Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer DEH-P3700MP

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer DEH-3700MP (Bilstereo) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 23 maj 2005 - 14:59

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har just köpt en gammal Volvo 740, en riktig pärla :blink: Dock saknas det en stereo, och det kan man ju inte leva utan. Så jag är på jakt efter en huvudenhet som spelar mp3, har en bra radio- och ljuddel samt pre out så jag kan hänga på extra slutsteg.

Jag hör ofta att Pioneer är ett bra märke när det gäller bilstereo, varför jag har fått upp ögonen för DEH-P3700MP. Den spelar mp3 och verkar allmänt bra, den ligger dessutom i min prisklass. Då återstår det bara en fråga; har den pre out så det räcker? Jag vill koppla på ett extra slutsteg och en subwoofer. Jag har letat som en galning på internet efter svaret, men eftersom jag är helt grön på området så kan jag inte vara säker. På vissa sidor står det att den bara har en pre out... Kan nån klargöra detta? Bör kanske tilläggas att det är lite ont om tid.

MVH
Erik

#2

Postad 23 maj 2005 - 15:20

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Den har en preout anslutning enligt pioneers hemsida!
Du kan koppla in två steg ändå om du skulle vilja men det kommer att bli svårt att ställa in ljudet bra. Du måste ändra nivåerna på steg istället för att kunna använda fader på huvudenheten som du kan göra om du har två preouts.

Du kopplar en lågnivåkabel från stereon till första slutsteget och på line out kopplar du sedan en ny lågnivåkabel till subwoofersteget.

En annan lösning på problemet är att köpa en Pioneer DEH-P5700MP som har två preout kanaler. Då kan du ställa nivån mellan sub och frontsystem med fader.
Den är endast 300:- kr dyrar hos fyndborsen, väl investerade pengar för att slippa div svordommar över att det är förmycket bas på långresorna.

#3

Postad 23 maj 2005 - 15:40

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Tack för svaret, men tyvärr fattar jag nog inte riktigt. Är som sagt helt ny på området.

Det jag vill göra är att koppla in ett steg som driver bägge framhögtalarna samt subwoofern, antingen genom att använda ett 3-kanaligt steg eller ett 4-kanaligt steg där jag bryggkopplar 2 av kanalerna till subwoofern. Sedan kan jag väll driva de två högtalarna i bakdörrarna med själva stereon? Skulle detta funka utan problem med P3700MP'an eller vore det ännu bättre om jag köpte P5700MP'an? Vill pressa priset så mycket som möjligt...

#4

Postad 23 maj 2005 - 15:53

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Det vore bättre för dig att köpa 5700 om den har 2 lågnivå utgångarvilket jag tror att den har.

Eller om budgeten är begränsad, köper du den billigare 3700 och kopplar en lågnivå kabel till steget som du sedan delar till 2 vid steget.

*tips* om du köper ett 3kanalit DLS CA31 så räcker det med en lågnivå kabel då CA31 matar internt i steget, finns flera sådana alternativ.

Redigerat av partajare, 23 maj 2005 - 16:10.


#5

Postad 23 maj 2005 - 16:20

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Partajare: Tack för svaret! Det är faktiskt precis det steget jag har tänkt mig! Har en liten fråga dock :blink: Du säger att det räcker med en lågnivåkabel, men jag har ju både höger och vänster fram? Borde det inte då behövas två lågnivåkablar?

*tips* om du köper ett 3kanalit DLS CA31 så räcker det med en lågnivå kabel då CA31 matar internt i steget, finns flera sådana alternativ.


Menar du att delningen till subwoofern sker i steget?

Tack återigen!

#6

Postad 23 maj 2005 - 17:17

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Kom igen nu gubbar! Jag vill ju beställa en idag :blink:

Kommer jag bli nöjd med en Pioneer DEH-P3700MP?

#7

Postad 23 maj 2005 - 18:28

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

*tips* om du köper ett 3kanalit DLS CA31 så räcker det med en lågnivå kabel då CA31 matar internt i steget, finns flera sådana alternativ.



Vad jag menar är att med ett DLS CA31 räcker det att du köper en lågnivåkabel. en kabel är två ihopsatta kablar(höger/vänster) som det i varje ända sitter 2 RCA kontakter.
DLS CA31 räcker det att du kopplar in de lågnivåkablarna på och sedan skickar steget signalen vidare till kanal C (bas).

