Har nu haft denna projektor och duken ett tag så vill försöka mig på att lämna min högst personliga (korta) recension.
Projektorn AWOL LTV-3500
Den är faktiskt extremt ljusstark. Några lampor tända i taket eller lite dagsljus och man kan utan problem sitta och njuta av bilden. Har läst många recensioner och någon skrev det lite magiskt; "den ersatte inte bara min gamla projektor - den ersatte även min TV".
Nu är projektorn ljusstark med sina (enligt uppgift) 3500 lumen, men det krävs även en ALR-duk (Ambient Light Rejection) för att bilden ska bli riktigt bra. Vilket jag alltså har. Min förhoppning är att bilden jag bifogat i detta inlägg ska kunna visas då den är tagen i dagsljus och vi har många stora fönster. Om inte så har ni länk till bild här:
Bild på AWOL 3500 + 120 tums ALR-duk
I mina ögon är bilden riktigt fin och skarp. Färgerna är makalösa utan att kännas överdrivna. Fabriksinställningarna som den kom med var konstigt nog rätt nära på hur jag vill ha. Svärtan är även den förvånansvärt bra. Går inte att jämföra med en OLED-TV men bland projektorer som jag kikat på är den i topp.
"Riktigt fin" och "Färgerna är makalösa" säger såklart inte mycket. Hehe. Som jag inledde med; Detta är min personliga uppfattning om denna projektor. Projektorn är min fjärde och den första med triple-laser. Mina övriga LCD-projektorer jag haft har jag då det begav sig också varit väldigt nöjda med. Men denna... är på en helt annan nivå.
Duken AWOL Vision Cinematic
Lite lustigt är det att det var duken som gjorde att jag köpte projektorn. Som jag skrev: "Duken var nämligen inrullad i en lång plåtlåda på golvet och rullades ut och uppåt med ett klick på fjärrkontrollen. Ett till klick och duken rullades tillbaka i sin låda." Något som jag var i behov av då jag inte har någon vägg att ha duk på.
Då projektorn står på golvet framför och skjuter bilden uppåt mot bilden är duken konstruerad så att den kastar tillbaka ljuset mot betraktaren. Googla så ser man att den är lite "sågtandad". En stor fördel med denna lösning är att ljus som kommer uppifrån kastas bort från betraktaren. Så det ser ut som inget ljus träffar duken. Lite magiskt och fungerar faktiskt riktigt väl!
Duken har dock en liten liten nackdel. Frun har aldrig påpekat detta, men jag tycker det "glittrar" lite (ytterst lite) från duken från ett litet område. Kollar en del hockey och just då, när det är mycket vitt, märker jag av det mest. Min gissning är att det är dukens konstruktion som ger den lilla egenheten. Alltså att ljuset skjuts från projektorn, träffar dukens "tänder" och de strålar som är i höjd med projektorn träffar mina ögon. Men som sagt - inget frun märkt av och är det normala filmer/serier jag tittar på är det inget jag tänker på.
Sammanfattning
Åter igen. Jag och frun är väldigt nöjda. Vi har en 65 tums OLED TV men vi tittar inte mycket på den numer. Nej, att titta på "TV" gör vi mest med projektorn/duken. 120 tum är stort och alldeles underbart! Så mycket bättre, hockey och allt annat avnjuts. Förr hade jag filmer på hårddisk och blu-ray men idag tittar jag ENBART via den lilla Firestick som medföljde. Projektorn ÄR låst vid 60hz men jag ser inget "stutter" alls. Konstigt nog.
Så, projektorn är en klar 10:a för mig. Duken en 9:a.
Så, satte vi hjul på projektor och duk? Jajamensan! Fungerar utmärkt! Bara att rulla undan när vi inte tittar.