Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo i Pontiac Firebird-86.

346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 14 maj 2010 - 11:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

när anledningen att man sätter skiljerelä är att man ska kunna köra ett batteri i botten med motorn avslagen och ändå kunna köra hem. Väldigt praktiskt och ett batteri klarar av att försörja all ice Tim i dagsläge tänker ha i bilen. Klart som kallkällvatten att pojken ska ha skiljerelä som skiljer batterien åt när motorn är avslagen



för att få det att funka är skit enkelt med en diod och sen kopplar man styrningen till df (den som gårtill laddlampan, oftast blå) på generatorn... Vips laddar bägge batterier när generatorn laddar samt att stereon bara laddar ur ett batteri med motorn avslagen...


Jo, exakt det jag är medveten om också och det jag skrivit nu 2 gånger. men likt förbannat så finns samma fördelar kvar med att just inte ha något relä också :lol:
i Timpan's fall så borde det inte vara något större skillnad på med eller utan relä, men lite kan det göra om man bestämemr sig för att "kräma"...

Men som sagt, det är bra att kunna spela slut 1 batteri och alltid kunna starta bilen såklart :o

aja, men slutgiltiga överlåter vi till Timpan själv att avgöra såklart!

#252

Postad 14 maj 2010 - 11:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jahapp inget plugg, därmed ingen pelarborr samt cuttingoil... Vad går man då..? Jo man tar fram hobbyolja + borrmaskinen och bereder sig på regjäla hugg! (Då borren fastnar hela tiden i plåten)

Borren räckte inte helavägen så jag fick ta fram (DVD-ai:s) :( fräs och köra sista biten med metallfrästål, funkade bra!

Tätlist på såklart, samt paralellkoppling blev det. Får väl lyssna sig fram till om de blir serie/para sen...

Bara provmonterat alla skruvar ska kapas på att plattorna ska fästas i brädan. Men vilket lyft det blev emot 2st!! ;)



Grymmt ! :o

Du får ju använda min fräs ju... bara du inte har sönder den så är det lungt och så länge du står för frässtål som blir slitna :D
Har du monterat alla 4st Vifa TG09-04 ?!

Hur låter det då ?! (drivna av bara en gammal risig huvudenhet..:D) Har du lött ihopp något sugfilter till dom än ?!
Och har du kollat efter vad dom har för impedanskurva, lägsta impedansen och vid vilken frekvens detta inträffar vill vi ju veta.
Sedan så har jag ju "ljudktransparent skum" hemma som du skulle ha som front ju, jag tar med det nästa gång... :lol:

#253

Postad 14 maj 2010 - 13:09

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Grymmt ! :o

Du får ju använda min fräs ju... bara du inte har sönder den så är det lungt och så länge du står för frässtål som blir slitna :D
Har du monterat alla 4st Vifa TG09-04 ?!

Hur låter det då ?! (drivna av bara en gammal risig huvudenhet..:D) Har du lött ihopp något sugfilter till dom än ?!
Och har du kollat efter vad dom har för impedanskurva, lägsta impedansen och vid vilken frekvens detta inträffar vill vi ju veta.
Sedan så har jag ju "ljudktransparent skum" hemma som du skulle ha som front ju, jag tar med det nästa gång... :lol:


Fyfan vad jag hatar Windows!!! Hade skrivit ett lång inlägg här nu så krashar IE... suck....

Jo nu är alla monterade men bara provosoriskt och utan sugfilter. Ska montera ner dem i brädan sernare idag och lyssna lite mera :( Men det låter mycket bättre på alla plan! Nu finns även ett mellanregister som sweet även mycket mera fylligt. Diskanten innan var ganska energisk men kunde tex inte lyssna på musik som In Flames. Men nu låter det bra faktiskt. Detta beror ju helt klart på att dem nu har baffel + liten låda + dubbla kon-arean + 2st som sitter nära varandra ;)

#254

Postad 14 maj 2010 - 13:14

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Btw du har ny avatar :o Ser riktigt fukked-up ut, var kommer den ifrån..?

