Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Håller alla forum på att dö?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 juli 2019 - 21:28

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 1
Ett forum utan en fungerande sökfunktion är inget forum

#52

Postad 22 juli 2019 - 20:42

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja bara att man ser en sida tycker jag är kasst...Var bättre förr

#53

Postad 22 juli 2019 - 20:55

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Visst är det så att en del forum håller på att dö ut och jag är övertygad om att det beror på Facebook. Själv har jag hängt här säkert dagligen sedan 24 februari 2007 - förbannat vad tiden springer iväg! :) 



#54

Postad 23 juli 2019 - 10:09

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Ja bara att man ser en sida tycker jag är kasst...Var bättre förr

 

Det kan du ställa in som du själv vill.



#55

Postad 23 juli 2019 - 15:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Det kan du ställa in som du själv vill.


Aha...måste kolla upp de då 😀

#56

Postad 28 juli 2019 - 17:22

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Har varit här en del sedan 20/9 -01

Tycker att grundattityden har förändrats till det sämre - och det gör att man ofta inte har lust att engagera sig att svara i ämnen - eftermälen och tjafs tar för mycket tid...

Med vänlig hälsning,

/Pär

#57

Postad 28 juli 2019 - 17:40

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Tyvärr måste jag hänga på vad många skriver, attityden idag är inte alls som den var förr. Många har svårt att föra diskussion på ett jyst sätt. Jag vet att jag byggde övervåningen 2003 och innan det hade jag hängt här och kollat och läst men det tog några år innan jag skaffade konto.
Kollar endel idag men inte som förr.
🌞 Mikael

Redigerat av MikaelJ, 28 juli 2019 - 17:41.


#58

Postad 28 juli 2019 - 19:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Började hänga här runt 2010 men hade snabbt ett uppehåll i ca två år och har varit här nästan dagligen sedan dess.

 

Om vi ska förhålla oss till diskussioner gällande bild- och ljudmedia samt återgivning av dessa så känner jag att diskussionerna lätt blir lite avskärmade. Det är en väldigt snäv balansgång mellan nybörjare som kliver in i trådar med frågor som "Jag köpte en 75" Andersson-TV igår för 4000 kr och vill kalibrera den så vem har inställningar att skicka till mig?" och gamla rävar som redovisar sina mätningar av brusgolvet i RCA-kablar eller skriver halva biblar om hur förstärkare är uppbyggda på transistornivå. Man vet till sist inte riktigt vilka som forumet är riktade mot direkt.

 

De allra flesta känner jag har en trevlig attityd, det observerar jag framförallt bland de medlemmar som ofta ställer upp och bidrar med kunskapsgivande inlägg (Perra1, Ringblixt, Ageve, Xyzzyxyzzy (om ni minns honom), Zacabeb etc) men det finns också en liten klick som man undrar om de har något annat intresse än att sabba stämningen. Det är tråkigt att det färgar av sig så mycket och att det blir en bidragande faktor till att intresset för forumet minskar.

 

När det gäller ämnen bortom ljud och bild (oftast om diskussionerna präglas av särskilt politiska undertoner) är forumet praktiskt taget menlöst. Räcker med att man läser i tråden om bensinupproret för att bli övertygad om att Minhembio är i starkt behov av aktiv dödshjälp. Känns fruktansvärt tråkigt att skriva så men det är så jag känner ibland.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 28 juli 2019 - 19:39.


#59

Postad 29 juli 2019 - 07:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hur ser man när man gick med?

Gillar det här forumet, och tittar in flera gånger i veckan. Skulle behöva hårdare mods, mycket politik som slinker igenom på sina ställen.

Och själv önskar jag att det var mer politik här.
I alla fall en tråd där man kunde diskutera det. Det skulle inte skada. 😊

#60

Postad 29 juli 2019 - 09:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 4

Och själv önskar jag att det var mer politik här.
I alla fall en tråd där man kunde diskutera det. Det skulle inte skada.

Det funkar tyvärr inte här. Finns för många så-här-är-det-och-har-du-avvikande-åsikt-så-är-du-fascist-rasist-nazist-idiot-sinnessvag-troll.

