Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, fortsatta diskussioner

225 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#151

Postad 06 mars 2021 - 03:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Snälla nån mod, kolla IP... Tillfälligheterna har sina begränsningar när helt nya konton skapas och slängs in i diskussioner med väldigt tydlig agenda.

 

Har själv inget emot att bli motbevisad naturligtvis, och det är ju trevligt att IS-anhängare (eller vad man nu ska kalla dem) är nöjda. :)

Neeeej, forumet är ju riktigt roligt nu med mycket action. 



#152

Postad 06 mars 2021 - 04:40

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 3

 att proffsmusiker, inspelningsstudios, kyrkor, olika offentliga miljöer och såklart musikälskare har valt IS betyder för er att de redan är grundlurade och.......bla bla blabla

Väntar fortfarande på svar på ditt påstående, vilka är dessa?

 

Vägrar du svara är det ju bara ett bevis på att du snacka skit och kan dra!


Redigerat av JohnnyMann, 06 mars 2021 - 04:41.


#153

Postad 06 mars 2021 - 08:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 3

Hej

Jag måste dessvärre lägga mig i denna tråd!

Jag har Intelligent sounds högtalare och jag kan bara meddela er skeptiker där ute att ni har ingen aning om vad ni pratar om när ni säger att dessa produkter är skit. Högtalarna bjuder på ett ljud som många stora högtalartillverkare skulle drömma om att kunna producera.

Om ni inte har provat/lyssnat på några av deras högtalare så tycker jag att ni ska ta er en tur till Kungsängen och göra det, då kommer ni inse att de håller mycket hög kvalité beträffande ljud och det är ju just det man vill ha från en högtalare BRA LJUD!!

Jag har haft massor med högtalare genom åren och kan bara meddela att jag är grymt nöjd med mina nuvarande och jag har svårt att tro att jag kommer hitta några som kommer slå dessa ljudmässigt framöver.

Haha!
Ytterligare ett nyreggat konto. Inte alls märkligt...

#154

Postad 06 mars 2021 - 09:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 1

Dom får stängt en gammal tråd och nu reggas det nya konton som är pro IS i denna tråd istället.  Ödets ironi :P


Redigerat av somoene2, 06 mars 2021 - 09:05.


#155

Postad 06 mars 2021 - 09:22

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Neeeej, forumet är ju riktigt roligt nu med mycket action. 

Det är förstås en mycket relevant poäng. Fram med popcorn. :)

 

Så kan du vara vänlig och tala om vilka proffsmusiker och stora studios (”källarstudio” är inte intressant) du menar på?

Personligen så kan jag bara säga att alla ljudtekniker, studios, produktionsbolag etc jag känner till har alla uteslutit IS som leverantör och/eller akustiker. Ingvar Öhman, Ingemar Ohlsson och Pär Hörnell är de jag stöter på oftast i "seriösa" sammanhang.

 

Dock verkar det finnas enstaka musiker och företag som anlitat IS om man utgår ifrån deras hemsida. Kan väl tycka att Mats Öberg förtjänar något bättre men om han är nöjd så är det ju alla tiders förstås. :)



#156

Postad 06 mars 2021 - 09:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det dom inte verkar inse är att det är så pinsamt uppenbart för alla andra varför dessa konton skapats.

Så har det varit i alla år när någon/några inte kan hantera kritik eller bli ifrågasatta.

 

 

Då dyker det plötsligt upp nya konton omedelbart efter som alla ingår i en synkroniserad kör för det dom vill försvara.

Alla andra vet vad dessa egentligen handlar om, vilka som troligtvis ligger bakom och vad deras syfte är.

 

Snacka om att slösa tid och energi till ingen nytta alls förutom att få sig själva att mest se desperata och patetiska ut.


Redigerat av masse70, 06 mars 2021 - 09:25.


#157

Postad 06 mars 2021 - 09:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kan ju inte bara vara jag som minns denna tråd. :)

https://www.minhembi...howtopic=285989



#158

Postad 06 mars 2021 - 09:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Kan ju inte bara vara jag som minns denna tråd. :)

https://www.minhembi...howtopic=285989

Ja, den godingen ja ;)

 

Finns många fler dessvärre....eller egentligen är dom ju faktiskt rätt underhållande.  :rolleyes:



#159

Postad 06 mars 2021 - 09:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

AGEVE, jag vet inte riktigt vilken vilka frågor du anser att jag inte besvarat.. om det är den gällande vilka krav jag har på högtalare så är ju kravet primärt att de ska låta bra.. om jag har råd och kan kombinera önskemålen får de också gärna vara snygga men utseendet kommer ändå på andra plats... sen får de gärna vara lite handbyggt.. är inte rent förtjust i massproduktion och dussinprylar..

 

De tre senaste frågorna t ex:

 

Låda av plast är tydligen ok, men papp, duger det med?