#255

Postad 14 maj 2010 - 13:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
haha, jo så är det med IE, jäkla skit grejer....! :lol:


Jo, det är en design från David Ho, problemet är att när jag uppdaterade till den nya avatar som jag vill ha så blev något fel, så jag ser min gamla "gubbe" men med samma format som den nya... :o

ser du min gamla vanliga fest med konstigt format eller ser du en helt ny bild ?!

#256

Postad 14 maj 2010 - 13:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Bifogad fil  namnl_s.JPG   31,06K   0 Antal nerladdningar

#257

Postad 14 maj 2010 - 14:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Fan va skumt, nu kan jag också se min avatar... :o

#258

Postad 14 maj 2010 - 14:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Fan va bra, nu ser jag hur den ser ut som avatar, men nu har jag bytt avatar igen till en ny, denna ska jag ha ett tag, men den som tar min gamla kommer att få allvarliga problem... Postad bild :o

Redigerat av DVD-ai, 14 maj 2010 - 14:42.


#259

Postad 21 maj 2010 - 18:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jahapp nu kommer jag att kapa din tråd Tim, har nämligen gått och blivit jänkeägare jag med :angry:

Vad använde du för lim för att fästa upp innertaket?

#260

Postad 22 maj 2010 - 00:17

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jahapp nu kommer jag att kapa din tråd Tim, har nämligen gått och blivit jänkeägare jag med :angry:

Vad använde du för lim för att fästa upp innertaket?


Jasså!! Vad för någon?!?!??! :rolleyes:

Hifikits sprej limm. Men jag rekomenderar att speja på båda sidorna och ha ett schyst underlag att limma tyget på! Mitt har släppt igen :P Men ska ta ned det så fort jag får lust/tid å göra det uber serösare :lol:


Igen som vet vart i sverige man kan köpa kylare till min bil..? Palle du verkar ha koll på sånt jö ;)

#261

Postad 22 maj 2010 - 09:19

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en 87:a Camaro Z28 :angry:

Behövde du byta kylaren, gick den inte att laga?

Annars borde denna passa

http://www.bildelsba...74-W141581.html

Redigerat av -Palle-, 22 maj 2010 - 09:49.


#262

Postad 22 maj 2010 - 11:18

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en 87:a Camaro Z28 :lol:

Behövde du byta kylaren, gick den inte att laga?

Annars borde denna passa

http://www.bildelsba...74-W141581.html


Byta motor..? :P :rolleyes: Nämen fan va schysst! Du bodde en bit ifrån stockholm va..? Visst var det du som var med till Erik efter HiFi Mässan?

Nä de limmet jag köpte 2-komp,
blev bara gummig aktigt inte sten hårt som jag trodde ;) Så jag ska ta ned kylaren hitta något Uber-limm och göra om det :angry:

#263

Postad 22 maj 2010 - 11:24

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Näää, jag trivs så bra med min V8a ;) Uppsala är ju inte sååå långt borta :angry:
Japps, det var jag det, iaf en av dom :rolleyes:

Du tror inte att plastic padding skulle funka att laga läckaget med då? Det blir ju überhårt när det härdat.

#264

Postad 26 maj 2010 - 20:32

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Jag känner en som har en 1989 Camaro, "samma bil" bortsett från lite detaljer. I skuffen i den, ligger en äldre RF Punch 12a och myser, men sen att det bara rymms två Millerslådor utöver den, är en annan femma :(

Jag vet att det är ett gammalt inlägg jag citerar men jag har ju en camaro och faktiskt en gammal RF 12" XLC liggandes hemma :blush:
Du råkar inte ha måtten på lådan tillgängliga? :lol:

Jag har ju en targa så kravet på baslådan är att den ryms i ""baljan" i bak så att jag får plats med luckorna ovanpå.

Tim, vet du vad man kan få in i orginalhålen i instrumentbrädan? Jag vill ogärna göra nya hål utan tänkte nöja mig med det som får plats i orginalhålen. Tar gärna mot tips på bra och prisvärda speakers för max 1000kr. ;)

Hade tänkt driva dom med en Pio P88 RS mk1 som jag har sen tidigare eller blir det dåligt? Behöver man verkligen ett steg till framsystemet?

Har även ett riktigt gammalt 2kanals steg som jag kört bryggat till rockforden tidigare, vet inte om det är så mycket att hänga i julgranen...

