Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2357 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#851

Postad 05 januari 2021 - 15:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

För att förtydliga detta så är jag INTE anställd av Intelligent Sound och har INGEN vinning i att promota dom. Jag har Intelligent Sound som kund och säljer ENBART högtalarlådor efter beställning. 

...

Du är en av dom som varit mest aktiv i tråden och har inte ens lyssnat på högtalarna från Intelligent Sound så jag tycker du kan hålla din skräpkastning till dig själv. 

 

Om du säljer lådor till IS, så ligger det såklart i ditt intresse att de säljer bra. Det ger mer jobb till dig. Inget konstigt med det, men du bör vara tydlig med att du inte bara är en kund/ägare av IS-produkter.

 

Har inte heller ifrågasatt hur du bygger lådor. Det är helt andra saker jag har ifrågasatt gällande IS, och det vet du säkert, men ändå verkar du ta kritik mot IS som ett personligt påhopp.

 

Att du sen kallar mina inlägg för "skräpkastning" säger nog mer om dig än om mig. Du skriver ju själv att du saknar kunskap om högtalare. Hur kan du då bedöma om kritik mot IS saknar grund eller inte?

 

Jag skrev ju väldigt tydligt i förra inlägget. För mig är IS inte värda att lyssna på. Det skulle möjligtvis vara om de ändrar sig totalt och faktiskt börjar ta högtalarkonstruktion på allvar.

 

Att börja mäta är ett steg i rätt riktning. Att visa hur delningsfiltret är uppbyggt, och skippa argument i stil med "det går inte att mäta på" hade varit ett annat steg.

 

Ett tredje, att erkänna att elementens kvalitet och olika typer av distorsion har en enorm betydelse för högtalarnas prestanda.

 

Ett fjärde, något som borde gynna dig. Att erkänna att lådan är väldigt viktig, för spridning och resonanser osv.


Redigerat av Ageve, 05 januari 2021 - 16:41.


#852

Postad 05 januari 2021 - 16:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag kan egentligen inte sånt här, det som jag försökt förmedla tidigare har varit den informationen jag har fått/tolkat. Angående att dom inte påverkar alls av rummet är felaktigt, om jag skrivit det tidigare så ber jag om ursäkt för detta. Det som jag som inte ens är amatör inom "delingsfilter" skulle säga är skillnaden mellan "vanliga" högtalare och IS högtalare är just att IS högtalarna inte omstrålar massa skräp energi, framförallt när det kommer till lägre frekvenser. Detta gör att att man inte behöver dämpa rum med basfällor och liknande. Nästan alla högtalare från IS vad jag ver är konstruerade för att stå typ 10cm från bakvägg för att få rätt basmängd och stöd av vägg.

 

Som jag tolkat Petter på IS så har dom lyckats lösa problemet innan det går ut genom elementen och då kan man ställa högtalaren nära vägg och klarar av mycket svårare akustiska utmaningar än andra högtalare på marknaden. Det betyder inte att man kan ställa en högtalare i ett betongskyddsrum som nämts tidigare och att det låter bra. MEN, återigen, det här inte min expertis, jag är hyffsat bra på att bygga högtalarlådor och håller mig till det. 

 

Nej, det är Petter som hävdat detta tidigare. Vi här har förklarat omöjligheten i det påståendet. Att du personligen inte har någon koll är, ursäkta mitt raka påstående, uppenbart sedan trådens start.

 

Jag undrar hur du som hittills svalt allt han sagt ställer dig till att han nu verkar ha bytt fot totalt. Från att hävdat det omöjliga, att rum inte påverkar ljudet från IS högtalare, till att nu ha mätning av rummets inverkan som ett försäljningsargument.

 

Kan det vara så att andra saker han sagt, som vi också förklarat omöjligheten i också kan ha varit ren lögn?

 

Som exempelvis att vilka skitelement som helst i vilken skitlåda som helst låter bra, bara man använder hans vaxkakefilter?

 

För oss som kan teorierna bakom de olika delarna i ett HiFi-system har det sedan trådens början varit uppenbart att detta är ren och skär scam, och nu verkar han ha raderat alla spår av ett av de värsta på sin hemsida.

 

PS: INGA högtalare strålar ut en massa "skräpenergi". Ett sådant uttalande visar bara på din okunskap, och om Petter sagt detta, hans bluffbeteende. Spelar du basfrekvenser kommer du att behöva ta hand om rummets negativa påverkan av dessa. Det finns inget filter, ens i teorin, som kan ändra på det faktumet.


Redigerat av Loco.spk, 05 januari 2021 - 16:01.


#853

Postad 05 januari 2021 - 16:10

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Nej, det är Petter som hävdat detta tidigare. Vi här har förklarat omöjligheten i det påståendet. Att du personligen inte har någon koll är, ursäkta mitt raka påstående, uppenbart sedan trådens start.

 

Jag undrar hur du som hittills svalt allt han sagt ställer dig till att han nu verkar ha bytt fot totalt. Från att hävdat det omöjliga, att rum inte påverkar ljudet från IS högtalare, till att nu ha mätning av rummets inverkan som ett försäljningsargument.

 

Kan det vara så att andra saker han sagt, som vi också förklarat omöjligheten i också kan ha varit ren lögn?

 

Som exempelvis att vilka skitelement som helst i vilken skitlåda som helst låter bra, bara man använder hans vaxkakefilter?

 

För oss som kan teorierna bakom de olika delarna i ett HiFi-system har det sedan trådens början varit uppenbart att detta är ren och skär scam, och nu verkar han ha raderat alla spår av ett av de värsta på sin hemsida.

 

PS: INGA högtalare strålar ut en massa "skräpenergi". Ett sådant uttalande visar bara på din okunskap, och om Petter sagt detta, hans bluffbeteende. Spelar du basfrekvenser kommer du att behöva ta hand om rummets negativa påverkan av dessa. Det finns inget filter, ens i teorin, som kan ändra på det faktumet.

 

 

Jag bryr mig väldigt lite om alla tekniska mätningar och filter egentligen, jag använder öronen enbart när jag lyssnar på musik & film. 

 

Fråga, Har du lyssnat på några av Intelligent Sounds högtalare ? 



#854

Postad 05 januari 2021 - 16:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag bryr mig väldigt lite om alla tekniska mätningar och filter egentligen, jag använder öronen enbart när jag lyssnar på musik & film. 

