Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att bygga en NAS

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 april 2008 - 22:19

sweet_home
  • sweet_home
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Nu vill vi ha en långtidsutvärdering och förslag på komponenter så man kan bygga en egen! :)


Låter bra.. jag tar gärna lite tips också.

Redigerat av sweet_home, 20 april 2008 - 22:20.


#52

Postad 01 maj 2008 - 01:20

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Verkligen en intressant artikel!

#53

Postad 10 maj 2008 - 15:14

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Hallå.

Jag har kikat runt lite och funderat på en nas eller server till mitt hem nätverk.

Mina krav var ett större lagring 2-4tb
utorrent möjlighet
Överföra hd material till en eller flera tvix
Köra en eller flera squeesebox
Ftp server
Hyggligt strömsnål.

Jag valde dom här delarna.
Nät agg. Antech earthwatts 380w
Moderbord. Asus m2n-vm hdmi
Processor. AMD BE 2350
Minne. Kingston 2 x 1024
Hårddiskar. Samsung F1 hd103uj 1tb
Dvd rom. Samsung SH-S203D
Chassi. Silverstone LC17 Lascala
Operativ. Windows XP Pro
Kylning av chassi. 3st tysta fläktar till chassi
Kylning av processor. Zalman tyst processor kylare.

Strömförbrukning vid steaming av hd mterial till tvix och musik till squesebox 58-61w (utan skärm)
Jag har mätat min andra dator (med skärm) och där är förbrukningen ca 160w utan att den streamar ngt, den drar för övrigt ca 40w i viloläge. Detta beror på att högtalasystemet tar ca 12w och logitech trådlösa tgnt och mus tar ca 10w i viloläge.
Administration av servern sköts via fjärrskrivbord.
Jag kan inte annat säga att jag är nöjd, tvixen funkar klockrent , utorren och uppladdning av material via ftpprogrammet funkar utan problem.
För en sån som mig som inte kan så mycket så måste jag säga att denna klarar det mesta
Ett stort tack till Ted (Ticko på forumet) och till Dan (dan.k på forumet)

Kommentarer?

Mvh
Bosse

#54

Postad 18 maj 2008 - 15:24

tjabbaranx
  • tjabbaranx
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hallå.
Jag har kikat runt lite och funderat på en nas eller server till mitt hem nätverk.

Kommer att ha liknande komponeter som dig när det väl ger sig. Har en fråga bara. Varför inte WHS?

Redigerat av Tomas_D700, 20 maj 2008 - 16:08.


#55

Postad 18 maj 2008 - 23:17

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Vore intressant om ni som kör med Ubuntu kunde skriva ihop någon form av guide. Vad behöver man för att få ihop en burk med router, dhcp, backup med mera? Finns allt i Ubuntu från början eller behöver man olika program?

#56

Postad 03 juni 2008 - 10:25

nolite
  • nolite
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Vore intressant om ni som kör med Ubuntu kunde skriva ihop någon form av guide. Vad behöver man för att få ihop en burk med router, dhcp, backup med mera? Finns allt i Ubuntu från början eller behöver man olika program?


Instämmer! Är i begrepp att bygga ihop en mediaserver och tycker att det känns rent oklokt att sponsra MS med ytterligare pengar när det redan finns goda alternativ - om man har kunskapen att hantera dem d.v.s. Gissar dock att direkta lösningar för Ubuntu skiljer sig relativt mkt beroende på din specifika hårdvara; eller det är i alla fall min erfarenhet från Ubuntu.

Dock undrar jag lite hur man gör; måste alla diskar formateras för Linux som man tänker köra i mediaservern eller räcker det med den disken som man lägger OS:et på?

#57

Postad 05 juni 2008 - 05:12

Unregistered31909c83
  • Unregistered31909c83
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Nu har det dykt upp ett problem. Jäkligt knepigt.

När jag lägger filer på NASen så ligger jag på 50-55 MB/s. MEN när jag tar ner nåt från den så ligger jag på 600 kB/s. Upphastigheten är usel. Detta gör att streamingen mot TViXen hackar.

Är det nätverkskortet som pajjat?


Jag läste att du hårdställt Tvixen i 1000mB...
Gör man detta är det ju viktigt att man hårdställer switchen/routern i samma hastighet på just denna porten.