#265

Postad 26 maj 2010 - 22:19

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Denna bil är knepig med "Plug And Play" installationer! Är det HiFI eller SPL som gäller?

Bak sitter det väl 6x9" om jag inte minns fel men det blir ju tok fel med middar bak dock...
4x6" som sitter i instrument brädan, man jag tycker att du borde lyssna på mina Vifa innan du kör något annat ;) Väldigt nöjd! ;) För om du ska driva på HU som säker ger 10W kanske så passar det rätt bra med Vifa, de behöver inte mycket kräm. Dock blir det alltid bättre med steg! P88 blir säker skit bra, Inge fel på den!

Vifa T9G kostar 4st 600kr + frakt

Ska ned å testa någon dag liter seriösare med SLS10 samt delning. För att se om det äns duger att låta Vifa möta upp emot SLS...

#266

Postad 27 maj 2010 - 07:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Timpolanen:
Jag tror inte att det är 6X9" bak i din firebird utan något fetare, typ 8X10" tror jag att det finns, väldigt udda men förekomer och det är vad jag tor du har i din bil ;)

................................................................................
......................


Palle:
Som sagt, inte lätt att bara stoppa i några högtalare fram i denna bil, mycket för att det är väldigt dåligt med djup i panelen, knappt så att dessa små Vifa får plats... :P

Om du kan tänka dig att göra åverkan på panalen (såga upp större hål och möjligen "modda" lite innanför panelen) så kan du säker få in några extra platta 6,5" där, eller några 5,25". det sitter som sagt 4X6" original, leta annars efter några nya 4X6" som är OK och går att leva med. men i vilket fall som så kan du bli tvungen att modda lite under panelen för att det ska få plats...

JBL GTO serien brukar låta ganska trevligt tycker jag, trots till "låga" pris, dom går att spela högt med utan att låta vasst också.
Synd bara att nominella impedansen ligger på låga 2ohm, inget du driver med en HU helst... dessa ska man ha et tsteg till... http://www.hifikit.s...p?id=1246<br />
just 4x6" finns det inte så mycket, lättare med 5,25" som borde gå att få in i dom originalhålen om man tillverkan en lite smidig "dapater platta"
Då borde du inte behöva göra någon påverkan på originalhålen och inte helelr borra några nya hål för skruvar ;)

5,25" finsn det fler roliga, men synd att du ska driva dom med don HU, det är nästan så att det är värt att köpa ett "ok" steg + högtalare i stället, kan du lägga lite mer än 1000kr eller är det absolut max?! :P

jag skulle köpa beggat i sådant fall!

Redigerat av DVD-ai, 27 maj 2010 - 07:41.


#267

Postad 27 maj 2010 - 08:54

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Denna bil är knepig med "Plug And Play" installationer! Är det HiFI eller SPL som gäller?

Bak sitter det väl 6x9" om jag inte minns fel men det blir ju tok fel med middar bak dock...
4x6" som sitter i instrument brädan, man jag tycker att du borde lyssna på mina Vifa innan du kör något annat ;) Väldigt nöjd! :D För om du ska driva på HU som säker ger 10W kanske så passar det rätt bra med Vifa, de behöver inte mycket kräm. Dock blir det alltid bättre med steg! P88 blir säker skit bra, Inge fel på den!

Vifa T9G kostar 4st 600kr + frakt

Ska ned å testa någon dag liter seriösare med SLS10 samt delning. För att se om det äns duger att låta Vifa möta upp emot SLS...

Hade tänkt mig mer HiFi än SPL, det är ju så grymt tråkigt ljud orginal.

Jag måste kolla vad som sitter bak i min, tror faktiskt inte att jag har några högtalare i bak i min..? (Jodå, dålda bakom tyg):unsure:
Hmmm, Vifa säger du, men måste man inte göra egna filter då? :ph34r: Annars var ju 600 spänn inte alls blodigt ;)

Hade ju inte tänkt lägga någon förmögenhet på ljudet så om det går att driva med HU så är det ju bra.

Jag får väl ta en sväng förbi sthlm och lyssna in ditt bygge :D

Timpolanen:
Jag tror inte att det är 6X9" bak i din firebird utan något fetare, typ 8X10" tror jag att det finns, väldigt udda men förekomer och det är vad jag tor du har i din bil :P

................................................................................
......................


