Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akvarium

256 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 november 2004 - 00:13

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

och så ett par clowner i sin anemon.

Det är juh Marvin och Nemo!!!!! :(

#52

Postad 28 november 2004 - 23:46

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Heheh ;)

#53

Postad 29 november 2004 - 20:18

Adze
  • Adze
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hur stresståliga är fiskar?
Jag har nämnligen min sub precis under akvariet (som inntehåller lite neontetror, svärdbärare och annan nybörjarfisk) och jag kan tänka mig att det vibrerar ganska bra i akvariet när jag drar på. Jag har iofs inte sett några tecken på att fiskarna skulle må dåligt, dom simmar omkring precis som vanligt när jag använder subben.

Borde jag flytta subben eller akvariet?

#54

Postad 29 november 2004 - 22:58

Unregisteredcadb2904
  • Unregisteredcadb2904
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
ABSOLUT!! flytta den omedelbart! Har du sett filmen Nemo? där den fula ungen med tandställning knackar på akvariet? exakt så låter det. det blir rejäla ljudsvängningar i vatten.

#55

Postad 15 januari 2005 - 05:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Okej, jag lyfter denna tråden lite. Vill inte att den ska dö ut :angry:

#56

Postad 15 januari 2005 - 09:16

kruuse
  • kruuse
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
själv orkar jag inte med allt jobb som krävs för ett stort akvarium (rengöring mm.), så jag kommer nog investera i detta lilla akvariumet istället :angry:
Postad bild
http://www.dino.se/product.php?pid=315

#57

Postad 15 januari 2005 - 14:11

Mighty Jimmpan
  • Mighty Jimmpan
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej, tänkte bidra lite till den här trevliga tråden, själv är jag väl lite av en nybörjare kan man säga, har haft guldfiskar/slöjstjärtar i ett halvår kanske..
Jag har ett akvarium på 250L och ett mindre i hallen på ca 60L dit jag just har pyttsat över de minsta fiskarna då det blev lite trångt i det större efter senaste inköpet, hehe, jag har svårt att låta bli att köpa fiskar när jag är och kikar i akvarie-butikerna :P

Har lyckats få jättebra balans i akvariet, vattnet är klart och fint och fiskarna är livliga och trivs bra! Därför behöver jag aldrig byta vatten nästan, har bytt ca 50-75 liter (av 250) två gånger på 3-4 månader, det enda man behöver göra är att rengöra pump-filtret lite då och då..
Det som är bra med guldfiskar är ju att dom tål i princip vad som helst så dom är lätta att ta hand om, men jag har funderingar på att gå vidare till några andra roliga arter framöver när jag har råd..

Jag funderar då på att köpa ett större akvarium på ca 700-1000 liter och ha antingen cilkider av olika sorter, eller pirayor och nånting som går att ha tillsammans med dom, eller några Paroon-hajar :angry:
Problemet med Parooner är att dom blir 1.5 meter stora tillslut, men det tar ju några år så innan dess har jag nog möjlighet att skaffa nånting gigantiskt, en tank eller nåt :(

Har också nyligt köpt tre st Koi-karpar som jag redan blivit riktigt förtjust i, så det lär nog bli några till ganska snart, och sedan ett dammbygge nångång i framtiden!
Nu i sommar har jag tänkt ha Koiarna och de största guldfiskarna i en bekants damm..

Lägger med en bild på akvariet med min hemmabyggda bänk som många tycker blev riktig bra! den är byggt i gammalt grått virke (stommen är av nyare virke)..

Ni får gärna kommentera vad ni tycker om bänken och det övriga, det är alltid intressant att höra vad folk tycker!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Tomas_D700, 04 maj 2007 - 00:13.


#58

Postad 15 januari 2005 - 14:36

Unregistered3dc1d18d
  • Unregistered3dc1d18d
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Tänkte bidra med mina akvarium..

Samkprov;

Postad bild

Postad bild

Postad bild


Postad bild

Flera bilder finns här ---> Akvarie bilder

Redigerat av Unregistered3dc1d18d, 22 oktober 2005 - 10:10.