 

Jag har inte lyssnat och kan inte säga nåt om ljudet. Däremot undrar jag om du fortfarande använder silkkabeln till 230-voltsmatning som det går att se på dina bilder? Och varför gjorde du detta?



#855

Postad 05 januari 2021 - 16:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag bryr mig väldigt lite om alla tekniska mätningar och filter egentligen, jag använder öronen enbart när jag lyssnar på musik & film. 

 

Ja, det viktigaste är ju att vara nöjd. Och är du det så är det ju kul för dig. Det säger tyvärr ingenting om ljudkvaliteten på IS högtalare för jag har inte en aning om hur duktig du är på att objektivt avgöra hur bra (läs rätt) något låter. De flesta av oss är rätt dåliga på det om vi ska vara ärliga.

 

Dessutom är väl du den som har bland de flesta signalbehandlare på forumet inkopplade innan dina högtalare så vad som i slutändan är kompenserat i dem och vad som är välljud från IS är väl frågan (och varför du har dem när IS högtalare inte alls borde behöva dem är ju ytterligare en fråga).

 

Personligen tycker jag vi lämnar ditt "subjektiva tyckande" om dem utanför diskussionen egentligen för det ger ingenting av värde. Vi vet att du tycker att alla deras produkter är "av gud sända".

 

Det enda vi kan diskutera med någon slags verkningshöjd är ju vad IS hävdar och vad fysikens lagar säger. Exempelvis varför Petter nu totalt ändrat sig angående rummets inverkan.

 

Det allra bästa vore ju om Petter själv kunde titta in och sprida ljus över sina revolutionerande inventioner.

 

Fråga, Har du lyssnat på några av Intelligent Sounds högtalare ? 

 

Nej, jag har redan vid insikten av hur lite jag skulle få för mina pengar avfärdat dem. Skulle Petter (mot förmodan) visa upp några mätningar på sina högtalare som tyder på att han lyckats göra något mirakulöst så kanske jag skulle vara nyfiken nog för att ta en sväng förbi om jag är i närheten av stockholmstrakten.

 

Sådana mätningar kanske kommer nu när Petter skaffat mätutrustning?



#856

Postad 06 januari 2021 - 00:24

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 4
Is har en minst sagt löjlig prissättning, deras toppmodel som kostar 300 000:- och har tagit 6 år att lyssna fram, där har dom kostat på med en Monachor 15 tums bas för sisådär 2000:-
Att de sen ser ut som att ett dagisbarn har ritat den gör ju inte saken bättre (finns ju visserligen många andra fula högtalare) men dom brukar ganska ofta se välbyggda ut.

Nej jag har inte lyssnat på dom, inte speciellt intresserad av att göra de då de finns så mycket annat spännande att lyssna på.

#857

Postad 06 januari 2021 - 11:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Håller helt med Magi.

Om det låter bra "har inte hört dem" och består av billiga delar och standardlådor så skulle priset behöva sänkas med en faktor 10 för att kunna anses vara prisvärt.

 

Men även högtalare i 30-40ksek klassen vänder sig till entusiaster och skall man övertyga några av dessa så är det med sakliga argument, påståenden som inte styrkts lär bara leda till misstankar om lurendrejeri. 



#858

Postad 06 januari 2021 - 11:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Ang pris på innehållet i en högtalare, det är inte alls ovanligt att elementen inte är speciellt dyra.

Tillverkaren sätter givetvis ett pris på sin utvecklingstid med.

Is har dock tagit det till en helt egen nivå.



#859

Postad 06 januari 2021 - 13:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ang pris på innehållet i en högtalare, det är inte alls ovanligt att elementen inte är speciellt dyra.

Tillverkaren sätter givetvis ett pris på sin utvecklingstid med.

Is har dock tagit det till en helt egen nivå.

Absolut medveten om detta men utvecklingskostnad och högg bara till med en faktor 10 för att peka på orimligheten.

Om man suttit och fintrimmat filterlösningen i 6 år så kan man säkert behöva ta ut mer än så, men samtidigt så är det inte bil eller flygbranschen vi pratar om här och man bör smeta ut utvecklingskostnaderna som en del av TK på mer än några enstaka par högtalare.
Alltså skall man kunna lägga 6 år på utveckling av något så bör man ha kalkylerat med en hyfsad försäljningsvolym.
 



#860

Postad 06 januari 2021 - 13:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Jag undrar hur många par dom har sålt av 300K modellen.
Is är väl helt overksamma utanför Sverige?



#861

Postad 06 januari 2021 - 13:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

I fyndavdelningen har de ett par begagnade Proson 212... förlåt, "Dubbel 12" till salu, för 40 000 kr:

 

https://intelligents...d-is-dubbel-12/

 

De har även ett par Proson... "Dubbel 6", för 30 000 kr:

 

https://intelligents...alare-dubbel-6/

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-06 kl. 13.18.40.png   288,65K   0 Antal nerladdningar

 

Angående utvecklingstid och resurser, så visar de ett exempel på nivån här:

 

https://intelligents...nd-dubbel-6-12/

 

Vi beslöt oss för ett experiment. I samband med en större nyinstallation tog vi hem ett antal högtalare av modell Dubbel-6. Lådorna var ommålade och inte i sådant skick att vi ville sälja dem vidare. Istället funderade vi på hur vi kunde återanvända element och delningsfilter. Då fler kunder efterlyst en rejäl högtalare med ordentligt tryck utan att göra avkall på ljudbilden beslöt vi oss för att komplettera Dubbel-6 med ett 12 tums baselement.

Vårt provexemplar sålde vi redan under inspelningsperioden och vi blev så nöjda med ljudet att vi beslöt att bygga fler par i denna kombination. Vi tycker att dessa är ett verkligt fynd som ger dig väldigt mycket välljud för pengarna. Välkommen till oss för en provlyssning!

 

Pris: 40 000 kr.

 

Tror inte Dynaudio, Focal, B&W, Monitor Audio mfl kör riktigt den nivån. "Vi hade några begagnade element över, så vi byggde denna modellen". ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-06 kl. 13.26.09.png   310,78K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 06 januari 2021 - 13:57.


#862

Postad 06 januari 2021 - 16:18

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Detta är nog nåt av det sjukaste jag sett....., känns som klassiska blufföretaget Billebro är superseriöst i jämförelse.

