Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 14 oktober 2007 - 20:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har sett några svagheter till med EPG'n om man går in i EPG så börjar bildvisningen med en slumpvis? vald kanal, har inte kommit på hur denna kanal väljs (det är inte den man tittar på), så bläddrar men runt i EPG, och trycker OK då väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Men när man lämnar EPG, så kommer man inte till den valda kanalen utan tillbaka där man var innan inhopp i EPG'n, borde man inte kunna välja en kanal från EPG'n och gå dit?


Edit, min hårddisk har nu nått 66C, efter att ha tittat på en inspelning. Har nu startat en ny inspelning för att se om det fortfarande finns risk att den hänger sig, luftigare än den står nu går inte om man inte ska ställa ut den utanför. Den klarade testen ingen hängning och den blev inte varmare än 66C. Det står på CD hemsida att den ska fläkt, och det är något som låter, men det är inget direct blås från boxen. EDIT temperaturproblemet är länkat till min box, som jag ska få utbytt

Dax för nästa upptäckt, om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 oktober 2007 - 17:04.


#152

Postad 15 oktober 2007 - 04:59

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Nån som jämfört bildkvaliteten på SD-kanalerna via HDMI? Bättre än med 1:a HD-boxen eller
blir man tvungen att köra SD via scart på denhär boxen också??

MVH Lundis

Redigerat av lundis68, 15 oktober 2007 - 05:00.


#153

Postad 15 oktober 2007 - 06:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Nån som jämfört bildkvaliteten på SD-kanalerna via HDMI? Bättre än med 1:a HD-boxen eller
blir man tvungen att köra SD via scart på denhär boxen också??

MVH Lundis


Jag tycker att SD bilden är riktigt bra, ibland svårt att skilja från HD (men såklart väldigt program och kanal relaterat), men att köra via SCART är inte nödvändigt. Detta kan ju också variera mellan olika TV, beroende på om uppskallning sker bäst i boxen eller i TV'n. Men jag är väldigt nöjd med bilden, både SD och HD. Bättre bild än digitalbox Tele2 och Viasat boxen.

#154

Postad 15 oktober 2007 - 10:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
En fundering - iochmed att denna box enligt uppgift tar hem kanalistan på 10 sekunder låter det som om Canal Digital numera har en lista på sina kanaler på en referenstransponder och det är denna som boxen snabbt laddar hem. Smidigt men ger då en begränsning i att andra fria, icke CD, kanaler inte går att få in.

EPGn - den borde vara blixtsnabb om de utnyttjar att boxen har två satellitemottagera. När boxen startas borde den ta den lediga mottagaren och ställa in den på EPG-strömmen av data och, tills den används, ladda hem data.

Likaså när mottagaren för marksänd TV aktiveras borde denna i bakgrunden hämta hem marknätets EPG-data.

Eftersom jag aldrig använder text-TV så förstår jag nog inte riktigt frågan. Det går inte att använda TV-n text-TV, det kan väl aldrig fungera om man använder externa mottagare, och inte TV'n egen? Jag tror jag lämnar text-Tv till de som vet bättre

Enkelt förtydligande:
Har boxen ett minne för text-TV sidor? I praktiken innebär det att den direkt visar sidnumret du matat in, den behöver inte vänta på att den ska ladda den ur den ständiga strömmen med data. Samt att man kan bläddra enkelt i flersidor när alla sidor är laddade, ex.v. s 127 och 128 på SVT Text.

Endast TV-SCART går att sätta till RGB om man inte använder HDMI/komponent, om man gör det går ingen att sätta i RGB.

Mmh, snålt. Visst, behovet kanske är begränsat. Men att mata en DVD-inspelare med annat än RGB är bara dumt. Så den dagen man vill föra över en inspelning (om det nu går) bör man alltså koppla bort HDMI/komponent och ansluta DVD-inspelaren via TV-SCART-kontakten.

Effektförbrukning är max 35W (vilken temp kan det ge??)

Beror på hur stor yta effekten avges på... En lite glödlampa på 35 Watt kan bli över 100 grader ex.v.

Edit: Hårddisken, utifrån den bild med hårddiskinformation som postats så verkar det vara denna Western Digital disk som sitter i boxen.
Operating temperature 0°C till 60°C
Mmh, definition: Temperatur på enheten eller temperatur på omgivning? Måste vara enheten! Eller?

Redigerat av Monshi, 15 oktober 2007 - 10:12.


#155

Postad 15 oktober 2007 - 10:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Endast TV-SCART går att sätta till RGB om man inte använder HDMI/komponent, om man gör det går ingen att sätta i RGB.

Mmh, snålt. Visst, behovet kanske är begränsat. Men att mata en DVD-inspelare med annat än RGB är bara dumt. Så den dagen man vill föra över en inspelning (om det nu går) bör man alltså koppla bort HDMI/komponent och ansluta DVD-inspelaren via TV-SCART-kontakten.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta problem hänger ihop med att det inte verkar att gå att spela över inspelat till en DVD recorder. Macrovision stödjer ej RGB. Om RGB var aktivt så skulle alltså inspelning kunna göras utan kryptering!

