Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Robotdammsugare

1346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Electrolux Trilobite ZA2 (Robotdammsugare) 5 7,25 (3) Inga priser
Siemens VSR8000 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Wilfa RVC17 (Robotdammsugare) 1 4 (1) Inga priser
iRobot Roomba SE (Robotdammsugare) 1 8,31 (12) Inga priser
iRobot Roomba 420 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
iRobot Roomba 560 (Robotdammsugare) 2 8,25 (23) Inga priser
iRobot Roomba 530 (Robotdammsugare) 3 8,75 (7) Inga priser
iRobot Roomba 580 (Robotdammsugare) 0 8,1 (9) Inga priser
iRobot Roomba 505 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Kärcher RC3000 (Robotdammsugare) 2 7,5 (1) Inga priser
iRobot Roomba 563 (Robotdammsugare) 1 7,87 (7) Inga priser
iRobot Roomba 555 (Robotdammsugare) 1 8,57 (6) Inga priser
iRobot Roomba 581 (Robotdammsugare) 6 8,72 (17) Inga priser
iRobot Roomba 534 (Robotdammsugare) 1 6,2 (4) Inga priser
Samsung Navibot VC-RA84V (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Samsung Navibot SR8855 (Robotdammsugare) 6 5,83 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8845 (Robotdammsugare) 3 5,67 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8895 (Robotdammsugare) 7 8,25 (3) Inga priser
iRobot Roomba 780 (Robotdammsugare) 8 8,41 (21) Inga priser
Neato Robotics XV-15 (Robotdammsugare) 4 8,19 (25) Inga priser
Neato Robotics XV-25 (Robotdammsugare) 4 7,79 (18) Inga priser
Neato Robotics XV Signature Pro (Robotdammsugare) 4 6,7 (53) Inga priser
LG VR62601LV (Robotdammsugare) 0 (0) Inga priser
Neato Robotics XV Signature (Robotdammsugare) 3 6,67 (14) Inga priser
iRobot Roomba 880 (Robotdammsugare) 3 8,82 (90) Inga priser
Neato Robotics Botvac 85 (Robotdammsugare) 6 7,61 (27) Inga priser
Neato Robotics Botvac 75 (Robotdammsugare) 9 7,29 (6) Inga priser
Neato Robotics Botvac 70e (Robotdammsugare) 5 8,8 (9) Inga priser
Miele Scout RX1 (Robotdammsugare) 9 3,9 (19) Inga priser
Samsung Powerbot SR20H9051U (Robotdammsugare) 2 7,33 (2) Inga priser
Neato Robotics Botvac D85 (Robotdammsugare) 6 4,67 (35) Inga priser
Neato Robotics Botvac D75 (Robotdammsugare) 7 7 (1) Inga priser
Neato Robotics Botvac Connected (Robotdammsugare) 9 6,7 (39) Inga priser
Neato Robotics Botvac D5 Connected (Robotdammsugare) 7 6,55 (30) Inga priser
Neato Robotics Botvac D3 Connected (Robotdammsugare) 4 7,43 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 17 oktober 2007 - 09:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Är det någon som satt sig in i och kort kan dra vad det är för skillnader mellan "gamla" Roomba och 530 resp mellan 530 och 560 ... alltså vad får man för pengaskillnaden?

#202

Postad 17 oktober 2007 - 20:11

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
skillnaden mellan 530 o 560 är att 530 inte har schema styrd städning, + att den ska klara att städa tre normala rum medan 560 tar fyra rum. det är vad jag har fått fram, det kanske skiljer mer på dem men det är nog dom stora skillnaderna.

#203

Postad 18 oktober 2007 - 14:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Schemastyrning - innebär det att den kör tex fredagar 10-14 eller?
3 eller fyra rum - är det annat än en batterifråga?

#204

Postad 18 oktober 2007 - 15:08

H0gg3
  • H0gg3
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Fann nyss den här tråden. Även om det är en Romba-tråd så tänkte jag att ni kanske var intresserade att läsa ytterligare en rapport om Electrolux Trilobite.

Jag har haft den i snart ett år och är hypernöjd. Har en relativt liten lägenhet (ca 50kvm) och trillen fixar det med glans. Jag har faktiskt inte dammsugit med den gamla hederliga dammsugaren på ett år (jo förresten, jag har plockat fram den för att suga upp högar med spån och gipsdamm när jag satt upp nått på vägen eller snickrat lite). Ska snart flytta till en större 2:a så det ska bli intressant att se hur den klarar sig då.