Jag har inte kollat på 3700 men tror ändå att du blir nöjd, det som inte talar för den är hur länge du kommer vara nöjd.
Det är ju alltid skönt med möjligheten att kunna bygga ut systemet. Priskillnaden är ju såpass liten så jag hade satsat på den "större" varianten.

#8

Postad 23 maj 2005 - 18:47

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur just DLS CA31 fungerar men överlag så är det bekvämt och ibland nödvändigt att kunna ändra nivån mellan framsystem och bas på stereon. Det kan du inte göra om du bara har en lågnivåkabel till steget/en.
Jag hade själv det problemet med min första bilstereo installation.
Köpte allt så billigt som möjligt och ångrade mig grymt mycket när jag sedan upptäckte att jag skulle köpt riktiga grejer från början och sedan köpt efterhand som jag fick råd.

Som jag nämnde tidigare så brukar jag själv justera ner basen när jag skall köra långt för att inte bli trött av allt mullrande. Jag har bara en 10" i bilen nu men ändå är det skönt att tona ner den ibland. Det kommer du sakna.

#9

Postad 23 maj 2005 - 18:54

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Helt sant indigo.
Antar att du menar via stereon( :blink: ) då du säger bekvämt.
Men skruva ner har du ju alltid möjlighet till via steget.
Men som sagt det är alltid bäst att ha möjlighet till utbyggnad.

#10

Postad 23 maj 2005 - 19:00

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

partajare Postat Idag, 18:54
Helt sant indigo.
Antar att du menar via stereon(  ) då du säger bekvämt.
Men skruva ner har du ju alltid möjlighet till via steget.
Men som sagt det är alltid bäst att ha möjlighet till utbyggnad.

´

Japp, jag menar via headuniten, i dethär fallet Pioneer stereon.
Vrida ner på steget är sällan ett bra alternativ när man redan är ute och kör, då steget sällan sitter bra till. Vissa tillverkare har fjärrkontroll till sina steg, det skulle med kunna vara en möjlighet. Men som sagt. 300kr är inte mycket pengar i sammanhanget.

#11

Postad 23 maj 2005 - 19:46

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Oki, ni har övertygat mig :o Det får bli den större modellen, eftersom, jag är säker på att ni har rätt. Det värsta som finns är att köpa för billiga/dåliga grejer och ångra sig veckan efter :blink:

Tack för hjälpen! (Hoppas ni är lika hjälpsamma då jag ska installera :D )

Redigerat av Unregistered0e21406e, 23 maj 2005 - 19:47.


#12

Postad 23 maj 2005 - 19:57

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Oki, ni har övertygat mig :o Det får bli den större modellen, eftersom, jag är säker på att ni har rätt. Det värsta som finns är att köpa för billiga/dåliga grejer och ångra sig veckan efter :blink:

Tack för hjälpen! (Hoppas ni är lika hjälpsamma då jag ska installera  :D )

<{POST_SNAPBACK}>


Självklart!

#13

Postad 23 maj 2005 - 20:01

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Oki, ni har övertygat mig :D Det får bli den större modellen, eftersom, jag är säker på att ni har rätt. Det värsta som finns är att köpa för billiga/dåliga grejer och ångra sig veckan efter :blink:

Tack för hjälpen! (Hoppas ni är lika hjälpsamma då jag ska installera  :D )

<{POST_SNAPBACK}>


Klart vi e, det är jun det som är det roligaste :o .

#14

Postad 23 maj 2005 - 20:08

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Nice :o

Förresten, jag hittade 5700'an på pixmania för otroliga 1 163 SEK (Inkl. moms). För bra för att vara sant?

Såg nu även att den har en speciellt ipod-buss (kräver dock adapter), vilket gör den till ett givet köp :blink:

#15

Postad 23 maj 2005 - 20:13

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Whoops, såg fel :blink:

#16

Postad 24 maj 2005 - 16:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Kommer jag bli nöjd med en Pioneer DEH-P3700MP?

