Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allmänna frågor om slutsteg (Ändrad)

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 september 2007 - 22:03

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hejsan!
Hur verkar detta steget? http://mds.se/?artnr=monoblock
Det som det skulle vara tänkt till är att driva 1-2basar (10-12") på runt ~300W (Typ http://mds.se/?artnr=fs250)

MDS brukar ju ha bra grejer men om någon vet direkt att det är kanon eller skit... Dock så snackar vi bra för pengarna, inte att ett steg för 10.000:- är bättre. ;)

Redigerat av Jocke.T, 05 september 2007 - 19:04.


#2

Postad 03 september 2007 - 22:42

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag är visserligen rätt grön på det här med ljud, började med mitt första bygge nu i helgen, hade liknande längder i mitt paket, eller jordkabeln var väl knappt en halvmeter.

Men strömkabeln ska ju dras från bagaget där man oftast har steget fram till batteriet, så det går åt ett par meter.

Jordkabeln ska helst sitta så nära slutsteget som möjligt finns även andra varianter men vanligast är så nära slutsteget som möjligt, tror jag tom läst runt 46cm vilket kan förklara längden på min kabel och även din.

Hoppas det hjälpte dig något.

Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 03 september 2007 - 22:43.


#3

Postad 03 september 2007 - 22:43

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Okey, jag har kollat lite på ditt bygge ;) Spännande!

Jag kollade runt lite också och hittade svaret på min fråga med... Jag hajjade inte att man skulle koppla minus i plåten, trodde att de skulle till minus på batteriet.

Redigerat av Jocke.T, 03 september 2007 - 22:44.


#4

Postad 03 september 2007 - 23:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Lägg pengarna på något annant än MDS, även om det rör sig om exakt samma pengar. Då får du mer för dina dyrt förvrvade stålar! MDS marknadsföring med kändisar, demobyggen och lättklädda tjejer träffade rätt i bilstereotrenden för ett antal år sedan och spinner fortfarande på sitt rykte. De fick synas och har många butiker, vilket föll svensson i smaken!
Nej, antingen ska det vara Svenskt, Tyskt eller Amerikanskt ljud! MDS produkter tillverkas i nått land där barnarbete är tillåtet, ris är husmanskost och landets styrelse klär i rött (Den sistnämna meningen får tas med en nypa salt)

Jag råder dig inte till MDS produkter, dessutom är GAS inte heller nått att hänga i julträdet!

#5

Postad 04 september 2007 - 08:29

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Okey, där fick du mig att bli förvånad! ;) Jag som alltid har trott att MDS är _bra_ grejer...
Men finns det något bra steg som rekomenderas till det jag skrev innan för runt 2000kr?

#6

Postad 04 september 2007 - 09:36

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jo, det är många som tror det! Och eftersom MDS är så stora och vanliga är det sällan folk lyssnar till så mycket annat än MDS högtalare... MDS har lyckats med sin marknadsföring, dock inte sina produkter enligt mig (MDS dyraste serie låter helt ok, men är ändå för dyr för att vara prisvärd)

Japp, Chassit i en bil är Jord... eller snarare minus. Batteriets minuspol sitter sitter också i chassit.
Anledningen till att man sätter minus i chassit är att chassits tvärsnittsarea leder ström bättre än en tunn kabel som är 5 meter fram till batteriet.
Hade du batteriet i bakluckan kan du lika gärna sätta minus/jord direkt till batteriets minuspol!

Jag tycker DLS gör fantastiska slutsteg. Kanske skulle ett DLS CA12 vara något för dig (För det var ett monoblock du sökte?) Pris på Nårdik är 2160kr samt att Blekinge Bilradio rear ut det för 1999kr.
Sedan skulle jag rekommendera en bas med ordentlig pondus! Har du plats för en något större låda så trycker Phoenix Gold RSd12D på ordentligt. Den har dubbla talspolar, 2x4ohm. En ground Zero GZRW 12 med 2x4 ohm kanske också kan passa... Är du basnarkoman kanske t.o.m. Digital Designs 1512 kan nämnas som ett alternativ.