Det jag gjorde var att innan jag startade Trilobiten första gången var att städa golvet ordentligt (för att få verkligen rent i alla hörn etc) och sedan programmerat den att köra en sväng varje dag (medans jag jobbar) samt att dra igång runt 0900 på helgerna så att jag inte ska sova bort hela dagen :wub:
Så även om den skulle råka missa nått litet område ena dagen så är det garanterat dammsuget där inom några dagar och eftersom den dammsuger så ofta hinner det aldrig växa till sig några dammråttor.

Det enda jag igentligen har emot den är priset som fortfarande är aningen svettigt, men eftersom jag verkligen avskyr att städa och är lite av ett teknikfreak såtycker jag ändå att det var värt det. Knastret från ultraljudet och det käcka R2D2 pipandet efter en färdig städning får mig fortfarande att dra på smilbanden.

#205

Postad 31 oktober 2007 - 21:11

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Schemastyrning - innebär det att den kör tex fredagar 10-14 eller?
3 eller fyra rum - är det annat än en batterifråga?

batteri frågan vet jag inte vad det beror på. men det står så när man läser om dom.
schemastyrd innebär att du kan ställa in 7 olika tider som den ska städa på. ex mån,onsd,fre 10:00
upp till sju olika tillfällen

#206

Postad 11 november 2007 - 21:45

Unregisterede5c69962
  • Unregisterede5c69962
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har funderingar på att beställa en Roomba 560 på Ebay men då får man ju nätagg för 110v med. Någon som har en Roomba ur 500-serien som kan kika vad själva laddstationen vill ha för spänning? Det borde ju gå att använda vilken batterieliminator som helst med rätt utspänning tycker jag.

#207

Postad 12 november 2007 - 11:24

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
En kort fråga: Klarar Roomba eller Trilobite av att göra rent under soffor och under matbordet (där det står stolar)? Om inte måste man ju ändå använda den gamla hederliga dammsugaren, och då försvinner ju meningen med en robot lite..

#208

Postad 15 november 2007 - 09:39

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Har funderingar på att beställa en Roomba 560 på Ebay men då får man ju nätagg för 110v med. Någon som har en Roomba ur 500-serien som kan kika vad själva laddstationen vill ha för spänning? Det borde ju gå att använda vilken batterieliminator som helst med rätt utspänning tycker jag.

Tjenare Stektflask.

Har tyävrr inget svar på din fråga men ville bara meddela att även jag är mycket intresserad av att importera in 560 från USA. Med rådande dollarkurs så kostar den mindre än hälften i USA just nu!! Sjuk skillnad... Problemet är väl bara att få hit den? Först tillkommer det väl en rejäl frakt och sedan riskerar den väl att fastna i tullen?
Finns det ingen som har ett företag som importerar mycket varor ifrån USA och som har lite tips eller vill hjälpa till?

#209

Postad 17 november 2007 - 13:54

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Har funderingar på att beställa en Roomba 560 på Ebay men då får man ju nätagg för 110v med. Någon som har en Roomba ur 500-serien som kan kika vad själva laddstationen vill ha för spänning? Det borde ju gå att använda vilken batterieliminator som helst med rätt utspänning tycker jag.


det står 22,5 v på laddstationen och sen är det en bild som visar att plus ska vara i mitten och minus ska vara den som omsluter hoppas att du förstår hur jag menar, sladden från eliminatorn är en hane med hål i

#210

Postad 18 november 2007 - 21:00

Unregisterede5c69962
  • Unregisterede5c69962
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Budade hem en 560 på E-bay i förra veckan, hoppas den smiter igenom tullen... Återkommer med rapport hur den fungerar när/om jag får hem den. Enligt kollisökningen har den iaf lämnat USA nu.

Edit: Nu har jag fått hem den och den funkar ju riktigt bra faktiskt! Blev lite dyrare än jag hade tänkt mig med tull och moms och grejer men 3200kr får jag väl vara nöjd med iaf. Angående laddaren så byggde jag om den så att den klarar 230v, hittade en beskrivning på nätet, bara att byta en konding i den så funkade det fint. Om det funkar i det långa loppet återstår väl att se antar jag.

Redigerat av Unregisterede5c69962, 25 november 2007 - 23:03.


#211

Postad 27 november 2007 - 11:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kul! Jag skulel beställa en 530 för någon evcka sedan. Visade sig att alla hänvisar till att den kommer i januari. Va' tusan ska jag då ge frugan i julklapp ... Betala upp till en 560?

