Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad gör Ino Audio så unika, som ingen annan kan?

864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 09 februari 2013 - 10:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Guru högtalarna som säljs i USA är ju iaf kommersiellt tillgängliga (även om det inte är precis INO) men dock Öhmans skapelser) och som möjligen visar lite vad INO kan förmedla.
Har inte lyssnat på dessa men dom verkar riktigt grymma.

http://www.sonicflar...ert-learner.php

Går Guru att köpa i Sverige by the way?

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 09 februari 2013 - 10:16.


#202

Postad 09 februari 2013 - 10:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Självklart finns det högtalare med lika låg dist som inos. Men de kostar myyycket mer. Kolla maxx 2. Lär dista mindre än pï60s. Men den kostar 2 miljoner.

#203

Postad 09 februari 2013 - 10:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Självklart finns det högtalare med lika låg dist som inos. Men de kostar myyycket mer. Kolla maxx 2. Lär dista mindre än pï60s. Men den kostar 2 miljoner.


Men det finns väl flera modeller? Man måste väl jämför högtalare som är storleksmässigt likvärdiga? Det jag ifrågasätter är att man talar om att Ino är så lågdistande jämfört med alla andra. Jag köper inte det argumentet förrän jag får se mätningar som påvisar att en Ino-högtalare t.ex. Pi60 distar så mycket mindre och kan spela så mycket starkare än ett annat märkes högtalare i motsvarande storlek. Jag tvivlar inte på att Ino är bra, men kommer man med antydningar om att inga andra ens kommer i närheten så vill jag ha riktiga belägg för det. Jag har inte hört Ino och utifrån det är jag varken för eller emot dem som dugliga högtalare.

#204

Postad 09 februari 2013 - 10:33

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Kan det vara så enkelt att folk inte är vana vid 9" element som spelar upp till 3kHz?
effekten som absorberas i diskanten blir inte så stor och därmed distar den lite och ett så stort baselement flyttar mer luft än man kanske tror?

#205

Postad 09 februari 2013 - 10:39

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1

Men det finns väl flera modeller? Man måste väl jämför högtalare som är storleksmässigt likvärdiga? Det jag ifrågasätter är att man talar om att Ino är så lågdistande jämfört med alla andra. Jag köper inte det argumentet förrän jag får se mätningar som påvisar att en Ino-högtalare t.ex. Pi60 distar så mycket mindre och kan spela så mycket starkare än ett annat märkes högtalare i motsvarande storlek. Jag tvivlar inte på att Ino är bra, men kommer man med antydningar om att inga andra ens kommer i närheten så vill jag ha riktiga belägg för det. Jag har inte hört Ino och utifrån det är jag varken för eller emot dem som dugliga högtalare.


Håller med dig fullständigt. Jag måste nästan lyssna på ett par Ino snart så man får se och höra hur de presterar. Man får ju faktiskt lätt den uppfattningen att herr IÖ lyckats skapa högtalare som trotsar fysikens lagar på ett närmare magiskt sett, och då kan man fråga sig varför ingen har valt att gå den vägen. Eller har herr Öhman kommit på något som ingen annan klarat av att återskapa? Tvivlar på det..

#206

Postad 09 februari 2013 - 11:06

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Kan det vara så enkelt att folk inte är vana vid 9" element som spelar upp till 3kHz?
effekten som absorberas i diskanten blir inte så stor och därmed distar den lite och ett så stort baselement flyttar mer luft än man kanske tror?

Jag kan inte tänka mig att elementen i sig skulle vara speciellt unika. Men det kan mycket väl ligga nåt i att IÖ lyckats kombinera elementen och delningsfiltren på ett unikt sätt. Jag fortsätter dock vara skeptisk till passiva delningsfilter, det blev en stor positiv förbättring när jag kopplade förbi högpassfiltren i mina högtalare (där satt dock gamla elektrolytkondensatorer i signalvägen).

#207

Postad 09 februari 2013 - 11:07

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Kan det vara så enkelt att folk inte är vana vid 9" element som spelar upp till 3kHz?
effekten som absorberas i diskanten blir inte så stor och därmed distar den lite och ett så stort baselement flyttar mer luft än man kanske tror?


Vilken av Inos högtalare avser detta? Pi60? Ett 9 tums element som hanterar frekvensspannet från ca 25 hz upp till 3 khz. Vad är det som säger att ett annat märkes högtalare med likvärdig bestyckning inte skulle kunna göra det ens i närheten av lika bra dist- och spl-mässigt?

#208

Postad 09 februari 2013 - 11:24

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
En skillnad på Ino och många andra tillverkare är att Ino inte gör högtalare som ska se fina ut, utan gör högtalare som ska vara funktionella och återskapa ett bra ljud. Alltså funktion före design. Kollar man däremot på många stora kommersiella tillverkare så ska dom även se bra ut så att säga och visst Focals större system tycker jag är jäkligt snygga men en prislapp jag inte har råd med. Även Sonus Faber har en del snygga skapelser men även där mycket pengar.

