Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8,33 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 21 januari 2011 - 11:08

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Kan den här i T2-utförande hantera 8-dagars EPG-data som kommer över luften?

Kan den korrekt hantera serieinspelningar?

Det där kräver sannolikt stöd för det metadata som ingår i tjänsten Boxer Navigator. Jag vet inte om specifikationen är öppen (annars krävs väl samarbete med Boxer och det tvivlar jag på blir aktuellt), och om den är det så återstår frågan om någon är beredd att utveckla mjukvara för att hantera det.

#52

Postad 21 januari 2011 - 11:11

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Fler frågor

Kan den här i T2-utförande hantera 8-dagars EPG-data som kommer över luften?

Kan den korrekt hantera serieinspelningar?
Med det menar jag inte bara samma tid varje vecka eller liknande utan att den letar upp program i EPG-datat även om de byter tid eller kanal samt att den undviker korrekt flaggade repriser.


Brukar väl fungera med de flesta boxar, sålänge den vet vilken transponder den ska leta på.

#53

Postad 21 januari 2011 - 11:18

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det där kräver sannolikt stöd för det metadata som ingår i tjänsten Boxer Navigator. Jag vet inte om specifikationen är öppen (annars krävs väl samarbete med Boxer och det tvivlar jag på blir aktuellt), och om den är det så återstår frågan om någon är beredd att utveckla mjukvara för att hantera det.

Kanske för repris-hanteringen.
Men inte annars, EPG-datat för SVT sänds free-to-air precis som kanalerna och VLC kan avkoda det korrekt så det är förmodligen vanligt standard EPG-data. Så då handlar det om att ha en funktion i boxen som kan söka i datat och matcha program mot serieinspelningsönskningar.


Brukar väl fungera med de flesta boxar, sålänge den vet vilken transponder den ska leta på.

Eftersom jag skrev att det gäller T2 så ska den leta på alla muxar som den hittat kanaler på såklart.
Jag har full förståelse att det blir en helt annan sak i satellit-fallet.

#54

Postad 21 januari 2011 - 11:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Kanske för repris-hanteringen.
Men inte annars, EPG-datat för SVT sänds free-to-air precis som kanalerna och VLC kan avkoda det korrekt så det är förmodligen vanligt standard EPG-data. Så då handlar det om att ha en funktion i boxen som kan söka i datat och matcha program mot serieinspelningsönskningar.

För de okodade kanalerna sänds mycket riktigt själva EPG-datat för hela veckan enligt normal standard, men jag misstänker att serieinspelningar inte kommer att fungera speciellt tillförlitligt om det är det enda data det skall arbeta med. För kodade kanaler sänds ju bara ett dygn framåt enligt standard EPG.

#55

Postad 21 januari 2011 - 11:41

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

För de okodade kanalerna sänds mycket riktigt själva EPG-datat för hela veckan enligt normal standard, men jag misstänker att serieinspelningar inte kommer att fungera speciellt tillförlitligt om det är det enda data det skall arbeta med. För kodade kanaler sänds ju bara ett dygn framåt enligt standard EPG.

Nu har jag läst på lite.
För de kanaler man har tillgång till så finns allt data som behövs för detta i EPG-datat och det är specat i öppna specar.
Har man bara tillgång till de fria kanalerna så funkar det såklart bara för dessa. Har man tillgång till fler kanaler så funkar det även för dem.
Serie-hanteringen inklusive reprishantering är beskriven i kapitel 12-14 i nordig-specen här: http://www.nordig.or...d_ver_2.2.1.pdf
Hur datat kommer är beskrivet i en DVB-spec som finns här: http://www.etsi.org/...323v010401p.pdf
Alternativt via www.nordig.org och www.dvb.org.

Så det är alltså fullt möjligt att implementera för den boxtillverkare som så önskar eftersom specarna är öppna.

Redigerat av matbl, 21 januari 2011 - 11:43.


#56

Postad 21 januari 2011 - 11:54

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Ytterligare en fråga som dök upp.

M9 specar inte HE-AAC som ett ljudformat den stödjer. Men stödjer den det ändå?
Annars blir det inte mycket at HD-mottagning över DVB-T2...

#57

Postad 21 januari 2011 - 11:58

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Nu har jag läst på lite.
För de kanaler man har tillgång till så finns allt data som behövs för detta i EPG-datat och det är specat i öppna specar.
Har man bara tillgång till de fria kanalerna så funkar det såklart bara för dessa. Har man tillgång till fler kanaler så funkar det även för dem.

Det jag försökte få fram är att det du ser på en box med Boxer Navigator för dag 2-8 på de kodade kanalerna sänds inte på samma sätt som det du ser för de fria kanalerna på en box utan Navigator, så det handlar inte enkom om vilka kanaler man har tillgång till.

Serie-hanteringen inklusive reprishantering är beskriven i kapitel 12-14 i nordig-specen här:
Så det är alltså fullt möjligt att implementera för den boxtillverkare som så önskar eftersom specarna är öppna.