#212

Postad 28 november 2007 - 12:25

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Kul! Jag skulel beställa en 530 för någon evcka sedan. Visade sig att alla hänvisar till att den kommer i januari. Va' tusan ska jag då ge frugan i julklapp ... Betala upp till en 560?



det är klart du ska ha en 560 för den kan du schemalägga att städa när du är borta, jag har en och det funkar skit bra den städade idag kom hem och det var rent o fint på golvet. min städar mån,onds,fre 10:00 på förmiddan. jag kan bara säga att den är helt suverän. snåla inte o köp 530 för den måste du starta själv. jag tömmer min roomba på skräp efter att den har städat på fredagen sen får man göra rent borstarna efter 2-3 veckor det tar 5min.

#213

Postad 28 november 2007 - 13:00

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Att schemalägga kräver att man själv har fasta tider och kan ha den framme. Jag har en fru som jobbar ojämna tider och ungar som ALDRIG skulle låta den ligga orörd framme de närmaste 3-5 åren. Dessutom kommer den att jobba på två våningar tills vi vet hur den funkart (och ev köper en per våning).
Användningen blir därför att man plockar fram den och slår igång den då man åker och ställer bort den då man kommer hem. Anser därför inte att det är värt att betala 35% extra.

Kul ändå att du är nöjd. Det är livande för oss ...

#214

Postad 29 november 2007 - 12:12

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Att schemalägga kräver att man själv har fasta tider och kan ha den framme. Jag har en fru som jobbar ojämna tider och ungar som ALDRIG skulle låta den ligga orörd framme de närmaste 3-5 åren. Dessutom kommer den att jobba på två våningar tills vi vet hur den funkart (och ev köper en per våning).
Användningen blir därför att man plockar fram den och slår igång den då man åker och ställer bort den då man kommer hem. Anser därför inte att det är värt att betala 35% extra.

Kul ändå att du är nöjd. Det är livande för oss ...


jag har själv två barn som är 3 o 5, men man får tala dem tillrätta och lura dem lite. vad det gäller olika arbetstider så jobbar jag själv 4skift. ibland är jag hemma när den är igång men den stör inte så mycket, visst låter den men jag blir ex, ej väckt av den när jag har jobbat natt o sover. men jag sover på övervåningen med stängd dörr och när jag är vaken så går man givetvis ner i källaren till biorummet och ser en film, och sen är det färdigt när man kommer upp. jag vill också ha en till övervåningen men den ska renoveras klart först. sen blir det en 560 till.

#215

Postad 05 december 2007 - 11:56

Unregistered4f71ba68
  • Unregistered4f71ba68
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Är 560 bättre på att "dammsuga" än dom övriga av Roombas självgående dammsugare?

Om man jämför med 420, nästan halva priset, suger då 420 hälften så bra? ;)


Och om man köper via Ebay, hur blir det då med strömmen till den, räcker det om man köper en adapter eller behövs det något annat?

#216

Postad 07 december 2007 - 20:21

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Liten rapport om Roomban (560)

Köpte den för ett tag på tretti (kanske 4 veckor sedan).

Sedan dess har den fungerat perfekt här hemma. Den kör måndag, onsdag, fredag i hall, kök, sovrum. De smutsigaste rummen mao. Ibland bärs den in i de övriga rummet för punktinsatser. Den kör fint och dockar sig själv när den är klar. Ett par gånger har den inte hittat tillbaks till dockan utan bara dött, batterislut...

Någon gång har den fastnat. Jag var tvungen att göra om en hel del för att göra huset Roomba vänligt, men jäklar vad det var värt det.

Efter en dammsugning så är det ganska mycket smuts i den. Stort smuts fastnar i ett fack och dammet i ett annat. Bägge två är superlätta att rengöra.

Ett missöde uptäcktes dock häromdagen, då den började äta upp sig själv. (en bit av hörnborsten hade lossnat och sugits upp.)

Helt klart är den dock ett SUVERÄNT köp!!! Många tummar upp också till www.tretti.se som levererade snabbt och bra!

