Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilbygge i Audi 80

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 november 2007 - 20:03

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tjoa!

Tänkte jag prövar lyckan här och kollar lite vad ni anser är bra som högtalar kombination till min lille bil.
Har då en audi80 92:a och är intresserad att ha rätt bra ljud för passagerarna, men helst tokbra för Föraren.
Kikade runt lite här innan på forumet, och märkte att blekingebilradio verkade vara ett bra alternativ, så jag mailade lite frågor och så, så fick jag det här rekommenderade paketet:

Högalarna fram
Basen
Slutsteget

Tänkte även köpa Huvudenheten dock får det bli när man har råd. ;)

Så, vad tror ni, är det något och satsa på? Eller finns det bättre alternativ?

MVH Dowden

#2

Postad 28 november 2007 - 20:12

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Prisklass?
Hur avancerad installation tänker du göra?

#3

Postad 28 november 2007 - 20:35

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Då jag är väldigt grön inom området, vill jag helst hålla det relativt simpelt, Och prisklassen för själva ljudet vill jag hålla runt 4000(inkl kablage) Men jag kan ju helt klart överskrida det om det finns något bättre alternativ =)

Mvh Dowden

#4

Postad 29 november 2007 - 02:07

Mischa
  • Mischa
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Tja,

Ja du, alternativet är ju att köpa sakerna begagnade! Du får en rejäl kvalitetsökning i ditt system plus att det inte kostar dig hela skjortan. Kika t.ex. på detta: http://www.blocket.s...0026.htm?ca=9_s

Steget:


Basarna finns info om på www.nardik.se

Intresserad? PM:a! ;)

Redigerat av Mischa, 29 november 2007 - 02:10.


#5

Postad 29 november 2007 - 02:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Mitt förslag: Allt återfinns hos BAE
Pioneer DEH-P40MP 1 350,00
Carpower HPB-604 1 180,00
Carpower CRB-10TC 599,00
Mutant MT405XC 680,00
Summa: 3 809,00

Lämnar lite mer till kablar än det som föreslagits hos Blekinge dito.

Carpower kan lämna en viss skepisism, men ska som jag förstått ha ett pra pris/prestanda förhållande

#6

Postad 30 november 2007 - 14:53

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Suttit och funderat lite, och Kalkyls val verkar bra, dock så känns det lite för vågat för min del och satsa på ett märke jag aldrig har hört talas om.. (är lite feg näre gäller och spendera pengar.. =P) Så tror jag kör på BBR tips.

Tack för hjälpen dock! =)

Mvh Dowden

#7

Postad 30 november 2007 - 17:14

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Inga problem :unsure:, du kan höra av dig om du behöver hjälp med lådberäkningar.

#8

Postad 30 november 2007 - 18:10

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jag skulle gå på Blekinge Bilradios tips, jag! Känns mer gediget.
Carpower är ett bra märke, inga konsigheter. Dock får du mer prestande per peng inom Ground Zeros sortiment, i mitt tycke.

Slutsteget som du visade är riktigt bra för den lilla pengen och jag kan rekommendera den varmt. Hör med andra här på formumet som har nämnda slutsteg =)
Driver du hela systemet på detta slutsteg finns nog inte uns av missnöjelse med denna totala prislapp du satt.

Basen, Ground Zero GZRW 12XD-AL, tycker jag är väldigt prisvärd. speciellt nu när den sjunkit så i pris de senaste månaderna. Du är välkommen att kika in mitt galleri, då jag har bilder och filmer på denna bas.

Framsystemet från GZ är helt klart bra, även om jag kanske skulle gå upp till CDT CL-53 istället. Mer rockigt är svårt att få för det priset. Går nog, enligt utsago, att pilla in 5,25" istället för 4". Här med dem som byggt i Audi 80!

Bilstereohörnan i Köping där Mr_c jobbar leverar grejerna till Blekinge Bilradio. Skall du handla på Blekinge Bilradio, hör med Mr_c först, då han har samma sortiment, och kanske t.om liiite biligare.
Vart bor du? Kika in till Köping, så kan du klämma på grejerna!

Eclipse CD5425E kan jag inte tillföra någon info om... tipsar dem om den så kan den inte vara kass iaf.

Lycka till med allt

Redigerat av jollek, 30 november 2007 - 18:14.


#9

Postad 01 december 2007 - 20:02

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tack Kalkyl, Om jag köper basen, kommer jag helt klart höra av mig till dig, då jag har noll erfarenhet av att bygga baslådor =)

Jollek, Funderar bara på hur jag ska lyckas klämma dit dom, för om det går, så köper jag nog upp mig till dom du tipsade om(5.25:orna dvs) Jag bor turligt nog i Blekinge, så har inte vidare långt till BBR =) Tänkte köra dit nån dag och diskutera om dom har några fler tips man kan ha till kärran =)

Tror jag även hör av mig till Mr_c när det väl gäller och inhandla allt, då mindre pengar = gladare Dowden =P

Tackar oehört igen för hjälpen, toknice av er!