#59

Postad 15 januari 2005 - 16:01

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Spännande. Finns det nå länkar till en "saltvattenakvarium_for_dummies" månne? vore intressant.

#60

Postad 17 januari 2005 - 23:48

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Tänkte bidra med mina akvarium..

Samk prov;


Flera bilder finns här ---> Akvarie bilder

Nice, har ett 222l med egenhändigt gjord frigolitbakgrund..Labidochromis "Golden" samt nyckelhålsciklider.
Blev ju såld på din krabba där..:D De måste vara fantastiska renhållare.

Redigerat av Unregisteredd1a8fe77, 17 januari 2005 - 23:52.


#61

Postad 20 januari 2005 - 17:48

Unregistered3dc1d18d
  • Unregistered3dc1d18d
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Tänkte bidra med mina akvarium..

Samk prov;


Flera bilder finns här ---> Akvarie bilder

Nice, har ett 222l med egenhändigt gjord frigolitbakgrund..Labidochromis "Golden" samt nyckelhålsciklider.
Blev ju såld på din krabba där..:) De måste vara fantastiska renhållare.

Ja, den håller lite för rent, den håller på att äta upp bakgrunden, den bor uppe på bakgrunden just nu, tror att den vill gräva i sitt hem och då förstörden ju bakgrunden...
Vi hade en jätte fin lotus förr som krabban tyckte var väldigt god...., blev inget kvar av knölen..., bara några blad.. :(
Men den är rolig att titta på när den går omkring å´plockar och donar.., när jag hade köpt lotusen så satt den så fint där, senare när jag gick förbi så var den borta.
Hitta den inne i en grotta, krabban ville väll vara lite i fred kanske...
Funderar på att köpa ett till akvarium som det ska vara malawis och krabban, får se hur det går....

#62

Postad 21 januari 2005 - 13:34

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
På tal om att gräva sönder, min hummer är hopplös på att förstöra den fina "ordningen" i karet. Den gillar att göra "fina" gropar. Men men, den är fruktansvärt intressant för övrigt så han får hållas. Ingen som vill ha lite palettciklider (skänkes)? Jag har 10-15 st som behöver ha ett nytt hem.

#63

Postad 16 april 2005 - 11:47

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Mors!

Jag hade för mig att jag sett en akvarietråd här på forumet...

Det är såhär att jag jobbade heromdan hos en privatperson som hade en liten fiskdamm på tomten på baksidan. Det var meningen att jag skulle suga bort allt vatten ca 15,000 liter, så kan kunde göra rent alla sina grejer i...och jag fick absolut inte suga in några fiskar för de kostade ju 3 - 4000:- kronor.
Det var mycket roligt att håva fisk och grodor och allt möjligt...
Jag blev så inspirerad att direkt när jag kom hem åkte jag och köpte ett 100-liter akvarium. Jag kan ju ingenting om det så jag frågade lite grejer i butiken och det var ju bara tvätta lite grus och fylla på med vatten, ner med pump och grejer och häll i nån kräm, som gjorde nåt med klor och metaller och låta stå nån dag.

Så det gjorde jag och dan efter åkte jag och köpte ett par tuffa Sydamerikanska Silverhajar...och några växter.

Nu såg det lite tomt ut så idag tänkte jag fylla på med några firrar till, så jag åkte till en annan butik och skulle kolla om de hade några häftiga firrar...
Så sa jag att jag var ny och precis hade köpt och att jag har silverhaj.
Hon frågade hur länge jag haft det och massa vattenvärden och grejer, bakterieflora hit och bajsprotein dit.
Nu vet jag varken ut eller in....Sitter med ett 3 dagars akvarium med 5 st silverhajar och 3 växter, och jag har ingen aning om vad som händer däri.
Dör dom snart eller?
Varför talade inte den första mannen om detta att man skulle chilla lite innan man stoppade i fisk.
Jag matade dom idag också för det var ok sa han. Men den andra, NEJ! Mata inte den första veckan.