<{POST_SNAPBACK}>


OBS! :)

Köp DEH-P4700MP istället. Den har MOSFET-slutsteg och betydligt bättre
ljud. Bara 100:- dyrare.

http://www.inwarehou...77&category=WEC

Från senaste numret av Hifi & Musik:

"Pioneers testdeltagare känns som
en riktig öronrensare med sin fris-
ka och pigga återgivning. Det är
framför allt basen vi blir imponera-
de av, eftersom den håller bra kon-
troll och har en förmåga att ge
lyssnaren lust att stampa takten.
Högre upp i frekvens möts vi av ett
mycket neutralt mellanregister
som har både detalj och djup utan
att för den skull bli vasst. Överst
finner vi en diskant som håller rik-
tigt hög klass, även om den saknar
lite av Panasonics piff. Det hela
hålls ihop perfekt och presenteras
med en stor skopa spelglädje."

Plus: Ljudet! (bäst i testet)
Minus: Tråkig display, finessfattig.

Pris enligt H&M: 2200:- (1300-1500:- i de flesta internetbutiker)

Jag har själv "storebror" DEH-6700MP med display/knappar som man
kan byta färg på. Är mycket nöjd, tror inte någon annan i samma pris-
klass kommer i närheten av den ljudkvaliteten (2295:- på inwarehouse).

Redigerat av Ageve, 24 maj 2005 - 16:52.


#17

Postad 24 maj 2005 - 17:42

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Kommer jag bli nöjd med en Pioneer DEH-P3700MP?

<{POST_SNAPBACK}>


OBS! :)

Köp DEH-P4700MP istället. Den har MOSFET-slutsteg och betydligt bättre
ljud. Bara 100:- dyrare.

http://www.inwarehou...77&category=WEC

Från senaste numret av Hifi & Musik:

"Pioneers testdeltagare känns som
en riktig öronrensare med sin fris-
ka och pigga återgivning. Det är
framför allt basen vi blir imponera-
de av, eftersom den håller bra kon-
troll och har en förmåga att ge
lyssnaren lust att stampa takten.
Högre upp i frekvens möts vi av ett
mycket neutralt mellanregister
som har både detalj och djup utan
att för den skull bli vasst. Överst
finner vi en diskant som håller rik-
tigt hög klass, även om den saknar
lite av Panasonics piff. Det hela
hålls ihop perfekt och presenteras
med en stor skopa spelglädje."

Plus: Ljudet! (bäst i testet)
Minus: Tråkig display, finessfattig.

Pris enligt H&M: 2200:- (1300-1500:- i de flesta internetbutiker)

Jag har själv "storebror" DEH-6700MP med display/knappar som man
kan byta färg på. Är mycket nöjd, tror inte någon annan i samma pris-
klass kommer i närheten av den ljudkvaliteten (2295:- på inwarehouse).

<{POST_SNAPBACK}>



Inte för att vara grinig men läs hela tråden så förstår du varför det är just 5700 som är intressant. erikt vill ha 2 preouts och det har INTE 4700:an. Därför går den bort.

Sen undrar jag vad som är så himla speciellt med just 4700:an. Att den har MOSFET slutsteg säger ju lika mycket som att det är mjöl i bröd!
Jag skulle gissa att alla bilstereos använder MOSFET transistorer, även 3700:in.
Däremot har 4700 mer effekt per kanal men eftersom högtalarna ändå skall drivas av ett separat slutsteg så spelar det mindre roll.

Taget från Sibas hemsida!!

Om det är teknologi du är ute efter kommer du att älska DEH-3700MP som är fylld till brädden med just detta. Den snövita displayen med CD-text är bara början. Den spelar CD-R och CD-RW såväl som populära digitala format som MP3, WMA och WAV. Till och med dessa digitala toner kommer att imponera på dina öron tack vare BMX-teknologin, som bringar nytt liv åt 'platta', komprimerade audiofiler. Till det kommer att den har D4Q för perfekt radiomottagning och Pioneers MOSFET-förstärkare på 4x45 W med EEQ för anpassat ljud.



#18

Postad 24 maj 2005 - 20:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Inte för att vara grinig men läs hela tråden så förstår du varför det är just 5700 som är intressant. erikt vill ha 2 preouts och det har INTE 4700:an. Därför går den bort.

