Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

  1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

    Procent av omröstning: 0.87%

  2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

    Procent av omröstning: 4.76%

  3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

    Procent av omröstning: 18.47%

  4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

    Procent av omröstning: 4.91%

  5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

    Procent av omröstning: 8.80%

  6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

    Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

#201

Postad 03 juli 2008 - 16:37

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

DVD funkar fortfarande, dessutom så är blu-ray filmerna på tok för dyra och bilden är inget man tappar hakan av precis. VHS till DVD var ett stort steg men DVD till blu-ray är inget man direkt blir super imponerad av precis.

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?

#202

Postad 03 juli 2008 - 16:47

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Sen att tro att nedladdningen inte drabbar skivbutiker/filmuthyrare och dyl är ju befängt.

Det gör det självklart, precis som import. Snart kommer det nog bara gå köpa skivor i stormarknader och på nätet.

#203

Postad 03 juli 2008 - 16:50

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?

Han kanske tillhör en av alla dem som tycker en films största kvalitéer inte ligger i upplösningen? :)

#204

Postad 03 juli 2008 - 17:04

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?

Det kanske va värstingen på den tiden??
det är många som har Hd-resdy skärmar(inte jag) och lagt ut mycke pengar på det
ska dom uppgradera igen,,,,o kanske bli "blåsta" igen.
Du vet tekniken går framåt och upplösning är inte allt.
Din Sharp skärm är juh ingen höjdare precis på sd, så skulle jag kolla
bara på basutbudet på tv så skulle jag inte rekomendera nån att ta den.
Undrar vem som egentligen blivit "blåst" :)

Redigerat av passan1, 03 juli 2008 - 17:12.


#205

Postad 03 juli 2008 - 17:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?


Och du tillhör uppenbarligen dom som tror att kvaliteten mäts bäst i pixlar.

Du har aldrig funderat över varför man gör en så stor affär av att 1080 är större än 720? Pedagogik, det är jätteenkelt att förklara. Ungefär som att kamerans kvalitet mäts i megapixlar. Det finns jättebra skärmar med 720 upplösning och ganska dåliga med 1080 precis som den omvända också gäller ibland. Men då får man titta på bilden, inte i specen.

#206

Postad 03 juli 2008 - 17:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?

Tragisk kommentar. Om du nu tror att "vi" på forumet luras när vi förespråkar total bildkvalité framför att tv:n nitiskt måste vara Full HD så kanske du kan ta en av den mest korrekta TV-test sidan på allvar?

Enligt HDTVtest så är förvisso i dagsläget världens bästa platt-tv en Full HD tv - Pioneer PDP-LX508D. Men redan på andra plats finner du en HD-Ready TV - Pioneer PDP 508XD.

Fundera en stund på hur det är möjligt...

Jonsod

#207

Postad 03 juli 2008 - 17:46

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

DVD funkar fortfarande, dessutom så är blu-ray filmerna på tok för dyra och bilden är inget man tappar hakan av precis. VHS till DVD var ett stort steg men DVD till blu-ray är inget man direkt blir super imponerad av precis.

Om vi pratar tv-apparater håller jag med dig. Men när vi går upp till större bildformat som projektordukar (+90"), då vill jag påstå att skillnaden är väldigt stor. Jämförelsen skall naturligtvis göras med material av god kvalité.

Jonsod

#208

Postad 03 juli 2008 - 17:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Har man rätt utrustning...jämför en av de bättre blu -rayfilmerna med samma på DVD... så är det stor skillnad på DVD och Blu -ray. I vissa fall mycket stor skillnad.

Men det finns även dåliga Blu -ray och det finns framför allt dåliga tv apparater.

Maveric

#209

Postad 03 juli 2008 - 17:54

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Återigen, nerladning är inget för de som vill ha en filmsamling, eller för de som sätter kvaliteten högst, förstår inte varför vissa inte kan se saker i gråskala utan bara i extremer...


Varför inte?

Det är bara retro att ha filmen på disc, byta disc så fort man ska se annan film, så gammaldags och ute men framförallt obekvämt.

Jag föredrar att det kommer ordentligt med laglig nedladdning så man kan ha filmen på hårddisken istället.