#217

Postad 18 december 2007 - 21:56

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har också köpt mig en Roomba 560. Och jag är mycket positivt överraskad!
Jag köpte den mest för att jag är prylgalen. Men tänkte även efter att ha läst i en del forum att den säkert kan göra lite nytta också.
Och det har den gjort! Inte en smula under fötterna nu mer för tiden! Underbart!
Det enda som stör mig är att det är så få som säljer så få modeller. Sen när det gäller reservdelar så är det ju ännu värre!
Så jag har tagit saken i egna händer och kommer troligvis att börja importera Roomba och fler produkter från iRobot.
Detta pga att jag är mycket imponerad över Roombas resultat och att utbudet här i Sverige är så dåligt.
Vad tror ni om det? Kan det finnas en marknad för detta?
Personligen så tror jag det. Nu när en maskin kan fås för ett överkommligt pris till skillnad från Elektrolux och andra tillverkare. Det verkar som om Roomba är den maskin som ger mest kvalité och resultat för pengarna.
Jag kan varmt rekommendera Roomba!
Återkommer med mina företagsplaner.

Lite flummiga filmer jag gjort som ni kan slå ihjäl lite tid med:
http://www.youtube.c...h?v=Bcvab_bLJvE
http://www.youtube.c...h?v=b7Bg4JAbBV4
http://www.youtube.c...h?v=n3eBNo6uNek
http://www.youtube.c...h?v=GHfCiK76F0A
(Ja jag är lite flummig)

#218

Postad 20 december 2007 - 01:27

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag har också köpt mig en Roomba 560. Och jag är mycket positivt överraskad!
Jag köpte den mest för att jag är prylgalen. Men tänkte även efter att ha läst i en del forum att den säkert kan göra lite nytta också.
Och det har den gjort! Inte en smula under fötterna nu mer för tiden! Underbart!
Det enda som stör mig är att det är så få som säljer så få modeller. Sen när det gäller reservdelar så är det ju ännu värre!
Så jag har tagit saken i egna händer och kommer troligvis att börja importera Roomba och fler produkter från iRobot.
Detta pga att jag är mycket imponerad över Roombas resultat och att utbudet här i Sverige är så dåligt.
Vad tror ni om det? Kan det finnas en marknad för detta?
Personligen så tror jag det. Nu när en maskin kan fås för ett överkommligt pris till skillnad från Elektrolux och andra tillverkare. Det verkar som om Roomba är den maskin som ger mest kvalité och resultat för pengarna.
Jag kan varmt rekommendera Roomba!
Återkommer med mina företagsplaner.

Lite flummiga filmer jag gjort som ni kan slå ihjäl lite tid med:
http://www.youtube.c...h?v=Bcvab_bLJvE
http://www.youtube.c...h?v=b7Bg4JAbBV4
http://www.youtube.c...h?v=n3eBNo6uNek
http://www.youtube.c...h?v=GHfCiK76F0A
(Ja jag är lite flummig)



om du beställer hem borstar o filter så köper jag gärna av dig!
det som verkar gå åt mest är kantbosten. det har gått av två på min, men jag limmar dem men då blir dom ännu känsligare så dom har nog gått av fyra gånger redan
men sätt igång å beställ för jag behöver ett gäng borstar

#219

Postad 21 december 2007 - 23:15

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag kommer givetvis att informera er alla om jag kommer igång ordentligt med mina planer.
Jag har reggat en domän som snart kommer igång. Har även reggat ett företag som jag ska använda till detta ändamål.
Vill inte avslöja för mycket ännu om det inte blir något av det men jag har kommit långt gällande företag , moms, tull m.m. och börjar bli lite insatt i det hela.
Om ni har lust att snacka lite Roomba och andra produkter från iRobot så kan ni ta en titt här så länge.
http://robot.forumportal.se

CUL8R

#220

Postad 01 januari 2008 - 14:15

qungen
  • qungen
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag kommer givetvis att informera er alla om jag kommer igång ordentligt med mina planer.
Jag har reggat en domän som snart kommer igång. Har även reggat ett företag som jag ska använda till detta ändamål.
Vill inte avslöja för mycket ännu om det inte blir något av det men jag har kommit långt gällande företag , moms, tull m.m. och börjar bli lite insatt i det hela.
Om ni har lust att snacka lite Roomba och andra produkter från iRobot så kan ni ta en titt här så länge.
http://robot.forumportal.se

CUL8R

det låter bra att du har kommit så långt hoppas att det går bra så man kan börja köpa reservdelar snart, för roomban får gå hårt hemma. den är sanslöst bra trodde aldrig att den skulle vara så bra som dom faktiskt är
har reggat mig på det andra forumet nu hoppas det blir fart på det.