Sen undrar jag vad som är så himla speciellt med just 4700:an. Att den har MOSFET slutsteg säger ju lika mycket som att det är mjöl i bröd!
Jag skulle gissa att alla bilstereos använder MOSFET transistorer, även 3700:in.
Däremot har 4700 mer effekt per kanal men eftersom högtalarna ändå skall drivas av ett separat slutsteg så spelar det mindre roll.

Taget från Sibas hemsida!!

Om det är teknologi du är ute efter kommer du att älska DEH-3700MP som är fylld till brädden med just detta. Den snövita displayen med CD-text är bara början. Den spelar CD-R och CD-RW såväl som populära digitala format som MP3, WMA och WAV. Till och med dessa digitala toner kommer att imponera på dina öron tack vare BMX-teknologin, som bringar nytt liv åt 'platta', komprimerade audiofiler. Till det kommer att den har D4Q för perfekt radiomottagning och Pioneers MOSFET-förstärkare på 4x45 W med EEQ för anpassat ljud.

<{POST_SNAPBACK}>


Trådrubriken är "Pioneer DEH-P3700MP". Jag svarade på inlägget jag citerade, "kommer jag bli nöjd med 3700MP".

Att en huvudenhet har MOSFET-slutsteg har stor betydelse för ljudkvaliteten och uteffekten. Som du säkert ser så har alla modeller, från 4700 och uppåt 4x50w i uteffekt. 3700MP har 4x45w. Alla Pioneer-modeller utan MOSFET är specade till det.

Modellen du snackar om, 5700MP, har MOSFET, så vad vill du ha sagt?

Pioneer själva vet nog bättre än Siba förresten:
3700MP: http://www.pioneer.s...onomy_id=25-121
4700MP: http://www.pioneer.s...onomy_id=25-121

Sen är ju 4700MP betydligt snyggare också.

Redigerat av Ageve, 24 maj 2005 - 20:57.


#19

Postad 24 maj 2005 - 20:55

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Ta det lugnt nu gubbar! :)

Jag har faktiskt redan beställt en 5700, eftersom jag bestämde mig för att inte snåla på "hjärtat" i anläggningen. Tack ändå för visat intresse, Ageve!

Mitt enda problem nu är att det kommer ta 2 veckor för Fyndbörsen att leverera, vilket är lite enerverande. Å andra sidan har de bäst pris, så det är bara att spela "the waiting game" :)

Redigerat av Unregistered0e21406e, 24 maj 2005 - 20:56.


#20

Postad 24 maj 2005 - 21:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Ta det lugnt nu gubbar! :)

Jag har faktiskt redan beställt en 5700, eftersom jag bestämde mig för att inte snåla på "hjärtat" i anläggningen. Tack ändå för visat intresse, Ageve!

Mitt enda problem nu är att det kommer ta 2 veckor för Fyndbörsen att leverera, vilket är lite enerverande. Å andra sidan har de bäst pris, så det är bara att spela "the waiting game"  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Bra val :P

Köpte min 6700MP från Inwarehouse, och fick också vänta 2 veckor. Troligtvis beror det på att de köper in dom från tyskland. Det förklarar även de låga priserna jämfört med i butik (nu var jag duktig :P )

#21

Postad 24 maj 2005 - 21:25

Unregistereddecd7d15
  • Unregistereddecd7d15
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ageve, det jag vill ha sagt är att alla stegen har MOSFET teknik.
Jag skulle bli mycket förvånad om inte 3700 har det.
Våran gamla 3100R är specad 4x45W MOSFET. Sök gärna själv på blocket så hittar nu många fina bilder över fronten där man ser att det stå MOSFET.
Det fanns även modeller i 2 serien med MOSFET om jag inte missminner mig.

Min teori är att det är en modefluga med MOSFET. Pioneer skriver det på den senaste förstärkare hela tiden ihop om att sälja mer av den senaste tekniken.

Nu drar vi ett streck över det här!

edit.
Bild på en 2000R, scrolla ner lite på sidan.2000R
Bild på en 3100R, 3100R

Redigerat av Unregistereddecd7d15, 24 maj 2005 - 21:37.


#22

Postad 24 maj 2005 - 21:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Ageve, det jag vill ha sagt är att alla stegen har MOSFET teknik.
Jag skulle bli mycket förvånad om inte 3700 har det.
Våran gamla 3100R är specad 4x45W MOSFET.


