Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad gör Ino Audio så unika, som ingen annan kan?

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 08 februari 2013 - 21:01

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Om ino är så distfria jämfört mot andra modeller,måste ju dom som tillverkar elementen åt öhman (vifa/peerless) snappat upp nåt på vägen om elementen är så fantastiska.Dummare än så är ingen skulle jag vilja påstå,att man inte apar efter varann.Så har det varit genom alla tider,oavsett prylar eller metoder :)

Redigerat av sollerön, 08 februari 2013 - 21:03.


#152

Postad 08 februari 2013 - 21:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Om ino är så distfria jämfört mot andra modeller,måste ju dom som tillverkar elementen åt öhman (vifa/peerless) snappat upp nåt på vägen om elementen är så fantastiska.Dummare än så är ingen skulle jag vilja påstå,att man inte apar efter varann.Så har det varit genom alla tider,oavsett prylar eller metoder :)


Kan bara hålla med men det handlar ju inte bara om elemten utan delningsfiltret också, men de som tillverkar högtalare är ju oftast inte duvungar, de borde ha rätt bra koll och gjort det i många många år.

Skulle vara kul om någon med piP kunde ta med deras högtalare till mig nästa vecka när jag har XTZ 99.26 MkII och Dynaudio X16 hos mig och jämföra :-) Jag har aldrig hört Ino och det skulle vara grymt kul att höra dom och jämföra med andra högtalare

#153

Postad 08 februari 2013 - 21:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med men det handlar ju inte bara om elemten utan delningsfiltret också, men de som tillverkar högtalare är ju oftast inte duvungar, de borde ha rätt bra koll och gjort det i många många år.

Nja, passiva delningsfilter är ett nödvändigt ont i många högtalare. Det bästa är att inte ha några alls.

#154

Postad 08 februari 2013 - 21:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Nja, passiva delningsfilter är ett nödvändigt ont i många högtalare. Det bästa är att inte ha några alls.


Hur menar du (ja om man inte har aktiv delning) och det har ju inte många förstärkare

#155

Postad 08 februari 2013 - 21:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Hur menar du (ja om man inte har aktiv delning) och det har ju inte många förstärkare


Nä. Men många aktiva delningsfilter har det. ;)

#156

Postad 08 februari 2013 - 21:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Låter som att Ino bara är intressant för dom som vill spela extremt högt. Jag tillhör inte den kategorin utan spelar på modest volym, dock eftersträvar jag så neutral ljudåtergivning som det är fysikaliskt möjligt. Kan inte se att Ino's högtalare skulle lyckas bättre med detta än andra märken (det är ju lådhögtalare trots allt), såvida dom inte har överlägsna element (vilket jag finner osannolikt). Har jag fel?


För mej var det främst förmågan att kunna spela extremt starkt och extremt rent som avgjorde det.
Hade jag inte haft det behovet hade jag med största sannolikhet köpt något annat.
Med det inte sagt att dom låter dåligt på låga volymer. ;)

Ska man spela starkt så spelar dom dock i en liga för dej.
Det kan tom tjockisen NiklasF intyga om, och han tycker inte ens att Ino låter speciellt bra, och går igång på kablar och såna grejer.. ;)

Märker att jag skriver sämre och sämre desto mer som rinner ner i strupen !! :D :P


EDIT 1: Har du MINIgurka (verkar vara självklapp på axeln ;) ) lyssnat på Ino ?
Du har kanske skrivit det, men det har jag glömt bort i så fall. :)

EDIT 2: La till en smiley för att det inte skulle verka drygt. :)

Redigerat av Bakerman, 08 februari 2013 - 21:26.


#157

Postad 08 februari 2013 - 21:25

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Nä. Men många aktiva delningsfilter har det. ;)


oj vad roliga vi var nu :D men pIP har ju inte det i alla fall :P
eller man kanske kan köpa dom med aktiv delning?
Kanske det som är hemligheten? ;-)

Märker att jag skriver sämre och sämre desto mer som rinner ner i strupen !! :D :P


+1 där hahahaha och jag skriver alltid dåligt!

#158

Postad 08 februari 2013 - 21:28

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Vad är det du inte köper? Att flertalet högtalare distar klart hörbart när man höjer lite?
Exakt vart finner du skäl att påstå det skulle vara något magiskt med ljudet?


Att t.ex. en högtalare av annat märke med motsvarande bestyckning som t.ex. Pi60 bara för att ta ett exempel, skulle dista mer bara för att de inte är Ino. Gällande magiskt syftade jag på om det var något världsunikt med Ino-elementen som ingen annan i världen kommit i närheten av att skapa.

