Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyl/Stereo problem med distorsion

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2018 - 14:21

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en simpel anläggning med vinylspelare, tvåkanalsförstärkare och stativhögtalare och jag dras med en envis distorsion när jag spelar vinylskivor av någon anledning.
Utrustningen är:

Rega p1 upgraderad med RB300 arm, nytt lager, top bracing och Ortofon 2m bronze puppa
SENTEC pp9 riaa
Denon PMA 1050
B&W CDM1NT

När jag spelar vinylskivor så tycker jag att dom höga tonerna blir distade och allt jag har testat pekar på att det är högtalarna, men ingen distorsion hörs när jag kör t.ex tv:ns ljud genom förstärkaren......
Vad kan det vara i förstärkaren som ger den här distorsionen och kan det ändå vara något annat?

#2

Postad 30 oktober 2018 - 14:32

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

har du bytt puppa själv? är den rätt inställd? låter som att det är det som är felet.

 

//Micke



#3

Postad 30 oktober 2018 - 14:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0


När jag spelar vinylskivor så tycker jag att dom höga tonerna blir distade och allt jag har testat pekar på att det är högtalarna, men ingen distorsion hörs när jag kör t.ex tv:ns ljud genom förstärkaren......
 

Då är det rimligtvis inte högtalarna det är fel på.



#4

Postad 30 oktober 2018 - 15:08

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

har du bytt puppa själv? är den rätt inställd? låter som att det är det som är felet.
 
//Micke


Jadå, helt nya kablar är dragna i tonarmen och kablarna sitter rätt monterade. Distorsionen är också där om jag byter pickup - jag har testat tre olika nu och ingen skillnad vad gäller distorsionen. Faktiskt så har jag haft tre olika skivspelare med varierande kvalitet på ljudet - men alla dras med samma distorsion.
Jag tänkte testa B matningen till högtalarna och se om det gör någon skillnad kom jag på nu, det har jag ju inte testat innan, men skall det göra skillnad?

Då är det rimligtvis inte högtalarna det är fel på.


Jag tycker inte heller det men tänker att kanske den analoga källan ger ett bredare frekvensomfång än tv:n eller när man spelar spotify från mobilen?

#5

Postad 30 oktober 2018 - 15:23

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Jadå, helt nya kablar är dragna i tonarmen och kablarna sitter rätt monterade. Distorsionen är också där om jag byter pickup - jag har testat tre olika nu och ingen skillnad vad gäller distorsionen. Faktiskt så har jag haft tre olika skivspelare med varierande kvalitet på ljudet - men alla dras med samma distorsion.
Jag tänkte testa B matningen till högtalarna och se om det gör någon skillnad kom jag på nu, det har jag ju inte testat innan, men skall det göra skillnad?

 

Justerat pickupen med protractor?

Kvalitet på skivorna? Nya eller beg? Gamla skivor, och även nypressade ibland, kan låta illa.

Testat annat RIIA eller sladdar till den?



#6

Postad 30 oktober 2018 - 15:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jadå, helt nya kablar är dragna i tonarmen och kablarna sitter rätt monterade. Distorsionen är också där om jag byter pickup - jag har testat tre olika nu och ingen skillnad vad gäller distorsionen. Faktiskt så har jag haft tre olika skivspelare med varierande kvalitet på ljudet - men alla dras med samma distorsion.
Jag tänkte testa B matningen till högtalarna och se om det gör någon skillnad kom jag på nu, det har jag ju inte testat innan, men skall det göra skillnad?

 

Ta bort riaa-steget och koppla skivspelaren direkt till förstärkarens phonoingång, om den har nån, hittar ingen förstärkare som heter PMA 1050



#7

Postad 30 oktober 2018 - 15:34

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ta bort riaa-steget och koppla skivspelaren direkt till förstärkarens phonoingång, om den har nån, hittar ingen förstärkare som heter PMA 1050


Sorry, 1060 skall det vara. Den har både mm och mc inbyggt så det kan man ju testa, men sentec riaa:t skall ju vara riktigt bra.

Den är det jag har:
https://www.hifiengi.../pma-1060.shtml

Justerat pickupen med protractor?
Kvalitet på skivorna? Nya eller beg? Gamla skivor, och även nypressade ibland, kan låta illa.
Testat annat RIIA eller sladdar till den?


