Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Systemkamera under 7000:-

127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2009 - 13:47

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Nu var det dags att köpa en systemkamera (blir min första)!
Har kikat runt på internet i snart 6 mån men jag blir inte mycket klokare av det.
Jag behöver verkligen hjälp! Vilken kamera ska jag köpa?? Ska jag köpa paket med flera objektiv till eller vad tycker ni?

De modeller jag tror skulle passa mig är:
Nikon D80
Sony Alpha a200
Sony Alpha a300
Canon eos 450d

Eftersom jag bara är 14 år så kan jag inte lägga ner alltför mycket pengar på kameran men jag vill fortfarande ha en som ger bra bilder.

#2

Postad 11 januari 2009 - 14:21

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Som första kamera och med den budgeten kan du få väldigt mycket, tror inte ens att du behöver lägga så mycket som 7000. Vill du ha mycket zoom eller är det inte viktigt? Vad har du tänkt att fota, natur, närbilder, porträtt o.s.v.

#3

Postad 11 januari 2009 - 15:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Lägg resten på t.ex väska, stativ och/eller blixt :lol:

#4

Postad 11 januari 2009 - 15:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Hej Martinez.
Har du en budget på 7000 kr så måste jag tipsa om denna Samsung GX20 för 7200. Och prutar du kan du säkert få med ett minneskort samt fraktfritt..Då har du kamera tills du är 18 bast utan problem.. och du kan köpa framöver billiga ljuskänsliga tredjepartsoptiker då du sparat ihop lite pengar igen..eller begangnat vilket här på hemmabio finns killar som säkert hjälper dig med tips.. En del här kan Pentax optik väldigt väl. Och det är samma optil på Samsung som Pentax..

http://www.cyberphot...ticle=GX201855d


Så skriv bara så här.

Hej
Jag heter martinez och är 14 år och skall köpa min första systemkamera samt har en budget på 7000 kr max. och efter undersökning så har jag fått tips om er Samsung GX20 ni säljer lite billigare då den varit uppackad.
Men om ni säljer er Samsung GX20 med ett bra minneskort samt frakt för 7000 kr så köper jag den av er. Och jag har talat med mina föräldrar om det så dom har godkänt att jag frågar er. Och naturligtvis får ni kontakta mina föräldrar och kontrolera att jag talar sanning.

Hälsningar
Martinez


Normalt sett skulle jag annars tipsat om Sony A300 därför där får du mycket kamera per krona. Samt en live view som du skulle ha mycke glädje av... Men då budgett ligger så gränsande till en riktig semikamera så känns det som det bästa alternativet trotts allt.. och här finns en chans i alla fall att det kan gå vägen om Cyberphoto är på säljhumöret..Chansa kostar inte en krona.. Och får du den för dina 7000 kr med frakt och minneskort så har du gjort en bra affär..

Prova först med det .. Vid nej så kan man diskutera vidare tips.. Vid ja så tror jag hela hemmabioforumet grattar dig till en bra kamera..Som du kan växa med länge...Detta är en kamera jag själv lätt skulle kunnat handlat om jag inte varit inne på Sonyspåret från start..



Mvh
Tobbe.

Redigerat av mayro, 11 januari 2009 - 15:49.


#5

Postad 11 januari 2009 - 18:20

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Annars säljer Cyberphoto en ny med väska och minne för 300 till.
Samsung GX-20
Men det är klart det blir lite utanför budget. Men om du gör som Mayro sade så är dom snåla om du inte kan få en uppackad, utan väska för en femhundring mindre. Dom borde ge dig minne,väska, kamera för 7000,när den varit uppackad.
Tänk vad pengar dom kan tjäna på dig om du fastnar i fototräsket, du kanske är uppgraderingsmanisk i 70 år till och kanske kommer ihåg vad du gjorde en bra affär.

Edit:Länken skickar dig till den uppackade ,men sök på samsung gx-20 så hittar du den nya med väska och minne.

Redigerat av Unregistered0e3a6535, 11 januari 2009 - 18:25.


#6

Postad 11 januari 2009 - 20:00

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Som första kamera och med den budgeten kan du få väldigt mycket, tror inte ens att du behöver lägga så mycket som 7000. Vill du ha mycket zoom eller är det inte viktigt? Vad har du tänkt att fota, natur, närbilder, porträtt o.s.v.


Okej! Jag hade tänkt fotografera lite allt möjligt. Natur, Sport, närbilder .mm.
mycket zoom är inget måste men det skulle vara ett STORT +

Redigerat av Martinez11, 11 januari 2009 - 20:20.


