Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur viktigt är inte rummets akustik?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 oktober 2005 - 19:34

Gäst_mankesaz_*
  • Gäst_mankesaz_*
  • 0
Jag har sett mig omkring i samtliga gallerier härute, Hmmmm de flesta i alla fall.

Vad som ideligen slår mig är följande: Folk glömmer att anläggningen bör harmonisera med rummet som den står i. Jag kan respektera människors passionerade intresse för diverse stereoprylar, Men bör man då inte också ha rumsliga förutsättningar för dem? Jag tror inte på att stapla dyrare stereoprylar på varandra, speciellt förstärkare som blir varma. Jag har sett estetiskt vackra anläggningar placeras som i vardagsrum mindre än ett ytterdass.
Vackra anläggningar som aldrig kommer till sin rätt på grund av sin placering.

Mitt vardagsrum är inte kompatibelt för ytterligare uppgraderingar. Vid varje lyssningstillfälle är jag omgiven av fyra betongväggar vilket ställer till obehagliga ekon och resonanser.
Jag har möblerat om vid ett flertal tillfällen, vilket har förbättrat ljudbilden en aning.
Jag hängde även upp ett backdrop av Marimekko, detta har hjälpt mig.

Men varför blåsa pengar på diverse uppgraderingar när man kan spendera slantarna på omgivande möblering istället för anläggningen. Det går att inverstera mer i en soffa, backdrops, mattor osv. Kan detta inte vara ett smartare alternativ som ger en uppgradering i sig?

Hur viktigt är inte rummets akustik?

Redigerat av mankesaz, 09 oktober 2005 - 19:56.


#2

Postad 09 oktober 2005 - 21:10

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Jo, de akustiska förutsättningarna är ett viktigt och lite bortglömt kapitel. Tror många ser det som en fix variabel att utgå ifrån.

Det smäller ju högre att köpa kablar, spikes och annat "hi tech" jämfört med "simpla" tygstycken. :o

#3

Postad 10 oktober 2005 - 22:52

DaDe
  • DaDe
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Haha...tycker nästan att de e lite skrämmande att folket inte "vallfärdar" till denna topicen!! (?!) Som skaparen av tråden också är inne på så finns det människor som ÖDSLAR pengar på div. uppgraderingar, kablar m.m m.m. Tänkte inte starta en av många kabeldebatter här och nu, men oss emellan...koppartråd som koppartråd...*hmmm*. Hur som helst så anser jag att rummet som elektroniken skall spela i inte bara bör utan MÅSTE vara akustiskt avstämt för just din anläggning. Iaf om du vill kunna profilera dig som "Audiofil" eller likn. Nu vill väll inte alla kalla sig för detta och de flesta har säkerligen inte några som helst funderingar på att komma nära ens. Men varför inte skita i att uppgradera DVDn eller förstärkaren i år och satsa lite kulor på att få en sjysst akustisk grund att bygga din ljudupplevelse på. Som ni kan se om ni kikar i mitt galleri så är mitt rum långt ifrån optimerat, nu har det visserligen storlek och planlösning emot sig, men som sagt: Storleken har ingen betydelse :blink: Inväntar stativare inom kort, Ino Audio pIP, verkar vara en ganska kontroversiell liten högtalare på detta forumet, på andra lite mer "ansedda" forum är den snarare helgonförklarad. Jag tror mig ha ett ganska bra svar på varför det är så: AKUSTISKA lyssningsförutsättningar. Läste i en tråd om en kille som köpte ett par pIP på "vinst & förlust" och gjorde sig av med dom så fort det bara gick. Men sen såg killens rum ut som vilken cell som helst från vilket koncentrationsläger som helst...*krydda*. Skämt å sido, en högtalare som pIP kräver maximalt av rummet, men det gör ALLA högtalare. En högtalare spelar mer optimalt med ett rum optimerat för just DEN högtalaren. Den stora frågan är väll om man ska bara subjektiv eller objektiv?? Inget av det säger jag nog, vetenskaplig låter bättre. Men om man som jag då är totalt nollad när det gäller mattematisk och fysikalisk lära angående akustik och ljud så kan det bli svårt. Då är det den subjektiva egna bedömningen som får sätta gränser, att skaffa sig referenser. När man har hört en högtalare som pIP spela i ett GANSKA korrekt rum så är man såld, jag lovar...det finns inte mycket som kan stå emot denna lilla högtalare varken i den egna prisklassen eller på lång väg uppåt.
Mycket snack om allt möjligt nu, det jag vill ha sagt är att folk borde lägga mer pengar och TID på att leka lite med rummets akustik. Små saker med små medel kommer i många fall att göra underverk!