#210

Postad 03 juli 2008 - 18:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Nackdelen med laglig nerladdning .. kan vara att de strippar filmerna på de bättre ljudformaten och att man inte kan välja. Så sker redan med Blu -ray filmer ... Rambo är ett exempel som tagits upp i bluraytråden.

Däremot kan man faktiskt olagligt ladda ner Rambo precis som filmen skall vara och är på US utgåvan.

Så jag tror aldrig att det som är lagligt kommer att vinna över det olagliga .. så länge man försöker
lura kunderna på halva kakan.

Maveric

#211

Postad 03 juli 2008 - 18:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?


Du svarade inte på min fråga.

Jobbar du på Elgiganten?

#212

Postad 03 juli 2008 - 18:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Ja, ha, så du tillhör en av alla dem så har blivit lurad att köpa en lågupplöst HD-Ready-TV?


Att köpt Panasonic TH-42PA50 för tre år sedan är väl inte att ha blivit lurad, eller hur?

#213

Postad 03 juli 2008 - 18:30

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
Nope, jag blev inte lurad, bilden är kanon på HD-signaler (xbox 360), Det är mycket bättre bild på min lågupplösta plasma än min kompis HD-ready LCD-TV. Så min lågupplösta plasma håller hög kvalite´ :).

#214

Postad 04 juli 2008 - 12:31

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Att köpt Panasonic TH-42PA50 för tre år sedan är väl inte att ha blivit lurad, eller hur?

Äh ignorera trollet. Han tjatar om samma sak hela tiden utan att ha koll på läget.

/Pär

#215

Postad 04 juli 2008 - 12:44

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Hela tråden borde låsas, den grundläggande frågeställningen är ju så flamebait:ig så det är inte sant.
Hela tonen är ju "haha, BD säljer inte som smör i solsken under sitt första år, det tycker jag är bra för att jag är ett HD-DVD-troll!"

#216

Postad 04 juli 2008 - 13:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Hela tråden borde låsas, den grundläggande frågeställningen är ju så flamebait:ig så det är inte sant.
Hela tonen är ju "haha, BD säljer inte som smör i solsken under sitt första år, det tycker jag är bra för att jag är ett HD-DVD-troll!"


+1

Håller VERKLIGEN med.

#217

Postad 05 juli 2008 - 08:13

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

+1

Håller VERKLIGEN med.


Då har ni nog missat poängen med frågan jag ställde.
"Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. "
Vilket jag skrev. De var en fråga för att stilla nyfikenhet varför "sony" hade misstolkat så mycket. Tycker det är huvudriktningen också. Då jag kan jag ej förstå er, vad som är problemet ? om ni är ej intresserad varför läser ni det? Ingen som tvingar läsa om ni tycker det är "flamebait:ig" :o

#218

Postad 05 juli 2008 - 08:38

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

DVD funkar fortfarande, dessutom så är blu-ray filmerna på tok för dyra och bilden är inget man tappar hakan av precis. VHS till DVD var ett stort steg men DVD till blu-ray är inget man direkt blir super imponerad av precis.



Undra hur många som delar din åsikt om att det inte är så stor skillnad mellan DVD & Blu-ray i bildkvalitè !?


Mvh

#219

Postad 05 juli 2008 - 09:31

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Undra hur många som delar din åsikt om att det inte är så stor skillnad mellan DVD & Blu-ray i bildkvalitè !?


Mvh


De kan jag vara överens med. De kan jag ej förstå varför det är INTE skillnad. Helt klart man ser svettdroppar, skäggstubb, myggor som flyger runt. vattendroppar som ligger klart på bladen med mera. Jag blidde så förtjust o fick "köp begär" när jag fick tips att checka "toshiban". Han berättade de använder Toshiban till att övertala folk att köpa en viss TV. Den ena tv de ville sälja var toshiban spelade upp en DVD. Den tv som de ej ville sälja spelade upp samma dvd skiva på en valig DVD spelare. Sagt o gjort folk trodde just den TV som hade bättre bild var bättre TV. Vilket ledde de sålde fler TV av den sorten de hade större vinst på. Jag blidde också så ställd när jag fick jämnförelsen mellan toshiba o vanlig DVD spelare( panasonic)

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 05 juli 2008 - 09:32.