#156

Postad 15 oktober 2007 - 11:46

kexxet
  • kexxet
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ni som bokade boxen tidigt, ring till kundtjänst och kolla ifall beställningen verkligen finns hos dom.
Jag har väntat sedan erbjudandet kom i augusti, men hos CD fanns ingen beställning. Så nu får jag vänta tills i november på boxen.
:)

#157

Postad 15 oktober 2007 - 11:58

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Ni som bokade boxen tidigt, ring till kundtjänst och kolla ifall beställningen verkligen finns hos dom.
Jag har väntat sedan erbjudandet kom i augusti, men hos CD fanns ingen beställning. Så nu får jag vänta tills i november på boxen.
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde Canal Digital och fick samma besked, trots tt jag muntligen fått bekräftat att min beställning var inne. Jag har skickat två mejl till dem förra veckan om hur det går med beställningen, men givetvis orkar de inte svara på dem. Så gör som kexxet säger, ring och kontrollera om det finns en beställning.

#158

Postad 15 oktober 2007 - 12:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ni som bokade boxen tidigt, ring till kundtjänst och kolla ifall beställningen verkligen finns hos dom.
Jag har väntat sedan erbjudandet kom i augusti, men hos CD fanns ingen beställning. Så nu får jag vänta tills i november på boxen.
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde Canal Digital och fick samma besked, trots tt jag muntligen fått bekräftat att min beställning var inne. Jag har skickat två mejl till dem förra veckan om hur det går med beställningen, men givetvis orkar de inte svara på dem. Så gör som kexxet säger, ring och kontrollera om det finns en beställning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gjorde ni beställningen? Skriftligt via webformuläret eller via telefon?

#159

Postad 15 oktober 2007 - 12:11

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
jag gjorde det via webformuläret och ringde några veckor senare och fick beställnngen bekräftad.

#160

Postad 15 oktober 2007 - 14:01

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

:)  kom på en "work around" för kopieringsskyddet, testade att ta signalen från SCART och ta den till TV-kortet på datorn (composit/S-video), och visst det fungerade. Så jag kan tömma hårddisken, samt spela in via SCART från HD boxen om jag går via datorn, därifrån kan jag också lägga innehållet på DVD. På datorn har jag alla möjlighet med olika format etc att fortsätta behandlingen av innehållet. Så nu ser det genast inte så mörkt ut längre, och efter att flyttat ut boxen från tv-bänken så har den inte hängt sig  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Men då får du ju inget hd material, om du bara använder s-video/composit menar jag.

#161

Postad 15 oktober 2007 - 16:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

QUOTE(que @ Oct 14 2007, 00:13 )
  kom på en "work around" för kopieringsskyddet, testade att ta signalen från SCART och ta den till TV-kortet på datorn (composit/S-video), och visst det fungerade. Så jag kan tömma hårddisken, samt spela in via SCART från HD boxen om jag går via datorn, därifrån kan jag också lägga innehållet på DVD. På datorn har jag alla möjlighet med olika format etc att fortsätta behandlingen av innehållet. Så nu ser det genast inte så mörkt ut längre, och efter att flyttat ut boxen från tv-bänken så har den inte hängt sig 

Men då får du ju inget hd material, om du bara använder s-video/composit menar jag. 



Att få ut HD från boxen har jag aldrig tänkt att det skulle gå, men att kunna får ut något från SCART trodde jag nog på.

Macrovision stödjer ej RGB. Om RGB var aktivt så skulle alltså inspelning kunna göras utan kryptering!


Testade de tankar från agpatch, men det spelade ingen roll om jag kopplade bort HD och fick ut RGB via scart, kopieringsskyddet låg ändå där

#162

Postad 15 oktober 2007 - 16:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Edit: Hårddisken, utifrån den bild med hårddiskinformation som postats så verkar det vara denna Western Digital disk som sitter i boxen.
Operating temperature 0°C till 60°C
Mmh, definition: Temperatur på enheten eller temperatur på omgivning? Måste vara enheten! Eller?


:) ringde till CD för att höra om de visst mer om temperaturproblemet, nämnde att ser ut som att hårddisken är specifierad tilll max 60C och jag ligger nu på 63-65C, men de tyckte inte det var något problem, några grader över spec bara :P

Fortsättning följer.....

#163

Postad 15 oktober 2007 - 16:12

oveb
  • oveb
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

:) ringde till CD för att höra om de visst mer om temperaturproblemet, nämnde att ser ut som att hårddisken är specifierad tilll max 60C och jag ligger nu på 63-65C, men de tyckte inte det var något problem, några grader över spec bara  :P

Fortsättning följer.....


Den klarar sig antagligen över garantitiden ändå...


.

#164

Postad 15 oktober 2007 - 16:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har hittat ett nytt problem, om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge!

Dvs har man satt den till inspelning och därefter stängt av boxen så måste man först avbryta inspelningen med knapp "stopp inspelning och OK (i blindo) eller koppla om till componet eller scart. Jag har nu köpt bättre komponetkablar så jag ska testa hur detta blir jämfört med HDMI.


Ni andra som har fått era boxar kan väl ge återmatning på det som jag har sett, eller om ni har andra brister, hjälper nog att vi är fler om vi ska dra detta mot CD.

Redigerat av Unregistered124686ac, 15 oktober 2007 - 16:25.


