Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia ZR

311 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia ZR C5503 (Mobiltelefoner) 9 8,46 (23) 799:-

#151

Postad 10 augusti 2013 - 22:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag misstänker att telefonen inte är lufttät i längden, vilket innebär att den kommer att hålla ungefär samma tryck som atmosfären, så länge inte trycket förändras för snabbt. Men om man har haft telefonen öppen i ett flygplan på hög höjd, så kan det nog vara en ide att öppna den igen när man kommit ner igen.

Jag kommer nog att öppna och stänga luckorna en gång extra för säkerhets skull innan jag dyker med min telefon igen. Mest för att dubbelkolla så att alla luckor har stängts ordentligt, samtidigt så innebär det att jag tryckutjämnar telefonen innan ett dyk...

Om det har någon verklig betydelse vet jag inte, men jag är inte sugen på att vara utan min nya telefon i 2 veckor varje gång jag badat...

Redigerat av GuessWho, 10 augusti 2013 - 22:07.


#152

Postad 13 augusti 2013 - 18:48

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Liten kort uppdatering.
TelecareService har tagit emot min telefon, men deras aktivitet just nu består i att vänta på "teknisk information från producenten"...

Undrar hur den dialogen ser ut?

-Hej, det är telecare. Vi har fått in en fuktskadad telefon som enligt kund och säljande butik ska vara vattentät.
-Enligt kunden var luckorna stängda men då ska ju inte telefonen kunna läcka. Men enligt fuktindikatorerna så har det kommit in vatten i den och då måste luckorna ha varit öppna, för vi hittar inga synliga fel på luren?

-Går det att avgöra om luckorna har varit stängda på något annat sätt än genom att kolla fuktindikatorerna?



Det känns lite som att ett moment 22 har uppstått. Enligt Sony kan telefonen inte läcka OM luckorna är stängda och man inte går djupare än 1,5 meter. Badar man med öppna luckor så är inte Sony skyldiga att reparera luren. Bevisbördan ligger hos Sony eftersom det är ett garantiärende.

Hur ska dom göra för att slippa bekosta reparationer av telefoner som kunder glömt stänga luckorna på, för det räcker ju att kunden hävdar att dom skött telefonen enligt instruktionerna och stängt alla luckorna.
Jo, dom kan ju hävda att EFTERSOM det har kommit in vatten i telefonen, så MÅSTE någon lucka ha varit helt eller delvis öppen.

Juridiskt sett så ser jag inte att Sony har någon möljighet att komma ifrån sitt ansvar, även om en kund har hanterat telefonen felaktigt. Det enda sättet vore att logga när luckorna öppnas och stängs helt, men för att logga det så behövs det sensorer vid luckorna som kan registrera när luckorna är korrekt stängda. Men sådan finns sannolikt inte.

Det vore ju i och för sej en ide värd att spinna vidare på, för då skulle man ju kunna upplysa ägaren av telefonen med varning på skärmen som inte slocknar förrän man har stängt luckorna ordentligt. Tekniken skulle ju t.o.m. kunna innehålla ett larm som tjuter när skärmen sätts ur spel p.g.a. vatten samtidigt som en lucka är inte är helt stängd...

Men jag tror att Smartphone-utvecklarna har en bit kvar innan dom är där...

#153

Postad 13 augusti 2013 - 19:19

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Jag har haft två olika vattentäta kameror.
På båda dessa så är luckan av gångjärnstyp och på låset så finns det en tydlig markering om den inte är helt stängd. Om spaken är svart så syns den en färgbit som ska sluta synas för att vara säker på att den är stängd.

Har fått samma problem som dig, skillnaden är att min telefon inte har vaknat till liv igen efter att ha dött. :(

#154

Postad 13 augusti 2013 - 19:23

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Min var död p.g.a. att batteriet hade blivit urladdat. Men att ladda batteriet i telefonen medan den är blöt är nog ingen bra ide. Så jag lät telefonen ligga öppen med skalet av och luckorna öppna tills den såg torr ut innanför luckorna innan jag provade att ladda batteriet...

Förresten...
Vad var det du hade gjort för att den skulle läcka?
Djupdykning, duschat med luren eller bara plaskat runt vid ytan?

Redigerat av GuessWho, 13 augusti 2013 - 19:24.


#155

Postad 14 augusti 2013 - 10:53

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ny uppdatering:
Jag kontaktade servicestället för att fråga vad dom väntade på och fick till svar att normalt sett så reparerades aldrig fuktskadade telefoner på garanti, men eftersom telefonen marknadsförs som vattentät så väntade servicestället på besked ifrån Sony om dom skulle åtgärda telefonen som ett garanti-ärende eller inte.

Sony har nog satt sej i en lite obekväms sits om det visar sej bli många reklamationer p.g.a. fuktskador. Det är förvisso inte mitt problem, men jag kan bli drabbad om dom väljer att hävda att garantin inte gäller med motiveringen att fuktskador inte kan uppstå om man följer anvisningarna i manualen...