Palle:
Som sagt, inte lätt att bara stoppa i några högtalare fram i denna bil, mycket för att det är väldigt dåligt med djup i panelen, knappt så att dessa små Vifa får plats... :unsure:

Om du kan tänka dig att göra åverkan på panalen (såga upp större hål och möjligen "modda" lite innanför panelen) så kan du säker få in några extra platta 6,5" där, eller några 5,25". det sitter som sagt 4X6" original, leta annars efter några nya 4X6" som är OK och går att leva med. men i vilket fall som så kan du bli tvungen att modda lite under panelen för att det ska få plats...

JBL GTO serien brukar låta ganska trevligt tycker jag, trots till "låga" pris, dom går att spela högt med utan att låta vasst också.
Synd bara att nominella impedansen ligger på låga 2ohm, inget du driver med en HU helst... dessa ska man ha et tsteg till... http://www.hifikit.s...p?id=1246<br />
just 4x6" finns det inte så mycket, lättare med 5,25" som borde gå att få in i dom originalhålen om man tillverkan en lite smidig "dapater platta"
Då borde du inte behöva göra någon påverkan på originalhålen och inte helelr borra några nya hål för skruvar :P

5,25" finsn det fler roliga, men synd att du ska driva dom med don HU, det är nästan så att det är värt att köpa ett "ok" steg + högtalare i stället, kan du lägga lite mer än 1000kr eller är det absolut max?! :P

jag skulle köpa beggat i sådant fall!

Nackdelen med Camaron jmf med Firebirden är att i Camaron så har jag inga galler i fram utan "ribbor" som är ihopgjutna med resten av instr brädan, och jag är inte så sugen på att såga sönder där... :( Utan det måste bli underliggande montering...
Bifogad fil  Bild_903.jpg   59,93K   0 Antal nerladdningar

Om man tittar på 5,25 så finns det något roligt? det är inte ju 1000 prick som är budget utan mer nånstans därikring.

Tror ni att det kommer låta fan om man bygger baslåda i baljan? :unsure:
Bifogad fil  Bild_904.jpg   46,04K   0 Antal nerladdningar

Edit: Tror att min budget spricker, jag behöver ju:


1. Högtalare till instr brädan
2. Högtalare till sidopanelerna bak
3. Eventuellt slutsteg?


För inte orkar väl HU:en driva 4 hgt med bra resultat? :unsure:

Redigerat av -Palle-, 27 maj 2010 - 09:54.


#268

Postad 27 maj 2010 - 11:00

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Nu har jag inventerat i mina vrår detta är vad jag har idag:

Bifogad fil  Bild.jpg   57,53K   0 Antal nerladdningar
Pioneer P88RS

Bifogad fil  Bild_905.jpg   31,59K   0 Antal nerladdningar
2 kanals steg (kört detta bryggat till subben tidigare)

Bifogad fil  Bild_906.jpg   58,71K   0 Antal nerladdningar
Rockford 12"

Bifogad fil  Bild_907.jpg   55,23K   0 Antal nerladdningar
4 kanals steg av tveksam kvalité som ser ut att komma från ÖB eller Jula ;)

Redigerat av -Palle-, 27 maj 2010 - 11:00.


#269

Postad 27 maj 2010 - 18:32

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
-Palle-> Du kanske skulle starta en egen tråd?

Enheten ger en del att önska då filtret i trevägsläge lämnar mkt att önska såvida man inte kör rakt av med diskant, mellanregister och bas då lågpassfiltret för toppkanalerna bara går ner till 1KHz....

RF-basen är en trevlig sak vad jag minns......
Likaså Cousticsteget. Ngt ljus i karaktären, men går att kompensera med mörkare högtalare och/eller en del pillande med EQ:n.
Bred och öppen ljudbild i dem med.
Hade modellen under som drev ett helt system med en 10"-bas och ett 5"-kit simultankopplat.
Hade senare tre steg av generationen efter, samma storlek dock (AMP215 och inte 220 som ditt ser ut att vara). Har kvar ett av dem ännu idag ;)

Jensensteget däremot.............skulle inte vilja ta i det med tång ens.

#270

Postad 27 maj 2010 - 20:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

-Palle-> Du kanske skulle starta en egen tråd?

