Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konfiguera MediaPortal med codecs.

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juni 2007 - 08:57

mindhunter
  • mindhunter
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag är den normala använder med Mediaportal och dom flesta problem som jag mött har det inte varit någon direkt svårt att hantera.
Jag kör som sagt MediaPortal helt orginalt med vissa tillägg på plugins och skins.

Nu har jag skaffat mig en Samsung LCD 32 tums , som jag kör matad med VGA-kabel och - 1360 x 768 pixlar (dom där 6 pixlar får jag inte till , men det är en annan tråd)

Så därför tänkte jag optimera MP med Codecs , Jag har läst och jag har försökt förstå hur man konfiguerar mp så man kan spela upp hd-matrial , Men jag misslyckas vaje gång.

Jag behöver så då hjälp med detta , vad ska man installera för sorts codecs och spelare?

Har kollat på dessa ffdshow och CoreAVC , räcker det och installera dessa eller är det något mer?
Helt enkelt hur ni har gjort för att spela upp HD-matrial i erat Mp.


Tillägg är väl att man även ska ha en Programvara med DVD-spelare , vilka är bäst?


Tack på förhand.



PS - Har kollat i Mp-tråden men inte hittat något svar som passa mig.

#2

Postad 14 juni 2007 - 12:39

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Om du har Mediaportal varför inte använda det?
Tanka media player classic för att testa spela upp dina videos. Står vilka filters som används osv.
OBS! Ta bort alla interna filters i MPC!
Det är bra fr att ställa in vad som ska användas. Du vill nog kunna ändra merits på codecs som du vill använda hellre än andra då behöver du DirectShowFilterManager.
MediaPortal kan ha installerat några codecs som du inte vill ha (MPV/MPA/Dscaler) då kan du kolla vart codecens fil ligger i DSFM sen kör du helt enkelt > regsvr32 /u länk_till_filen i CMD.

Finns många trådar om vilka codecs som ska användas, fast bästa sättet är att testa själv.

Själv kör jag med PowerDVDs decoders för det mesta. DVD/Mpeg2, h264/x264, vc-1.
Sedan ffdshow tryouts för Xvid, divx och alla andra skitcodecs. ;)

I ReClock måste man ställa in DirectDraw för att de ska fungera med mediaportal. Sedan stänga av VMR9 VSYNC correction, vmr9 har aldrig fungerat bra för mig med vsync correction i reclock.

Om du har SVN version av mediaportal kan du ochså göra lite inställningar för VMR9 under > Filter Control > VMR9 Settings. Rekommenderar att använda "use nonsquare mixing" och "VMR9 Exlusive Mode" och sedan Gaussian Quad Filtering i Filtering Mode inställningen. (Om ditt grafikkort inte klarar det så får man sänka) :wub:

FFDSHOW TRYOUTS: http://sourceforge.n...group_id=173941
DSFM: http://www.softella....fm/index.en.htm
MPC: http://sourceforge.n...?group_id=82303

Redigerat av spuck, 14 juni 2007 - 13:31.


#3

Postad 15 juni 2007 - 08:57

mindhunter
  • mindhunter
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Tackar tackar!

Det mesta har faktist löst sig.

Xvid och sådant kör jag med ffdshow , Men vad skiljer sig ffdshow mot ffdshow tryout?

Det ända problemet jag har är att spela upp mkv, Allstå kortsnuttar i 720p.
CoreAVC och halli splitter installerat , men det hackar ändå.
Misstänker starkt min hårdvara , MEN vilken bild.
Gammal Atlhon cpu , 512mb och grafikort geforce 6200. hårdvaruacceleration har jag hört talas om och undrar om det skulle göra någon större skillnad?


DVD ska jag fixa med , märkte att det hackade lite på DVD , Är det något man ska inaktivera i ffdshow för det?


ReClock , Har jag ärligt aldrig hört talas om , Vad har den för slags funktion? (Kom ihåg att jag är lite nybörjare på detta)

Kör media portal med senaste svn.

#4

Postad 15 juni 2007 - 15:56

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Skillnaden är att ffdshow tryouts är uppdaterad med bugfixar och förbättringar. Gamla ffdshow är rätt utdaterad.

Om ReClock kan du läsa här: http://reclock.free.fr/

Att det hackar kan ju bero på lite olika saker. Hur mycket CPU användning har du när du spelar upp videon? Testa stäng av antivirus om du har lite småhack då och då. Om det hackar vid kamerarörelser kan du testa att ändra upplösning till en multipel av filmens framerate, tillsammans med reclock för att få exakt uppspelning.

Aldrig testat hårdvaruacceleration, bara onödigt när man har en snabb CPU. :)

Kör inte DVD med ffdshow alls, kör med nån dscaler/MPV eller powerdvd kanske?
ffdshow man kan använda efter det för att skala upp bilden eller liknande grejs.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.