Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony MDR-HW700DS eller någon annan surroundlur för film..?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2015 - 17:23

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Jag har den senaste tiden funderat på att skaffa mig ett par hörlurar för att få en större surroundupplevelse än vad jag får för tillfället med mitt 2.1 högtalarsystem. Det optimala hade förstås varit att skaffa nytt högtalarpaket för att få äkta 7.1, men mitt rums utformning tillåter inte detta. Dessutom är det en kostnadsfråga eftersom jag i så fall inte skulle köpa vilket billighetspaket som helst utan skaffa hyggligt bra grejer. Vidare använder jag bara en stereoförstärkare just nu så en ny receiver skulle då även behöva införskaffas.

 

Summa summarum..jag är alltså inte i läge att skaffa nya högtalare och en receiver för tillfället känner jag..samt har inte ett rum som skulle passa för det heller.

 

Även om jag förstår att surroundhörlurar inte kan matcha ett 7.1 högtalarsystem så kanske man kommer en bit på vägen i alla fall samtidigt som 3D-upplevelsen blir bättre än ett 2.1 högtalarsystem!?

 

Hörlurarna jag funderar på är Sony MDR-HW700DS. Fyller de sitt syfte eller finns det bättre surroundhörlurar för film?

 

Finns det andra prisvärda lösningar än att skaffa ett par surroundhörlurar? Tänker då på t.ex. någon separat surround-processor som man kan koppla direkt till blu-ray spelaren och sedan plugga in vanliga stereolurar i. I så fall skulle jag kunna använda hörlurarna jag redan har: Sennheiser HD 545 Reference och/eller Sennheiser HD 598. 



#2

Postad 17 januari 2016 - 15:47

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tjenare,

Jag har ett par Sony MDR-HW700DS.

 

Det är ett komplett system så du kan koppla in tv/projektor och dator/Blue-Ray direkt till hörlursförstärkaren utan att använda din normala hembioförstärkare.

Systemet använder sig av 2,4Ghz samt 5Ghz vid sändning.

Jag upplever att den klipper ljudet ibland (cirka 2 gånger per film) och då oftast när jag rör på mig. Jag stänger av WIFI-routern vid de tillfällen jag använder hörlurarna med bättre resultat.

 

De sitter mycket skönt på huvudet och låter riktigt bra med en bra rymd i ljudbilden trots att det är hörlurar.

Du kan dra på massor med ljud och lurarna producerar en tung bas som uppskattas i filmsammanhang.

Använder dem aldrig till att lyssna på bara musik.

 

Jag köpte systemet i Japan och där fanns det även en modell som kunde sända till fler hörlurar, jag har två par lurar. En till mig och en till sambon och dessa används när vi ser på film sent på kvällarna.



#3

Postad 03 februari 2016 - 12:43

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Hej jag köpte och provade sennheiser rs 175.
Bra ljud och virtuellt surround men jag tyckte dom klämde för mycket på huvudet....
Så dom ska tillbaka till affären.

Beställde ett par Sony MDR-HW700DS istället hoppas dom sitter skönare och har bättre surround.

#4

Postad 03 februari 2016 - 18:16

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hej,
Berätta gärna vad du tycker om lurarna och om du också upplever att de ibland klipper i ljudet.


Lycka till!
Peter

#5

Postad 03 februari 2016 - 19:37

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hej,
Berätta gärna vad du tycker om lurarna och om du också upplever att de ibland klipper i ljudet.


Lycka till!
Peter


Absolut!

#6

Postad 04 februari 2016 - 23:47

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Fick hem sony lurarna idag och testat lite ikväll.

Surround upplevelsen är lite bättre med Sony MDR-HW700DS vs sennheiser rs175 fast inte så stor skillnad som jag trodde det skulle bli.

Tycker framförallt sony lurarna sitter skönare och trycker mindre mot huvudet.

Testat massa olika ljudformat och varierat matrixerna på lurarna och visst man får ju surround upplevelse men det är ju inte som ett äkta 7.1 eller 9.1 system.

Men dom duger fin fint för sena filmkvällar i vardagsrummet så man ej stör övriga familjen.

