Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är i stort behov av hjälp med inkoppling av slutsteg o kondensator!

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 mars 2013 - 00:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Tänkte beställa hem detta kabelpaket: http://www.brl.se/sv...lkit-50mm2.html Till slutsteget jag fick, samt en baslåda som det ska driva.

Tänkte även ha hem en kondensator: http://www.brl.se/sv...ad-digital.html För att hjälpa till lite med strömmen, så det får lite ström backup

Nu till mina frågor!

Säkringsblocket som medföljer, ska det kopplas innan kondensatorn eller efter?

Samt behöver jag avsäkra ytterligare eller räcker det med vid batteriet samt där man delar av 50mm2 kablen mot 21mm2 kablen?

Sen en sista fråga, batteriet i bilen ligger på 62Ah samt 480 cca Ampere. Är det för dåligt eller kan jag köra på med det ett tag till? Steget som jag fick/mitt gamla steg hehe ligger på ca 300-400Wrms och har planer på att byta ut det mot ett modell större monoblock lite senare.

Det är ett MDS GP3 steg, samt en MDS X-Max 2.10 låda.

#2

Postad 31 mars 2013 - 10:50

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Behöver jag kondensator om jag drar 50mm2 kablar, eller vore ett extra batteri bättre?

#3

Postad 31 mars 2013 - 14:58

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Hopp ca 55 visningar senare, endast jag som svarat mig själv :blink:. Sitter med beställningsfingret redo men skulle som sagt behövt svar från någon/några kunniga först :blush: :)

#4

Postad 31 mars 2013 - 15:32

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
( felläst)

Redigerat av pure-hifi, 31 mars 2013 - 23:45.


#5

Postad 31 mars 2013 - 15:35

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ok inte för hemma bruk, är ju i bilstereo forumet nu hehe ;)

#6

Postad 31 mars 2013 - 16:18

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 1
du behöver ingen kondensator alls till det där steget. du har ju ett hyffsat batteri som räcker.
sen är det där kabel paket lite väl overkill. räcker med 16mm.
tror du verkligen att du behöver mer kräm till den där baslådan?
har du provat med det steg du har?
jag tror då att det steget räcker.

men du gör ju som du vill.
/daniel

#7

Postad 31 mars 2013 - 16:26

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 1
Håller med föregående talare.

#8

Postad 31 mars 2013 - 16:33

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

du behöver ingen kondensator alls till det där steget. du har ju ett hyffsat batteri som räcker.
sen är det där kabel paket lite väl overkill. räcker med 16mm.
tror du verkligen att du behöver mer kräm till den där baslådan?
har du provat med det steg du har?
jag tror då att det steget räcker.

men du gör ju som du vill.
/daniel


Jag ska inte ha detta system hela livet, utan tanken är att byta ut dessa delar mot ett par monoblock samt lite roligare basar.

Tänkte att det är ju ingen ide o köpa kablar efter det här paketet, när jag ändå ska uppgradera senare. Annars får jag ju köpa nytt igen liksom. Kondensator skippar jag nog den här gången.

Tacksam för svaren :)

Mvh

#9

Postad 31 mars 2013 - 16:43

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Skippa kondingen och köp ett till batteri den dagen du behöver det.

#10

Postad 01 april 2013 - 22:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Tack för svar :) Kom nu på att då basarna i lådan ligger på 4ohm och 400rms/st, hur kommer steget som lämnar 2*120w i stereo 4ohm att driva dessa? Vore det bättre med 1-2st sådana här istället? http://www.brl.se/sv...panj/x-a10.html De är ju inte speciellt dyra.

#11

Postad 02 april 2013 - 15:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Tack för svar :) Kom nu på att då basarna i lådan ligger på 4ohm och 400rms/st, hur kommer steget som lämnar 2*120w i stereo 4ohm att driva dessa? Vore det bättre med 1-2st sådana här istället? http://www.brl.se/sv...panj/x-a10.html De är ju inte speciellt dyra.