Tonarmen är inställd med REGA:s pappersprotractor och stämmer riktigt bra, vinklarna är lite klurigare att kolla förstås men jag tänkte köpa ett sånt transparent block för att kolla av dom åtminstone.

#8

Postad 30 oktober 2018 - 20:35

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Skulle också gissa på pickupen, eller snarare skivorna, eftersom det finns kvar när du byter pu, vinyl har sina begränsningar, och detta är en av dem. Högfrekventa toner är känsliga spår, det behövs inte mycket smuts i dem för att det ska låta illa.



#9

Postad 31 oktober 2018 - 00:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag tycker inte heller det men tänker att kanske den analoga källan ger ett bredare frekvensomfång än tv:n eller när man spelar spotify från mobilen?

 

 

Spotify har bättre ljud än de flesta vinylskivor, speciellt om det är gamla / väl använda skivor du spelar.

 

Det mesta över 20 kHz är dist på vinyl förövrigt, och om det är nyare skivor är chansen stor att de kommer från en digital master i CD-format (16-bit, 44.1kHz dvs frekvensomfång upp till 22 kHz).

 

Något som ger enorm dist är fel nåltryck, men det hade du väl justerat.

 

Om det inte distar på övriga källor är det inte fel på högtalarna eller förstärkaren iaf.


Redigerat av Ageve, 31 oktober 2018 - 00:48.


#10

Postad 31 oktober 2018 - 10:36

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

vad har du satt för input kapacitans på RIAA't? du kanske ska prova öka lite, om du har på 100pF prova med 200pF eller 320pF

då borde du få lite mjukare diskant

 

/Micke


Redigerat av fristil, 31 oktober 2018 - 10:36.


#11

Postad 31 oktober 2018 - 19:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en simpel anläggning med vinylspelare, tvåkanalsförstärkare och stativhögtalare och jag dras med en envis distorsion när jag spelar vinylskivor av någon anledning.
Utrustningen är:

Rega p1 upgraderad med RB300 arm, nytt lager, top bracing och Ortofon 2m bronze puppa
SENTEC pp9 riaa
Denon PMA 1050
B&W CDM1NT

När jag spelar vinylskivor så tycker jag att dom höga tonerna blir distade och allt jag har testat pekar på att det är högtalarna, men ingen distorsion hörs när jag kör t.ex tv:ns ljud genom förstärkaren......
Vad kan det vara i förstärkaren som ger den här distorsionen och kan det ändå vara något annat?

Är disten likadan i första som i sista spåret på en sida av en LP eller ter den sig olika? Distar det i en eller båda kanalerna? Som någon nämnt ovan; skitiga skivor kan vara ett problem men det ska inte ge nämnvärd dist utan mer knaster och "crackle & pop". Däremot blir nålen snabbt skitig och det kan ge dist när smutsen/dammet byggs på- kan du se om nålspetsen är ren?

Står skivspelaren helt i våg? Befinner sig skivtallriken i våg? Kolla gärna med vattenpass av något slag- helst en smidig libell om du har tillgång till en.

Om ovanstående ej är orsaken skulle jag rikta in mig på RIAA- steget då du beskriver att du får samma dist med tre olika skivspelare. Testa att köra signalen från skivspelaren direkt in i din förstärkare och det inbyggda RIAA- steget- finns disten kvar även då?

#12

Postad 31 oktober 2018 - 19:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Vilken ingång är riaa-steget kopplat till? Har andra ingångar provats?

#13

Postad 31 oktober 2018 - 20:43

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Du råkar inte ha den kopplad för mc pickuper? Då blir signalen för het med sist som följd. Kan nästan lova att det är riaan som antingen är trasig eller felkopplad. Pröva som sagt att skippa sentecen och koppla direkt till förstärkare.

#14

Postad 04 november 2018 - 22:48

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag har testat att köra direkt i stärkarens inbyggda steg och ljudet är ju påtagligt mindre luftigt och tydligt, men disten finns där - inte lika tydlig på alla skivor, men t.ex om jag kör låten Changes från Black Sabbaths Vol 4 så är det tydlig distorsion på Ozzys sång i de höga partierna och det är ändå en helt ny platta.

Jag vet inte om jag kan byta kapacitans på riaa steget med MM kortet monterat, på MC kortet vet jag att man kan göra justeringar däremot men hur fixar man det på MM kortet?