#61

Postad 29 juli 2019 - 10:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Älskar själv att diskutera politik men har insett att det nästan är omöjligt online.
Många tar åt sig personligt och det blir fort en otrevlig stämning,bråk osv.
Så det är nog lika bra att det inte är tillåtet här

#62

Postad 29 juli 2019 - 10:22

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 2

Det funkar tyvärr inte här. Finns för många så-här-är-det-och-har-du-avvikande-åsikt-så-är-du-fascist-rasist-nazist-idiot-sinnessvag-troll.

 

Och själv önskar jag att det var mer politik här.
I alla fall en tråd där man kunde diskutera det. Det skulle inte skada.

 

 

Framförallt har jag svårt att koppla samman Hembio, Hifi etc. med just politik. Möjligtvis då skattepolitik som påverkar ens köpkraft när det kommer till högtalare, osv. Finns ju gott om andra hemsidor med forum där politik diskuteras, även om det alltid tenderar att spåra ut då folk hellre diskuterar upplevelser och känslor de har inför de olika politikområdena än fakta som finns att tillgå. 



#63

Postad 29 juli 2019 - 11:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Det kan vara intressant att diskutera politik men jag är väldigt tveksam till att göra det i ett anonymt forum. Jag kommer ihåg en del kommentarsfält på tidningars hemsidor som var anonyma, det såg riktigt illa ut ibland. Därmed säger jag inte att det är jättebra idag utan anonymitet.

Sedan finns tyvärr trådar som spårar ur. Tyvärr tror jag att det ibland beror på att man inte behärskar ämnet man diskuterar. Om man kombinerar det med starka åsikter så kan det bli lite knasigt. Vi lever ju i en tid där källkritik och faktagranskning inte står så högt i kurs :-).

#64

Postad 29 juli 2019 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja är det politik folk saknar på det här forumet så kan man definitivt säga att forumet håller på att dö...

Själv saknar jag, hos medlemmarna, en vilja att förstå hur saker och ting fungerar. Den biten var mkt bättre förr. Nu är det mest en fråga om produkt A eller produkt B är "bäst".

Vetgirigheten har i nån mån minskat och i förlängningen därmed forumets existensberättigande.

Redigerat av pacman, 29 juli 2019 - 12:13.


#65

Postad 29 juli 2019 - 12:14

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag merparten av alla forum kommer dö ut inom de närmsta 5 åren, väldigt trist men man märker ju sitt eget beteende med ändrats trots man varit aktiv på flertalet forum sen typ 1996.. vi lastgamla rävar hänger kvar tills döden skiljer oss åt skulle jag tro!

En av anledningarna är att (tror jag) det ofta är nishade forum och att svarstiden är ett problem idag, för 15 år sen hade man högre trösklar gällande svar på sina frågor etc. en dag eller 2 var inget man ojjade sig för! idag via andra kanaler får man ofta svar inom någon minut om man har en fråga och man sorterar bort snabbare vad man inte vill läsa eller orka svara på!

Ja trist, men jag förstår forumdöden! :(



#66

Postad 29 juli 2019 - 12:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 2
Jag förstår tvärtom inte forumdöden.
Forum är ju helt överlägset allt annat.

Tyvärr verkar ju grupper i Facebook helt tagit över .

#67

Postad 29 juli 2019 - 12:23

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Jag förstår tvärtom inte forumdöden.
Forum är ju helt överlägset allt annat.

Tyvärr verkar ju grupper i Facebook helt tagit över .

Tycker det verkar som du förstår forumdöden perfekt, men tycker det är trist! precis som jag!

Forum är överlägset i långa loppet men alla förstår inte detta och har brått och glömt vidvinkellinsen i livet, allmänbildning är ett minne blott för framtida generationer!



#68

Postad 29 juli 2019 - 12:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Mmm, tillväxten är helt obefintlig vilket är ett tydligt döds-tecken. Förr tillkom med jämna mellanrum nya, vetgiriga och entusiastiska förmågor. Det har knappt hänt på många år.

Man undrar om de finns därute nån annanstans eller om den typen av person är helt utdöd. :D

#69

Postad 29 juli 2019 - 12:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ni nämner Facebook. Finns det några vettiga grupper för hembio menar ni?