Ja det första som vi helt kan ta ut ur ekvationen är vad basarna tål effektmässigt för det säger inte något alls. Hade det spelat roll hade jag knäckt många spolar, både med för mycket och för lite effekt, just nu har jag en bas som "tål 300w" och den driver jag på ett steg som enl specifikation (i verklighet lite till) kan lämna 600w till den. Sen i vinterpulkan har jag en bas som "tål 500w" och den driver jag med ett steg som lämnar 205kalleankawatt enl spec.

Men hur steget klarar driva basarna beror på: låda, inställningar (i H/U och på steget) samt hur du spelar.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 02 april 2013 - 15:33.


#12

Postad 02 april 2013 - 16:42

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Det är en gammal serie jag kommit över. Ska försöka googla så du kan se vad det handlar om för basar och låda. Skulle dock tro att varje kammare ligger mellan 13-17 liter/st i lådan. Det är sluten låda. Basarna vet jag har en del pondus då jag ägt en 1.12 sluten av samma serie. Derv den på samma steg som jag tänkte ha nu, dock gick det ju att ha den bryggad på steget, då det bara satt en bas i lådan.

Info om baselementen som sitter i lådan.
http://www.brc.se/ba...0-bashogtalare/

https://www.prisjakt...kt.php?e=159052 Lite dåligt med info om så här gamla saker på nätet, men lådan är provspelad innomhus o låter helt ok så långtids kvaliteten är det inget fel på :)

http://www.brc.se/sl...ic-gp3-slutsteg

Manual till steget http://www.carsound...._AMP_Manual.pdf

Det var all info jag kunde hitta om sakerna.

Ska ha det mest för lite utfyllnad och att kunna spela något högre än nu, med bara 4st 5,25" högtalare. Stereon i den här bilen blir nog utbytt mot en Alpine cde-134bt, då Sonyn som sitter i den här bilen bara har enkla ljudinställningar tyvärr.

Redigerat av film-fanatiker, 02 april 2013 - 16:43.


#13

Postad 05 april 2013 - 21:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja, ska du ha som utfyllnad och inte spela så öronen blöder eller kroppen börjar självsvänga så ska du kunna spela på en vettig volym utan problem. Kanske inte så högt så du har tinitus när du går och lägger dig men :) Har du öronen med dig så hör du ju när det börjar dista och då är det ju bara att dämpa.

Men använder du loudness eller andra basförstärkarende grejer så behövs det fort ett starkare steg, men det märker du ju i sådana fall.

#14

Postad 06 april 2013 - 15:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag förstår att jag inte kan komma i närheten av mitt förra bygge med det här! Men det är klart att jag vill väl kunna dra på lite ibland utan att det låter dåligt, derför hade jag då tänkt dela högtalarna vid ca 100-120hz och sedan matat resten till lådan. Men klarar inte steget av det så får det bli nytt monoblock istället!

Hur är GAS i kvalitet?

Här är en länk till steget jag hittade http://www.brl.se/sv...s-pro1000d.html

#15

Postad 06 april 2013 - 16:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ja men som sagt, min enkla tolva som jag matade med 205kalleankawatt spelade en gång i tiden så småbarna funderade om det var dubbla tior eller dubbla tolvor (och det får väll anses som rätt bra när baslådan stod i bagaget på en annanrs orörd MB W124 (tätt mellan bagage och kupe)). Så det är ju som sagt bara att testa och spela med öronen :)

Undvik GAS.

#16

Postad 07 april 2013 - 00:00

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ok jag gör så, samt undviker GAS då med :)

Tack för all hjälp :)

#17

Postad 07 april 2013 - 10:50

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Tjahop nu har jag beslutsamhetsångest angående hu till den här bilen... Sitter o väljer mellan Alpine cde-134bt och Kenwood kdc-bt53u. Länkar: http://www.brl.se/sv...t53u-nyhet.html och http://www.brl.se/sv...-cde-134bt.html Vilken är bäst av dessa två?