 

Proson-element är ok enligt IS. Vad säger du om Andersson eller Biltema, funkar det med?

Är det ok med omlackade Proson-lådor? Ska de vara målade av lackfirma eller räcker det med pensel, roller och maskeringstejp runt elementen?

 

Det räcker med ett ja eller nej på varje fråga.
 
Det du säger är att för 295 000 kr kan man inte förvänta sig hög finish. Då får man lägga på ytterligare 50000kr.
 
Men dessa påstådda 50000kr hade ju inte löst problemen, eftersom de är felaktigt konstruerade till att börja med. En kub med långt ifrån optimal placering av elementen. 
 
Högtalare som kostar hundratusentals kronor är oftast byggda baserat på tusentals timmar av R&D, med dyr mätutrustning. 
 
IS själva skriver så här om sin "R&D":
 
Vi beslöt oss för ett experiment. I samband med en större nyinstallation tog vi hem ett antal högtalare av modell Dubbel-6. Lådorna var ommålade och inte i sådant skick att vi ville sälja dem vidare. Istället funderade vi på hur vi kunde återanvända element och delningsfilter. Då fler kunder efterlyst en rejäl högtalare med ordentligt tryck utan att göra avkall på ljudbilden beslöt vi oss för att komplettera Dubbel-6 med ett 12 tums baselement.
 

Vårt provexemplar sålde vi redan under inspelningsperioden och vi blev så nöjda med ljudet att vi beslöt att bygga fler par i denna kombination. Vi tycker att dessa är ett verkligt fynd som ger dig väldigt mycket välljud för pengarna. Välkommen till oss för en provlyssning!

 

https://intelligents...nd-dubbel-6-12/

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-03-06 kl. 09.16.27.png   642,26K   0 Antal nerladdningar

 

Om vi tar kuben för 295 000 kr, hur skulle du ranka den ljudmässigt jämfört med t ex dessa, eller liknande modeller från samma tllverkare?

 

https://ultimate.se/...-ultima-salon2/

 

https://ultimate.se/...cal-sopra-no-3/

 

https://www.referenc...o-confidence-30


Redigerat av Ageve, 06 mars 2021 - 09:41.


#160

Postad 06 mars 2021 - 11:17

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
TAKEO och Loco, Ni tillhör ju ett par av dem som bidragit så förtjänstfullt under alla år med era teorier och sanningar och kategoriskt avfärdar alla möjligheter att högtalarna är något annat än skräp och är inte ens värda att lyssna på.. Många anser att de låter bra.. Is har som jag uppfattat det som byggt och sålt högtalare i över 20 år och alla som köpt är grundlurade enligt er. Om vi antar att is omsatt 3Mkr under 20 år betyder det högtalare för 60mkr som har sålts.. blir en ryslig massa högtalare och alla köpare är grundlurade för att det vet ni utifrån tekniska specifikationer!!?? Ni återkommer ständigt till IS uttalande om det ena och det andra och ni påtalar ständigt att det är dåliga komponenter i grejorna till överpriser.

Jag tänker att det väsentliga med en högtalare torde vara hur väl den återger ljud.. med tanke på hur många högtalare som sannolikt sålts så bör det ju vara väldigt många människor som upplever att högtalarna låter bra... men det intresserar inte er.. och ni anser att jag är skyldig att bevisa och framlägga tex fakta om vilka studios och musiker som har is högtalare.. Jag som faktiskt har ett par is högtalare ska enligt er veta vad dessa musiker och studios heter och jag ska dessutom ta mig friheten att blanda in dem med namn i denna patetiska smutskastning som ni ägnar er åt. Det säger mycket om er självbild! Jag anser att ni åtminstone är skyldiga att göra en bättre research.. företaget finns i Stockholm och Petter endast ett telefonsamtal bort. Men som de troll ni agerar som så vet vi att ni kommer fortsätta göra det ni sannolikt är bäst på.. dvs klaga och raljera..

#161

Postad 06 mars 2021 - 11:28

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 1

Att researcha en Proson med ett "revolutionerande" filter får mig att tänka på det gamla talesättet " att styla en volvo är som att sminka en gris"

 

En billig lådkonstruktion med taskiga element är liksom dödfött från start.

Att sitta och försvara sånt med diverse påståenden tar jag mindre seriöst än vetenskapliga belägg samt uttalande från forum medlemmar som hängt här i många år och bidgragit konstruktivt (men även kritiskt) där det förtjänats.

 

Dessa "nya" herar som lovordar IS är inget annat än bluff och båg till motsatsen bevisats.  Med det sagt så tänker jag fortsatt dömma ut diverse billiga kina element och proson lådor utan att lyssna på dom.  Det finns liksom ingen chans att dessa på något sätt är bättre eller värda mer kronor då det passerat IS "tekniska" avdelning.