#165

Postad 15 oktober 2007 - 17:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

:)  kom på en "work around" för kopieringsskyddet, testade att ta signalen från SCART och ta den till TV-kortet på datorn (composit/S-video), och visst det fungerade. Så jag kan tömma hårddisken, samt spela in via SCART från HD boxen om jag går via datorn, därifrån kan jag också lägga innehållet på DVD. På datorn har jag alla möjlighet med olika format etc att fortsätta behandlingen av innehållet. Så nu ser det genast inte så mörkt ut längre, och efter att flyttat ut boxen från tv-bänken så har den inte hängt sig  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Men då får du ju inget hd material, om du bara använder s-video/composit menar jag.

<{POST_SNAPBACK}>

HD kan det inte bli via Scart vare sig det är RGB eller inte. Det är 576i som gäller för scart.

#166

Postad 15 oktober 2007 - 17:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

QUOTE

ringde till CD för att höra om de visst mer om temperaturproblemet, nämnde att ser ut som att hårddisken är specifierad tilll max 60C och jag ligger nu på 63-65C, men de tyckte inte det var något problem, några grader över spec bara 

Fortsättning följer.....


Den klarar sig antagligen över garantitiden ändå...


Hm, kanske garantitiden är 6 månader :) , annars så måste man bevisa att det är fabrikationsfel och då verkar det inte vara någon tidsbegränsning, eftersom jag har felanmält boxen varje dag sedan jag fick den så borde detta vara i den senare gruppen :P

#167

Postad 15 oktober 2007 - 20:09

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har någon fler 'fryset' när man spelar upp inspelat HD-material.
Måste backa eller spola framåt för att den skall börja spela upp.
Inga problem om det inte är HD.

#168

Postad 15 oktober 2007 - 21:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Har någon fler 'fryset' när man spelar upp inspelat HD-material.
Måste backa eller spola framåt för att den skall börja spela upp.
Inga problem om det inte är HD.


Nej, har inte haft några problem med det, men allt annat :)

Det har gått bra att spela upp både SD och HD från inspelning samt direkt (inga frysningar).

Vad har du för hårddisktemp efter någon timme igång? Du läser av den under meny och val i och hårddisk

#169

Postad 15 oktober 2007 - 22:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
En fråga om bildstorlek, man kan ändra med on demand knapp på fjärrkontrollen för att få 4:3 eller hel skärm, detta fungerar på SD kanalerna men på HD kanalerna händer det inget i de olika lägen, är detta normalt? Dvs att i HD kanalerna kan man inte tvinga en 4:3 att bli hel skärm

#170

Postad 16 oktober 2007 - 04:59

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har någon fler 'fryset' när man spelar upp inspelat HD-material.
Måste backa eller spola framåt för att den skall börja spela upp.
Inga problem om det inte är HD.


Nej, har inte haft några problem med det, men allt annat ;)

Det har gått bra att spela upp både SD och HD från inspelning samt direkt (inga frysningar).

Vad har du för hårddisktemp efter någon timme igång? Du läser av den under meny och val i och hårddisk

<{POST_SNAPBACK}>


Körde hela natten på en HD-kanal, temp 42 grader.
Frös direkt när jag spelade upp den inspelade HD-filmen, spolade fram så startade den.

#171

Postad 16 oktober 2007 - 05:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har någon fler 'fryset' när man spelar upp inspelat HD-material.
Måste backa eller spola framåt för att den skall börja spela upp.
Inga problem om det inte är HD.


Nej, har inte haft några problem med det, men allt annat ;)

Det har gått bra att spela upp både SD och HD från inspelning samt direkt (inga frysningar).

Vad har du för hårddisktemp efter någon timme igång? Du läser av den under meny och val i och hårddisk

<{POST_SNAPBACK}>


Körde hela natten på en HD-kanal, temp 42 grader.
Frös direkt när jag spelade upp den inspelade HD-filmen, spolade fram så startade den.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant med så låg temp! Hur står den? Om den står i ett normalt TV-skåp så måste det ju vara något fel på ques som blir så varm. Har du spelat in något annat HD och testat? Kan ju vara just det programmet som strular.

#172

Postad 16 oktober 2007 - 05:23

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har någon fler 'fryset' när man spelar upp inspelat HD-material.
Måste backa eller spola framåt för att den skall börja spela upp.
Inga problem om det inte är HD.


Nej, har inte haft några problem med det, men allt annat ;)

Det har gått bra att spela upp både SD och HD från inspelning samt direkt (inga frysningar).

Vad har du för hårddisktemp efter någon timme igång? Du läser av den under meny och val i och hårddisk

<{POST_SNAPBACK}>


Körde hela natten på en HD-kanal, temp 42 grader.
Frös direkt när jag spelade upp den inspelade HD-filmen, spolade fram så startade den.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant med så låg temp! Hur står den? Om den står i ett normalt TV-skåp så måste det ju vara något fel på ques som blir så varm. Har du spelat in något annat HD och testat? Kan ju vara just det programmet som strular.

<{POST_SNAPBACK}>

Min står i öppet rack. På en DVD-spelare. Inget ovanför. Fritt 20cm.
Testat alla HD-kanaler, alla beter sig på samma sätt.

#173

Postad 16 oktober 2007 - 06:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Körde hela natten på en HD-kanal, temp 42 grader.
Frös direkt när jag spelade upp den inspelade HD-filmen, spolade fram så startade den.


