Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är MythTV det jag söker?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 december 2007 - 19:16

christoffer-
  • christoffer-
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Det jag är ute efter är egentligen inte en htpc, utan nått som kan spela in program automatiskt åt mig (som jag gärna vill kunna ställa in via ett webbgränssnitt) och streama live-tv. Har ett halvnytt Hauppague tv-kort (analogt) och kör Debian på servern som det hela ska köras på.

De två är de enda kriterierna jag har. Har kollat på MythTV, men jag hittar inte om den stödjer streaming?

Tips mottages :)

God jul!

//Christoffer

#2

Postad 23 december 2007 - 20:57

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Ja MythTv uppfyller dina krav. MythWeb sätter du upp på din server där du även kör den så kallade backenden. MythWeb passar bäst ihop med apache.

Mythfrontend är själva GUI:et för mythtv, i själva verket så streamar frontenden inspelningarna den spelar upp över nätet. Så den kan du köra på andra datorer än servern. Om du inte vill köra frontenden kan du göra på flera olika sätt. Dels dela ut inspelningarna med samba eller nfs. Eller bara klicka på dem i webinterfacet för att ladda ned. Alternativt finns också mythstreamtv där man kan pack om inspelningen till mindre bandbreddskrävande format.

#3

Postad 23 december 2007 - 22:32

christoffer-
  • christoffer-
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Då ska jag satsa på det.

En fråga till, går backenden att konfigurera utan att man kör X?

#4

Postad 25 december 2007 - 12:28

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Backenden går att köra utan X, dock kan det vara svårt att konfigurera den eftersom mythtv-setup använder X. Det kanske går att komma runt om du har en annan dator med X och kör ssh -X för att forwarda X-trafiken till den andra datorn.

#5

Postad 26 december 2007 - 07:06

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Tror inte det fungerar med ssh -X för om jag minns rätt så fungerar mythtv-setup endast med lokal skärm. Jag har för mig att jag har kört det via vnc men det innebär ju att du faktiskt kör X på datorn, så det hjälper inte så mycket om du vill komma undan installationen och resursutnyttjandet.

Det enklaste är förmodligen bara att installera X och sen när du konfigurerat allt så ställer du om så att X inte startas automatiskt när datorn bootar upp. Då tar X bara plats på hårddisken men utnyttjar inga resurser i övrigt. Även om det inte händer så ofta så vill man ibland kunna köra mythtv-setup vid senare tillfällen, så jag skulle inte rekommendera att man faktiskt avinstallerar X efter den initiala konfigureringen.

#6

Postad 05 januari 2008 - 15:43

Unregistered5a9bdff9
  • Unregistered5a9bdff9
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Tror inte det fungerar med ssh -X för om jag minns rätt så fungerar mythtv-setup endast med lokal skärm.


Jag brukar köra
export DISPLAY=en_annan_dators_ip_adress:0.0
mythtv-setup
Och sen kör jag en X-Server för windows, typ MI-X på den datorn, funkar fint så det ska inte vara nåt problem att trycka upp mythtv-setup på en annan Linux-burk heller.

/Boppen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.