Jäpp, men är det den standard Boxer sänder med? En del av det där har hängt med några år men det är lik förbaskat inte så värst många mottagare som stöder det. Mig veterligen är det bara "Boxer-godkända" boxar som hanterar det så därför misstänker jag att det kan finnas någon hake.

#58

Postad 21 januari 2011 - 13:16

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det jag försökte få fram är att det du ser på en box med Boxer Navigator för dag 2-8 på de kodade kanalerna sänds inte på samma sätt som det du ser för de fria kanalerna på en box utan Navigator, så det handlar inte enkom om vilka kanaler man har tillgång till.

Jäpp, men är det den standard Boxer sänder med? En del av det där har hängt med några år men det är lik förbaskat inte så värst många mottagare som stöder det. Mig veterligen är det bara "Boxer-godkända" boxar som hanterar det så därför misstänker jag att det kan finnas någon hake.

Jo det sänds på samma sätt. Enda skillnaden är att det är krypterat så man inte kan nyttja det om man inte abonnerar på det.
Nordig är tvingande standard för boxer-godkända boxar. Och teracom är de som varit med och tagit fram den så det vore mycket konstigt om det faktiskt inte sändes så. Även comhem kräver Nordig på de boxar de har. Canal digital och viasat vet jag inte. (Nordig specar alltså inte bara dvb-t/t2 utan för dvb-c och dvb-s/s2 också)
Ska se om jag hinner analysera en dvb-t och dvb-t2 mux lite senare.

#59

Postad 21 januari 2011 - 20:13

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

STi7105 (CPU: 450 MHz), se mer info via länk nedan.

Jasså en sån rackare. Vet du vad det sitter för demod/tuner/lnb-chip i S2 NIMen?

#60

Postad 21 januari 2011 - 20:20

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Tack Matbi för att ha oljat igång tråden!

En av mina tidigare frågeställningar rörde HW och dess möjlighet att hantera CI+. Om det nu som Digitalboxen nämnde tidigare är en SW fråga som löses i februari så finns det en logik (tänker på Leatherface inlägg om att antingen finns stöd eller så finns det inte i HW).

Kan tycka att det känns som attraktivt med M9 som lite bekväm blockbusterfilmintresserad (om man skall lägga an någon tyngdpunkt) som även gillar Elitserien att köra fria Europakanaler, CD med C+ och HD med möjlighet att köra Viasat (för TV1000 och är medveten om att HD inte funkar på Viasat) och dessutom kan streama, köra webläsare (måste till Adobe Flash stöd!).

Vidare med utbytbara tuners kan tex CD bli utbytt mot Boxer utan att jag måste byta box.

När jag läser det själv låter det som om jag hade provision på M9, men så är det ju inte. Kanske är det ett uttryck för min önskan om att själv råda över min plattform och köpa kanaler där jag vill, utan att vara livegen.

Jag ser fördelen av softcams i tex M9, men om infon med chippet stämmer så kan man ju alltid förlita sig på att om softcams blockas så finns HW stödet i chippet kvar ihop med en godkänd CAM från leverantören.

Redigerat av kenta2, 21 januari 2011 - 20:22.


#61

Postad 21 januari 2011 - 20:48

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Fick hem en M9 idag, lämnade tillbaka min VU+ duo till förmån för denna av en anledning. VU+ kommer inte stödja CI+, som denna skall göra från och med nästa månad. Detta är ju ett måste om man vill fortsätta se sina HD-kanaler med CD.
Hur som helst, jag skruvade i en 500 gb-disk, kopplade in, sökte in kanalerna, satte i kortet och det fungerade. Har nu suttit och sorterat kanalerna i datorn.
Den är inte på långa vägar så bra som VU+ var, men den har potential den här boxen! Kan man köra Enigma2 på den snart så är det ju kanon, men mjukvaruutvecklarna bakom denna verkar ju också driftiga, så det blir nog bra!
Att se på MKV funkar inte bra för mig, i alla fall inte de med 24fps. Inga smålagg, utan stora 1-sekundershack både i bild och ljud. Att se på kort funkar inte heller så bra, då den sträcker ut korten och ger fel proportioner (letterbox på en 16:9-tv är inte riktigt rätt), alltså det blir svarta kanter över och under bilden istället för till höger och vänster.
HD-skins finns inte (går inte att välja skin), går inte att ställa refreshrate. EPG fungerar ju inte (visar bara program för kanalerna på den transponder du kollar på och bara de närmaste programmen. Dock är ju uppdatering för detta utlovad.

Kanalbyten går fort, PIP funkar mycket bra. Textning på Canal+ osv, alltså de med text-tv-textning fungerar, men texten ligger nästan mitt i bilden av någon anledning.


Är det något någon undrar, så fråga på.

#62

Postad 22 januari 2011 - 01:34

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
jag har en sagem canaldigital pvr-box som är som den är...

om jag köper en M9 istället, vilka är dom största fördelarna?

som jag fattade det som så är där bara 2st mottagare, om man nu vill ha tv6 gratis ifrån marknätet så får man offra en av S-mottagarna... eller går den kanalen att ta gratis ifrån viasat?