Intressant, det är troligen något fel på min då. Får bli ett nytt snack med CD idag. Vore fint om någon annan kan konfirmera temperaturer på 40-45C.

Bolu, känner du något "blås" ut från ventilationshålen?

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 oktober 2007 - 06:33.


#174

Postad 16 oktober 2007 - 08:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Edit: Hårddisken, utifrån den bild med hårddiskinformation som postats så verkar det vara denna Western Digital disk som sitter i boxen.
Operating temperature 0°C till 60°C
Mmh, definition: Temperatur på enheten eller temperatur på omgivning? Måste vara enheten! Eller?


;) ringde till CD för att höra om de visst mer om temperaturproblemet, nämnde att ser ut som att hårddisken är specifierad tilll max 60C och jag ligger nu på 63-65C, men de tyckte inte det var något problem, några grader över spec bara :)

Fortsättning följer.....

<{POST_SNAPBACK}>

Läste samtidigt från en annan källa (IBM tror jag det var) som enkelt sade att för varje grad över specificerad arbetstemperatur stiger risken för haveri (av hårddisk) med 1-2% (räknat över okända faktorer/tid)
Klart är att om jag hade en dator där hårddisken klart steg över 50°C skulle jag göra vad jag kunnat för att hålla ned temperaturen.

Söker lite, hittar

Manufacturers measure off quite a modest range of operating temperatures for hard drives, from +5 to +55°C as a rule, and occasionally to +60°C. This operating range is much lower than processors, video cards, or chipsets. Moreover, hard drive reliability depends heavily on their operating temperatures. According to our research, increasing HDD temperature by 5°C has the same effect on reliability as switching from 10% to 100% HDD workload. Each one-degree drop of HDD temperature is equivalent to a 10% increase of HDD service life.

http://www.codinghor...ves/000748.html

Några saker CD skulle kunna göra för att förbättra oddsen för ett långt liv hos hårddisken
1: Gör det möjligt att sätta hårddisken i viloläge
2: Kanske det går att reglera hårddiskens prestanda en aning. Många HDD har så kallat aucostic management där man kan skifta mellan tyst HDD med lite sämre prestanda (främst söktid) eller mer ljudlig med lite bättre prestanda
3: Bättre luftflöde kring HDD, kylflänsar/avledning av värme

De två första går att fixa via mjukvaruändringar, det senare kräver en ändring av designen.

Eller än bättre, fast lite dyrare:
Stoppa in några GB med flyktigt (billigt) minne i boxen, säg 2 GB, som används som primär cache för nuvarande kanal. När/om man pasuar/börjar titta på inspelningen startas hårddisken upp och tar över arbetet.
(räknar jag rätt - 2 GB borde ge en cache av en HD-kanal på 15 MBit/s på cirka 18 minuter)

Nåja, lite vidlyftigt det senare men inte omöjligt. Inte alls.

#175

Postad 16 oktober 2007 - 11:41

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Ni som bokade boxen tidigt, ring till kundtjänst och kolla ifall beställningen verkligen finns hos dom.
Jag har väntat sedan erbjudandet kom i augusti, men hos CD fanns ingen beställning. Så nu får jag vänta tills i november på boxen.
;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ringde med och de sa att jag har en beställning på boxen men eftersom jag är en gammal och trogen kund får jag äran att vänta 1-2 veckor till :)
Och jag beställde 27. augusti, blir man förvånad :) Nää det är ju CD vi bratar om :P

Mest förbannad blir man för att de skickade ut ett brev och lovade att ”Eftersom du är en trogen kund hos oss får du förtur till det förmånliga erbjudandet av inspelningsbara HD-boxar”
Varför lova något de inte kan hålla? :)

#176

Postad 16 oktober 2007 - 11:46

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sett min box ligga över 43grader. Den står med mycket luft runtomkring.

#177

Postad 16 oktober 2007 - 14:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Kolla:
http://www.canaldigi...le____9386.aspx

"Hur är det med risken för överhettning?
Den inspelningsbara HD-boxen har förbättrade kylegenskaper och bättre marginal mot överhettning.
Som vanligt med satellitmottagare med inbyggd hårddisk har även den här en inbyggd fläkt för att hålla nere värmen ."

Stämmer ju inte med info i presentationen om att den skulle vara fläktlös (vilket jag också har ifrågasatt).
Därtill, kollar man in specarna på Sagems övriga PVR-boxar så har dessa fläkt.

Redigerat av agpath, 16 oktober 2007 - 14:48.


#178

Postad 16 oktober 2007 - 14:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Tidningen Ljud och Bild ska också testa boxen. Publiceras i november-nummret:
http://www.ev.se/news.php?id=2873

#179

Postad 16 oktober 2007 - 15:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Boxen heter för övrigt: Sagem HD PVR 101-ST
Googla namnet så får man en del spännande info. Bl a hittade jag ett intressant forum:
http://installator.c...ead.asp?id=1917
Som antagligen vi vanliga användare inte ska veta om ;)

#180

Postad 16 oktober 2007 - 15:37

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Ta bort den länken omedelbums så de inte upptäcker att vi vet! ;) Annars kanske de spärrar åtkomsten eller annat hyss.