#221

Postad 02 januari 2008 - 21:09

mrjikad
  • mrjikad
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Budade hem en 560 på E-bay i förra veckan, hoppas den smiter igenom tullen... Återkommer med rapport hur den fungerar när/om jag får hem den. Enligt kollisökningen har den iaf lämnat USA nu.

Edit: Nu har jag fått hem den och den funkar ju riktigt bra faktiskt! Blev lite dyrare än jag hade tänkt mig med tull och moms och grejer men 3200kr får jag väl vara nöjd med iaf. Angående laddaren så byggde jag om den så att den klarar 230v, hittade en beskrivning på nätet, bara att byta en konding i den så funkade det fint. Om det funkar i det långa loppet återstår väl att se antar jag.



Hej,

Var hittade du den beskrivningen på nätet? Har du en länk vore det toppen, funderar själv på att hämta hem en.

Tack!

#222

Postad 05 januari 2008 - 16:03

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Budade hem en 560 på E-bay i förra veckan, hoppas den smiter igenom tullen... Återkommer med rapport hur den fungerar när/om jag får hem den. Enligt kollisökningen har den iaf lämnat USA nu.

Edit: Nu har jag fått hem den och den funkar ju riktigt bra faktiskt! Blev lite dyrare än jag hade tänkt mig med tull och moms och grejer men 3200kr får jag väl vara nöjd med iaf. Angående laddaren så byggde jag om den så att den klarar 230v, hittade en beskrivning på nätet, bara att byta en konding i den så funkade det fint. Om det funkar i det långa loppet återstår väl att se antar jag.



Hej,

Var hittade du den beskrivningen på nätet? Har du en länk vore det toppen, funderar själv på att hämta hem en.

Tack!

Vad står det på baksidan av din laddare? Jag köpte min Roomba 560 här i Sverige och vad jag kan få ut av det som står på min laddare så ska den kunna sättas in i vilket uttag som helst som har spänning mellan 100V-240V.

Bifogad fil(er)



#223

Postad 06 januari 2008 - 23:02

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nu har jag kommit ytterligare en bit på väg med mitt projekt.
Jag vill gärna höra kommentarer angående sidan http://www.gametrade.nu/myrobot
Både när det gäller hur informativ den är och vad ni tror om priserna?
All info finns inte där ännu men titta på just Roombaavdelningen.

Jag kommer att göra en provbeställning inom kort för att se hur det funkar, hur lång tid det tar och vad de faktiska kostnaderna blir när allt har kommit fram.
Då kommer jag även låta er andra Roombaägare beställa reservdelar.
Jag kommer att höra av mig till alla som är anmälda i mitt forum http://robot.forumportal.se när det blir dags för det.

#224

Postad 07 januari 2008 - 15:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Priserna veriak ok. En del, tex 560 tom riktigt bra. Dock så skulle jag personligen inte våga beställa så länge som garantireservationen gäller. :D

#225

Postad 07 januari 2008 - 18:59

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Det förstår jag. Jag skulle inte heller beställa en maskin med garantireservation.
Jag kommer inte heller att sälja några maskiner innan det är klart. Men jag kan plocka hem om någon absolut vill ha en fast utan min garanti. Nu tror jag iofs att iRobot har nåt slags supportcenter i Europa dit man kan vända sig men jag är inte helt säker.
Men jag funderar på att beställa hem en hel del tillbehör/reservdelar och börja sälja innan det med garantierna är i lås.

Vilka tillbehör/reservdelar är ni som är Roombaägare intresserade av?
Ta gärna och skriv en rad här http://robot.forumpo...ewtopic.php?t=6

Är det många utav er som har Roombas från 400 serien?

#226

Postad 13 januari 2008 - 09:11

deception
  • deception
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det förstår jag. Jag skulle inte heller beställa en maskin med garantireservation.
Jag kommer inte heller att sälja några maskiner innan det är klart. Men jag kan plocka hem om någon absolut vill ha en fast utan min garanti. Nu tror jag iofs att iRobot har nåt slags supportcenter i Europa dit man kan vända sig men jag är inte helt säker.
Men jag funderar på att beställa hem en hel del tillbehör/reservdelar och börja sälja innan det med garantierna är i lås.

Vilka tillbehör/reservdelar är ni som är Roombaägare intresserade av?
Ta gärna och skriv en rad här http://robot.forumpo...ewtopic.php?t=6

Är det många utav er som har Roombas från 400 serien?


Hej

Tror inte du kan avtala bort garantin(konsumentköplagen) på det sättet. Du är nog så illa tvungen att sälja med garanti.