Egentligen är det simpelt...

Är telefonerna vattentäta så lär dom inte få in många reklamationer m.a.p. fuktskador. Är dom inte vattentäta, så får dom ju återkalla lurarna och se till så att dom blir vattentäta...

Surt kanske, men väldigt enkelt...

#156

Postad 14 augusti 2013 - 11:23

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Min var död p.g.a. att batteriet hade blivit urladdat. Men att ladda batteriet i telefonen medan den är blöt är nog ingen bra ide. Så jag lät telefonen ligga öppen med skalet av och luckorna öppna tills den såg torr ut innanför luckorna innan jag provade att ladda batteriet...

Förresten...
Vad var det du hade gjort för att den skulle läcka?
Djupdykning, duschat med luren eller bara plaskat runt vid ytan?


Efter laddning i två nätter fick jag åter igång telefonen.
Testade batterispänning efter första natten, då var den på 3.2V vilket är en halv volt under lägsta samt en hel volt under högsta....


Hade den bara under kökskran samt en tillbringare. Inga höga tryck precis.
Kikade även på packningen nu, den såg inte helt rätt ut.

#157

Postad 14 augusti 2013 - 15:56

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Oj då!

Det var inte mycket som behövdes för att din lur skulle läcka.
Det hade varit intressant att få se hur packningen ser ut där du tyckte att den inte såg "helt rätt ut".

Jag tyckte att jag såg ett ställe på packningen till batteriluckan på min mobil, som såg ut att ha ett avtryck av något. Men jag visste inte om det avtrycket skulle vara där eller inte...

#158

Postad 14 augusti 2013 - 19:02

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Känns ju som diit case blir prejudicerande och väldigt avgörande. Definitivt avgörande för mig om det blir en ZR för min del. Följer detta med spänning... :-)

#159

Postad 14 augusti 2013 - 22:49

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag misstänkte att det kunde finnas andra som var intresserade av hur min reklamation förlöper...

#160

Postad 15 augusti 2013 - 10:14

Johan-SonyXperiaSupport
  • Johan-SonyXperiaSupport
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra att det kommit in vatten i din telefon.

Om det kommit in vatten i en av våra IP-klassade telefoner så testas den på service för att se om den är tät när alla luckor är stängda. Är den inte (tillräckligt) tät och det inte är andra yttre skador på den (t.ex tappskador) så gäller vår garanti.

#161

Postad 15 augusti 2013 - 12:17

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Just saker som detta avskräcker mig att slå till på en ZR eller Z modellen.
Både jag och tjejen tänkte inhandla nya telefoner och det står mellan Samsung eller Sony.


#162

Postad 15 augusti 2013 - 12:36

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Är den inte (tillräckligt) tät och det inte är andra yttre skador på den (t.ex tappskador) så gäller vår garanti.

Det tar jag för självklart.

#163

Postad 15 augusti 2013 - 17:17

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Det har kommit uppdateringar till album och Walkman.

#164

Postad 15 augusti 2013 - 18:05

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Det hade varit intressant att få se hur packningen ser ut där du tyckte att den inte såg "helt rätt ut".


Vet inte om det syns så bra:
Bifogad fil  P1820068.JPG   561,42K   18 Antal nerladdningar

#165

Postad 15 augusti 2013 - 19:39

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra att det kommit in vatten i din telefon.

Om det kommit in vatten i en av våra IP-klassade telefoner så testas den på service för att se om den är tät när alla luckor är stängda. Är den inte (tillräckligt) tät och det inte är andra yttre skador på den (t.ex tappskador) så gäller vår garanti.

Så om den är tät när ni testar den och den saknar skador, så drar ni slutsatsen att det måste vara felaktigt handhavande?

Skulle ni kunna redogöra för hur testmetoden ser ut, hur testriggen är konstruerad och redovisa kalibreringscertifikat för tryckgivaren?
Alternativt publicera testriggens valideringsprotokoll?

#166

Postad 15 augusti 2013 - 19:42

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Vet inte om det syns så bra:
Bifogad fil  P1820068.JPG   561,42K   18 Antal nerladdningar

Det där prickiga mönstret känner jag igen ifrån min telefons packning, men jag kommer inte ihåg om märket i min telefons packning fanns på samma ställe.
Det var det mönstret som jag menade när jag nämnde att det såg ut som att det fanns ett avtryck på min telefons packning...

#167

Postad 18 augusti 2013 - 22:33

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nu är det spännande...
I morgon har jag blivit lovad besked om vad som kommer att hända med mitt garanti-ärende...

Ärligt talat så förstår jag om det pågår diskussioner hos Sony om hur man ska lösa sådana här problem i framtiden men kanske är jag lite egoistisk, för egentligen så bryr jag mej inte om vilket dilemma Sony brottas med.
Jag har köpt en telefon som ska gå att filma och ta kort med ner till 1,5 meters djup enligt DERAS utsago och vore det inte för just denna egenskap, så kunde jag lika gärna köpt någon annan telefon.