Det blir cirka 3500kr med slutsteg + bashögtalare. Det trycker på långt kan jag säga. Långt bättre än MDS i alla fall, och det rör ju sig om samma prisklass.
Låda bygger du själv så klart!

Nu fick jag rubba dina MDS-uppfattning och komma med lite annat ;)
Detta jag tipsade om är bra skit för de mindre pengarna det rör sig om. Få högtalre kan ge bättre "Bang for the buck"... Vill du ha fler tips så kan du få det.
Ett annat tips är att köpa Slutsteg begagnat. Det kan vara en god idé då du kan betala någon tusenlapp för jättedyra steg.

Sedan är det beroende på vilket bil du intallerar i och vilket ljud du är ute efter!

Vad är det för bil?
Vad lyssnar du på för musik?
Välljud eller Ljudligt ljud?

Lycka till!

#7

Postad 04 september 2007 - 21:00

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Oj det var nästan en hel uppsats! :P

Tack för de fina svaren :)

Vad jag kom att tänka på var, vad är dubbla talspolar?
DLS har jag också hört bra om och Monoblock är väl det bästa till att driva en eller två basar med?
Priset låter kanoners! Men visst ska jag kolla runt efter lite beg. innan jag köper ett nytt steg.
En sak som många med mig hakar upp sig på är Watt... Krävs det många watt för att det ska bli rejält med dunka-dunka?

Jag lyssnar mycket på Techno och sånt med kraftig bas och ibland även djup bas.
Bilen som det är tänkt till är en Vobler (Volvo) 740 från 1987 B)
Och lådan hade jag tänkt att bygga själv. Portad eller sluten låda?
Ligger alla basarna du rekomenderade i samma prisklass?
"Välljud eller Ljudligt ljud?" Bra fråga! Det ska självklart inte låta illa och inte heller som någon sparkar på däcken på bilen, utan en fin balans.

Sen tänkte jag även byta högtalarna inne i bilen, vet inte vad som passar eller vad som kan vara bra men inte heller vara allt för dyrt. Högtalarna inne i bilen tänkte jag driva direkt på sterion som är en Panasonic CQ-C8403.

Har säkert glömt hälften av frågorna jag tänkte på... :P

Edit: Ground zero-basen verkar jäkligt trevlig! :P men vad är "Bandpass låda"? Och vad tycker DU/NI om att köra med dubbla sånna basar med ett DLS CA12 steg?

Redigerat av Jocke.T, 04 september 2007 - 21:08.


#8

Postad 04 september 2007 - 23:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha! Japp =)
Dubbla talspolar är exakt vad det låter som. (Vet inte hur mycket du kan om en högtalares uppbyggnad) Talspolen är koppartråd som är lindad kring en magnet. Denna koppartråd har ett visst motstånd. I och med dubbla talspolar så kan du välja hur du skall belasta ditt slutsteg... exempelvis kan en högtalare med dubbla 4ohms talspolar, 2x4ohm belasta steget med antingen 2ohm eller 8ohm beronde på Parallell eller Serie -koppling. Det ger större möjligheter. Dock kommer distortionen att öka med minskat motstånd.

Ska du driva en eller flera basar så snackar vi monoblock, yes! Det är specialtillverkat för att bajsa ur sig så mycket effekt som möjligt och har en bättre dämpfaktor.