Johan

Redigerat av deception, 20 januari 2008 - 18:20.


#227

Postad 20 januari 2008 - 20:31

Mammaspojke
  • Mammaspojke
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
ledsen ifall frågan redan har blivit ställd men hur fungerar den på tjockare matter?
Tänker främst på mattor som har lite längre "textilstrån" uppåt?

#228

Postad 20 januari 2008 - 21:27

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hur långa är de som du syftar på? Ryamatta är nog lite overkill.
Men jag har kört min hemma hos min mamma som har en halvlånghårig heltäckningsmatta. Cirka 1.5-2cm långa hår.
Det fungerar utmärkt.

Redigerat av Maggelito, 20 januari 2008 - 21:29.


#229

Postad 25 januari 2008 - 11:40

andersbj
  • andersbj
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hur långa är de som du syftar på? Ryamatta är nog lite overkill.
Men jag har kört min hemma hos min mamma som har en halvlånghårig heltäckningsmatta. Cirka 1.5-2cm långa hår.
Det fungerar utmärkt.


Jag har en Roomba 560 och den klarar av min ryamatta utan problem, den klarar t.o.m av den bättre än mina andra mattor eftersom den är så pass tung att roomban inte orkar flytta på den. Andra mattor har en tendens att bli ihoptryckta i något hörn.

Sammanfattningsvis måste jag säga att Roomban fungerar bättre än jag förväntade mig. Den kör varje vardag klockan 15 och när jag kommer hem vid fem tiden så är den klar och lägenheten är dammsugen och klar. ldrig har det varit så rent under sängar och soffor. Och den är en grymming på att hitta damm... även när lägenheten är manuellt dammtorkad, dammsugen och svabbad. Kör man romban så hittar den alltid något extra dammkorn att suga upp, oroväckande mycket hittar den faktiskt.

Köp en, jag är hur nöjd som helst.

Redigerat av andersbj, 25 januari 2008 - 11:43.


#230

Postad 29 januari 2008 - 21:15

Unregistered977e6882
  • Unregistered977e6882
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
En liten fråga: Hur hög/bred är denna tingest? Har inte lyckats hitta svaret på iRobots hemsida. Funderar på om den går in under mina soffor...

#231

Postad 31 januari 2008 - 14:40

mikaklin
  • mikaklin
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

En liten fråga: Hur hög/bred är denna tingest? Har inte lyckats hitta svaret på iRobots hemsida. Funderar på om den går in under mina soffor...

Bredd enligt RobotFAQ (http://www.roombareview.com/wiki): 34cm
Höjd: ca 9 cm

Jag har inte kontrollmätt själv, men det låter rimligt...

#232

Postad 01 februari 2008 - 23:16

andbjo
  • andbjo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag såg att Ellos har en robotdammsugare för 1500 spänn. någon som har testat?


--------------------------------------
http://www.eventguiden.se
http://www.merafriskvard.se

#233

Postad 21 februari 2008 - 13:32

spideer
  • spideer
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vad hände med företagsplanerna och importen?

#234

Postad 04 mars 2008 - 18:35

Maggelito
  • Maggelito
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Vad hände med företagsplanerna och importen?

Om du nu tänkte på det jag har skrivit så är jag äntligen i full gång och har maskiner klara för leverans.
Har redan skickat iväg ett par! :)
Så ni som är intresserade av att eventuellt köpa en Roomba är välkomna till www.yourobot.se

#235

Postad 11 mars 2008 - 20:32

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Vad hände med företagsplanerna och importen?

Om du nu tänkte på det jag har skrivit så är jag äntligen i full gång och har maskiner klara för leverans.
Har redan skickat iväg ett par! :lol:
Så ni som är intresserade av att eventuellt köpa en Roomba är välkomna till www.yourobot.se

Synd bara att du är dyrare än dom stora etablerade butikerna :(

#236

Postad 14 mars 2008 - 11:10

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har hållt på med import av iRobot robotar ett tag till vänner och bekanta, har en 4210 kvar till salu om någon är intresserad, dvs en Roomba Discovery Scheduler med två virtuella väggar, ett extra filter och laddstation. Den är schemaläggningsbar som ni diskuterat tidigare i tråden. Jag kan tyvärr inte lämna någon garanti, men hjälper gärna till om ni får strul.