#18

Postad 07 april 2013 - 16:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kenwooden verkar ha fler inställningsmöjligheter, men jag har alltid varit svag för Alpine (säger han som sitter med en sketen Pioneer nu...).

#19

Postad 07 april 2013 - 16:25

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Tjahop nu har jag beslutsamhetsångest angående hu till den här bilen... Sitter o väljer mellan Alpine cde-134bt och Kenwood kdc-bt53u. Länkar: http://www.brl.se/sv...t53u-nyhet.html och http://www.brl.se/sv...-cde-134bt.html Vilken är bäst av dessa två?

Alpine har alltid varit mitt val till billjud! :D

#20

Postad 07 april 2013 - 17:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nu är allt jag behöver (hoppas jag) beställt :) Blev Alpine cde-134bt samt en fjärr till den med, lat som man är ;) Sen köpte jag det mindre kabelpaketet då jag ändå funderar på att behålla den här bilen som andra bil, och kan låta detta sitta kvar då. Så det stora kabelpaketet köper jag när jag köper min framtida finbil nästa år :) Sen köpte jag ett usb på 8gb med så man kan ha lite musik via det med ifall man känner för det.

Jag kollade upp Alpine modellen o såg att den ska ha en härrans massa inställningar enligt tillverkarhemsidan. Så är nog inte så väldans mycket sämre i inställnings syfte än vad Kenwooden har.

Länk: http://www.alpine-el...cde-134bt_23874

Tack för all hjälp i tråden, så här långt nu :) Jag kan ju komma med fler dumma frågor sen när jag fått hem det hehe ;)

Redigerat av film-fanatiker, 07 april 2013 - 17:30.


#21

Postad 07 april 2013 - 20:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Bättre EQ i Kenwooden ;)

#22

Postad 07 april 2013 - 22:19

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag tror jag nöjer mig med Alpinen :)

Kollade nu o såg att enligt prisjakt så ska Alpinen ha tidskomp med, stämmer det? För jag har inte kunnat utläsa det på Alpines hemsida. Sen det här med Qvärde inställning det har jag aldrig riktigt fått ordning på, ändå har jag haft det på en spealre innan (Kenwood kdc-w6527se) Men fattade inte vad det var till då heller.

Redigerat av film-fanatiker, 07 april 2013 - 22:58.


#23

Postad 09 april 2013 - 14:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Sakerna är komna nu så ska hämta dem imorn är tanken. Då får man ta sig några timmar i helgen att montera det. Sen får jag väl lista ut det där med de olika Qvärdes valen själv antar jag :unsure:

Tack för all hjälp i tråden, jag lägger väl upp några bild på det färdiga resultatet sen när allt är i bilen :)

#24

Postad 20 april 2013 - 21:23

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Den röda protect lampan på steget lyser nån secund för att senare slockna, och den blå lampan som indikerar att allt är bra lyser upp samt mds loggan. Är det något fel på steget eller kan det vara så på vissa?


Edit: Det händer precis när man sätter igång huvudenheten o sen går det över till normalt. Är det ingen som vet om det är som det ska vara, eller om det är något fel?

Redigerat av film-fanatiker, 21 april 2013 - 10:58.


#25

Postad 21 april 2013 - 12:21

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
det ska nog vara så. du kan va lugn.
känns nästan som att den "kollar" så allt står rätt till innan den startar. är min gissning.

#26

Postad 21 april 2013 - 13:11

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ok då känner jag mig lite lugnare nu :)

#27

Postad 21 april 2013 - 16:12

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nä fyfasen med :( Nu när jag skulle testa ljudet med låda o allt inkopplat så lös steget upp som vanligt fint o bra, men ingen musik kom från baslådan, bara ett lågt brrrrrrrrrrumande ljud från basarna. Motorn var avstängd, jag testade att koppla ur lågnivån o samma ändå. Jag provade att ställa upp frekvens men ingen skillnad då helle, provade även att sänka o höja gain men hände inte ett dugg då heller :( Det lyser som sagt från power lampan o protect är släckt.