#159

Postad 08 februari 2013 - 21:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

oj vad roliga vi var nu :D men pIP har ju inte det i alla fall :P
eller man kanske kan köpa dom med aktiv delning?
Kanske det som är hemligheten? ;-)

En högtalare kan väl inte ha en aktiv delning ?
Till det krävs en apparat. ;)

Det skulle nog inte vara speciellt knepigt för IÖ att göra en extra anslutning för en extra terminal om du bad om det.
Den extra kostnaden till det skulle överväga att du slapp passivt filter, så det skulle med all säkerhet inte kosta något extra.
Då är det bara att koppla in ditt passiva filter på terminalerna.
Vad det skulle tillföra förstår jag dock inte. ;)

Den servicen hittar du inte hos många tillverkare... ;)

Att t.ex. en högtalare av annat märke med motsvarande bestyckning som t.ex. Pi60 bara för att ta ett exempel, skulle dista mer bara för att de inte är Ino. Gällande magiskt syftade jag på om det var något världsunikt med Ino-elementen som ingen annan i världen kommit i närheten av att skapa.


Har du lyssnat på Ino Booster ?

Redigerat av Bakerman, 08 februari 2013 - 21:31.


#160

Postad 08 februari 2013 - 21:31

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Hur menar du (ja om man inte har aktiv delning) och det har ju inte många förstärkare

Det bästa är givetvis att enbart ha enbart ett element som spelar 20 Hz (eller åtminstone ner tills subbarna kan ta över) - 20 kHz, men det är ovanligt och svårt att få till. Det näst bästa är att ha två element och dela digitalt på runt 100 - 300 Hz och ha separata slutsteg för båda elementen. Att dela passivt vid två frekvenser är typ den sämsta lösningen.

Redigerat av megagurka, 08 februari 2013 - 21:32.


#161

Postad 08 februari 2013 - 21:32

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Flera diskanter medför MASSOR av problem. Bättre att använda sej av en ensam diskant som klarar att hantera mycket effekt och hög output.


Det var väl du som hade problem och brände diskantsäkringar vid nivåer du upplevde som lägre än med dina föregångare, eller minns jag fel? Mitt syfte är inte att på något vis missunna ino-diskanterna, men det är väl ändå vanliga dome-diskanter i ungefär samma storlek som de flesta?

#162

Postad 08 februari 2013 - 21:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det bästa är givetvis att enbart ha enbart ett element som spelar 20 Hz (eller åtminstone ner tills subbarna kan ta över) - 20 kHz, men det är ovanligt och svårt att få till. Det näst bästa är att ha två element och dela digitalt på runt 100 - 300 Hz och ha separata slutsteg för båda elementen. Att dela passivt vid två frekvenser är typ den sämsta lösningen.


Fast med två element delar man väl vanligtvis överlappande vid en frekvens ? ;)

#163

Postad 08 februari 2013 - 21:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag säger absolut inte att ino låter illa, det låter men det händer inget hos mig.
Annars hade jag antagligen haft ett par...
Jepp starkt kan man lira, men PRECIS när det börjar bli RIKTIGT skoj så lägger diskanten av ju ;)

Ger mig fan på att vi lirade starkare i Kramfors än vad vi har gjort hos dig :P

#164

Postad 08 februari 2013 - 21:38

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Pratar nu om Pip.
Om man ska få den låta optimalt krävs att rummet är inrätt för bra akustik samt att den placeras rätt med avstånd till vägg och med akustikplattor bakom.
Då är min undran om man inte gör allt detta kan man då köpa något annat märke som kommer att låta lika bra för samma pris, och med pris menar jag runt 10000kr som Pip kostar att köpa färdig.

#165

Postad 08 februari 2013 - 21:39

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på Ino Booster ?


Nej, jag har inte hört Ino och jag tvekar inte på att de spelar rent och bra. Men jag har svårt för påståenden som att de skulle vara en unik konstruktion som gör att deras element kan spela märkbart mycket starkare än andra märkens högtalare med motsvarande bestyckning :) Skulle det vart så, så skulle andra tillverkare tagit efter för många år sedan, tror jag.

#166

Postad 08 februari 2013 - 21:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det var väl du som hade problem och brände diskantsäkringar vid nivåer du upplevde som lägre än med dina föregångare, eller minns jag fel? Mitt syfte är inte att på något vis missunna ino-diskanterna, men det är väl ändå vanliga dome-diskanter i ungefär samma storlek som de flesta?


Japp. Men den pallar MYCKET mer effekt än dom flesta domearna på marknaden.
Har inte mätt det själv, men på forumen (hur mycket sanningsgrad det finns i det är upp till var och en att bestämma) talas det om ca 10 watt för en "standarddome" och ca 30 watt för Inos dito.
Det är signifikant.