Själv känner jag som nån tidigare sa i forumet att schemaläggningen är guld värd, anledningen till att jag köpte min(a) första robot var för att jag kände att jag blev förbannad varenda dag när jag kom hem och såg mina fyra katter ligga och lata sig med katthår på alla mattor och golv (håriga j*vlar) :D Iallafall, två timmar innan jag kommer hem från jobbet så kör roboten och jag kommer hem till ett gnistrande rent hem, och mitt humör håller sig på topp! B)

Har även en Scooba till övers om någon är intresserad. Min egen Scooba har jag att rengöra mitt köksgolv en gång i veckan, fungerar bra, på intorkat spill från matlagning, spis och matbord...

Båda är oanvändna, strömadaptern är modifierad för 220V, som jag även kan hjälpa er med om ni importerar själva, har små kits med nödvändiga komponenter... :D

Hör av er om ni är intresserade av något jag kan erbjuda i tråden eller via meddelande eller epost([email protected]).

Har någon av er andra erfarenhet av Dirt Dog:en? Min kör en underlig dans och lägger sedan av. Jag håller på med felsökning av sensorerna, men har inte hittat något än. Den går framåt ca. en halv meter och rycker från höger till vänster hela vägen, sen svänger den 180 grader och gör likadant åt andra hållet? Nån annan som vet?

Ha det gott!

/Kristian

#237

Postad 14 mars 2008 - 11:23

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Intressant, vad tar du för 4210?

#238

Postad 14 mars 2008 - 14:25

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
3000sek...
/Kristian

#239

Postad 14 mars 2008 - 16:09

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Har någon av er andra erfarenhet av Dirt Dog:en? Min kör en underlig dans och lägger sedan av. Jag håller på med felsökning av sensorerna, men har inte hittat något än. Den går framåt ca. en halv meter och rycker från höger till vänster hela vägen, sen svänger den 180 grader och gör likadant åt andra hållet? Nån annan som vet?

Ha det gott!

/Kristian


sådär gör min precis när den åker längs med en vägg, han "parerar" vänster/höger hela tiden och åker längs med väggen, det låter helt klart som att det är "motion-sensorerna" som spökar, den tror att den åker bredvid en vägg!

#240

Postad 16 mars 2008 - 10:16

peternn
  • peternn
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Har läst igenom hela denna tråden nu och är jäkligt sugen på att köpa en Roomba 530. ;)

Jag funderade på Roomba för flera år sedan men blev avskräckt då av många recensioner där det stod att den hade så liten smutsbehållare att den inte ens klarade av ett helt rum innan behållaren var full.
Dessutom var det mycket problem med hår och sånt som fastnade i "rullarna" och var väldigt svårt att ta bort.

Känner ni som har haft Roomba ett tag igen dessa problem eller är de lösta nu i de nyare modellerna?

#241

Postad 17 mars 2008 - 09:00

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

den hade så liten smutsbehållare att den inte ens klarade av ett helt rum innan behållaren var full.


Kan bara svara för den äldre modellen. Jag har som sagt fyra katter hemma, samt kamin som uppvärmning= mycket skit på golvet. Om jag inte dammsuger på en vecka så visst, då är det MYCKET skit i lådan, samt att dammfiltret är knökfullt, men tanken är ju att man ska köra lite oftare. Behållaren har nog aldrig varit HELT full...

Dessutom var det mycket problem med hår och sånt som fastnade i "rullarna" och var väldigt svårt att ta bort.


Ja visst, så är det ju, och man måste rengöra rullarna lite då och då, men det är ändå mindre jobb, och roligare än att dammsuga... Sen beror det ju på hur mycket hår som alstras hemma, är man skallig och bor ensam, så kommer du inte att ha problem med hår på rullarna... :lol:

Känner ni som har haft Roomba ett tag igen dessa problem eller är de lösta nu i de nyare modellerna?


Vet inte hur det är i de nyare modellerna, troligen samma, iRobot har ju t.om. tagit fram ett speciellt verktyg för rensning av borstar och rullar... Men som sagt det är inte ett stort problem...

/Kristian

#242

Postad 20 mars 2008 - 13:42

Erik67
  • Erik67
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Någon som har testat denna? http://www.metapo.co...e/cleanmate.php
Både billigare och bättre än Roomba enligt åtminstone en av testerna som presenteras.

#243

Postad 20 mars 2008 - 23:34

peternn
  • peternn
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag fick min Roomba 530 idag och den står just nu på sin långa 16 timmars förstaladdning.
Ska bli väldigt spännande att testa den imorgon bitti..