Sub var även aktiverad i huvudenheten.

Så nu står jag här o har dragit allt o det fungerar inte! Någon som vet om det bara är o slänga steget eller om det är något jag gjort fel i kopplingen? Jorden är tagen från balken och renskrapad från färg o allt. Plussen o signal kablar är separerade från varandra till 99%. Och som sagt motorn var avstångd vid test. Testade även en Volvo orginal högtalare på steget o samma ljud kom då med.

Snälla hjälp, för om steget är trasigt så måste jag beställa nytt.

#28

Postad 21 april 2013 - 18:52

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Så har gjort en grundlig felsönkning nu! Det är till 99% steget som förmodligen lastats ned för lågt i ohm tal av fd ägare o bränt sönder något :( Men va fasen det ger mig schansen att få köpa nåt nytt o kul igen :)

Vad jag gjort o kollat upp är jorden, signalkablen, flyttat signal kablen, kollat strömmatningen från batteriet, bytt batteri, provat med bara en kanal åt gången, kollat alla inställningar i huvudenheten samt kollat med en rad olika högtalare.

Felet kvarstod likväl så det låter ingen musik eller bas alls utan bara ett brum, drrr ljud från samtliga högtalare/basar jag provat med.

Så vad köpa nu då, ska jag köra på Alpine eller DLS?

#29

Postad 22 april 2013 - 16:32

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
har du kollat remoten?
annars så har jag alltid gillat rockfords steg kolla beggat där kan man göra riktiga kap.
hade ett rockford steg på 4x60 watt som jag bryggade och drev mina rockford p3 12" och då spelade det som s*tan.

#30

Postad 22 april 2013 - 18:01

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Japp remoten är kollad o kopplad till hu så den är det inget fel på, även kollat att rca kablen satt i ordentligt på hu. Kom ingen musik från varken baslåda eller lösa basar samt högtalare jag kontrolerade steget med. Bara det brummande drr ljudet väldigt lågt, fick hålla örat till för att höra det ordentligt. Samt kändes att konerna fladdrade lite.

Vad jag behöver nu är ett rätt litet steg som kan leverera bra så har kollat på 2st val: Antingen ett monoblock från RF som kan kopplas ned i 2ohm då mina basar har enkelspolar på 4ohm var, eller ett Alpine pdx-m6 vilket borde täcka mina behov i bilen.

#31

Postad 22 april 2013 - 23:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Det blev ett



Tack för alla goda o bra råd i tråden :) Nu får man hoppas att de inte uppkommer mer problem på ljud fronten!

Redigerat av film-fanatiker, 22 april 2013 - 23:47.


#32

Postad 23 april 2013 - 15:53

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Härligt det lär nog va ett par snäpp bättre än det gamla.

#33

Postad 26 april 2013 - 20:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jupp, o nu äntligen så är det skickat av brl :) De hade det inte i lager, men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.

#34

Postad 04 maj 2013 - 16:14

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nu har jag en fråga igen, jag har kopplat mina basar i 2ohm inuti lådan och steget ska lämna samma effekt i både 4 och 2ohm. Men jag får inte det där trycket jag ville ha... Är det basarna som är akilleshälen eller är steget inte kraftigt nog eller är det något annat det kan bero på? Basarna är Mds x-max10 2st och sitter i slutna kammare. Steget är ett Alpine pdx-m6 avsäkrat till 80A och säkringen vid batteriet är på 60A om det har någon betydelse? Kablarna är ca 20mm2 i koppar så inga lågvikts kablar. Har gain strax över hälften och delar av vid 90hz.

Redigerat av film-fanatiker, 09 maj 2013 - 13:37.