#162

Postad 06 mars 2021 - 11:37

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Och här kom AGEVE också in och avkräver mig svar på vad JAG anser vara bra eller dåliga material eller leveverantörer.
Frågorna är så fåniga och saknar relevans annat än att de säger en del om frågeställaren och nivån här...

Vad gäller lyssningsintryck föreslår jag att AGEVE själv åker och lyssnar..jag har inget intresse av att sälja in is högtalare här eller någon annanstans.. vill mest belysa att det i denna tråd under massa år är samma personer som ständigt återkommer med samma negativa raljerande men har inte lyssnat på högtalarna..

#163

Postad 06 mars 2021 - 11:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

TAKEO och Loco, Ni tillhör ju ett par av dem som bidragit så förtjänstfullt under alla år med era teorier och sanningar och kategoriskt avfärdar alla möjligheter att högtalarna är något annat än skräp och är inte ens värda att lyssna på.. Många anser att de låter bra.. Is har som jag uppfattat det som byggt och sålt högtalare i över 20 år och alla som köpt är grundlurade enligt er.

Om vi antar att is omsatt 3Mkr under 20 år betyder det högtalare för 60mkr som har sålts..

blir en ryslig massa högtalare och alla köpare är grundlurade för att det vet ni utifrån tekniska specifikationer!!?? Ni återkommer ständigt till IS uttalande om det ena och det andra och ni påtalar ständigt att det är dåliga komponenter i grejorna till överpriser.
Jag tänker att det väsentliga med en högtalare torde vara hur väl den återger ljud.. med tanke på hur många högtalare som sannolikt sålts så bör det ju vara väldigt många människor som upplever att högtalarna låter bra... men det intresserar inte er..

och ni anser att jag är skyldig att bevisa och framlägga tex fakta om vilka studios och musiker som har is högtalare.. Jag som faktiskt har ett par is högtalare ska enligt er veta vad dessa musiker och studios heter och jag ska dessutom ta mig friheten att blanda in dem med namn i denna patetiska smutskastning som ni ägnar er åt.

Det säger mycket om er självbild! Jag anser att ni åtminstone är skyldiga att göra en bättre research.. företaget finns i Stockholm och Petter endast ett telefonsamtal bort. Men som de troll ni agerar som så vet vi att ni kommer fortsätta göra det ni sannolikt är bäst på.. dvs klaga och raljera..

Edit: Läste helt fel om omsättningen (tyckte först det stod för år 2020), så tog bort det jag skrev. Men miljarder kronor förkortas inte Mkr.

Och deras nettoomsättning 2010-2019 är knappt 30mkr.


Sedan så var det ju faktiskt Du som kom med påståenden om proffsmusiker och inspelningsstudios, så då ligger det helt klart på dig att backa upp det påståendet.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 mars 2021 - 11:52.


#164

Postad 06 mars 2021 - 11:48

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Somoene
Er sanning är sann till motsatsen bevisats.. och ni vill inte lyssna.. ett moment 22

 

Jag antar att du menar att jag är en av dessa nya herrar som är bluff och båg??
Och att jag lovordar is?

 

Eftersom nivån här i tråden här är så låg så låter jag mig helker inte provoceras av ett sådant uttalande från dig.

 

Jag vill dock understryka ännu en gång att jag inte har för avsikt att lovorda is högtalare utan belysa att ni som raljerar mest om hur dåligt det är inte har lyssnat.. finns många bra högtalare och jag anser att is är en av dem och förtjänar därför inte ett kategoriska och anonyma fördömande.

 

Men jag har bjudit in till hifika i Skåne och även du är välkommen..

 

TAKEO, du anser att jag måste backa upp det.. Jag anser inte att jag har rätt att vare sig namnge musiker eller studios i denna tråd... ditt sätt att framlägga beviskraven handlar om att misstänkliggöra mig att jag far med osanning... om du på allvar är intresserad av detta så snacka med Is själv.. tycker även detta så väl belyser den låga nivån i tråden och att den inte syftar till att vara objektiva, nyanserade och nyfikna.. den handlar enbart om att kritisera företaget och alla som inte stämmer in i kritiken har ni hjälpts åt att skrämma bort härifrån.. aktivism helt enkelt...



#165

Postad 06 mars 2021 - 12:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 1
Ja det är ju en säljares A1 punkt.1 att komma i position att få övertyga om ett köp så inte så konstigt att det lägges 99% av energien på att få det till.

"Att få in en fot" A1 punkt.1 från den gamla dörrsäljartekniken att med alla möjliga medel komma innanför dörren.