För har man hårdställt en enhet bara i ena ändan får man per automatik "Duplex mismatch" (switchen kommer då ställa sig i 10mBit halv duplex, eftersom "hastighetsförhandlingen uteblir)
Man skall egentligen aldrig behöva hårdställa nätverkskort eller portar, utan auto funkar normalt sett bäst. I vilket fall är det ju viktigt att man vet vad man gör om man är på dessa inställningar...

#58

Postad 05 juni 2008 - 10:51

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Är det ingen som har koll på hur man skulle gå tillväga om man vill köra med Ubuntu?

#59

Postad 10 juni 2008 - 08:20

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Verkligen intressant artikel.
JAg har precis flyttat ill ett hus där vi har bredbandsuttag i varje rum och en switch på vinden. Den här Går den här lösningen att köra både trådlöst och trådbundet mellan de olika "rummen"?

jag har en gammal stationär häck som skulle klara av att stå som sån här server. det enda som ororar mig lite är säkerheten på mina filer. Kan man ställa in på nåt sätt att man endast kan komma åt filerna från nätverket i huset?
eller är skyddet fullgott? läste nåt om att man måste ha program intallerat på alla datorer som ska komma åt servern, det kankse är tillräckligt,

Jag fick en bra ide i alla fall av artikeln, hoppas nån testar av Ubuntu.
(hur är kompabiliteten?, om man kör nån av de ick Microsoft programmen på NAS, men vista på datorerna som ska komma åt data och stremas till?)

kan en Xbox 360 också komma åt detta?
många noob frågor. :)

#60

Postad 25 juni 2008 - 08:30

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Är det i NAS-byggarsammanhang någon skillnad mellan att gå på ett mATX moderkort kontra ett ATX?

Sorry för Noob-statusen på frågan. :)

#61

Postad 25 juni 2008 - 14:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Är det i NAS-byggarsammanhang någon skillnad mellan att gå på ett mATX moderkort kontra ett ATX?

Sorry för Noob-statusen på frågan. :)


nej, det har ju trots allt enbart med storleken att göra, så skulle jag välja mkort för en nas så skulle jag leta efter den som har flest s-ata kontakter från scratch.
Så har du hittat en mATX kort du e nöjd med så ser jag inga skäl att tveka.

#62

Postad 27 juli 2008 - 19:37

pumpted
  • pumpted
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
för en nas så skulle jag säga att raid är a och o, raid5/6 är vad som gäller imo.


själv kör jag för tillfället en extremt bantad windows version (xp stripped to the bone) med allehanda plugins jag behöver för ftp, ssh, dc klient, daap server (itunes), retrospect (backuper).

nackdelen med 32bitars system är att de inte stödjer partitioner över 2TB, vilket jag nu har ett par utav.. ska gå över till 64bit o slå ihop dessa.

Har själv provat en hel del OS och jag kan även linux men föredrar windows, det fungerar bättre och inga problem ed att systemet hänger sig efter månader av uptime i sträck.

20gb för ett os är aldeles för mycket! mitt OS med alla insticksprogram är ungefär 500mb, lagom!

#63

Postad 31 juli 2008 - 11:51

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0



Jag är i färd att bygga en liten NAS på intel's Atom processor och som chassi hade jag tänkt mig ett Lian Li PC-V350B och 2gb ram, priset för detta kommer väl hamna runt 16-1700:- och som OS kommer jag köra antingen debian eller Ubuntu's JEOS.

Jag kommer inte köra någon raid för jag kommer enbart ha filmer & musik där för tillgänglighetens skull (och slippa trycka i skivan varje gång knodden vill se teletubbies :D ). vad jag förstår så kan inte WHS köras i AD/domän så då faller den bort snabbt i och med att jag kör en win2008 domän hemma.

Tänkte köra lådan med 2 sata diskar som jag har samt 2st pata diskar i en Lian Li 3-in-2 låda, lådan kommer sitta på 2 5.25" platser (detta är nog i princip vad lådan klarar) och sammanlagt blir det runt 1.8TB

En klar nackdel är att atom moderkortet inte har mer än 100mbit nic, men det får man väl lära sig leva med.