Behövde en hdmi växel också och det får man ju med sony lurarna.

Men senneiser rs 175 är faktiskt riktigt bra också upplevde mer tryck i ljudet men lite mindre surround och kostar ju ca 1200kr mindre.

Mina sony klipper ej i ljudet eller några andra konstigheter.

Behåller sony lurarna för hdmi växeln samt att dom passade min skalle bättre.

Redigerat av snuvve, 04 februari 2016 - 23:49.


#7

Postad 05 februari 2016 - 16:25

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Vad bra att de inte klipper i ljudet för dig.

Jag måste prova lite olika placeringar för min sändare, det är möjligt att min dator och/eller receiver stör då sändaren står placerad på datorn som i sin tur står i närheten av receivern.

https://www.minhembi...c_id=487428.jpg

 

Använder du 5Ghz wifi hemma hos dig? Jag upplever att det bandet kan störa ut signalen till hörlurarna.

 

Fick aldrig till HDMI växlingen, då jag använder dator, skärm samt projektor.

Datorns ljudkort kunde inte riktigt hantera att det ändrades mottagare från receiver till SONY-sändare och tillbaka.

 

Lurarna är dock riktigt sköna och kan användas flera timmar utan problem.


Redigerat av arcspin, 05 februari 2016 - 16:30.


#8

Postad 06 februari 2016 - 07:41

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vad bra att de inte klipper i ljudet för dig.
Jag måste prova lite olika placeringar för min sändare, det är möjligt att min dator och/eller receiver stör då sändaren står placerad på datorn som i sin tur står i närheten av receivern.
https://www.minhembi...c_id=487428.jpg

Använder du 5Ghz wifi hemma hos dig? Jag upplever att det bandet kan störa ut signalen till hörlurarna.

Fick aldrig till HDMI växlingen, då jag använder dator, skärm samt projektor.
Datorns ljudkort kunde inte riktigt hantera att det ändrades mottagare från receiver till SONY-sändare och tillbaka.

Lurarna är dock riktigt sköna och kan användas flera timmar utan problem.

.


Hej.
Jag använder inte 5ghz bandet här hemma så lurarna körs på 5ghz.
Bor även i ett stort hus lite på landet så grannarnas wifi eller apparater stör knappast heller.

Om du sätter en splitter på varje hdmi så du kör separata hdmi kablar till receiver och sony hdmi växel så kommer du kanske runt problemet?.

Jag använder tv soundbar darbee och projektor och det funkar felfritt när jag kopplat så.

Redigerat av snuvve, 06 februari 2016 - 07:43.


#9

Postad 06 februari 2016 - 12:00

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

En splitter låter intressant, det ska testas.

 

Kan du tydligare förklara hur du kopplar in dina splitters.

 

Som jag nu har kopplat så går HDMI från Dator -> Receiver -> Projektor.

 

Tidigare så kopplade jag enligt nedan:

Computer -> MDR-HW700DS -> Receiver -> LCD-projector

 

Läs min post för mer info om det:

https://www.avforums...5#post-20967282

 

 

Det jag funderar på är om du kopplar som följer?

 

Från datorn (ut), splittas signalen upp med en splitter till både Receiver (in) och SONY växlare (in) och från Receivern (ut) och SONY växlaren (ut) sammanfogas de båda signalerna via en splitter till Projektorn (in).

 

Dator -> Splitter -> Receiver (in)

                          -> SONY Växlare (in)

Projektor -> Splitter -> Receiver (ut)

                                -> SONY växlare (ut)

 

 

Som du märker är jag inte helt säker på hur det bäst ska kopplas så ge mig en i mer detlaj beskrivning av dina kopplingar så hänger jag bättre med.


Redigerat av arcspin, 06 februari 2016 - 12:01.


#10

Postad 06 februari 2016 - 22:07

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

En splitter låter intressant, det ska testas.

Kan du tydligare förklara hur du kopplar in dina splitters.

Som jag nu har kopplat så går HDMI från Dator -> Receiver -> Projektor.