#220

Postad 05 juli 2008 - 09:49

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

De kan jag vara överens med. De kan jag ej förstå varför det är INTE skillnad. Helt klart man ser svettdroppar, skäggstubb, myggor som flyger runt. vattendroppar som ligger klart på bladen med mera. Jag blidde så förtjust o fick "köp begär" när jag fick tips att checka "toshiban". Han berättade de använder Toshiban till att övertala folk att köpa en viss TV. Den ena tv de ville sälja var toshiban spelade upp en DVD. Den tv som de ej ville sälja spelade upp samma dvd skiva på en valig DVD spelare. Sagt o gjort folk trodde just den TV som hade bättre bild var bättre TV. Vilket ledde de sålde fler TV av den sorten de hade större vinst på. Jag blidde också så ställd när jag fick jämnförelsen mellan toshiba o vanlig DVD spelare( panasonic)

Att försäljare manipulerar bilden på sina tv-apparater (men även annan teknik) för att sälja just den tv som ger bäst förtjänst är tyvärr vanligare än man tror. Branschen är hård och många tar till alla medel för att tjäna lite extra. Det gäller att vara observant och ifrågasätta försäljarnas allt för ofta påhittade och felaktiga försäljningsargument.

Jonsod

#221

Postad 05 juli 2008 - 09:55

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

DVD funkar fortfarande, dessutom så är blu-ray filmerna på tok för dyra och bilden är inget man tappar hakan av precis.
VHS till DVD var ett stort steg men DVD till blu-ray är inget man direkt blir super imponerad av precis.



Att tv-handlare försöker blåsa folk är inget nytt men att påstå något som detta ovan finner jag inte någon bra förklaring på !


Mvh

#222

Postad 05 juli 2008 - 10:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0
Nja, Raynilsson skriver inte att det inte är någon skillnad mellan DVD och BD, han är bara inte superimponerad av den bild som BD ger i förhållande till DVD. Många som har citerat inlägget får det att låta som om Raynilsson påstår att det inte är någon skillnad mellan DVD och BD.

Min åsikt som jag bestämt står fast vid är att skillnaden mellan DVD och BD är stor men att det krävs större bildskärmar för att kunna ta till vara på den ökade bildkvalitén. När man jämför en DVD och en BD på en 37" tv så blir inte jag heller superimponerad av BD, jag kan helt enkelt inte tillgodogöra mig hela upplösningen på en sådan liten skärm om jag inte sitter väldigt nära skärmen. Och att sitta 1 m från en tv anser inte jag vara det normala. Däremot när vi ökar bildytan och får en riktigt stor bild (absolut minimum 50"), ja då kan BD imponera stort i jämförelse med DVD.

Jag gissar på att Raynilsson inte har sett BD på större bildskärmar och av det skälet kan jag förstå hans åsikter.

MVH
Jonsod

#223

Postad 05 juli 2008 - 11:44

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Jag tycker skillnaden är klart märkbar redan på 42-tum (som jag har hemma). Visst, det är ingen "tappa hakan"-skillnad, men när man sett några BD-filmer, och sedan går tillbaka till DVD känns det som att något blivit fel på ögonen. :)
Detta kan även mina föräldrar intyga. Första gången de såg en Blu-rayfilm hemma hos mig tyckte de inte att det var något speciellt, men när de kom hem till sig, och började kolla på DVD igen...

Jag tycker jag har märkt ett ganska ökande intresse för Blu-ray senaste tiden. Förut fanns bara ett fåtal filmer för typ 300 spänn på sidor som Discshop, CDON och liknande. Idag har dessa sidor en mängd BD-filmer, och många av dem för 150-200 spänn. Det är fortfarande inte "DVD-billigt" för Svensson, men priserna går helt klart nedåt, och filmutbudet börjar öka massor.
Fasen, t.o.m elektronikbutiker som Elgiganten, ONOFF och Siba börjar få in lite filmer (även fast de oftast är mycket dyrare än på nätet).

Redigerat av Unregistered9a177c31, 05 juli 2008 - 11:54.