De ändrar och flyttar mellan modell-serierna. En äldre 3xxx motsvarar inte alltid en ny 3xxx osv.

Farsan har en 3200R (inte helt säker på beteckningen) med några år på nacken, och den har MOSFET-slutsteg. I min bruksbil har jag en 2100R från samma tid, som saknar MOSFET. Den har en specad uteffekt på 4x40w, inte 4x45w som 3200R har. Uteffekten har med andra ord ökat både på de med och utan MOSFET.

Denna stora bilden visar inget tecken på att MOSFET finns i 3700MP, och det står inte heller något om det på deras hemsida.

http://www.pioneer.s...thod=attachment

Sen får man ju såklart störst fördel av MOSFET om man använder det inbyggda slutsteget. Annars är det andra funktioner, t ex EQ osv som avgör hur ljudet blir (pioneer-modellerna emellan då).

Redigerat av Ageve, 24 maj 2005 - 22:08.


#23

Postad 24 maj 2005 - 22:00

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Troligtvis beror det på att de köper in dom från tyskland. Det förklarar även de låga priserna jämfört med i butik (nu var jag duktig :P )


Smart tänkt! :) Jag tycker ändå att det är dålig lagerhållning såhär innan sommaren, då typ halva Sveriges befolkning är sugna på bilstereo :)

#24

Postad 25 maj 2005 - 17:20

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Gör som jag, köp en pioneer 7700.

2410kr inkl frakt från pixmania

#25

Postad 26 maj 2005 - 16:55

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
SHURE: Lite dyrt enligt mig. Sedan ser jag inte riktigt vad man vinner på att köpa en dyrare. Det blir väl ingen ny revolutionerande finess som finns med?

Jag har dock en fråga till angående min stereo. Jag funderar på att köpa ett slutsteg till framsystemet, och driva baksystemet med stereons slutsteg (bara mellanbasar). Finns det nån möjlighet att bryggkoppla stereons 4 kanaler till 2 och driva de bakre högtalarna med dessa eller går två kanaler från stereon "förlorade"?

#26

Postad 27 maj 2005 - 17:14

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
På Pioneer 7700 ska man kunna bryggkoppla dom bakre kanalerna till en bas.
Men alla fyra vet jag inte

7700 har mycket snyggare display än dom mindre modellerna plus att den också har fler rca utgångar.

#27

Postad 27 maj 2005 - 18:22

Unregisteredc677d7a3
  • Unregisteredc677d7a3
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej, skulle vara mycket tacksam om jag kunde hjälpa mig med min fråga!

Jag är väldigt dåligt insatt i det här. Tror ni Pioneer DEH-4700MP blir bra åt mina föräldrar, det har diskuterats om preouts och grejer men det gäller väl bara om man ska bygga ut med extra högtalare och subwoofers och grejer. Vill bara plugga in den och använda de små vanliga högtalarna. Tror ni DEH-4700MP blir bra då? Är den bättre an DEH-3700MP? Vill inte lägga ned för mycket pengar, är dessa bra i denna prisklass (eller skulle ni rekomendera nåt anat?)? Vill ha ett bra ljud helt enkelt men kräver inge superduperlyx...

Vill beställa i helgen. De har en S40 från 96, det är väl bara att beställa och plugga in den va? Behöver jag köpa med något tillbör, typ kabel?

Redigerat av Unregisteredc677d7a3, 27 maj 2005 - 18:32.


#28

Postad 27 maj 2005 - 18:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hej, skulle vara mycket tacksam om jag kunde hjälpa mig med min fråga!

Jag är väldigt dåligt insatt i det här. Tror ni Pioneer DEH-4700MP blir bra åt mina föräldrar, det har diskuterats om preouts och grejer men det gäller väl bara om man ska bygga ut med extra högtalare och subwoofers och grejer. Vill bara  plugga in den och använda de små vanliga högtalarna. Tror ni DEH-4700MP blir bra då? Är den bättre an DEH-3700MP? Vill inte lägga ned för mycket pengar, är dessa bra i denna prisklass (eller skulle ni rekomendera nåt anat?)? Vill ha ett bra ljud helt enkelt men kräver inge superduperlyx...