#7

Postad 11 januari 2009 - 20:15

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Hej Martinez.
Har du en budget på 7000 kr så måste jag tipsa om denna Samsung GX20 för 7200. Och prutar du kan du säkert få med ett minneskort samt fraktfritt..Då har du kamera tills du är 18 bast utan problem.. och du kan köpa framöver billiga ljuskänsliga tredjepartsoptiker då du sparat ihop lite pengar igen..eller begangnat vilket här på hemmabio finns killar som säkert hjälper dig med tips.. En del här kan Pentax optik väldigt väl. Och det är samma optil på Samsung som Pentax..

http://www.cyberphot...ticle=GX201855d


Så skriv bara så här.



Normalt sett skulle jag annars tipsat om Sony A300 därför där får du mycket kamera per krona. Samt en live view som du skulle ha mycke glädje av... Men då budgett ligger så gränsande till en riktig semikamera så känns det som det bästa alternativet trotts allt.. och här finns en chans i alla fall att det kan gå vägen om Cyberphoto är på säljhumöret..Chansa kostar inte en krona.. Och får du den för dina 7000 kr med frakt och minneskort så har du gjort en bra affär..

Prova först med det .. Vid nej så kan man diskutera vidare tips.. Vid ja så tror jag hela hemmabioforumet grattar dig till en bra kamera..Som du kan växa med länge...Detta är en kamera jag själv lätt skulle kunnat handlat om jag inte varit inne på Sonyspåret från start..



Mvh
Tobbe.



Annars säljer Cyberphoto en ny med väska och minne för 300 till.
Samsung GX-20
Men det är klart det blir lite utanför budget. Men om du gör som Mayro sade så är dom snåla om du inte kan få en uppackad, utan väska för en femhundring mindre. Dom borde ge dig minne,väska, kamera för 7000,när den varit uppackad.
Tänk vad pengar dom kan tjäna på dig om du fastnar i fototräsket, du kanske är uppgraderingsmanisk i 70 år till och kanske kommer ihåg vad du gjorde en bra affär.

Edit:Länken skickar dig till den uppackade ,men sök på samsung gx-20 så hittar du den nya med väska och minne.


Först vill jag bara säga: Tack för alla bra svar!
Sen är det så att min budget ligger egentligen på ca 10 000:- men jag vill ha lite pengar över för att senare kunna köpa lite tillbehör såsom objektiv, blixt .mm.
Samsung GX-20 verkar ju vara en kanonkamera! :lol: Jag ska nog åka till onoff och känna lite på den, och om den ligger fint i handen och allt annat stämmer så ska jag nog beställa den från cyberphoto!

Vad behövs mer för att ha ett komplett startkit? Kanske nån fotobok? nåt typ av filter?

Kom gärna med fler tips ;)

Redigerat av Martinez11, 11 januari 2009 - 20:18.


#8

Postad 11 januari 2009 - 20:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Samsung GX-20 verkar ju vara en kanonkamera! :lol: Jag ska nog åka till onoff och känna lite på den, och om den ligger fint i handen och allt annat stämmer så ska jag nog beställa den från cyberphoto!

Du kanske behöver åka till Mediamarkt för att kunna klämma på den. "Endast internet" står det på deras hemsida.
Tips: Det finns en K20D på Blocket till hyfsat pris. Med ett mkt trevligt objektiv dessutom ;)

#9

Postad 11 januari 2009 - 20:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Den ligger snudd med garanti fint i handen.. Så den biten behöver du inte oroa dig för. Det har väl i stort alla ansett att Pentax / Samsung haft fint grepp... Och köp direkt med en separat blixt med bounser... Då är det bara att le och fota sedan.

Teleoptik mm kan du senare skaffa då du tränat i alla fall ett halvår på kamerans grundfunktioner.. För det är ingen leksakskamera med lite motivprogram enbart. Utan en rätt avanserad semikamera.. Så du har lite att göra sedan du ev köpt den och fått den att lära..

Och jag såg inte skillnaden i pris till en ej öppnad va så liten.. Men du kan ju lika gärna lägga in om en ny för 7000.. Men jag tror inte det spelar roll egentligen Cyberphoto skulle inte leverera en ful öppnad kamera.. Så pruta så mycket du kan på den öppnade... Be om minneskort väska samt frakt.. Som sagt Chansa kostar inget.. :lol:

#10

Postad 11 januari 2009 - 21:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

För det är ingen leksakskamera med lite motivprogram enbart.

K20D och GX20 har inga motivprogram allt faktiskt :) Men det lär inte vara några probs iaf...