#70

Postad 29 juli 2019 - 12:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Ni nämner Facebook. Finns det några vettiga grupper för hembio menar ni?


Nu vet jag inte om just hembio men det finns ju grupper om precis allt annat på Facebook och de jag är med i är mycket sämre än forum

#71

Postad 29 juli 2019 - 12:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 1
Ingen aning om grupper i Facebook, har inte ens det ... vägrar skaffa det... har sett vad det tar upp vissa människors tid helt i onödan, och blir beroende av att få söta tummisar när dom gjort nåt bra, för att få självbekräftelse :P
Tycker jag har fullt upp med ett par kompisgrupper i Messenger, är med i 3 grupper tror jag, är nästan för mycket bara det 👀😝

Redigerat av Garrett, 29 juli 2019 - 12:43.


#72

Postad 29 juli 2019 - 12:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Använder inte FB heller, undra bara om det fanns nån anledning att skaffa det. Tydligen inte. :D

Redigerat av pacman, 29 juli 2019 - 13:37.


#73

Postad 29 juli 2019 - 13:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ingen aning om grupper i Facebook, har inte ens det ... vägrar skaffa det... har sett vad det tar upp vissa människors tid helt i onödan, och blir beroende av att få söta tummisar när dom gjort nåt bra, för att få självbekräftelse :P

Jag undviker att göra +1 på ditt inlägg då :D



#74

Postad 29 juli 2019 - 13:19

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 2

Jag undviker att göra +1 på ditt inlägg då :D

 

 

Haha, javisst! :P  :lol:



#75

Postad 29 juli 2019 - 13:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Men iaf, då duger ju inte förklaringen "folk använder FB istället". Eller snarare så är förklaringen att folk inte längre vill ha nån djupare insikt i saker och ting.

Svaret på frågan "vart tog alla intressanta personer vägen" blir "de finns inte längre". Wowsa, det låter duktigt tragiskt...

#76

Postad 29 juli 2019 - 14:45

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 1

Som lärare så skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå, att en klart bidragande orsak till den sämre attityden på forumet beror helt enkelt på folks svenskakunskaper. Att göra sig förstådd i text och att inte missförstå vad andra skriver i text i ett offentligt sammanhang. Att kommunicera i text med folk utanför ens privata sfär, där man tänker sig att man oftast vet vilka man pratar med är något helt annat än att föra en diskussion ute i det offentliga, där vi inte känner alla som deltar samt kan se kroppsspråket och ansiktsuttryck.

 

Det här är ju givetvis inget specifikt för detta forumet så klart. Det kan ju vara precis lika illa att göra sig förstådd i text med till exempel sjukvården eller försäkringskassan, eller valfri annan institution eller företag med för den delen. 



#77

Postad 29 juli 2019 - 14:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Men iaf, då duger ju inte förklaringen "folk använder FB istället". Eller snarare så är förklaringen att folk inte längre vill ha nån djupare insikt i saker och ting.

Svaret på frågan "vart tog alla intressanta personer vägen" blir "de finns inte längre". Wowsa, det låter duktigt tragiskt...

 

Sen handlar det inte bara om att få svar på frågor eller insikt, utan att diskutera saker också. På ett sätt känns det som att Facebook och andra förslöande saker bidrar, för folk vill sällan dela med sig av åsikter längre. Och med vill menar jag orkar. Ta spelforumet, förr i tiden var det mycket diskussion i olika trådar där folk delade med sig av sina personliga upplevelser. Vad tycker ni om Kameo? 5-6 sidor av inlägg utan problem.

 

Idag däremot är det inte särskilt många som bidrar till diskussioner eller kommer med egna intryck. Spelar folk mindre idag? Nej, de spelar förmodligen mer. Men de orkar inte ta en minut att skriva en rad om vad de tycker om ett spel. Kollar man på antalet visningar av en tråd däremot, så är det väldigt mycket visningar. Så folk kollar och läser, men de skriver inte själva. De skriver desto mer recensioner av spel på Prisjakt, vilket jag kan tycka är både komiskt och tragiskt då de hade kunnat bidra så mycket till forumet.