Watt... Välkommen till missförståndelsens djungel!
Somliga vill ha massor av watt, somliga satsar på ett bra märke med vad dom vill kalla "riktiga" watt. Bilstereo är lite åtskilt hemma-hifi. Till skillnad mot hemma-hifi kan du belasta slutsteget ner till 0,5ohm kanske ännu mindre (Normalt är 2ohm inom bilstereo). Varje halvering av motståndet ger en fördubbling av effekten. Ett slutsteg som ger 100W i 8ohm (8 ohm används ofta i hemma-hifi) skulle ge 400W i 2ohm.
Sen behöver ett "bra" slutsteg inte leverera mer watt bara för det. Det är det att slutsteget kanske låter bättre eller ger en renare distortionsfri signal.
Det här med watt kan man snacka om i evigheter... Här har jag bara generaliserat lite. Det jag tycker är bäst, det är en kombination av välkända märken som inte överspecificerar sina effekter, men som samtidigt ger hyfsat med krut! Det är trots allt effekt som driver konerna frammåt!!
Låt säga att jag har en bas på 800Wrms och 1600Wmax... Det man tänker då är att man vill ha ett slutsteg med samma spec, och helst ska det vara gratis!
Exempel: Shark-steg på Tradera
Detta steg påstås lämna 1400W, vilket jag garanterat kan säga att det inte gör! Dem har överspecificerat sitt steg och stackaren som köper ett sånt gör bäst i att krossa sina förväntningar.
Ett klart fall där effekt gått först i tankebanonrna, inte kvalité. Vill du ha garanterad effekt, så köper du en kupévärmare.

Man behöver inte köpa ett steg som öser på så det luktar rostad bas bilen. Det är som att köpa en bil och trampa gasen i botten jämt! Lagom är bäst men man vill känna att det finns effekt kvar att ta av, precis som med motorer. Ett för svagt steg kan dista och skicka orena signaler, vilket kan orsaka skada på högtalare, men främst låter det illa.

Ett DLS CA12 är specat till 400Wrms, och även om basen är specad till det dubbla så kommer det räcka perfekt för Kreti och Pleti! Hade man fått exakt samma steg för exakt samma pris fast med 500Wrms så hade man ju tagit det... Watt är alltid bra att ha, men betala inte för mycket, samtidigt som du inte får vara för snål. Dyra watt är bättre än billiga.

Jagar du dB-rekord så är Watt väldigt viktiga. Annar är lagom tilltagen mängd Watt av ett välkänt märke absolut det bästa. kring 2-400Wrms till en bas är bra, beroende på bas, självfallet! Kom ihåg att ju mer effekt du vill ha, ju mer ström drar slutsteget och det måste försörjas på nått sätt. En bil har inte ett uttag som är kopplat till en norrländsk älv...

Fan... kan snacka om effekt hit och dit hela kvällen... öhh... natten!
Lägg märke till att jag generaliserat mycket i texten ovan..

kort svar på din fråga om watt... NEJ du behöver inte tokmycket watt, men du behlver en del om du vill känna dunka-dunka med bibehållen ljudkvalité och tryck.

De basarna jag rekommenderat ligger mellan 1000-2000kr cirkus, och det skiljer en del i karaktär. En 740 är svår vad gäller bas. Bandpass är att föredra kanske... Men det är ingen nybörjargrej (Ta bort baksätet och bygg lådan där istället :P)
Jag gillar slutna lådor till normalt lyssnande och med bra musikalisk återgivning. Vad DU väljer är helt klart upp till ditt öra och framför allt vilken bas du väljer.

Välljud kan definieras på olika sätt. Högt välljud eller finlirigt välljud där man inte får ngon baschock direkt... Tippar på att för svensson hamnar det någonstans mitt emwllan och kanske närmare basdunk-hållet. Det behöver inte låta superbra, så länge det låter ok. Dessutom brukar välljudande basar som spelar högt vara rätt dyra.

En Phoenix Gold RSD spelar tillräckligt fint och tillräckligt högt. Ground Zero GZRW flyttar mycket luft den också och låter även den fint för sitt pris.

Ska du driva högtalarna direkt på HU'n behlver du inte satsa på så stort välljud, då de inbyggda slutstegen i HUs inte är så kraftiga. (inte ens de 4x45W är riktgit tillförlitliga)
Med slutsteg är det som natt och dag :)

Det där med Framsystem är en gåta i sig. Jag har rekommenderat en del saker till folk på forumet. Kan inte sitta och föreslå samma saker hela tiden bara för att jag diggar dem. Läs och forska lite själv. Lyssna gärna om tillfälle ges.

