Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

17.14 SEK 95 oktan Bensin snart 20 kr/litern

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 21 maj 2019 - 20:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Ja det skrev jag först men sedan i nästa inlägg så ändrade jag mig. Missade du det?

I vilket inlägg efter inlägg 146 ändrade du dig?

#152

Postad 21 maj 2019 - 20:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 1

Jag hade inte bil för 30år sedan så det är 100% dyrare för mig hela tiden.

Nej, det är inte 100% dyrare.

#153

Postad 21 maj 2019 - 21:44

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

I vilket inlägg efter inlägg 146 ändrade du dig?

  

Jag kan bra se till mig själv.
1990 kostade en liter bensin i dagens penningvärde 9:90.
På den tiden körde jag en bensindriven Mercedes 200 med en förbrukning på minst 1l/mil.
Idag kostar en liter bensin/diesel 17kr. Jag kör en Renault diesel som drar c:a 0,45 l/mil.
Det har ju till och med blivit billigare gör mig :D


Vad menar du? Det är billigare för mig idag. Jag kör en mycket snålare bil. Det är väl det som kallas utveckling. Jag hade fel att bensinpriset var detsamma. . Skulle jag behållit Volvon och suttit här och gnällt eller se till att skaffa mig en mer ekonomisk bil? För mig var valet enkelt. Visst jag är något av en miljötaliban men det var det höga priset på bränslet som fick mig att byta bil.

#154

Postad 21 maj 2019 - 21:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Nej, det är inte 100% dyrare.


99,99? 3000?

Redigerat av Demon Slayer, 21 maj 2019 - 22:13.


#155

Postad 21 maj 2019 - 22:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Vad menar du? Det är billigare för mig idag. Jag kör en mycket snålare bil. Det är väl det som kallas utveckling. Jag hade fel att bensinpriset var detsamma. . Skulle jag behållit Volvon och suttit här och gnällt eller se till att skaffa mig en mer ekonomisk bil? För mig var valet enkelt. Visst jag är något av en miljötaliban men det var det höga priset på bränslet som fick mig att byta bil.


Det är juh det fina med nyare bilar min Volvo V70 D4 Euro 6 181 Hk 2015 drog 0.5 Liter på längre sträckor och 0.7 Liter blandat.

Har sålt bilen och går över till Elmoped och lär funka bra inom Östersund stad.

Det är då jag insåg att från 2015 har Kina alla vettiga alternativ på detta område.

Även 2015 som Kinas Elbilsmärke någon länkade till slog igenom på hemmaplan.

Dock deras Elbussar som slagit i Europa när jag gick in på deras hemsida.

Även vi Östersund har Elbussar på stadstrafiken och kommunen kör alla tjänstebilar med Hyundai Iconic Elbilar.

Utveckling är bra för alla och när nu det dyker upp massa begagnade Elbilar också så passar det flera personer pga ekonomiska.

Även kul att se stora märken satsar på Elbilarna som Audi, Volvo, Volkswagen, Polestar i Göteborg, Jaguar, Bmw, Kia, Hyundai, Nissan och Renault var först.

Men först nu man ser att alla tillverkare följer efter.

#156

Postad 21 maj 2019 - 22:42

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Jag känner det lite osäkert än med beg elbil då man inget vet om batteriets livslängd,batterits garanti,kostnad för byte osv. Det är ju inget kul och köpa låt säga en 5 år gammal bil och åka på batteribyte efter ett år eller nåt. Kostar väl skjortan.

#157

Postad 21 maj 2019 - 23:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Jag känner det lite osäkert än med beg elbil då man inget vet om batteriets livslängd,batterits garanti,kostnad för byte osv. Det är ju inget kul och köpa låt säga en 5 år gammal bil och åka på batteribyte efter ett år eller nåt. Kostar väl skjortan.


Finns ju rätt bra med info om tex Tesla som rullat som Taxi och hur deras batterier försämrats .
De jag läst om har tappat en del men inte alls farligt mycket .

Här tex https://alltomelbil....-riktigt-langt/

#158

Postad 21 maj 2019 - 23:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hur funkar det med tesla i Norge med avdragen. Får man gör avdrag efter man köpt bilen eller är det redan avdraget på priset?

Hur funkar avdragen om när man löper begagnat ?

Kollade nämligen på begagnade tesla i Norge och dom var ju inte alls billiga. 600000-900000 kr för en begagnad.

#159

Postad 22 maj 2019 - 00:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Kia E-Niro

Ekonomin är inte helt avskräckande. e-Niro kostar 210 000 kronor mer än den bensin­drivna basversionen. Efter elbilsbonus på 60 000 kronor är prisskillnaden 150 000 kronor.­ Eftersom du sparar cirka nio kronor per mil på att tanka el så har merkostnaden körts in på knappt 17 000 mil. Skillnader i skatt och service­ oräknat. Totalkostnaden lär på sikt bli i nivå med bensinmodellen – om bara batteriet håller. Batterigarantin är sju år och 15 000 mil.

https://teknikensvar...-e-niro-64-kwh/

Är ju på tok för stor skillnad i pris än så länge .
17000 mil så är det lika.
Nä priserna på elbilar måste ner ordentligt om det ska bli ett seriöst alternativ för Svenssons.