#78

Postad 29 juli 2019 - 16:00

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Sen är nog den enklaste förklaringen att det tyvärr inte kommer särskilt mycket färska nyheter på hemmabiofronten att diskutera helt enkelt. :) Som nya ljudformat, tekniker osv.

 

5.1 och subwoofers är inget nytt för folk t.ex. och de tekniska lösningarna har sprungit förbi i komplexitet vad de flesta människor i praktiken är intresserade av. Hur många procent ens av de inbitna hemmabioentusiasterna har installerat en full ATMOS-setup med 4 högtalare i taket? Kommer vi få se fler nya ljudformat öht? 

 

HDR är en jättebra förbättring på bildsidan men för komplicerat och subtilt för många.

 

Osv. Snackisarna och wow-nyheterna har börjat tryta.

 

Jag har för övrigt sett motsvarande trend på en del andra forum jag hängde på förr och de tekniska nyheterna inte riktigt finns längre. Diskussionerna om surfplattor dog ut för 5 år sen och trenden för mobiler är väl inte bättre nu. :)



#79

Postad 29 juli 2019 - 16:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ingen aning om grupper i Facebook, har inte ens det ... vägrar skaffa det... har sett vad det tar upp vissa människors tid helt i onödan, och blir beroende av att få söta tummisar när dom gjort nåt bra, för att få självbekräftelse :P
Tycker jag har fullt upp med ett par kompisgrupper i Messenger, är med i 3 grupper tror jag, är nästan för mycket bara det

 

Är du en svag människa alltså? Känner du redan innan att du skulle bli beroende bara för att du skaffade FB?

 

Jag har FB. Läser ytterst sällan. Postar i princip aldrig.

Men däremot händer det att jag sitter och bläddrar i en whiskygrupp jag är med i. Folk kom köper och säljer.

Det finns kanske andra ställen som gör likadant, men dom känner jag inte till.

 

Jag är totalt ointresserad av att läsa att någon äter en banan.

Men jag kan välja att inte gå ut och läsa i flödet, utan istället läsa det som intresserar mig.

 

Det är nog samma sak här på MHB. Har i princip slutat både läsa och skriva här.

Dels för att intresset har svalnat, och dels för att det här är ett instegsforum.

 

Ju mer man lär sig, desto mindre kan man lära sig här. Efter ett tag är det dags att gå upp ett snäpp, eller tio.

Då drar man till Faktiskt. Där kan man fortsätta att lära sig. Hur länge som helst.

 

Andra som är tidigare i sitt intresse får förklara för nybörjarna hur man bygger en baslåda och vilka element som är svinbra, fast gratis.

När man har hjälpt nån med det 1000 gånger blir man lite trött på det. ;)



#80

Postad 29 juli 2019 - 17:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Sen handlar det inte bara om att få svar på frågor eller insikt, utan att diskutera saker också.

Ja det är där entusiasmen jag pratade om tidigare kommer in.
Den försvann väl när bekräftelsebehovet kom in, antar jag...

#81

Postad 29 juli 2019 - 18:24

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Är du en svag människa alltså? Känner du redan innan att du skulle bli beroende bara för att du skaffade FB?
 
Jag har FB. Läser ytterst sällan. Postar i princip aldrig.
Men däremot händer det att jag sitter och bläddrar i en whiskygrupp jag är med i. Folk kom köper och säljer.
Det finns kanske andra ställen som gör likadant, men dom känner jag inte till.
 
Jag är totalt ointresserad av att läsa att någon äter en banan.
Men jag kan välja att inte gå ut och läsa i flödet, utan istället läsa det som intresserar mig.
 
Det är nog samma sak här på MHB. Har i princip slutat både läsa och skriva här.
Dels för att intresset har svalnat, och dels för att det här är ett instegsforum.
 
Ju mer man lär sig, desto mindre kan man lära sig här. Efter ett tag är det dags att gå upp ett snäpp, eller tio.
Då drar man till Faktiskt. Där kan man fortsätta att lära sig. Hur länge som helst.
 
Andra som är tidigare i sitt intresse får förklara för nybörjarna hur man bygger en baslåda och vilka element som är svinbra, fast gratis.
När man har hjälpt nån med det 1000 gånger blir man lite trött på det. ;)


Bakerman, där har du oxå en stämning som är avslappnad och man lär av varandra. Jag upplever att det var så här oxå förr. Det är inget mästrande utan man kan föra en diskussion som gör att man lär av varandras erfarenheter eller att man kan få hjälp på ett ödmjukt sätt.