#224

Postad 05 juli 2008 - 14:25

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Jag var på semester i Frankrike nyligen och där finns BD discar på alla stora matlador att köpa så det verkar mer utbrett utomlands, dock kostar filmerna mellan 25-30 euro därnere.

#225

Postad 08 juli 2008 - 11:24

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

I juni släpptes också siffror som visade att blu-ray är en större succé än dvd var på sin tid. Tre år efter blu-ray lanserades har tio miljoner spelare sålts (inklusive PS3), försäljningen av dvd-spelare efter tre år var bara 1,5 miljoner.

http://www.prylporta...112035-644.html

#226

Postad 08 juli 2008 - 11:43

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

http://www.prylporta...112035-644.html

Ok, kul att det går bra för BD och PS3. Måste dock citera det som går mot EMA:s nya rapporten i artikeln:

"Men frågan är hur tillförlitliga EMA:s blu-ray-siffror är. En undersökning från augusti 2007 gjord av NPD, ett av USA:s ledande undersökningsföretag, visade nämligen att 60 procent av Playstation 3-ägarna inte hade en aning om att deras konsol klarade blu-ray."

Nog har jag sett en del korkade amerikaner men om 60% av köparna till ett PS3 helt missat att den kan köra BD så är minsann det folket bra mycket dummare än vad jag trodde. Det måste väl ändå vara så att NPD:s undersökning det är fel på, åtminstone får man väl hoppas på det för amerikanarnas skull. ;)

#227

Postad 08 juli 2008 - 12:11

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
@jonsod76: Förvisso kanske användandet är sisådär, men antalet sålda Blu-rayspelare inkl.PS3 i jämförelse med DVD är ju det intressanta i den artikeln.
Särskilt med tanke på trådens ämne ;) .....

#228

Postad 08 juli 2008 - 12:32

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

@jonsod76: Förvisso kanske användandet är sisådär, men antalet sålda Blu-rayspelare inkl.PS3 i jämförelse med DVD är ju det intressanta i den artikeln.
Särskilt med tanke på trådens ämne :D .....

;)
Ok, men NPD:s undersökning talar imot EMA:s undersökning. Detta tas upp i artikeln och borde vara av högsta intresse. Någon (eller båda) av undersökningarna är fel, vilket även det tas upp i artikeln.

Mitt inlägg syftade till att NPD:s undersökning borde vara missvisande och detta har väl för i allt i världen i allra högsta grad med trådens ämne att göra. :P

Edit: Vill klargöra att det var NPD:s rapport som var orsaken till att denna tråd skapades.

Redigerat av jonsod76, 08 juli 2008 - 16:25.


#229

Postad 08 juli 2008 - 12:40

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
ok bara så ni vet, nedladdingen ÄR skälet till att musikbranschen gått åt skogen.
år 2000 var musikbranschens största år någonsin, inget har hänt efter det som motiverar någon form av nedgång överhuvudtaget. tvärtom så är nog musikintresset i världen på alltime high. trots det har minst 50% av svenska skivförsäljningen försvunnit, medans folk har tusentals låtar o album i sina mp3 spelare... you do the math...
Och så läggs det ner skivaffärer som bara den, och för varje affär så är det ett antal personer som får sparken, och dessa är inte musiker och dom har inget med "dom hemska skivbolagen" att göra.

illegal nedladdning gör stor skada. och det gör att det som säljs måste säljas ännu dyrare för att täcka förlusterna och det drabbar oss som inte laddar ner och så vips är man inne i en stor negativ spiral.

så snälla, sluta ladda ner o köp det ni vill ha istället så vi alla kan få billiga filmer och musik! ( det kommer dock aldrig bli gratis att få ta del av andra människors arbete, ingen KAN jobba gratis, då överlever man inte!)

#230

Postad 08 juli 2008 - 12:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Min åsikt som jag bestämt står fast vid är att skillnaden mellan DVD och BD är stor men att det krävs större bildskärmar för att kunna ta till vara på den ökade bildkvalitén.


Det är inte bara större skärmar som ger upplevelsen av mycket bättre bild från BD
Det är även ett måste att man kallibrerar sin skärm rätt och riktigt.
Många klarar inte av det och många vet inte ens vad det betyder.