Men som sagt, vi har fri prissättning i Sverige. Tycker bara synd om dom stackare som går på det.



#863

Postad 06 januari 2021 - 16:24

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Dom lägger 6 år av forskning och utveckling och kommer fram till att en högtalare byggd som en kub med helt raka sidor skulle vara den bästa lådkonstruktionen. Att sen ha 19 mm tjocka lådväggar och peta in en 15 tummare.
Förutom de så saknas de bilder på hur elementen låda och delningsfilter ser ut.

Andra tillverkare brukar ofta visa upp högtalaren i genomskärning kanske för att dom är stolta över att visa upp vad dom gjort.
Sen har såklart även andra tillverkare stora marginaler på högtalare i 300 000:- klassen inte så stora försäljningsvolymer på dom.

#864

Postad 06 januari 2021 - 16:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Och dessa dyra superlådor låter man en ny kund börja snickra ihop i garaget.

TS kanske kan svara på vad som är så speciellt med lådkonstruktionen, iom det är han som bygger dem.

#865

Postad 06 januari 2021 - 17:10

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej,

Jag kan egentligen inte sånt här, det som jag försökt förmedla tidigare har varit den informationen jag har fått/tolkat. Angående att dom inte påverkar alls av rummet är felaktigt, om jag skrivit det tidigare så ber jag om ursäkt för detta. Det som jag som inte ens är amatör inom "delingsfilter" skulle säga är skillnaden mellan "vanliga" högtalare och IS högtalare är just att IS högtalarna inte omstrålar massa skräp energi, framförallt när det kommer till lägre frekvenser. Detta gör att att man inte behöver dämpa rum med basfällor och liknande. Nästan alla högtalare från IS vad jag ver är konstruerade för att stå typ 10cm från bakvägg för att få rätt basmängd och stöd av vägg.

Som jag tolkat Petter på IS så har dom lyckats lösa problemet innan det går ut genom elementen och då kan man ställa högtalaren nära vägg och klarar av mycket svårare akustiska utmaningar än andra högtalare på marknaden. Det betyder inte att man kan ställa en högtalare i ett betongskyddsrum som nämts tidigare och att det låter bra. MEN, återigen, det här inte min expertis, jag är hyffsat bra på att bygga högtalarlådor och håller mig till det.


Hej TS!

Kan enkelt skriva att VAD ägarna än säger eller hittar på eller rent av inte hittar på så ser man allt man behöver veta i en Spinoramamätning.

Har du eller nån utav ägarna nån objektiv mätning utav hur dessa högtalare presterar?

//Micke

#866

Postad 06 januari 2021 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Tänkte inte på det innan, men Proson 212 som de vill ha 40 000 kr för begagnade, har varken nya lådor eller fanér/lack (som de visar på andra bilder).
 
Bilden är lågupplöst, men man kan se hålen till frontskydden osv.
 
IS:
Bifogad fil  is_d12.png   178,46K   0 Antal nerladdningar
 
En "riktig" Proson:
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-06 kl. 17.43.36.png   235,19K   0 Antal nerladdningar
 

Har du eller nån utav ägarna nån objektiv mätning utav hur dessa högtalare presterar?


Där har du något att bita i.
https://intelligents...syn-på-ljud.pdf

 

För att kunna förverkliga detta har vi utvecklat ett specialbyggt mätinstrument som "lyssnar" på samma sätt som vi människor gör, nämligen med våra två öron. Därav namnet: Two Ears Method.

TEM mäter högtalarnas förmåga att återge och utveckla den ljudbild som två eller flera högtalare skapar samt hur de tar vara på all information som finns i signalen från förstärkaren, vare sig det är från Hifi (ljudlyssning), Surround (ljud och bild i kombination) eller PA (högtalare till publik).

TEM behandlar ljudet i dess tre dimensioner: höjd, bredd och djup.
Vi mäter inom hela den lyssningssektor som högtalarna gemensamt åstadkommer och redovisar de sämsta värdena innanför denna lyssningssektor. De oftast förekommande öppningsvinklarna ligger mellan 36-72 grader sett från högtalarfronten. Våra mätningar blir därför mycket exakta och vi kan noggrant specificera hur ljudet som kommer ut ur våra högtalare presenteras. Vi redovisar avvikelserna från genomsnittet i decibel (dB).

Genom utvecklingen av TEM konstruerar vi högtalare där vi har total kontroll över ett antal olika parametrar. Genom vår kontroll över bland annat fas och amplitud kan vi åstadkomma en exakt förmedling av de inkommande ljudsignalerna. Detta gör att ljudet blir enhetligt när det går ut från högtalaren och enhetligt när det når örat.


Naturligtvis berättar de inget om hur detta "specialutvecklade" instrument fungerar rent tekniskt, och de redovisar inte heller några mätningar, inte vad jag vet iaf.

 

Med andra ord är det samma nivå som i resten av PDFen, dvs BS på hög nivå.


Redigerat av Ageve, 06 januari 2021 - 19:51.


#867

Postad 06 januari 2021 - 20:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Det är underhållande att läsa vad dom skriver.
Och direkt tragiskt att man har gått så långt..........



#868

Postad 06 januari 2021 - 21:18

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
De finns många likheter mellan IS och andra mindre nogräknade företag som försöker lura folk att köpa mirakel piller för bantning, eller någon magisk kräm mot rynkor.
Mycket text och fina ord men väldigt lite fakta, dom har kommit på ett hemligt magiskt recept.
Tror is skulle passa bra på tv shop.

#869

Postad 06 januari 2021 - 21:25

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

De finns många likheter mellan IS och andra mindre nogräknade företag som försöker lura folk att köpa mirakel piller för bantning, eller någon magisk kräm mot rynkor.
Mycket text och fina ord men väldigt lite fakta, dom har kommit på ett hemligt magiskt recept.
Tror is skulle passa bra på tv shop.

 

Nu får du väl ge dig, du har ju INGEN aning om hur dom låter, du sitter framför din mobil/dator och hittar på massa skit rent ut sagt. Hur fan kan du jämföra piller för bantning mot högtalare som du inte vet någonting om mer än att du kan se bild och priser. 