#63

Postad 22 januari 2011 - 11:03

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

jag har en sagem canaldigital pvr-box som är som den är...

om jag köper en M9 istället, vilka är dom största fördelarna?

som jag fattade det som så är där bara 2st mottagare, om man nu vill ha tv6 gratis ifrån marknätet så får man offra en av S-mottagarna... eller går den kanalen att ta gratis ifrån viasat?


TV6 är inte gratis hos viasat, möjligtvis kan man köra USB-tuner i framtiden och ta den i marknätet, men det är ju inte säkert.
Fördelarna gentemot canaldigitals HDPVR (har en också) är väl i dagsläget att denna är snabbare och har PiP, du kan redigera kanallistor och favoriter i datorn, surfa på nätet med webbläsare, se på youtube, kolla på vissa divx och mkv, lyssna på mp3. Nu har jag ju bara kört M9 sen igårkväll så stabilitet osv kan jag ju inte säga så mycket om, har varit ganska irriterad på CD-boxens låsningar och missade inspelningar...

Boxen känns inte riktigt färdig än bara, EPG fungerar inte som det ska och det gör ju en PVR ganska onödig, dock utlovas ju uppdatering för detta i februari.

#64

Postad 22 januari 2011 - 11:56

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
tråkigt och förlora tv6 går en del tecknade serier där som är kul... och ha ett viasat kort till är ju lite onödigt...

får nog vänta tills CD släpper en ny box då...

#65

Postad 22 januari 2011 - 12:16

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

tråkigt och förlora tv6 går en del tecknade serier där som är kul... och ha ett viasat kort till är ju lite onödigt...

får nog vänta tills CD släpper en ny box då...

Har du inte inbyggd DVB-T i TV'n ?

#66

Postad 22 januari 2011 - 14:28

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Har du inte inbyggd DVB-T i TV'n ?


jo men rätt drygt att slå över till den när man sitter och zappar, har ingen hdmi 1.4 heller i tv´n eller förstärkaren så då får jag ha en kabel till, till förstärkaren för ljudet samt byta ingång på den varje gång...

fördelen med CD box nu är ju just att man får tv6 utan bekymmer, visst tv6 är inte en avgörande och direkt bra kanal men som sagt family guy och simpsons visar dom ibland...

#67

Postad 22 januari 2011 - 15:30

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Nu blev jag konfunderad. Har cd-boxen en extra tuner för DVB-T? Summa 3 alltså? Om jag förstått det rätt har ju miracle-boxen utbytbara tuners och då kan man ha en DVB-T2 i den.

jo men rätt drygt att slå över till den när man sitter och zappar, har ingen hdmi 1.4 heller i tv´n eller förstärkaren så då får jag ha en kabel till, till förstärkaren för ljudet samt byta ingång på den varje gång...

fördelen med CD box nu är ju just att man får tv6 utan bekymmer, visst tv6 är inte en avgörande och direkt bra kanal men som sagt family guy och simpsons visar dom ibland...



#68

Postad 22 januari 2011 - 18:12

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Har just lagt en beställning på en MB9 med dubbla T2. Efter att ha kört Topfield 5000 PVRt i ca fem år är det dags att byta upp sig.

Det visar sig om det var en god ide eller inte. Återkommer med info så snart jag fått hem den.


Faktum är att den fungerar ganska bra. Bilden på både SD och HD är OK, även om jag uppfattade Topfielden som ytterligare lite skarp på just SD, men det kan lika gärna bero på uppskalningen, har inte testat MB9 utan uppskalning. Kanalväxlingar fungerar och det snabbt. Softcam fungerar fint.

1080p uppskalning fungerar inte på SVTHD-material mot min Samsung, det bara hackar, så jag kör 1080i. Nu kör väl inte SVT med mer än ...720? så det kvittar ju. Just nu.

Nätverksfunktionerna fungerar riktigt bra. Att spela upp och spela in via nätverket fungerar utan anmärkning (man får köpa en USB-plugg om man vill köra trådlöst vilket jag gör).

Man kan spela in tre kanaler samtidigt, och titta på en fjärde (femte om man kör PiP).

Youtube finns och fungerar fint, men den inbyggda webläsaren försvann hux flux för mig innan jag hunnit testa den. Kommer att finnas som nerladdning efter helgen, så jag får testa då.

Jag som är van vid Topfield har ju lite klagomål:

- EPG hämtar bara dynamiskt från luften. Detta kommer tydligen att lösas med en mjukvaruuppgradering.
- Det går inte att spela in via search words. Jag kan alltså inte mata in *formel 1* och sen få boxen att leta igenom epg löpande efter detta nyckelord, och spela in detta med automatik.
- Jag har inte hittat några möjligheter att sortera om knapparna på fjärrkontrollen. Playlist hittar man inte i mörkret, den vill man gärna ha i någon av hörnen.
- Inget webgränssnitt, inga möjligheter att kicka igång inspelningar via telefon eller liknande.
- Inga övriga större möjligheter heller, man vill ju ha lite godis så som pling vid nya mail, foruminlägg eller liknande som man kunde till Topfielden.
- Märkligt få "plugins", dvs program som utökar funktionerna.