Vill beställa i helgen. De har en S40 från 96, det är väl bara att beställa och plugga in den va? Behöver jag köpa med något tillbör, typ kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

jo det är bara att pluga in nästan finns det ingen original radio i s40 har för mig det

#29

Postad 27 maj 2005 - 18:56

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Skall den bara pluggas in och aldrig "byggas" ut så anser jag at du skall ta den billigaste av de alltså 3700.

#30

Postad 28 maj 2005 - 11:40

Unregisteredc677d7a3
  • Unregisteredc677d7a3
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Tror jag slår till på nån av dem...

#31

Postad 28 maj 2005 - 14:54

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Fick min 5700a idag och lyckades nyss installera den! B) Glad som ******** :lol:

Nu har jag bara hälften av arbetet kvar. I framdörrarna sitter det högtalare från Biltema <_< Dessa låter som ni förstår riktigt uselt och måste bytas ut snarast. I dörrarna ska det sitta 5,25" högtalare. Min bugdet ligger på max 1000 kr och jag vill helst ha koaxialer så jag slipper krångel, dock gärna med riktbar diskant (inget krav). Det viktigaste är att högtalarna låter varmt (absolut inte vasst) ihop med min pioneer och att de är relativt lättdrivna och roliga att lyssna på.

Så kom gärna med förslag! Jag kan som ni vet ingenting om bilstereo, men hade tänkt börja med framsystemet. Slutsteg till grejerna kommer inhandlas i sommar.

Tack för all hjälp jag har fått! :lol:

#32

Postad 28 maj 2005 - 15:15

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Kolla på nårdik, dom har rea på infinity.

#33

Postad 28 maj 2005 - 16:01

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
http://www.nardik.se...e/ref5002i.html

Dessa infinity borde funka för dig, osäker på den riktbara diskanten.
Priset e grymt bra dessutom.

Redigerat av partajare, 28 maj 2005 - 16:05.


#34

Postad 28 maj 2005 - 18:48

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Fint, ska kolla närmare på dem. Tack.

Nu har jag däremot ett annat, stort problem :lol: Jag var ute och körde idag, var glad och lyssnade på radio. Efter att ha köpt snus på en bensinstation skulle jag starta bilen och åka hem, men självklart startade inte bilen. Batteriet har tydligen blivit urladdat. Detta var dessutom precis efter att jag hade installerat stereon, så det borde bero på en felaktig installation? Batteriet är sprillans nytt.

Vad kan jag ha kopplat fel? Jag kopplade bara in det lite på måfå faktiskt, och allting funkade som det ska... Skulle verkligen uppskatta om ni har någon lösning på mitt problem så jag slipper lämna in bilen på verkstad.

MVH

Erik

#35

Postad 28 maj 2005 - 21:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Fint, ska kolla närmare på dem. Tack.

Nu har jag däremot ett annat, stort problem :lol: Jag var ute och körde idag, var glad och lyssnade på radio. Efter att ha köpt snus på en bensinstation skulle jag starta bilen och åka hem, men självklart startade inte bilen. Batteriet har tydligen blivit urladdat. Detta var dessutom precis efter att jag hade installerat stereon, så det borde bero på en felaktig installation? Batteriet är sprillans nytt.

Vad kan jag ha kopplat fel? Jag kopplade bara in det lite på måfå faktiskt, och allting funkade som det ska... Skulle verkligen uppskatta om ni har någon lösning på mitt problem så jag slipper lämna in bilen på verkstad.

MVH

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

först kolla om den laddar andvänd en volt mätare mät på batteriet +och- och där skall
du ha ca 14.5volt är det mindre än 14volt så är nog laddregulatorn kass eller generatorn menom generatorn är kass så kolla med skroten om dom har en generator till bmw 140amp men kommer inte i håg till vilken model.

#36

Postad 29 maj 2005 - 10:20

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
x-12: Tror du verkligen inte att det kan bero på en felaktig installation av stereon? Problemen började då jag hade installerat den. Dessutom har jag fått små stötar av bilens chassi efter jag installerade stereon. Detta får mig att tro att jag har installerat fel helt enkelt.

Till saken hör att det fanns avklippta kablar och skit då jag skulle installera. Förra ägarens stereo blev nämligen stulen.