Att jag bränner diskantsäkringar är delvis för att jag är en kille som är dum i huvet och har järnöron och gillar att spela starkare än dom flesta, och för att IÖ som har lagt in den här superba varianten med diskantsäkringar istället för brända diskanter (som för övrigt ingan annan har vad jag vet om) givetvis har lagt sej väldigt safe för att slippa att folk bränner dyra diskanter.

Jag LOVAR att du tycker att det är ALLDELES för starkt innan diskantsäkringen är ens i närheten av att gå. ;)

#167

Postad 08 februari 2013 - 21:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Fast med två element delar man väl vanligtvis överlappande vid en frekvens ? ;)


det e det jag menar :-) och vad är bästa frekvensen?
och borde inte då högtalartillverkare som tillverkar element gjort högtalare gjort element som fixar det?

som sagt, mycket öl i magen nu ;-)

Att jag bränner diskantsäkringar är delvis för att jag är en kille som är dum i huvet och har järnöron och gillar att spela starkare än dom flesta, och för att IÖ som har lagt in den här superba varianten med diskantsäkringar istället för brända diskanter (som för övrigt ingan annan har vad jag vet om) givetvis har lagt sej väldigt safe för att slippa att folk bränner dyra diskanter.


Där sa du nått som gör Ino unikt!

#168

Postad 08 februari 2013 - 21:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag säger absolut inte att ino låter illa, det låter men det händer inget hos mig.
Annars hade jag antagligen haft ett par...
Jepp starkt kan man lira, men PRECIS när det börjar bli RIKTIGT skoj så lägger diskanten av ju ;)

Ger mig fan på att vi lirade starkare i Kramfors än vad vi har gjort hos dig :P


Det tror jag också. Men jag tror inte att Tobbe har några diskantsäkringar.
Då är det en helt annan grej.
"Det började bli roligt" ? Jämfört med...? Hemma hos dej...?
Är det inte "tillräckligt" starkt eller vadå...?
Jag ser det snarare som ett fylleskydd. När säkringen ryker spelar jag för högt..
Så som vi spelar hos mej, så högt, så länge, det grejar man inte nykter...

Nej, jag har inte hört Ino och jag tvekar inte på att de spelar rent och bra. Men jag har svårt för påståenden som att de skulle vara en unik konstruktion som gör att deras element kan spela märkbart mycket starkare än andra märkens högtalare med motsvarande bestyckning :) Skulle det vart så, så skulle andra tillverkare tagit efter för många år sedan, tror jag.


Jag ska försöka skriva det här utan att verka dryg, men det blir nog svårt...
Om man inte har hört en högtalare så tycker jag att det är dumt att uttala sej..
Det finns massor av högtalare som nämns i diverse trådar som jag aldrig har hört. Om det är så så ger jag oftast fan i att kommentera. Om jag inte har druckit, för då kan jag bli som Bongo.. :P :D

Det jag menar är att jag tycker att du bör lyssna. Innan du har gjort det blir det bara gissningar och spekulationer.
Du kan ju utgå ifrån Niklas som inte alls tycker att dom är något extraordinärt rent ljumässigt, men ser deras förmåga till att spela rent och starkt som deras största styrka.

Det ÄR så. Jag har inte hört någon annan "hemma-Hifi-Högtalare" som kommer ens i närheten av att kunna spela lika rent och starkt som Ino.
Däremot har jag hört andra högtalare som gör annat bättre, men att kunna spela så starkt är dom ganska ensamma om..
Prioriteringar.. ;)

#169

Postad 08 februari 2013 - 21:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Säkringar hade jag i mina Cerwin vega E-line 15" med ;)

#170

Postad 08 februari 2013 - 21:51

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

det e det jag menar :-) och vad är bästa frekvensen?
och borde inte då högtalartillverkare som tillverkar element gjort högtalare gjort element som fixar det?

Bästa delningsfrekvensen beror på elementen, lådan/baffeln, rummet, lyssningsposition etc. Dock kan man med digital EQ i stor utsträckning kompensera för bristerna i dom digitala delningsfiltren (dock kan man inte kompensera för många defekter i passiva delningsfilter).

Men nu blir det väldigt OT. Min poäng är bara att för mig är inte passiva delningsfilter är en intressant faktor när jag utvärderar högtalare/element eftersom det finns mycket bättre lösningar.

#171

Postad 08 februari 2013 - 21:53

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Japp. Men den pallar MYCKET mer effekt än dom flesta domearna på marknaden.
Har inte mätt det själv, men på forumen (hur mycket sanningsgrad det finns i det är upp till var och en att bestämma) talas det om ca 10 watt för en "standarddome" och ca 30 watt för Inos dito.
Det är signifikant.

