwares till en produkt som gör att den inte fungerar längre är inte ok.
Självklart kan det hända - MEN då släpper man en hotfix snabbt. Det är 2 månader sen 4.1.7 kom.
(Jobbar själv som utvecklare)

#81

Postad 14 januari 2011 - 15:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Tar bort.

Redigerat av Tompa123, 14 januari 2011 - 19:14.


#82

Postad 24 januari 2011 - 19:57

kusen
  • kusen
  • Forumräv

  • 714 inlägg
  • 0
Är det någon som har satt i mer minne i Duo'n och kan dela med sig av resultatet? Jag vill nämligen få en snabbre överföring mellan PC och NAS när jag skriver/läser filer. Gör mer minne någon större skillnad eller är det att slänga pengarna i skön för den skull?

#83

Postad 29 januari 2011 - 10:25

hanscb
  • hanscb
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Får inte utdelning via ReadyDLNA att funka bra så jag har stökat runt och testat att ändra diverse saker, vilket nu har medfört att jag inte kommer åt den som vanlig utdelad enhet och inget heller via mediaserver. Inte heller Squeezeboxservern hittar några filer. Allt beror nog på att jag tog bort utdelningar för jag tänkte prova att göra om. Tittar man på volyminställningar så står det 542 MB (0%) av 925 GB använt så det tyder ju på att det fortfarande finns data på den.
Går det att komma åt på nåt sätt eller är det bara att formatera och börja om? Ingen stor katastrof i och för sig, har alla filer på backup men det vore ju bra att slippa göra om men skulle samtidigt vilja kunna komma åt både musik, foton och film på min mediaspelare via DLNA.

#84

Postad 07 februari 2011 - 15:00

Hajken
  • Hajken
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag behöver också hjälp!
Allt fungerar klockrent, förutom seg delning och att ps3't inte hittar filerna direkt.

Jag känner att jag vill få ut mera av NASen nu, via FTP eller websida, hur får jag det att funka på enklast och bästa sätt?
Så jag allt så kommer åt filer när jag inte är hemma.
Min READY-Nas Remote ger mig "Initialization Failed" och error code -3??

Vill ju använda den på bästa möjliga sätt, ska uppgradera den från 2st 500 diskar o sätta i min ena 2tb och köpa en till på 2tb.. kör wdears20

#85

Postad 15 juli 2011 - 14:27

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Nu har det hänt något med min Netgear ReadyNas Duo. Den tappar kontakten med nätverker när jag för över filer. Nas:en är kopplad till en Asus-router. Den har gjort det tidigare men då uppdaterade jag till 4.1.7 varpå det fungerade igen. Nu är det dock samma problem. Finns det någon beta efter 4.1.7 som man kan prova?

#86

Postad 07 augusti 2011 - 18:40

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har tt problem med min nas. Efter semesterna går det inte längre att komma åt filer vi utforskaren i win7. Jag får upp nasen i Raidar och allt ser bra ut. jag kommer inte heller åt admin-sidan eller torrent-klienten som öppnas i webfönster från Raidar. Mystiskt nog kommer jag åt filerna från min Tvix. Jag har provat från flera olika datorer. någon som har stött på detta.

/Magnus

#87

Postad 07 augusti 2011 - 18:58

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har tt problem med min nas. Efter semesterna går det inte längre att komma åt filer vi utforskaren i win7. Jag får upp nasen i Raidar och allt ser bra ut. jag kommer inte heller åt admin-sidan eller torrent-klienten som öppnas i webfönster från Raidar. Mystiskt nog kommer jag åt filerna från min Tvix. Jag har provat från flera olika datorer. någon som har stött på detta.

/Magnus


Japp. Hade samma problem. Försökte få ordning på det i en månads tid. Sen gav jag upp.

Vid senare ominstallation av Win7 fungerade allt perfekt. Jag har gett upp hoppet om att ta reda på vad felet var, men jag antar att jag installerat något program som låg och "störde" eller liknande!....

Inte mycket till hjälp kanske, men bara lite input!

#88

Postad 10 augusti 2011 - 14:12

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Nu har det hänt något med min Netgear ReadyNas Duo. Den tappar kontakten med nätverker när jag för över filer. Nas:en är kopplad till en Asus-router. Den har gjort det tidigare men då uppdaterade jag till 4.1.7 varpå det fungerade igen. Nu är det dock samma problem. Finns det någon beta efter 4.1.7 som man kan prova?