Fiskarna ser ut att må bra, de simmar omkring som ******** och när jag släppte ner matkulorna i morse så hann jag inte ens sätta mig på huk för att se när dom åt förrens maten var slut.

Vad gör man nu?

//lux

#64

Postad 17 april 2005 - 09:56

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
Ni snubbar borde vara rätt att vända sig till.

Är det någon som har en bild på en såndär ultrastor bläckfisk?!
De är rätt tuffa tror jag.

#65

Postad 17 april 2005 - 18:51

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Ni snubbar borde vara rätt att vända sig till.

Är det någon som har en bild på en såndär ultrastor bläckfisk?!
De är rätt tuffa tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Såg denna åttaarmade (Eledone cirrhosa) i röda havet på ett nattdyk:
Bifogad fil  Octopus02.jpg   245,33K   2 Antal nerladdningar

#66

Postad 17 april 2005 - 19:20

Unregistered1b6f8dd6
  • Unregistered1b6f8dd6
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Mors!

Jag hade för mig att jag sett en akvarietråd här på forumet...

Det är såhär att jag jobbade heromdan hos en privatperson som hade en liten fiskdamm på tomten på baksidan. Det var meningen att jag skulle suga bort allt vatten ca 15,000 liter, så kan kunde göra rent alla sina grejer i...och jag fick absolut inte suga in några fiskar för de kostade ju 3 - 4000:- kronor.
Det var mycket roligt att håva fisk och grodor och allt möjligt...
Jag blev så inspirerad att direkt när jag kom hem åkte jag och köpte ett 100-liter akvarium. Jag kan ju ingenting om det så jag frågade lite grejer i butiken och det var ju bara tvätta lite grus och fylla på med vatten, ner med pump och grejer och häll i nån kräm, som gjorde nåt med klor och metaller och låta stå nån dag.

Så det gjorde jag och dan efter åkte jag och köpte ett par tuffa Sydamerikanska Silverhajar...och några växter.

Nu såg det lite tomt ut så idag tänkte jag fylla på med några firrar till, så jag åkte till en annan butik och skulle kolla om de hade några häftiga firrar...
Så sa jag att jag var ny och precis hade köpt och att jag har silverhaj.
Hon frågade hur länge jag haft det och massa vattenvärden och grejer, bakterieflora hit och bajsprotein dit.
Nu vet jag varken ut eller in....Sitter med ett 3 dagars akvarium med 5 st silverhajar och 3 växter, och jag har ingen aning om vad som händer däri.
Dör dom snart eller?
Varför talade inte den första mannen om detta att man skulle chilla lite innan man stoppade i fisk.
Jag matade dom idag också för det var ok sa han. Men den andra, NEJ! Mata inte den första veckan.

Fiskarna ser ut att må bra, de simmar omkring som ******** och när jag släppte ner matkulorna i morse så hann jag inte ens sätta mig på huk för att se när dom åt förrens maten var slut.

Vad gör man nu?

//lux

<{POST_SNAPBACK}>


Väntar och ser om fiskarna överlever?..

#67

Postad 17 april 2005 - 19:48

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Hej igen,
Har själv haft akvarium i nästan hela mitt liv. Nu har jag inget bra ställe att sätta upp ett större kar, så det är bara grabben som har ett litet.
Mitt 540L-kar med Tanganyika-ciklider är utlånat till en kompis sedan 5 år. Hon är marinbiolog och sköter det pedantiskt.
Har inga bra akvariebilder, men eftersom ett annat intresse är uv-foto tänkte jag publicera några bilder jag plåtat i röda havet:
Rödbandad putsarräka:
Bifogad fil  BandedRedShrimp_01.jpg   149,88K   2 Antal nerladdningar
Clownfiskar:
Bifogad fil  Clowns01.jpg   213,86K   1 Antal nerladdningar
Havssköldpadda:
Bifogad fil  Turtle_03.jpg   219,07K   1 Antal nerladdningar
Delfiner:
Bifogad fil  Dolphin_08.jpg   163,93K   1 Antal nerladdningar
Vill ni se fler så hojta till!