Sammtidigt ser vi klara och tydliga tecken på punkt 2 och 3 i säljarens handbok:

* Diskutera helst aldrig uppbyggnad/teknik och i synnerhet inte med insatta personer - du blir uppäten och får inte sälja något.
* Diskutera inte pris i sammanhang med prestanda och uppbyggnad först, detta kommer allra sist efter att du först demonstrerat pruduktens förträfflighet och spelat på behov, avsaknad av det som erbjuds samt försök att visualisera en framtid där detta "tomrum" er fyllt. Se t.ex boken "Spin selling".

#166

Postad 06 mars 2021 - 12:50

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande på svar på ditt påstående, vilka är dessa?

Vägrar du svara är det ju bara ett bevis på att du snacka skit och kan dra!


Jonny Mann, säger ännu en gång något om tråden.. och om dig!

#167

Postad 06 mars 2021 - 13:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0

Jonny Mann, säger ännu en gång något om tråden.. och om dig!

 

Du hävdar att de, IShögtalarna är bra. Många inklusive mig anser att det handlar om lurendrejeri på skamlös invå. Inte helt olikt företaget Billebro som kan få en klen förstärkare på 2*15Watt rms 8Ohm att specas som 2*400watt. Dvs via dribblande av mättekniska data.

 

IS har vad jag vet inte ens satsat EN krona på att presentera siffror som backar upp deras påståenden. Vore intressant att både lyssna till och läsa något test som seriös hifiredaktion utarbetat.

 

Du och andra som fastnat för IS. Hävdar blint att det är tillräckligt bra, t o m riktigt bra. Och det är där ni förlorar min röst. En köksradio är också tillräckligt bra för många, likaså Sonos, Bose, Sony, Marshall och andra producenters mindre wifi eller blåtandsburkar. Jag t ex är jättenöjd med JBL Flip 5, på jobbet i ett fläktrum eller i kulvert när jag jobbar. Alternativt medtaget på semester och myslyssnar på balkong vid solnedgång. Då är Flip 5 i absolut toppklass.

 

Men, när du och andra ISdyrkare rakt av säger att de konkurrerar med B&W, Canton, Focal, Revel osv i samma prisklass med ingående utrustning i prisklass och tekniskt utförande i nivå med enklare högtalare från ÖB. Så då säger jag nej. Alla kan vara nöjda med vad man äger. Det finns flera tusen orsaker till sk nöjdhet som INTE har att göra med ljudkvalitet. Allt från att äntligen själv äga ett par högtalare, inköpspris, form/färg, marknadsföringsmodell osv.

 

Är du nöjd, var nöjd. Men att fortsätta lura dig själv när du satsat dyra slantar blir bara ruskigt mycket dyrare i längden. Ett tips till dig som ändå verkar intresserad av hifi. Är att sondera diverse begsajter för att finna det du söker. Antingen blir det ruskigt billigt eftersom smaken verkar vagga in dig på enklare lösningar. Alternativt blir det ändå i jämförelse tokbilligt när du nu kan fynda tidigare hi-endburkar för under 

en tiondel av nypriset.

 

:)



#168

Postad 06 mars 2021 - 13:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Jonny Mann, säger ännu en gång något om tråden.. och om dig!

Ditt sett att totalt ignorera motfrågor på samtliga dina påståenden säger en hel del om Dig.

#169

Postad 06 mars 2021 - 13:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 963 inlägg
  • 0

Det hela verkar rimma med Nigeriabrev, skicka tiotusen poster och tre nappar. Catchiiiiing....  B)  :lol:



#170

Postad 06 mars 2021 - 13:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

He be like:

 

Bifogad fil  042BD771-BFDB-4A25-B576-F45346D21EA5.jpeg   82,7K   0 Antal nerladdningar



#171

Postad 06 mars 2021 - 14:09

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

PML73,
visst har du rätt när du säger att vad som är bra eller tillräckligt bra ankommer på lyssnaren, vilket sammanhang, var man spelar och vad man är beredd att lägga för pengar på sin anläggning... jag har ett par totem tribe 1 till min Tv och tycker de är bra till det.
Jag vill ännu en gång framhålla att jag inte är här för att hissa is högtalare till skyarna.. men jag upplever dem som bra och anser inte att man kan "dömma hunden efter håren" vilket det handlar om när man dissar något enbart på tekniska argument när konstruktören påstår att det finns en unik teknisk lösning (filterna) i dessa högtalare som möjliggör annan uppbyggnad än det traditionella.
Allt kokar då ner till att man inte tror på att det kan finnas nya tekniska lösningar varför man avfärdar konstruktören som en bluff.

 

Det andra möjliga scenariot är ju faktiskt bara att med ett öppet sinne och nyfikenhet faktiskt åka och lyssna..

 

Först därefter anser jag att man offentligt kan dissa någons konstruktion..