Att jag bränner diskantsäkringar är delvis för att jag är en kille som är dum i huvet och har järnöron och gillar att spela starkare än dom flesta, och för att IÖ som har lagt in den här superba varianten med diskantsäkringar istället för brända diskanter (som för övrigt ingan annan har vad jag vet om) givetvis har lagt sej väldigt safe för att slippa att folk bränner dyra diskanter.

Jag LOVAR att du tycker att det är ALLDELES för starkt innan diskantsäkringen är ens i närheten av att gå. ;)


Att du är skadad vet jag redan ;)

Varför skulle dom palla mycket mer än de flesta? Vad med dem är det som gör att de gör det? Det är det jag inte får ihop. Jag kan inte tro på att de skulle klara 300% av den effekt ett annat märkes storleksmässigt lika stor diskant av samma typ klarar, det krävs mätningar för att jag ska tro på det. Sen så är det för mig mest intressant vad som klaras dynamiskt.

#172

Postad 08 februari 2013 - 21:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
När vi lirar som idioter hos dig så är det påtok för högt egentligen, tror bara den där säkringen är en bra reminder att man är uppe på galna nivåer.
Typiskt scenario utspelar sig, metal som spelas och...

" Gaaah, fåååår jag höja" Bagaren " jaaa höj bara" FÅÅÅÅR JAG HÖJA MEEER" Bagaren " Jaaa höj bara" FÅÅÅÅR JAG HÖJA bagaren "jaaa hö.. vafan nu är det dags att byta säkring igen."

#173

Postad 08 februari 2013 - 21:57

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

EDIT 1: Har du MINIgurka (verkar vara självklapp på axeln ;) ) lyssnat på Ino ?
Du har kanske skrivit det, men det har jag glömt bort i så fall. :)

EDIT 2: La till en smiley för att det inte skulle verka drygt. :)

:) Nej, jag har inte hört nån Ino-modell, men jag skulle gärna göra det eftersom man hör så mycket gott om dom. Dock är det ju som vanligt i princip omöjligt att jämföra högtalare om dom inte spelar i samma rum med samma setup (och även då är det svårt).

#174

Postad 08 februari 2013 - 22:01

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag ska försöka skriva det här utan att verka dryg, men det blir nog svårt...
Om man inte har hört en högtalare så tycker jag att det är dumt att uttala sej..
Det finns massor av högtalare som nämns i diverse trådar som jag aldrig har hört. Om det är så så ger jag oftast fan i att kommentera. Om jag inte har druckit, för då kan jag bli som Bongo.. :P :D

Det jag menar är att jag tycker att du bör lyssna. Innan du har gjort det blir det bara gissningar och spekulationer.
Du kan ju utgå ifrån Niklas som inte alls tycker att dom är något extraordinärt rent ljumässigt, men ser deras förmåga till att spela rent och starkt som deras största styrka.

Det ÄR så. Jag har inte hört någon annan "hemma-Hifi-Högtalare" som kommer ens i närheten av att kunna spela lika rent och starkt som Ino.
Däremot har jag hört andra högtalare som gör annat bättre, men att kunna spela så starkt är dom ganska ensamma om..
Prioriteringar.. ;)


Men du har ju inte hört alla högtalare på marknaden och ändå uttalar du dig som så att Ino är oslagbara på att spela starkt. Är inte det lite samma sak fast från andra hållet? ;) Pip klarar mycket starkare återgivning utan dist än andra likvärdigt bestyckade stativare t.ex.?

Att du i just ditt fall inte hört något annat märke som kunnat spela lika starkt kanske beror på att du har ett system i storleken som ytterst få andra märken erbjuder? :)

#175

Postad 08 februari 2013 - 22:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Vad i högtalaren gör att dom skulle ha bättre ljudkvalitet än andra märken? Elementen?

Allt, eftersom allt hänger ihop.

Högtalare som spelar ljud i relativt små lådor (till skillnad mot dipoler) med alla nackdelar det innebär.

Det låter som du tro på gamla myter om "lådljud", vilket inte stämmer.

Nja, passiva delningsfilter är ett nödvändigt ont i många högtalare. Det bästa är att inte ha några alls.

Öhhh, varför då?

Att t.ex. en högtalare av annat märke med motsvarande bestyckning som t.ex. Pi60 bara för att ta ett exempel, skulle dista mer bara för att de inte är Ino. Gällande magiskt syftade jag på om det var något världsunikt med Ino-elementen som ingen annan i världen kommit i närheten av att skapa.

Så du menar att alla högtalare som skapats, har samma dist sålänge de har ungefär samma pumparea?