Enheten ger en del att önska då filtret i trevägsläge lämnar mkt att önska såvida man inte kör rakt av med diskant, mellanregister och bas då lågpassfiltret för toppkanalerna bara går ner till 1KHz....

RF-basen är en trevlig sak vad jag minns......
Likaså Cousticsteget. Ngt ljus i karaktären, men går att kompensera med mörkare högtalare och/eller en del pillande med EQ:n.
Bred och öppen ljudbild i dem med.
Hade modellen under som drev ett helt system med en 10"-bas och ett 5"-kit simultankopplat.
Hade senare tre steg av generationen efter, samma storlek dock (AMP215 och inte 220 som ditt ser ut att vara). Har kvar ett av dem ännu idag ;)

Jensensteget däremot.............skulle inte vilja ta i det med tång ens.

Jorå visst kan jag starta en egen tråd, men jag tyckte att det var smidigt att det redan fanns en för F-body :)
Om Timpolanen inte misstycker så lånar jag gärna hans tråd.

Ok trevägsdelning i Hu´n menar du? Har alltid kört med separata filter tidigare, men det funkar alltså att låta P88:an ta hand om delningsfrekvenserna och köra utan externa filter?

Hehe, Jensensteget var som jag misstänkte inte mycket att hänga i julgranen :unsure:

Då fortsätter jag att köra Cousticsteget till basen då!
Kikade lite i manualen till basen och dom rekomenderade portad låda 57 liter vilket inte borde bara någon omöjlighet, alternativt 35 l sluten. Jag ska försöka mäta lite i bilen imorgon, sen kanske någon vänlig själ kan räkna ut lämplig storlek på lådan? :D

Redigerat av -Palle-, 27 maj 2010 - 20:33.


#271

Postad 27 maj 2010 - 22:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag har inget emot det så men det vore smidigare om du kör en egen tråd :) Lättare att svara just dig också. Inte så mycket aktivitet här på bilstereo ändå :D

Jag åter kommer imorron måste sticka! (Motorn håller på att kallna)

Redigerat av Timpolanen, 27 maj 2010 - 22:05.


#272

Postad 27 maj 2010 - 22:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Timpolanen:
Jag tror inte att det är 6X9" bak i din firebird utan något fetare, typ 8X10" tror jag att det finns, väldigt udda men förekomer och det är vad jag tor du har i din bil :)


http://www.thirdgen.org/stereo2 ...


Jag vet att det är ett gammalt inlägg jag citerar men jag har ju en camaro och faktiskt en gammal RF 12" XLC liggandes hemma biggrin.gif
Du råkar inte ha måtten på lådan tillgängliga? smile.gif

Jag har ju en targa så kravet på baslådan är att den ryms i ""baljan" i bak så att jag får plats med luckorna ovanpå.


Nä inte det, den lådan stod dessutom mellan fjäderbenen och då lägger man inte targaluckorna i bagaget, utan två lådor Millers och rena underkläder :D

Redigerat av Professor_Kalkyl, 27 maj 2010 - 22:32.


#273

Postad 28 maj 2010 - 07:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag åter kommer imorron måste sticka! (Motorn håller på att kallna)


Får du tag i någon ny kylare ? :)


http://www.thirdgen.org/stereo2 ...


ok, så det är 6X9, tycker hålen ser så överdjävligt stora ut nämligen... har inte sett original högtalarna som satt där i utan bara hålen.

#274

Postad 28 maj 2010 - 17:42

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jorå visst kan jag starta en egen tråd, men jag tyckte att det var smidigt att det redan fanns en för F-body :)
Om Timpolanen inte misstycker så lånar jag gärna hans tråd.

Ok trevägsdelning i Hu´n menar du? Har alltid kört med separata filter tidigare, men det funkar alltså att låta P88:an ta hand om delningsfrekvenserna och köra utan externa filter?