#68

Postad 17 april 2005 - 20:25

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

  • 1 317 inlägg
  • 0
men nått i size med 18m typ? http://www.hubbo.com...ves/000434.html

#69

Postad 18 april 2005 - 10:08

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Jag blev så inspirerad att direkt när jag kom hem åkte jag och köpte ett 100-liter akvarium. Jag kan ju ingenting om det så jag frågade lite grejer i butiken och det var ju bara tvätta lite grus och fylla på med vatten, ner med pump och grejer och häll i nån kräm, som gjorde nåt med klor och metaller och låta stå nån dag.

Så det gjorde jag och dan efter åkte jag och köpte ett par tuffa Sydamerikanska Silverhajar...och några växter.

Nu såg det lite tomt ut så idag tänkte jag fylla på med några firrar till, så jag åkte till en annan butik och skulle kolla om de hade några häftiga firrar...
Så sa jag att jag var ny och precis hade köpt och att jag har silverhaj.
Hon frågade hur länge jag haft det och massa vattenvärden och grejer, bakterieflora hit och bajsprotein dit.
Nu vet jag varken ut eller in....Sitter med ett 3 dagars akvarium med 5 st silverhajar och 3 växter, och jag har ingen aning om vad som händer däri.
Dör dom snart eller?
Varför talade inte den första mannen om detta att man skulle chilla lite innan man stoppade i fisk.
Jag matade dom idag också för det var ok sa han. Men den andra, NEJ! Mata inte den första veckan.

Fiskarna ser ut att må bra, de simmar omkring som ******** och när jag släppte ner matkulorna i morse så hann jag inte ens sätta mig på huk för att se när dom åt förrens maten var slut.

Vad gör man nu?

//lux

<{POST_SNAPBACK}>


Sydamerikanska silverhajar? Är det Arius-malar du köpt?? Länk till bild på Arius seemani

Visst kan du mata firrarna lite, var bara försiktig första veckan/två veckorna. Mata hellre lite för lite än tvärtom, det är alldeles för lätt att övermata ett nystartat akvarium och ta död på alla fiskarna. Det tar flera veckor för de goda bakteriekolonierna att växa till och innan dess är det alltid bra att vara försiktig.

Att en handlare ger rådet att inte mata alls första vekcan kanske låter drastiskt men är bara för att du skall få chansen till en bra start. Jag extraknäcker lite till och från i akvariebutik så jag vet att man gärna ger lite "tillspetsade" råd för att få kunderna att förstå.

#70

Postad 18 april 2005 - 13:07

Mr_Pro
  • Mr_Pro
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
jag höll på med akvarium ett tag, tillslut tröttnade jag och slängde in kampfiskar och ciklider, då blev det krig! :angry:

sen var det ciklider som ynglade sig men alla dog, sen hade man en riktigt fet mal som bara var bakom en växt hela livet

det kanske märks att det inte var min hobby :blink:

#71

Postad 18 april 2005 - 15:58

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Sydamerikanska silverhajar? Är det Arius-malar du köpt?? Länk till bild på Arius seemani

Visst kan du mata firrarna lite, var bara försiktig första veckan/två veckorna. Mata hellre lite för lite än tvärtom, det är alldeles för lätt att övermata ett nystartat akvarium och ta död på alla fiskarna. Det tar flera veckor för de goda bakteriekolonierna att växa till och innan dess är det alltid bra att vara försiktig.

Att en handlare ger rådet att inte mata alls första vekcan kanske låter drastiskt men är bara för att du skall få chansen till en bra start. Jag extraknäcker lite till och från i akvariebutik så jag vet att man gärna ger lite "tillspetsade" råd för att få kunderna att förstå.



Japp, sånna är det....vart hittade du bilden? Jag vill läsa lite om dom...

Ska ta det lite lugnt med maten och vänta då...
Det blir nog kanon...

Tack för hjälpen...