#82

Postad 29 juli 2019 - 18:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 697 inlägg
  • 0

Som lärare så skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå, att en klart bidragande orsak till den sämre attityden på forumet beror helt enkelt på folks svenskakunskaper. Att göra sig förstådd i text och att inte missförstå vad andra skriver i text i ett offentligt sammanhang. Att kommunicera i text med folk utanför ens privata sfär, där man tänker sig att man oftast vet vilka man pratar med är något helt annat än att föra en diskussion ute i det offentliga, där vi inte känner alla som deltar samt kan se kroppsspråket och ansiktsuttryck.

Det här är ju givetvis inget specifikt för detta forumet så klart. Det kan ju vara precis lika illa att göra sig förstådd i text med till exempel sjukvården eller försäkringskassan, eller valfri annan institution eller företag med för den delen.


Då vil jag påminna om att alla inte har samma förutsättningar. En del har dyslexi och andra ett annat modersmål. Som lärare vet du säkert också att inte alla är bäst på allt men många är duktiga på något.

Personligen har jag sjukt hög IQ och är halv-ok på riktigt många olika saker på en ovanligt bred palett av ämnen, men suger duktigt på en del områder, f.eks matte, kännskap til svendka b-kändisar, svenska språket och sjunga är några av mina svagheter och jag skulle gärna se ett mer öppet mottagande oavsett färdighet på just 1 område och tycker att man ska försöka att inte dömma folk förhastat kanske just på ett av personens svagaste områden, när han eller hon garanterat kan bidra med mycket annat.

#83

Postad 29 juli 2019 - 18:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Är du en svag människa alltså? Känner du redan innan att du skulle bli beroende bara för att du skaffade FB?

Jag har FB. Läser ytterst sällan. Postar i princip aldrig.
Men däremot händer det att jag sitter och bläddrar i en whiskygrupp jag är med i. Folk kom köper och säljer.
Det finns kanske andra ställen som gör likadant, men dom känner jag inte till.

Jag är totalt ointresserad av att läsa att någon äter en banan.
Men jag kan välja att inte gå ut och läsa i flödet, utan istället läsa det som intresserar mig.

Det är nog samma sak här på MHB. Har i princip slutat både läsa och skriva här.
Dels för att intresset har svalnat, och dels för att det här är ett instegsforum.

Ju mer man lär sig, desto mindre kan man lära sig här. Efter ett tag är det dags att gå upp ett snäpp, eller tio.
Då drar man till Faktiskt. Där kan man fortsätta att lära sig. Hur länge som helst.

Andra som är tidigare i sitt intresse får förklara för nybörjarna hur man bygger en baslåda och vilka element som är svinbra, fast gratis.
När man har hjälpt nån med det 1000 gånger blir man lite trött på det. ;)


Jag måste vara svag........lämnade FB efter 10år och tycker det är väldigt skönt att slippa social medier. Jag tröttnade på fake news och de 15-20 teknikgrupper jag var med i gav mig ingenting. Det blev mest ställningskrig.

Forum är helt klart den miljö som passar mig bäst. Jag läser här dagligen och även på Faktiskt.se.

Dock så ökade min aktivitet på Instagram när jag lämnade FB 😉

Då vil jag påminna om att alla inte har samma förutsättningar. En del har dyslexi och andra ett annat modersmål. Som lärare vet du säkert också att inte alla är bäst på allt men många är duktiga på något.

Personligen har jag sjukt hög IQ och är halv-ok på riktigt många olika saker på en ovanligt bred palett av ämnen, men suger duktigt på en del områder, f.eks matte, kännskap til svendka b-kändisar, svenska språket och sjunga är några av mina svagheter och jag skulle gärna se ett mer öppet mottagande oavsett färdighet på just 1 område och tycker att man ska försöka att inte dömma folk förhastat kanske just på ett av personens svagaste områden, när han eller hon garanterat kan bidra med mycket annat.