Allt annat än reparation eller ersättningstelefon ser jag som ett allvarligt misstag ifrån Sony sida.

#168

Postad 19 augusti 2013 - 05:54

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

...kanske är jag lite egoistisk, för egentligen så bryr jag mej inte om vilket dilemma Sony brottas med.

Ja, verligen egoistisk ;-)
Rapportera gärna. Jag är mycket intresserad av detta.

#169

Postad 19 augusti 2013 - 16:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Fick besked idag från Sony's representant att telefonen kommer att åtgärdas på garanti eftersom den enligt deras tester inte hade varit tillräckligt tät.

Ibland har man kanske lite för bråttom med att måla f-n på väggen!

Men jag är fortfarande intresserad av hur deras testmetod ser ut, med tanke på att det tydligen har funnits en och annan som inte fått telefonen åtgärdad på garanti. En redogörelse för hur testmetoden ser ut hade ju definitivt ökat testets trovärdighet...

Jag är nöjd, men frågan är om jag vågar lita på att telefonen klarar ett dopp enligt IP-klassningen man hänvisar till i marknadsföringen...
...Tänk om testmetoden av någon anledning helt plötsligt inte kan detektera om telefonens täthet är tillräcklig eller ej!?

#170

Postad 19 augusti 2013 - 16:08

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Fick besked idag från Sony's representant att telefonen kommer att åtgärdas på garanti eftersom den enligt deras tester inte hade varit tillräckligt tät.


Grattis!

Min telefon bör väl skickas till verkstad idag eller imorgon från återförsäljaren.
Hoppas att jag får samma resultat, men det är bara att vänta och hålla tummarna.

#171

Postad 20 augusti 2013 - 08:57

Johan-SonyXperiaSupport
  • Johan-SonyXperiaSupport
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Fick besked idag från Sony's representant att telefonen kommer att åtgärdas på garanti eftersom den enligt deras tester inte hade varit tillräckligt tät.

Ibland har man kanske lite för bråttom med att måla f-n på väggen!

Men jag är fortfarande intresserad av hur deras testmetod ser ut, med tanke på att det tydligen har funnits en och annan som inte fått telefonen åtgärdad på garanti. En redogörelse för hur testmetoden ser ut hade ju definitivt ökat testets trovärdighet...

Jag är nöjd, men frågan är om jag vågar lita på att telefonen klarar ett dopp enligt IP-klassningen man hänvisar till i marknadsföringen...
...Tänk om testmetoden av någon anledning helt plötsligt inte kan detektera om telefonens täthet är tillräcklig eller ej!?


Glad att höra att din telefon kommer att åtgärdas på garanti.

Tyvärr har jag ingen teknisk information om de tester som utförs och utrustningen som används för att trycktesta telefonen.

#172

Postad 20 augusti 2013 - 14:14

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Fick besked idag från Sony's representant att telefonen kommer att åtgärdas på garanti eftersom den enligt deras tester inte hade varit tillräckligt tät.

Ibland har man kanske lite för bråttom med att måla f-n på väggen!

Men jag är fortfarande intresserad av hur deras testmetod ser ut, med tanke på att det tydligen har funnits en och annan som inte fått telefonen åtgärdad på garanti. En redogörelse för hur testmetoden ser ut hade ju definitivt ökat testets trovärdighet...

Jag är nöjd, men frågan är om jag vågar lita på att telefonen klarar ett dopp enligt IP-klassningen man hänvisar till i marknadsföringen...
...Tänk om testmetoden av någon anledning helt plötsligt inte kan detektera om telefonens täthet är tillräcklig eller ej!?

Jag har råkat ut för samma sak sköljde den under kranen sen dog den har haft den hos Telecare i två veckor nu. På service statusen står det inväntar svar från producenten får se vad som händer.

#173

Postad 20 augusti 2013 - 15:45

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Jag har råkat ut för samma sak sköljde den under kranen sen dog den har haft den hos Telecare i två veckor nu. På service statusen står det inväntar svar från producenten får se vad som händer.


Ok, börjar bli kraftigt skeptiskt till denna telelfon som annars verkar rigktigt bra. En 'killer feature' är ju att en är vattentät men om man inte ens kan hälla vatten under en kran så vet jag inte.

jimmy ax1 och ajain93, jag hoppas ni uppdaterar tråden med era erfarenheter från service etc...

#174

Postad 20 augusti 2013 - 15:46

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Ok, börjar bli kraftigt skeptiskt till denna telelfon som annars verkar rigktigt bra. En 'killer feature' är ju att en är vattentät men om man inte ens kan hälla vatten under en kran så vet jag inte.

jimmy ax1 och ajain93, jag hoppas ni uppdaterar tråden med era erfarenheter från service etc...


Min skickades från återförsäljaren till verkstaden idag (också telecare) men har inte dykt upp där ännu. Så det dröjer nog två veckor eller något liknande innan jag vet något mer.