Bandpasslåda... vad det är. Ett sätt att bygga en högtalarlåda för att begränsa frekvensomfånget upp och ned samt öka verkningsgraden... Google is your friend!

Återkom med betyg på min C-uppsats

#9

Postad 05 september 2007 - 20:01

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Wow! Du är inte dålig på att skriva utförliga svar iaf! :D

Men det blir nog ett DLS CA12-steg (Om jag inte hittar beg.) men basen är ännu oklar vad det blir för någon... Är det nån större fördel med dubbla talspolar?

Bandpasslåda vet jag vad det är nu... Inte direkt intressant då jag vill kunna skryta och öppna baklucka och visa ett moster som sitter där! :P Behöver man större låda om man har en sluten jämfört med portad?

Kanske ska ha ett steg till högtalarna inne i bilen med? Eller räcker dom massiva(!) 50*4 som Panasonic'en pumpar ut? :P (i sånna fall hur mycke bör jag lägga på högtalare + steg?)

Den stora frågan kvarstår dock, en eller två basar? fördelar/nackdelar?

Men jag har som sagt va tänkt att lägga runt 2000:- för steget och runt 2000-3000:- för basen/basarna.

Jätte schysst att du svarar och ger feedback :(

#10

Postad 05 september 2007 - 20:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ett CA12 går på ~2200:- @ Nårdik.

Och en sluten låda har oftast/"alltid" lägre totalvolym än en portad.

#11

Postad 05 september 2007 - 20:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Karma... det man ger, får man igen. Kommer ihåg när jag var grön. Då fick jag en massa hjälp. Åtgärdar det bara!

DLS CA12 är ett bra steg. funkar skitbra!
Helst skall man ha en bas med dubbla talspolar så man kan lasta ner steget i 2 eller 1 ohm. 2 basar med enkla talspolar går ju också, men bättre en bra bas än 2 billiga.

Haha, att visa sin baslåda är bland det manligaste som finns =)
Jag är svag för slutna lådor, men portad ger lägre frekvensgång (Dock med större låda som resutat) och högre verkningsgrad. Spelar du under en ports avstämning låter det oftast dåligt. En sluten ger jämnare frekvenskurva men är mer "tungdriven" än en portad låda. Sluten låda är mindre än portad, även om det rör sig om 5-15 liter bara (Ju större konutslag en bas i sluten låda har, ju större blir tryckskillnaden och membranet får större kraft) Sen beror detta också helt på elementet. Vissa basar spelar kass i portad eller sluten osv.

Ett slutsteg till framsystemet är en uppgradering som verkligen hörs! Visst, det kostar en hel del med ett extra slutsteg, men smakar det så kostar det. HU'ns inbyggda steg ligger inte på några 4x50W... inte effektiva i alla fall. Du kanske kan kräma ut 4x20Wrms i bästa fall. Ett riktigt slutsteg med 4x50W ger mer kraft än en HU.

Du hade tänkt ge 2000 för steg och 3000kr för bas säger du. Det är 5000kr.
Skulle råda dig till 1st Phoenix Gold RSD 12" á 1800kr (Eller om du var inne på GZ GZRW á 1200kr)
Sen ett steg till denna, då DLS CA12 á 2000kr.
sen har du råd med ett steg till framsystemet för cirkus 1200kr vilket du kan hitta begagnat. Då kan du kräma på bra och samtidigt hålla ljudkvalitén på topp. Eventuellt kan du hitta prisvärda steg för 1200kr nypris också GZ slutsteg Reapris

Då landar vi på 5kkr plus eventuellt framsystem. Det är en del kulor, men det kan rocka på bra det jag nämnt. Självklart finns det plats för andra tankar och idéer, men detta är mitt spontana tips.
Du kan om du vill, driva basarna och framsystemet på ett och samma steg (4,5 eler 6-kanals-steg) men dessa ger inte fullt så mycket effekt till en bas som krävs för att verkligen mosa på med bas.