Instämmer till 100%

#84

Postad 29 juli 2019 - 19:29

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 1
Har själv märkt att många forum för en tynande tillvaro. Den största anledningen till det tror jag är att de flesta frågor har blivit ställda och de flesta diskussioner avklarade. Om inte på detta forumet garanterat någon annan stans på internet

Vågar nån stackare ta upp något så kommer garanterat någon gammal räv som hängt på forumet sen modem-tiden med svar i stil med ”..detta har diskuterats 2007.. använd sökfunktionen ffs” eller ”använd Google” . Vad blir kvar? Ett gäng rävar som ibland lyckas hitta något som inte tidigare dryftats och troligtvis väldigt många som läser gamla trådar men som inte är aktiva på forumet.

#85

Postad 29 juli 2019 - 22:06

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
2006-04-03 här.

Skriver inte mycket någonstans då jag är helt värdelös på skriva längre än 2 meningar typ. Men läser här gör jag fortfarande. Nog för att det blir mindre och mindre då det inte är så mycket aktivitet här som sagt.

#86

Postad 30 juli 2019 - 19:04

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Föregående inlägg påminde mig om en tredje sak som krävs för att denna typ av större forum/communities ska överleva på sikt.
3) Respekt, tolerans och förståelse för andra människors åsikter, personliga preferenser, upplevelser och erfarenheter av något. Vilket inte på något sätt behöver göra debatten mindre livlig eller intressant.
Många framträdande medlemmar på Minhembio saknar denna insikt och det förekommer ofta nedlåtande kommentarer och ren mobbing av personer med intressen som går mer åt hifi än hemmabio. Moderatorerna gör sällan/aldrig något åt det vilket jag tycker är helt vansinnigt.


Jag håller helt med dig, nya forum medlemmar som möts av stöddig attityd bl,a. Det är lätt att vara "kaxig" när man är anonym , så att vissa har problem med Facebook är inte så konstigt!

#87

Postad 31 juli 2019 - 14:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Jag håller helt med dig, nya forum medlemmar som möts av stöddig attityd bl,a. Det är lätt att vara "kaxig" när man är anonym , så att vissa har problem med Facebook är inte så konstigt!

 

Syftar du på mig, att jag skulle vara kaxig, eftersom jag inte gillar fakebook? :o  :lol:  :P

Tror inte jag är kaxig på forum, mer hjälpsam skulle jag tro...  :)

Håller med head lite, en del nya medlemmar kan få nedlåtande kommentarer när dom frågar nåt som många rävar vet om...  kan ju bli att man struntar i  att fråga till slut... :ph34r:

Sen märker jag att folk kan få skit för man är kritisk till en produkt... då kommer en del som vill "försvara" produkten som dom lagt pengar på, och inte vill veta av nackdelarna... sånt tycker jag är viktigt att det kommer fram, alla minus på en produkt med... :mellow:


Redigerat av Garrett, 31 juli 2019 - 14:06.


#88

Postad 31 juli 2019 - 14:23

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Syftar du på mig, att jag skulle vara kaxig, eftersom jag inte gillar fakebook? :o  :lol:  :P

Tror inte jag är kaxig på forum, mer hjälpsam skulle jag tro...  :)

Håller med head lite, en del nya medlemmar kan få nedlåtande kommentarer när dom frågar nåt som många rävar vet om...  kan ju bli att man struntar i  att fråga till slut... :ph34r:

Sen märker jag att folk kan få skit för man är kritisk till en produkt... då kommer en del som vill "försvara" produkten som dom lagt pengar på, och inte vill veta av nackdelarna... sånt tycker jag är viktigt att det kommer fram, alla minus på en produkt med... :mellow:

 

Det är + och -med alla produkter på något vis så att bara ta deras minus är inte bra. När nybörjare är på detta forum ska få igång sin första anläggning som är betydligt sämre än den jag har så tänker jag inte alls på att värdera deras anläggning och de beror på att hur bra och dåligt någonting är, är mycket relativt.