#4

Postad 18 oktober 2005 - 19:19

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Att rummets akustik spelar roll när det kommer till återgivningen, och att olika konstruktionstyper av högtalare kräver olika rum.
Det kan väl ändå inte bortförklaras av någon vettig och någorlunda sansad människa.
Jag upplever det som att det är en snudd på större vinning att satsa på akustik, än en ex ny förstärkare (Även om en ny förstärkare många ggr kan vara roligare pga pryl aspecten)
Förutsatt att man befinner sig på en viss nivå :blink: För har man kassa högtalare kan man inte förvänta sig några mirakel
Och för dom som ev nu inte tror på att det har betydelse.
Prova att möblera om. Ställ högtalarna på olika avstånd från väggarna, och möblera rummet åt olika håll. Hör ni ingen skillnad bör ni nog gå till farbror doktorn,
och få eran hörselnedsättning dokumenterad. För då kan ni säkert få ut en hörapparat till ett subventionerat pris :huh:

Mvh
Passerati

#5

Postad 18 oktober 2005 - 22:19

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Det krävs ju lite mer än att bara lägga pengar på akustiken.
Bara veta vad det är man behöver och var detta ska placeras, det är inte ngt man gör med en klackspark och provar sig fram. Krävs rätt bra med erfarenhet och gärna bra utrustning...

Nu menar jag inte att man inte kan exprimentera sig fram med en matta lr liknande. Men jag tog första inlägget som att det rörde sig om 'värre' saker...

Redigerat av Christopher, 18 oktober 2005 - 22:21.


#6

Postad 19 oktober 2005 - 07:58

Unregistered42654
  • Unregistered42654
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Har ni några länkar till bra sidor inom ämnet.

#7

Postad 19 oktober 2005 - 09:03

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

  • 1 567 inlägg
  • 0
Jag finner detta ämne högintressant eftersom jag är på väg in i ett nytt boende och tankar om ett dedikerat ljud/biorum finns. Har slukat de mesta trådarna som hanterar akustik men känner att man fortfarande famlar i mörkret. Frågor som kvarstår är t.ex.

1. Det pratas för det mesta bara om Bas när det kommer till dämpning o.dyl. ! Påverkas de övriga ljudet inte lika mycket av rummets akustik?
2. Skulle ett rum med dåliga akustik-mått så som t.ex. 4x4x2 m få bättre akustiska egenskaper om man möblerar systemet diagonalt i rummet?

Dock en av anledningarna till att man jagar bättre utrustningar och inte tittar över möjligheterna med rummet är att vissa av de förslag som ges för att förbättra akustiken är så pass stora ingrepp att det beslutande organet i hemmet aldrig skulle acceptera det ;) :)

#8

Postad 20 oktober 2005 - 08:01

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Jag har hört att man kan "dämpa ihjäl" ett rum om man gör fel och kanske för mycket. Någon som har koll på detta?

#9

Postad 20 oktober 2005 - 08:30

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Jag har hört att man kan "dämpa ihjäl" ett rum om man gör fel och kanske för mycket. Någon som har koll på detta?

<{POST_SNAPBACK}>


Som jag har förstått händer detta om man bara dämpar vissa frekvensområden mycket medans man inte dämpar andra alls så att frekvensgången blir ojämn.

#10

Postad 20 oktober 2005 - 08:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Befogad frågeställning som nog många glömt bort.

Personliogen har jag fått rejält på tafsen från min "chef" då jag började försöka möblera om, använda lite produkter från Ecophone, föreslåt lite anda mattor och gardiner mm, mm. Det har lett till att de akustiska förutsättningar jag har nu är så pass dåliga att jag faktiskt nedgraderar mina anläggningar eftersom. Visst, det beror även på minskad tid pga barn, men främst är det pga att jag fick ut så pass lite av den i förhållande till pengarna. Ändå måste jag säga att det är hemskt vid varje nedgradering. Även om det inte lät bra med de dyrare sakerna så låter det naturligtvis än sämre med de biilligare. Att först få en nedgradering pga rummet och sedan nedgradera elektroniken ... det känns jobbigt och ger mig viss förståelse för de som bara köper bättre elektronik utan att förbättra rummet. Trots allt ger de nya sakerna en förbättring, även om säkert samma pengar på rummet kunnat ge en större förbättring (rätt använda).