//lux

#72

Postad 18 april 2005 - 16:21

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Den heter i butikerna oftast Arius jordani eller Arius seemani (kan också stavas seemanni) men skall nu heta Hexanematichthys seemanni. Tyvärr ingen fisk helt lämpad för ett mindre sötvattensakvarium då den dels blir stor och dessutom vill ha saltvatten när den bli äldre.

Planetcatfish är en utmärkt malsida.

Direktlänk

#73

Postad 25 oktober 2005 - 09:53

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Synd att jag inte har kvar mitt akvarium men var tvungen att göra mig av med mina fiskar för det behövde större samt att det tog för mycket tid:( men jag hade 2 st Paroon hajar som var väldigt stora, otroliga fiskar:) jag kunne bara ha dem och sen hade jag en grönaktig ål, allt annat tillochmed ciklider åt hajarna upp:) men dem växte snabbt jag matade dem med räkor men mestadels småfisk som jag köpte billigt av den lokala handlaren eftersom vissa fiskar var defekta:)

Väldigt snabba och agresiva hajar och rör sig precis som en riktig haj, jag ville ha några andra fiskar från början i akvariet och var inne i en affär och ville ha fiskar som man kunde ha i hop med parooner så sa killen i affären du kan ta vilka som helst i det akvariet, så tog 2 stora ciklider inte jätte bill igt precis 2 dagar hade jag dem sen ,smack så låg dem i magen:)

#74

Postad 27 oktober 2005 - 08:19

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Jaguarciklider?

#75

Postad 18 april 2006 - 15:23

aziraphele
  • aziraphele
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
såg i någons galleri ett akvarie med ett playmo piratskepp ned sänkt i. Någon som vet vems galleri det är?

#76

Postad 18 april 2006 - 18:53

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0

men nått i size med 18m typ? http://www.hubbo.com...ves/000434.html

<{POST_SNAPBACK}>



ingen har sett dom i levande tillstånd vad jag vet så de så

#77

Postad 01 mars 2007 - 20:44

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Köpte ett akvarium idag, RACKARNS :P man bara sitter i rummet och ler åt dom fina fiskarna :D :rolleyes: Får se om jag lyckas fixa någon kvällsmat åt mig själv ... :)

#78

Postad 01 mars 2007 - 21:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tufft!! Hur stor blev det? Kör du någon biotop? Bilder!!! :)

#79

Postad 01 mars 2007 - 22:08

piraya01
  • piraya01
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Har ett 450literns med en syd/mellan Amerikansk "biotop" med ciklider och tetror :)

bifogar en gammal bild på en mal :) Bifogad fil  Picture_047.jpg   425,23K   64 Antal nerladdningar

#80

Postad 01 mars 2007 - 22:10

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Lugn i stormen, fick ju hem karet ikväll :P

Är ett sötvatten, sällskapsakvarium tror jag det kallas på 95 liter med en sån där välvd front :)
Har 10 st guppy och två malar/algätare varav en albino och till sist en liten groda :D Rackarns vad dom är aktiva, simmar runt och hejar på varandra hela tiden.

Och så är det ju så avstressande att bara sitta och kika, medans dom grejar och donar. Känns som jag kunde suttit en timme eller 5 minuter, tappat tiden alldeles faktiskt :wub:


mmmm :rolleyes: :D :D :D :D :D

Fick förstklassig support och hjälp av SAAB-Jonas (haft akvarium och massvis med fiskar sedan typ 7 års ålder) samt Åsa och SAAB-Fredrik. Jag tackar & bockar :)

En guppyhona ska tydligen vara på tjocken och jag har skaffat två såna där yngelburar, så det kan bli mycket spännande framöver :)

Ska förbi akvarikällarn imorrn och handla lite mera mat, bla till grodan. Måste ju göda upp han ordentligt nu B)

Redigerat av Unregistered1041101d, 01 mars 2007 - 22:28.