Finns det ingenstans man kan vända sig? Jag har hört att BRL utför installationer i några av deras butiker, kan det vara nåt?

Redigerat av Unregistered0e21406e, 29 maj 2005 - 10:44.


#37

Postad 29 maj 2005 - 11:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

x-12: Tror du verkligen inte att det kan bero på en felaktig installation av stereon? Problemen började då jag hade installerat den. Dessutom har jag fått små stötar av bilens chassi efter jag installerade stereon. Detta får mig att tro att jag har installerat fel helt enkelt.

Till saken hör att det fanns avklippta kablar och skit då jag skulle installera. Förra ägarens stereo blev nämligen stulen.

Finns det ingenstans man kan vända sig? Jag har hört att BRL utför installationer i några av deras butiker, kan det vara nåt?

<{POST_SNAPBACK}>

dra nya kablar då det är det enklaste om du tar plusmatning till cd och drar det direkt på batteri+ -matning direckt till chassie .
och den kabeln som går till att starta cd-spelaren med den blå kan du ochså koppla till batteriet men den skall igentligen gå till tänd låset .

#38

Postad 29 maj 2005 - 11:55

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jupp, jag får göra det. Helst gör jag det dock inte själv utan anlitar någon som ger garanti på jobbet. Vad tror ni om BRL?

#39

Postad 29 maj 2005 - 12:04

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Har du ingen polare som kan hjälpa dig??

Sätt en multimeter i handen och börja mäta. Isolera alla avklippta sladdar du hittar som inte verkar fylla ngn funktion.

Mät alla sladdar med tändningen på och av. tills du hittar en med konstatnt 12v och en med 12v då tändningen är på. Jorda på ny punkt i ngn skruv lr ngt i bilen. Isolera resten av kablarna.

En billig (för dig) fungerande multimeter får du för en hundring, den kommer du ha mkt nytta av i framtiden. Den kommer spara både pengar och tid för dig.

#40

Postad 29 maj 2005 - 12:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jupp, jag får göra det. Helst gör jag det dock inte själv utan anlitar någon som ger garanti på jobbet. Vad tror ni om BRL?

<{POST_SNAPBACK}>

kan tyvär inte utala mig om brl då jag bor så långt i från deras butiker.

#41

Postad 29 maj 2005 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0
Rekommenderar Pioneer TS-E1396, finns hos Nårdik (länk en bit ner på startsidan):
http://www.nardik.se


När det gäller kopplingen så är det nog bäst att börja om från början. Dra ny pluskabel med hyfsad tjocklek direkt från batteriet, med en 10A säkring direkt efter batteriet. Dra sen en ny minus-kabel också. Leta upp en bult/skruv i karossen under instrumentpanelen och fäst kabeln där med en "U" kabelsko. Sen är det bara att koppla in högtalarna efter kablarnas märkning osv.

Sen kan det ju som någon sa vara laddningsregulatorn i generatorn som är kass. Bilstereo drar en del ström, speciellt om man kör med slutsteg, och ännu värre om man kör med sub :lol:

Det krävs att laddning osv funkar som det ska, och att batteriet är i bra skick.

Redigerat av Ageve, 29 maj 2005 - 18:50.


#42

Postad 29 maj 2005 - 21:18

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Tack för alla svar grabbar!

Jag är dock lite rädd för att dra kablar i bilen :lol: Ponera att jag drar en ny kabel från + på batteriet, var fäster jag denna sedan? Den ska ju inte gå direkt till stereon i alla fall... Samma frågeställning gäller jordningen. Det jag undrar är alltså hur jag får in strömmen i ISO-kablaget.

Jag skulle sova mycket bättre om nätterna om det var någon professionell mekaniker som drog sladdarna, så jag får en "fresh start" liksom. Tyvärr har jag inga vänner som är kunniga inom området. En multimeter kan jag nog få tag på dock.

#43

Postad 29 maj 2005 - 21:46

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Hehe är det nattsömn du vill ha så kanske du trots allt skall kolla med brl alternativt ngn "hästens" återförsäljare :lol:

Jag kan bara tala för hur jag hade gjort och det hade definitivt inte varit att anlita ngn.

Ang. din andra frågeställning om var du skall dra sladdarna, så är det bara att köpa motsvarande isokonatakt don (hona) så skarvar du på sladdarna på rätt plats.