Det bästa är givetvis att enbart ha enbart ett element som spelar 20 Hz (eller åtminstone ner tills subbarna kan ta över) - 20 kHz, men det är ovanligt och svårt att få till. Det näst bästa är att ha två element och dela digitalt på runt 100 - 300 Hz och ha separata slutsteg för båda elementen. Att dela passivt vid två frekvenser är typ den sämsta lösningen.

Nej, absolut inte.

Nej, jag har inte hört Ino och jag tvekar inte på att de spelar rent och bra. Men jag har svårt för påståenden som att de skulle vara en unik konstruktion som gör att deras element kan spela märkbart mycket starkare än andra märkens högtalare med motsvarande bestyckning :) Skulle det vart så, så skulle andra tillverkare tagit efter för många år sedan, tror jag.

Den frågan man kan ställa sig är varför du tror en massa istället för undersöker?
Vem säger att alla tillverkare är ute efter samma sak? Min gissning är att kanske 75% av marknaden baserar sig på utseende och dogmer istället för ren och skär kunskap om återgivning. Där är det viktigare hur något ser ut eller att "det låter bäst med bara ett element" än vad den fysiska verkligheten är.

#176

Postad 08 februari 2013 - 22:15

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Så du menar att alla högtalare som skapats, har samma dist sålänge de har ungefär samma pumparea?


Nej, men jag har svårt att se att ett märke skulle vara det enda som hade unikt mycket lägre dist med likvärdiga element/bestyckning.

#177

Postad 08 februari 2013 - 22:16

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Det låter som du tro på gamla myter om "lådljud", vilket inte stämmer.

Per definition kommer en låda förvränga ljudet. Alla saker som reflekterar ljud är ljudförvrängande.

Öhhh, varför då?

Därför att du sätter ljudförvrängande komponenter i signalkedjan.

Nej, absolut inte.

Nej, att dela passivt vid tre frekvenser är faktiskt sämre.

#178

Postad 08 februari 2013 - 22:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ursäkta en analfabet, men "briljant envishet" är det ett annat uttryck för tjurskallighet?


Hahaha, ge fan i att översätta mina tankar så korrekt :D

#179

Postad 08 februari 2013 - 22:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nej, men jag har svårt att se att ett märke skulle vara det enda som hade unikt mycket lägre dist med likvärdiga element/bestyckning.

Skillnaden är att jag (m fl) har testat och du har inte.

Per definition kommer en låda förvränga ljudet. Alla saker som reflekterar ljud är ljudförvrängande.

Nej, inte alls om man håller lådvibrationer under hörseltröskeln. Det är snarare ett större problem hos stor dipoler/elekrostater som har svårt att dämpa vibrationer i de stora ramarna.


Därför att du sätter ljudförvrängande komponenter i signalkedjan.

Nej, inte alls. Det kan snarare vara så att filtret minskar dist och kompression.

Nej, att dela passivt vid tre frekvenser är faktiskt sämre.

Nej.

#180

Postad 08 februari 2013 - 22:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Om aktiva/passiva filter finns det flera intressanta trådar på faktiskt om. Känns inte som det har något med denna tråden att göra.

#181

Postad 08 februari 2013 - 22:38

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Nej, inte alls om man håller lådvibrationer under hörseltröskeln. Det är snarare ett större problem hos stor dipoler/elekrostater som har svårt att dämpa vibrationer i de stora ramarna.

Alla konstruktioner har sina nackdelar.

Nej, inte alls. Det kan snarare vara så att filtret minskar dist och kompression.

Ok, nu börjar vi närma oss nåt intressant. Så Ino har en unikt bra kombination av passiva delningsfilter och element, bättre än andra tillverkares kombinationer?

#182

Postad 08 februari 2013 - 22:39

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Skillnaden är att jag (m fl) har testat och du har inte.


Testat vad och på vilket sätt?

#183

Postad 08 februari 2013 - 22:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Alla konstruktioner har sina nackdelar.

Juppz

/ Karlsson skriver Z, Karlsson skriver Z. :D / Falcy

Ok, nu börjar vi närma oss nåt intressant. Så Ino har en unikt bra kombination av passiva delningsfilter och element, bättre än andra tillverkares kombinationer?

Det finns beskrivet på faktiskt, men kortfattat så kan man minska disten med delningsfiltrets utimpedans med passivt filter. Men som sagt, bättre att läsa och ta upp det i de trådar som finns redan på faktiskt.

Testat vad och på vilket sätt?

Testat genom att lyssna på högtalarna.

Redigerat av Falcy, 08 februari 2013 - 22:47.