#209

Postad 09 februari 2013 - 12:10

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

En skillnad på Ino och många andra tillverkare är att Ino inte gör högtalare som ska se fina ut, utan gör högtalare som ska vara funktionella och återskapa ett bra ljud. Alltså funktion före design. Kollar man däremot på många stora kommersiella tillverkare så ska dom även se bra ut så att säga och visst Focals större system tycker jag är jäkligt snygga men en prislapp jag inte har råd med. Även Sonus Faber har en del snygga skapelser men även där mycket pengar.


Det må stämma, men samtidigt, kan inte en "snygg" högtalare låta bra? =) Det är skillnad på designerhögtalare, t.ex trådsmala högtalare som konstruerats mer för att platsa in i ett modernt vardagsrum, än t.ex de flesta av de andra stora tillverkarna som Sonus Faber, Canton MA, SA som ändå gör rätt traditionella högtalarkonstuktioner..

#210

Postad 09 februari 2013 - 12:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 2
Jag tycker att det är jättemärkligt att det finns så många människor som tycker, tänker och gissar en massa om en burk dom inte ens har lyssnat på... Jag förstår det inte alls..
Hur kan man gissa eller tro något som man inte har en aning om ? :huh:
Det är väl bara att ge sej iväg och lyssna på ett par Ino ? Efter det så behöver man ju inte sitta och gissa längre ?

Jag menar inte att alla som lyssnar på Ino kommer att tycka att det låter bra eller blir imponerade.
Jag förstår bara inte hela grejen. Det finns ju Ino överallt i Sverige hemma hos folk, och det är inte alls svårt att få komma in och lyssna hos någon.
Ibland känns det som att en del struntar i att åka och lyssna på ett par enbart för att kunna fortsätta spekulera.
Mycket märkligt..

#211

Postad 09 februari 2013 - 12:31

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Det må stämma, men samtidigt, kan inte en "snygg" högtalare låta bra? =) Det är skillnad på designerhögtalare, t.ex trådsmala högtalare som konstruerats mer för att platsa in i ett modernt vardagsrum, än t.ex de flesta av de andra stora tillverkarna som Sonus Faber, Canton MA, SA som ändå gör rätt traditionella högtalarkonstuktioner..

Visst kan dom det men då får du även betala för designen. Dessutom brukar informationen om huruvida placering och rummet i övrigt bör se ut vara knapphändig hos många tillverkare.

#212

Postad 09 februari 2013 - 12:35

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är jättemärkligt att det finns så många människor som tycker, tänker och gissar en massa om en burk dom inte ens har lyssnat på... Jag förstår det inte alls..
Hur kan man gissa eller tro något som man inte har en aning om ? :huh:
Det är väl bara att ge sej iväg och lyssna på ett par Ino ? Efter det så behöver man ju inte sitta och gissa längre ?

Jag menar inte att alla som lyssnar på Ino kommer att tycka att det låter bra eller blir imponerade.
Jag förstår bara inte hela grejen. Det finns ju Ino överallt i Sverige hemma hos folk, och det är inte alls svårt att få komma in och lyssna hos någon.
Ibland känns det som att en del struntar i att åka och lyssna på ett par enbart för att kunna fortsätta spekulera.
Mycket märkligt..


Det är inte vad det handlar om för mig. Utan det är att när någon säger att Ino är överlägsna i stort sett allt annat sett till sin egen storlek/bestyckning så får det mig att undra vad det är i Inos element/konstruktion som gör att dessa element skulle skilja sig så markant från andra likvärdiga element/konstruktioner från andra märken. Då vill jag ha mätningar, jämförelser och belägg för det om jag ska tro på det.

Visst kan jag lyssna på Ino, svänger säkert förbi dig någon gång :) Men vad ska jag kunna få ut av det gällande jämförelse med andra märken dist- och spl-mässigt om man inte har andra motsvarande högtalare med samtidigt och sedan mäter upp professionellt? Placebo, subjektiva förväntningar och upplevelser säger inte så mycket i det avseendet. Och det föutsätter dessutom att man spelar till säkringar ryker och diskanter går sönder för att se vilka som håller för starkast volymer, men vad är det värt egentligen? Jag kan spela precis så högt jag vill och tycker är behagligt utan att det låter illa (och det är förhållandevis starkt, även jämfört med dig, dock inte dåraktigt starkt som du vill ha det ;) ) på min anläggning och det utan att jag har spelat sönder något. Syftar då på register ovanför basen, i basen kommer jag också övergå till delat med separata subbar.

Visst kan dom det men då får du även betala för designen. Dessutom brukar informationen om huruvida placering och rummet i övrigt bör se ut vara knapphändig hos många tillverkare.


Vad har pengarna att göra med detta? Det som diskuterats nu är hurvida andra märkens likvärdigt bestyckade högtalare inte kan komma i närheten av Inos låga dist och förmåga att spela starkt, vilket jag vill ha belägg på får att köpa.