Välj 1 bas med dubbla talspolar, då kan du lasta ned steget och få ut mer effekt. Sedan är som sagt en dyr och bra bas mycket bättre än 2 billiga! Fördelen är också att 1 bra bas tar mindre plats, väger mindre och kräver mindre effekt. Dessutom låter det förhopningsvis bättre. Nackdelen med en bas är att 2 basar får större konarea och flyttar mer luft (Låter mer) men om det låter mycket men dåligt blir ingen glad. 1 enkel tolva kan trycka på mer än många öron klarar av, bara du kan försörja steg och bas med ström.
1 bas som får 400watt jämfört med 2 basar som får dela på 400w (alltså 200w) har bättre kontroll. bra kontroll är rappare bas som låter tajtare och inte mullrar sönder musiken.

Kör i vind!

Redigerat av jollek, 05 september 2007 - 20:29.


#12

Postad 05 september 2007 - 20:25

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Men det kostar bara 1999:- på Blekinge bilradio :P
Jaså? Där ser man... Jag trodde att en sluten låda behövde mer luft. Men man lär sig något nytt varje dag :(

#13

Postad 05 september 2007 - 20:30

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp, blekinge bilradio rear ut stegen! Men Nårdik har också ett ypperligt pris!
Mer steg för pengarna är svårt att finna.

#14

Postad 05 september 2007 - 20:35

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Men jag blev helkåt på Ground Zero GZRW 12XD-AL (med dubbla spolar :P) så det blir nog till att beställa det :( Och lådan kör jag nog portad. Många jag känner har det och dom är hel nöjda.
Framsystemet får vänta lite...

Tack för hjälpen! Kommer garanterat komma med fler frågor :D

#15

Postad 05 september 2007 - 21:26

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ös på med frågor bara...
Blir du kåt på GZRW är det bara att spana i mitt galleri och på mitt billjud som jag har för tillfället i min pendlarbil :(
Där sitter samma pjäs!

hadet

#16

Postad 05 september 2007 - 22:40

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Wow! Jag fattade inte hur jag kunde missa billjudet när jag kollade ditt galleri senast :P
Men jag tänkte ringa Blekinge bilradio i morrn och höra lite med dom vad dom tycker och tänker. :(
Sen blir det till att beställa och efter det bygga! :D Woho!

#17

Postad 06 september 2007 - 12:49

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha, Bygga och köpa ljud är alltid ett superkul ting!
Lycka till med allt.
P.S. Blekinge Bilradio skall du lyssna på!

#18

Postad 06 september 2007 - 14:06

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Haha, Bygga och köpa ljud är alltid ett superkul ting!
Lycka till med allt.
P.S. Blekinge Bilradio skall du lyssna på!

<{POST_SNAPBACK}>


Du menar tills man betalar räkningen va :P

#19

Postad 06 september 2007 - 15:37

Unregistered33410339
  • Unregistered33410339
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Kan iaf rekommendera CA12-steget.
Köpte mitt på nardik för 1500kr (frakt 129 eller nåt). Ställde en snabb fråga om det var bra, fick svar ja, så jag tänkte inte utan slängde iväg beställningen omedelbart.

Driver två Cerwin Vegor på 10" med steget. Med det steget kan jag pressa dom tills det flyger högtalarkoner överallt (om jag ville) utan att steget behöver anstränga sig.

Mitt MDS-tvåkanalsteg skulle också kunna få högtalarkonerna att flyga iväg, eftersom det spikar ganska snabbt. Det är inte nånting bra :P

#20

Postad 06 september 2007 - 15:53

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Haha, Bygga och köpa ljud är alltid ett superkul ting!
Lycka till med allt.
P.S. Blekinge Bilradio skall du lyssna på!

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar tills man betalar räkningen va :P

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, oljud är gratis, men välljud kostar :D
Tycker ändå bilstereo är en billig hobby i förhållande till att samla ädelstenar, driva dinosauriepark eller ha en flickvän...