#870

Postad 06 januari 2021 - 21:29

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 2

Nu får du väl ge dig, du har ju INGEN aning om hur dom låter, du sitter framför din mobil/dator och hittar på massa skit rent ut sagt. Hur fan kan du jämföra piller för bantning mot högtalare som du inte vet någonting om mer än att du kan se bild och priser. 

Det ni i dessa banor sysslar med borde kriminaliseras. Det är inget annat en lurendrejeri på hög nivå.


Redigerat av somoene2, 06 januari 2021 - 21:29.


#871

Postad 06 januari 2021 - 21:33

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Dom lägger 6 år av forskning och utveckling och kommer fram till att en högtalare byggd som en kub med helt raka sidor skulle vara den bästa lådkonstruktionen. Att sen ha 19 mm tjocka lådväggar och peta in en 15 tummare.
Förutom de så saknas de bilder på hur elementen låda och delningsfilter ser ut.

Andra tillverkare brukar ofta visa upp högtalaren i genomskärning kanske för att dom är stolta över att visa upp vad dom gjort.
Sen har såklart även andra tillverkare stora marginaler på högtalare i 300 000:- klassen inte så stora försäljningsvolymer på dom.

 

IS har kört kubformade högtalare tidigare och jag vet att dom lyckats få till bäst bas på det sättet. På senaste modellen Monitor 15 sitter alla element så nära varandra som möjligt och det är enbart för ljudets skull såklart. jag har faktiskt LYSSNAT på dessa högtalare och dom låter helt galet bra, helt sjuk upplösning och allt är RIKTIGT bra... 


Det ni i dessa banor sysslar med både kriminaliseras. Det är inget annat en lurendrejeri på hög nivå.

 

Du vet inte heller var du pratar om. för att förtydliga det folk länkar angående proson och genexa, det är INTE proson/genexa högtalare mer än elementen och kanske i vissa fall att även lådorna har använts vid billigare varianter men då är dom modiferade invändigt och all elektronik innuti är alltså ersatt mot egenutvecklade delingsfilter. 


Jag hade absolut förstått och hållit med om det faktiskt var så att dom köpt in proson och säljer dom för 10x pengarna, det vore absolut att lura folk men det är inte fallet. 



#872

Postad 06 januari 2021 - 21:36

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Och dessa dyra superlådor låter man en ny kund börja snickra ihop i garaget.

TS kanske kan svara på vad som är så speciellt med lådkonstruktionen, iom det är han som bygger dem.

 

 

19mm valchomat väggar räcker absolut, lådorna har inga stag invändigt som binder ihop väggarna heller för det skapar problem. Alla sidor i lådan har krysstag av 25mm MDF. IS har ju som sagt förklarat tidigare att det handlar inte om att elementen ska vara gjutna i guld för att låta bra, ljudet sitter i DELNINGSFILTRET, därav ligger kostnaden i utveckling. På Monitor 15 har dom satt i terminaler för nästan 10k från furutech.



#873

Postad 06 januari 2021 - 21:40

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlägg
  • 0

IS har kört kubformade högtalare tidigare och jag vet att dom lyckats få till bäst bas på det sättet. På senaste modellen Monitor 15 sitter alla element så nära varandra som möjligt och det är enbart för ljudets skull såklart. jag har faktiskt LYSSNAT på dessa högtalare och dom låter helt galet bra, helt sjuk upplösning och allt är RIKTIGT bra... 


 

Du vet inte heller var du pratar om. för att förtydliga det folk länkar angående proson och genexa, det är INTE proson/genexa högtalare mer än elementen och kanske i vissa fall att även lådorna har använts vid billigare varianter men då är dom modiferade invändigt och all elektronik innuti är alltså ersatt mot egenutvecklade delingsfilter. 


Jag hade absolut förstått och hållit med om det faktiskt var så att dom köpt in proson och säljer dom för 10x pengarna, det vore absolut att lura folk men det är inte fallet. 

Ok :ph34r: :lol:



#874

Postad 06 januari 2021 - 21:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 2

19mm valchomat väggar räcker absolut, lådorna har inga stag invändigt som binder ihop väggarna heller för det skapar problem. Alla sidor i lådan har krysstag av 25mm MDF. IS har ju som sagt förklarat tidigare att det handlar inte om att elementen ska vara gjutna i guld för att låta bra, ljudet sitter i DELNINGSFILTRET, därav ligger kostnaden i utveckling. På Monitor 15 har dom satt i terminaler för nästan 10k från furutech.


TS alltså detta börjar bli sjukligt!!

Läs det du skrev några gånger! Tror du på det själv??

Jag vill verkligen inte vara otrevlig för jag har träffat dig och du är en snäll person.

Men du har verkligen noll koll på hur man tillverkar en bra högtslare och hur man enkelt ser objektivt vad som är bra eller dåligt.

//Micke

#875

Postad 06 januari 2021 - 21:53

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

TS alltså detta börjar bli sjukligt!!

Läs det du skrev några gånger! Tror du på det själv??

Jag vill verkligen inte vara otrevlig för jag har träffat dig och du är en snäll person.

Men du har verkligen noll koll på hur man tillverkar en bra högtslare och hur man enkelt ser objektivt vad som är bra eller dåligt.

//Micke

 

Jag vet att jag har rätt eftersom jag är snickare åt dom, jag har själv fått jobb där jag plockat ner och byggt nya lådor till exempelvis dubbel 12 och dubbel 6 som har ELEMENT från proson, inget annat. Delningsfilter och allt annat är utbytt. 

 

 

Gällande ljudet och stagning, återigen då, Jag bygger lådor på deras krav och bryr mig inte hur eller varför det är på olika sätt. 


Redigerat av Unregistered6e91bc53, 06 januari 2021 - 21:55.


#876

Postad 06 januari 2021 - 21:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Du vet inte heller var du pratar om. för att förtydliga det folk länkar angående proson och genexa, det är INTE proson/genexa högtalare mer än elementen och kanske i vissa fall att även lådorna har använts vid billigare varianter men då är dom modiferade invändigt och all elektronik innuti är alltså ersatt mot egenutvecklade delingsfilter. 

 

Ja, men det är väl ingen som har sagt något annat? Allt är standard Proson 212 i den, utom filtret som är hemligt.

 

"Double 6" i länken ovan har inte standardlådan, eller den har iaf fanér istället för folie.