Mvh Dowden

#10

Postad 01 december 2007 - 22:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Räkna lådor börjar jag få kläm på nu och det går rätt jättefort nu för tiden, så det är bara du hör av dig :)

#11

Postad 02 december 2007 - 12:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jag har inte byggt i Audi 80, så jag vet inte om det går med 5,25". Ställ den frågan till bilstereo-eliten på Lazzat eller Zatzy
http://forum.lazzat....isplay.php?f=12
http://www.zatzy.com...isplay.php?f=10
Jo, CDT är en rockerhögtalare till skillnad från DLS t.ex. Ett besök på Blekinge Bilradio är aldrig helt fel, speciellt inte om du bor i blekinge.
Visst är det kanon att räkna baslådor, men fråga hellre de som byggt med basen vilken volym de tycker passar. Ofta kan återförsäljarna det bättre än många program, men en kombination av dem båda är finfint.

Redigerat av jollek, 02 december 2007 - 12:39.


#12

Postad 02 december 2007 - 17:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

,,,
Visst är det kanon att räkna baslådor, men fråga hellre de som byggt med basen vilken volym de tycker passar. Ofta kan återförsäljarna det bättre än många program, men en kombination av dem båda är finfint.


Helt klart, men jag inbillar mig att det ger en bra start :)

Sen om vi tar t.ex. RF så han man hört slutet = SQ, portad = ba-as. Och i slutet beror ändå allt på vad man är ute efter och har för referencer osv.

#13

Postad 09 december 2007 - 17:52

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Efter någon veckas tänkande, så har jag kommit fram till att jag väntar tills efter jul, och kommer då ha en betydligt större kassa att köpa för..

Upptäckte att blekingebilradio hadde höjt sina priser.. så kollade med bilstereohörnan som du sa Jollek, och kikade lite där..

Funderar på
Kabelpaketet
Huvudenheten
Framsystemet
Basen
slutsteget

Kan även tänka mig att gå upp till 7000kr om ni hittar någon bättre bas/kabel/slutstegs paket..
Då jag är helt grön inom detta, så uppskattas tips otroligt mycket!

Har jag valt rätt? haha :D
Mvh Dowden

Redigerat av Dowden, 10 december 2007 - 22:54.


#14

Postad 11 december 2007 - 02:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Rent spontant så är mitt tips att gå upp till en storlek större tre- eller fyrkanalsslutsteg.

#15

Postad 11 december 2007 - 15:56

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Tjena!

Har ingen aning hur du bar dig åt o göra för o få direktlänkar till produkterna på bilstereohörnans sida ;P

MEN (here we go).

Basen du valt är kanon, riktigt prisvärd bas som ingen vart missnöjd med hittils!

Steget känns i klenaste laget, för o driva bas + framsystem.

Ang framsystemet, jag hade valt CDT Audio CL41 istället (sorry, har inte hunnit lagt upp de på websidan, men det kommer). Rent generelt ett trevligare kit med mycket hifiljud i!

Kabelpaketet e rejält! Har du nytta av så stort så är de bara o köra på det, annars funkar det lite mindre 20mm2 paketet också.

Huvudenheten, den du valt var med DVD, är det nånting du kommer ha användning för? om inte, satsa på en annan maskin med mer fokus på ljudet! Jag hade köpt kenwood 4537 ( usb,lågnivå,bra radio,cd fjärrkontroll etc etc) som vi säljer för 1699:- ,ELLER ännu heldre, den som heter 6537, har samma funktioner, fast med flipfront, o dubbla lågnivå. vilket är att föredra.

Så mitt förslag kan vara:

2x GZTA 2.250MK2
1x CDT CL41
1x Ground Zero GZRW 12XD-AL
1x Kenwood KDC-W6537UY
+ kabelpaket


Ang priserna, våra priser kommer att gå upp till årsskiftet, o hamna på detsamma som blekingebilradio. Dock är vi aldrig omöjliga på paketpriser :P :)

#16

Postad 11 december 2007 - 17:15

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Haha =) Lättaste sättet är att när du har den produkten du vill visa, är att högerklicka, sen välja egenskaper, sen finns det en text som heter "Adress(Url" Kopiera den, och Voila! Du har en direktlänk =)

Varför dubbla slutsteg? Är det inte isåfall bättre och ta ett lite dyrare a la GZ ?

Dvd är väl troligtvis inte något jag lär använda, men man vet dock aldrig, Kan ju hända att man vill dra in en 4.4gb musikdvd.. Fast, jag är även öppen för förslag, Kenwood spelaren verkar helt klart bra, Och den är ju billigare med, fast designen faller mig inte direkt i tycke, haha. Fast de är ju ljudet man vill åt :P

Framkitet fanns som du sa tyvärr inte på sidan, så har inte en aning om prislappen på det.. =P Och kabelpaket var bara något jag tog, om du anser 20mm2 är bättre, tar jag ju givetvis det.

Och om era priser med kommer tjila upp får jag ta och beställa efter Jul då, för jag tyar inte betala mer(man är ju tyvärr inget rikemanstroll).. så ett angivet datum hade varit så underbart, om man nu får vara så fräck :)

Tackar återigen för tipsen!
Mvh Dowden

#17

Postad 11 december 2007 - 21:35

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

Haha =) Lättaste sättet är att när du har den produkten du vill visa, är att högerklicka, sen välja egenskaper, sen finns det en text som heter "Adress(Url" Kopiera den, och Voila! Du har en direktlänk =)

Varför dubbla slutsteg? Är det inte isåfall bättre och ta ett lite dyrare a la GZ ?