#184

Postad 08 februari 2013 - 22:50

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Det som fick mig att kliva över till Ino var främst homogeniteten i ljudet, samt ljudbildspresentationen. Trots att jag varit hos Öhman tidigt tog det några år innan jag testade högtalarna hemma hos mig själv. Allt därimellan blev tyvärr ett dyrt misstag sett ur min egen synvinkel såhär efteråt.
Det finns många märken på marknaden, och lika många smaker i olika riktningar. Så är det bara. Alla kan inte gilla samma typ av paj. För mig var det helhetsbilden av ljudpresentationen som styrde. Dom hade helt enkelt inget som jag retade mig på.

Ser man på marknaden i övrigt så är Ino lite unika med sina basstöd till pi60. Separata bassystem(minst 2 moduler)/toppsystem. Samt en konservativ hållning till både elektronik och annat i kedjan.
Har man som jag haft 6 olika Krellsteg samt kablar för några x-hundratusen så är det inte helt fel när någon säljare/konstruktör vågar ta bladet från munnen och inte rekommendera prylar som man inte behöver för att nå "det där lilla sista". En ganska sund filosofi alltså.
Nu tycker jag likt förbannat att feta steg och kablar är lika roligt ändå:-) Men för helhetsupplevelsen så ligger nog pengarna bättre placerade i åtgärder i rummet. Synd att inte fler tar fasta på detta.

Nu har jag haft i pricip hela Ino serien utom pi60. Ska jag rekommendera något för provlyssning så skulle jag undvika piP i normala odämpade vardagsrum. Samt i56/i64 i för smala rum. Dom övriga får man en ganska bra uppfattning om även i normala rum.
Håller med Bakerman om disten, men tyvärr tror jag att hans rum är för litet för att göra i56 rättvisa på övriga punkter :)

#185

Postad 08 februari 2013 - 22:51

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Testat genom att lyssna på högtalarna.


Då önskar jag veta exakt hur mycket starkare man kan spela på inos olika högtalare jämfört med motsvarande storlek på andra märkens högtalare. Uppbackat med professionella mätningar. Ordnar du det ska jag lyssna på dem.

#186

Postad 08 februari 2013 - 22:53

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Fy fan nu kommer en mod in och skall dricka med oss, känns nästan som att ta med en tjej på stereonördsträff.

















JUST KIDDING ;) :D
Skål på er! :D

Tack för den... :P

Ja den har blivit lite av en uppvärmare på senare tid :)
Dyr men värd varenda spänn..... om en kvart 15 min skiter jag i vilket.... därav kung :D

Ja, den är rätt dyr, nästan 30 spänn för 33cl. Men som sagt, som första öl på kvällen är den ju grym, perfekt alkoholhalt och underbar smak.
Efter det spelar det ingen roll, om det är fylla man vill åt. :D

Apan...? :huh:

robert293 har en apa som avatar. Den är nästan ok även @ 500% zoom i Chrome. Din burk går inte att avläsa alls, så vad står det på burken? :D

Fan, nu börjar man bli lite på lyset här, frågan är om man skulle höra någon skillnad på ett par Dynavoice och ett par Dynaudio nu asså... :o :P

#187

Postad 08 februari 2013 - 23:09

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Låter som att Ino bara är intressant för dom som vill spela extremt högt. Jag tillhör inte den kategorin utan spelar på modest volym, dock eftersträvar jag så neutral ljudåtergivning som det är fysikaliskt möjligt. Kan inte se att Ino's högtalare skulle lyckas bättre med detta än andra märken (det är ju lådhögtalare trots allt), såvida dom inte har överlägsna element (vilket jag finner osannolikt). Har jag fel?

Om nu Linköping stämmer sätt dig på pendeln så kan du få höra ett par piPs och skapa dig en egen bedömning om hur dåligt/bra dom låter enligt dina öron. Du är välkommen iaf! Eller åk till Motala och lyssna på ännu större system men eftersom du lyssnar på ganska låg volym kanske inte större modeller är jätteintressanta?

Skulle vara kul om någon med piP kunde ta med deras högtalare till mig nästa vecka när jag har XTZ 99.26 MkII och Dynaudio X16 hos mig och jämföra :-) Jag har aldrig hört Ino och det skulle vara grymt kul att höra dom och jämföra med andra högtalare

Hmm var hör du hemma i landet? Kanske går att ordna till det

#188

Postad 08 februari 2013 - 23:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Intresant o bra tråd :) Gillar till o med en del av Karlssons inlägg! Det är inte varje dag man gör det ;)

Allt snack om Öl har gjort mig sugen på att köpa in några, dricker kanppt aldrig dock. Men fasen är ju inte hel nykterist för det ;)

Jag har inte haft möjlighet att provlyssna Ino, men skulle vara intresant o kul att få shansen att göra det.