Redigerat av jollek, 06 september 2007 - 15:53.


#21

Postad 06 september 2007 - 16:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Haha, Bygga och köpa ljud är alltid ett superkul ting!
Lycka till med allt.
P.S. Blekinge Bilradio skall du lyssna på!

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar tills man betalar räkningen va :D

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, oljud är gratis, men välljud kostar :D
Tycker ändå bilstereo är en billig hobby i förhållande till att samla ädelstenar, driva dinosauriepark eller ha en flickvän...

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det blir ju bara "några" engångs kostnader för varje bil :P
Inte något som kräver hela tiden :rolleyes:

#22

Postad 06 september 2007 - 17:09

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Jo det blir ju bara "några" engångs kostnader för varje bil :P
Inte något som kräver hela tiden  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Livet är fullt av prioriteringar.
Precis! Sen så kan man ju inte låta pengarna dra på sig föör mycket ränta heller =)

Back to topic...
Jocke.T, när du börjar ditt bygge så får du dokumentera och fota.
Byggbilder är alltid roligt, även om det bara skulle röra sig om ett Kinderägg =)

#23

Postad 06 september 2007 - 20:25

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hehe :wub: Mycket fin respons!
Bilder kommer givetvis! Dock vette fan när jag ska ha tid att börja på det...
Jobbar fram till 7 varje dag :S
Men det löser sig som morfar sa när ha sket i vasken!
Får maila Blekinge Bilradio istället då jag såg att dom har öppet mellan exakt dom tiderna jag jobbar :)

BTW!

Kinderägg:
Postad bild

;)

Kom att tänka på en grej till. Skulle någon vänlig själ vilja typ... Rita upp hur kablarna ska kopplas till basen? Jag har verkligen inte en aning och känner inte för att göra fel och sabba något :/

Redigerat av Jocke.T, 07 september 2007 - 08:24.


#24

Postad 07 september 2007 - 10:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
+ till + och - till -
rött till rött och svart till svart :wub:

#25

Postad 07 september 2007 - 16:08

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp, hela tiden plus till plus!

Här är en bild:
Postad bild

#26

Postad 08 september 2007 - 03:39

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tack för det Jolle, det kommer att underlätta en del.

#27

Postad 12 september 2007 - 22:58

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Snabb uppdatering!

* Bilen blev det lite ändringar med... Ljudet ska istället byggas i en Ford Sierra 2.9 V6 från -89.

* Basen och slutsteg är beställt och kommer förhoppningsvis till på fredag. (Sitter redan diskanter och koaxialer i bilen)

* Sladdar är redan dragna till steget, det enda som ska fixas med kablarna är en säkring då dom som hade bilen innan tydligen inte använde det. :S

Även någon ram till HU'n måste fixas då hålet som är nu är på tog för stort. (Någon som vet hur?)

#28

Postad 12 september 2007 - 23:32

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Se bara till att kablar är rätt dimensionerade!
Vad är det för befintliga högtalare då?

#29

Postad 13 september 2007 - 08:44

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Det är modell tjock på kablarna <_< Vet inte måtten men jag vet att det har suttit ett maffigt slutsteg kopplat på dom innan.

Hehe, säker på att du vill veta vad det är för högtalare? Proson... Faktiskt bra ljud (räcker för mig), om man jämför med priset.

#30

Postad 13 september 2007 - 09:46

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Många säger just "Räcker för mig"... det stämmer inte alla gånger.
Säg istället "Det räcker för mig tills jag hört en något dyrare bas. Då kastar jag Prosonbasen på tippen".
Bas klarar alla basar att spela, mycket bas klarar de flesta, men mycket och korrekt bas spelar få.
Har du en prosonbas är det ingen större mening med att satsa på ett dyrt slutsteg eller ett korrekt framsystem. Ingen anläggning är starkare än sin svagaste länk...
(Köpt en ny BMW med 350hk, men det satt cykelhjul på den, och det duger för mig...) Det jag menar är, skall man använda cykelhjul så kan man lika görna köpa en billig och rosslig bil också =)
Nu var jag lite negativ, men jag tycker du missar det goa med att installera billjud.
Men... säger du att det funkar så funkar det väl.
Lät dock som du hade beställt bas redan!