Dvd är väl troligtvis inte något jag lär använda, men man vet dock aldrig, Kan ju hända att man vill dra in en 4.4gb musikdvd.. Fast, jag är även öppen för förslag, Kenwood spelaren verkar helt klart bra, Och den är ju billigare med, fast designen faller mig inte direkt i tycke, haha. Fast de är ju ljudet man vill åt :P

Framkitet fanns som du sa tyvärr inte på sidan, så har inte en aning om prislappen på det.. =P Och kabelpaket var bara något jag tog, om du anser 20mm2 är bättre, tar jag ju givetvis det.

Och om era priser med kommer tjila upp får jag ta och beställa efter Jul då, för jag tyar inte betala mer(man är ju tyvärr inget rikemanstroll).. så ett angivet datum hade varit så underbart, om man nu får vara så fräck :)

Tackar återigen för tipsen!
Mvh Dowden


Ahh :D där ser man ^^ Nått nytt ska man lära sig varje dag :)

Varför dubbla slutsteg, ja egentligen av enda anledningen att du får mer effekt för pengarna på de sättet. Klart de är skönare att ha ett 4kanals steg till allt. Men JAG tycker man ska upp på ett såpass stort o dyrt steg då, för o komma åt effekten man vill ha till basen så då spricker budgeten big time! Därav dom 2 stegen ja rekomenderade. + att de är dom stegen som sålt bäst av allt vi har =).

Hmm, iof. Fast å andra sidan, köper du kenwooden så får du en bättre maskin med riktigt trevligt ljud i, de är 24månaders garanti på den. 0 du har ju endå en USB sladd på baksidan (50-70cm lång nånting). Så då tar du den, drar ut den i handskfacket exempelvis, där kan du ha en 40-80gb USB hårddisk ligga fullstampad med musik, istället för dvd skiva med musik :o

Framsystemet kostar 999 (nedsatt från 1499). o de ska upp på sidan, bara att ja inte hunnit..

Givetvis är de bra med ett rejält kabelpaket! De många gör fel. Jag tycker de räcker med 20mm2 paketet till dehär grejjerna vi plockat ihop nu. MEN känner du att du ska ha kvar bilen länge, o kanse intresse av o bygga nått värre ljud i framtiden så är de ju aldrig fel o vara säkrad med rejäla kablar från början. För de e nå fruktansvärt tråkigt o lägga om skiten en gång till...:P

Vi har sagt dehär priserna till årsskiftet iaf. Så känner du folk som e sugna på o handla grejjer, så säg gärna till dom med :D.

Finns möjlighet att betala mot faktura (14dagar kredit då, upp till 4000kr). HUR de funkar är ja inte insatt i än, bara lagt upp tjänsten..

Hoppas du fick lite mer kött på benen :D

#18

Postad 15 december 2007 - 12:06

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Jahaja, då har man äntligen bestämt sig vad man ska köpa(eller? =P).

Verkar bli:
Basen
Slutsteget
Framkitet blir CDT Audio CL41 när det går att beställa på Bilstereohörnan ^^
Kabelpaketet
Och slutligen tror jag det blir Alpine dock väljer jag även mellan GZ och Clarion .

Och allt ska beställas efter jul, Mums =) Tror ni detta kan funka?

Utan era tips hade man haft helt andra grejor haha, så tackar för allt ! =)

Mvh Dowden

#19

Postad 25 december 2007 - 12:28

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Sådärja.. Nu vart det beställt, enda man väntar på nu är att huvudenheten ska komma in i lager hos BAE, och varorna levereras till mig =)

Dock blev jag lite osäker, Slutsteget borde väl klara att driva både basen och framsystemet ? Eller kanske bättre om jag kör framsystemet på Huvudenheten?

Uppskattar all hjälp!

Mvh Dowden

#20

Postad 25 december 2007 - 16:10

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

Sådärja.. Nu vart det beställt, enda man väntar på nu är att huvudenheten ska komma in i lager hos BAE, och varorna levereras till mig =)

Dock blev jag lite osäker, Slutsteget borde väl klara att driva både basen och framsystemet ? Eller kanske bättre om jag kör framsystemet på Huvudenheten?

Uppskattar all hjälp!

Mvh Dowden

Jag skickar grejjerna på torsdag :) med lite flyt med posten så har du grejjerna i år iaf..^^

#21

Postad 25 december 2007 - 23:37

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Sådärja.. Nu vart det beställt, enda man väntar på nu är att huvudenheten ska komma in i lager hos BAE, och varorna levereras till mig =)

Dock blev jag lite osäker, Slutsteget borde väl klara att driva både basen och framsystemet ? Eller kanske bättre om jag kör framsystemet på Huvudenheten?

Uppskattar all hjälp!

Mvh Dowden


Det bästa är väl om du driver framsystemet på slutsteget då huvudenheterna närmast alltid är överspecade och ger inte alls samma ljudkvalitet eller kraft som ett riktigt slutsteg.
Det bör inte vara några problem att köra allting på det steget.