Provade den nya betaversionen av programvaran utan resultat. Små filer går bra att överföra men filer på 1Gb och uppåt går inte. Har nyligen uppgraderat min iMac till OSX Lion men det ändrade inget.

#89

Postad 10 augusti 2011 - 22:47

Renken
  • Renken
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag hade tidigare en1TB disk i mitt NAS vilken var speglad mot en 2Tb disk.
Jag tog ur 1TB disken och bytte plats på 2Tb disken vilket då nollstälde alla inställningar och formaterade disken.
Nu vet jag inte hur jag skall komma åt materialetpå 1TB disken då jag är rädd att den kommer formateras om jag stoppar in den i NASet igen.

Någon som vet hur jag kan göra för att vara säker på att den gamla disken inte formateras?

#90

Postad 21 september 2011 - 08:14

Ekelund89
  • Ekelund89
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej

Jag köpte igår en NAS DUO med 2st 2tb WD caviar grren HDD.

Jag har nu STORA problem.

1. Jag kan inte lägga till NAS som en nätverksHDD i den här datorn. (W7)
2. Jag kommer inte heller åt varken "Media" eller "Backup" på NAS:en.
3. DIskutrymme: 1860GB 100% använt (och då har jag inte lagt in ett skit)
4. STatus: Offline

Sen undrar jag om någon vet hur man stänger av Raiden - Tanken är att jag vill ha så mycket utrymme det bara går och inte klona/avspegla.

Jag trodde det skulle bli en enkel match när jag kom hem, men ack så fel jag hade ! :(

Vad har jag gjort för fel ?

#91

Postad 22 november 2011 - 13:55

Unregisteredcc7c04da
  • Unregisteredcc7c04da
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
För att stänga av raiden eller ändra raid-typ tror jag du måste göra en hel "factory default reset", så att diskarna omformateras för att vara optimerade för NASen. När man gör detta kan man ställa in vilken typ av RAID man vill ha. ethernetsladd

Det tog mig ett par dagar att få allt som jag ville men nu kör jag med två 1TB diskar med RAID0 = Ingen spegling så att jag kan utnyttja allt lagringsutrymme. För att göra detta använde jag mig av X-RAID (tror jag de kallade det för). Sedan kopplade jag mig till nätverket med en och förde över alla filer så, vilket jag alltid gör när det gäller stora filer.

Här är hur man gör reseten:

How do I reset the ReadyNAS to factory default?
Resetting the ReadyNAS back to factory default will wipe out all configuration and data. Please understand this before continuing. If you choose to continue, here are the steps:
Power down the ReadyNAS.
Locate the reset pinhole.
ReadyNAS 600/X6: the pinhole is on the back in the lower left corner.
ReadyNAS 1000S/1100: the pinhole is in the front.
ReadyNAS NV/NV+/Duo: the pinhole is next to the USB port in the back.
Get a straightened paper clip and depress the hidden switch in the pinhole while the power is off, and then power on the ReadyNAS, keeping the switch depressed for about 30 secs.
You will see the drive LEDs in the front blink once at about 5 secs and again at about 30 secs. Release the switch at the 2nd blink.

There will be a 10-minute window where you can use RAIDar to change the RAID mode and/or select the snapshot reserved space. RAIDar will prompt with "Click Setup". If you do not click Setup, the installation will begin with the default settings. Otherwise, it will begin when you've confirmed your option selection in RAIDar. You can monitor the installation progress with RAIDar.


#92

Postad 22 november 2011 - 14:01

Unregisteredcc7c04da
  • Unregisteredcc7c04da
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
BTW.

Har någon här fått FTP-funktionen att fungera? Jag är inte helt insatt i hur det ska fungera och alla portar som skall öppnas, har försökt någon guide, men har inte fått det att fungera. Har fixat så att en dator blivit en stationär server innan, men detta är inte riktigt samma sak - vet inte hur jag får tillgång till den utgående IPn för just NASen?

Kör en MacBook Pro, Ready Nas Duo och en NetGear WNR612v2 Wireless-N 150 router

För att stänga av raiden eller ändra raid-typ tror jag du måste göra en hel "factory default reset", så att diskarna omformateras för att vara optimerade för NASen. När man gör detta kan man ställa in vilken typ av RAID man vill ha. ethernetsladd

För att komma åt dina platser på NASen så måste du skapa Utdelningar för det du vill ha i webbsetupen. Vill du komma åt det med mediaspelare så måste du lägga till önskade mappar i strömningstjänsten

Det tog mig ett par dagar att få allt som jag ville men nu kör jag med två 1TB diskar med RAID0 = Ingen spegling så att jag kan utnyttja allt lagringsutrymme. För att göra detta använde jag mig av X-RAID (tror jag de kallade det för). Sedan kopplade jag mig till nätverket med en och förde över alla filer så, vilket jag alltid gör när det gäller stora filer.