Maveric ;)

#231

Postad 08 juli 2008 - 12:56

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Det är inte bara större skärmar som ger upplevelsen av mycket bättre bild från BD
Det är även ett måste att man kallibrerar sin skärm rätt och riktigt.
Många klarar inte av det och många vet inte ens vad det betyder.

Maveric :P

Såklart... ;)

Redigerat av jonsod76, 08 juli 2008 - 12:57.


#232

Postad 08 juli 2008 - 14:33

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

ok bara så ni vet, nedladdingen ÄR skälet till att musikbranschen gått åt skogen.
år 2000 var musikbranschens största år någonsin, inget har hänt efter det som motiverar någon form av nedgång överhuvudtaget. tvärtom så är nog musikintresset i världen på alltime high. trots det har minst 50% av svenska skivförsäljningen försvunnit, medans folk har tusentals låtar o album i sina mp3 spelare... you do the math...
Och så läggs det ner skivaffärer som bara den, och för varje affär så är det ett antal personer som får sparken, och dessa är inte musiker och dom har inget med "dom hemska skivbolagen" att göra.

illegal nedladdning gör stor skada. och det gör att det som säljs måste säljas ännu dyrare för att täcka förlusterna och det drabbar oss som inte laddar ner och så vips är man inne i en stor negativ spiral.

så snälla, sluta ladda ner o köp det ni vill ha istället så vi alla kan få billiga filmer och musik! ( det kommer dock aldrig bli gratis att få ta del av andra människors arbete, ingen KAN jobba gratis, då överlever man inte!)


Visst har nedladdningen en del av de går dåligt. Men de grävde litte grann av sin egen grav. Ibörjan av 90 talet fick jag jobba 3 timmar nästan för betala en skiva. Många redan då gnällde, de var för tokt dyrt. Men bolagen sade - so what! Vill ni lyssna på musiken får ni betala. Sedan drog de upp en jäkla massa saker varför priserna måste höjas. I dag är det nere nästan 1 ½ timme för en skiva. Hur kan de komma sig att d elyckas pressa priserna?? De var omöjligt början på 90 talet. Sedan tro jag knappast de lär sänka priserna om vi hade köpt mer lagligt. Eftersom de kommer hitta en ursäkt, för hålla priserna uppe. Bra bevis på de är är ju filmkanalerna lovade de skulle sänka priserna på korten bara piratkorten försvann. Vad hände? ju priserna sänktes aldrig , även de blidde nästan omöjligt knäcka korten.
Sedan att massa musikaffärer stängs bero mycket också på internet. Jag köper nästan bara via nätet idag, allt från musik till filmskivor. Vet ej senast jag köpte skiva i en butik. Sedan finns ju nerladddning på lagligt viss som ökar jätte mycket, så mycket så många nya aktörer dyker upp. Så där skapas nya många nya jobb. Det är nya tider nya seder som kommer fram. Men visst har nerladdning av musik o film stor orska de går ej så bra. Men ej hela orsaken , långt därifrån. ;)

#233

Postad 08 juli 2008 - 14:41

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0
När jag vart på Nova i lund häromdan hade flera butiker BDfilmer för 150 spänn. Det kallar jag bra pris. Nu väntar jag bara på att få lönen så jag kan få mina favoritfilmer i finfin kvalitet. ;)

#234

Postad 08 juli 2008 - 14:41

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

  • 1 220 inlägg
  • 0
Fattar helt ärligt inte trådrubriken. Jag jobbade själv i tv/radio branschen när DVD kom och det tog många år från de första DVD spelarna för 5000-6000kr kom (dagens pengavärde 6000-7000kr) kom till det blev en Svensson produkt. Har ni som påstår att blu ray är dött någon större historisk syn på det hela? Trodde ni att DVD slog ut VHS på 1 år? Jag säger inte att blu ray kommer bli lika stort som DVD eftersom det finns andra medieformer nu men att dödsförklara det efter ett år då försäljningen ökar i snabbare takt än DVD är ju bara pinsamt!