 

det handlar inte om att elementen ska vara gjutna i guld för att låta bra, ljudet sitter i DELNINGSFILTRET, därav ligger kostnaden i utveckling. På Monitor 15 har dom satt i terminaler för nästan 10k från furutech.

 

Har aldrig sett något högtalarelement gjutet i guld (korgen antar jag att du menar). Det hade inte varit särskilt bra heller, med tanke på att guld är en mjuk metall.

 

Om elementen kan vara lågbudget Kina-OEM (t ex Proson), och allt ljud "sitter i delningsfiltret", varför har de då löjligt dyra terminaler?

 

Svaret på det, är troligtvis att det är enkelt att byta ut.

 

Men seriöst, varför inte lägga de pengarna på bra element istället, där det gör verklig skillnad?


Redigerat av Ageve, 06 januari 2021 - 22:10.


#877

Postad 06 januari 2021 - 22:00

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ja, men det är väl ingen som har sagt något annat? Allt är standard Proson, utom filtret som är hemligt.

 

 

 

 

Har aldrig sett något högtalarelement gjutet i guld. Det hade inte varit särskilt bra heller för den delen. 

 

Om elementen kan vara vad för skräp som helst, och allt ljud "sitter i delningsfiltret", varför har de då löjligt dyra terminaler?

 

Svaret på det, är troligtvis att det är enkelt att byta ut.

 

Angående terminaler anser jag själv att det känns väldigt onödigt och lär knappast märkas att de kostar 10k. Håller helt med och det är inte jag som driver eller äger Intelligent Sound. Ni kanske tycker Furutech också bedriver bedrägeriverksamhet efter som dom säljer så dyra kontakter ?



#878

Postad 06 januari 2021 - 22:05

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Angående terminaler anser jag själv att det känns väldigt onödigt och lär knappast märkas att de kostar 10k. Håller helt med och det är inte jag som driver eller äger Intelligent Sound. Ni kanske tycker Furutech också bedriver bedrägeriverksamhet efter som dom säljer så dyra kontakter ?

Utan att veta exakt vilka du menar: så JA! :rolleyes:



#879

Postad 06 januari 2021 - 22:11

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ja, men det är väl ingen som har sagt något annat? Allt är standard Proson 212 i den, utom filtret som är hemligt.

 

"Double 6" i länken ovan har inte standardlådan, eller den har iaf fanér istället för folie.

 

 

Har aldrig sett något högtalarelement gjutet i guld (korgen antar jag att du menar). Det hade inte varit särskilt bra heller, med tanke på att guld är en mjuk metall.

 

Om elementen kan vara vad för skräp som helst, och allt ljud "sitter i delningsfiltret", varför har de då löjligt dyra terminaler?

 

Svaret på det, är troligtvis att det är enkelt att byta ut.

 

Jo den där dubbel 12 högtalaren har originallådor som du säger, dubbel6 lådan är byggd av massiv trä, björkplywood och massiv valnöt på sidorna. Du kanske ska gissa va du tror det kostar att bygga ett par sådana lådor ? 



#880

Postad 06 januari 2021 - 22:15

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
[quote name="Unregistered6e91bc53" post="4619094" timestamp="1609965194"]

IS har kört kubformade högtalare tidigare och jag vet att dom lyckats få till bäst bas på det sättet. På senaste modellen Monitor 15

"
Du vet inte heller var du pratar om. för att förtydliga det folk länkar angående proson och genexa, det är INTE proson/genexa högtalare mer än elementen och kanske i vissa fall att även lådorna har använts vid billigare varianter men då är dom modiferade invändigt och all elektronik innuti är alltså ersatt mot egenutvecklade delingsfilter. "

Du skriver att de inte är proson/ genexa mer än element och i vissa fall lådan.
Hur mycket elektronik har is i sina passiva högtalare, även om man sminkar en gris så är de en gris.
Jag har tillräckligt med kunskap för att kunna avfärda lyckopiller, krämer och IS utan att prova.
Jag har inget ont att säga om dig TS du får såklart tycka om vilken högtalare du vill.

Att is har kört med kubformade lådor förut visar ju bara att kunskapen kanske inte är så stor.

Redigerat av magi, 06 januari 2021 - 22:16.


#881

Postad 06 januari 2021 - 22:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Ni kanske tycker Furutech också bedriver bedrägeriverksamhet efter som dom säljer så dyra kontakter ?

 

Ser det mer som "bling bling" för audiofiler. Det finns många produkter som inte är värda priset, och där är de inte värre än många kabeltillverkare osv.

 

Om de marknadsför sina produkter som "mycket bättre än vanlig elkontakt" t ex, så är det verkligen ett gränsfall dock.


Redigerat av Ageve, 06 januari 2021 - 22:42.


#882

Postad 06 januari 2021 - 22:26

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

[quote name="Unregistered6e91bc53" post="4619094" timestamp="1609965194"]

IS har kört kubformade högtalare tidigare och jag vet att dom lyckats få till bäst bas på det sättet. På senaste modellen Monitor 15

"
Du vet inte heller var du pratar om. för att förtydliga det folk länkar angående proson och genexa, det är INTE proson/genexa högtalare mer än elementen och kanske i vissa fall att även lådorna har använts vid billigare varianter men då är dom modiferade invändigt och all elektronik innuti är alltså ersatt mot egenutvecklade delingsfilter. "

Du skriver att de inte är proson/ genexa mer än element och i vissa fall lådan.
Hur mycket elektronik har is i sina passiva högtalare, även om man sminkar en gris så är de en gris.
Jag har tillräckligt med kunskap för att kunna avfärda lyckopiller, krämer och IS utan att prova.
Jag har inget ont att säga om dig TS du får såklart tycka om vilken högtalare du vill.

Att is har kört med kubformade lådor förut visar ju bara att kunskapen kanske inte är så stor.

 

 

Vilka passiva högtalare pratar du om ? känner inte till att dom säljer några passiva högtalare. Om du inte ens vill lyssna så kan du sluta skriva här, när jag startade tråden undrade jag va Intelligent Sound va för något då jag inte visste om dom, dina egna tankar om va du tror hit och dit är ju inte relevant. 

 

Det är så enkelt för er som inte ens har lyssnat och bara sitter bakom en telefon/dator och kan posta vilken skittext som helst utan att ens veta hur högtalarna låter. Dom flesta av er skriver dessutom att ni inte ens vill lyssna då ni redan "dömt" ut dom. Är det rättvist ? 