Tidigare så kopplade jag enligt nedan:
Computer -> MDR-HW700DS -> Receiver -> LCD-projector

Läs min post för mer info om det:
https://www.avforums...5#post-20967282


Det jag funderar på är om du kopplar som följer?

Från datorn (ut), splittas signalen upp med en splitter till både Receiver (in) och SONY växlare (in) och från Receivern (ut) och SONY växlaren (ut) sammanfogas de båda signalerna via en splitter till Projektorn (in).

Dator -> Splitter -> Receiver (in)
-> SONY Växlare (in)
Projektor -> Splitter -> Receiver (ut)
-> SONY växlare (ut)


Som du märker är jag inte helt säker på hur det bäst ska kopplas så ge mig en i mer detlaj beskrivning av dina kopplingar så hänger jag bättre med.



Jag har kopplat såhär.

Bluray-mediaspelare-canal digital hdmi out en splitter på varje 3st totalt.

Sen 2hdmi ut från varje splitter då går 1 till receiver och 1 till sony hdmi växel.

Gör så på alla då får du ju bild och ljud till både receiver och sony växel.

Därefter använd endast receivern till att skicka bild till tv projektor eller skärm.

Men du kan fortfarande använda lurarna till ljud om du vill eller receiver eller båda om så önskas.

Du förlorar dock on screen menyn på sony lurarna men jag resonerade som så att jag drog en hdmi från sony växeln till tvn så kan jag pilla i menyn där om det behövs men det gör jag sällan ändån ställt in lurarna så som jag vill ha dom och behöver inte in där så ofta.

Jag använder en soundbar istället för receiver men principen är den samma.

Sen från min soundbar har jag en darbee och sen ytterligare en splitter för att dela bildsignalen mellan tvn och projjen.

Hoppas det var till hjälp.

Redigerat av snuvve, 06 februari 2016 - 22:13.


#11

Postad 06 februari 2016 - 23:06

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Gör så på alla då får du ju bild och ljud till både receiver och sony växel.

Därefter använd endast receivern till att skicka bild till tv projektor eller skärm.
 

Ahhhh, jag fattar. Smart och logiskt!

Begränsningen blir som du skrev att OSD försvinner från SONY växlaren men går att hantera genom att dra HDMI till PC-skärm istället.

 

Ska se om jag hinner handla en splitter och testa i helgen.

 

Tack för förklaringen, det behövdes för att skaka om tankeverksamheten.



#12

Postad 07 februari 2016 - 08:59

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Hehe lugnt.

Samma här.

#13

Postad 07 februari 2016 - 09:03

snuvve
  • snuvve
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Köp inte billigaste splittern för dom jag testat tappar signal ibland....

Jag köpte deltaco aktiv splitter från ebay dvs den får ström och förstärker signalen samtidigt funkar felfritt.

#14

Postad 12 november 2016 - 15:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ni som köpt HW700DS, är ni fortfarande nöjda? Hur upplever ni ljudet? 

Sugen på ett par till sovrummet för att ligga och slökolla här nere, om man är risig eller så.

 

Har testat ett par andra, men ljudet har upplevts platt, trist och tråkigt.



#15

Postad 12 november 2016 - 16:23

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Nu är inte jag någon hörlurskonnässör direkt, men haft dessa i över ett år nu. Jag är väldigt nöjd med ljudet. Jag använder dom uteslutande till serier kvällstid (någon enstaka film), när jag inte vill störa grannarna. Använder gärna lurarna istället för att ha låg volym på högtalarna. Har aldrig provat dom med spel, så där kan jag inte uttala mig hur bra dom funkar.

Den största fördelen är att den spelar upp till dts-hd-ma utan problem, man behöver inte oroa sig för om vilket ljudformat det är helt enkelt.

Dom sitter skönt, men kuddarna blir lite lätt varma efter ett par timmars användande. 



#16

Postad 14 mars 2017 - 10:44

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Köpte dessa också (Sony mdr-hw700)

 

Men hur katten kopplar jag in dem till min anläggning?

 

Jag har i dagsläget en Marantz SR7009 som knutpunkt i hela anläggningen

 

vill ju att allt som är inkopplat på den skall kunna matas ut via lurarna!