Dock har jag svårt att förstå de som uppenbart inte funderar på möbleringens estetik och ändå inte lägger pengar på att få bättre akustik i rummet (typ ovan nämnda bunkrar). Kanske beror det i deras fall att de, liksom jag, inte är särskilt bevandrade i akustik(?), men å andra sidan behöver man inte läsa särskilt mycket för att få de enklaste knepen.

#11

Postad 20 oktober 2005 - 09:40

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Jag har hört att man kan "dämpa ihjäl" ett rum om man gör fel och kanske för mycket. Någon som har koll på detta?

<{POST_SNAPBACK}>


Som jag har förstått händer detta om man bara dämpar vissa frekvensområden mycket medans man inte dämpar andra alls så att frekvensgången blir ojämn.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok. Jag pratade med Lasse På Balance och han sa att om jag skulle sätta ljudisolering i hela taket plus lite till fanns risken att rummet "dör" lite. Tyvärr lite svårt att diskutera detta mer med honom. ;)

#12

Postad 20 oktober 2005 - 11:39

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Alltså, det finns massor av trådar på olika forum som behandlar hur man reglerar lyssningsrummets akustiska egenskaper. Frågeställningen här är varför man inte beaktar dessa aspekter på återgivningen.

Ett skäl är att akustik är komplicerat, inte minst som alla rum är olika. Ett annat är att folk är prylgalna, snarare än riktigt intresserade av god återgivning. Ett tredje är att de flesta lyssningsrum är vardagsrum och ska fylla flera funktioner. Ett fjärde är dagens minimalistiska estetik.

Men, det gäller att angripa problemet från rätt håll. Om du redan har prövat sambons tålamod med ett par rejäla golvhögtalare med säregen estetik och har ett AV-altare bestående av en glänsande utrustningsstapel och någon typ av TV, minskar ditt handlingsutrymme för ytterligare ingrepp i rummet. Lösningen är självklart att våga prioritera och tänka utanför ramarna:

* Göm undan utrustningen istället för att tillbe den - ju mindre upphängd du är på läckra prylar, desto mindre symbolik och konfliktunderlag finns det.
* Framhäv att ett rum med kort efterklang är mycket vilsammare att vistas i överlag.
* Ta hjälp av en akustikonsult, vilket kostar under tusenlappen och visar vilka alternativ ni har för förbättring. Dessutom minskar detta din sambos känsla av kunskapsunderläge gentemot dig, vilket är avgörande för hennes dennas attityd. Plötsligt kan du och din sambo ta informerade beslut tillsammans.
* Lägg lite av pengarna på snickare. Rätt möbler för era specifika behov ökar valmöjligheterna vid möblering och integration av AV-anläggningen.

Med reservation för att jag är särbo, inte sambo.

Redigerat av guldfisk, 20 oktober 2005 - 12:20.


#13

Postad 20 oktober 2005 - 12:26

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
pdmlmember: Återigen, tråden handlar inte om konkreta akustiktips, utan om praktiken och psykologin kring akustikreglering.

Idén med markplattor i ett vardagsrum är dessutom oklok om du vill ha din sambo med på båten. Varför framgår förhoppningsvis av mitt ovanstående inlägg.

#14

Postad 20 oktober 2005 - 12:37

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Rummets akustiska egenskaper är 50% minst ...


heltäckningsmatta, dämpvägg (inte bara små futtiga dämpskivor på en halv kvadratmeter) bakom högtalarna, många bokhyllor och stora blommor skall det vara ...

#15

Postad 20 oktober 2005 - 13:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Därefter om du sitter i en betongbunker så kan ett första steg vara att köpa en pack, 4 st, med markisolering och flytta runt dem i rummet och framförallt vid de första reflexerna. Dessa saker kan förbättra ljudet avsevärt och kostnaden är bara 300kr. Men bäst är naturligtvis att få hjälp av ett proffs.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med goldfisk ovan, men blir nyfiken. Vad menar du för markisolering? Stenull Cellplast? Hårdheter? Tjocklekar? Glasull? osv

#16

Postad 22 oktober 2005 - 14:39

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Därefter om du sitter i en betongbunker så kan ett första steg vara att köpa en pack, 4 st, med markisolering och flytta runt dem i rummet och framförallt vid de första reflexerna. Dessa saker kan förbättra ljudet avsevärt och kostnaden är bara 300kr. Men bäst är naturligtvis att få hjälp av ett proffs.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med goldfisk ovan, men blir nyfiken. Vad menar du för markisolering? Stenull Cellplast? Hårdheter? Tjocklekar? Glasull? osv

<{POST_SNAPBACK}>


Tror han menar Stenull om det är vad jag tror. Gjorde själv absorbenter av sådana idag.
Bilder finns i mitt galleri längst ner.