* Basen och slutsteg är beställt och kommer förhoppningsvis till på fredag. (Sitter redan diskanter och koaxialer i bilen)



#31

Postad 13 september 2007 - 18:58

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Det jag menar med Proson är att koaxialerna som sitter i bilen är från Proson... Sitter ingen bas i bilen än.

#32

Postad 13 september 2007 - 20:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha... ok! Lite väl lite snabb att döma. Utgick från att det var en bas =)
Visste faktikst inte att Proson gjorde Koaxialer.

#33

Postad 13 september 2007 - 21:54

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Okey.
Jodå, finns att beskåda under "bilsterio" hos Fynda.se
Billiga men jäkligt bra ljud (OM man tänker på priset!)

#34

Postad 14 september 2007 - 15:48

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Uppdatering!

* Basen är slut i både Sverige och Tyskland så jag får vänta ca: 2-3veckor innan jag får grejerna. (Dock med "förfinat" pris pga. omständigheterna :))
Blekingebilradio är kanon att ha med att göra, En av killarna ringde mig innan för att meddela detta. Ställde även lite andra frågor om bygget för att ge lite feedback :)

#35

Postad 10 oktober 2007 - 19:13

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Update* Jag har inte fått grejerna än... Ska maila killarna på Blekingebilradio och höra om dom har glömt av mig :D

Men, jag har börjat fundera på hur lådan ska se ut... Bilen som dunket ska sitta i är en Ford Sierra, som sagt. Har tagit lite mått och även gjort en fin liten (über kass) skiss i paint. :)

Bifogad fil  Basl_da.JPG   24,56K   11 Antal nerladdningar

Ta en titt vetja! Jag har inga "riktiga" mått, bara max-måtten. Någon ritningsmästare kanske har lust att hjälpa mig?

Sen har jag tänkt bygga i 19mm MDF, räcker det?

Redigerat av Jocke.T, 10 oktober 2007 - 19:14.


#36

Postad 11 oktober 2007 - 14:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
19mm MDF räcker så länge du inte vill spela ifrån grabbarna som tävlar i dB =)

#37

Postad 11 oktober 2007 - 19:14

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jaha... Så du menar att det blir bättre "ös i grejerna" om jag kör med typ 22mm MDF?

#38

Postad 11 oktober 2007 - 21:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Inte bättre ös, men du får mindre resonanser (sen tjänar du säkert 0.3dB)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 oktober 2007 - 21:33.


#39

Postad 11 oktober 2007 - 22:32

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Okey, och vad jag har förstått så är resonans illa. Så då får det bli 22mm, kan ju inte skilja så mycket i pris.

#40

Postad 24 oktober 2007 - 18:38

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nu har steget och basen kommit :( "Äntligen" som Gert Fylking sa :o

Nu ska jag sätta igång att bygga lådan till basen, jag har bara lite svårt att välja storlek på kabel...
I och med att jag ska beställa 2 nya fronthögtalare från fynda.se så tänkte jag ta kabel därifrån med.
Dessa två är kandidaterna:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2248 <-- Supra Classic 1,6 mm2
Och denna:
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1775 <-- Supra Classic 2,5 mm2

Dessa kablar är tänkt att avända inne i lådan till en terminal och sedan även använda samma kabel vidare till steget. Det borde väl funka?

Mvh Jocke

#41

Postad 24 oktober 2007 - 18:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Den som väntar på något gott...
Jo, för fasen! Den kabeln funkar alla tiders!
Lycka till!

#42

Postad 24 oktober 2007 - 19:39

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tvärr så är det ju så... Har väntat ett tag nu.
Hehe, frågan är bara vilken av storlekarna jag ska ta av de TVÅ kablarna :o
1,6 mm2 eller 2,5 mm2?