 

Jag menar på att is högtalare är bra men de är såklart inte nödvändigtvis bäst eller ens bra för alla. Men jag har ytterst svårt att tro att någon som lyssnat med ett öppet sinne kommer anse att de låter dåligt.. inte allas ljudideal och kommer såklart inte bli allas favorit men dåligt låter de inte..
Man kan med fog påstå att det inte sitter exklusiva element i dem och att man tycker att priserna är för höga.. men man kan inte med fog påstå att de låter illa.. allra minst när man inte ens lyssnat..
Det om något är oseriöst!

Ditt sett att totalt ignorera motfrågor på samtliga dina påståenden säger en hel del om Dig.

 

Det säger att jag inte är så korkad att jag svarar på korkade frågor som om papp är ett tillräckligt bra material att bygga högtalare i... eller att jag utan någon annan samtycke namnger personer och studios här i tråden ... Men i en trångsynt värld som din tycks vara är väl det för svårt för dig att förstå



#172

Postad 06 mars 2021 - 14:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det säger att jag inte är så korkad att jag svarar på korkade frågor som om papp är ett tillräckligt bra material att bygga högtalare i... eller att jag utan någon annan samtycke namnger personer och studios här i tråden ... Men i en trångsynt värld som din tycks vara är väl det för svårt för dig att förstå


Det verkar svårare för dig att förstå att Intelligent Sound får den skit dom förtjänar eftersom dom påstår saker som är omöjliga att åstadkomma och sen vägrar dom av naturliga skäl att ge oss bevisen (finns inga bevis då dom ljuger) som frågas efter som skulle få oss alla att få svälja våra ord.

#173

Postad 06 mars 2021 - 14:44

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
SNÄLLA ADMIN, kolla så jag verkligen är den jag utger mig för att vara... Många här som blir misstänksamma när inte alla har samma åsikt..
( om nu det över huvudtaget finns admin här med anledning av den låga nivån och tåliga tonen)

#174

Postad 06 mars 2021 - 14:47

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det är ju mycket märkligt att inga av de som köpt deras högtalare någonsin har skrivit något negativt om dem under alla dessa år.

 

Om jag skulle köpt något som visar sig vara skit skulle jag nog skriva det som recension någonstans, och eftersom det verkar finnas massor med åsikter på det här forumet på saker man aldrig provat så borde ju faktiskt dem som har provat äga sakfrågan eller?

 

Att resonera med er verkar vara som att resonera med ett barn som säger att maten är äcklig fast de aldrig provat maträtten!

 

Finns nog flera tusen ägare till deras högtalare under alla dessa år och jag har inte sett ett negativt ord om deras högtalare och ljudet från dem förutom från er som aldrig lyssnat!

 

Just saying!



#175

Postad 06 mars 2021 - 14:48

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 3

fan vad du gnäller då.

Det är ingen sämre nivå eller ton här en i någon annan aktiv tråd.

Släpp tangentbordet och lyssna på dina hottade proson burkar istället om du inte trivs här.



#176

Postad 06 mars 2021 - 15:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 2

Jag menar på att is högtalare är bra men de är såklart inte nödvändigtvis bäst eller ens bra för alla. Men jag har ytterst svårt att tro att någon som lyssnat med ett öppet sinne kommer anse att de låter dåligt.. inte allas ljudideal och kommer såklart inte bli allas favorit men dåligt låter de inte..
Man kan med fog påstå att det inte sitter exklusiva element i dem och att man tycker att priserna är för höga.. men man kan inte med fog påstå att de låter illa.. allra minst när man inte ens lyssnat..
Det om något är oseriöst!

Det har ju varit folk och lyssnat. Jag vet iaf en som var och lyssnade hos han vi inte får nämna vid namn (inte Voldemort) och tyckte det lät skit. Men då var setupen felinställd istället.

Redigerat av erikjonathan, 06 mars 2021 - 15:06.


#177

Postad 06 mars 2021 - 15:25

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2

Det är ju mycket märkligt att inga av de som köpt deras högtalare någonsin har skrivit något negativt om dem under alla dessa år.


Den lurade brukar ofta vara den sista som inser att hen blivit lurad och har ofta svårt att ta till sig när folk med bättre koll försöker hjälpa, då blir det ofta taggar utåt och döva öron istället på den lurade personen.

#178

Postad 06 mars 2021 - 15:29

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Somoene 2.. beklagligt om det är lika illa i de andra trådarna.. Jag tänkte faktiskt snart dra mig tillbaka till några fb forum som jag normalt huserar i.. trevligare folk där och intresset för hifi uppöever jag vara betydligt större.. Men jag måste ändå erkänna att det har varit ganska kul att gästa er lilla aktivistgrupp.. Härligt när ett 10 tal personer skriker i kapp kring något de inte ens lyssnat på.... skulle varit intressant att skapa en tråd om kablar här och se värt det bär 🙈😂😂😂

Den lurade brukar ofta vara den sista som inser att hen blivit lurad och har ofta svårt att ta till sig när folk med bättre koll försöker hjälpa, då blir det ofta taggar utåt och döva öron istället på den lurade personen.