#181

Postad 16 oktober 2007 - 16:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN ;)

Har kommit fram till en på CD tekniska support som kunde något om boxen, jag gick igenom min lista från inlägg 144 punkt för punkt och fick hans synpunkt, verkligen bra.

En viktig punkt är att hårddisken ska ligga på de runt 40-45C som många användare nu rapporterar, inte 65C som min box. Jag kommer att få den utbytt. För de övriga buggarn så fick jag de bekräftade eller att de skulle undersöka det närmare, ett givande samtal.

Jag kommer att uppdatera inlägg 144 med CD input, samt uppdatera några andra inlägg som jag gjort med några förtydligande, nu när det har börjat klarna.

I stort så börjar det se ljust ut, troligen bra för er som väntar på boxen.

Det lär komma en uppdatering som fixar många av "mina" problem i slutet av året

Titta vidare i inlägg 144 på sida 5 när jag om en stund fått uppdaterat det

#182

Postad 16 oktober 2007 - 16:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

"Hur är det med risken för överhettning?
Den inspelningsbara HD-boxen har förbättrade kylegenskaper och bättre marginal mot överhettning.
Som vanligt med satellitmottagare med inbyggd hårddisk har även den här en inbyggd fläkt för att hålla nere värmen ."

Stämmer ju inte med info i presentationen om att den skulle vara fläktlös (vilket jag också har ifrågasatt).
Därtill, kollar man in specarna på Sagems övriga PVR-boxar så har dessa fläkt.


Den ska enligt CD ha fläkt som är temperaturstyrd, jag har inte hört någon skillnad på min box (kall-varm), så det kanske är det att den aldrig har startat på mitt ex.

#183

Postad 16 oktober 2007 - 16:26

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
[quote name='Monshi' date='Oct 16 2007, 08:30 '][/quote]
Läste samtidigt från en annan källa (IBM tror jag det var) som enkelt sade att för varje grad över specificerad arbetstemperatur stiger risken för haveri (av hårddisk) med 1-2% (räknat över okända faktorer/tid)
Klart är att om jag hade en dator där hårddisken klart steg över 50°C skulle jag göra vad jag kunnat för att hålla ned temperaturen.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Inte helt sant eller självklart. Google, som har en hel del diskar, har faktiskt undersökt detta i verkligheten. De samlade statistik från 100.000 av sina diskar under en lång tid och försökte ta reda på varför de gick sönder. See tex http://storagemojo.com/?p=378 för kommentarer
Som det sägs : As the figure here shows, failure rates do not increase when the average temperature increases. At very high temperatures there is a negative effect, but even that is slight." Snarare tycker jag att det ser ut som att diskarna har en känslighet för ålder (3 år verkar vara en kritisk punkt).

Redigerat av what17ever, 16 oktober 2007 - 16:34.


#184

Postad 16 oktober 2007 - 16:32

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Det lär komma en uppdatering som fixar många av "mina" problem i slutet av året

<{POST_SNAPBACK}>

Vi får hoppas att detta stämmer.
Med gamla HD-boxen lovades det också massa med nästa uppdatering, men vissa av de utlovade funktionerna har de fortvarande inte lyckats åtgärda. ;)

#185

Postad 16 oktober 2007 - 18:56

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Körde hela natten på en HD-kanal, temp 42 grader.
Frös direkt när jag spelade upp den inspelade HD-filmen, spolade fram så startade den.


Intressant, det är troligen något fel på min då. Får bli ett nytt snack med CD idag. Vore fint om någon annan kan konfirmera temperaturer på 40-45C.

Bolu, känner du något "blås" ut från ventilationshålen?

<{POST_SNAPBACK}>


På vänster sida känner man ett minimalt blås från någon fläkt.

Hur bra "nivå" har ni lyckats få på eran paraboljustering? min är (120)

#186

Postad 16 oktober 2007 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Hur bra "nivå" har ni lyckats få på eran paraboljustering? min är (120)


Jag har också 120.

Till viss del så tror jag det kan bero på hur lång kabel man har. Jag har en satellitmätare och fick in ung 70 på den vid parabolen, men vid boxen så mätte det bara 45, har nog 15 m kabel.

#187

Postad 16 oktober 2007 - 19:38

Pjn
  • Pjn
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Visst har kabel längden betydelse men en sak som många glömmer är kontakteringen. Den är mycket viktig.

#188

Postad 16 oktober 2007 - 20:21

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Jag är ny när det gäller parabol-TV och har nu beställt denna omtalade HDTV-box. Jag vill ha möjlighet att kunna flytta boxen mellan källaren och vardagsrummet. Kommer kanske köpa en box till längre fram och ha möjlighet att använda båda. Bor i villa

Vad skall jag tänka på när installatören kommer?

1) Skall det dras 2 kablar från parabolen till vardagsrummet och därifrån dra 2 till källaren.
2) I tråden pratas om paraboljustering värde 120, vad menas med det?
3) Kontakteringen är mycket viktig!!??
4) Annat att tänka på?

Peter B

#189

Postad 16 oktober 2007 - 21:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag är ny när det gäller parabol-TV och har nu beställt denna omtalade HDTV-box. Jag vill ha möjlighet att kunna flytta boxen mellan källaren och vardagsrummet. Kommer kanske köpa en box till längre fram och ha möjlighet att använda båda. Bor i villa

Vad skall jag tänka på när installatören kommer?