#175

Postad 20 augusti 2013 - 15:53

defiant
  • defiant
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Det låter mer och mer som om den borde marknadsföras som stänkskyddad istället :rolleyes:

Redigerat av defiant, 20 augusti 2013 - 15:53.


#176

Postad 20 augusti 2013 - 18:39

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jippie!
Nu är telefonen hemma igen och proceduren med att installera om alla appar, uppdatera mjukvaran, ställa i ordning alla hemskärmarna pågår för fullt.

Men det är inte utan att man är lite orolig för om den nya luren klarar av ett dopp enligt IP-klassningen.
Vad säger du Johan-SonyXperiaSupport? Vågar jag ta ett dopp med den nya luren?

Jag fick en idé!
Tänk om Sony skulle börja erbjuda sina vattentäta telefoner med testcertifikat?

Mot en liten extra avgift så skulle man få möjligheten att köpa en telefon tillsammans med ett dokument som bevisar att telefonen klarade av täthetskraven enligt IP58.

Kunder som prioriterar vattentätheten skulle kunna känna sej säkrare. Förtroendet för Sony's vattentäta telefoner skulle få en rejäl skjuts uppåt, troligtvis med ökad försäljning som resultat. Samtidigt så hade Sony genom testförfarandet snabbt kunnat mäta kvaliten på telefonernas täthet och fått bättre möjligheter att hitta förbättringspotentialer för vattentäta enheter.

Faktum är att Sony hade kunnat lära sej väldigt mycket av att täthetstesta alla stora mängder telefoner och stor del av kostnaden för detta hade dom fått täckt genom att de som prioriterar vattentätheten till vissa delar bekostar testet i och med att man köper telefonen med certifikat.

Det hade också förenklat bedömningen av fuktskadade telefoner, eftersom telefoner med certifikat bevisligen varit täta FÖRE leverans...

Jag hade i alla fall lätt betalat upp till en tusenlapp extra för ett certifierad telefon!
Om inget annat så för imponatorvärdet i täthetscertifikat...

Redigerat av GuessWho, 20 augusti 2013 - 18:50.


#177

Postad 21 augusti 2013 - 08:29

Johan-SonyXperiaSupport
  • Johan-SonyXperiaSupport
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Självklart kan du doppa ner telefonen i vatten utan att den ska ta skada enligt telefonens IP-klassning. Det som kan ändra förutsättningarna för vilket djup den klarar är om du t.ex börjar simma med telefonen på en meters djup. När du trycker telefonen genom vattnet kommer vattnets motstånd att ge ett högre tryck än vattendjupet i sig vilket gör att du kan få ett högre vattentryck än vad IP-klassningen tillåter även om den inte är nere på 1.5m djup.

#178

Postad 21 augusti 2013 - 17:04

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
GuessWho, hur upplerver du bilderna från kamerna jämfört med din gamla Neo? Den har ju Exmor R och denna Exmore RS? Är det någon skillnad, speciellt i lågt ljus?

#179

Postad 21 augusti 2013 - 18:20

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Skillnad?
Som natt och dag. Upplösningen och dynamikomfånget är flera gånger bättre. Färgerna känns mer äkta. Brusreduceringen tycker jag känns lite effektivare, men man förlorar fortfarande en hel del detaljer när ljuset falnar.

Kameran i Xperia ZR har LÅÅÅNGT kvar innan den kan mäta sej med Sony's Nex kameror, men jämfört med Neon så är den fullständigt överlägsen och även på den parametern som dom skiljer sej minst så är det tydlig skillnad till fördel ZR.

Xperia ZR:

Bifogad fil  DSC_0026.jpg   1,46MB   14 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0087.jpg   2,39MB   19 Antal nerladdningar

Xperia Neo:

Bifogad fil  SNC00010.jpg   1,21MB   17 Antal nerladdningar

Bifogad fil  SNC00006.jpg   1,36MB   10 Antal nerladdningar


Nu är jämförelsen inte helt rättvis. Bilderna är inte tagna vid samma tillfälle, Neo'ns lins är troligtvis lite flottig också, men jag tror att det framgår med all önskvärd tydlighet att det är ganska stor skillnad i bildkvalite mellan de olika kamerorna.

Jag skulle nog vilja påstå att bilderna ifrån ZR:en duger till 10x15 kort utan några större problem, medan bilderna från Neo:n duger till relativt små webpublikationer...

#180

Postad 21 augusti 2013 - 18:31

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tackar!

#181

Postad 22 augusti 2013 - 07:36

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Jag har råkat ut för samma sak sköljde den under kranen sen dog den har haft den hos Telecare i två veckor nu. På service statusen står det inväntar svar från producenten får se vad som händer.

Fick mail idag från Telecare att dom ska skicka en ny till mig :) :)

#182

Postad 22 augusti 2013 - 15:58

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Fick mail idag från Telecare att dom ska skicka en ny till mig :) :)


Grattis!
Hur länge tog det hor Telecare? (Vad stod det för orderdatum när man sökte på reparationen?)