#189

Postad 08 februari 2013 - 23:23

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Om nu Linköping stämmer sätt dig på pendeln så kan du få höra ett par piPs och skapa dig en egen bedömning om hur dåligt/bra dom låter enligt dina öron. Du är välkommen iaf! Eller åk till Motala och lyssna på ännu större system men eftersom du lyssnar på ganska låg volym kanske inte större modeller är jätteintressanta?

Låter klart intressant. Får ta det nån gång då vädret är lite mer resevänligt.

#190

Postad 08 februari 2013 - 23:34

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Det är bra! Dra ut på det lite så kanske jag kan få till lite mer tryck i botten :D

#191

Postad 08 februari 2013 - 23:59

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
En del Inoägare i tråden skriver att de flesta högtalare förutom Ino börjar dista väldigt tidigt, alltså när volymen börjar dras upp.. då är frågan hur pass högt man då spelar när det börjar låta dåligt? En del verkar ju ha såna sjukt höga krav på att spela så högt så att öronen först måste blöda innan det blir intressant, och om då högtalarna börjar dista halvvägs innan öronen blöder, så räcker troligtvis den volymen för de allra flesta med öron som lätt börjar blöda.

Vad pratar vi i db, innan "de flesta högtalarna börjar dista"? Jag tycker mig kunna spela i mina ögon/öron väldigt högt utan att det låter illa, och det på mina små Canton stativare med 7" element. För en del av er är väl den volymen som en viskning, men för mig och de flesta som lyssnat här hemma, så räcker volymen mer än till =)

#192

Postad 09 februari 2013 - 00:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Då önskar jag veta exakt hur mycket starkare man kan spela på inos olika högtalare jämfört med motsvarande storlek på andra märkens högtalare. Uppbackat med professionella mätningar. Ordnar du det ska jag lyssna på dem.

Det får du ta reda på själv.

#193

Postad 09 februari 2013 - 00:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Vad pratar vi i db, innan "de flesta högtalarna börjar dista"? [

Olika beroende på vad det är för högtalare och modell samt vad man lyssnar på. Vissa märken/modeller ger en mer elakartad dist (på hifi-recensents språk) som man kan jämföra mot en transistorförstärkare som klipper, medan andra har en jämnare och mer öronvänlig dist, typ en rörförstärkare som spelar över sin förmåga.

#194

Postad 09 februari 2013 - 00:56

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Det får du ta reda på själv.


Du klargör ju klart och tydligt att du vet, då måste du väl också kunna redovisa hur du vet?

#195

Postad 09 februari 2013 - 00:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Att du är skadad vet jag redan ;)

Varför skulle dom palla mycket mer än de flesta? Vad med dem är det som gör att de gör det? Det är det jag inte får ihop. Jag kan inte tro på att de skulle klara 300% av den effekt ett annat märkes storleksmässigt lika stor diskant av samma typ klarar, det krävs mätningar för att jag ska tro på det. Sen så är det för mig mest intressant vad som klaras dynamiskt.


Kom hit och lyssna. ;)

När vi lirar som idioter hos dig så är det påtok för högt egentligen, tror bara den där säkringen är en bra reminder att man är uppe på galna nivåer.
Typiskt scenario utspelar sig, metal som spelas och...

" Gaaah, fåååår jag höja" Bagaren " jaaa höj bara" FÅÅÅÅR JAG HÖJA MEEER" Bagaren " Jaaa höj bara" FÅÅÅÅR JAG HÖJA bagaren "jaaa hö.. vafan nu är det dags att byta säkring igen."


Precis.. Inte alls hälsosamt.. TROTS diskantsäkringar. ;)

:) Nej, jag har inte hört nån Ino-modell, men jag skulle gärna göra det eftersom man hör så mycket gott om dom. Dock är det ju som vanligt i princip omöjligt att jämföra högtalare om dom inte spelar i samma rum med samma setup (och även då är det svårt).


MEN ! Kom hit och lyssna. ;)

Nej, men jag har svårt att se att ett märke skulle vara det enda som hade unikt mycket lägre dist med likvärdiga element/bestyckning.


Kom hit och lyssna vettja !! :D

Om nu Linköping stämmer sätt dig på pendeln så kan du få höra ett par piPs och skapa dig en egen bedömning om hur dåligt/bra dom låter enligt dina öron. Du är välkommen iaf! Eller åk till Motala och lyssna på ännu större system men eftersom du lyssnar på ganska låg volym kanske inte större modeller är jätteintressanta?


Hmm var hör du hemma i landet? Kanske går att ordna till det


Till Motala är det inte långt från Linköping. Knappt fem mil. :)

Låter klart intressant. Får ta det nån gång då vädret är lite mer resevänligt.