Hehe, Jensensteget var som jag misstänkte inte mycket att hänga i julgranen :)

Då fortsätter jag att köra Cousticsteget till basen då!
Kikade lite i manualen till basen och dom rekomenderade portad låda 57 liter vilket inte borde bara någon omöjlighet, alternativt 35 l sluten. Jag ska försöka mäta lite i bilen imorgon, sen kanske någon vänlig själ kan räkna ut lämplig storlek på lådan? :)


Ja alltså om du har tvävägskit i brädan och midbas i tex. dörren och bas bak så är det fördelaktigt att dela av topparna vid runt 140-160Hz HP, midbas runt 50-60Hz HP och 140-160Hz LP och bas runt 40-80Hz LP (beroende på placering och vad midbasarna klarar av)
Delningarna i denna Pioneer går ner till 1KHz på toppkanalerna i trevägsläge vilket ställer till det.
Men har man bas, mellanregister och diskant så funkar det ypperligt att använda enheten fullt ut och dela allt aktivt.
Att dela allt aktivt har både sina för och nackdelar, dels kan man leka mer med delningsfrekvenser och dels har man inte passiva komponenter som stjäl effekt i onödan (generellt sett kan man säga att om man har mer effekt att tillgå så förbrukar man mindre vilket i slutänden ger renare effekt, och DET är ngt man vill ha).
Nackdel är att man lättare kan vela bort sig med delningar, eq osv och risken för att knäcka elementen ökar då riskerna för att göra fel ökar....

#275

Postad 01 juni 2010 - 21:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Bilen gick igenom Efterkontrollen (Spolarpumen var ju paj) ;)


Dock har min 25år gamla Pioneer sagt upp sig...Stendöd....! Så nu håller jag på att fixa en mellan lösnings tills jag kan köpa P88-II. En Trends samt aktivt extern filter för att köra Vifa + SLS HP/LP 80Hz :lol:

Jag har även lödit ett sugfilter till Vifa för att dämpa dem lite i toppen!

#276

Postad 02 juni 2010 - 10:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Rättelse: mellan ca 2000-3500Hz... ;)

Har du fått allt på plats nu eller ?!

Redigerat av DVD-ai, 05 juni 2010 - 12:42.


#277

Postad 03 juni 2010 - 19:29

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
VIlken skumm citering du gjorde ...?!?! Jodå inkopplat nu med SLS10 + Vifa å har bara "Plug and play" så det liter inte bra i basen... Men ska kolla lite mer på det idag :D

#278

Postad 03 juni 2010 - 19:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Översatte ifrån guiden Professorn länkade:

Om du vill göra ett trick installation, kan du montera radion spola i instrumentbrädan. Detta är en otrolig smärta i röven i Firebirds, men mycket lättare i Camaron. I Firebird, mittkonsolen ger ingen djup, så du måste göra djup.

HAHAHAHHA! :D Vågar man testa...?!

Har även testat mitt stativ i bilen lite också :D Perfa för roadtrip filmer!

Man skulle ha satt en extern mic utanför bak i bilen för att ta upp lite shyssare ljud :D

Redigerat av Timpolanen, 03 juni 2010 - 20:02.


#279

Postad 04 juni 2010 - 15:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Tror jag lägger mina billjudsplaner på is ett tag, har inte haft igång radion på över en vecka nu, har ett 3" Borla att lyssna på istället... :D

#280

Postad 04 juni 2010 - 20:28

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Tror jag lägger mina billjudsplaner på is ett tag, har inte haft igång radion på över en vecka nu, har ett 3" Borla att lyssna på istället... :D


Jag vet hur du tänker! Har inte haft stereo nå på ett tag den ända nackdelen är att soppa förbrukningen ligger på 2L/milen.... :D Eftersom man gärna lägger blyfoten å lyssnar istället! (Jo jag vet att jag bara har 6:a men den låter rätt gött ändå)

#281

Postad 05 juni 2010 - 12:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

VIlken skumm citering du gjorde ...?!?! Jodå inkopplat nu med SLS10 + Vifa å har bara "Plug and play" så det liter inte bra i basen... Men ska kolla lite mer på det idag :)


Ja, jag fattar inte hur det gick till... :wacko:

#282

Postad 05 juni 2010 - 16:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hahaha! Missade att stänga av filter på steget :) Så den lirade mellan 40-65Hz :wacko: Det det lät typ bumbum booooooom!!!! bumbum boooom!!!!!! B) Så det var rätt sent så jag blev sur i gick hem....