#213

Postad 09 februari 2013 - 12:44

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är jättemärkligt att det finns så många människor som tycker, tänker och gissar en massa om en burk dom inte ens har lyssnat på... Jag förstår det inte alls..
Hur kan man gissa eller tro något som man inte har en aning om ? :huh:
Det är väl bara att ge sej iväg och lyssna på ett par Ino ? Efter det så behöver man ju inte sitta och gissa längre ?

Givetvis kan man inte analysera sig fram till hur bra man kommer tycka att det låter, men det är intressant att analysera vad det är som gör att man tycker det låter bra. För mig räcker det inte med att jämföra ett antal högtalare och avgöra vilken som låter bäst, jag vill veta vad det är som gör att den låter bäst. Det är enda sättet att komma närmare den optimala ljudåtergivningen.

Jag vet att många inte tänker så utan är nöjda med att ha köpt ett par högtalare dom gillar. Eftersom man då inte kan förklara varför högtalaren låter bra är det enkelt att dra till med nån "magisk" egenskap. Men det är inte magi vi pysslar med, det är grundläggande fysik.

Låter det vettigt eller helt galet? :)

#214

Postad 09 februari 2013 - 13:21

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Vad har pengarna att göra med detta? Det som diskuterats nu är hurvida andra märkens likvärdigt bestyckade högtalare inte kan komma i närheten av Inos låga dist och förmåga att spela starkt, vilket jag vill ha belägg på får att köpa.


Vinstintresse? Flera saker att tulla på för att få vinst men någorlunda bra ljud? Intresset i att bygga högtalare som låter bra i gemene mans rum istället för att informera om vad man bör göra med rummet för att få det bättre?

#215

Postad 09 februari 2013 - 13:31

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Ino är bäst, ingen protest!

#216

Postad 09 februari 2013 - 13:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är inte vad det handlar om för mig. Utan det är att när någon säger att Ino är överlägsna i stort sett allt annat sett till sin egen storlek/bestyckning...



Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå ?
Det handlar som allt annat om kompromisser.
Jag själv tycker inte att Ino låter bäst av alla högtalare. Det finns många andra högtalare som är bättre på vissa punkter.

Vi var t.ex hemma hos MatsE och lyssnade på hans Sonus Faber Amati Futura.
Nätta små pjäser som väger en bra bit över hundra kilo styck och kostar en kvarts miljon.
Dom är bestyckade med två niotummare i basen, en sjutummare i mellanregistret och en diskant.

Bifogad fil  sonus-faber-amati-futura_29335.jpg   95,39K   5 Antal nerladdningar


Helt underbart vackra högtalare att titta på.
Lät helt magiskt när vi började lyssna, även att det var ett riktigt dåligt rum.
Helt kalt. Knappt några textilier.
Mats var väl inte helt nykter, och har väl läst om våra vansinnesträffar när vi spelar som idioter, och ville väl inte vara sämre.
Så fort han höjde litegrann hårdnade det och började låta illa, och då spelade han inte speciellt starkt. I jämförelse då. Säkert fullt tillräckligt för genomsnittslyssnaren.
Ett par PI60 spelar BETYDLIGT starkare och BETYDLIGT djupare än hans Sonus Faber utan att låta illa, och då är det bara en niotummare i basen och en diskant.
Båda högtalarna portade.

Däremot gör Sonus massor av annat betydligt bättre än ett par Pi60 tycker jag.
"Släppet" går inte ens att jämföra. Större scen, och andra floskler dyker upp i huvet.
Men när det kommer till ljudtryckskapaciteten har dom inte en chans att hänga på.

Ett par Pi60 kostar inte ens en sjättedel av Sonus om man köper dom helt färdiga. Men dom är också ljusår ifrån lika vackra som Sonus.

Det var bara ett exempel. Jag kan helt säkert komma på fler.

#217

Postad 09 februari 2013 - 14:00

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Vinstintresse? Flera saker att tulla på för att få vinst men någorlunda bra ljud? Intresset i att bygga högtalare som låter bra i gemene mans rum istället för att informera om vad man bör göra med rummet för att få det bättre?


Jag kan fortfarande inte se vad detta har med påståenden om att Inos element klarar mycket mer än andra märkens likvärdiga element.

#218

Postad 09 februari 2013 - 14:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Helt otroligt! Istället för att tro en massa saker, lyssna! Att sen andra ska göra jobbet åt dem är på snudd oförskämt.
Så, sluta upp och tro en massa i tråden, lyssna.

#219

Postad 09 februari 2013 - 14:10

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå ?
Det handlar som allt annat om kompromisser.
Jag själv tycker inte att Ino låter bäst av alla högtalare. Det finns många andra högtalare som är bättre på vissa punkter.

Vi var t.ex hemma hos MatsE och lyssnade på hans Sonus Faber Amati Futura.
Nätta små pjäser som väger en bra bit över hundra kilo styck och kostar en kvarts miljon.
Dom är bestyckade med två niotummare i basen, en sjutummare i mellanregistret och en diskant.