 

För några år sedan jobbade jag mycket på annan ort och hyrde ett rum och till slut köpte jag en Sony anläggning som med förstärkare och högtalare tillsammans kostade 4000 kr. Subbasen tyckte jag var så dålig att jag stängde av den. Åren gick och en bättre anläggning inköptes och denna Sony fick en jag jobbade med. Han kopplade in den och sa nästa dag att de lät betydligt bättre än TV:ns egna högtalare så han var mycket nöjd med Sony anläggningen.



#89

Postad 31 juli 2019 - 14:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Sa inte att man bara ska ta alla - klart man ska nämna alla + med :)
Men ibland när man nämner minus på en produkt man köpt, går ju vissa i taket direkt och inte vill veta av/erkänna att det finns nåt minus 😄

Redigerat av Garrett, 31 juli 2019 - 14:40.


#90

Postad 31 juli 2019 - 19:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
När ni menar att man har problem med FB, vad menar ni då?
Ber om ursäkt om jag uppfattats som kaxig 🙄

#91

Postad 31 juli 2019 - 20:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Nu talar jag bara utifrån egen erfarenhet och jag är medveten om att min situation inte är direkt "typisk" eller vanlig kanske. Jag har varit medlem här ett bra tag (lite drygt 10 år) och även på Sweclockers (11.5 år). Här på minhembio har jag bara dryga 1300 inlägg men på Sweclockers har jag hunnit med ungefär 10ggr så många inlägg som här på minhembio. Jag skrev nog som mest när jag gick på gymnasiet för typ 6-9 år sedan. Då hade man all tid i världen att hänga på forum och man lade inte så mycket tid på annat än att sitta vid datorn. Sen efter det började vuxenlivet och då blev det resor, studier, jobb, och nu senast husköp med allt vad det innebär. Dessutom så har intressena skiftat en hel del under åren. När jag gick på gymnasiet tränade jag kanske 3-4ggr/vecka och passen var väl runt en timme. Nu för tiden blir det runt 5-6 pass i veckan och sällan under två timmar. Sedan ska man göra så mycket annat nu som man inte gjorde då. Man hinner helt enkelt inte med att sitta och skriva på forum.



#92

Postad 01 augusti 2019 - 09:25

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Tekniska forum som detta forum borde höra till har fått fler kanaler. T.ex. finns det gott om olika videor på Youtube som handlar om hembio. Det som skiljer Youtube mot ett forum är strulet att när som helst kan en video plockas bort utan att den som gjort videon har en aning om varför. En som visade inställningar i en Yamaha förstärkare fick ta bort det och enligt den som gjort videon var det Yamaha som hade förbjudit honom att visa inställningsmenyerna så han fick berätta hur man skulle göra.

 

En annan sak var att när hembio kom så var det nytt för många så hur man skulle göra för att få ihop en hembio var de få som visste och då var detta forum mycket livfullt under den tiden. Idag när hembio satt sig och kunskapen finns i bredare lager har situationen ändras. En annan sak är att många inte har några större krav på bra bild och ljud och kan därför se filmer i mobiltelefoner vilket jag vägrar att göra  En kul grej om mobiltelefoner Jobbar åt Telia med mobiltelefoni och när vi träffas för att fika är det ingen som tittar i telefonen annat än om diskussionen kräver någon koll på nätet. När jag fikar med folk som inte jobbar med mobiltelefoni är det flera som kollar i mobiltelefonen under fikat.



#93

Postad 01 augusti 2019 - 16:52

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

. När jag fikar med folk som inte jobbar med mobiltelefoni är det flera som kollar i mobiltelefonen under fikat.

förbannat ofog  :angry:  <_<



#94

Postad 01 augusti 2019 - 17:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 697 inlägg
  • 0
Alla lägger mobilen i en hög upp och ned mitt på bordet. Första som tar sin får betala notan.

#95

Postad 01 augusti 2019 - 19:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Alla lägger mobilen i en hög upp och ned mitt på bordet. Första som tar sin får betala notan.

 

 

Mycket smart grej.

Speciellt för mig som aaaaldrig skulle behöva ta notan. :D ;)



#96

Postad 02 augusti 2019 - 10:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag måste vara svag........lämnade FB efter 10år och tycker det är väldigt skönt att slippa social medier. Jag tröttnade på fake news och de 15-20 teknikgrupper jag var med i gav mig ingenting. Det blev mest ställningskrig.