Men jag skulle kunna lägga upp lite info & så under bygget ifall någon är intresserad.

#64

Postad 09 augusti 2008 - 08:03

tiaz
  • tiaz
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Har också beställt en atom, så snart ska det byggas NAS. Men jag tänkte köra OpenBSD encryped NAs med samba och nfs. Mest eftersom det är säkrast och snabbast :rolleyes: Aldrig förstått varför någon skulle köra WHS på en NAS, måste vara det dummaste man kan göra.

Redigerat av tiaz, 09 augusti 2008 - 08:05.


#65

Postad 09 augusti 2008 - 11:51

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Har också beställt en atom, så snart ska det byggas NAS. Men jag tänkte köra OpenBSD encryped NAs med samba och nfs. Mest eftersom det är säkrast och snabbast :rolleyes: Aldrig förstått varför någon skulle köra WHS på en NAS, måste vara det dummaste man kan göra.

Det beror väl på vilken funktionalitet man är ute efter och vilka OS man har kompetens på och behov att supportera.

WHS är ingen NAS, den är en server med en ny fildelningshanteringen, där vanliga hemanvändare ska på enkelt sätt kunna hantera redundands på filer och ta backup på datorer i hemmet, samt få lite fjärrstyrningsmöjligheter m.m..

#66

Postad 10 augusti 2008 - 18:21

Silent
  • Silent
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Känner mig också så en total nybörjare här, men om man kör WHS med ett gäng burkar i så slås dessa ihop till "ett lagringsutrymme" så att säga. Men frågan jag har är, kommer man åt detta utrymme som en vanlig "nätverksdisk" så att jag kan ha hela detta utrymme som nätverksdisk på t.ex. min mac? eller så att jag kan lägga till låtar i biblioteket på itunes på macen?

i WHS, kan man köra vanliga program som finns på winxp?

#67

Postad 12 augusti 2008 - 09:21

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Ja lando det vore intressant att se lite bilder och hur du får i gång operativsystem och alla funktioner.

#68

Postad 18 augusti 2008 - 09:31

tiaz
  • tiaz
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Det bästa är ju att "mounta" diskarna på din nas i dina andra datorer eller mediaspelare, då blir diskarna på din nas som vanliga hårddiskar i din dator. Kör du linux eller mediaspelare som klarar NFS kan du följa guiden på http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/. Vill också påpeka att NFS är snabbare än Samba som windows använder, därför är det bättre att köra linux/bsd på din NAS. Jag vet inte vilket system mac använder men det finns säkerligen många howto´s på hur du gör. I linux kan du även mounta dina diskar med både SMB och NFS. Linux har fördelen att vara kompatibelt med alla system vilket gör det överlägset i en NAS, och är du nybörjare är det bara att söka på howto´s i google och pasta koden :(

Redigerat av tiaz, 18 augusti 2008 - 09:33.


#69

Postad 25 augusti 2008 - 12:06

Hast
  • Hast
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Om någon tänker göra ett försök med Ubuntu så tror jag ZFS är rätt val av filssytem. Vad jag förstår så kombinerar det filsystem, volume management (du kan lägga till och byta ut diskar i efterhand) och RAID i ett paket.

Jag körde själv en filserver för många år sedan med en stripe (typ RAID0), men LVM och XFS under Linux. Tyvärr dog första disken och tog filsystemsdatabasen med sig. Efter detta insåg jag att om man ska göra en filserver så är det lika bra att göra det ordentligt och för det verkar ZFS vara det absolut bästa filsystemet idag.

Sedan att det fortfarande klassas som "beta" på allt annat än Solaris kan ju vara lite nervöst.

#70

Postad 21 september 2008 - 08:30

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att köra mjukvaruraid i Linux (Ubuntu)? Jag är framförallt intresserad av raid 5. Vilket filsystem använder ni? Vilka svagheter har ni märkt jmf hårdvaruraid?

Jag är intresserad av att bygga en NAS för lagring av filer i allmänhet och mediafiler i synnerhet och vill bygga in lite trygghet i form av raid 5. Mediafilerna ska visas via en xbox 360 till att börja med. Senare kommer troligen en mediaspelare typ PCH 110 att inhandlas.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.