Men har fixat det nu å det låter riktigt bra! Inte lika bra som hemma i basen å ljudbilden, men diskanten e go :unsure: (Vet att minna toppar e lite vassa i filtret, dock) Men med en riktig HU som kan ställa in lite på kommer detta att bli kanoners!!!

Bra tyck nedåt i frekvens, kul med never neverland. Dock så läcker det vid terminalen så jag torskar ju massa DB där.

#283

Postad 07 juni 2010 - 08:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
:P ???

pratar du om hemma ljúdet nu eller i bilen...?!

Är det vasst ljud i bilen, sedan när blev det så..?! vad har du nu ställt till med..?! :blink:

#284

Postad 07 juni 2010 - 10:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Har även testat mitt stativ i bilen lite också :P Perfa för roadtrip filmer!

Man skulle ha satt en extern mic utanför bak i bilen för att ta upp lite shyssare ljud :blink:



Har du någon glugg med IS ?

Hade vart skoj att se filmat med och utan.

#285

Postad 07 juni 2010 - 15:20

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

:blink: ???

pratar du om hemma ljúdet nu eller i bilen...?!

Är det vasst ljud i bilen, sedan när blev det så..?! vad har du nu ställt till med..?! :blush:


Alltså jag gämnförde med minna DIY Toppar för att du skulle få ett hum :P Att diskanten e bättre i bilen men skulle behövas EQ:s lite :P Men det är ju STUDENTEN IMORRON JU!!!!! :D ==== CASH!!!!!

Har du någon glugg med IS ?

Hade vart skoj att se filmat med och utan.


Nää tyvärr! Har bara 17-40L + 50/1.4... Fast ett 70--200 står på vill ha listan.

#286

Postad 08 juni 2010 - 08:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
:) ok, bra då vet jag

#287

Postad 09 juni 2010 - 16:22

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Se där jag nu har cashen rullat in!


Tror jag har mer eller mindre spikat Pioneer P88 II, om ingen annan har någon i samma pris som skulle vara bättre :)

#288

Postad 09 juni 2010 - 18:06

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Se där jag nu har cashen rullat in!


Tror jag har mer eller mindre spikat Pioneer P88 II, om ingen annan har någon i samma pris som skulle vara bättre :P


Begagnad Alpine 9887 eller Eclipse 8445.....

#289

Postad 10 juni 2010 - 09:56

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Begagnad Alpine 9887 eller Eclipse 8445.....



Eclipse 8445 Är inte den lättaste att få tag i har jag hört... Sedan är den så sjukt ful :D Säker bra men ser väääldigt plastig.

Alpine 9887 är väl lite mera intressan men som sagt bättre med ny än beggad :P

Tror det får bli en P88 II !

#290

Postad 10 juni 2010 - 10:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kör du på en P88 mark2, känns skönt med nya prylar :P

#291

Postad 10 juni 2010 - 10:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
/////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine /////Alpine


:P

#292

Postad 10 juni 2010 - 10:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hahahahah väntade bara på dig Professorn :P

#293

Postad 10 juni 2010 - 11:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
:P Klart grabben ska ha en "piönäär" :D

#294

Postad 10 juni 2010 - 14:31

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Eclipse 8445 Är inte den lättaste att få tag i har jag hört... Sedan är den så sjukt ful :) Säker bra men ser väääldigt plastig.

Alpine 9887 är väl lite mera intressan men som sagt bättre med ny än beggad :P

Tror det får bli en P88 II !


Varför köper folk saker med ögonen?

Den SER inte så illa ut, det finns fulare maskiner (Naka tex. ser ju ut som ngt från 80-talet).
Dock är den i mina ögon hästlängder bättre än P88an. Visserligen har Pajjan 16 bands grafisk EQ per kanal men vissa band ligger lite skumt. Delningsfiltren i trevägsläge lämnar MKT att önska (kom först en förändring i nya DEX P99an där filtren går hela vägen på ALLA kanaler).
Både Eclipsen och Alpinen ÄR bättre maskiner överlag, spec då båda har bättre filtermöjligheter OCH PARAMETRISK EQ kontra grafisk.
DÄr klipper Eclipsen Alpine på fingrarna med sina tio band kontra 5/7 beroende på valt läge på Alpinen. Dock är Alpines filter ngt bättre än i Eclipse.