Övrigt som jag har märkt.
- Att spela upp direkt från boxen på PC fungerar, men jag har råkat ut för massa konstigheter, tex hängningar och även blåskärm. Kan ju likagärna bero på spelaren, km player heter den enda som fungerar. VLC fungerar inte.

- Kraschar ibland när man kör tex Youtube och vissa MKV. Omstart är det enda som fungerar i det läget.

#69

Postad 22 januari 2011 - 19:02

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
p

Faktum är att den fungerar ganska bra. Bilden på både SD och HD är OK, även om jag uppfattade Topfielden som ytterligare lite skarp på just SD, men det kan lika gärna bero på uppskalningen, har inte testat MB9 utan uppskalning. Kanalväxlingar fungerar och det snabbt. Softcam fungerar fint.

1080p uppskalning fungerar inte på SVTHD-material mot min Samsung, det bara hackar, så jag kör 1080i. Nu kör väl inte SVT med mer än ...720? så det kvittar ju. Just nu.

Nätverksfunktionerna fungerar riktigt bra. Att spela upp och spela in via nätverket fungerar utan anmärkning (man får köpa en USB-plugg om man vill köra trådlöst vilket jag gör).

Man kan spela in tre kanaler samtidigt, och titta på en fjärde (femte om man kör PiP).

Youtube finns och fungerar fint, men den inbyggda webläsaren försvann hux flux för mig innan jag hunnit testa den. Kommer att finnas som nerladdning efter helgen, så jag får testa då.

Jag som är van vid Topfield har ju lite klagomål:

- EPG hämtar bara dynamiskt från luften. Detta kommer tydligen att lösas med en mjukvaruuppgradering.
- Det går inte att spela in via search words. Jag kan alltså inte mata in *formel 1* och sen få boxen att leta igenom epg löpande efter detta nyckelord, och spela in detta med automatik.
- Jag har inte hittat några möjligheter att sortera om knapparna på fjärrkontrollen. Playlist hittar man inte i mörkret, den vill man gärna ha i någon av hörnen.
- Inget webgränssnitt, inga möjligheter att kicka igång inspelningar via telefon eller liknande.
- Inga övriga större möjligheter heller, man vill ju ha lite godis så som pling vid nya mail, foruminlägg eller liknande som man kunde till Topfielden.
- Märkligt få "plugins", dvs program som utökar funktionerna.

Övrigt som jag har märkt.
- Att spela upp direkt från boxen på PC fungerar, men jag har råkat ut för massa konstigheter, tex hängningar och även blåskärm. Kan ju likagärna bero på spelaren, km player heter den enda som fungerar. VLC fungerar inte.

- Kraschar ibland när man kör tex Youtube och vissa MKV. Omstart är det enda som fungerar i det läget.


Funkar mkv smärtfritt för dig? 1080p? Håller med dig i övrigt, boxen är ju stabil och snabb. Hoppas på lite utveckling. Boxen har ju trots allt bara funnits någon vecka :)

#70

Postad 22 januari 2011 - 20:14

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
EPG för CD och Via kommer via programvaruuppdatering nästa vecka har tillverkaren lovat. Även EPG för marknätet och kabelnätet borde korrigeras med en liten uppdatering där man anger från vilken server den ska hämta EPG-data då det sker via nätverket (Internet).

Gällande CI+ så är utvecklingen klar och hårdvaran har fullt stöd för det, det enda som återstår är testning. Via mjukvaruuppdateringen i februari som jag nämnde i tidigare inlägg kommer det att fungera.

#71

Postad 22 januari 2011 - 20:26

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

EPG för CD och Via kommer via programvaruuppdatering nästa vecka har tillverkaren lovat. Även EPG för marknätet och kabelnätet borde korrigeras med en liten uppdatering där man anger från vilken server den ska hämta EPG-data då det sker via nätverket (Internet).

Gällande CI+ så är utvecklingen klar och hårdvaran har fullt stöd för det, det enda som återstår är testning. Via mjukvaruuppdateringen i februari som jag nämnde i tidigare inlägg kommer det att fungera.


Varför hämtas inte epg från transpinder/mux? Kommer mappningen mot kanalerna funka klockrent? Hade problem med detta när jag körde htpc, exempelvis får man ingen epg på svt1 Jönköping om srrvern bara har svt1

#72

Postad 22 januari 2011 - 21:35

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jasså en sån rackare. Vet du vad det sitter för demod/tuner/lnb-chip i S2 NIMen?


Enligt uppgift är det en Sharp DVB-S2 tuner som används i M9 men vilken modell vet jag ej. Kanske det är en NIM (Network Interface Module) baserad på BS2F7VZ7702? Brustalet för den modellen är 7 dB (typical) vilket är OK, men det finns modeller med lägre brustal tex BS2F7HZ0167 6 dB (typical) samtidigt som det inte är ovanligt med tuners där brustalet är 8-10 dB vilket ger sämre förutsättningarna att ta emot svaga satelliter.

Är det något någon undrar, så fråga på.


Har du märkt om M9 har bättre eller sämre mottagar känslighet jämfört med Vu+ duo?

Hur lagras TV- och Radio-kanaler vid en kanalsökning i M9, i en enda lång lista eller per satellitposition?