Tack :(

#43

Postad 24 oktober 2007 - 20:01

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha, tänkte rent allmänt att Supra classic funkar skitbra... Sen vilken dimension du behöver är upp till dig själv och vilken högtalare den skall gå till. Är det en vanlig högtalare (Mid eller coax) så räcker nog 1,6mm2. Är det en vanlig bas, så kör 2,5mm2. Är det en kraftig bas så går du upp i 4mm2 eller mer.
Kör hårt

#44

Postad 24 oktober 2007 - 20:05

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Det är ju till Ground Zero'n, ska pumpa runt 400W. Behöver ett konkret svar... Jag har sån beslutsångest :(

#45

Postad 24 oktober 2007 - 20:48

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Kör 4,0mm2. Det blir bra! :(
(Mellan dem du sade, så får det bli 2,5mm2)

#46

Postad 24 oktober 2007 - 20:51

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hehe, då kör vi på 4mm2 :o
Kostade inte så mycke mer... 35kr/metern
Återkommer med lite bilder på basen/steget i morrn :(

#47

Postad 28 oktober 2007 - 13:05

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Nya fronthögtalare är beställda och även sladd till basen. Det blev 6mm2 istället för 4mm2 då 4:an var slut. (Fick de för samma pris ändå) ;)

Men, back on track! Lite bilder på basen/steget lovades...

Den feta GZ-basen!
Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild
Katten var intresserad av vad det va för moster-grej som husse hade tagit hem :lol:

Här har vi det underbara steget från DLS B)
Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Ni får ha lite överseende med kvalitén på bilderna då dom är tagna med mobilen.

Nu ska jag bara ha sladden och kopplingsterminalen sen blir det lådbygge.

#48

Postad 28 oktober 2007 - 21:26

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Shit. Jag har klämt på mycket inom bilstereo men får ändå ståfräs så fort mina ögon finner bilder på bilstereoprylar. Roligt att du delar med dig. Delad glädje är dubbel glädje!
Är en rejäl pjäs, inte sant. Ett stycke Östtysk ingenjörskonst. DLS-steget är väldigt fint det med, i ny modell och allt!
Passa misse bara så han inte snor bilstereon och rockar sönder den när du är på jobbet!

Ah, 6mm2 är finemang det. Goa gubbar i belkinge ger goa affärer.

Spring ut i garaget och börja bygg! Blir gött mos det där säkert.
Själv sitter jag och huttrar i mitt garage med lite nya bygg-idéer, dock HiFi, då billjud hör sommarn till =)

Lycka till!

#49

Postad 28 oktober 2007 - 21:57

Jocke.T
  • Jocke.T
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hehe, det är mycket underbart att bara sitta och tiita på grejerna! :P Undrar bara hur de blir att spela med dom!
Jag får nog låsa in basen så Cola (Som kissen heter) inte nallar den.

Jag ska köpa MDF så fort jag har lite tid över, blir nog på tisdag sen ska bygget komma igång.

Har för övrigt dragit om RCA-kablen i bilen idag då förra ägaren va lat/puckad/ovetande eller något annat negativt då det gäller att inte dra signalkablen på samma sida som strömkablen.
Även har jag stoppat in sterio enheten i bilen idag så nu kan man lyssna på musik på vägen till jobbet :)

Update kommer så fort koaxialerna har kommit eller att jag kommit igång med bygget av lådan.

#50

Postad 28 oktober 2007 - 22:14

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Ah trevligt!
Jag funderar seriöst på att ställa en rejäl bas på en piedestal endast för prydnad. Vackrare ting än ett stycke basmonster finns inte. Kanske att det skulle vara en bas i raffset.. :P
Sjuk, excentrisk eller artistisk, ingen som vet...

Vad är det för Koaxialer du inhandlat?

Jo, att dra om kabeln var en god idé då man minskar risken för störningar. Händer ju att folk är lata i kombination med ovetande och drar dem bredvid varandra. Det är inte alltid det blir störningar heller, så.

Kör så det ryker



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.