Aldrig förut har jag längtat efter att få dammsuga ;)

#244

Postad 26 mars 2008 - 13:14

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Någon som har testat denna? http://www.metapo.co...e/cleanmate.php
Både billigare och bättre än Roomba enligt åtminstone en av testerna som presenteras.


Man ska nog akta sig för att lita på recensioner för en produkt på tillverkarens egna hemsida, kan vara NÅGOT missvisande :)

Här är ett amerikansk sida som recenserar och diskuterar robotar (inte bara iRobot), och där kan du läsa denna recensionen:
http://www.roombarev...s/cleanmateqq1/

Det är för QQ-1 hittade ingen recension för QQ-2...

#245

Postad 26 mars 2008 - 13:18

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
En fråga om Scooba...

Är det någon här som använder den? Själv har jag en som jag använder flitigt i mitt kök, fungerar underbart.

Men det jag undrar är vad ni andra som använder den använder för rengöringsmedel i den? Jag ställde mig på rengöringsavdelningen med min lilla flaska med Clorox som följde med, och letade efter liknande ingredienser i de som fanns där. Det jag hittade som passade mest in på innehållsförteckningen var Euroshoppers fönsterputs :) Så den kör jag med nuförtiden, och det fungerar väldigt bra, men jag vill gärna veta om ni andra har några andra medel ni använder?

/Kristian - har fortfarande en Scooba över om nån är intresserad :blink:

#246

Postad 27 mars 2008 - 02:08

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Rätt sugen på en Roomba 560 men så är det där med katten vars päls nog består av yttre nervtrådar.
Bokstavligen talat skitnervös!
Så där startar Roomban, katten får ett nervöst anfall och lägger av och sen Roomban som kör över... ja ni fattar! :D

#247

Postad 11 april 2008 - 07:36

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Är i köpartankar och funderar om man ska välja en 530 eller 560.

Finns det något som gör att det är värt att betala nästan 1000 kr mer för 560n?
Vet av schemaläggningen och lighthouse.
Är det något mera?

#248

Postad 22 april 2008 - 10:29

andersbj
  • andersbj
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Är i köpartankar och funderar om man ska välja en 530 eller 560.

Finns det något som gör att det är värt att betala nästan 1000 kr mer för 560n?
Vet av schemaläggningen och lighthouse.
Är det något mera?


Schemaläggningen är nummer ett. varför skulel du vilja dammsuga när du är hemma? det är mycket skönare att dammsuga när du inte är hemma. Min roomba går varje vardag vid 15 och är klar runt 16:30 och jag komemr hem 17:00 till ett nystädat hem. Väldigt skönt. Lighthouseen är väldigt bra hjälpmedel dels för att hjälpa roboten att hitt ahem men också för att se till att vissa ytor blir rena på ett effektivare sätt.

#249

Postad 23 april 2008 - 07:37

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Hur bra är Roomba på att suga upp jord och smågrus som kommer in nu på våren ?
Klarar den att dammsuga en lägenhet på 100 kvadrat ?
Är lite less på att dammsuga nu när jag flyttat till större lägenhet. Antar dock att man så klart är tvungen att dammsuga i hörn och så där Roomba inte kommer åt. Känns som det blir att man skaffar denna dyrare modellen iaf ;)

#250

Postad 23 april 2008 - 11:32

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Hur bra är Roomba på att suga upp jord och smågrus som kommer in nu på våren ?
Klarar den att dammsuga en lägenhet på 100 kvadrat ?
Är lite less på att dammsuga nu när jag flyttat till större lägenhet. Antar dock att man så klart är tvungen att dammsuga i hörn och så där Roomba inte kommer åt. Känns som det blir att man skaffar denna dyrare modellen iaf ;)


Inga problem där inte. Man ska komma ihåg att Roomban för och främst inte suger utan borstar, det som inte borstarna tar suger den upp. I suguppsamlaren hittar man mest damm, men i bortsuppsamlaren kan man hitta det mesta.
Jag har runt 80 m2 på nedervåningen och det går bra, men jag ser tendensen hos Roomban att spendera mer tid där det finns många hinder, och lite mindre tid i hall och öppna ytor. Fyrarna förlänger gångtiden till ca 35 minuter per zon, utan fyrar går den i någon timme.

Vad gäller 560 och fyrar så funkar det bra i princip, men jag har blivit tvungen att reseta min ibland, då den slutat känna igen laddstationen, och bara sett fyrarna som virtuella väggar. Måste man reseta ibland så är ju inte schemaläggningen särskilt avlastande...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.