Åk direkt ! :D

Det är bra! Dra ut på det lite så kanske jag kan få till lite mer tryck i botten :D


+1

En del Inoägare i tråden skriver att de flesta högtalare förutom Ino börjar dista väldigt tidigt, alltså när volymen börjar dras upp.. då är frågan hur pass högt man då spelar när det börjar låta dåligt? En del verkar ju ha såna sjukt höga krav på att spela så högt så att öronen först måste blöda innan det blir intressant, och om då högtalarna börjar dista halvvägs innan öronen blöder, så räcker troligtvis den volymen för de allra flesta med öron som lätt börjar blöda.

Vad pratar vi i db, innan "de flesta högtalarna börjar dista"? Jag tycker mig kunna spela i mina ögon/öron väldigt högt utan att det låter illa, och det på mina små Canton stativare med 7" element. För en del av er är väl den volymen som en viskning, men för mig och de flesta som lyssnat här hemma, så räcker volymen mer än till =)


Jag har nog bättre prestanda än vad du har i både kök, sovrum och badrum. :D
EDIT: (det där blev fel ordföljd, men jag hoppas att du förstår vad jag menar för jag orkar inte ändra) :D
O sen biorum då... :P ;)

EDIT: det var som vanligt en massa ordbajs mellan inläggen jag citerade som jag inte har blockat men helt enkelt inte ens reagerade på att läsa. ;) :D

Redigerat av Bakerman, 09 februari 2013 - 01:01.


#196

Postad 09 februari 2013 - 02:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag dödade tråden... :(

#197

Postad 09 februari 2013 - 08:15

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 2
Som jag skrev förut,andra tillverkare måste ju kunna göra lika lågdistande element som ino.Dummare än så kan väl ingen vara så dom tror nåt annat? :)

Man apar efter varann,så har det varit genom alla tider oavsett va det handlar om..

Glider norska landslagets skidor bättre än sveriges,så försöker svenskarna naturligtvis att ta reda på va dom har för vallablandning... (För att ta ett exempel)

Vill nån annan tillverkare ta reda på va ino gjort med sina element,så köper dom naturligtvis några ock mäter på (Lätt som en plätt för en som kan,det är knappast raketforskning ett högtalarelement :) )

Redigerat av sollerön, 09 februari 2013 - 08:15.


#198

Postad 09 februari 2013 - 09:10

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har nog bättre prestanda än vad du har i både kök, sovrum och badrum. :D
EDIT: (det där blev fel ordföljd, men jag hoppas att du förstår vad jag menar för jag orkar inte ändra) :D
O sen biorum då... :P ;)

EDIT: det var som vanligt en massa ordbajs mellan inläggen jag citerade som jag inte har blockat men helt enkelt inte ens reagerade på att läsa. ;) :D


Ok, då vet jag precis..

#199

Postad 09 februari 2013 - 09:27

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Japp. Men den pallar MYCKET mer effekt än dom flesta domearna på marknaden.
Har inte mätt det själv, men på forumen (hur mycket sanningsgrad det finns i det är upp till var och en att bestämma) talas det om ca 10 watt för en "standarddome" och ca 30 watt för Inos dito.

Det finns beskrivet på faktiskt, men kortfattat så kan man minska disten med delningsfiltrets utimpedans med passivt filter. Men som sagt, bättre att läsa och ta upp det i de trådar som finns redan på faktiskt.


Testat genom att lyssna på högtalarna.


Här tycker jag var två väldigt intressanta inlägg. Kanske det är svaret på den röda tråden som finns. Vissa tycker andra märken spelar mer musikaliskt men de flesta håller med om att det går spela väldigt högt till låg dist. En bidragen faktor till detta kan ju självklart vara de delade systemen (när det kommer upp i större versionerna).

Samtidigt håller jag med Sollerön om varför härmar ingen annan detta unika? Är Ino för okända för resten av världen eller?

// Sat

#200

Postad 09 februari 2013 - 10:02

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Som jag skrev förut,andra tillverkare måste ju kunna göra lika lågdistande element som ino.Dummare än så kan väl ingen vara så dom tror nåt annat? :)

Man apar efter varann,så har det varit genom alla tider oavsett va det handlar om..

Glider norska landslagets skidor bättre än sveriges,så försöker svenskarna naturligtvis att ta reda på va dom har för vallablandning... (För att ta ett exempel)

Vill nån annan tillverkare ta reda på va ino gjort med sina element,så köper dom naturligtvis några ock mäter på (Lätt som en plätt för en som kan,det är knappast raketforskning ett högtalarelement :) )


+ 1



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.