Forum är helt klart den miljö som passar mig bäst. Jag läser här dagligen och även på Faktiskt.se.

 
Håller med.
 
Det finns forskning som visar att sociala medier bidrar till dålig mental hälsa. Folk sitter och jämför sina "perfekta" liv. Blackmirror-avsnittet är överdrivet såklart, men tyvärr inte så långt ifrån verkligheten. Ett pinsamt fenomen som man förhoppningsvis kommer att se tillbaks på, och skratta åt om 10-20 år.
 
Ett exempel bara på orten jag bor, är en anställd på ett hantverksföretag, som uppdaterade sin FB varje dag med bilder på sin felfria lyckliga familj, och resor, renoveringar hemma, matlagning osv.
 
Problemet?
 
Han stal totalt minst 1 miljon kr från företaget (dömdes för det).
 
På ett forum som Minhembio är man anonym. Det är kul att lägga upp bilder i galleriet och se andras anläggningar, och läsa/skriva på forumet, men eftersom de flesta inte känner varandra, slipper man det ständiga sökandet efter bekräftelse som FB innebär. Man slipper också se vad folk åt till frukost, arrangerat med levande ljus och kommentaren "världens bästa morgon". ;)
 

...nya forum medlemmar som möts av stöddig attityd bl,a. Det är lätt att vara "kaxig" när man är anonym , så att vissa har problem med Facebook är inte så konstigt!


Det kan säkert ligga något i det, men det handlar nog också om att människor är konflikträdda. Finns det en enkel väg (folk som gillar ens inlägg på FB t ex) tar man den, oavsett om den är bra eller inte.

En "kaxig" kommentar kan med andra ord vara sann, och ge värdefull information, framförallt för den som är ny inom t ex hembio. Det är lätt att missuppfatta skriven text, och tolka det som elakare än vad det är.


Redigerat av Ageve, 02 augusti 2019 - 13:08.


#97

Postad 02 augusti 2019 - 12:01

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag ställer frågan öppet till ansvariga på minhembio.com, om de tycker att nivån ska vara såhär? Inte ens raderat, trots anmält!! Tror inte att jag ens på ett socialt medie har läst någon värre jämförelse än denna, kan ingen emoji i världen förändra. Pinsamt på alla sätt!'

 

https://www.minhembi...20275&p=4561739

 

Förväntar man sig nya forum medlemmar när man möts av detta? 

 

https://www.minhembi...38597&p=4563183


Redigerat av Unregisteredfeb397d8, 02 augusti 2019 - 12:04.


#98

Postad 02 augusti 2019 - 12:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 3

Jag ställer frågan öppet till ansvariga på minhembio.com, om de tycker att nivån ska vara såhär? Inte ens raderat, trots anmält!! Tror inte att jag ens på ett socialt medie har läst någon värre jämförelse än denna, kan ingen emoji i världen förändra. Pinsamt på alla sätt!'

 

https://www.minhembi...20275&p=4561739

 

edit: Inte lönt att argumentera.

 

Det var min åsikt, och den står jag för. Har du synpunkter kan du skicka PM.

 

Sen kritiserar du Pacman, som är en av de medlemmar som tillför mest till forumet. Det finns massor av trådar för specifika TV-modeller. Håller med om att det är bättre att skriva i de. Chansen att få hjälp är större med eftersom fler läser det.


Redigerat av Ageve, 02 augusti 2019 - 15:44.


#99

Postad 02 augusti 2019 - 12:12

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

 

Det var min åsikt, och den står jag för.

 

 

Den strutar jag fullständigt i, hör inte hemma här! Välkommen till minhembio.com..



#100

Postad 02 augusti 2019 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Den strutar jag fullständigt i, hör inte hemma här! Välkommen till minhembio.com..

 
Men du tycker att detta hör hemma här?

 

edit: Tog bort länken pga sjukt innehåll. Gjorde misstaget att googla filmens namn innan jag skrev inlägget (i den andra tråden).

 

Kanske var det en överreaktion pga det extremt motbjudande innehållet, men jag står för det som sagt. Har du synpunkter, skicka ett PM (vilket du också kunde gjort förut).


Redigerat av Ageve, 02 augusti 2019 - 14:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.