#179

Postad 06 mars 2021 - 15:46

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

My 2 cents utan att ha hört någon IS-produkt:

 

Tror absolut att deras moddade högtalare kan låta betydligt bättre än originalen, vad de nu än gjort med dem... Bättre(?) filter, bättre(?) stagning av lådorna, andra element i vissa fall gör säkert sitt.

 

Men förstår att  både prissättningen och "hemlighetsmakeriet" utan att bevisa/visa siffror på mätning bl a gör att många är minst sagt skeptiska här. Jag är inte skeptisk, mest nyfiken :)



#180

Postad 06 mars 2021 - 15:51

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

fan vad du gnäller då.
Det är ingen sämre nivå eller ton här en i någon annan aktiv tråd.
Släpp tangentbordet och lyssna på dina hottade proson burkar istället om du inte trivs här.


Somoene 2.. Jag har bara gnällt i 2 dagar.. ni är väl ett tiotal anonyma som gnällt i flera år.... Har du ingen som helst känsla för rättvisa 😅

My 2 cents utan att ha hört någon IS-produkt:

Tror absolut att deras moddade högtalare kan låta betydligt bättre än originalen, vad de nu än gjort med dem... Bättre(?) filter, bättre(?) stagning av lådorna, andra element i vissa fall gör säkert sitt.

Men förstår att både prissättningen och "hemlighetsmakeriet" utan att bevisa/visa siffror på mätning bl a gör att många är minst sagt skeptiska här. Jag är inte skeptisk, mest nyfiken :)



#181

Postad 06 mars 2021 - 15:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 1

men man kan inte med fog påstå att de låter illa.. allra minst när man inte ens lyssnat..


Dom flesta här inne har lyssnat. På Proson. Det som filtret ska åstakomma är inte möjligt, varför ska man då lyssna igenn?

Som sagt jag har en moddad bil som kan flyga til månen, varför vill du inte ha en gratis månresa? Du får kaffe också.

#182

Postad 06 mars 2021 - 15:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det har funnits ett par besök hos IS anordnade på andra forum och som vanligt har smaken varit lika delad som antal personer på plats, men kontentan har vägt över mer på andra märken än högtalarna som IS själva ställt fram.
Och jag tror inte jag läst om någon på dessa demotillfällen som lyckats få det ”haksläpp” och höra det 3D-ljup etc som alltid omtalas kring dessa magiska burkar.

Sedan har vi då som sagt en forummedlem här som var på besök hos ”användaren-vi-inte-får-nämna” och både recension samt bortförklaringar kan läsas i den låsta tråden.

Som jag skrev så har jag själv hört det skräp som installerats i två av kyrkorna och som jag skrev så var taluppfattbarheten så usel att det skar i öronen.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 mars 2021 - 15:54.


#183

Postad 06 mars 2021 - 15:54

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Haha lyckat att Svensson å Usch lägger varsitt inlägg med 3minuters mellanrum, kollar man IPna så skiljer det ju säkerligen men de går ju nog via en VPN...



#184

Postad 06 mars 2021 - 15:57

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Att vara skeptisk är ett sundhetstecken 👍
Att raljant påstå att allt är skit och dessutom vägra lyssna kan man ju inte ens ta på allvar... speciellt när alla sitter anonymt här... kanske någon här som tom personliga skäl att snacka ner företaget för skäl som inte framgått.. kanske någon manisk person här som skriver under flera olika namn.... SNÄLLA ADMIN kolla det!! 😂

#185

Postad 06 mars 2021 - 15:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0
Det räcker att ena är från mobilen 4g/5g.

#186

Postad 06 mars 2021 - 16:03

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Skicka mig ett pm om ni vill hälsa på i Skåne.. konspirationsteorierna här är fantastiska... Jag kommer få svårt att lämna tråden.. Det är helt enkelt för kul👍😂

#187

Postad 06 mars 2021 - 16:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Skicka mig ett pm om ni vill hälsa på i Skåne.. konspirationsteorierna här är fantastiska... Jag kommer få svårt att lämna tråden.. Det är helt enkelt för kul

Det svåraste verkar vara att bemöta motfrågor till dina hävder. Du lyfter ju inte direkt din sakfråga...

Men jag börjar inse att sakfrågan troligtvis är annan, ”all reklam är bra reklam”...

#188

Postad 06 mars 2021 - 16:15

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Snäääälla Admin.... allvarligt? :P

 

Jag har aldrig hört ett par IS moddade burkar och kommer inte heller bryta benen av mig för att göra det.

För mig räcker det med att det är ett par billiga Proson (total dynga) för 2995kr/paret som nu fått en IS moddning av ett filter och då trissas upp till vanvettiga priser. Åter igen, att styla en volvo är som att sminka en gris.