Sedan en fundering bara.. Ground Zero anger förutom att ange den vid mer normala distnivåer effekten vid 10% THD.. Okej för att en bas kan låta bra vid den distorsionsgraden men elektronik? Verkar helt galet att ens ha med den i specen. :)

#22

Postad 26 december 2007 - 14:33

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

Sådärja.. Nu vart det beställt, enda man väntar på nu är att huvudenheten ska komma in i lager hos BAE, och varorna levereras till mig =)

Dock blev jag lite osäker, Slutsteget borde väl klara att driva både basen och framsystemet ? Eller kanske bättre om jag kör framsystemet på Huvudenheten?

Uppskattar all hjälp!

Mvh Dowden


Det bästa är väl om du driver framsystemet på slutsteget då huvudenheterna närmast alltid är överspecade och ger inte alls samma ljudkvalitet eller kraft som ett riktigt slutsteg.
Det bör inte vara några problem att köra allting på det steget.

Sedan en fundering bara.. Ground Zero anger förutom att ange den vid mer normala distnivåer effekten vid 10% THD.. Okej för att en bas kan låta bra vid den distorsionsgraden men elektronik? Verkar helt galet att ens ha med den i specen. :)



mmm vet faktiskt inte riktigt va dom pysslar med, dom satte dom effektangivelserna när nya produkterna kom ut i år. O ja förstår inte varför.. Känns som de är ett enkelt sätt o trissa upp siffrorna på, då den normala svensson bara ser " AHA, 2000WATT!" Tyvärr får man som seriös säljare ofta stå o försöka förklara hur de egentligen ligger till, o leda in dom på rätt spår..

I vilket fall hoppas ja dedär systemet blir bra =) De han kan gnälla på,om han har höga krav de vill säga ;P e väl att basen får för lite effekt? vilket jag påtalat förr.. Men det går ju o köpa ett till steg på sikt då =)

#23

Postad 09 januari 2008 - 19:38

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Jahoja!, Tack vare den -otroligt- sköne killen Mr_C har man nu fått hem grejorna :D
Och vilka grejor det blev! (Och till ett underbart pris dessutom!)

Inforgar lite kul bilder på sakerna

Paketen!
Bifogad fil  Paketen.JPG   1,56MB   0 Antal nerladdningar
Monosteget från GZ samt Kabelpaketet (Även de från GZ)
Bifogad fil  monosteg_samt_kabelpaket.JPG   1,62MB   0 Antal nerladdningar
Slutsteg från GZ (Tänkt o driva framsystemet samt framtida bakhögtalare)
Bifogad fil  framslutsteg.JPG   1,59MB   0 Antal nerladdningar
Extra Lågnivåkablen, samt lite av Monosteget
Bifogad fil  lagnivaochmono.JPG   1,59MB   0 Antal nerladdningar
Hjärtat i allt :P
Bifogad fil  basen.JPG   1,54MB   0 Antal nerladdningar
Och slutligen sista(!) bilden på framsystemet vilket är det enda som inte är GZ, då det är CDT =)
Bifogad fil  framsystemet.JPG   1,58MB   0 Antal nerladdningar

Produkterna som syns är:
Bas = Ground Zero XD12-AL
Monosteget: Ground zero 2.500TX
Högtalarsteget: Ground Zero 4100XII
Framsystemet: CDT CL 641
Kabelpaket: GRound Zero 20mm2

Så, nu blire till och bygga :D (När tid finnes dvs B))
Kan även ta bilder på bygget om intresse finns..

Nu inväntar man bara sin Alpine CDE-9881R ;) Sen har jag mitt system!

Iaf, en liten uppdatering från mig.. =)

MVH Dowden

#24

Postad 09 januari 2008 - 20:34

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Jahoja!, Tack vare den -otroligt- sköne killen Mr_C har man nu fått hem grejorna :D
Och vilka grejor det blev! (Och till ett underbart pris dessutom!)

Inforgar lite kul bilder på sakerna

Så, nu blire till och bygga :D (När tid finnes dvs ;))
Kan även ta bilder på bygget om intresse finns..

Nu inväntar man bara sin Alpine CDE-9881R ;) Sen har jag mitt system!

Iaf, en liten uppdatering från mig.. =)

MVH Dowden

Även jag skall in till " den -otroligt- sköne killen Mr_C" på fredag... han hade tydligen nått låg och väntade på mig, eller ja... snarare brorsan då, men sak samma =) Jag sticker i alla fall in min trådsmala röv på fredag. Är ledig nu i 2 veckor (Förtjänt) och då skall jag.... bygga bilstereo jag med =)

Härligt med produktbilder. Fint fint! Du kommer med stor sannolikhet inte bli missnöjd!

"Kan även ta bilder på bygget om intresse finns.. "
You know it... :wub: Bara släng upp så mycket bilder Minhembio.com's server svarar för =)

Hoppas allt går bra, och lycka till!