1) Skall det dras 2 kablar från parabolen till vardagsrummet och därifrån dra 2 till källaren. 
2) I tråden pratas om paraboljustering värde 120, vad menas med det?
3) Kontakteringen är mycket viktig!!??
4) Annat att tänka på?

Peter B

<{POST_SNAPBACK}>

1. Det är bäst att dra 4 kablar till quad-LNB't. Att skarva från vardagsrummet blir nog inget bra.
2. Undrar jag med, men det är väl signalstyrkan?
3. Att kontakten är påskruvad och kontakt med jordstrumpan i kabeln och att mittenledaren är tillräckligt lång för att fästa i kontakten på apparaten. Det är svårt att få till detta utan bra verktyg, men sådana finns på tex Biltema för en billig penning.
4. Du kan göra det själv nu när du vet vad du ska tänka på. ;) Men ok, antennen är knepig att ställa in, men det går att göra själv det också.

#190

Postad 16 oktober 2007 - 21:17

Unregistered50698555
  • Unregistered50698555
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag är ny när det gäller parabol-TV och har nu beställt denna omtalade HDTV-box. Jag vill ha möjlighet att kunna flytta boxen mellan källaren och vardagsrummet. Kommer kanske köpa en box till längre fram och ha möjlighet att använda båda. Bor i villa

Vad skall jag tänka på när installatören kommer?

1) Skall det dras 2 kablar från parabolen till vardagsrummet och därifrån dra 2 till källaren. 
2) I tråden pratas om paraboljustering värde 120, vad menas med det?
3) Kontakteringen är mycket viktig!!??
4) Annat att tänka på?

Peter B

<{POST_SNAPBACK}>


2) Ställ dig på ex. SVT1 , Meny-knapp/Mottagarinställningar/Kanalsökning/LNB Konfiguration/Tryck OK(strömsatta JA)/Tryck OK (DVB-S)/ bild med stapel, grön om parabol är rätt inställd , där finns värdet "Nivå" = signalstyrkan
3) Drog mina kontakter med fingerkraft, visade sig att jag saknade signal, drog lite med skiftnyckel, OK, troligen är stiftet för kort som skall sticka ut ett par mm.

#191

Postad 16 oktober 2007 - 21:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

1. Det är bäst att dra 4 kablar till quad-LNB't. Att skarva från vardagsrummet blir nog inget bra.
2. Undrar jag med, men det är väl signalstyrkan?
3. Att kontakten är påskruvad och kontakt med jordstrumpan i kabeln och att mittenledaren är tillräckligt lång för att fästa i kontakten på apparaten. Det är svårt att få till detta utan bra verktyg, men sådana finns på tex Biltema för en billig penning.
4. Du kan göra det själv nu när du vet vad du ska tänka på.  Men ok, antennen är knepig att ställa in, men det går att göra själv det också.


1. Håller med dra 4 kablar från parabolen, så har du det in i huset, ska du ha en extra box någon gång så måste du ändå dra nya kablar.

2. Det är signalstyrkan, du kan se det på en av mina bilder i inlägg 138 sid 5

#192

Postad 17 oktober 2007 - 09:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Försökte få lite info från Sagem som trots allt tillverkar boxen, men det gick ju inte... :)

"Hej!!

Tyvärr har vi ingen information om denna box, vi har ingen support för
denna box.
Var vänlig och kontakta canal digital


Med vänlig hälsing

Malin

SAGEM Communication"

Lustigt att de inte har info om en box som de själva tillverkar. ;)

#193

Postad 17 oktober 2007 - 12:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Inte helt sant eller självklart. Google, som har en hel del diskar, har faktiskt undersökt detta i verkligheten. De samlade statistik från 100.000 av sina diskar under en lång tid och försökte ta reda på varför de gick sönder. See tex http://storagemojo.com/?p=378  för kommentarer
Som det sägs : As the figure here shows, failure rates do not increase when the average temperature increases. At very high temperatures there is a negative effect, but even that is slight." Snarare tycker jag att det ser ut som att diskarna har en känslighet för ålder (3 år verkar vara en kritisk punkt).

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant. Dock ser man inget data för temperaturer utanför det specificerade arbetsområdet, dvs över 55 - 60 grader.
Hård användning och höga temperaturer är nog ett dåligt recept. Nu är att cacha en HD-kanal är inte så tungt arbetet för en hårddisk men den arbetar ivartfall konstant så bra är det inte.
Vi kanske ska lämna detta då CD erkänt, enligt Que, att 60 grader inte är en temperatur hårddisken bör ligga på samt att han ska få sin box utbytt.

Enda slutsatsen kvar att dra är väl då att man bör kontrollera temperaturen på boxen och ifall den är för hög kontrollera att det finns gott om luft omkring den samt att det finns ett märkbart luftflöde från boxen. Om inget hjälper, kontakta CD.

Que - när du editerat i ett inlägg, lagt in svaren, markera gärna vad det är som är nytt...

agpath
Nej, inte alls konstigt. CD har ansvaret iochmed att det är de som säljer boxen.