#883

Postad 06 januari 2021 - 22:30

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Vilka passiva högtalare pratar du om ? känner inte till att dom säljer några passiva högtalare.

🤦🏼

#884

Postad 06 januari 2021 - 22:32

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

OK Passiv som inte slutsteg, okej jag missförstod, trodde du menade en högtalare utan delningsfilter.... sorry my bad



#885

Postad 06 januari 2021 - 22:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

TS, jag väntar fortfarande på ett svar på hur du ställer dig till att IS numera använder mätningar på rummets inverkan på ljudet som ett försäljningsargument när de tidigare hävdade att deras högtalare inte påverkades av rummet.

 

Får det dig någonstans att fundera på om det är fler punkter där de skarvat med sanningen?

 

 

Vilka passiva högtalare pratar du om ? känner inte till att dom säljer några passiva högtalare. Om du inte ens vill lyssna så kan du sluta skriva här, när jag startade tråden undrade jag va Intelligent Sound va för något då jag inte visste om dom, dina egna tankar om va du tror hit och dit är ju inte relevant.

 

Du vet inte ens vad en passiv högtalare är? Jag är förvisso inte förvånad, men kom igen! Om inte alla så majoriteten av deras (era?) högtalare är passiva, d.v.s. innehåller ingen förstärkare. Baskunskap.

 

 

Det är så enkelt för er som inte ens har lyssnat och bara sitter bakom en telefon/dator och kan posta vilken skittext som helst utan att ens veta hur högtalarna låter. Dom flesta av er skriver dessutom att ni inte ens vill lyssna då ni redan "dömt" ut dom. Är det rättvist ? 

 

Ja. Det de (ni?) säljer är ormolja, homeopati, kordialt silver, you name it, och i egenskap av det förtjänar de (ni?) all kritik som hittills getts i tråden. Så länge det är saklig kritik så får ni lapa i er det.

 

Eller kanske svara på kritiken med lite fakta, det vore ju något nytt. Hur sätter exempelvis de där delningsfiltrena fysikens lagar ur spel?


Redigerat av Loco.spk, 06 januari 2021 - 22:35.


#886

Postad 06 januari 2021 - 22:40

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

TS, jag väntar fortfarande på ett svar på hur du ställer dig till att IS numera använder mätningar på rummets inverkan på ljudet som ett försäljningsargument när de tidigare hävdade att deras högtalare inte påverkades av rummet.

 

Får det dig någonstans att fundera på om det är fler punkter där de skarvat med sanningen?

 

 

 

Du vet inte ens vad en passiv högtalare är? Jag är förvisso inte förvånad, men kom igen! Om inte alla så majoriteten av deras (era?) högtalare är passiva, d.v.s. innehåller ingen förstärkare. Baskunskap.

 

 

 

Ja. Det de (ni?) säljer är ormolja, homeopati, kordialt silver, you name it, och i egenskap av det förtjänar de (ni?) all kritik som hittills getts i tråden. Så länge det är saklig kritik så får ni lapa i er det.

TS, jag väntar fortfarande på ett svar på hur du ställer dig till att IS numera använder mätningar på rummets inverkan på ljudet som ett försäljningsargument när de tidigare hävdade att deras högtalare inte påverkades av rummet.

 

Får det dig någonstans att fundera på om det är fler punkter där de skarvat med sanningen?

 

Angående mätningar så får du ringa och fråga Petter.

 

Du vet inte ens vad en passiv högtalare är? Jag är förvisso inte förvånad, men kom igen! Om inte alla så majoriteten av deras (era?) högtalare är passiva, d.v.s. innehåller ingen förstärkare. Baskunskap.

 

Jag vet skillnad på passiv/aktiv högtalare, jag är trött och läste fel, trodde han menade en högtalare utan delningsilter innuti. 

 

Ja. Det de (ni?) säljer är ormolja, homeopati, kordialt silver, you name it, och i egenskap av det förtjänar de (ni?) all kritik som hittills getts i tråden. Så länge det är saklig kritik så får ni lapa i er det.

 

Du har inte heller lyssnat på högtalarna eller hur? då vet du ju uppenbarligen inte du heller hur mycket tekniken / utvecklingen gör på delningsfiltren och då tycker inte jag att du kan bedömma hur bra ljud dom kan återge. 



#887

Postad 06 januari 2021 - 22:40

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Vilka passiva högtalare pratar du om ? känner inte till att dom säljer några passiva högtalare. Om du inte ens vill lyssna så kan du sluta skriva här, när jag startade tråden undrade jag va Intelligent Sound va för något då jag inte visste om dom, dina egna tankar om va du tror hit och dit är ju inte relevant.

Det är så enkelt för er som inte ens har lyssnat och bara sitter bakom en telefon/dator och kan posta vilken skittext som helst utan att ens veta hur högtalarna låter. Dom flesta av er skriver dessutom att ni inte ens vill lyssna då ni redan "dömt" ut dom. Är det rättvist ?

Ja inte är de väll aktiva högtalare dom säljer, då är dom passiva.
I dom flesta fall kan jag hålla med dig, de går inte att avfärda en högtalare utan att lyssna men jag skulle vilja påstå att is är ett av få undantag.
De finns allt för mycket som talar för att dom inte vet hur man bygger högtalare där dom tror att dom lyckats bygga något mirakel delingsfilter som ingen annan tillverkare i världen lyckats med.
Varför har man högtalarterminaler för 10K om man använder ett bas elementen för 2K i en högtalare som kostar 300 000.
De är rätt komiskt att du försvara is när du flera gånger säger att du inte har kunskap om hur man bygger en högtalare.

Redigerat av magi, 06 januari 2021 - 22:44.


#888

Postad 06 januari 2021 - 22:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2
Jag hoppas innerligt att denna tråd får leva kvar och att TS’s inlägg får gå oediterade. Snacka om noll koll och slå spiken i kistan!

Det är ju tom så att tråden borde klistras :D

#889

Postad 06 januari 2021 - 22:46

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Hittade den här tråden i veckan och den är riktigt snaskig att läsa.