#44

Postad 29 maj 2005 - 21:53

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Ang. din andra frågeställning om var du skall dra sladdarna, så är det bara att köpa motsvarande isokonatakt don (hona) så skarvar du på sladdarna på rätt plats.


Kan du förklara lite mer detaljerat? Jag kan ingenting om sånt här :lol: För övrigt håller jag med om att det bästa vore att inte anlita nån, man måste ju lära sig nån gång. Kanske kan man dessutom spara pengar...

#45

Postad 31 maj 2005 - 16:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Ang. din andra frågeställning om var du skall dra sladdarna, så är det bara att köpa motsvarande isokonatakt don (hona) så skarvar du på sladdarna på rätt plats.


Kan du förklara lite mer detaljerat? Jag kan ingenting om sånt här :) För övrigt håller jag med om att det bästa vore att inte anlita nån, man måste ju lära sig nån gång. Kanske kan man dessutom spara pengar...

<{POST_SNAPBACK}>


Du köper ISO kablage som passar din bilstereos kablar (liknande den här):
Postad bild

I de färdigskalade ändarna står det på kablarna vad de är till. Med en
sån adapter behöver man inte klippa i kablaget som följer med bilstereon -
det är bara att klicka i den.

Redigerat av Ageve, 31 maj 2005 - 16:14.


#46

Postad 01 juni 2005 - 10:44

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Ageve: Det var faktiskt precis så jag gjorde, men det blev fel ändå :) Min gissning är att det är fel på någon av strömkablarna, antagligen den som går till jord. När jag kopplade in den så som du skrev funkade den utmärkt, men när jag skulle köra några timmar senare startade inte bilen.

Nu har jag i alla fall lämnat in bilen på service, och jag sa åt dem att fixa stereon också. Att dra nya strömkablar i bilen är nåt jag ogärna gör. Tack för hjälpen iaf!

#47

Postad 01 juni 2005 - 14:33

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Ok hoppas det blir bra för dig då!

#48

Postad 02 juni 2005 - 16:43

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Nu fungerar allt som det ska, bara ett par bra högtalare som fattas. Detta kanske ni kan hjälpa mig med? :( Det ska vara 5,25" koaxialer och de ska sitta i framdörrarna.

Här är några förslag:
Infinity REF-5002i, 630kr på Nårdik
DLS 225, 585kr på Nårdik

En intressant detalj är att DLS-högtalarna enligt spec går ända ner till 45 hz medan Infinity stannar på 70 hz ungefär.

Jag har hört mycket gott om både Infinity och DLS, men vilka tror ni passar mig? Kom gärna med fler förslag i samma prisklass. Kraven är att ljudet inte ska vara vasst, vill ha hyffsade basegenskaper och de bör vara koaxialer så monteringen blir simpel.

#49

Postad 02 juni 2005 - 16:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Nu fungerar allt som det ska, bara ett par bra högtalare som fattas. Detta kanske ni kan hjälpa mig med? :( Det ska vara 5,25" koaxialer och de ska sitta i framdörrarna.

Här är några förslag:
Infinity REF-5002i, 630kr på Nårdik
DLS 225, 585kr på Nårdik

En intressant detalj är att DLS-högtalarna enligt spec går ända ner till 45 hz medan Infinity stannar på 70 hz ungefär.

Jag har hört mycket gott om både Infinity och DLS, men vilka tror ni passar mig? Kom gärna med fler förslag i samma prisklass. Kraven är att ljudet inte ska vara vasst, vill ha hyffsade basegenskaper och de bör vara koaxialer så monteringen blir simpel.

<{POST_SNAPBACK}>

dllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllsssssssssssssssssssssssss
behöver inte säga mer

#50

Postad 02 juni 2005 - 17:20

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
hehe, det tycker du :(

Vad jag tänkte på är att Nårdik har rea på infinity, så man kanske får mer för pengarna om man köper REF-5002i... Lite mer feedback skulle jag nog vilja ha. Motivera varför du tycker så bra om DLS!

Kan tillägga att högtalarna ska drivas med en pioneer 5700 4*50 W tills vidare

Redigerat av Unregistered0e21406e, 02 juni 2005 - 17:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.