#81

Postad 02 mars 2007 - 22:55

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Skaffade sk månljus till akvariet ikväll, kanonsnyggt och så har man ju chans att se nattaktiva fiskar :unsure:

Månljus :
http://www.zoopet.co...=280&Itemid=143

#82

Postad 07 mars 2007 - 20:19

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Svartvattensbiotop


Tjena.. En av mina andra intressen förutom Hembio är faktiskt akvarium. Har dessvärre inte haft igång nått på ett par år. ;) Har 3 akvarium förtillfället, men vad hjälper det. (540L 170L samt ett yngelkar)

Nått som jag funderar på är att försöka få till ett fint svartvattensbiotop. Sjukt fint, :)

Kolla länken. :(

#83

Postad 09 mars 2007 - 18:44

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Svartvattensbiotop
Nått som jag funderar på är att försöka få till ett fint svartvattensbiotop. Sjukt fint,  :) 

<{POST_SNAPBACK}>

Lust att berätta mer om svartvattensbiotop ?

#84

Postad 10 mars 2007 - 19:16

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Många av amazonsfloden biflöden ser ju helt olika ut.. Ett av biotopena är just svartvatten. I dessa miljöer så växer knappt inga växter pga av att det inte kommer ner nått ljus. Det som finns är rötter, löv och grenar. Men för man skall få till svartvatten så finns det många olika sätt. Man kan köpa svartvattenmedel i zooaffär, filtrera vattnet genom torv, eller stoppa i grenar eller alkottar som färgar av sig.

Ph värdet skall gärna ligga runt 6.



JAg svarar gärna på mer frågor.

Bilden med kardinaltetror är en undervattensbild från deras riktiga miljö..


Edit.. Länkar till några undervattensbilder med svartvatten :angry:

Svartvatten

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredeb6832ad, 10 mars 2007 - 19:20.


#85

Postad 16 mars 2007 - 21:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu så har jag ÄNTLIGEN fått tummen ur :lol:

På söndag hämtar jag ett sånt här (Juwel Vision 260 liter)

Kommer att bli sydamerikanskt för hela slanten i fiskväg.

Bifogad fil  06800_71800.jpg   269,13K   1 Antal nerladdningar

#86

Postad 17 mars 2007 - 23:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu är det 100% klart vad jag ska köra iaf ... blir discusar, har alltid velat pröva så nu blir det skarpt läge.

Beställde discusmat för massor av pengar så nu kan jag inte ändra mig :D

Akvariet får stå och puttra några dagar med bara växter här, sen ska jag åka och köpa ett gäng malar, sen efter det ett gäng pansarmalar... discusarna får komma om någon månad eller så när man fått igång burken hyffsat.

Jag är som ett barn på julafton, oj vad kul det ska bli att åka och köpa växter i veckan :lol:

Redigerat av Martin, 18 mars 2007 - 00:02.


#87

Postad 18 mars 2007 - 00:18

Unregisterede4cfb7fa
  • Unregisterede4cfb7fa
  • Lärjunge

  • 396 inlägg
  • 0
Ska med ge mig in i fiskstimmet hade jag tänkt mig...har haft fiskar innan.

Nu har jag byggt färdigt mitt tillbyggnad på huset ca 50 m2 som är till vardagsrum så jag funderar på ett 1000 liters att fylla rummet med.

Ska börja på att läsa in mig på olika system och kommer säkert att ställa en del frågor i denna tråden. :D

Finns igen finare möbel än ett fint akvarium.
Bättre att lägga pengar på ett sådant än en dyr bokhylla som står och samlar damm

Redigerat av Unregisterede4cfb7fa, 18 mars 2007 - 00:21.


#88

Postad 18 mars 2007 - 00:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det ser jag fram emot lapp!! Inte helt omöjligt att jag själv skaffar en mastodonttank framöver, har en hel våning i huset som inte används till något förutom biorummet :D

Ju större akvarium dessto lättare att sköta också.

#89

Postad 18 mars 2007 - 16:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu står det uppställt hemma. Imorgon åker jag och köper grus och drar i vatten.

Bifogad fil  IMG_2317.jpg   62,3K   3 Antal nerladdningar

Lite skiffer jag hade hemma får bli lite grottor i burken.