#890

Postad 06 januari 2021 - 22:48

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ja inte är de väll aktiva högtalare dom säljer, då är dom passiva.
I dom flesta fall kan jag hålla med dig, de går inte att avfärda en högtalare utan att lyssna men jag skulle vilja påstå att is är ett av få undantag.
De finns allt för mycket som talar för att dom inte vet hur man bygger högtalare där dom tror att dom lyckats bygga något mirakel delingsfilter som ingen annan tillverkare i världen lyckats med.
Varför har man högtalarterminaler för 10K om man använder ett bas elementen för 2K i en högtalare som kostar 300 000.
De är rätt komiskt att du försvara is när du flera gånger säger att du inte har kunnat om hur man bygger en högtalare.

 

Ja du har rätt, har svarat flera gånger nu att jag tänkte fel, jag vet skillnad på aktiva/passiva högtalare, jag trodde du menade en högtalare utan delningsfilter i. Ibland bygger jag lådor åt IS där man kopplar en passiv bas och den drivs med aktivt delningsfilter i ett slusteg tex. 

 

Hur skulle IS kunna vara ett undantag att deras högtalare går bedömma utan att lyssna på dom ? 

 

Det är bara ni här på forumet som "talar" för att dom inte vet hur man bygger högtalare, jag som faktiskt lyssnat på dom i verkligenheten vet va det är.

 

Återigen, det behövs inget baselement som är gjutet i guld, tekniken sitter enligt IS i delningsfiltret. 



#891

Postad 06 januari 2021 - 22:49

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Jag hoppas innerligt att denna tråd får leva kvar och att TS inlägg får gå oediterade. Snacka om noll koll och slå spiken i kistan!

Det är ju tom så att tråden borde klistras
:D


Ja nog är de komiskt, men också lite sorgligt.
Tänk på dom som köpt en is högtalare för 50 000, kanske inte så många dock.

#892

Postad 06 januari 2021 - 22:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

 Du kanske ska gissa va du tror det kostar att bygga ett par sådana lådor ? 

 

 

Angående priser, så beror det ju på tillverkningsvolym, teknik (stora automatiserade maskiner t ex), hur komplex konstruktionen är osv. Men lådan är helt klart den dyraste delen av en highend golvhögtalare (i stort sett aldrig fyrkantiga lådor). Materialet är en i sammanhanget liten kostnad, men arbetstid är dyrt.

 

Vad du får betalt för en "dubbel 6" låda är svårt att spekulera i.

 

Dom flesta av er skriver dessutom att ni inte ens vill lyssna då ni redan "dömt" ut dom. Är det rättvist ? 

 

Ja, det är rättvist när det handlar om en oseriös tillverkare, som gång på gång visar att de inte har koll på det mest grundläggande när det gäller högtalare och akustik. Av samma anledning går man inte till en frisör som använder grästrimmer till håret t ex. ;) 


Redigerat av Ageve, 06 januari 2021 - 22:54.


#893

Postad 06 januari 2021 - 22:55

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ja nog är de komiskt, men också lite sorgligt.
Tänk på dom som köpt en is högtalare för 50 000, kanske inte så många dock.

 

Det är inte synd om kunderna som köpt högtalare för 50.000kr. De kunder som köpt högtalare från IS har till skillnad från er fakiskt lyssnat på högtalarna och jag vad jag hört så är kunderna väldigt nöjda. jag är också VÄLDIGT nöjd med ljudet i IS högtalare. 



#894

Postad 06 januari 2021 - 22:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ja du har rätt, har svarat flera gånger nu att jag tänkte fel, jag vet skillnad på aktiva/passiva högtalare, jag trodde du menade en högtalare utan delningsfilter i. Ibland bygger jag lådor åt IS där man kopplar en passiv bas och den drivs med aktivt delningsfilter i ett slusteg tex. 
 
Hur skulle IS kunna vara ett undantag att deras högtalare går bedömma utan att lyssna på dom ? 
 
Det är bara ni här på forumet som "talar" för att dom inte vet hur man bygger högtalare, jag som faktiskt lyssnat på dom i verkligenheten vet va det är.
 
Återigen, det behövs inget baselement som är gjutet i guld, tekniken sitter enligt IS i delningsfiltret.

Eftersom du har noll koll hur elektronik, aktiv som passiv, fungerar så är det inte så konstigt att du inte kan ta till dig. Även fast du bygger högtalarlådor åt dem så förstår du inte inverkan, nackdelar eller fördelar med lådors konstruktioner. Men du köper allt Petter hävdar med hull och hår, precis som anhängare till exempelvis Jeehovas Vittnen.

Vad i ett passivt delningsfilter tror du skulle kunna påverka ett billigt skräpelement så pass att de inte påverkas av vare sig lådans konstruktion eller rummets inverkan?

#895

Postad 06 januari 2021 - 22:59

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Angående priser, så beror det ju på tillverkningsvolym, teknik (stora automatiserade maskiner t ex), hur komplex konstruktionen är osv. Men lådan är helt klart den dyraste delen av en highend golvhögtalare (i stort sett aldrig fyrkantiga lådor). Materialet är en i sammanhanget liten kostnad, men arbetstid är dyrt.

 

Vad du får betalt för en "dubbel 6" låda är svårt att spekulera i.

 

 

Ja, det är rättvist när det handlar om en oseriös tillverkare, som gång på gång visar att de inte har koll på det mest grundläggande när det gäller högtalare och akustik. Av samma anledning går man inte till en frisör som använder grästrimmer till håret t ex. ;)

 

Intelligent Sound är ett litet företag, dom har inga egna fabriker med automatiserade maskiner. Jag bygger Monitor 15 modellen och deras PA lådor, i övrigt så bygger jag enbart lådor som specialbeställs. 

 

som exempel kostar det minst 10.000kr+moms att bygga ett par dubbel6 lådor med material och arbete med CNC fräsning och ritningar.



#896

Postad 06 januari 2021 - 23:05

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Eftersom du har noll koll hur elektronik, aktiv som passiv, fungerar så är det inte så konstigt att du inte kan ta till dig. Även fast du bygger högtalarlådor åt dem så förstår du inte inverkan, nackdelar eller fördelar med lådors konstruktioner. Men du köper allt Petter hävdar med hull och hår, precis som anhängare till exempelvis Jeehovas Vittnen.

Vad i ett passivt delningsfilter tror du skulle kunna påverka ett billigt skräpelement så pass att de inte påverkas av vare sig lådans konstruktion eller rummets inverkan?