MEN.........rent generellt ljudmässigt så vinner Eclipsen då den har absolut bäst dynamik av dessa nämnda tre.
Sedan att Eclipsens komp ligger på 0.1ms i steg gör inte saken sämre ;)

Nej i min värld är det värt att jaga fatt på en beggad 8445 eller 9887....

:D Klart grabben ska ha en "piönäär" :)


Eller inte med tanke på hur kasst filterupplägget är i trevägsläge (som ärligt talar blir det logiska valet med hans setup)

#295

Postad 10 juni 2010 - 14:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Eller inte med tanke på hur kasst filterupplägget är i trevägsläge (som ärligt talar blir det logiska valet med hans setup)


Jo men han tänkte väll dela på stegen, eller med ett separat aktivt filter.
jag tycker också det vore nica att dela i HU'n om man dessutom har en sådan med bra möjligheter. Men då måste han ju dra ytterligare en RCA.

Timpo: har du dragit 6RCA ?

#296

Postad 10 juni 2010 - 17:09

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jo men han tänkte väll dela på stegen, eller med ett separat aktivt filter.
jag tycker också det vore nica att dela i HU'n om man dessutom har en sådan med bra möjligheter. Men då måste han ju dra ytterligare en RCA.

Timpo: har du dragit 6RCA ?


6 rca får han ändå dra om han vill kunna kompa varje element separat :) Och det VILL man kunna :)

#297

Postad 10 juni 2010 - 17:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Det är väl bara problemet att jag inte kan dela mina Diskan/mellan så lågt som de ska...
High HP 1,25kHz, 1,6 / 2,0 / 2,5 / 3,15 / 4 / 5 / 6,3 / 8 / 10 / 12,5


Men jag kommer att använda mig utav ett DLS CA41 som har HP/LP på alla kanaler. Så delningen löser jag i steget :)

.....Men fråga är kan jag tidskompa, EQ:a ändå, fast jag delar i steget?


Japp jag har dragit 6st RCA :)

#298

Postad 10 juni 2010 - 19:14

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Det är väl bara problemet att jag inte kan dela mina Diskan/mellan så lågt som de ska...
High HP 1,25kHz, 1,6 / 2,0 / 2,5 / 3,15 / 4 / 5 / 6,3 / 8 / 10 / 12,5


Men jag kommer att använda mig utav ett DLS CA41 som har HP/LP på alla kanaler. Så delningen löser jag i steget :)

.....Men fråga är kan jag tidskompa, EQ:a ändå, fast jag delar i steget?


Japp jag har dragit 6st RCA :)


Japp.....dock tappar du mkt i flexibilitet vad beträffar brantheter.
Men det funkar. Sätt bara alla interna delningar på pass vad branthet gäller. Då har du fullt omfånf i alla utgångar.
Du kan då fort. även ändra nivån för varje kanal i enheten. Allt funkar som sig bör förutom att du flyttar delningen till stegen.
Kör dessvärre så i Fjanten då Eclipsen (hur mkt bättre den än är) bara klarar att gå ner till 200Hz. Där slår Alpine 9887 den på fingrarna :P

Redigerat av Unregistereddede14d8, 10 juni 2010 - 19:16.


#299

Postad 11 juni 2010 - 07:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Okej :)

Så här har jag tänkt dela på ett ungefär:

Vifa: 250Hz - 20 000Hz
SLS6": 250Hz - 80Hz
SLS10": 80Hz - 0Hz

Hur gör jag detta smidigast/bäst...? Alla delningar i stegen eller några i P88:an?

EDIT: Om jag kör P88:an som Fram/bak/sub.

Så kan jag sätta Vifa som "Fram" med HP-200Hz

Dela HP/LP SLS-6" på steget

Sedan "Sub" SLS-10" LP-80Hz

Redigerat av Timpolanen, 11 juni 2010 - 09:10.


#300

Postad 11 juni 2010 - 13:07

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Gör vad du känner är enklast.....

Du har en uppsjö med kombinationer du kan göra så.....prova dig fram och använd det sätt som känns bäst.

Dock skulle jag provat att gå ner till 60Hz på midden.

Lycka till med inkompandet sen.....det är ett aber att göra :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.