#183

Postad 22 augusti 2013 - 22:22

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
För min del så tror jag att telefonen låg hos telecare i 5 arbetsdagar innan dom skickade en ny telefon i retur. I praktiken betyder det att jag var utan telefon i 15 dagar (2 veckor och en dag).

Jag lämnade in den i Telias butik den 5:e aug och hämtade ut en ny i samma butik den 20:e aug.
Det tog nästan 4 dagar innan telecare bekräftade att de hade tagit emot telefonen, vilket antagligen innebär att Telia butiken inte skickade luren samma dag som jag lämnade in den. När väl Telecare skickade en telefon i retur, så kunde jag hämta den i butiken dagen efter(!)...

#184

Postad 23 augusti 2013 - 05:44

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
ajain93 det står 1/8 som orderdatum.

#185

Postad 23 augusti 2013 - 08:45

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Jippie!
Nu är telefonen hemma igen och proceduren med att installera om alla appar, uppdatera mjukvaran, ställa i ordning alla hemskärmarna pågår för fullt.

Men det är inte utan att man är lite orolig för om den nya luren klarar av ett dopp enligt IP-klassningen.
Vad säger du Johan-SonyXperiaSupport? Vågar jag ta ett dopp med den nya luren?

Jag fick en idé!
Tänk om Sony skulle börja erbjuda sina vattentäta telefoner med testcertifikat?

Mot en liten extra avgift så skulle man få möjligheten att köpa en telefon tillsammans med ett dokument som bevisar att telefonen klarade av täthetskraven enligt IP58.

Kunder som prioriterar vattentätheten skulle kunna känna sej säkrare. Förtroendet för Sony's vattentäta telefoner skulle få en rejäl skjuts uppåt, troligtvis med ökad försäljning som resultat. Samtidigt så hade Sony genom testförfarandet snabbt kunnat mäta kvaliten på telefonernas täthet och fått bättre möjligheter att hitta förbättringspotentialer för vattentäta enheter.

Faktum är att Sony hade kunnat lära sej väldigt mycket av att täthetstesta alla stora mängder telefoner och stor del av kostnaden för detta hade dom fått täckt genom att de som prioriterar vattentätheten till vissa delar bekostar testet i och med att man köper telefonen med certifikat.

Det hade också förenklat bedömningen av fuktskadade telefoner, eftersom telefoner med certifikat bevisligen varit täta FÖRE leverans...

Jag hade i alla fall lätt betalat upp till en tusenlapp extra för ett certifierad telefon!
Om inget annat så för imponatorvärdet i täthetscertifikat...

Varför ska en kund betala för ett certifikat gällande något som tillverkaren lovat? :)

#186

Postad 23 augusti 2013 - 18:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
För att det kostar mer att testa varje enskild artikel jämfört med att göra ett typtest där man bara testar ett eller ett fåtal exemplar av telefonmodellen.

Jag är kanske lite arbetsskadad eftersom jag arbetar som instrumenttekniker med bl.a. kalibreringar dagligen. Men skillnaden på t.ex. en kjell&Co termometer och en "proffs-termometer" är att varje enskild "proffs-termometer" har ett dokument som BEVISAR att just den termometern fungerar enligt det som anges i dokumentet.

En och annan Kjell&Co termometer skulle kunna mäta temperatur lika bra som proffstermometern, men utan bevis så är det bara gissningar och utan bevis så har man ingen aning om just det exemplaret man har köpt råkar vara det som mäter bäst eller om det är ett måndagsexemplar...

Nu handlar det inte om termometrar, men det handlar om en mobiltyp som testats och konstaterats att typen klarar IP58 klassning enligt Sony's specificerade uppgift om 1,5 meters djup i 30 minuter.

Vad som inte framgår är hur testet genomförts, vilken utrustning som använts (kan man t.ex. verkligen lita på att trycket som använts motsvarar 1,5 meters djup) och hur pålitlig kvaliten är hos Sony's telefoner.

Bara för att man lyckats testa ett lyckat fredagsexemplar enligt IP-klassningen, så betyder det ju inte att det inte finns några måndagsexemplar som inte satts ihop lika lyckat som testexemplaret.

Ett Täthets-certifikat utfärdat för varje enskild telefon hade ju gjort att man kunnat lita mycket mer på att just den telefonen som certifikatet avser faktiskt klarar vad som utlovas eftersom den enskilda telefonen har testats.

Garantin gör att du slipper kanske kostnaden för en telefon som har läckt, men du blir ju fortfarande av med telefonen under tiden ärendet behandlas av Sony och serviceverkstaden och får ju också stå ut med lite praktiska bekymmer i form att skicka/lämna och lösa ut/hämta telefonen efteråt.

Den största vinsten hade Sony gjort, eftersom varje enskilt test som utförs hade gett Sony värdefull information om hur väl deras produktion och kvalitets-system fungerar. Samtidigt så hade det definitivt ökat mitt och många andras förtroende för telefonens täthet om man hade haft möjligheten att som tillval köpa sej en certifierad telefon.