#25

Postad 09 januari 2008 - 22:12

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Ja alltså, dendär Mr_C , de är en rätt otrolig grabb de! :wub: ;)

#26

Postad 10 januari 2008 - 01:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Oooh väntar med spänning på byggbilder och kommentarer/recensioner :wub:

Ja alltså, dendär Mr_C , de är en rätt otrolig grabb de! :D :D


Jag orkar inte smöra ;) Men till sommaren får vi se om du har några roliga saker till en 1986 Mercedes-Benz 230E (om jag inte bytt bil) ;)

#27

Postad 10 januari 2008 - 12:46

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

Oooh väntar med spänning på byggbilder och kommentarer/recensioner ;)

Ja alltså, dendär Mr_C , de är en rätt otrolig grabb de! B) :P


Jag orkar inte smöra :) Men till sommaren får vi se om du har några roliga saker till en 1986 Mercedes-Benz 230E (om jag inte bytt bil) ;)



Klart du orkar smöra :P. o GIVETVIS har jag massa roliga saker :D

#28

Postad 10 januari 2008 - 13:06

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Klart du orkar smöra :). o GIVETVIS har jag massa roliga saker ;)


Än ids jag inte, men närmre sommaren kan det bli farligt ;) (Dumfråga: hemsida (PMa för att inte göra reklam)

#29

Postad 10 januari 2008 - 14:36

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Såvitt jag har hört skall Mr_c vara en riktig lurk :)

Fasen, nu har det snart gått en hel dag sedan du fick grejerna... är du inte klar snart, Dowden!
Skapa gärna en projekttråd under tiden du bygger.

Redigerat av jollek, 10 januari 2008 - 14:36.


#30

Postad 10 januari 2008 - 14:43

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0

Såvitt jag har hört skall Mr_c vara en riktig lurk :)

Fasen, nu har det snart gått en hel dag sedan du fick grejerna... är du inte klar snart, Dowden!
Skapa gärna en projekttråd under tiden du bygger.



Skönt att boggimannen yttrar sig ;) dax o komma ut ur garderoben snart? ;) :P

#31

Postad 10 januari 2008 - 16:16

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Kan inte sluta stirra på dom.. så vackra ;)

Nämen, kan helt klart skapa en tråd sen när jag väl börjar bygga ;) Bilen är just nu iväg på verkstad(motorn mådde inte bra ;(), men troligtvis blir den klar imorgon, vilket innebär at denna eller nästa helg börjar jag bygga :P

Däremot har jag suttit och tänkt ut placeringen på allt, vilket jag tror blir väldigt bra, frågan är man lyckas få det så som man vill.. Är ju trots allt första bygge som är på gång =) köper troligtvis MDF:en imorgon dessutom.. :)

Men lovar och hålla er uppdaterade när de väl gäller! =)
//Dowden

#32

Postad 17 januari 2008 - 17:46

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Då har det gått en vecka sedan sist då, hur går de för dig? ; )

#33

Postad 17 januari 2008 - 19:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Vi är alla nyfikna, serrö =)

#34

Postad 17 januari 2008 - 19:53

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Imorgon, imorgon gäller det! (Iaf enligt verkstaden) :D :) Får panik av att kolla på paketen hela tiden...!

Blir även till att köpa MDF:et på Lördag, (Jag vet, slarvat och så borde ju redan varit inköpt haha, men nu är det troligtvis dags! :) )

Bilder kommer tas : ) haha, och eventuella funderingar kommer ju även dom läggas in här ;)

Tack för visat intresse!

//Dowden

#35

Postad 18 januari 2008 - 17:05

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Seriöst, vad är det för mening o ge mig ett datum om dom endå inte kan hålla det, ytterligare förseningar, Nu har jag blivit lite putt, så denna gången sa dom "Vi återkommer när vi har svar" Så nu har jag inte ens ett datum att längta efter.. Seriöst, Får panik, ska iaf fortfarande köpa mdfet imorgon, och bygga baslådan iaf.

Kablaget vill jag med dra, men inte då! *Sigh*

//Mvh Dowden

#36

Postad 18 januari 2008 - 17:23

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Seriöst, vad är det för mening o ge mig ett datum om dom endå inte kan hålla det, ytterligare förseningar, Nu har jag blivit lite putt, så denna gången sa dom "Vi återkommer när vi har svar" Så nu har jag inte ens ett datum att längta efter.. Seriöst, Får panik, ska iaf fortfarande köpa mdfet imorgon, och bygga baslådan iaf.

Kablaget vill jag med dra, men inte då! *Sigh*

//Mvh Dowden

Jisses... verkstäder. Hatar dem jag med. Kommer ihåg när jag krockade min bil och fick tillbaka den... med fel huv!! Jag hävdade detta, men kunde aldrig bevisa min rätt... Lämnade dess utom in den med full tank och fick den med tom tank. Sånt gör mig galen, då man inte kan bevisa ett skit! Sen den dagen drar jag mig i det yttersta för att lämna in på verkstad. Allt jag kan gör jag själv, och det andra lämnar jag iväg till bekanta mekaniker.
Vart är det du har bilen står? Och för vilken åkomma!? (Byta vinterdäck ;))

"Vi återkommer när vi har svar" skulle jag personligen inte godta som svar efter att det försenats 2 ggr. Då skulle jag bli lite arg på dem, men det är jag det =)

Förstår att byggnärverna är spända ;) Åk och köp MDF du, om du skall bygga en baslåda som du VET passar.
Inget kul att vara ivrig och bygga fel!