#235

Postad 08 juli 2008 - 14:48

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

När jag vart på Nova i lund häromdan hade flera butiker BDfilmer för 150 spänn. Det kallar jag bra pris. Nu väntar jag bara på att få lönen så jag kan få mina favoritfilmer i finfin kvalitet. ;)


150kr för en blu-ray är bra pris. Tycker att blu-ray är något för dyrt än, dom flesta tar ju 230-250kr för en film. Annars är det ju bara köpa från utlandet som gäller.

Till och med på tradera där man tycker att dom ska vara billiga så är dom svindyra också.

Redigerat av New Player, 08 juli 2008 - 14:50.


#236

Postad 08 juli 2008 - 17:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 425 inlägg
  • 0

Till och med på tradera där man tycker att dom ska vara billiga så är dom svindyra också.


Är mycket mygel på Tradera.
Begagnade filmer som nästan blir lika dyra som nya när auktionerna går mot sitt slut :)

Sen vill jag bara spöa upp dom som tydligt köper en massa filmer för ca. 150 spänn på Axelmusic och sen säljer dom för nästan det dubbla på tradera.

Va nån idiot som lagt upp Rambo boxen, som kostar ca 260 spänn på Axelmusic, och skulle ha hutlösa 450 + frakt för den.

Borde ta med Boris och göra hembesök hos sånt mygel folk :P

#237

Postad 08 juli 2008 - 19:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Fattar helt ärligt inte trådrubriken. Jag jobbade själv i tv/radio branschen när DVD kom och det tog många år från de första DVD spelarna kom till det blev en Svensson produkt.


Tror inte många på detta forumet precis hade börjat skolan då .. om de ens kommit ur vaggan :)

Vilket jag tror är största anledningen till att de inte kan se sambandet ..

Maveric :P

#238

Postad 08 juli 2008 - 20:00

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Fattar helt ärligt inte trådrubriken. Jag jobbade själv i tv/radio branschen när DVD kom och det tog många år från de första DVD spelarna för 5000-6000kr kom (dagens pengavärde 6000-7000kr) kom till det blev en Svensson produkt. Har ni som påstår att blu ray är dött någon större historisk syn på det hela? Trodde ni att DVD slog ut VHS på 1 år? Jag säger inte att blu ray kommer bli lika stort som DVD eftersom det finns andra medieformer nu men att dödsförklara det efter ett år då försäljningen ökar i snabbare takt än DVD är ju bara pinsamt!


Världen är full av bittra männsikor.

#239

Postad 08 juli 2008 - 20:08

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Världen är full av bittra männsikor.


Särskillt HD-DVD folket :)


Mvh

#240

Postad 08 juli 2008 - 20:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Världen är full av bittra männsikor.


Särskillt HD-DVD folket :)


Man kan ha en viss förståelse ..
För det första var det många så kallat "trovärdiga" personer som gick först i HD DVD ledet
och som rekomenderade formatet som det bästa och enda valet .. Sedan köpte de både spelare
och en massa filmer för dyra pengar ..

Vissa känner sig nog lurade av de vise .. som visade sig vara mer för konsten än vad de förstod
marknaden. Personligen trodde jag mer på HD DVD som förmat men lade ganska snabbt min röst
för BD .. då det var ganska givet att de skulle dra längsta strået. Allt talade för det .. om vi pratar
"marknadskrafter"

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 08 juli 2008 - 20:35.


#241

Postad 08 juli 2008 - 21:00

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Man kan ha en viss förståelse ..

Maveric :)



Problemet är är väl att vissa människor och särskillt kanske HD-DVD folket som verkar tycka att nu när Blu-ray vann så skulle alla springa och köpa det nya och det bästa formatet men så blev det inte!
Då är man väldigt snabb på att hacka på Blu-ray för att det inte är bästa formatet, att intresset är svalt, att HD-DVD skulle ha sålt bättre bla bla bla men det visar väl hur vissa människor inte förstår hur detta fungerar!
Att när ett nytt format kommer så byts inte det förlegade format ut direkt pga av många olika faktorer!

Kanske dags för vissa människor att söka på hur det gick till och hur långt tid det tog för DVD att ersätta VHS!


Mvh

Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 08 juli 2008 - 21:06.


