Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag in DVB-S2-kanaler i MythTV?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 april 2010 - 11:16

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu har jag försökt bra många timmar...

Jag har ett TBS 8920 DVB-S/S2-kort och MythTV 0.22, senast uppdaterad mot fixes idag.

DVB-S-kaneler (CD familjepaket) går utmärkt att få in i MythTV, jag har till och med lyckats få till sasc-ng så att allt dekrypteras som det ska. Problemet är att jag inte lyckas få in några HD-kaneler - med undantag för ESPN America HD som tydligen inte kör i S2-formatet som de övriga.

När jag gör en kanalsökning i mythtv-setup på en "HD-frekvens" får jag visserligen 88% signalstyrka, men ingen låsning. Inga kanaler hittas.

Jag hade en tanke på att det skulle ha med QPSK resp. 8PSK att göra; det verkar som om S2-kanalerna rent allmänt kör 8PSK. Men jag hittar ingen inställning för detta i Myths kanalsökning.

Visst, det skulle kunna vara kortet, men scan-s2 hittar samtliga kanaler, inklusive alla HD-kanaler, så jag tror inte det är där det felar. Jag har sökt som en galning på olika forum, men i princip bara blivit så mycket klokare att jag förstår att
- MythTV har stöd för DVB-S2 (duh)
- Det finns andra som lyckats få till CD HD-kanaler i MythTV

Några tips?

#2

Postad 18 april 2010 - 18:21

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
- Vad har du för tv-kort?
- Kan du titta på några kanaler med någon annan setup, .tex. szap + mplayer ?

/ Pär

#3

Postad 18 april 2010 - 19:51

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Så har gjorde jag:in med s2liplianin som dvb-drivare,
ladda hem scan-s2 och szap-s2
skapa en channels.conf med scan-s2 och testa om du får lock med denna:
"szap-s2 -a4 -r -c hd.conf "SVT HD" -S1 -C34 -M5 -H"

Ja det har med " QPSK resp. 8PSK att göra;"
och med den där där det står 1/4 och 2/3 mm
Sedan kanske du måste sätta i rätt frekvenser också om myth inte hittar de rätta

Edit.. Testa dessa:
10934000 H
25000
3/4
8PSK
saxat från: http://www.lyngsat.com/

Redigerat av frust, 18 april 2010 - 20:02.


#4

Postad 18 april 2010 - 20:08

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

- Vad har du för tv-kort?
- Kan du titta på några kanaler med någon annan setup, .tex. szap + mplayer ?

/ Pär


TV-kortet är som sagt ett TBS 8920. Jag kan inte svara på huruvida det funkar med mplayer, har inte testat (och vet inte hur man gör).

Redigerat av pt95cca, 18 april 2010 - 20:16.


#5

Postad 18 april 2010 - 20:20

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Så har gjorde jag:in med s2liplianin som dvb-drivare,
ladda hem scan-s2 och szap-s2
skapa en channels.conf med scan-s2 och testa om du får lock med denna:
"szap-s2 -a4 -r -c hd.conf "SVT HD" -S1 -C34 -M5 -H"


Du har nog en poäng där. När jag gör detta på en SD-kanal får jag en snygg låsning, men med exvis SVT HD (eller för all del någon annan S2-kanal) får jag det inte att funka. Det tål att tänkas på - kanske drivrutinerna jag installerat inte funkar för S2-kanaler. Ska undersöka detta vidare - tack för tipset om szap-s2!

#6

Postad 18 april 2010 - 20:40

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
jag hade också problem med HD. Utan "-C34 -M5" så får man inte låsning på canaldigital

#7

Postad 19 april 2010 - 12:08

MikaelB
  • MikaelB
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har sedan tidigare en (någorlunda) fungerande installation av MythTV med Boxer. Har i dagarna bytt till CanalDigital och trodde ärligt talat att det inte fanns kort som funkade för CD. Jag hittade i alla fall inget när jag Googlade. Det verkar som om jag har fel då ni uppenbarligen kör.

Min fråga blir då om ni har utgått från någon instruktion någonstans? Det som skrivits hittills i tråden går lite över mitt huvud så om det finns en mer utförlig beskrivning någonstans på nätet så skulle jag vara tacksam för en länk.

#8

Postad 19 april 2010 - 19:11

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag har sedan tidigare en (någorlunda) fungerande installation av MythTV med Boxer. Har i dagarna bytt till CanalDigital och trodde ärligt talat att det inte fanns kort som funkade för CD. Jag hittade i alla fall inget när jag Googlade. Det verkar som om jag har fel då ni uppenbarligen kör.

Min fråga blir då om ni har utgått från någon instruktion någonstans? Det som skrivits hittills i tråden går lite över mitt huvud så om det finns en mer utförlig beskrivning någonstans på nätet så skulle jag vara tacksam för en länk.