Vräk på med bilder och funderingar, så kommer i alla fal jag hålla liv i diskussionen =)

#37

Postad 18 januari 2008 - 19:44

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Bilen ville inte igång, utan man fick stå och försöka få igång kräket i 10min varje gång, och hade man tur gick bilen igång, annars blev den sur. Och då jag har noll kunskap i bilar i stort sett (Kan ju endast det nödvändiga) så tänkte jag lämna in den, det visade sig att det var mycket som behövde bytas..

Verkstaden är en bekant till farsan, så såva sätt är det ju rånice, får det billigare och vi prioriteras först.. ;)
Men hur som helst, så tydligen väntar dom på delar, samt så hade något nytt fel kommit upp, vilket dom ska försöka fixxa inom snaraste..

Ajaj, surt sånt med verkstäder, men hur lyckas dom slösa upp en full tank? O_o Är väl bara karosseri som behövs bytas om man krockar(en o annan skadad motordel med iofs)
Men hur f*n lyckas dom slösa upp fulltank på en o annan provtur, är för mig skumt..

Jo, ritningen är ju som tur väl anpassad till bilen, så det är ju iaf något som går bra.. ;)

Drog iaf kablarna till basen idag, och även till anslutningspanelen, så imorgon ska de byggas (speciellt nu när stormen kommer till oss sydbor^^).

Nej, nu väntar man på nån bra nyhet, kan iofs ta en bild på basen nu, och lägga upp, bara för o visa min otroligt avancerade koppling (hah!) ;)

Och varför äru inte ute och bygger Jollek?! Väntar ju spänt på nya bilder, då du får bygga för mig sålänge! ^^

//Mvh Dowden

#38

Postad 18 januari 2008 - 22:20

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Ajaj, surt sånt med verkstäder, men hur lyckas dom slösa upp en full tank? O_o Är väl bara karosseri som behövs bytas om man krockar(en o annan skadad motordel med iofs)
Men hur f*n lyckas dom slösa upp fulltank på en o annan provtur, är för mig skumt..

Vill inte peka ut dem som tjuvar, men jag tror någon av dem slangade bensin... Det har hänt förr på verkstäder, och man har ju inget bevis... Ett utdrag från OK 3 dagar innan krock på 62 liter, men det är ju inget som håller ;)
Det som byttes var motorhuv, framskärm, spoiler, kylare och spolartank, plus en del små plastdetaljer och ett framljus... Hur det hände går vi inte in på :D Det är inte mitt mest stolta ögonblick i historien ;)

Bilen ville inte igång, utan man fick stå och försöka få igång kräket i 10min varje gång, och hade man tur gick bilen igång, annars blev den sur. Och då jag har noll kunskap i bilar i stort sett (Kan ju endast det nödvändiga) så tänkte jag lämna in den, det visade sig att det var mycket som behövde bytas..

Verkstaden är en bekant till farsan, så såva sätt är det ju rånice, får det billigare och vi prioriteras först.. B)
Men hur som helst, så tydligen väntar dom på delar, samt så hade något nytt fel kommit upp, vilket dom ska försöka fixxa inom snaraste..

Och varför äru inte ute och bygger Jollek?! Väntar ju spänt på nya bilder, då du får bygga för mig sålänge! ^^

//Mvh Dowden

Jo, kan man inget om motorer skall man inte ge sig in på det. Har själv begränsade kunskaper, men när det kommer till mer avancerade grejer än byta avgassystem, oljebyten och smådetaljer, då backar även jag undan :P Har inte kunskap eller utrustnig. Har fan inte ens garage, och det är illa det i bilstereosammanhang :blush:
Vi får hoppas att bilen kommer hem snart!

Jofan, jag är och bygger för fullt. Dock inte fredagkvällar. Har precis trattat i min en del mat och en tunna öl framför TV'n, och skall nu uppdatera dagens bilder i min egna tråd. Håll till godo, och tack för visat intresse ;)
Släng upp en bild på det du gjort så du stillar din hunger!
Mina kit ligger i testbänken nu och skall väl göra i 20 timmar typ, så dem blir inspelade tills de hamnar i dörrarna. Är så tråkigt med en diskant som låter som bajs när man skall provspela ;)

Hadut

#39

Postad 18 januari 2008 - 22:46

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Haha :D Nej, kan se varför man inte är vidare stolt för och ha krockat hehe ;)
Otur att råka ut för en slangar verkstad där, så trist att sånt ska hända..

Mjo, Att inte ha ett garage suger, speciellt nu när det är så inåth*lvete kallt med, fast, jag är lite mer lyckligt lottad, har ett garage som tur väl är, dock aningen tight, men de duger ;)

Ah, alltid gott med fredagskäk =) Tyvärr finns det ju inget vidare bra på TV´n haha..^^

Slänger upp bilder imorgon när bygget är igång ;)

Ooh, väntar spän(n?)t på dina bilder, ska bli kul och se ^^ Hur har du diskanterna inkopplade nu? Dvs, hur driver du dom för tillfället på testbänken? Kan ju kanske vara något för min del med, då jag ändå inte kan koppla in dom i bilen än.. ;)

// Dowden

#40

Postad 18 januari 2008 - 23:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Jag är väll inte heller stolt över att ha krockat eller varit av vägen, men man måste lära sig någon gång... ;)