Stämmer det att det går att lagra fler TV-/Radio-kanaler än de 10 000 som anges i specifikationerna?

Är det smidigt och enkelt att editera huvud- och favorit-kanallistor i M9 och via PC?

Funkar blindscan funktionen bra?

Kan du ta ett foto på hur inställningsmenyn för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 inställningar ser ut och gärna ange vilka valmöjligheter det finns.

Hur ser det ut i meny för mätning av signalstyrka, signalkvalité, BER etc?

Är bildkvalitén bra ut via HDMI och analog scart från M9?

Går det att ha 1080p via HDMI och samtidigt använda analog scart?

Hur är menyhanteringen i M9?

Vilken information visas på TV:n då man skiftar TV-kanal i M9, går det att justera fördröjningstid?

/ Peter

#73

Postad 22 januari 2011 - 22:34

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

EPG för CD och Via kommer via programvaruuppdatering nästa vecka har tillverkaren lovat. Även EPG för marknätet och kabelnätet borde korrigeras med en liten uppdatering där man anger från vilken server den ska hämta EPG-data då det sker via nätverket (Internet).

Gällande CI+ så är utvecklingen klar och hårdvaran har fullt stöd för det, det enda som återstår är testning. Via mjukvaruuppdateringen i februari som jag nämnde i tidigare inlägg kommer det att fungera.

Och för oss som vill ha EPG från luften (DVB-T2) med korrekt hantering av serieinspelning?
Med korrekt menar jag i enlighet med Nordig-specen.

Redigerat av matbl, 22 januari 2011 - 22:38.


#74

Postad 22 januari 2011 - 22:39

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Har du märkt om M9 har bättre eller sämre mottagar känslighet jämfört med Vu+ duo?


Den ronden vinner M9. Med VU+ hade jag problem med SVTHD och någon mer HD-kanal, de ville gärna få lite mosaik ibland. Detta hände inte med CDs HDPVR.

Hur lagras TV- och Radio-kanaler vid en kanalsökning i M9, i en enda lång lista eller per satellitposition?

Jag tar bara emot från Thor, trycker jag på FAV så får jag en lista med mina favoritlistor, men på denna lista finns ett val med satellitens namn som visar alla kanaler på den satelliten, så jag tror det kommer upp ytterligare en lista om man söker på fler satelliter. I sorteringsprogramvaran för PC kan man visa kanaler på satellit för satellit.

Stämmer det att det går att lagra fler TV-/Radio-kanaler än de 10 000 som anges i specifikationerna?

Ingen aning, har bara sökt in några hundra.

Är det smidigt och enkelt att editera huvud- och favorit-kanallistor i M9 och via PC?


Jag tycker allt vad favoritlistor i digitalboxar är besvärligt jämfört med PC så jag har aldrig ens försökt med varken denna eller VU+. Provade att flytta nån kanal i nån lista i M9, va inte så svårt dock. Mjukvaran för PC är inte lika smidigt som DMedit eller vad en hette till Enigma2, men den är helt OK.

Funkar blindscan funktionen bra?

Ingen aning, vet ärligt talat inte vad man använder funktionen till?

Kan du ta ett foto på hur inställningsmenyn för DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 inställningar ser ut och gärna ange vilka valmöjligheter det finns.

Får återkomma med detta när inte sambon har (fjärr)kontrollen...

Hur ser det ut i meny för mätning av signalstyrka, signalkvalité, BER etc?

Finns en vanlig mätare vid satellitsökningen, så man kan mäta på vald transponder osv, går att få upp denna mätare på helskärm också. Två staplar, en för styrka, en för kvalité vad jag minns. Står också signalstyrka i infobaren när man zappar.

Är bildkvalitén bra ut via HDMI och analog scart från M9?

Kanon med HDMI tycker jag, låter boxen skala upp allt till 1080p, kanske något hög skärpa, går ju dock att kompensera ner på tvn. Scart vet jag inte.

Går det att ha 1080p via HDMI och samtidigt använda analog scart?

Har inte provat scart.

Hur är menyhanteringen i M9?

Tycker den är OK, men den är inte anpassad för högupplösta TV-apparater, går inte att välja skins som i enigma2. Exempelvis EPG blir ju lite onödigt oöverskådlig på min 50"-plasma.

Vilken information visas på TV:n då man skiftar TV-kanal i M9, går det att justera fördröjningstid?

Kanalnummer, kanalnamn, frekvens, satellit, polarisation, transponderfrekvens, signalstyrka, program, HD, DD-ljud, textning, tunernummer, datum, tid. Kan ha missat något :)

Redigerat av KoktGrus, 22 januari 2011 - 22:40.


#75

Postad 23 januari 2011 - 08:55

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Får man mosiak på ex SVT HD som ligger på Thor har man bristfällig utrustning eller bristfällig justering.
Själv bedömmer jag inte en tuners känslighet på en såpass stark satellite som Thor 0,8w , detta gör jag på svaga positioner såsom ex Nilesat 7w, självklart i förhållande till övrig utrustning.