Här är hur man gör reseten:

How do I reset the ReadyNAS to factory default?
Resetting the ReadyNAS back to factory default will wipe out all configuration and data. Please understand this before continuing. If you choose to continue, here are the steps:
Power down the ReadyNAS.
Locate the reset pinhole.
ReadyNAS 600/X6: the pinhole is on the back in the lower left corner.
ReadyNAS 1000S/1100: the pinhole is in the front.
ReadyNAS NV/NV+/Duo: the pinhole is next to the USB port in the back.
Get a straightened paper clip and depress the hidden switch in the pinhole while the power is off, and then power on the ReadyNAS, keeping the switch depressed for about 30 secs.
You will see the drive LEDs in the front blink once at about 5 secs and again at about 30 secs. Release the switch at the 2nd blink.

There will be a 10-minute window where you can use RAIDar to change the RAID mode and/or select the snapshot reserved space. RAIDar will prompt with "Click Setup". If you do not click Setup, the installation will begin with the default settings. Otherwise, it will begin when you've confirmed your option selection in RAIDar. You can monitor the installation progress with RAIDar.



#93

Postad 07 juni 2012 - 18:48

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man ändrar säkerhetskopieringsjobb ready nas duo? Det verkar bara gå att sätta regler när man skapar det.

EDIT - 2012-07-20

Det går bara skapa och ta bort säkerjetskopieringsjobb.

Redigerat av ruva, 20 juli 2012 - 10:14.


#94

Postad 04 augusti 2012 - 00:28

CalleCarlBrutal
  • CalleCarlBrutal
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Min fråga är, Jag köpte mig en nas RND2000 och satte in mina hdd som jag hade över, vilket inte funkade....
Köpte 2 st nya samma dag 2k för dessa 2 TB och nu har jag fått igång det mesta...

Men så har jag mitt lilla problem, jag körde på som fan, satt 4 dar, var riktigt irriterad... Ville kasta skiten från 3:dje våningen... Sen så börja det rulla på men så insåg jag att jag körde X-Raid2 och fattade inte ett skit.. Googlade lite, då speglar dom varandra vilket jag inte ville, då googlade jag lite till och skulle tydligen ha Flexiraid men så vilket nummer... Google... och beroende på hur många diskar man har så skulle jag har Flexi1 osv

Men jag har 4 tb i, men får bara ut 2 tb

*Vill ha ut alla 4, så gott det går, skiter ifall det kraschar, räknar med att dom håller 3 år iaf.. Men jag vill har ut allt, ist för 1,75 TB


HJÄLP!

#95

Postad 04 augusti 2012 - 09:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Min fråga är, Jag köpte mig en nas RND2000 och satte in mina hdd som jag hade över, vilket inte funkade....
Köpte 2 st nya samma dag 2k för dessa 2 TB och nu har jag fått igång det mesta...

Men så har jag mitt lilla problem, jag körde på som fan, satt 4 dar, var riktigt irriterad... Ville kasta skiten från 3:dje våningen... Sen så börja det rulla på men så insåg jag att jag körde X-Raid2 och fattade inte ett skit.. Googlade lite, då speglar dom varandra vilket jag inte ville, då googlade jag lite till och skulle tydligen ha Flexiraid men så vilket nummer... Google... och beroende på hur många diskar man har så skulle jag har Flexi1 osv

Men jag har 4 tb i, men får bara ut 2 tb

*Vill ha ut alla 4, så gott det går, skiter ifall det kraschar, räknar med att dom håller 3 år iaf.. Men jag vill har ut allt, ist för 1,75 TB


HJÄLP!

Då ska du köra RAID 0, inget annat. Netgear kallar det väl Flex-RAID level 0.