#17

Postad 23 oktober 2005 - 23:58

MasterBlaster
  • MasterBlaster
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag har monterat ett ljud absorberande tak ska bli kul att höra hur det låter. Men man ska inte glömma att ett vist eka ska det ju vara.

#18

Postad 24 oktober 2005 - 18:25

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Vettig tanke, men samtidigt har jag en invändning. Det är väl inte omöjligt att man en dag flyttar och då får ännu mer glädje av befintlig anläggning? Vidare låter ju inte en riktigt fin anläggning sämre än en enklare i ett svårare rum (eller det kanske den gör?). Så resonerade jag iaf. Och min anläggning låter rejält mycket bättre nu, i mitt stora nya vardagsrum.

Kanske lite av ett samvetsdövare; skylla på akustiken för att motivera en snålare anläggning? :)

-- Patrik

Redigerat av Unregistered93d1242d, 24 oktober 2005 - 18:30.


#19

Postad 25 oktober 2005 - 18:12

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Poopster: Enligt principen om minskande gränsnytta får du mindre och mindre förbättring per investerad krona. Optimum är då att ha någorlunda balans i sitt ljudsystem - inget som sticker ut för mycket, med en anständig lägstanivå*. Rummets akustiska egenskaper tenderar att vara underprioriterade.

Visst är det kul med en riktigt fin anläggning, men jag är intresserad av musikåtergivning nu, inte i en obestämd framtid. Att lära sig om akustik är dessutom en mer långsiktig investering än komponenter.

Samvetsdövare? Om vi tittar bortom skämtet, så undrar jag vad du faktiskt fiskar efter. Har man inte råd så har man inte och även om man har råd måste man väl inte lägga pengarna på just musikanläggningen. Det finns ingen anledning att legitimera slöseri med pengar**. Är det inte i själva verket du som försöker döva ditt samvete?

*Den lägstanivån uppnår man komponentmässigt redan om man låter bli att handla på Onoff m fl, så det är inte något jätteproblem.

**Lägga pengar på marginalförbättringar som inte ens slår igenom ordentligt pga rummet.

#20

Postad 25 oktober 2005 - 19:38

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Slappna av, Guldfisk... Jag använde mig ju av en smiley efter kommentaren om att "döva samvetet". Det gjorde inte du när du försökte vända den kommentaren tillbaka mot mig. Tråkigt att du inte kunde lästa mitt inlägg i samma anda som det var skrivet. Men visst finns det lite eftertankesvärde i min skämtsamma kommentar, även om det kanske inte stämmer in just på dig?

-- Patrik

Redigerat av Unregistered93d1242d, 25 oktober 2005 - 19:42.


#21

Postad 25 oktober 2005 - 20:38

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Det är lugnt. Jag gjorde analys av ditt skämt, inget passionerat utan mest för jag var nyfiken på om det gick att utläsa någon attityd att spinna vidare på. Tråden handlar ju om psykologi, så varför inte skärskåda även inläggen i tråden - lite av en metadiskussion?

Jag är typiskt sparsam med smileys, tycker texten i sig brukar räcka om man läser noggrant och funderar över sammanhanget. Det var inte meningen att du skulle ta illa vid dig.

Det är i alla fall både kul och viktigt att ifrågasätta prylkättja. Jag för en ständig kamp mot mina egna habegär...

#22

Postad 25 oktober 2005 - 20:50

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Då så. Vad bra att den saken är utredd, så vi kan fokusera på det aktuella ämnet istället. :huh: Hoppas på fler inlägg i din tråd bara, jag själv har inte så mycket kunskap på detta (intressanta!) område.

Må väl!

-- Patrik

#23

Postad 26 oktober 2005 - 09:43

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Nu får vi inte glömma att akustik inte måste innebära massa dämpare. Kör man massa dämpare och inget annat så blir ljudet platt.

Man får tänka på reflektorer, diffusorer också. Och undvika tidiga reflexer från höger och vänsterkanal fram, och inte för lång efterklang, nivån på direkt ljud jämfört med indirekt ljud....hur bra spridningsverkan högtalarna har, undvika parallella väggar och tak, undivka att högtalarlådans vibrationer sprider sig till golv och väggar....hmmm...

Sedan blir placeringen av lyssningsplatser, höjd och vinkling av högtalare en del av ljudet.

Här finns det exempel på bra akustik... Akustikon

Ärligt talat så tror jag inte det går att göra ett hemtrevligt vardagsrum till ett riktigt bra lyssningsrum. Och helt klart påverkar utrustingen vilka åtgärder man skall göra i rummet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.