#17

Postad 14 mars 2017 - 20:33

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Köpte dessa också (Sony mdr-hw700)

 

Men hur katten kopplar jag in dem till min anläggning?

 

Här är en länk till AVS forum tråd om hörlurarna:

https://www.avforums...-audio.1870217/

 

Sedan kommer en länk till Sonys hjälp guide för hörlurarna.

http://helpguide.son...s/02/index.html



#18

Postad 19 maj 2017 - 21:05

Unregistered954585e2
  • Unregistered954585e2
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Har en samsung 65KS7505, onkyo tx-nr646 & samsung UBD-K8500 och så som ja har förstått om man kopplar in allt i Sony`s enhet som kommer inte HDR icke att funka riktigt. Nu undrar ja KS-8500 har ju en separat ljud utgång HDMI räcker de inte bara att köpa en HDMI kabel och dra till Sony`s enhet och sätta i out läge,
så får man enbart ljudet där ifrån.



För nu har ja dragit 1 HDMI kabel från BD spelaren till min förstärkare och sedan en kabel från förstärkaren till tv`n och de skulle ju kunna vara kvar så när ja vill spela film utan hörlurarna eller?

Redigerat av Unregistered954585e2, 22 maj 2017 - 16:02.


#19

Postad 10 augusti 2018 - 10:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Ser att detta är en gammal tråd men postar ändå...

 

Köpte trådrubrikens lurar för bara någon vecka sedan. Att koppla in dem till min LG OLED TV med HDMI var inte helt lätt o tog nästan två timmar av provande med inställningar!!

 

Både Sonys processorlåda och TV'n har enligt uppgift funktionen HDMI ARC, vilken skall kunna göra så att att ljudet från en extern inkopplad enhet, ex en blu-ray spelare, skickas tillsammans med videosignal till TV'n men ljudsignalen går sedan tillbaka från TV'n till processorn och i slutändan hörlurarna. 

 

Själv ville jag dock bara få ut ljudet från TV-sändning eller t ex streamad Netflix, till mina lurar via HDMI. Kopplade in HDMI sladd till uttaget på TV'n märkt med ARC, och andra änden av sladden till HDMI OUT på processorn. Knappen för kontroll satt till mode 1 enligt manualen. För TV'n valdes ljudutgång optic/HDMI ARC. 

 

Inget ljud. 

 

Efter mycket knappande o efter att ha fått upp processorns meny på TV-skärmen, kunde jag se att "Control for HDMI" var OFF, satte den på ON å då plötsligt kom ljudet. 

 

Det är alltså många inställningar att hålla reda på för att få ut ljud via HDMI från en TV. 

 

Surroundljudet i sig med dessa lurar är väl sisådär, se min recension.

Drömmen är en Smyth Realiser hörlursprocessor, som lär ge ett suroundljud omöjligt att skilja från det som man får med separata högtalare. Så lär den också kosta $1950, vilket omräknat blir ca 18000 i svenska kronor. Tillkommer moms o ev tull.... o en bra hörlur.



#20

Postad 10 augusti 2018 - 12:13

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jo, det är ett jäkla bök och jag har egentligen aldrig fått till det bra förrän jag köpte en splitter.

 

Jag köpte en HD Fury splitter så att jag kan dela upp ljudet och bilden så att ett ljud direkt åker till Sony MDR-HW700DS.

På det sättet har jag en helt oberoende ljudkälla till MDR-HW700DS.

 

https://hdfury.com/shop/

 

 

Jag tycker dock ljudet är helt ok och lurarna är sköna även vid långa filmsessioner.

 

Speciellt nu när det är så varmt så är det riktigt skönt att sitta i filmrummet med en portabel AC (som låter ganska mycket) på full kyla och se film med hörlurarna istället för de vanliga högtalarna.



#21

Postad 10 augusti 2018 - 22:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Här väntas de på audeze mobius. Smyth virtualizer känner jag inte riktigt jag har råd med. Har struntat i surround och fokuserar på bra stereoljud innan så får se om de går hem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.