#194

Postad 17 oktober 2007 - 13:40

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Tjo!
Skulle vara tacksam om någon nämner hur man bäst bör dra in kablarna i huset. Jag har tidigare bara dragit in två kablar (en för min norska CD digitalbox och en för svenska CD) och då genom ett hål jag borrade upp (plankvägg med puts på utsidan) och som jag sedan fyllde med expanderande skum. Känns inte så genomtänkt, även om hålgenomföringen gjordes från ett uterum.

Så, hur bör man bäst dra kablarna genom väggen för att inte fuktskado eller liknande ska uppstå?

#195

Postad 17 oktober 2007 - 14:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Citerar ditt utmärkta inlägg för alla som inte orkar/kommer ihåg att gå tillbaka till inlägg #144.

Nedan listas de brister som var rapporterde vid leverans och som jag har hittat under de första dagars användning, har uppdaterat listan med de kommentarer jag fick idag 2007-10-16, efter att ha pratat med tekniska supporten på CD.

Vid leverans av boxen angavs:

- marknätsmottageren fungerar inte (uppdatering lovad slutet 2007)

- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad slutet 2007)


Jag har upptäckt följande:

- med boxen ställd för HEMBIO (digitalljud) så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Svar: Hänger lite ihop med problemet ovan de ska försöka fixa det till fixen i år. Enligt CD så kan det också vara problem att skicka olika ljudformat genom HDMI kablen pga av vad olika TV stödjer för format. Tex om man lägger ut digitalljud och inte TV stödjer detta så blir det inget ljud alls. CD håller på att ser över möjligheterna med olika ljudformat via HDMI

- hög temperatur på hårddisk/låda, om man sätter in den i en hylla så är risken stor att den stängs av (HDD når en temp av 70C), min stängdes av 4x innan jag kom på detta. I fri luft så blir hårddisken 63-65C, inga hängningar än.  Kan bli problem sommartid, när man inte har 21C i rummet. Enligt andra användare och CD ska temperturen ligga på 40-45, inte 65C. Jag ska få boxen utbytt. Troligen inget generellt problem, utan enbart på min box.

- SCART utgångarna skickar ut krypterat material, endast TV1, TV2 och TV4 går att spela in på annan enhet tex DVD recorder. Enligt manual (sid 61) ska det gå att föra ut inspelningar via SCART, vilket inte går. Detta ska enligt CD fixas under året med mjukvarauppdatering, det ska inte vara dessa spärrar, detta har Sagem lagt in "själva"

- det blir inte alltid rätt text angiven för inspelningen i inspelningslistan på HDD'n (nästa program som kommer anges ibland). Detta beror nog på att jag har lagt in + 5minuter inspelning och texten anges då troligen när inspelningen är klar och inte när den startar. Den text som markeras i EPG,n borde läggas ut och inte det som gäller när inspelningen är slut? CD ska titta på detta.

- med min gamla box så fick jag nog dubbelt så många kanaler (också de som inte är CD kanaler) dessa kom inte med på den nya boxen. (Kortet är inte parat till HD boxen.) Kommer dessa med om man gör en manuell sökning? Svar: det går inte att göra en manuell sökning, utan det hämtas en uppsättning kanaler från transpondern. Det tittas dock på från CD, om man ska göra det möjligt att också söka fria kanaler, kommer nog dock att dröja en sådan fix, om den nu blir av. Det går faktiskt att ta de fria kanlerna utan kort, så med en extra kabel till den gamla boxen, så får man in de fria kanalerna.

- går inte att stänga av HDD'n, den låter något (och blir varm). CD tittar på detta också (det finns både för och nackdelar att ha HDD'n igång) det kan ställa till en del i mjukvaran om man ändrar (svårare fix), troligen ingen fix i närtid.

- det är en bugg i visningen av signalkvalitet av HD sändningar, så det visar rött även om styrkan är OK. Det är konfirmerat från CD, troligen ingen åtgärd, utan en notering i manualen.

- har sett några svagheter med EPG'n om man går in i EPG så börjar bildvisningen med kanal Discovery travel & living (från denna transponder kommer EPG'n). Bläddrar men runt i EPG och trycker OK så väljs den kanal för bildvisning inom EPG'n. Men när man lämnar EPG, så kommer man inte till den valda kanalen! CD ska åtgärda detta, vet inte när

- om man går in och ska redigera en inspelning, klippa en film i två delar, så blir det två delar som det ska bli, som man hittar i inspelningsmappen, men del 2 är helt svart. Klipp i början och i mitten ser ut att fungera, men inte att göra en splitt i två delar. CD ska titta på detta

- om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! CD ska titta på detta.


Nedan några observationer men kanske inte någon bug

- EPG har bara 2-10 timmar framförhållning, vilket är kort om man vill programmera inspelningar. Det lär komma en förbättring (inte helt klart hur bra och när)


En fråga om bildstorlek, man kan ändra med "on demand" knappen på fjärrkontrollen för att få 4:3 eller hel skärm, detta fungerar på SD kanalerna, men på HD kanalerna händer det inget i de olika lägen, är detta normalt? Dvs att i HD kanalerna kan man inte tvinga en 4:3 att bli hel skärm

<{POST_SNAPBACK}>



#196

Postad 17 oktober 2007 - 16:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Tjo!
Skulle vara tacksam om någon nämner hur man bäst bör dra in kablarna i huset. Jag har tidigare bara dragit in två kablar (en för min norska CD digitalbox och en för svenska CD) och då genom ett hål jag borrade upp (plankvägg med puts på utsidan) och som jag sedan fyllde med expanderande skum. Känns inte så genomtänkt, även om hålgenomföringen gjordes från ett uterum.