#11

Postad 11 januari 2009 - 21:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Teleoptik mm kan du senare skaffa då du tränat i alla fall ett halvår på kamerans grundfunktioner.. För det är ingen leksakskamera med lite motivprogram enbart.

Ingen systemkamera har enbart motivprogram!

Även den billigaste har fullständiga manuella inställningar för exponeringen, om man vill ha det :)

#12

Postad 11 januari 2009 - 22:08

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ursäkta jag var så "otydlig".. men jag tror det jag menar att kameran inte är en instegskamera går fram trotts jag var aningen oexakt.... :)

#13

Postad 12 januari 2009 - 13:48

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Är det någon som har testbilder med samsung GX-20?? Kanske någon hemsida som har det?

#14

Postad 12 januari 2009 - 14:03

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Såg nu att Sony Alpha a200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 kostar 4990:- på elgiganten! :)
Man kanske ska slå till eller vad tycker ni?
Eller så köper man detta paket på cyberphoto:
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 för 5275:-
1000:- cashback!!! Så det landar på 4275:-

Redigerat av Martinez11, 12 januari 2009 - 14:35.


#15

Postad 12 januari 2009 - 14:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Är det någon som har testbilder med samsung GX-20?? Kanske någon hemsida som har det?

Pentax K20 men ändå: http://www.benjaminkanarek.com/ :)
Kolla annars på pentaxforums.com. Många trådar med fina bilder.

#16

Postad 12 januari 2009 - 15:03

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Såg nu att Sony Alpha a200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 kostar 4990:- på elgiganten! :)
Man kanske ska slå till eller vad tycker ni?
Eller så köper man detta paket på cyberphoto:
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 för 5275:-
1000:- cashback!!! Så det landar på 4275:-

Cashback gäller endast vid köp av ett ytterligare objektiv elller blixt, ej kitobjektiv.

#17

Postad 12 januari 2009 - 17:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6


Sedan kompleterar du med en Sony orginalblixt.. Då får du tillbaks 1000 kr.. Och får då ett klart fint paket.. Det är mer en 2/3 dels semi än en ren startkamera dessa A300or.....Samt marknades i särklass mest användbara Live view vid praktiskt fotande ....trådlös blixtutlösning tex.. Rätt ballt att finna i en instegare.. Vilket rätt tydligt markerar en klass inom segmentet ""instagare"".. :) .

Så inget dåligt val en A300 därmed.. Och den är mitt förstaval i segment instegare..

#18

Postad 12 januari 2009 - 18:03

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Det är ju iofs klassskillnad mellan gx20 och en a300/ a350 så du skall nog fundera först vilken slags kamera du verkligen vill ha och hur mycket du skall använda din kamera och vad du skall använda din kamera till.

Det är ju två väldigt olika kameror som du funderar på.

#19

Postad 12 januari 2009 - 18:05

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Sedan kompleterar du med en Sony orginalblixt.. Då får du tillbaks 1000 kr.. Och får då ett klart fint paket.. Det är mer en 2/3 dels semi än en ren startkamera dessa A300or.....Samt marknades i särklass mest användbara Live view vid praktiskt fotande ....trådlös blixtutlösning tex.. Rätt ballt att finna i en instegare.. Vilket rätt tydligt markerar en klass inom segmentet ""instagare"".. :) .

Så inget dåligt val en A300 därmed.. Och den är mitt förstaval i segment instegare..


Det låter väldigt bra. Det blir nog så!
Om man vill köpa till nåt extra objektiv med mycket zoom, vilket ska man då satsa på???
Ska helst inte vara alltför dyrt :wub:

#20

Postad 12 januari 2009 - 20:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Det låter väldigt bra. Det blir nog så!
Om man vill köpa till nåt extra objektiv med mycket zoom, vilket ska man då satsa på???
Ska helst inte vara alltför dyrt :)



Jag skulle vänta med telezoom.. För långt före en sådan kommer nog sedan du börjat få snurr på hur en systemkamera vill användas du vilja kanske ha en finare optik för vardagsfotandet. Samt med högre ljuskänslighet..Eller kanske en fast optik.eller------ ja.. Vad du nu fastnar för inom foto först.. Kan ju bli insekter med maxro som blir viktigast först.. Så börja fota så visar sig med tiden det behov du kommer få vilken optik du kommer behöva..

Så mitt råd är att vänta med annat och stanna vid ett standardpaket som början oavsett vilken kamera du väljer.. Billiga telezoomar kan du alltid finna senare då folk säljer sina dom aldrig kom att använda billigt...