#15

Postad 05 november 2018 - 07:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har testat att köra direkt i stärkarens inbyggda steg och ljudet är ju påtagligt mindre luftigt och tydligt, men disten finns där - inte lika tydlig på alla skivor, men t.ex om jag kör låten Changes från Black Sabbaths Vol 4 så är det tydlig distorsion på Ozzys sång i de höga partierna och det är ändå en helt ny platta.

Jag vet inte om jag kan byta kapacitans på riaa steget med MM kortet monterat, på MC kortet vet jag att man kan göra justeringar däremot men hur fixar man det på MM kortet?

Jag skulle ha börjat om från början I detta fallet. Jag skulle testat just denna platta på andra anläggningar för att konstatera att plattan är ok. Sen provat med olika vinylspelare till din anläggning. När detta är gjort borde man ha ringat in problemet.



#16

Postad 05 november 2018 - 07:54

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

tyvärr vet jag inte hur man ändrar men enligt spec på denna sida så verkar det gå:

 

https://www.vinyleng.../pp9-riaa.shtml

 

Jag ska lyssna på den låten på min anläggning ikväll, dock har jag firsta press på plattan och inte nyutgåvan

 

//Micke



#17

Postad 05 november 2018 - 08:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har testat att köra direkt i stärkarens inbyggda steg och ljudet är ju påtagligt mindre luftigt och tydligt, men disten finns där - inte lika tydlig på alla skivor, men t.ex om jag kör låten Changes från Black Sabbaths Vol 4 så är det tydlig distorsion på Ozzys sång i de höga partierna och det är ändå en helt ny platta.
 

Verkar var dist på den om man har "fel" version. Läste detta på nätet. Nu gäller detta CD men ändå...

 

There's a boxed-set of all the Ozzy-era albums from the 1970's that's been released through Warner Brothers of the US-of-A.

It's title is "Black Sabbath, The complete albums 1970 - 1978''.

I've bought this set of albums & have to say that I'm REALLY IMPRESSED with the sound quality. "Vol.4" has been fully restored with NO crackle or distortion. You must hear it to believe it ! "Paranoid" & "Master of reality" have never sounded better...Even "Sabbath Bloody Sabbath" is clean & distortion free throughout...

Crisp, warm, clear & powerful with no distortion. You need only compare the song "Changes" from Vol.4 with this set against any other version for proof of sound quality.

http://forums.steveh...n.447590/page-6


Redigerat av Buddypresley, 05 november 2018 - 08:20.


#18

Postad 05 november 2018 - 09:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag skulle ha börjat om från början I detta fallet. Jag skulle testat just denna platta på andra anläggningar för att konstatera att plattan är ok. Sen provat med olika vinylspelare till din anläggning. När detta är gjort borde man ha ringat in problemet.

Håller med. Tror dessutom att det är viktigt att man testar flera olika skivor på anläggningen och inte fokuserar helt på en enda platta där pressningen kan vara defekt.

#19

Postad 06 november 2018 - 13:33

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Håller med. Tror dessutom att det är viktigt att man testar flera olika skivor på anläggningen och inte fokuserar helt på en enda platta där pressningen kan vara defekt.


Sant, jag skall ta med ett par plattor till svärfar och kolla vid tillfälle, tyvärr är det bara han i min umgängeskrets som har en anläggning med tillräckligt bra ljud att använda som referens. Kompisens Sonab anläggning sprakar så mycket att det inte går att urskilja distorsionen.

Det är ju förstås inte bara en platta det rör sig om heller, den här var bara väldigt tydlig, även Dire Straights brothers in arms tycker jag mig höra en svag distorsion på sången i vissa partier.

Men jag kan inbilla mig eller det kan ju vara vissa av mina plattor som är lite sönderspelade som det framträder på, köpte nypressen på Queens a night at the opera här om dagen och även på den tycker jag det distar.....jag kanske har fått det på hjärnan bara men kan inte släppa att jag borde testa att köpa en annan förstärkare, jag rör mig ju inte i high end segmentet direkt. Kanske en NAD 3020 vore värt att titta på?
Jag skall säga att vissa skivor låter ju bra också, Fleetwood Mac’s Rumors är en njutning! Kan inte höra någon distorion på den.