Så, hur bör man bäst dra kablarna genom väggen för att inte fuktskado eller liknande ska uppstå?


Om du gör detta från ett uterum så borde det vara helt OK, i fuktsynpunkt.

Själv har jag borrat mig igenom fönsterkarmen, gör man det i ovankant så blir det skyddat med fönsterblecket som sitter ovanför fönstret. Har också tagit in andra kablar genom ventilationsgaller etc.

Kan man inte lägga det så skyddat så tror jag inte det är något problem att gå igenom fasaden och lägga en latexfog (för utomhus) runt genomföringen.

#197

Postad 17 oktober 2007 - 16:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Que - när du editerat i ett inlägg, lagt in svaren, markera gärna vad det är som är nytt...


Har nog markerat allt nytt med Edit:---------------------. Förutom inlägg 144, där jag gjorde det tidigare med Edit 1, Edit 2 etc, men igår så skrev jag om så mycket, och även en omflyttning i morse, så det blev lite mycket. man får nog läsa igenom allt ihop. Nu hoppas jag inte hitta så mycket mer, så jag kan lägga in allt nytt med Edit även i 144.

Min hängde sig igår när jag växlade mellan HD TV4 till SD TV4, kom aldrig "fram" till kanal 4, utan boxen fastnade. Nu har min box en temperatur över det normal (då 64C), så jag tror inte man ska dra några slutsatser av detta, om inte någon annan användare får frysning genom att skifta kanal.

#198

Postad 17 oktober 2007 - 18:03

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Hittade detta på canaldigital forumet:

"För att en tv skall kunna läsa text-tv så ligger den informationen på en analog linje som inte syns (linje 21)
I HDMI signalen så finns inte dessa analoga linjer med och därför så går det inte att använda tevens egna text-tv när man använder HDMI. Men det finns fält avsedda för datatrafik, text-tv och andra kontrollsignaler, då gäller det för TVn att urskilja om det är TEXT-TV som kommer i just detta fält, vilket inte händer.

HDMI standarden är fortfarande ung och under utveckling, är säker på att det kommer lösa sig framöver gällande detta.

Men för att lösa problemet med TEXT-TV kan kunderna använda tevens egna text-tv genom att använda den analoga scart-utgången på boxen."



Eftersom man nu inte kan använda TV´ns TEXT-TV så är ju frågan hur många sidor som boxen kan lagra. Någon som vet de? Samt går det att bläddra på en sida som har undersidor?

#199

Postad 17 oktober 2007 - 18:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hittade detta på canaldigital forumet:

"För att en tv skall kunna läsa text-tv så ligger den informationen på en analog linje som inte syns (linje 21)
I HDMI signalen så finns inte dessa analoga linjer med och därför så går det inte att använda tevens egna text-tv när man använder HDMI. Men det finns fält avsedda för datatrafik, text-tv och andra kontrollsignaler, då gäller det för TVn att urskilja om det är TEXT-TV som kommer i just detta fält, vilket inte händer.

HDMI standarden är fortfarande ung och under utveckling, är säker på att det kommer lösa sig framöver gällande detta.

Men för att lösa problemet med TEXT-TV kan kunderna använda tevens egna text-tv genom att använda den analoga scart-utgången på boxen."



Eftersom man nu inte kan använda TV´ns TEXT-TV så är ju frågan hur många sidor som boxen kan lagra. Någon som vet de? Samt går det att bläddra på en sida som har undersidor?

<{POST_SNAPBACK}>

Det går utmärkt att använda TVn's text-TV om man drar vidare markantennkabeln från boxen till TV'ns via en T-koppling (eller dra den direkt till TV'n så länge inte markmottagaren i boxen fungerar).

#200

Postad 17 oktober 2007 - 19:17

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0

Hittade detta på canaldigital forumet:

"För att en tv skall kunna läsa text-tv så ligger den informationen på en analog linje som inte syns (linje 21)
I HDMI signalen så finns inte dessa analoga linjer med och därför så går det inte att använda tevens egna text-tv när man använder HDMI. Men det finns fält avsedda för datatrafik, text-tv och andra kontrollsignaler, då gäller det för TVn att urskilja om det är TEXT-TV som kommer i just detta fält, vilket inte händer.

HDMI standarden är fortfarande ung och under utveckling, är säker på att det kommer lösa sig framöver gällande detta.

Men för att lösa problemet med TEXT-TV kan kunderna använda tevens egna text-tv genom att använda den analoga scart-utgången på boxen."



Eftersom man nu inte kan använda TV´ns TEXT-TV så är ju frågan hur många sidor som boxen kan lagra. Någon som vet de? Samt går det att bläddra på en sida som har undersidor?

<{POST_SNAPBACK}>

Det går utmärkt att använda TVn's text-TV om man drar vidare markantennkabeln från boxen till TV'ns via en T-koppling (eller dra den direkt till TV'n så länge inte markmottagaren i boxen fungerar).

<{POST_SNAPBACK}>


Antennen är bortagen... Så boxens text-TV måste då användas.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.