Njaej, det kan jag inte påstå. Egentligen är det inte så stor skillnad på DVB-T och DVB-S ur Myth:s synvinkel - det är ett antal transportströmmar som kommer in via en adapter under /dev/dvb som sen ska visas. För Sasc och Newcs har det inte så stor betydelse heller. Det jag gjorde var att leta efter ett prisvärt DVB-S2 (viktigt) kort som skulle funka i Linux. På rekommendation från en annan här på forumet valde jag TBS. Jag har ett 6980 (single tuner PCI) i burken som funkar - nåja - och ett nytt 8920 (dual tuner PCI-E) på väg hem med posten.

För Sasc var den enda uppdateringen jag gjorde att byta ut CAID i cardclient.conf från B*xers (0500) mot CDs (0B00). Sen funkade det direkt. Dock ej med HD - därav denna tråd.

#9

Postad 19 april 2010 - 19:16

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ok, lite ny info under solen.

När jag kör szap-s2 mot en S2-kanal får jag först ingen låsning. Om jag däremot kör szap-s2 mot en S1-kanal först, och därefter provar exvis SVT HD igen så får jag låsning! Däremot om jag provar att söka kanaler i MythTV-setup så kan den fortfarande inte låsa, och jag är tillbaka på ruta ett igen.

Jag läste vidare på hur jag skulle få igång mplayer mot szap-s2 och det verkar ju hyfsat enkelt. Inga problem att få igång det med S1-kanaler, och det verkar inte heller vara några problem med S2-kanaler när väl szap-s2 fått låsning på en sådan. Dock funkar inte bilden för HD, men det har säkert med mplayer och nån codec att göra, för ljudet kommer igenom som det ska.

Så frågan är nu om problemet är "dubbelsidigt": dels fel i drivrutinen för kortet som gör att jag måste låsa på en S1-kanal innan jag får låsning på en S2-kanal, dels fel i MythTV som uppenbarligen inte lyckas låsa på något alls.

Några erfarenheter rikare, men på nåt sätt tillbaka på ruta ett igen.

#10

Postad 19 april 2010 - 19:49

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

TV-kortet är som sagt ett TBS 8920. Jag kan inte svara på huruvida det funkar med mplayer, har inte testat (och vet inte hur man gör).

Ah, nu såg jag att du specat kortet i ditt originalinlägg. Tyckte att jag läste och läste, men kunde inte hitta det ;)

Min tanke är att du låser kanalen med hjälp av szap-s2, sedan spelar du upp kanalen med mplayer. Så här gjorde jag med mitt dvb-t-kort, möjligt att växlarna och/eller sökvägar är annurlunda med satellit.

tzap -r -a3 "SVT1"
mplayer /dev/dvb/adapter3/dvr0

/ Pär

#11

Postad 19 april 2010 - 20:00

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ah, nu såg jag att du specat kortet i ditt originalinlägg. Tyckte att jag läste och läste, men kunde inte hitta det ;)

Min tanke är att du låser kanalen med hjälp av szap-s2, sedan spelar du upp kanalen med mplayer. Så här gjorde jag med mitt dvb-t-kort, möjligt att växlarna och/eller sökvägar är annurlunda med satellit.

tzap -r -a3 "SVT1"
mplayer /dev/dvb/adapter3/dvr0

/ Pär


Tack. Jag kom igång med detta idag (som jag skriver en bit upp även om det är mycket text i tråden nu...), men lyckas inte få MythTV att låsa. Verkar inte vara kortproblem alltså, eftersom jag uppenbarligen kan låsa mha szap.

#12

Postad 21 april 2010 - 07:58

pt95cca
  • pt95cca
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Äh, jag lägger ner hela MythTV-grejen nu. Jag har genom åren ägnat timtal åt att få allt att fungera, och så länge man inte vill göra några förändringar så går det att få det någotsånär stabilt - med en massa jobb. Installerade upp Win7 mediacenter med DVBLink + Acamd i går kväll - fick det att funka på en timme inklusive HD-kanaler.

MythTV har helt enkelt inte tillräckligt hög WAF just nu.

#13

Postad 21 april 2010 - 09:17

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Du är allt en kylling ;)

#14

Postad 02 maj 2010 - 21:28

devis
  • devis
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Hej,

Jag vet inte om du är intresserad då du verkar ha gett upp MythTV. Självklart har jag Canal Digital's samtliga HD-kanaler, annars hade jag inte rekommenderat kortet. Om du vill göra ett nytt försök kan du skicka ett PM så kan du få min databas med kanalerna scannade.

Du kan också testa 0.23, som har många förbättringar avseende DVB-S2 och HD. Den kanske scannar då?

Redigerat av devis, 02 maj 2010 - 21:35.


#15

Postad 08 maj 2010 - 09:52

frust
  • frust
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Så här ska det se ut för att scanna Thor efter HD-kanaler;

Scan Type: Full Scan (Tuned)

Frequency: 10934000
Polarity; Horizontal
Symbol Rate: 25000000
Mod Sys; DVB-S2
FEC: 3/4
Modulation; 8PSK
Inversion: Auto
Rolloff: Auto



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.