Så sattsa på grunden först.. Och sedan plåta träna läsa bildbehandla fråga osv osv osv .. Alla här kommer stötta dig så mycket vi kan oavsett märkesval... Detta är denna site bra med.. Alla hjälper till med råd och tips till alla oavsett vilka märken man har.. Så du kan alltid fråga och säkert få svar...bara du först pluggar in lite grundkunskap så råd o hjälp kan förstås utav dig... Det kan i början vara lite knepigt med en systemare... Så det kan bli en del prova och misslyckas innan man hamnar lite mer rätt...

Se på mig som sitter med min nyinköpta Sony A700á och testar fota o kolla kasta prova igen. Om och om igen för bara lära mig kameran fast jag haft en Sony A300 och förstod den rätt ok... Så är det ändå ny skola igen... Men efter en vecka nu börjar liiiite fastna...Började igår försöka leka med rawbilder och höga iso med medvetet sätta dit massa brus i bilderna för lära mig bildprogram jag testar från Dxo.... Så kameran är en del av systemet.. Sedan skall man själv fungera samt bildprogram skall passa o massa saker mer än själva kamera.

Så.. Satts på ett grundpaket från start är mitt bestämda råd.. Du har en del träning mm att göra innan du kan rusa vidare mot olika fototyper..framförallt förstå dom olika typernas fotande .. och vilket du fastnar för mest..

Och be gärna dina föräldrar läsa också dom tips och råd du får här. För jag tror dom kanske gärna vill läsa vad du får för tips av oss som själva är föräldrar samt har egna kidds i din ålder.. Jag har en dotter på 13 som brukar be mig kolla på saker om det är viktiga beslut.. Och det är alltid bra att föräldrar finns med då det är stora investeringar även om pengarna är dina... fast kanske har redan dina föräldrar koll ihop med dig.. Men annars.. Jag tror ev dom skulle gilla att du informerar i alla fall vad du får för tips..

Edit. Usch Nu blev jag en sådan där trist nogrann förälder igen som min dotter avskyr egetligen... Hoppas du förlåter mig Martinez...

Mvh
Tobbe..

Redigerat av mayro, 12 januari 2009 - 22:39.


#21

Postad 14 januari 2009 - 14:48

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Jag skulle vänta med telezoom.. För långt före en sådan kommer nog sedan du börjat få snurr på hur en systemkamera vill användas du vilja kanske ha en finare optik för vardagsfotandet. Samt med högre ljuskänslighet..Eller kanske en fast optik.eller------ ja.. Vad du nu fastnar för inom foto först.. Kan ju bli insekter med maxro som blir viktigast först.. Så börja fota så visar sig med tiden det behov du kommer få vilken optik du kommer behöva..

Så mitt råd är att vänta med annat och stanna vid ett standardpaket som början oavsett vilken kamera du väljer.. Billiga telezoomar kan du alltid finna senare då folk säljer sina dom aldrig kom att använda billigt...

Så sattsa på grunden först.. Och sedan plåta träna läsa bildbehandla fråga osv osv osv .. Alla här kommer stötta dig så mycket vi kan oavsett märkesval... Detta är denna site bra med.. Alla hjälper till med råd och tips till alla oavsett vilka märken man har.. Så du kan alltid fråga och säkert få svar...bara du först pluggar in lite grundkunskap så råd o hjälp kan förstås utav dig... Det kan i början vara lite knepigt med en systemare... Så det kan bli en del prova och misslyckas innan man hamnar lite mer rätt...

Se på mig som sitter med min nyinköpta Sony A700á och testar fota o kolla kasta prova igen. Om och om igen för bara lära mig kameran fast jag haft en Sony A300 och förstod den rätt ok... Så är det ändå ny skola igen... Men efter en vecka nu börjar liiiite fastna...Började igår försöka leka med rawbilder och höga iso med medvetet sätta dit massa brus i bilderna för lära mig bildprogram jag testar från Dxo.... Så kameran är en del av systemet.. Sedan skall man själv fungera samt bildprogram skall passa o massa saker mer än själva kamera.

Så.. Satts på ett grundpaket från start är mitt bestämda råd.. Du har en del träning mm att göra innan du kan rusa vidare mot olika fototyper..framförallt förstå dom olika typernas fotande .. och vilket du fastnar för mest..