#242

Postad 08 juli 2008 - 21:36

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Särskillt HD-DVD folket :)


Mvh

Vad tillför du då debatten med sur galla? Väx upp.

#243

Postad 09 juli 2008 - 00:46

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

:)
Ok, men NPD:s undersökning talar imot EMA:s undersökning. Detta tas upp i artikeln och borde vara av högsta intresse. Någon (eller båda) av undersökningarna är fel, vilket även det tas upp i artikeln.

Mitt inlägg syftade till att NPD:s undersökning borde vara missvisande och detta har väl för i allt i världen i allra högsta grad med trådens ämne att göra. :P

Edit: Vill klargöra att det var NPD:s rapport som var orsaken till att denna tråd skapades.


Naturligtvis är det något fel i EMA undersökningen då BD Branchen säger att det har gått 2 sålda BD spelare per såld BD film.
Att jämföra totalt antal sålda BD spelare med PS3 som den stora motorn och påstå att detta är en jättesucce för BD är patetiskt. Det är samma sak som att säga att SACD/DVD-Audio är en jätteframgång tack vare alla DVD spelare med dessa funktioner som sålts.

Skulle tro att många som behövt en ny DVD-spelare har lagt på lite pengar o köpt en DVD med BD funktion för att vara "framtidssäkra" men väntar fortfarande på att utbud o priser ska falla.

Vad marknaden behöver är en DVD spelare med basic BD function (Play, stop, pause och vanligt DD 5.1 skulle räcka lååååångt) som ligger runt tusenlappen. Detta skulle kunna kapa åt sig en stor del av dagens DVD-spelar försäljning och skapa ett visst intresse för BD i allmänhet.
Antar att vi behöver lite Kinesiska krafter bakom en sådan strategi, tyvärr så håller ju BD-internsjälvbeundrarklubb detta borta för att dom själva ska kunna skumma av marknaden.

Kan inte heller låta bli att kommentera snyftisen om att nedläggningen av skivaffärer är så tragisk. Helt tydligt är inte marknaden beredd att betala för dyra non-value adding mellanhänder. Distributionskostnader skall alltid minimeras och mellansteget är postorder fram tills dess att vi har en utbredd stabil infrastruktur för streaming o nedladdning (finansierad på något sett såklart)

#244

Postad 09 juli 2008 - 04:25

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
De är som jag tycker . Nu om de finns BR folk här, verka de vara på denna tråd gnälla för vi tramap på deras TÅ . Men de kan ej nog läsa. För återgen läs man 1:a messet så står där klart tydligt
"Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. " blah blah....
Så varför är de svårt läsa och förstå innebörd på en text? Om man börja läsa en tråd varför läser man ej första messet, åtminstone? :)

#245

Postad 09 juli 2008 - 05:04

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tänk dig att du frågar någon varför hans fästmö är så ful?
Är det för att hon blev tappad på BB?
Är det för att hennes far är en gris?
Är det för att hennes släkt har dåliga gener?
Har hon vanställt sig själv med flit?
Är det för att du också är ful och inte bryr dig?

Tror du att personen blir mindre sur/sårad om du förtydligar att du egentligen inte gillar fula personer och tidigare varit ihop med en snygg person men att du absolut bara vill stilla din nyfikenhet på området?

Hade du skapat denna tråd ifall HD-DVD hade vunnit kriget och just nu haft exakt samma försäljningssiffror som Blu-ray har. Knappast va?

Exakt hur bra försäljningssiffror hade du förväntat dig för att inte bli förvånad och känna dig tvungen att stilla din nyfikenhet kring varför det blev annorlunda? Hade det räckt med 50 miljoner blu-ray-skivor sålda samma dag som Toshiba talade om att dom lägger ner HD-DVD eller hade du kanske förväntat dig mer ändå?
OBS! Jag frågar bara för att still min nyfikenhet på området... :)

#246

Postad 09 juli 2008 - 07:07

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

*klipp*
Att jämföra totalt antal sålda BD spelare med PS3 som den stora motorn och påstå att detta är en jättesucce för BD är patetiskt. Det är samma sak som att säga att SACD/DVD-Audio är en jätteframgång tack vare alla DVD spelare med dessa funktioner som sålts.
*klipp*

Absolut inte. I jämförelse med hur DVD-försäljningen utvecklades de första åren så är Blu-ray en succe. Både hårdvara och mjukvara. Hört talas om benchmarking? :)
Sen kan jag tala om att det inte är samma sak som att säga det varken det ena eller andra, en sån jämförelse är väl patetisk om något.....