 

Jag vet vad elementen kostade i inköp för Proson när det begav sig, har även arbetat på den fabrik som tillverkade deras lådor under de år de tillverkades i Sverige. Jag vet också hur många element/diskanter etc som kasserades i fabrik på grund av skitkvallite, detsamma gäller lådorna, spån eller i bästa fall en mdf front med fanér som släppte i tid och otid.

Det blev ett par snäpp bättre med Dynavoice prylarna men Proson/Genexxa har alltid varit billig skit punkt.  Så att stoppa i ett "magiskt" filter och 10 dubbla priset på ursprunglig skrot är inget annat än ett stort jäkla skämt.

 

 

Har du funderat någon gång varför inte IS tex tar en Monitor Audio, Canton eller annat valfritt kvalitetmärke och puttar dit sitt magiska filter?

Dom burkarna kunde dom ju sälja för 500 000kr styck isf :P


Redigerat av somoene2, 06 mars 2021 - 16:20.


#189

Postad 06 mars 2021 - 16:17

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
TAKEO, kul att du kan nämna att smaken vid lyssningen varit delad bland deltagarna. Faktiskt väldigt nyanserat för att ligga i denna tråden.. Det vi nog alla kan skriva under på är att det kommer aldrig någonsin byggas en högtalare som alla anser vara bäst på allt.. Jag personligen har aldrig varit i en kyrka med bra ljud.. Det brukar normalt ligga i spannet från dåligt till katastrof..

#190

Postad 06 mars 2021 - 16:19

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 3

TAKEO, kul att du kan nämna att smaken vid lyssningen varit delad bland deltagarna. Faktiskt väldigt nyanserat för att ligga i denna tråden.. Det vi nog alla kan skriva under på är att det kommer aldrig någonsin byggas en högtalare som alla anser vara bäst på allt.. Jag personligen har aldrig varit i en kyrka med bra ljud.. Det brukar normalt ligga i spannet från dåligt till katastrof..

Är det alltså kyrkornas fel att högtalarna från IS lät dåligt? Trots att deras högtalare inte påverkas av rum.

#191

Postad 06 mars 2021 - 16:21

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 3

Jag personligen har aldrig varit i en kyrka med bra ljud.. Det brukar normalt ligga i spannet från dåligt till katastrof..


Kanske satt Intelligent Sound burkar i alla dom kyrkorna 😱

#192

Postad 06 mars 2021 - 16:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

TAKEO, kul att du kan nämna att smaken vid lyssningen varit delad bland deltagarna. Faktiskt väldigt nyanserat för att ligga i denna tråden.. Det vi nog alla kan skriva under på är att det kommer aldrig någonsin byggas en högtalare som alla anser vara bäst på allt.. Jag personligen har aldrig varit i en kyrka med bra ljud.. Det brukar normalt ligga i spannet från dåligt till katastrof..

Det är ju ganska självklart att man har delad smak, det har aldrig påståtts annat. Och alla får vara nöjda med sina prylar. Men att inte få ifrågasätta de absurda påståenden som kommer från både tillverkare och användare?

Och det är inte bara IS som diskuteras och ifrågasätts, ta alla otaliga diskussioner kring IÖ’s högtalare ex.

#193

Postad 06 mars 2021 - 16:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Och här kom AGEVE också in och avkräver mig svar på vad JAG anser vara bra eller dåliga material eller leveverantörer.
Frågorna är så fåniga och saknar relevans annat än att de säger en del om frågeställaren och nivån här...

Ja, så märkligt, hemskt och elakt av mig, när du själv påstod att vi inte svarar på dina frågor.

Du undviker att inse varför jag ställde frågorna. Hela poängen var ju: Hur låg behöver kvalitetsnivån bli för att du ska avfärda IS? Materialvalet var givetvis bara ett exempel för att dra det till sin spets.

Hur var det med de tre högtalarna jag länkade till, som trots höga priser är klart billigare än IS-kuben. Hur skulle du ranka de eller liknande modeller jämfört med IS?

Istället för att likt en hackande skiva skriva ”åk till IS och lyssna” i varje inlägg, försök förstå varför många avfärdar de. Jag bor många mil därifrån, och är inte det minsta intresserad av att lägga tid och pengar på att åka dit, när jag vet att de är oseriösa.

Ska köpa nya högtalare (front/golvare och center) till biorummet snart, och är öppen för förslag, så länge det inte är IS. ;)

Redigerat av Ageve, 06 mars 2021 - 16:57.


#194

Postad 06 mars 2021 - 16:58

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Somoene 2

 

Vad jag förstått så var det väl över 10 år sedan det byggdes modifierade proson grejor? Jag försvarar inte företaget kring deras val men har faktiskt aldrig lyssnat på dessa högtalare men är väl rätt skeptisk jag med kring den typ av modifieringar. . lägger ingen energi på det utan tänker att alla kan göra strategiska felbeslut.. Jag gissar nu, men tror inte att dessa fanns i sortimentet mer än ett par år..