#20

Postad 06 november 2018 - 14:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Sant, jag skall ta med ett par plattor till svärfar och kolla vid tillfälle, tyvärr är det bara han i min umgängeskrets som har en anläggning med tillräckligt bra ljud att använda som referens. Kompisens Sonab anläggning sprakar så mycket att det inte går att urskilja distorsionen.

Det är ju förstås inte bara en platta det rör sig om heller, den här var bara väldigt tydlig, även Dire Straights brothers in arms tycker jag mig höra en svag distorsion på sången i vissa partier.

Men jag kan inbilla mig eller det kan ju vara vissa av mina plattor som är lite sönderspelade som det framträder på, köpte nypressen på Queens a night at the opera här om dagen och även på den tycker jag det distar.....jag kanske har fått det på hjärnan bara men kan inte släppa att jag borde testa att köpa en annan förstärkare, jag rör mig ju inte i high end segmentet direkt. Kanske en NAD 3020 vore värt att titta på?
Jag skall säga att vissa skivor låter ju bra också, Fleetwood Mac’s Rumors är en njutning! Kan inte höra någon distorion på den.

Det är möjligt att det inte är nåt fel på din anläggning. Vissa skivor är bra och vissa sämre. Det är så vinylen är.



#21

Postad 09 november 2018 - 16:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu har jag hunnit lyssna på Black Sabbath vol 4 - Changes och på press 6360 071 från 1972 så ingen dist på den låten. Låter bra mot andra låtar på skivan, de andra saknar dynamik och låter burkigt, men denna poppar ut, kanske det som blev fel på nypressen, de redegerade andra låtarna för att de skulle låta bättre och då blev det för mkt för denna

Redigerat av fristil, 09 november 2018 - 16:47.


#22

Postad 16 december 2018 - 09:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Upplever tydlig dist på flera av mina nya skivor. Verkar som en del nypressade 180 grammare är rena skiten. Abba distar tydligt och Volbeat har ett jättegupp i början på skivan. Naturligtvis på "Devils wedding crown". Å andra sidan låter 45 varvaren "The search for everything" med John Mayer ljuvligt.
Har inga problem med någon av mina äldre skivor, men med faktiskt de flesta av mina nya 180 grammare. Tror att renässansen för vinyl medfört att det köps in undermålig utrustning för nypressning. 180gr. känns bra i handen, men är IGEN kvalitetsstämpel.
Måste lägga till att nyinköpta Fleetwood mac "Rumours" saknar det förtjusande klipp och den livlighet denna skiva levererar när allt är som det ska. 180gr nypressad vinyl har absolut inget att hämta mot fullupplöst rippad cd i detta fallet.
Tillägg nr. 2:
På Pink Floyd i ny 180gr verkat man ha skjutit hålet med förbundna ögon och ett gammalt salongsgevär. Armen vandrar ut och in flera mm. över ett varv.

Redigerat av laddie15, 16 december 2018 - 12:46.


#23

Postad 17 december 2018 - 11:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Upplever tydlig dist på flera av mina nya skivor. Verkar som en del nypressade 180 grammare är rena skiten. Abba distar tydligt och Volbeat har ett jättegupp i början på skivan. Naturligtvis på "Devils wedding crown". Å andra sidan låter 45 varvaren "The search for everything" med John Mayer ljuvligt.
Har inga problem med någon av mina äldre skivor, men med faktiskt de flesta av mina nya 180 grammare. Tror att renässansen för vinyl medfört att det köps in undermålig utrustning för nypressning. 180gr. känns bra i handen, men är IGEN kvalitetsstämpel.
Måste lägga till att nyinköpta Fleetwood mac "Rumours" saknar det förtjusande klipp och den livlighet denna skiva levererar när allt är som det ska. 180gr nypressad vinyl har absolut inget att hämta mot fullupplöst rippad cd i detta fallet.
Tillägg nr. 2:
På Pink Floyd i ny 180gr verkat man ha skjutit hålet med förbundna ögon och ett gammalt salongsgevär. Armen vandrar ut och in flera mm. över ett varv.

Tråkigt att höra att du upplever att flera av dina 180 grammare låter kasst. Vad har du för skivspelare, pickup och RIAA?