#41

Postad 18 januari 2008 - 23:12

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Japp, har man en gång kört in i en epatraktor, så kommer jag aldrig göra om det ;)

Jo, har ett garage, men det är *host* fullt med annat =) Så jag är i en carport och halvt utomhus, men det duger. Än så länge har vi haft 2 veckor kring 1-6 plusgrader här uppe i västmanland. Annat blir det väl om ett tag. Har faft tur med temperaturen... kunde likväl vart 15 minus ;)

Japp kirra lite bilder du, det har jag gjort =)

Min testbänk består av ett hembiosteg som står och kör massor av låtar dygnet runt på rätt tilltagen volym.
Står där och skrålar den ljusa delen av dagen då en annan ligger ute i bilen och bygger. De har stått på i typ 8 timmar hittills, så det finns tid kvar att ta av.
Jag har kopplat dem, precis som vanligt. I stereo, via filtren. Inte bara disknten utan både mellanreg och diskant.
Kan vara värre med bilbasar då dem ofta kräver lite mer sutta i slutstegen. Inte alla hembiosteg som kan kopplas i 2 ohm direkt ;) Men seriekoppla spolarna på basen så du får 8 ohm och spela lite så har du kommit en bit på vägen.
Vad skall man göra när man går och väntar... ;)
Förvänta dig dock inte att det kommer låta bra när du testspelar dem, haha

Redigerat av jollek, 25 januari 2008 - 11:58.


#42

Postad 19 januari 2008 - 14:11

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tyvärr har man inget hemmabiosteg hemma.. :< Så får bli till att spela in dom i bilen helt enkelt..

Har nu 1 bra och 1 dålig nyhet, Den braiga är att jag får MDF silikon lim och allt gratis, genom en av min fars kontakter, så det slipper jag betala nu..

Den dåliga är att jag behöver vänta tills... you know it... Mitten av nästa vecka :) Och snålget som man är, så blir det till och vänta ennu längre, men börjar iaf få lite mer hopp nu, Nästa vecka ska troligtvis ALLT komma, annars går jag nog under <.<

Dock hittade jag en ny serie som lyckades få mig att tänka på annat "My name is Earl" Helt underbar på alla sätt och vis, rekommenderas starkt om ni inte har sett den!

Men hur som helst, den som väntar på något gott väntar alldrig för länge(eller..?)

//Dowden!

#43

Postad 19 januari 2008 - 15:15

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0

Men hur som helst, den som väntar på något gott väntar alldrig för länge(eller..?)

Haha, den som väntar på nått gott väntar ALLTID för länge :)

men hur som helst, Bra, att det rör på sig, ditt bygge. Gratis MDF är skönt då det kan vara rätt dyrt. Du behöver ju inga mängder till en baslåda, men slönt i alla fall. Fråga om du inte kan få dem tillsågade också, helt underbart raka kanter då (Om det sågas upp på brädgård dvs.) Men själv är också bäste dräng =)

My name is Earl är rätt soft faktiskt, men jag håller mig till mitt Family Guy, Monster garage och American Choppers =)
Har plastat ena dörrsidan i min bil nu... första omgången, och efter det belv jag frusen (Blåser ju smådjaevlar ute!!) och tänkte ta ledigt resten av dagen. Finns inte så mycket jag kan gra med mitt bygge heller. Bara snällt vänta på att plasten torkar :blush: Bilder finns i min tråd inom 5 min :P
Hadet grabben!

#44

Postad 25 januari 2008 - 12:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jadu... lite stiltje nu eller? :)
Vi är förväntansfulla! Känn ingen press! :)

#45

Postad 25 januari 2008 - 13:29

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Bah, press?! Aldrig! hah :) Väntar fortfarande på kraken, allt är tydligen bytt, men den är fortfarande svårstartad, och vill knappt leva längre.. (Den verkar t.o.m vara sämre nu med nya delar.. O_o) Och MDF:et är påväg, en snickrare kapar allt perfekt till mig.. Dessutom har jag kommit på att jag har lite andra saker att införskaffa:

Typ: ~30cm 2x4mm kabel från baslådan till steget.
Typ ~7-8m 2x2mm kabel från frontsystemet till det andra steget(Tror inte 5m 2x1mm som följde med kittet räcker till båda, utan dessa får bli kablaget från högtalaren till delningsfiltret..)
Sen måste jag även inhandla lite kabelskor till anslutningspanelen och andra högtalaren.. (Känns bättre och göra så än att löda.. O_o)

Sen vet jag inte heller om jag borde köpa tyg till lådan, eller om jag ska ha den i naturell sålänge, har lite andra prioriteringar..

Sen blev det byte av huvudenhet med.. Då firman där jag beställde min huvudenhet ifrån, aldrig skickade efter 3+ veckors väntetid, så gav jag upp att vänta.. Så nu har jag 2000kr jag kunde lägga på huvudenhet.. Men turligt nog inkasseras studiebidraget snart. Vilket betyder att jag ska vara lite fräck, och beställa en 2008 modell av alpines "värsta" modell 9886R .
Tänkte igentligen ta modellen under, men som syrran sa, "500lapp hit och dit, satsa rejält istället". And so i did.