Bifogad fil  IMG_2322.jpg   79,42K   1 Antal nerladdningar

#90

Postad 19 mars 2007 - 22:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Råkade dra sönder filtret :(

Köpte ett nytt som är betydligt mer manligt :(

Riktigt grymt verkar det vara, väldigt tyst och rejäl cirkulation på burken! Kvaliteen på delarna är i topp, mycket bättre än Eheimfiltret jag drog sönder.
Det finns 4 kassetter, keramiska makaroner, lite vadd, sen plastbollar och lite vadd, sen biologiska filter, och överst ligger det nu kolpåsar och biofilter, men jag byter nog kolet sen mot mer vanligt filter.

1200 liter i timmen, cirkulerar min burk 5 gånger per timme vilket är mer än tillräckligt.

Postad bild

Redigerat av Martin, 20 mars 2007 - 00:00.


#91

Postad 20 mars 2007 - 18:05

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Lattjo Martin ... men ingen bild på hur det ser ut idag eller vad du handlat idag till karet eller långa inköpslistor ... ojoj ... kom igen nu Martin och skriv om dina köporgier :) :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1041101d, 20 mars 2007 - 18:06.


#92

Postad 20 mars 2007 - 18:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Idag köpte jag
10 st Vallisneria
10 st Cabomba
10 st Vattenpest
3 st svärdsplantor
4 st Ancistrus (Malar)

Nu ska dom få bo in akvariet, får tillägga att inredning och sånt är inte färdigt, jag ska skaffa en till större rot och mycket mer växter, bakgrunden sitter inte heller uppe som ni kan se :rolleyes:
Sen är det även mycket små syrebubblor i burken så det ser lite grumligt ut, men det är det inte.
Om ett par dagar borde all luft försvunnit helt ur filtret så att det klarnar upp lite.

Bifogad fil  IMG_2331.jpg   46,27K   5 Antal nerladdningar

Men nu är det igång i alla fall, det som är huvudsaken. Kan se Diskusarna framför mig om någon månad :)

#93

Postad 20 mars 2007 - 18:13

Arrebarre
  • Arrebarre
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag får väll bidra mitt strå till stacken. Kul att se att fler kombinerar dom här intresserna ihop.
Ska följa denna tråd med spänning.

Lite bilder och info om mina burkar: http://goto.glocalnet.net/arrebarre/
Mvh Arre :)

#94

Postad 20 mars 2007 - 19:08

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut, veva igång msnet Martin

#95

Postad 20 mars 2007 - 21:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Fräsiga burkar Arrebarre!!

#96

Postad 21 mars 2007 - 15:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Blubb blubb, foodfight!!

Bifogad fil  IMG_2340.jpg   55,21K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_2341.jpg   53,36K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_2342.jpg   50,57K   2 Antal nerladdningar

#97

Postad 21 mars 2007 - 16:03

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Man blir sugen att börja igen när man ser alla trevliga bilder. Hade ett akvarium på ca 500l för en sådär 20 år sedan, i det hade jag bla en Hantelciklid Några andra sortsers ciklider som ynglade av sig som sjutton, en stor svart sak som såg ut som en haj ca 25-30 cm lång, en guldfisk, samt en massa småfisk och enRödörad vattensköldpadda + några mörtar.

På våren brukade jag samla grodrom och mata dom med, det var nog favoritfördan.

Provade ett 80l akvarium för ca 7 års edan, barnen ville ha, men det är inte lika roligt med bara småfisk så när alla fiskarna gått bort så packade vi ner det.

Redigerat av Unregistered828ccd15, 21 mars 2007 - 16:04.


#98

Postad 21 mars 2007 - 21:09

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Snygga bilder Martin men så har du ju alla chanser i världen att lyckas med den där digitalkameran :wub:

#99

Postad 21 mars 2007 - 21:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ska bli kul sen när växtligheten börjar ta sig, kul att kombinera flera hobbys samtidigt :wub:

#100

Postad 22 mars 2007 - 00:03

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Ska bli kul sen när växtligheten börjar ta sig, kul att kombinera flera hobbys samtidigt :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Flest hobbys när man dör vinner :D



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.