Bifogad fil  sonus-faber-amati-futura_29335.jpg   95,39K   5 Antal nerladdningar


Helt underbart vackra högtalare att titta på.
Lät helt magiskt när vi började lyssna, även att det var ett riktigt dåligt rum.
Helt kalt. Knappt några textilier.
Mats var väl inte helt nykter, och har väl läst om våra vansinnesträffar när vi spelar som idioter, och ville väl inte vara sämre.
Så fort han höjde litegrann hårdnade det och började låta illa, och då spelade han inte speciellt starkt. I jämförelse då. Säkert fullt tillräckligt för genomsnittslyssnaren.
Ett par PI60 spelar BETYDLIGT starkare och BETYDLIGT djupare än hans Sonus Faber utan att låta illa, och då är det bara en niotummare i basen och en diskant.
Båda högtalarna portade.

Däremot gör Sonus massor av annat betydligt bättre än ett par Pi60 tycker jag.
"Släppet" går inte ens att jämföra. Större scen, och andra floskler dyker upp i huvet.
Men när det kommer till ljudtryckskapaciteten har dom inte en chans att hänga på.

Ett par Pi60 kostar inte ens en sjättedel av Sonus om man köper dom helt färdiga. Men dom är också ljusår ifrån lika vackra som Sonus.

Det var bara ett exempel. Jag kan helt säkert komma på fler.


Utan mätningar av dist säger det inte så mycket. Ett kalt rum får större problem ju högre ljudstyrkan blir. Att det hårdnar när man vrider på i ett kalt rum är rätt normalt och det är det annat än dist som också orsakar. Dessutom vet ni ju inte hur ett par Pi60 hade preseterat i det rummet, för dessa fanns väl inte för jämförelse i samband med lyssningen Jag må vara skitdryg men jag köper fortfarande inte argumentet om att Inos element och konstruktioner skulle vara så överlägsna förrän jag sett mätdata. Sen har jag haft en del Sonusar själv och deras mål är ju inte att tillverka högtalare som kan spela starkt så gällande just Sonus kan det mycket väl vara så att Pi60 klarar att spela starkare, det säger jag inte emot.

Helt otroligt! Istället för att tro en massa saker, lyssna! Att sen andra ska göra jobbet åt dem är på snudd oförskämt.
Så, sluta upp och tro en massa i tråden, lyssna.


Lyssna? Då blir det ju subjektivt och det säger ingenting om hurvida Ino är överlägsna motsvarande högtalare hos andra märken. Då ska de ställas upp på samma plats med samma kringutrustning och mätas upp i så fall.

#220

Postad 09 februari 2013 - 14:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Lyssna?

Ja, det kanske är obekant för dig men för många andra så är det så man gör det.

#221

Postad 09 februari 2013 - 14:18

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Ja, det kanske är obekant för dig men för många andra så är det så man gör det.


Jag ska lyssna på ett par Ino på ett ställe och jämföra med andra högtalare som jag lyssnat på vid andra tillfällen på andra platser och utifrån det avgöra om jag håller med om att Ino spelar starkare och mer dist-fritt än alla andra högtalare? Känns inte särskilt seriöst som metod för det.

#222

Postad 09 februari 2013 - 14:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag ska lyssna på ett par Ino på ett ställe

Ja, om du hade varit seriös så hade du inte snackat en massa utan först lyssna innan du för diskussionen.

#223

Postad 09 februari 2013 - 14:30

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 1

Ja, om du hade varit seriös så hade du inte snackat en massa utan först lyssna innan du för diskussionen.


Nu får du fan tagga ner! Jag får föra diskussionen precis som jag vill och som andra här som säger att Ino slår allt annat utan att kunna uppvisa något som styrker det eller har hört allt annat i världen.

#224

Postad 09 februari 2013 - 14:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Man kan nästan tro att Booster och Karlsson har snott varandras konton..
Booster är vrång och vill se mätningar istället för att använda sej av mätinstrumenten som sitter på sidorna av huvudet. Samma tjat som Karlsson brukar köra med.
Nu helt plötsligt har Karlsson ändrat sej, och lyssna är mycket viktigare än att mäta ?

Förstår ingenting...

Jag uttalar mej i alla fall väldigt sällan om apparater eller burkar som jag aldrig har lyssnat på.
Tycker inte att jag kan göra det när jag inte har en aning. Då blir det bara en massa känslor runt olika tillverkare som man gillar eller ogillar. Då går det ju såga och hylla fritt till både höger och vänster utan att man har en aning.
Jag anser det vara högst oseriöst..

#225

Postad 09 februari 2013 - 14:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror du missförstår lite. Ino är inte bäst på allt. Som Baker säger så har han hört högtalare som låter bättre. Inom låter mest korrekt (med undantag från alla högtalare jag absolut inte sett mätningar på). Inom är korrekt. Utöver det så kan dom spela högt. Dessutom distfritt.