...Och som sist men inte minst: Enbart Imponatorvärdet av att ha en certifierad telefon hade ju lätt varit värt flera hundra kronor...

Det handlar alltså inte om något slags strikt konsumentsäkerhet. Reklamationsrätten och garantier skyddar till stor del konsumenterna. Utan det handlar om att skapa ett mervärde och förtroende för en telefon som folk inte riktigt litar på idag...

Redigerat av GuessWho, 23 augusti 2013 - 18:19.


#187

Postad 23 augusti 2013 - 18:47

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Massor av bra text


Man hoppas ju dock på att Sonys QA procedurer är på en så hög nivå att det endast är någon enstaka exemplar som slinker igenom.

#188

Postad 23 augusti 2013 - 20:52

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jo, det hoppas väl jag på också. Men jag är inte fullt lika sugen på att testa hur djupt telefonen klarar av att gå denna gången...
Det är illa nog att bli av med luren i ett par veckor. Vad värre är att det tar ju en hel kväll att installera om alla appar, kartor, ladda ner spotifylåtar, m.m....

Ska Sony kompensera för allt extrajobb det medför att åtgärda en fuktskadad telefon på garanti?

Det hade kanske varit trevligt, men det lär ju inte hända inom överskådlig framtid...

#189

Postad 23 augusti 2013 - 22:13

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jo, det hoppas väl jag på också. Men jag är inte fullt lika sugen på att testa hur djupt telefonen klarar av att gå denna gången...
Det är illa nog att bli av med luren i ett par veckor. Vad värre är att det tar ju en hel kväll att installera om alla appar, kartor, ladda ner spotifylåtar, m.m....

Ska Sony kompensera för allt extrajobb det medför att åtgärda en fuktskadad telefon på garanti?

Det hade kanske varit trevligt, men det lär ju inte hända inom överskådlig framtid...


Jag håller inte med angående testcertifikat, vad de lovar ska inte vara ett önsketänkande utan de ska egentligen klara betydligt mer vilket gör att även "imperfekta" exemplar klarar den miniminivå de lovar.

Redigerat av Unregistered2c7ac7de, 23 augusti 2013 - 22:19.


#190

Postad 24 augusti 2013 - 10:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jo, drömma kan man ju alltid. Det gör jag dagligen. Men verkligheten ser annorlunda ut och det blir man också påmind om dagligen...

Det lite mer rationella argumentet är att det är pengarna som styr. Att testa alla enskilda telefoner kostar betydligt mer än att testa några typ-exemplar och i konsumentbranshen är kostnaderna många gånger avgörande.

Inom vissa gränser så betyder det att helt enkelt är billigare ta kostnaderna för ett och annat garantiärende istället för att testa varje enskild telefon. Kunden får ju en kostnadsmässig garanti och riskerar inte att förlora några pengar oavsett.

Men det jag pratar om handlar inte om pengarna enbart. Det handlar om mitt förtroende för telefonen, extra jobb med att avveckla en telefon som ska skickas iväg och jobbet med att starta upp en ny telefon. Det handlar om betala för en telefon som man sen kanske inte har tillgång till under ett par veckor vid varje reklamationstillfälle. O.s.v....

För sonys del så hade det också varit värdefullt eftersom testar av varje enskild telefon hade gjort det lättare för dom att hitta svagheter i konstruktionen och i deras produktionsanläggningar. Ett minskat antal garantiåtgärder bidrar ju också till minskade kostnader, något som ska vägas emot ökade kostnader för täthetstesterna. Men om de ökade kostnaderna kunde delas av både Sony och köparna av certifierade telefoner så kunde både Sony och köpare vunnit på konceptet.

Man hade lätt kunnat höja priset med upp till en tusenlapp för ZR:en utan att fortfarande toppa ligan med de dyraste telefonerna.

En realistisk prishöjning skulle nog kunna ligga på runt 500:- +/- någon hundralapp. Detta p.g.a. att man kan effektivisera testförfarandet när man bygger testriggar för masstestningar.
Det hade inte varit några svårigheter att bygga en rigg som med löpande bandprincipen kan testa flera hundra telefoner i minuten och med masstester vinner man då stordriftsfördelar som gör att varje enskilt test skulle kunna bli väldigt billigt egentligen...

Det jag är ute är en win-win situation för Sony och deras kunder där kostnadsökningen blir marginell för både producent och konsument, men vinsten i form av PR, ökad försäljning, minskat strul o.s.v. lätt väger upp kostnadsökningen.

Hm...

Jag kanske skulle bygga en egen testprocess. Man behöver ju inte vara raketingenjör för att kolla om något är vattentätt.
Någon som vill ha ett bevis på vad telefonen kostar?