#96

Postad 07 augusti 2012 - 22:06

Svensken84
  • Svensken84
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
hej

har köpt mig en readynas duo v2 (samma som vanliga duo men med lite bättre hårdvara i samt lite mindre trasslig mjukvara enligt netgear själv)

har fixat in en 2TB disk och kör nu på genom WIFI routern så min D8005 samsung, HP laptop och PS3 kan köra filer från.... och bra går det. upptäckte efter nån dag att det även fanns en app (vet ej om den finns till apple, då jag har en Xperia S)

genom den ska man kunna hämta filer, skicka filer och kanske t.o.m. streama från NAS-enheten... problemet jag upplever är att den inte vill koppla ihop till min telefon. appen heter "netgear readynas remote".

har följt guiden som finns i pdf format från readynas hemsida. och förnärvarande så klagar min app över min FTP setting.... då jag inte konfigurerat FTPn ännu (eller vet riktigt hur) skulle jag gärna vilja ha lite tips.

känn dock ingen stress då jag ska köpa "acer iconia a701":an när den släppts. vilket den gör mot mitten av augusti, men köper den efter lönen kommit i augusti :P

#97

Postad 13 augusti 2012 - 15:39

gagge5
  • gagge5
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har problem med min nas med att köra dlna. När jag går in på nasen och genom att klicka till "strömningstjänster" och readydlna klicka på dela "media" via bläddra så tar den bara min första mapp (mitt fall "download"). Så när jag går in via min mediaspelare på TVn (Samsung) så finns bara mappen "download". Alltså inte de andra mapparna med film, musik och bilder i mitt fall. Gör jag något fel? Vill ju att det ska komma upp mappar med de olika film, musik mm.

Tacksam för hjälp!

#98

Postad 21 augusti 2012 - 21:25

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

hej

har köpt mig en readynas duo v2 (samma som vanliga duo men med lite bättre hårdvara i samt lite mindre trasslig mjukvara enligt netgear själv)

har fixat in en 2TB disk och kör nu på genom WIFI routern så min D8005 samsung, HP laptop och PS3 kan köra filer från.... och bra går det. upptäckte efter nån dag att det även fanns en app (vet ej om den finns till apple, då jag har en Xperia S)

genom den ska man kunna hämta filer, skicka filer och kanske t.o.m. streama från NAS-enheten... problemet jag upplever är att den inte vill koppla ihop till min telefon. appen heter "netgear readynas remote".

har följt guiden som finns i pdf format från readynas hemsida. och förnärvarande så klagar min app över min FTP setting.... då jag inte konfigurerat FTPn ännu (eller vet riktigt hur) skulle jag gärna vilja ha lite tips.

känn dock ingen stress då jag ska köpa "acer iconia a701":an när den släppts. vilket den gör mot mitten av augusti, men köper den efter lönen kommit i augusti :P


Du måste registreara ett användarnamn och lösen och sen logga in. Fungerar klockrent att ladde hem filer till iPhone/iPad och uppladda till NAS från iPhone/iPad. Har du senaste firmware?

För att streama från hemnätverket till telefon/padda kan du använda tex 8player. Fungerar bra. Annars fungerar ju PS3 mediaspelaren skapligt men direkt till Samsung smart-tv fungerar bättre.

#99

Postad 21 augusti 2012 - 21:30

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Har problem med min nas med att köra dlna. När jag går in på nasen och genom att klicka till "strömningstjänster" och readydlna klicka på dela "media" via bläddra så tar den bara min första mapp (mitt fall "download"). Så när jag går in via min mediaspelare på TVn (Samsung) så finns bara mappen "download". Alltså inte de andra mapparna med film, musik och bilder i mitt fall. Gör jag något fel? Vill ju att det ska komma upp mappar med de olika film, musik mm.

Tacksam för hjälp!


Samma lika för mig. Den har tidigare visat (via PS3, smart-TV, iPhone/iPad) alla undermappar till mappen jag delar ut men inte visat alla filmer från sista mappen. Uppdaterade firmware (4.1.9) och tog rescan. Då visas bara 6 av 7 mappar och de nya filerna jag lägger över uppdateras inte utan att ta rescan (vilket tar ca 2 dygn innan den scannat av alla filer. Irriterande som fan, den har uppdaterats omedelbart i typ 4 år. Kanske dags för en Readynas ultra som är snabbare?

#100

Postad 23 augusti 2012 - 20:36

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Har kommit fram till att rescan fastnar efter ett tag. Har uppdaterat DLNA programvaran och installerat ReadyDLNA debug add-on och tagit fram loggarn. Nu ska jag baraförsöka navigera i logg-djungeln. Kommer bli lättare sagt än gjort ;) Återkommer när (om) jag lyckas!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.