#76

Postad 23 januari 2011 - 09:26

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Får man mosiak på ex SVT HD som ligger på Thor har man bristfällig utrustning eller bristfällig justering.
Själv bedömmer jag inte en tuners känslighet på en såpass stark satellite som Thor 0,8w , detta gör jag på svaga positioner såsom ex Nilesat 7w, självklart i förhållande till övrig utrustning.


Så mitt fall räcker inte för bedömning menar du? Svag signal, oavsett satellit räcker väl. Bor i flerbostadshus med ett gemensamt satellitsystem som jag tror medför en del förluster.

#77

Postad 23 januari 2011 - 12:35

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Den ronden vinner M9. Med VU+ hade jag problem med SVTHD och någon mer HD-kanal, de ville gärna få lite mosaik ibland. Detta hände inte med CDs HDPVR.


Du kan ju inte bedöma en tuners känslighet på en kanal som vem som helst kan ta in på en 60cm parabol.

#78

Postad 23 januari 2011 - 13:30

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Du kan ju inte bedöma en tuners känslighet på en kanal som vem som helst kan ta in på en 60cm parabol.


Har man ett system med dålig signal kan man väl ändå det.

#79

Postad 23 januari 2011 - 13:47

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Hur lång tid tar det att starta den?
Hur mycket ström drar den avstängd/standby?

#80

Postad 23 januari 2011 - 20:18

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hur lång tid tar det att starta den?
Hur mycket ström drar den avstängd/standby?


Har inte klockat, men jag upplever det som snabbt. Kan kolla imorgon.

Enligt uppgift från manualen så ska den dra 1W i stand-by.

#81

Postad 23 januari 2011 - 20:24

digitalboxen
  • digitalboxen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ca 20 sek från djup standby och någon sekund från vanlig.

#82

Postad 23 januari 2011 - 20:55

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Den ronden vinner M9. Med VU+ hade jag problem med SVTHD och någon mer HD-kanal, de ville gärna få lite mosaik ibland. Detta hände inte med CDs HDPVR.



Får man mosiak på ex SVT HD som ligger på Thor har man bristfällig utrustning eller bristfällig justering.
Själv bedömmer jag inte en tuners känslighet på en såpass stark satellite som Thor 0,8w , detta gör jag på svaga positioner såsom ex Nilesat 7w, självklart i förhållande till övrig utrustning.



Så mitt fall räcker inte för bedömning menar du? Svag signal, oavsett satellit räcker väl. Bor i flerbostadshus med ett gemensamt satellitsystem som jag tror medför en del förluster.



Du kan ju inte bedöma en tuners känslighet på en kanal som vem som helst kan ta in på en 60cm parabol.



Har man ett system med dålig signal kan man väl ändå det.


Hej KoktGrus!

Tack för svaren på mina frågor.

När det gäller jämförelse av olika satellitmottagares känslighet är det viktigt att förutsättningarna är de samma dvs att LNB, parabol, switchar, kablage etc inte ändras och att det är klart väder ute i annat fall kan resultatet bli missvisande. SVT1 HD som sänds från satelliten Thor 6 på transpondern 10.934 H (SR: 25.000, FEC: 3/4) är "stark" här i Sverige varför det krävs en relativt liten parabol för stabil mottagning. Hur "svag" mottagningen blir av en specifik transponder beror i första hand på parabolens storlek och hur välinjusterat allt är. Om man har en liten parabol kan man mycket väl använda sig av relativt "starka" satellittranspondrar för att bedöma skillnaden mellan olika satellitmottagares känslighet. Skillnaden blir dock oftast mera markant då en större parabol används mot riktigt svaga satellitpositioner där det precis är på gränsen att få stabil mottagning med en viss parabolutrustning. Bra satellitpositioner i Sverige att testa mottagaren mot är tex Astra 2D, Nilesat och BADR-4 beroende på vilken parabolstorlek man har.

/ Peter

#83

Postad 23 januari 2011 - 21:11

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Ingen aning, vet ärligt talat inte vad man använder funktionen till?


Blindscan används för att söka upp transpondrar som inte finns med i mottagarens databas.
Om du inte känner till ett visst TV-programs frekvens kan en blindscan mottagare söka igenom valbart frekvensområde vilket tar betydligt längre tid än en vanlig kanalsökning men hittar "allt" som finns där. Vid en vanlig kanalsökning söks endast på inlaggda frekvenser i databasen vilket kan göra att man missar nya transpondrar om inte databasen är uppdaterad.

/ Peter

#84

Postad 23 januari 2011 - 21:23

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Hej KoktGrus!

Tack för svaren på mina frågor.