#191

Postad 24 augusti 2013 - 16:34

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Har zr samma ip klassning som z? Har själv en z som jag badat med o gjort lite undervattensfilmer med. Efter en dag på jobbet kan den vara rätt dammig o smutsig av murbruk och då brukar jag ta med den in i duschen o bara torka av den sen. Som ny igen:)


#192

Postad 24 augusti 2013 - 21:24

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Täthetscert hade inte hjälpt nånting i fallet med de läckande Z´orna, som verkar bero på att telefonen blivit varm, och att bakstycket då släppt och börjat glipa i övre vänstra hörnet.
Så tyvärr, jag köper inte drömmen.. :)

Och om mot förmodan en testad telefon läcker, får man skylla sig själv?

Z och ZR är ju IP-klassade, vare sig med eller utan täthetsdokument.
Sony hävdar det och säljer dom med IP57/58 klassning.

Skuldfrågan till en läckande telefon kommer nog alltid bestå..tyvärr.

Har zr samma ip klassning som z? Har själv en z som jag badat med o gjort lite undervattensfilmer med. Efter en dag på jobbet kan den vara rätt dammig o smutsig av murbruk och då brukar jag ta med den in i duschen o bara torka av den sen. Som ny igen:)

Z: IP57 - 30min på 1m djup
ZR: IP58 - 30min? på 1,5m djup.

Redigerat av mrNoodles, 24 augusti 2013 - 21:27.


#193

Postad 24 augusti 2013 - 23:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
I sonys fall så betyder IPX8 och IPX7 båda 30 minuters test, men som Noodles säger på 1,0 resp. 1,5 meters djup.

Reklamationsprocessen lär ju bli betydligt enklare för de telefoner som vore certifierade. Då har ju bevisligen telefonen varit tät från början och finns det inga skador eller andra "avvikelser" så måste luckorna ha varit dåligt förslutna om den läcker.
Det kan ju logiskt sett inte finnas någon annan förklaring till en fuktskada.

Som det är nu så är det inte säkert att telefonen har varit tät från början, eftersom inga dokument eller tester bevisar det och hittar man inga skador så behöver det inte nödvändigtvis betyda att det har varit handhavande fel och då har man helt plötsligt en massa kunder som blir sura för att deras fuktskadade telefoner inte blir lagade på garanti.
Kunder som väsnas på forum och i alla möjliga sammanhang försöker misskreditera Sony vilket skapar minskat förtroende för Sony's IP-klassade telefoner.

När det gäller de läckande Z:a telefonerna så har du helt rätt i att täthetstest inte hade tillfört någon värdefull information. Å andra sidan så lär inte felet vara speciellt svårt för en serviceverkstad att upptäcka om dom letar efter det.
Ett sådant fel borde inte innebära några problem med garantireperationer, annat än de sedvanliga med att blir av med sin telefon en viss tid och kanske måste starta om med en ny telefon...

Från det ena till det andra...

Någon som hittat aktiva mobilladdare till ZR:en ännu?
Jag håller ett öga på Brodit.se. men de har ännu inte erbjudit någon hållare till ZR:en...

Å andra sidan så är jag inte helt förtjust i deras koncept med att antingen använda en ciggplugg, eller "bryta sej" in i bilens elsystem för att hitta 12 volts matning till en liten dosa som ska gömmas någonstans.

Är det verkligen bara jag som hade tyckt det vore smart med en aktiv hållare där sladden mellan strömförsörjningen och Cigguttaget bestod av en mikro USB kabel?

I min bil har jag kopplat in en 2-vägs USB plugg i cigguttaget, så att både jag och frugan kan ladda våra telefoner samtidigt om så behövs.

Då hade det varit idealiskt att ha en aktiv bilhållare som bara använder det ena USB-uttaget, så att frugan fortfarande hade kunnat ladda in telefon oavsett om det andra uttaget användes för att ladda telefonen i hållaren.

Brodit.se lovade att vidarebefordra synpunkterna till konstruktionsavdelningen, men om fler människor tycker att det här vore en god ide, så tror jag det hade påskyndat processen med att erbjuda alternativet med löstagbar USB-kabel om fler hade mailat Brodit och önskat en sådan här lösning istället för den med fast monterat ciggplugg på sladden till laddaren...

#194

Postad 29 augusti 2013 - 09:22

ajain93
  • ajain93
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Telecare är verkligen inte snabba.

Telefonen registrerades i deras system förra veckan onsdag eftermiddag (21).
På hemsidan står det då att telefonen är i orderkö.
På måndag förmiddag ringer jag och frågar hur det ligger till, får veta att de hanterar telefoner från dagen före (20), tjejen nämner att telefonen bör behandlas under tisdag förmiddag.
Kollar under tisdagen, ingen ändring.
Onsdag ingen ändring, står fortfarande orderkö.
Idag torsdag, ingen ändring.

Det tar alltså mer än tre arbetdagar för de att hantera antalet telefoner de får in under en arbetsdag.

Tre veckor sedan jag beställde telefonen, har kunnat använda den i fyra dagar. Ingen bra början...

#195

Postad 30 augusti 2013 - 23:23

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag lider med dej och vet precis hur det känns. Hoppas att det löser sej i ditt fall också.
...
Om inte så kanske du vill köpa min telefon? :)

Har ni hört talas om Honami Mini? S800 processor, 16GB lagring, 4" skärm?
Stämmer ryktena så kommer min nya, fina (obadade) ZR att hamna på blocket snart!