Och be gärna dina föräldrar läsa också dom tips och råd du får här. För jag tror dom kanske gärna vill läsa vad du får för tips av oss som själva är föräldrar samt har egna kidds i din ålder.. Jag har en dotter på 13 som brukar be mig kolla på saker om det är viktiga beslut.. Och det är alltid bra att föräldrar finns med då det är stora investeringar även om pengarna är dina... fast kanske har redan dina föräldrar koll ihop med dig.. Men annars.. Jag tror ev dom skulle gilla att du informerar i alla fall vad du får för tips..

Edit. Usch Nu blev jag en sådan där trist nogrann förälder igen som min dotter avskyr egetligen... Hoppas du förlåter mig Martinez...

Mvh
Tobbe..


Nej! absolut inte! Du har hjälp mig mycket och det är jag väldigt tacksam för!
Jag förstår vad du menar och du har helt rätt.
Det ända jag hade i tanke var att man kanske skulle köpa ett extra objektiv eftersom det är 1000:- cashback :(
Då har jag bara en fråga till (tror jag):
Är a300+kitobjektiv, ett bra val??? eller ska jag bara köpa ett kamerahus+annat objektiv???
eftersom jag bara är 14år så behöver jag inte det allra bästa, men kommer jag klara mig några år på den??
eller ska jag kanske ha en a200 eller a350??
/André

Redigerat av Martinez11, 14 januari 2009 - 14:50.


#22

Postad 14 januari 2009 - 15:38

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Kitobjektivet (Sony 18-70 AF 3,5-5,6) är faktiskt riktigt bra. Köpa ett bättre objektiv kommer kosta dig c:a 3000-4000 extra och det skulle jag vänta med om jag var du. Bländar du ner till f/8 är det skarp över hela bilden. De nackdelar den har är byggkvaliteten (plastig) och ljusstyrkan.


/Jordan

#23

Postad 14 januari 2009 - 15:43

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Kitobjektivet (Sony 18-70 AF 3,5-5,6) är faktiskt riktigt bra. Köpa ett bättre objektiv kommer kosta dig c:a 3000-4000 extra och det skulle jag vänta med om jag var du. Bländar du ner till f/8 är det skarp över hela bilden. De nackdelar den har är byggkvaliteten (plastig) och ljusstyrkan.


/Jordan


okej. tack för hjälpen :(
är det objektivet eller kameran som är plastig?

#24

Postad 14 januari 2009 - 19:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag skulle inte säga att det är de enda nackdelarna med 18-70, och det kostar inte 3-4k att köpa ett bättre objektiv (däremot kan ett bra objektiv kosta det men allt är relativt), men läs och döm själv istället: Länk. Jag kan dock hålla med om att kitobjektivet är klart dugligt på den här nivån, det går att ta mycket fina bilder med.

Om du känner att live-view är något du vill ha så tycker jag definitivt att du ska slå till på ett A300-kit, däremot om du likgärna kan vara utan det eller inte kommer att använda det så mycket så vill jag hellre leda dig till K200D med kitobjektiv. Priset är ungefär detsamma, och fördelarna är att huset är vädertätat och mer robust och kitobjektivet är av bättre kvalitet. GX-20 som nämnts är också ett mycket bra alternativ, men men det är samtidigt 2000 kr dyrare.



#25

Postad 23 januari 2009 - 22:18

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Jag skulle inte säga att det är de enda nackdelarna med 18-70, och det kostar inte 3-4k att köpa ett bättre objektiv (däremot kan ett bra objektiv kosta det men allt är relativt), men läs och döm själv istället: Länk. Jag kan dock hålla med om att kitobjektivet är klart dugligt på den här nivån, det går att ta mycket fina bilder med.

Om du känner att live-view är något du vill ha så tycker jag definitivt att du ska slå till på ett A300-kit, däremot om du likgärna kan vara utan det eller inte kommer att använda det så mycket så vill jag hellre leda dig till K200D med kitobjektiv. Priset är ungefär detsamma, och fördelarna är att huset är vädertätat och mer robust och kitobjektivet är av bättre kvalitet. GX-20 som nämnts är också ett mycket bra alternativ, men men det är samtidigt 2000 kr dyrare.


Var på media Markt i Barkaby idag och kände på sony a300 och Pentax k200d. Jag föll direkt för Pentaxen :P. Den kostar 4990:- med 55-200 objektiv (tror jag).
Är det stor skillnad på kamerorna förutom Live view? Är det någon som äger en Pentax k200d eller a300 som kan nämna fördelar och nackdelar???
Jag såg även att k200d drivs på AA-batterier. Är det en fördel eler nackdel?

#26

Postad 23 januari 2009 - 22:23

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
AA-batterier är bra på så sätt att du alltid har tillgång till dem i stort sett var du än är, krisar det så är det bara att köpa engångsbatterier. Uppladdningsbara batterier är rätt så billiga att införskaffa också, även de kraftiga modellerna.