Öhman tillverkade själv de första elementen, efter det så började han beställa färdiga element med vissa spec. Han gjorde högtalaren för ett experiment där det behövde låta med en perfekt återgivning, eller så perfekt som möjligt.

Det är inom styrka. Dom har inte lika bra och högupplöst diskant som mina volenter exempelvis. Men mina volenter kan inte spela i närheten av lika högt. Absolut inte med lika låg dist.

Men det du måste förstå är att ingen säger att ino är bäst. Dom spelar högst, mest korrekt och med lägst dist av alla högtalare i prisklasser uppemot... jättemycket. Men det behöver inte vara bäst. Jag anser att både mina (väldigt korrekta) volent och ino är basfattiga. Jag vill ha mer bas, även om inspelningen inte har mer bas. Då kanske det finns bättre anpassade högtalare för mig där ute.

Så tänk inte på vad som är bäst. Det finns inget bäst. Alla högtalare spelar på sitt sätt. Alla tillverkare har olika ideal.

j*vla AUTOCORRECT!! INO ska det stå, inte inom...

#226

Postad 09 februari 2013 - 14:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nu helt plötsligt har Karlsson ändrat sej, och lyssna är mycket viktigare än att mäta ?

Har jag sagt det? Det jag menar är att om man verkligen är seriöst intresserad så försöker man lyssna. Sen kan man mäta och dola som man vill. Men på MHB så finns det folk som snackar en massa och gjort det i åratal. De är inte seriösa helt enkelt.

#227

Postad 09 februari 2013 - 15:02

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Man kan nästan tro att Booster och Karlsson har snott varandras konton..
Booster är vrång och vill se mätningar istället för att använda sej av mätinstrumenten som sitter på sidorna av huvudet. Samma tjat som Karlsson brukar köra med.
Nu helt plötsligt har Karlsson ändrat sej, och lyssna är mycket viktigare än att mäta ?

Förstår ingenting...

Jag uttalar mej i alla fall väldigt sällan om apparater eller burkar som jag aldrig har lyssnat på.
Tycker inte att jag kan göra det när jag inte har en aning. Då blir det bara en massa känslor runt olika tillverkare som man gillar eller ogillar. Då går det ju såga och hylla fritt till både höger och vänster utan att man har en aning.
Jag anser det vara högst oseriöst..


Jag uttalar mig inte direkt om Ino eftersom jag inte har hört dem. Jag uttalar mig kring att jag har svårt att tro att Inos element skulle vara så överlägsna alla andra, är det så konstigt? För att få ett svar på det behöver man se mätningar, det kan ingen lyssning avgöra då lyssning blir subjektiva upplevelser. Detta är alltså från min ståndpunkt något jag vill se för att tro på sådant vissa påstår om Ino. Vem som helst kan säga vad som helst, men mätningar måste till för att jag ska köpa ett påstående om att något är överlägset det andra tekniskt. Och detta har bara med högtalarnas prestanda tekniskt att göra, inte hur högtlaarna i sig låter vid lyssning, för det uttalar jag mig inte om förrän jag hört dem.

#228

Postad 09 februari 2013 - 15:05

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 1

Jag tror du missförstår lite. Ino är inte bäst på allt. Som Baker säger så har han hört högtalare som låter bättre. Inom låter mest korrekt (med undantag från alla högtalare jag absolut inte sett mätningar på). Inom är korrekt. Utöver det så kan dom spela högt. Dessutom distfritt.

Öhman tillverkade själv de första elementen, efter det så började han beställa färdiga element med vissa spec. Han gjorde högtalaren för ett experiment där det behövde låta med en perfekt återgivning, eller så perfekt som möjligt.

Det är inom styrka. Dom har inte lika bra och högupplöst diskant som mina volenter exempelvis. Men mina volenter kan inte spela i närheten av lika högt. Absolut inte med lika låg dist.

Men det du måste förstå är att ingen säger att ino är bäst. Dom spelar högst, mest korrekt och med lägst dist av alla högtalare i prisklasser uppemot... jättemycket. Men det behöver inte vara bäst. Jag anser att både mina (väldigt korrekta) volent och ino är basfattiga. Jag vill ha mer bas, även om inspelningen inte har mer bas. Då kanske det finns bättre anpassade högtalare för mig där ute.

Så tänk inte på vad som är bäst. Det finns inget bäst. Alla högtalare spelar på sitt sätt. Alla tillverkare har olika ideal.

j*vla AUTOCORRECT!! INO ska det stå, inte inom...


Backa upp dina påståenden här med mätningar, jämförelser och fakta, annars är det fortfarande bara ditt subjektiva tyckande. Det blir bara löjligt när ni försöker påskina en sanning om one ring to rule them all utan att backa upp den med något.

#229

Postad 09 februari 2013 - 15:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlägg
  • 2
En sak är iaf säker. Forumet hade varit mycket tråkigare utan Ino-trådarna.

#230

Postad 09 februari 2013 - 15:09

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Finns det någon som har mätningar på valfri Ino-modell som kan lägga upp här?