Jag vill ha prestandan och kunna ta med mej den i vilket väder som helst, men portabilitet smäller högt!
Bättre prestanda än ZR, vattentät och mindre format...
...Vem vill köpa en synnerligen lätt begagnad ZR?
:)

Psst...
Säg inget till frugan, hon är trött som det är på mina planer på telefoninköp... :P

#196

Postad 31 augusti 2013 - 12:12

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Problement är väl att när Z1 mini kommer så är din ZR inte bara lite begagnad. Den lär knappast komma på onsdag...

Jag lider med dej och vet precis hur det känns. Hoppas att det löser sej i ditt fall också.
...
Om inte så kanske du vill köpa min telefon? :)

Har ni hört talas om Honami Mini? S800 processor, 16GB lagring, 4" skärm?
Stämmer ryktena så kommer min nya, fina (obadade) ZR att hamna på blocket snart!

Jag vill ha prestandan och kunna ta med mej den i vilket väder som helst, men portabilitet smäller högt!
Bättre prestanda än ZR, vattentät och mindre format...
...Vem vill köpa en synnerligen lätt begagnad ZR?
:)

Psst...
Säg inget till frugan, hon är trött som det är på mina planer på telefoninköp... :P



#197

Postad 31 augusti 2013 - 16:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Du har förmodligen rätt. Hur snabbt det än gick för Sony att få ut Z:an på marknaden så tyckte jag nog att det tog på tok för lång tid för dom att få ut ZR:en.

Sen att man förlorar pengar när man säljer grejer begagnat är väl smällar man får ta. Frågan är bara hur mycket man förlorar. Jag är beredd på att ta en liten ekonomisk smäll mot att få ännu bättre prestanda i ännu mindre förpackning om Honami Mini dessutom är vattentät...

#198

Postad 04 september 2013 - 15:50

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Ok, dax att droppa priset på denna kraftigt...

http://www.sonymobil...ones/xperia-z1/

Redigerat av narf, 04 september 2013 - 15:52.


#199

Postad 04 september 2013 - 19:42

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nu när jag har haft den nya telefonen I drygt 2 veckor och laddat den varje kväll så känns det rimligt att bedöma batterikapaciteten.

Jag är inte överdrivet imponerad över hur mycket man kan leka med telefonen på en laddning. Skulle gissa på att det går att tömma batteriet fullständigt på ca 4 timmar om man skulle vilja. Men standby-tiden imponerar stort!!!

Just nu har jag 75% kvar av batterikapaciteten och då har telefonen inte laddats på nästa 14 timmar. Å andra sidan så har skärmen bara varit tänd 42 minuter också, vilket innebär att jag knappt har lekt med telefonen alls idag...

Så länge man inte använder telefonen så verkar standbytiden räcka i flera dygn. Men drar jag igång Navigon, kör lite musik samtidigt så tror jag inte batteriet håller i mer än några timmar. Det kanske inte ens räcker till 4 timmas användning om man kör flera grejer samtidigt...

För min egen del så ser jag inte detta som något problem egentligen. Ska jag resa någon längre sträcka då jag kanske behöver använda navigatorn en längre tid, så sitter telefonen på laddning under tiden. Det må vara att det inte är lönt att koppla in en laddkabel bara för 20 minuters navigering (några mil), men under sådana förutsättningar så räcker batteriet lätt en hel dag med marginal.

En annan sak jag lagt märke till nu efter ett par veckor, är att jag börjar vänja mej vid det förhållandevis stora formatet.
När jag fick höra talas om Honami Mini första gången så var min spontana reaktion att lägga ut min ZR på annons, men den känslan är inte alls lika påtaglig nu.

Visst hade det varit skönt med en ännu mer fickvänlig storlek, men ibland är det ganska skönt med relativt stor skärm också...

Om valet enbart hade handlat om storleken så vore det inget enkelt val. Men nu ryktas ju att Honami Mini ska erbjuda lite vassare prestanda också förutom att den är mindre, så vi får väl se hur det blir med telefonbytarplanerna...

#200

Postad 18 september 2013 - 11:16

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Har du fått någon ny telefon?

Telecare är verkligen inte snabba.

Telefonen registrerades i deras system förra veckan onsdag eftermiddag (21).
På hemsidan står det då att telefonen är i orderkö.
På måndag förmiddag ringer jag och frågar hur det ligger till, får veta att de hanterar telefoner från dagen före (20), tjejen nämner att telefonen bör behandlas under tisdag förmiddag.
Kollar under tisdagen, ingen ändring.
Onsdag ingen ändring, står fortfarande orderkö.
Idag torsdag, ingen ändring.

Det tar alltså mer än tre arbetdagar för de att hantera antalet telefoner de får in under en arbetsdag.

Tre veckor sedan jag beställde telefonen, har kunnat använda den i fyra dagar. Ingen bra början...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.