(Lite roliga fakta är att Lillebror kostar 2300 i tyskland, och i Sverige kostar den tadada.. 3295kr :) (funnet här )

Så så ligger det till just nu, och lovar som sagt att uppdatera när de väl gäller, hatar och sitta passivt och bara kolla på sakerna..

//Dowden

#46

Postad 25 januari 2008 - 15:03

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Jo, tänk på att du inte har samma garanti som om du skulle handlat av Alpine Sverige (Som utlåvar 3 år garanti på alla HU's)
Sen får du också tänka på att den är privatimporterad och att det tillkommer tullavgift och moms när den passerar sveriges gräns! (Men har du tur slipper du det!)
€299 = 2787kr + avgifter = 3692kr (om du åker på att tulla och betala moms!) Samma spelare kostar 300kr mer inom Sverige, och då har du alla fördelar du kan tänka dig...
Men slipper du betala tull och Moms så spar du in hela 1200kr... men det är lite av en chansning!
För de pengarna du har skulle jag istället köpa en Eclipse CD5425 eller en Alpine CDA-9885R vilket båda är riktigt bra spelare!
Behöver du inte tidskomp eller några andra flashiga features så duger båda spelarna excelente!

Självklart skall du klä lådan i tyg! Ser bedrövligt ut utan något tyg :)

###### lurkar som inte lan fixa din bil :) Se till att få den fixad nu, hehe!
Och nej, 5m högtalarkabel från skuffen fram till framddörrarna räcker ej, precis som du sa (Kan räcka, men ta gärna till 1-1,5m för att vara säker, yes!)
Jo, kabelskor är lättare att använda än att löda. Lödningar sådär kan vibrera sönder, så använd bara kabelskor. Funkar utmärkt. Tänk på att du måste ha ett bra pressverktyg, så pressningen sitter med bästa möjliga kontakt och förblir säkert.

Hadet!

#47

Postad 25 januari 2008 - 16:11

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Det där med avgifter och det ska jag slippa, eftersom man redan betalar tyskarna moms, vi är ju trots allt i ett eu land :) Så jag ska inte få betala det.. Samt så skickade jag ett mail redan innan till dom, och jag har 2års garanti på alla godkända alpine återförsäljare även i Sverige (Enligt dom) MEN om även det skulle skita sig, så kan jag bara skicka den dit, så fixar dom allt.. :) (Är en liten fegis, så redan kollat upp allting.. :lol:)

Kollade lite nu bara för skojs skull, hittade detta lilla stycket från konsumenteuropa.se

Inom EU råder så kallad fri rörlighet. Varor som du köper i ett annat EU-land är befriade från alla tull-formaliteter. Undantaget är varor med införsel­restriktioner såsom vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur.


Ah, då fåre bli o inhandla tyg när resurserna räcker, valde som sagt o prioritera min huvudenhet. =)

Sen äre instrumentbrädan det gäller :D Och mjo, 8m lär räcka tycker man iaf.. (drar alla högtalar/lågnivå på vänstersidan, och strömmen på högra, så högra framhögtalaren blir krävande i kabellängder... Pust.. ^^)

Jo, blir lite irriterad på dom.. Tar ju år och dar på sig o fixxa min bil.. >.<

Frågan är om man kan få tag på 2st 4mm2 kabelskor, samt 1rö och 1sv 2mm4 kabelsko, fick bara 1rö 1sv i kabelpaketet, kändes lite lamt.. :lol: Annars blire till och köpa packet hos blekingebilradio, men man får ju fler än man behöver där, haha! :D

Hur går det själv Jollek? Inte sett några uppdateringar på din tråd! Ut o bygg nu när det är fredag :lol: Inga ursäkter godtas!

/Dowden

Redigerat av Dowden, 25 januari 2008 - 19:17.


#48

Postad 25 januari 2008 - 22:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Aha! Då är det bara från USA som import-problemen gäller =) Misstänkte att det kunda vara så inom EU, men tänkte samtidigt på hur jäkla girig staten är...
Lycka då till med ditt köp! Låter som du gjort bra research!

Jasså du!? Du skall modda instrumentbrädan. Sånt är hardcore :blink: Gillas skarpt!
Kabelskor är alltid bra att ha. Beställ en hel pall på en gång :blink: (Tänk på att du väljer rätt storlek på flatstiften)
Mitt bygge uppdateras inom kort. Du är välkommen!

#49

Postad 25 januari 2008 - 22:45

Dowden
  • Dowden
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Modda och modda :blink: 4" orig ju, och beställde 4" till instrument brädan ^^ Nybörjar bygge ju ;) Har inte dina skickligheter ^^

Jo, blir till och inhandla inom snaraste :blink:, men nu ska jag läsa din tråd, Mwhaha!

//Dowden

#50

Postad 25 januari 2008 - 22:51

jollek
  • jollek
  • Forumräv

  • 965 inlägg
  • 0
Haha! Skicklighet och skicklighet. Jag har inga skills. Hälften vågat, häften vunnet :blink:
Ok, 4" i brädan orginal är ju ett perfekt utgångsläge!
Vad skall du ha i brädan då? CDT, såklart, eller? För du köpte väl CDT CL-serien till dörrarna?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.