#231

Postad 09 februari 2013 - 15:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Finns det någon som har mätningar på valfri Ino-modell som kan lägga upp här?

Du kan kolla på en del mätningar här http://www.faktiskt....ewtopic&t=22177
Sen är frågan hur många som verkligen har kunskapen att läsa av mätningarna.

#232

Postad 09 februari 2013 - 15:17

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Man kan nästan tro att Booster och Karlsson har snott varandras konton..
Booster är vrång och vill se mätningar istället för att använda sej av mätinstrumenten som sitter på sidorna av huvudet. Samma tjat som Karlsson brukar köra med.
Nu helt plötsligt har Karlsson ändrat sej, och lyssna är mycket viktigare än att mäta ?

Förstår ingenting...

Jag uttalar mej i alla fall väldigt sällan om apparater eller burkar som jag aldrig har lyssnat på.
Tycker inte att jag kan göra det när jag inte har en aning. Då blir det bara en massa känslor runt olika tillverkare som man gillar eller ogillar. Då går det ju såga och hylla fritt till både höger och vänster utan att man har en aning.
Jag anser det vara högst oseriöst..


Haha, tänkte precis skriva samma sak =) Dock hade jag endast mer tänkt att skriva något i stil med att Karlsson i princip alltid kräver att andra jämt ska visa mätningar och dittan och dattan... men nu är det endast lyssna det handlar om, lite schizat om man frågar mig =)

Du å andra sidan, du visar ju ena sekunden upp rätt mogna, sakliga och rätt så ödmjuka inlägg, för att nästa sekund framstå som en 14 åring så det är väl flera som är lite schizade... ;) De sidorna kanske fram mer efter några bira eller några glas sprit? :D

#233

Postad 09 februari 2013 - 15:47

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt att förstå ?
Det handlar som allt annat om kompromisser.
Jag själv tycker inte att Ino låter bäst av alla högtalare. Det finns många andra högtalare som är bättre på vissa punkter.

Vi var t.ex hemma hos MatsE och lyssnade på hans Sonus Faber Amati Futura.
Nätta små pjäser som väger en bra bit över hundra kilo styck och kostar en kvarts miljon.
Dom är bestyckade med två niotummare i basen, en sjutummare i mellanregistret och en diskant.

Bifogad fil  sonus-faber-amati-futura_29335.jpg   95,39K   5 Antal nerladdningar


Helt underbart vackra högtalare att titta på.
Lät helt magiskt när vi började lyssna, även att det var ett riktigt dåligt rum.
Helt kalt. Knappt några textilier.
Mats var väl inte helt nykter, och har väl läst om våra vansinnesträffar när vi spelar som idioter, och ville väl inte vara sämre.
Så fort han höjde litegrann hårdnade det och började låta illa, och då spelade han inte speciellt starkt. I jämförelse då. Säkert fullt tillräckligt för genomsnittslyssnaren.
Ett par PI60 spelar BETYDLIGT starkare och BETYDLIGT djupare än hans Sonus Faber utan att låta illa, och då är det bara en niotummare i basen och en diskant.
Båda högtalarna portade.

Däremot gör Sonus massor av annat betydligt bättre än ett par Pi60 tycker jag.
"Släppet" går inte ens att jämföra. Större scen, och andra floskler dyker upp i huvet.
Men när det kommer till ljudtryckskapaciteten har dom inte en chans att hänga på.

Ett par Pi60 kostar inte ens en sjättedel av Sonus om man köper dom helt färdiga. Men dom är också ljusår ifrån lika vackra som Sonus.

Det var bara ett exempel. Jag kan helt säkert komma på fler.


Nu är det lite nattmössa över det hela. Anledningen till att det hårdnade var givetvis akustiken. Hur kan du kategoriskt anse att det var högtalarens fel när du dessutom säger att det var kalt på väggarna?

#234

Postad 09 februari 2013 - 15:49

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som kan svara på va det är som gör ino elementen så speciella?

Lätt för en annan högtalarkonstruktör att ta reda på,för rimligtvis har dom lite koll på varann :)

Inom bilindustrin vill alla va bäst,kommer nån med nåt nytt som folk vill ha så står det inte på förrän alla bilmärken har det...

Tror knappast det är annorlunda bland högtalartillverkare :)

Redigerat av sollerön, 09 februari 2013 - 15:51.


#235

Postad 09 februari 2013 - 15:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag uttalar mig inte direkt om Ino eftersom jag inte har hört dem. Jag uttalar mig kring att jag har svårt att tro att Inos element skulle vara så överlägsna alla andra, är det så konstigt? För att få ett svar på det behöver man se mätningar, det kan ingen lyssning avgöra då lyssning blir subjektiva upplevelser. Detta är alltså från min ståndpunkt något jag vill se för att tro på sådant vissa påstår om Ino. Vem som helst kan säga vad som helst, men mätningar måste till för att jag ska köpa ett påstående om att något är överlägset det andra tekniskt. Och detta har bara med högtalarnas prestanda tekniskt att göra, inte hur högtlaarna i sig låter vid lyssning, för det uttalar jag mig inte om förrän jag hört dem.