 

Asså jag får jobb att bygga en låda, jag får ritning, mått och instruktioner hur stagen ska sitta. Varför ska jag ifrågasätta detta ? Jag bygger givetvis lådorna så som kunden vill. 



#897

Postad 06 januari 2021 - 23:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Intelligent Sound är ett litet företag, dom har inga egna fabriker med automatiserade maskiner. Jag bygger Monitor 15 modellen och deras PA lådor, i övrigt så bygger jag enbart lådor som specialbeställs. 
 
som exempel kostar det minst 10.000kr+moms att bygga ett par dubbel6 lådor med material och arbete med CNC fräsning och ritningar.

Här kommer ett urklipp från IS hemsida, så vari ligger kostnaden på minst 10.000kr +moms för dubbel6?

Historien om IS Double 6
Double 6 är en av de modeller vi tagit fram baserat på en OEM konstruktion
För ett företag i vår storlek är det en omfattande och tidskrävande process att designa lådor, ta fram element, emballage, montering, etc, etc. För oss är låda och element en grund för det som sedan komma skall. Oem-tillverkade högtalarlådor och element är ibland av tillräcklig bra kvalitet för att vi skall kunna nå det ljud vi önskar genom att tillföra vår kunskap i att konstruera delningsfilter. Det är delningsfiltren som kännetecknar våra produkter och det ljud vi är stolta över.
I Intelligent Sounds ljudvärld anses en högtalare bestå av tre huvuddelar: låda, element och delningsfilter:
Lådan måsta vara tillräcklig stabil och innehålla de antal liter luft som behövs för att elementen skall få gynnsamma villkor för att fungera fritt.
Elementen behöver ha en lagom motor för att klara av den dynamik som önskas.
Delningsfiltret är den absolut viktigaste komponenten i en högtalare. Där försiggår styrningen av elementen och det slutliga ljudet blir så bra som delningsfiltret är. Uttryckt i siffror skulle man lite nonchalant kunna säga att lådan står för 10% av ljudet, elementen 10% och delningsfiltret 80% av det slutliga högtalarljudet.

Historien bakom Double 6
Det vi gjorde var att vi köpte in ett antal lådor av standard industrilåda med standardmått och elementkonfiguration som många andra. Vi stagade om lådorna, bytte internkablaget, slängde originalfiltren och utvecklade egna filter-lösningar. Vår filterlösning blev ett helt nytt fyrvägsfilter. Processen att utveckla ett nytt delningsfilter är mycket omfattande. Finna nya lösningar genomföra oräkneliga tester tar lång tid och är ibland en process som allvarligt prövar vårt tålamod. Samtidigt är just denna process källan till vår lycka när vi uppnått det vi önskat. Med ett företagsekonomiskt sätt att räkna får vi aldrig betalt för varje nedlagd konstruktionstimma. Våra tillverkningsserier är för små för industriell tillverkning vilket innebär betydande arbetskostnader. Försäljningspriset på våra konstruktioner sätts efter vår avvägning av kostnad och marknadsvärde.
Flera i branschen och många tyckare som ofta inte ens hört resultatet har svårt att acceptera detta sätt att saluföra en högtalare. Oavsett vem som konstruerat lådan och elementen är vi stolta över det ljud vi genom vårt delningsfilter kan presentera för dig som lyssnare.
Petter Hölaas, VD



#898

Postad 06 januari 2021 - 23:11

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Asså jag får jobb att bygga en låda, jag får ritning, mått och instruktioner hur stagen ska sitta. Varför ska jag ifrågasätta detta ? Jag bygger givetvis lådorna så som kunden vill.

Lite skillnad på att inte ifrågasätta och att försvara med näbbar och klor.

#899

Postad 06 januari 2021 - 23:24

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Här kommer ett urklipp från IS hemsida, så vari ligger kostnaden på minst 10.000kr +moms för dubbel6?
 

 

Dubbel 6 högtalarna såldes ju för säkert minst 10 år sedan och som jag förstått det så kunde man köpa dom i originallådor med moddar eller i mer exklusiva lådor i massiv trä. Jag har inte själv byggt de där dubbel6 lådorna på bilderna men har byggt liknande och ver hur mycket tid och material det kostar att få ihop två sådana lådor. 


Nästan ALLA kunder som köper högtalare av Intelligent Sound lånar hem högtalarna eller har med sig egna högtalare och jämför på plats i butiken innan dom tar något beslut om att köpa. Enligt Petter så har dom 100dagar öppet köp på deras högtalare.



#900

Postad 06 januari 2021 - 23:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

 

Ja du har rätt, har svarat flera gånger nu att jag tänkte fel, jag vet skillnad på aktiva/passiva högtalare, jag trodde du menade en högtalare utan delningsfilter i. Ibland bygger jag lådor åt IS där man kopplar en passiv bas och den drivs med aktivt delningsfilter i ett slusteg tex. 

 

Hur skulle IS kunna vara ett undantag att deras högtalare går bedömma utan att lyssna på dom ? 

 

Det är bara ni här på forumet som "talar" för att dom inte vet hur man bygger högtalare, jag som faktiskt lyssnat på dom i verkligenheten vet va det är.

 

Återigen, det behövs inget baselement som är gjutet i guld, tekniken sitter enligt IS i delningsfiltret. 

 

Det här med att vi måste lyssna på dem för att få komma med synpunkter börjar bli ett rätt trött argument. Fakta är fakta och med de vi har så säljer IS rätt ruttna högtalare till rent provocerande priser. Detta utan att ens ange några specifikationer.
 
Varför anger de inte några data på sina högtalare? Eller mätningar som andra, seriösa, tillverkare? Som någon nämnde tidigare så skulle en spinoramamätning ge en hyfsat bra bild över hur högtalarna presterar. När data som vanligtvis är kutym att tillhandahålla för en produkt saknas och det samtidigt talas om fantastiska, omöjliga, prestanda så betyder det så klart att det är bluff!
 
Att du "tycker" att det låter bra är inte något argument alls för mig. Hittills i tråden har du visat på en nästan bottenlös okunskap i ämnet så jag tror inte att du har någon kompetens att avgöra det.
 
Du ansåg ju tidigare i tråden att något 12" skitelement med urusel prestanda spelade bättre bas än en DD18 ;)

Redigerat av Loco.spk, 06 januari 2021 - 23:25.





Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.