 

Det är inte svårt att förstå att alla som anslutit till denna tråd genom åren och haft mage att påstå att is kan låta bra,har blivit bortskrämda.. maken till enad front mot olitänkare går nog bara att hitta om man ger sig in i politiksnack med folk på ytterkanterna...det mesta är svart eller vitt... Jag ska försöka hålla mig härifrån även när inläggen blir sådär fantastiskt konspiratoriska eller raljerande på ett humoristiskt sätt. Ska också försöka ta till mig att det primära är inte hur det låter utan hur det är byggt och med vilka komponenter..

 

Har väl skrivit det ett par gånger redan.. Men om någon vill komma på en kaffe och lyssna på ett par is8 pro så skicka mig ett pm så hörs vi vidare där.. Jag vet att det är svårsmält för många av er... men jag bor i Skåne och har inget ekonomiskt intresse i företaget ni raljerar över.
Kul om admin ville verifiera min position.. förväntar mig ingen ursäkt av någon när detta blivit utrett 😉

 

Ha de gott!



#195

Postad 06 mars 2021 - 17:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 4

Men om någon vill komma på en kaffe och lyssna på ett par is8 pro så skicka mig ett pm så hörs vi vidare där.. Jag vet att det är svårsmält för många av er... men jag bor i Skåne och har inget ekonomiskt intresse i företaget ni raljerar över.

Men varför skapar du en användare enbart för att försvara företaget i 47 inlägg på kort tid?

Förstår du inte att det väcker misstankar, när det följer samma mönster, som de som tidigare har visat sig ha direkta kopplingar till IS?

Det är bra om det du skriver stämmer såklart, men vad vinner du på att gå ut så hårt i försvar, och dessutom anklaga oss skeptiker för att ha en agenda mot IS? Helt sanslöst.

Redigerat av Ageve, 06 mars 2021 - 17:59.


#196

Postad 06 mars 2021 - 17:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Det är inte omöjligt att IS har lyckats bygga bra högtalare, men de har i så fall gjort sig själva en björntjänst genom diverse ovetenskapliga påståenden, överdrivet hemlighetsmakeri om sina delningsfilter, samt att byta ut delningsfiltret i relativt billiga högtalare och sälja dem för tio gånger originalpriset. För att inte nämna historien om Silk 050 och 050s, som är ett helt eget kapitel.

 

Om IS faktiskt gör ett bra jobb är det tråkigt att det har blivit så. Men att många är skeptiska mot IS är inte konstigt.



#197

Postad 06 mars 2021 - 17:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2
Ja, Silk050 är verkligen ett helt eget kapitel. Maken till galet nyttjande har sällan skådats!
Men vi får ju inte glömma att varje kardel är individuellt polerad ;)






#198

Postad 06 mars 2021 - 18:21

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
AGEVE och zacabeb.
Jag kan ha en viss förståelse för att mitt inhopp kan väcka vissa misstankar.. i dessa tider är det ju ovanligt att folk gör något utan egen vinning... Jag kan också förstå att många blir skeptiska och också misstänksamma när saker och ting kring hifi produkter verkar orimliga... Men jag antar väl att jag har något sjukt rättspatos som gör att jag kan tycka att det är oschysst att många sitter anonymt och raljerar över och kritiserar kanske dåliga strategiska beslut eller superlativer om produkter.. mottagaren på sista raden är trots allt en vanlig strävsam och skattebetalarna människa som ofta nämns vid namn.. och vi som har träffat honom, lyssnat på hans grejor instämmer väl inte i den kategoriskt negativa bild ni gemensamt målar upp. Jag personligen instämmer inte i alla superlativer som målas upp och gissar att prosonklonen nog gjort mer skada än nytta för företaget. Kan också tycka det är synd att jag inte fått möjlighet att lyssna på en original proson och en is klon bredvid varandra med samma elektronik.. skulle väl berättat lite om filterna antar jag..
Men jag står fast vid att hans egenbyggda högtalare trots allt låter bra och är värda att lyssna på... med det menar jag inte att ni alla kommer sälja vad ni har för att köpa is.. Men jag tror nog ändå att tonläget i tråden nog skulle blivit mer sansad.. detta får bli min ödmjuka och ickeprovocerande slutreplik här..

Allt gott !

#199

Postad 06 mars 2021 - 19:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 1
Jösses

#200

Postad 06 mars 2021 - 19:29

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

Kan också tycka det är synd att jag inte fått möjlighet att lyssna på en original proson och en is klon bredvid varandra med samma elektronik.. skulle väl berättat lite om filterna antar jag..
 

Jag tippar på att du kan åstakomma liknande genom att skruva lite på en EQ :P





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.