Så du menar att du inte genom enbart lyssning kan komma fram till om något låter väldigt rent trots att det är väldigt starkt...? Du måste väl ha någon form av inre referens ?
Den här hobbyn handlar väl enbart om subjektivitet ? Om det hela skulle baseras på någon form av standard så skulle ju alla ha exakt samma grejer ?
Utgår du ifrån mätningar när du ska köpa ett par nya högtalare också ? Lyssnar du inte, utan köper dom som mäter bäst för din givna budget ?

Jag förstår inte heller varför du ifrågasätter att dom kan spela rent och starkt innan du lyssnat på dom ?
Jag förstår ju att det skulle svida för dej om det skulle visa sej att ett par burkar för 35 tusen skulle spela bättre än dina för 200 lök... Det kan säkert vara en av anledningarna till att du är så anti när du inte har en susning om vad du pratar om...

Du å andra sidan, du visar ju ena sekunden upp rätt mogna, sakliga och rätt så ödmjuka inlägg, för att nästa sekund framstå som en 14 åring så det är väl flera som är lite schizade... ;) De sidorna kanske fram mer efter några bira eller några glas sprit? :D


Det har nog mycket med alkoholintaget att göra. :D

#236

Postad 09 februari 2013 - 15:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nu är det lite nattmössa över det hela. Anledningen till att det hårdnade var givetvis akustiken. Hur kan du kategoriskt anse att det var högtalarens fel när du dessutom säger att det var kalt på väggarna?


Jag var ju där och lyssnade på dom. Man hör ju högtalare i dålig miljö titt som tätt, framför allt på mässor, men man kan ju ändå skapa sej en hyfsad uppfattning om hur högtalarna presterar, även att dom inte gör det optimalt.
I Mats fall började det låta illa om högtalarna för att han pressade dom för hårt.
Vi var ett helt gäng där, och jag vet att alla instämmer om att dom låter riktigt bra, men inte kan spela speciellt starkt innan det börjar låta illa.

#237

Postad 09 februari 2013 - 16:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen som kan svara på va det är som gör ino elementen så speciella?

De är väldigt bra konstruerade. Svårare än så är det inte.

#238

Postad 09 februari 2013 - 16:11

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag var ju där och lyssnade på dom. Man hör ju högtalare i dålig miljö titt som tätt, framför allt på mässor, men man kan ju ändå skapa sej en hyfsad uppfattning om hur högtalarna presterar, även att dom inte gör det optimalt.
I Mats fall började det låta illa om högtalarna för att han pressade dom för hårt.
Vi var ett helt gäng där, och jag vet att alla instämmer om att dom låter riktigt bra, men inte kan spela speciellt starkt innan det börjar låta illa.


Mycket möjligt, men då har ni nån typ av hörselskada. För min egen del kan jag inte lyssna på stark ljudvolym i ett rum med kala väggar oavsett om högtalaren kostar miljoner eller inte.

#239

Postad 09 februari 2013 - 16:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Mycket möjligt, men då har ni nån typ av hörselskada.

Varför då?

#240

Postad 09 februari 2013 - 16:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Varför då?


En hörselskada som förändrar fysikens lagar och tar bort de skadliga förstareflexerna.

#241

Postad 09 februari 2013 - 16:19

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Alltså, om man tittar på MatsE:s galleri så ser man till exempel att han har stora fönsterpartier direkt höger om lyssningsplatsen och högtalarna. Jag ser inte hur man ska kunna spela på några riktigt höga ljudvolymer utan att det blir en kraftig försämring i ljudet. Och det är det som bakerman beskriver tydligt. Men på moderata lyssningsvolymer går det säkert bra.

#242

Postad 09 februari 2013 - 16:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

En hörselskada som förändrar fysikens lagar och tar bort de skadliga förstareflexerna.

Vem säger det? Men menar du på allvar att du inte kan höra disten från ett par högtalare bara för att rummet inte har optimal akustik?

#243

Postad 09 februari 2013 - 16:46

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vem säger det? Men menar du på allvar att du inte kan höra disten från ett par högtalare bara för att rummet inte har optimal akustik?


Jag är en stor skeptiker till att högtalare i ett kalt rum med hårda förstareflexer, i det här fallet stora fönsterpartier nära högtalarna och en kal bakvägg rakt bakom soffan, säger ifrån innan rummet gör det.

Beskrivningen var att det lät illa och hårt vid höga ljudvolymer. Mer klockren beskrivning på att det var rummet som sa ifrån har jag sällan hört.

#244

Postad 09 februari 2013 - 16:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag är en stor skeptiker till att högtalare i ett kalt rum med hårda förstareflexer, i det här fallet stora fönsterpartier nära högtalarna och en kal bakvägg rakt bakom soffan, säger ifrån innan rummet gör det.