Nackdelen är att de tenderar att ge lite kortare batteritid istället, men jag vet inte hur pass mycket det skiljer. Kameror som inte är optimerade för AA-batterier fungerar inget bra med dem, men Pentax kör ofta med AA-batterier så de har nog optimerat bättre.

#27

Postad 24 januari 2009 - 10:35

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Var på media Markt i Barkaby idag och kände på sony a300 och Pentax k200d. Jag föll direkt för Pentaxen :blink:. Den kostar 4990:- med 55-200 objektiv (tror jag).
Är det stor skillnad på kamerorna förutom Live view? Är det någon som äger en Pentax k200d eller a300 som kan nämna fördelar och nackdelar???
Jag såg även att k200d drivs på AA-batterier. Är det en fördel eler nackdel?

Min K100 går på AA men jag har inte stört mig på det. I recensioner tas det ofta upp som en nackdel men jag förstår inte varför.
Med Pentax får du imo det charmigaste systemet. Den är inte bäst på allt men ingen kamera i den klassen är komplett. Kolla i objektivtråden för pentax så ser du dess kanske största fördel; man kan haka på en massa gamla objektiv, ibland med adapter, och de fungerar bra med ljusmätning och allt :) Tänk bara på att du kan bli "hooked" på att samla gamla gluggar :ph34r:

Fördelarna med Sony kommer nog snart hela forumsmaffian skriva om snart så jag slutar här.;) För mig är valet enkelt iaf, även om jag kanske skulle leta rätt på en begagnad K20/GX20 för att få så mkt mer (för lite mer kosing kanske).

#28

Postad 24 januari 2009 - 12:03

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Om jag har förstått allt rätt så är den stora skillnaden mellan Pentax k200d och Sony a300 att sonyn har live view.
Sen är det lite smådetaljer som ex. batteri, Pentaxen är med "gedigen", vridbar skärm hos sonyn, k200d har en liten display uppe på kameran. Men den stora frågan är om jag verkligen behöver live view? Jag tror inte det. :)
Jag tänker och tänker men kommer ändå inte på vilken kamera som jag ska införskaffa. Vad tycker ni? Är det stor skillnad på bildkvalitén? Vilken kamera skulle ni köpt???

#29

Postad 24 januari 2009 - 12:13

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Om du gillade Pentaxen direkt så är det kanske bra att gå på det intrycket. Båda kamerorna är helt OK, men man tar bättre bilder om man känner sig bekväm med kameran. :)

#30

Postad 24 januari 2009 - 13:14

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Såg nu att Sony Alpha a200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 kostar 4990:- på elgiganten! :)
Man kanske ska slå till eller vad tycker ni?
Eller så köper man detta paket på cyberphoto:
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 för 5275:-
1000:- cashback!!! Så det landar på 4275:-



riktigt bra deal!

#31

Postad 25 januari 2009 - 09:23

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Läste i en recension att Pentax K-m hade klarat mellan 1500-2000 bilder på en laddning, och då utnyttjades allt som oftast autofokus, bildstabilisator samt blixt emellanåt också. Verkar som att Pentax lyckas krama ur AA-batterierna ganska bra.

#32

Postad 25 januari 2009 - 11:20

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Läste i en recension att Pentax K-m hade klarat mellan 1500-2000 bilder på en laddning, och då utnyttjades allt som oftast autofokus, bildstabilisator samt blixt emellanåt också. Verkar som att Pentax lyckas krama ur AA-batterierna ganska bra.


Grymt bra!
Jag ska till Media Markt igen om 1 timme. Vi får se om jag lyckas bestämma mig då. ;)

Redigerat av Martinez11, 25 januari 2009 - 14:41.


#33

Postad 25 januari 2009 - 17:25

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag tror det blir Pentaxen! Nu är frågan vilket/vilka objektiv jag ska köpa till.
Valen står emellan: B)


Media Markt: Pentax K200d + smc DA 50-200 F/4-5.6 ED (4990:-)

Pixmania: Pentax K200D + smc DA 18-55mm F/3.5-5.6 AL + smc DA 50-200mm F/4-5.6 ED + batterigrepp + väska (6242:- +frakt)

Redigerat av Martinez11, 25 januari 2009 - 20:48.