Tror inte att det har så mycket med pressutrustningen i sig att göra utan det handlar nog mer om med vilket tempo tillverkningen sker. Det snurrar nog på lite för snabbt i vissa fall då presserierna har överfulltecknade orderböcker och då speedas produktionen upp vilket får konsekvenser kvalitetsmässigt. Sen beror det på vilket skivpresseri vi snackar om, tyska Optimal t.ex. har fått en del kritik under senaste åren då de verkar ha en haltande kvalitetskontroll- de har lite att jobba på för att få tillbaka sitt tidigare så goda rykte. Tjeckiska GZ Vinyl hade länge kvalitetsproblem där skivorna som såldes ofta var smutsiga och/eller var fulla med fingeravtryck- de har ryckt upp sig betydligt och har fått ordning på produktionen. F.ö. var GZ Vinyl ett av de första presserierna som för något år sedan stoppade in modernt tillverkade skivpressar i produktionslinan vilket kan vara en bidragande orsak till att man håller en mycket bättre kvalitet idag. Så det är ömsom vin ömsom vatten- tyvärr måste man läsa på en del innan man ska köpa en nypressad skiva för att förvissa sig om att man får en pressning av god kvalitet.

180 gr är absolut ingen kvalitetsstämpel, med tanke på vad man vet idag så känns det nästan som rent slöseri att använda så mycket vinyl till en vinylskiva- runt 130-140 gr är fullt tillräckligt.

Trista erfarenheter med "Rumours"- det finns fina nypressningar av den men då måste man göra lite research för att hitta rätt. Om man kan hitta en originalpressning i fint skick så har man redan där ett välljudande exemplar.

Vilken av Pink Floyd- plattorna har du haft oflyt med? Jag har bara tre av de senaste nypressarna; "The Piper at the Gates of Dawn"(stereo), "The Wall" och "The Division Bell"- samtliga perfekt pressade, centrerade och med fint ljud. Av dessa tre är i mitt tycke "The Wall" den riktiga pärlan med ett ljud som ligger mycket nära ett UK- pressat original från -79.

Redigerat av GyroSE, 17 december 2018 - 12:01.


#24

Postad 19 december 2018 - 10:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Eftersom några av de nya pressmingarna utmärker sig så tydligt ligger felet knappast i utrustningen. Men har en Rega P3 med Audio Technica AT 150 Sa. Ännu så länge genom Sugden A21A:s integrerade Riaa. En Arcam rPhono kommer hur som helst göra intåg eftersom min älskade rDac ger aningar om vad som även skulle kunna tillföras vinylupplevelsen.

Det är "The Wall" jag köpt(fått). Den låter inte direkt dåligt, men klart sämre än mina äldre pressningar. Och så är den ena skivan som sagt extremt ocentrerad.

Vad gäller just dist är de båda Abbaskivorna jag köpt värst. I de övre registerna låter det skit. Röster blir alldeles förstörda.

Överlag är det så med min vinylupplevelse att det saknas lite "udd", eller snarare drag, jämfört med fullupplöst cd, via makalösa Arcam rDac. Så en del kan nog hämtas i ett inköp av Arcam rPhono.
Upplösningen är redan nu via Rega P3 / AT 150 Sa fantastisk. När skivpressnimgarna inte ödelägger det hela, vill säga.

#25

Postad 20 december 2018 - 05:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Eftersom några av de nya pressmingarna utmärker sig så tydligt ligger felet knappast i utrustningen. Men har en Rega P3 med Audio Technica AT 150 Sa. Ännu så länge genom Sugden A21A:s integrerade Riaa. En Arcam rPhono kommer hur som helst göra intåg eftersom min älskade rDac ger aningar om vad som även skulle kunna tillföras vinylupplevelsen.

Det är "The Wall" jag köpt(fått). Den låter inte direkt dåligt, men klart sämre än mina äldre pressningar. Och så är den ena skivan som sagt extremt ocentrerad.

Vad gäller just dist är de båda Abbaskivorna jag köpt värst. I de övre registerna låter det skit. Röster blir alldeles förstörda.

Överlag är det så med min vinylupplevelse att det saknas lite "udd", eller snarare drag, jämfört med fullupplöst cd, via makalösa Arcam rDac. Så en del kan nog hämtas i ett inköp av Arcam rPhono.
Upplösningen är redan nu via Rega P3 / AT 150 Sa fantastisk. När skivpressnimgarna inte ödelägger det hela, vill säga.

Om du köpt dessa skivor nya så skall du absolut byta in dem och få nya- pressningarna är helt klart defekta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.