Bertilsson: :P :P

#247

Postad 09 juli 2008 - 07:36

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

  • 1 220 inlägg
  • 0
Nu har jag läst ditt ursprungsinlägg och ser att du baserar tråden på den oerhört långsiktigta och seriösa tidningen aftonbladet :P Låt oss föra en seriös diskussion, när DVD kom kostade dom som blu ray skivor om man räknar in inflation m.m, spelarna likaså så poängen att det var så mycket dyrare nu än då faller, blu ray följer en kurva som de flesta elektronikprodukter gör.
Och en fråga, har någon av de officiella företrädarna sagt "nu skall vi sälja utav bara ******" när HD-DVD dog? Kom mest ihåg att det var folk på forum som gjorde denna profetia. Säkert hade SONY mm. önskat att sälja mer men tror nog dom är rätt nöjda med den utveckling dom ser på lång sikt.
Om nu Blu ray sålde så uselt varför släpper mer och mer tillverkare blu ray maskiner t.ex. Onkyo?
Återupprepar det jag sagt innan att Blu ray kanske inte kommer bli lika stort som DVD men nära inpå tror jag.
Kan tilläggas att jag inte äger en enda blu ray skiva själv för att jag som många andra inte tycker det är prisvärt ännu men jag vet att jag snart kommer köpa eftersom priserna kryper sakta neråt och närmar sig 150-200kr vilket är en sweat spot MEN jag hyr däremot bara blu ray om det finns på båda formaten i min videobutik.
Blu ray kommer ha en framtid, frågan är bara hur stort det kommer bli.

Edit: För övrigt så är det intressant att diskuttera men en mer passande trådrubrik kanske borde varit på sin plats om du nu inte från början vill reta upp en massa människor, vi kommer ju ihåg trådarna på HD forumet som lätt spårade ur.

De är som jag tycker . Nu om de finns BR folk här, verka de vara på denna tråd gnälla för vi tramap på deras TÅ . Men de kan ej nog läsa. För återgen läs man 1:a messet så står där klart tydligt
"Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. " blah blah....
Så varför är de svårt läsa och förstå innebörd på en text? Om man börja läsa en tråd varför läser man ej första messet, åtminstone? :)


Redigerat av Unregistered0650da58, 09 juli 2008 - 07:45.


#248

Postad 09 juli 2008 - 08:36

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

De är som jag tycker . Nu om de finns BR folk här, verka de vara på denna tråd gnälla för vi tramap på deras TÅ . Men de kan ej nog läsa. För återgen läs man 1:a messet så står där klart tydligt
"Så varför ökar ej försäljingen som de hade hoppats på ? Det är dålig bild o ljud? För dyrt? Jag är skade glad mest för ett sätt som gjorde bättre skiva fick ge vika för trycket från pengastark börs. Jag måste erkänna och slug strategi från sony Detta är ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, så de bli de bästa av det. " blah blah....
Så varför är de svårt läsa och förstå innebörd på en text? Om man börja läsa en tråd varför läser man ej första messet, åtminstone? :)

När du ska klaga på att folk inte kan läsa, se då till att du själv kan skriva.

#249

Postad 09 juli 2008 - 16:01

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Tycker att någon moderator bör ta tag i den här tråden nu. Nu börjar det likna allmän pajkastning. Det här är en typisk Aftonbladet eller Expressen situation. Det knepiga är att ett alternativ är "dött".

#250

Postad 09 juli 2008 - 19:34

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Tycker att någon moderator bör ta tag i den här tråden nu. Nu börjar det likna allmän pajkastning. Det här är en typisk Aftonbladet eller Expressen situation. Det knepiga är att ett alternativ är "dött".


Nä vi lägger ner Expressen och sen får ingen klaga på Aftonbladet ...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.