När det gäller jämförelse av olika satellitmottagares känslighet är det viktigt att förutsättningarna är de samma dvs att LNB, parabol, switchar, kablage etc inte ändras och att det är klart väder ute i annat fall kan resultatet bli missvisande. SVT1 HD som sänds från satelliten Thor 6 på transpondern 10.934 H (SR: 25.000, FEC: 3/4) är "stark" här i Sverige varför det krävs en relativt liten parabol för stabil mottagning. Hur "svag" mottagningen blir av en specifik transponder beror i första hand på parabolens storlek och hur välinjusterat allt är. Om man har en liten parabol kan man mycket väl använda sig av relativt "starka" satellittranspondrar för att bedöma skillnaden mellan olika satellitmottagares känslighet. Skillnaden blir dock oftast mera markant då en större parabol används mot riktigt svaga satellitpositioner där det precis är på gränsen att få stabil mottagning med en viss parabolutrustning. Bra satellitpositioner i Sverige att testa mottagaren mot är tex Astra 2D, Nilesat och BADR-4 beroende på vilken parabolstorlek man har.

/ Peter


Alla tre mottagare är testade med samma förutsättningar, där vu+ hade störningar på flera hd-kanaler under de två veckor jag hade den. Har aldrig hänt med m9 eller CD HDPVR. Det tolkar jag som att det sitter mottagare av sämre kvalitet i vu+, men visst, det kan också vara tillfälligheter.

Tack för infon om blindscan, då vet jag vad man har det till!

Finns det något bra att se på Astra och hotbird om man bara förstår svenska och engelska? Nyfiken om man får möjlighet att sätta upp egen parabol nån gång! :)

Redigerat av KoktGrus, 23 januari 2011 - 21:24.


#85

Postad 24 januari 2011 - 18:05

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Alla tre mottagare är testade med samma förutsättningar, där vu+ hade störningar på flera hd-kanaler under de två veckor jag hade den. Har aldrig hänt med m9 eller CD HDPVR. Det tolkar jag som att det sitter mottagare av sämre kvalitet i vu+, men visst, det kan också vara tillfälligheter.

Tack för infon om blindscan, då vet jag vad man har det till!

Finns det något bra att se på Astra och hotbird om man bara förstår svenska och engelska? Nyfiken om man får möjlighet att sätta upp egen parabol nån gång! :)


Jag har inte själv provat Vu+duo men vad jag hört på olika forum så är uppfattningen att den har en bra mottagardel som presterar bättre än genomsnittet på svaga satellitpositioner. Så det är lite märkligt att den gav sämst resultat hos dig men det kan tex bero på omständigheter som tex överförstärkt signal i koaxialkabeln från parabolanläggningen etc. Eller så kanske det inte sitter samma tuner i alla Vu+duo?

Om du vill se på engelskspråkiga TV-program ska du rikta parabolen mot satellitpositionerna 28.5°/28.2°öst. Där finns Eurobird 1 som är mycket stark (räcker med en 60 cm parabol för stabil mottagning i Falkenberg), Astra 2A och Astra 2B (kräver en 70 cm parabol för stabil mottagning av alla transpondrar i Falkenberg) samt Astra 2D där de bästa TV-programmen ligger bla BBC 1, 2, 3, 4, Film 4, ITV 1, 2, 3 etc. (är mycket "svag" här i Falkenberg och för stabil mottagning av de horisontella transpondrarna krävs en 180 cm parabol, för stabil mottagning av alla de vertikala transpondrarna krävs minst 240 cm parabol, i Stockhoms området är signalen starkare där det räcker med en 120 cm parabol för stabil mottagning av de horisontella Astra 2D transpondrarna). För mer info angående Astra 2D se länk nedan.

http://astra2d.proboards.com/index.cgi?

I satellitpositionen 26.0° öst finns BADR4 där det finns en massa arabiska TV-kanaler bla MBC Action, MBC Max, Dubai One etc som ofta sänder bra engelskspråkiga filmer och serier som har kvar orginalspråket (engelska) och textar på arabiska. Här i Falkenberg erhålls stabil mottagning av samtliga transpondrar på BADR4 med en 100 cm parabol.

På HotBird (13° öst) finns det många olika TV-kanaler men det är inte så många "fria" engelskspråkiga program samma sak gäller Astra 1 (19,2 ° öst) där de flesta bra "fria" TV-kanalerna är på Tyska och tyvärr brukar de nästan alltid dubba engelskspråkiga filmer på tyska vilket förstör filmupplevelsen fullständigt.


/ Peter

#86

Postad 24 januari 2011 - 18:19

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

EPG för CD och Via kommer via programvaruuppdatering nästa vecka har tillverkaren lovat. Även EPG för marknätet och kabelnätet borde korrigeras med en liten uppdatering där man anger från vilken server den ska hämta EPG-data då det sker via nätverket (Internet).

Gällande CI+ så är utvecklingen klar och hårdvaran har fullt stöd för det, det enda som återstår är testning. Via mjukvaruuppdateringen i februari som jag nämnde i tidigare inlägg kommer det att fungera.



Och för oss som vill ha EPG från luften (DVB-T2) med korrekt hantering av serieinspelning?
Med korrekt menar jag i enlighet med Nordig-specen.


Ok, bra att M9 kommer att fungera ihop med CI+.
Har förnärvarande en Panasonic HDD/DVD inspelare med inbyggd DVB-T mottagare som har några år på nacken och ingen nätverksanslutning så all EPG-data laddas ner via marksändningarna. Den brukar gå igång automatiskt varje natt och ladda hem, uppdatera EPG data, för flera dagar framåt. Går det inte att få en liknande funktion med M9?