Rummet lär inte varit bra men man kan fortfarande höra fel från högtalarna. Annars så kan man lika gärna ha vilka högtalare som helst, om rummet gör att man inte hör någon skillnad.

#245

Postad 09 februari 2013 - 16:58

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Rummet lär inte varit bra men man kan fortfarande höra fel från högtalarna. Annars så kan man lika gärna ha vilka högtalare som helst, om rummet gör att man inte hör någon skillnad.


Fast "höra fel" är inte samma som att det helt plötsligt börjar låta illa och hårt. Jag har inte lyssnat på SF högtalarna ifråga, men det känns osannolikt att de skulle gå från skitbra till illa och hårt i ett rum med de akustiska förutsättningarna om det inte var rummet som sa ifrån.

#246

Postad 09 februari 2013 - 17:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Fast "höra fel" är inte samma som att det helt plötsligt börjar låta illa och hårt.

Ja och dist låter väldigt annorlunda mot klangliga problem i rummet.

Jag har inte lyssnat på SF högtalarna ifråga, men det känns osannolikt att de skulle gå från skitbra till illa och hårt i ett rum med de akustiska förutsättningarna om det inte var rummet som sa ifrån.

Fantastiskt hur många som inte lyssnat, men som har en åsikt. Bara i en Ino tråd.

#247

Postad 09 februari 2013 - 17:09

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1

Ja och dist låter väldigt annorlunda mot klangliga problem i rummet.


Fantastiskt hur många som inte lyssnat, men som har en åsikt. Bara i en Ino tråd.


Jag är helt opartisk i frågan, jag har inte lyssnat på en enda Ino-högtalare eller har någon preferens mot Sonus Faber. Själv gillar jag Dynaudio... Men min erfarenhet är att med kassa akustiska förutsättningar så kan man inte lyssna på några höga ljudvolymer överhuvudtaget, än mindre nå till ljudvolymer där dist från högtalarna skulle resultera i ljud som skulle låta illa, förutsatt att högtalarna inte är kassa. För det krävs rätt bra akustiska förutsättningar.

#248

Postad 09 februari 2013 - 17:52

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 1

Så du menar att du inte genom enbart lyssning kan komma fram till om något låter väldigt rent trots att det är väldigt starkt...? Du måste väl ha någon form av inre referens ?
Den här hobbyn handlar väl enbart om subjektivitet ? Om det hela skulle baseras på någon form av standard så skulle ju alla ha exakt samma grejer ?
Utgår du ifrån mätningar när du ska köpa ett par nya högtalare också ? Lyssnar du inte, utan köper dom som mäter bäst för din givna budget ?

Jag förstår inte heller varför du ifrågasätter att dom kan spela rent och starkt innan du lyssnat på dom ?
Jag förstår ju att det skulle svida för dej om det skulle visa sej att ett par burkar för 35 tusen skulle spela bättre än dina för 200 lök... Det kan säkert vara en av anledningarna till att du är så anti när du inte har en susning om vad du pratar om...


Det har nog mycket med alkoholintaget att göra. :D


Jodå, genom lyssning skulle jag givetvis kunna bilda mig en viss uppfattning och visst handlar det om subjektivitet när det handlar om vilket ljud och vilka högtalare man gillar. Det är inte det jag diskuterat hittills vilket jag flera gånger förklarat. Det jag diskuterat är att när någon säger att Inos högtalare i en viss storlek är överlägsen alla andra i likvärdig storlek, så vill jag ha belägg för det. VARFÖR är det i så fall så, vad är det Inos element gör SÅ mycket bättre så det är så extrema skillnader som det framförs från vissa att det ska vara?

Du missförstår mig, jag säger ingenting kring hur starkt och rent dom kan spela, det enda jag diskuterat är fortfarande att jag vill ha belägg för varför Ino skulle kunna spela så mycket mer rent och starkt sett till andra likvärdigt bestyckade högtalare. Det har jag ännu inte fått.

Sen är jag inte 10 år och håller på med fjanterier som att ta illa upp om något spelar bättre än mina osv och så länge det inte kommer belägg för Inos magiska element så lever jag i tron att några Ino-burkar i den storleken man får för 35 lök skulle inte på något vis ge större kapacitet än mina nuvarande högtalare. Men skulle jag hitta något som passar mig bättre så byter jag oavsett om det skulle vara billigare eller dyrare högtalare. Och jag är heller inte på något sätt anti mot Ino (utan har bara eftersökt belägg för påståenden som kommit i tråden) även om vissa personer här i tråden går mig på nerverna för att de inte kan läsa och begripa vad jag skriver.

#249

Postad 09 februari 2013 - 18:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag är ingen elementkonstruktör ? Är du ?

#250

Postad 09 februari 2013 - 18:17

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 2
Jag har haft Ino hemma några gånger och det låter alltid bra, Men det spelare ingen roll, Dom är fortfarande så fula att jag aldrig skulle köpa några oavsett modell:)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.