#35

Postad 05 maj 2013 - 23:54

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli lite sur över att vara tvungen att ha gain på 3/4 75%. Men ska prova att ställa om från 1-8v till 0,2-1v istället imorn o se om det är de som spökar för trycket finns nu men gillar inte att ha gain så högt ställd! Hu´n lämnar ju visserligen bara 2v strax innen klippning, så antar att steget kanske vill ha 1v inställningen istället. Är en liten omkopplare man kan ställa förutom vanliga vredet.

Redigerat av film-fanatiker, 09 maj 2013 - 13:35.


#36

Postad 09 maj 2013 - 13:36

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Någon som har en aning innan jag gör nåt fel med det fina Alpine steget jag köpt? :blush:

Redigerat av film-fanatiker, 09 maj 2013 - 13:36.


#37

Postad 09 maj 2013 - 20:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Är ju bara å vrida på 0.2-1V och ställa den så lågt som möjligt, du hör ju om det blir åt ****...

#38

Postad 10 maj 2013 - 22:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Problemet var att jag läste runt på google o där varnade de för oren signal när man ställer upp gain. Har aldrig tänkt på sånt tidigare utan bara ställt in efter hörsel. Men tar steget skada om jag tar tillbax min tidigare inställning där jag fick trycket jag sökte efer?

Det var på 0,2-1v och gain stod på strax över hälften samt subsonic på 30hz.. Det lät verkligen bra då men vågade inte ha det kvar ifall nåt skulle gå fel... Jag har en tendens att bli lite nojig ibland :blush:

#39

Postad 12 maj 2013 - 11:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag ställde om igen o nu är jag mer än nöjd :) Steget har full kontroll över basarna även på väldigt hög volym och det spelar riktigt snyggt med :) Så tack alla som har hjälpt mig på traven här inne :) Mvh

#40

Postad 14 maj 2013 - 17:14

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Så länge det inte distar eller bottnar, så är allt lungt

#41

Postad 14 maj 2013 - 22:05

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Basarna kan jag vrida upp fullt på hu utan att de låter illa, dock gillar inte mina Sony 5,25" det. Antingen så klarar inte de av mer, eller så är det hu som har sin begränsning runt volym 25 av 35. Så ska jag göra det så får jag koppla av power ic i menyn.

Har subsonic filter på 30hz inställt just nu, men funderar på om det är nödvändigt eller inte?

Sen undrar jag över något som jag aldrig varit ute för innan, det ploppar till lite svagt från baslådan när jag byter låt. Är det dålig jord eller nåt? Jag har satt jorden i balken vid reservhjulsbaljan, kablen är ca 1m. Det är en Volvo 745 som jag tyckte kunde få lite bättre ljud... Om det hjälper så tar jag lite bilder imorn o sätter in här så det syns vilken balk jag menar.

#42

Postad 15 maj 2013 - 16:53

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Lite bilder på det hela :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av film-fanatiker, 15 maj 2013 - 23:33.


#43

Postad 17 maj 2013 - 19:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nu är det löst :)

#44

Postad 26 maj 2013 - 10:39

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Byt jordpunkt du.......använd gärna en av bultarna vid bältesinfästningen under baksätet då dessa sitter direkt i balkarna och inte i en punktsvetsad klen plåt som du använder nu.

#45

Postad 26 maj 2013 - 21:26

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Det var den grövsta delen jag kunde hitta i kofferten under alla luckor, men men så kan det nog vara då...

Men då får jag dra en längre jord kabel och sätta den i mitten bältet eller liknande då. Så får man se vad som händer.

Tack för tipset :)

Redigerat av film-fanatiker, 26 maj 2013 - 21:37.


#46

Postad 07 juni 2013 - 09:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Steget flyttat så jag inte behövde dra en längre jord kabel. Nu spelar systemet så fint de kan just nu! Ska köpa steg till högtalarna och sen ska jag dämpa dörrarna. Basarna är med ordentligt. Så blev en aning mer än bara utfyllnad till slut.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.