/ Peter

#87

Postad 24 januari 2011 - 18:23

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Ok, bra att M9 kommer att fungera ihop med CI+.

/ Peter


Det finns inte en chans denna box kommer godkännas för CI+, och inte dreambox eller Vu+ Duo för den delen heller.

Canal Digital avskyr dessa boxar som pesten, bara läsa på deras installatörsforum där faktiskt säger upp avtalen med handlare som säljer dessa alternativa Linux boxar.

Redigerat av BGPv4, 24 januari 2011 - 18:25.


#88

Postad 24 januari 2011 - 18:55

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Det finns inte en chans denna box kommer godkännas för CI+, och inte dreambox eller Vu+ Duo för den delen heller.

Ett enkelt sätt att behålla marknadsandelarna om man inte har den bästa produkten är att göra det svårare för konkurrenter. Men strategin håller inte i längden.

#89

Postad 24 januari 2011 - 19:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag är också tveksam till det åtminstone på laglig väg.

#90

Postad 24 januari 2011 - 20:04

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Canal Digital avskyr dessa boxar som pesten, bara läsa på deras installatörsforum där faktiskt säger upp avtalen med handlare som säljer dessa alternativa Linux boxar.


Då är NetOnNet illa ute, de säljer ju både Canal Digital-abb och denna box, dock inte som paket om jag såg rätt.

Redigerat av toppy.se, 24 januari 2011 - 20:05.


#91

Postad 24 januari 2011 - 20:13

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

EPG för CD och Via kommer via programvaruuppdatering nästa vecka har tillverkaren lovat. Även EPG för marknätet och kabelnätet borde korrigeras med en liten uppdatering där man anger från vilken server den ska hämta EPG-data då det sker via nätverket (Internet).


Kanske läser jag fel. Menar du:

  • borde = "kommer att"
eller
  • borde = "hade varit bra om det"

Jag är glad ägare av MB9, men saknar full EPG, och är därför nyfiken på hur jag ska tolka detta.

#92

Postad 24 januari 2011 - 20:20

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Ca 20 sek från djup standby och någon sekund från vanlig.

och den drar alltså <1W i båda dessa lägen, eller?

#93

Postad 24 januari 2011 - 21:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Vanlig standby är antagligen som andra linuxboxar den stänger i princip bara ner GUI och drar i princip lika mycket i det läget. Jämför det med att du stänger ner ett program på vanliga datorn men övriga program fortsätter att vara igång som vanligt.
Deep Standby är de som gäller för riktig Standby.

Redigerat av Leatherface, 24 januari 2011 - 21:05.


#94

Postad 24 januari 2011 - 21:23

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Det finns inte en chans denna box kommer godkännas för CI+, och inte dreambox eller Vu+ Duo för den delen heller.

Canal Digital avskyr dessa boxar som pesten, bara läsa på deras installatörsforum där faktiskt säger upp avtalen med handlare som säljer dessa alternativa Linux boxar.


Inte godkännas kanske, men det fungerar väl för det.

#95

Postad 24 januari 2011 - 22:14

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Inte godkännas kanske, men det fungerar väl för det.


Det kommer det säkert att gå bra ,kort och modul vet ju inte om det är en TV eller box med CI+
Kortet låsers ju mot modulen

#96

Postad 24 januari 2011 - 22:20

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Det kommer det säkert att gå bra ,kort och modul vet ju inte om det är en TV eller box med CI+
Kortet låsers ju mot modulen


Precis. CI+ är ju bara ett slags hdcp för ca-anslutningen eller vad man ska säga...

#97

Postad 25 januari 2011 - 14:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Efter att ha fått testa Boxen av T2 variant en del så kan jag bekräfta följande:

Boxen klarar utmärkt hela Boxers utbud av HD, även betalkanaler. Vi körde in ett kort med Boxer Max + Boxer HD i den och alla kanaler gick utan problem!

Så detta är helt klart en T2 box att räkna med, istället för Sagems.

#98

Postad 25 januari 2011 - 14:21

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Efter att ha fått testa Boxen av T2 variant en del så kan jag bekräfta följande:

Boxen klarar utmärkt hela Boxers utbud av HD, även betalkanaler. Vi körde in ett kort med Boxer Max + Boxer HD i den och alla kanaler gick utan problem!

Så detta är helt klart en T2 box att räkna med, istället för Sagems.


Med eller utan ca-modul?

#99

Postad 25 januari 2011 - 14:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Med eller utan ca-modul?


Helt utan. Kortet rakt in i läsaren!

#100

Postad 25 januari 2011 - 14:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det kommer det säkert att gå bra ,kort och modul vet ju inte om det är en TV eller box med CI+
Kortet låsers ju mot modulen

Ja de vet den eftersom CI+ modulen bara funkar för SD kanaler om den sitter i en CI plats.

Helt utan. Kortet rakt in i läsaren!

Om det funkar direkt i läsaren så beror det isf på att dom har fullt Viaccess stöd i kortläsaren och då behöver man varken CA modul eller CI+.

Redigerat av Leatherface, 25 januari 2011 - 14:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.