#34

Postad 25 januari 2009 - 17:41

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Jag tror det blir Pentaxen! Nu är frågan vilket/vilka objektiv jag ska köpa till.
Valen står emellan: B)


Media Markt: Pentax K200d + smc DA 50-200 F/4-5.6 ED (4990:-)

Pixmania: Pentax K200D + smc DA 18-55mm F/3.5-5.6 AL + smc DA 50-200mm F/4-5.6 ED + batterigrepp + väska + Minneskort SDHC 8 GB klass 6 (6242:-+frakt)


Pixmania-paketet är nog överlägset.

#35

Postad 25 januari 2009 - 17:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag tror det blir Pentaxen! Nu är frågan vilket/vilka objektiv jag ska köpa till.
Valen står emellan: B)


Media Markt: Pentax K200d + smc DA 50-200 F/4-5.6 ED (4990:-)

Pixmania: Pentax K200D + smc DA 18-55mm F/3.5-5.6 AL + smc DA 50-200mm F/4-5.6 ED + batterigrepp + väska + Minneskort SDHC 8 GB klass 6 (6242:-+frakt)

Nog ingår 18-55 i MM:s erbjudande också? Konstigt om det säljs utan kitobjektivet menar jag.

Edit: Jag hade tittat närmare på ett erbjudande på blocker om en K10 med bl.a ett fast 50mm ;)

Redigerat av Supernaut77, 25 januari 2009 - 18:50.


#36

Postad 25 januari 2009 - 19:55

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Nog ingår 18-55 i MM:s erbjudande också? Konstigt om det säljs utan kitobjektivet menar jag.

Edit: Jag hade tittat närmare på ett erbjudande på blocker om en K10 med bl.a ett fast 50mm B)


Nej, det gör det inte. Kitobjektivet ligger i en egen kartong.
Man kanske ska slå till på Pixmania. Men vet någon hur mycket frakten kostar?

#37

Postad 25 januari 2009 - 20:12

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Nej, det gör det inte. Kitobjektivet ligger i en egen kartong.
Man kanske ska slå till på Pixmania. Men vet någon hur mycket frakten kostar?


Verkar vara 134 SEK med Posten.

#38

Postad 25 januari 2009 - 20:18

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Verkar vara 134 SEK med Posten.


Kanon! Det blir nog ett sånt kit. Är det någon som tror att jag kommer ångra mig? Jag får beslutsångest. Man kanske ska köpa en canon 450d eller en sony a300 :S

#39

Postad 25 januari 2009 - 20:25

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Kanon! Det blir nog ett sånt kit. Är det någon som tror att jag kommer ångra mig? Jag får beslutsångest. Man kanske ska köpa en canon 450d eller en sony a300 :S


Knappast kommer du att ångra dig sen när du väl fått grejjerna. Knäpper själv för fullt med en K-m och är riktigt nöjd. Nu gäller det bara att skramla ihop lite pengar till något snabbt fast objektiv också. B)

#40

Postad 25 januari 2009 - 20:58

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Knappast kommer du att ångra dig sen när du väl fått grejjerna. Knäpper själv för fullt med en K-m och är riktigt nöjd. Nu gäller det bara att skramla ihop lite pengar till något snabbt fast objektiv också. B)


Okej. Är du nöjd med bildkvalitén? Tycker du att det är ett bra startpaket med en Petax k200d+18-55+50-200?
Har även tittat på Pentax K-m. Vad är skillnaden mellan dem?

#41

Postad 25 januari 2009 - 21:06

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Okej. Är du nöjd med bildkvalitén? Tycker du att det är ett bra startpaket med en Petax k200d+18-55+50-200?
Har även tittat på Pentax K-m. Vad är skillnaden mellan dem?


Riktigt bra bildkvalitet får man nog från K-m (tror för övrigt att det är samma sensor som i K200D). Skillnaderna är väl att K200D är lite större, har vädertätat hus, extra display, fler knappar och kraftigare blixt. Kunde ha valt en K200D själv, men ville ha så liten kamera som möjligt... och så lågt pris som möjligt så därför tog jag en K-m med 2 lins kittet istället. Som startpaket så slår nog K200D det mesta i samma prisklass. Speciellt då man har så stort utbud av relativt billiga och bra Pentaxobjektiv att köpa senare om man så önskar.

#42

Postad 25 januari 2009 - 22:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nej, det gör det inte. Kitobjektivet ligger i en egen kartong.

Det gör det alltid men brukar säljas i "paket" ändå B)

access > Skriv gärna några intryck i K-m tråden ;)

#43

Postad 26 januari 2009 - 15:27

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Med risk för att röra till det för dig men denna kamera är det ingen som nämnt hittills.

Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS (Digitala systemkameror) 5725:- (Från Prisjakt)

Har en kompis som använder denna kamera med stor framgång samtidigt som han trivs jättebra med den. Det största minustecknet ska vara ISO-begränsningen vid 1600.

I mina ögon är kamerahuset lite litet, jag föredrar 40D som jag använder flitigt.
18-55 mm borde vara bra att börja med tills man vet vad man har för behov. Jag köpte flera objektiv direkt som jag egentligen inte använder.
Jag köpte efter ett tag Canons 50mm f/1,8 mkII för dryga tusenlappen och det lämnar nästan aldrig kameran, ett riktigt trevligt objektiv med perfekt skärpa. Plastigt dock och man kan få leta efter ett ex. som inte surrar för mycket.

Annars tycker jag att Canon har en utmärkt flora objektiv så jag tycker du skall fingra på 450d och skapa dig en egen uppfattning.

#44

Postad 26 januari 2009 - 16:04

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Skulle dock vilja påstå att en K200D är några strå vassare än en 450D. Det som motsvarar 450Dn i Pentax urval är väl snarast K-m, och då kan du få en sån med två kit-objektiv plus lite pengar över till minneskort för samma pris. K200Dn tävlar i sin tur snarare (om inte riktigt) mot Canons x0D serie. Sen att hitta något till K200D som är vädertätat i samma prisklass kan vara svårt. ;)

Men som sagt, det som känns bäst att fotografera med avgör.

#45

Postad 26 januari 2009 - 16:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Tyvärr måste jag nog säga att jag valde nog enkelt en A300 .. Det är en snurrigt massa kamera man får per krona...

Den ger ju lika mycket funktioner i stort som en ren semi. Och är lika enkelt att styra som en ren semi ...

Jag tror inte folk riktigt inser hur rasande mycket kamera Sony petat in i dessa instegare pga dom kostar så lite som dom gör.. priset är en variabel som slår omvänt ifråga om just dessa typ A300 i instegsnivå....

pentax samt Samsung med sina semikameror lider lite av samma sak tycker jag mig se... Folk fattar/ser inte riktigt hur mycket kamera man får med dom två heller.....Lite som att man inte ser skogen för alla träd...

Konstigt fenomen detta inom kamera.. Det mest prisvärda (enligt mig) kan "försvinna lite" pga att priserna gör modellerna skada snudd på..Så tycker jag i alla fall det ser ut som..

hade jag max runt 7000 kr och skulle ha en kamera i semi var det solklart för min del Samsung /pentax 20D som gållde..Tror inte jag ens skulle fundera innan jag bestämde mig....

Instegare solklart A300med den extremt funktionella live view... jag vet hur den är saknad här under första fototuren med min A700.. Jisses vad jag saknar live view funktionen som Sony satt in i A300an..... Eller om vädertätningen var behov av pga fritidsintresse med mycket uteliv i ur o skur vore det Pentax K200D som vart mitt val i instegserien... Där skulle mina vägval bli Väder o vind eller förenklat fotande i spännande vinklar mm

men detta är mina åsikter samt tankar det.. Vilket inte betyder det är sanningar. utan just enbart mina åsikter osv.. ;)

#46

Postad 28 januari 2009 - 17:41

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
När jag skulle välja kamera så var jag inne på Nikon, Canon, Sony och Pentax. Nikon och Canon gick bort pga ingen bildstabilisator i huset. Att köpa extra objektiv senare skulle kosta en förmögenhet för mig.
När jag skulle välja mellan Sony och Pentax så kändes Pentaxen mer gedigen och bättre i min hand. sony kameran som jag tittade på kändes så plastig. Men å andra sidan så har den live view. Efter mycket tänkande så har jag kommit fram till att jag ska köpa pentaxen. Jag hoppas och tror att jag kommer bli mycket nöjd! :)

#47

Postad 28 januari 2009 - 17:51

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

När jag skulle välja mellan Sony och Pentax så kändes Pentaxen mer gedigen och bättre i min hand. sony kameran som jag tittade på kändes så plastig.

OMG! Nu retar du Sonymaffian!

#48

Postad 28 januari 2009 - 18:00

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

OMG! Nu retar du Sonymaffian!


Jag säger bara vad jag tycker :)

Redigerat av Martinez11, 28 januari 2009 - 18:44.


#49

Postad 28 januari 2009 - 18:16

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
:)

Blev det K200D eller K20D ??

#50

Postad 28 januari 2009 - 18:45

Martinez11
  • Martinez11
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

:)

Blev det K200D eller K20D ??


Har inte råd med k20. Det blir nog en k200d med 18-55 + 50-200



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.