Så de är bara knyta näven i fickan i betala bensin,diesel 😄

#160

Postad 22 maj 2019 - 01:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

99,99? 3000?

Välj själv. De talen är inte mer fel än 100%.

Hur funkar det med tesla i Norge med avdragen. Får man gör avdrag efter man köpt bilen eller är det redan avdraget på priset?

Hur funkar avdragen om när man löper begagnat ?

Kollade nämligen på begagnade tesla i Norge och dom var ju inte alls billiga. 600000-900000 kr för en begagnad.

Men andra bilar än elbilar är tokdyra i Norge som nya, å andra sidan.

#161

Postad 22 maj 2019 - 01:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Välj själv. De talen är inte mer fel än 100%.
Men andra bilar än elbilar är tokdyra i Norge som nya, å andra sidan.

Ja?
Eller jag förstår inte ditt svar riktigt.

#162

Postad 22 maj 2019 - 03:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

99,99? 3000?

 

Rätt svar är oändligt! :)

 

Om du ska beräkna den procentuella ökningen så dividerar du det nya värdet med det gamla och multiplicerar med 100. Om nämnaren är lika med noll blir svaret oändligt. 

 

En ökning med 100 % innebär att något blivit dubbelt så mycket. Utgår man från 0 så spelar det ingen roll hur många gånger man multiplicerar, det blir fortfarande 0.

 

Enkel grundskoleräkning! ;)



#163

Postad 22 maj 2019 - 06:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0



Nä priserna på elbilar måste ner ordentligt om det ska bli ett seriöst alternativ för Svenssons.

Så de är bara knyta näven i fickan i betala bensin,diesel

Om prisena går ner och om förbränningsmotorerna fasas ut så kommer elen att bli den nya mjölkkon.



Har sålt bilen och går över till Elmoped och lär funka bra inom Östersund stad.

Det är då jag insåg att från 2015 har Kina alla vettiga alternativ på detta område.

 

Ja Kina är ett föredöme angående miljö. ;)



#164

Postad 22 maj 2019 - 08:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 007 inlägg
  • 0

Jag känner det lite osäkert än med beg elbil då man inget vet om batteriets livslängd,batterits garanti,kostnad för byte osv. Det är ju inget kul och köpa låt säga en 5 år gammal bil och åka på batteribyte efter ett år eller nåt. Kostar väl skjortan.

 

Batterierna är av samma typ som sitter i mobiltelefoner och laptops osv, dvs lithiumceller.

 

De håller 3-6 år (även enligt t ex Tesla) beroende på kvalitet och hur bra laddning och urladdning hanteras av elektroniken.

 

Elbilar är framtiden, men inte lithiumceller dessvärre. De är väldigt dyra, och har begränsad hållbarhet.



#165

Postad 22 maj 2019 - 10:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Rätt svar är oändligt! :)
 
Om du ska beräkna den procentuella ökningen så dividerar du det nya värdet med det gamla och multiplicerar med 100. Om nämnaren är lika med noll blir svaret oändligt. 
 
En ökning med 100 % innebär att något blivit dubbelt så mycket. Utgår man från 0 så spelar det ingen roll hur många gånger man multiplicerar, det blir fortfarande 0.
 
Enkel grundskoleräkning! ;)

 
/OT
Tack för förtydligandet, man fick också lära sig grundläggande biologi i skolan. ;)

Hursomhelst vet jag att uträkningen inte fungerar då man inte kan dela med 0, men sammtidigt skriver man inte "för mig är det oändligt mycket dyrare än dig" då det låter väldigt märkligt i vardagstal men håller med om att 100% dyrare är fel, även om dom flesta vet vad man menar.

Men om man nu ska vara helt korrekt så är inte 0 riktigt heller, för med sunt förnuft (också en parameter i mattematik grundskolan) så satt jag troligtvis inte still i alla år utan förflyttade mig på annat sätt. Om vi räknar det billigaste sättet att förflytta sig så kostar det då:
* slitage på skor
* energi för att röra sig
* tid som går åt (troligtvis mer än tiden sträckan hade tagit med bil)
* duscha om det är varmt, dricka vatten etc etc.
Så kan man ju cykla, ta bussen osv.

Eftersom det är omöjligt att räkna ut detta så tog jag då på andra försöket en estimerad sum av 1,- vilket då ger en höjning med 3000 (med ett pris på 30,-) och det borde då stått "≈3000%". Korrekt matte?
/end OT

För att vara lite mer ontopic så tycker jag meningen "det kostar inte mer nu än då osv" dyker upp då och då.
Först och främst har jag inte helt bestämt mig för om det är bra eller dåligt med dyr kontra billigt drivmedel. Jag vet inte om man åker mer bil om det är billigt, och jag är osäker på hur det skapar bättre miljö om det är dyrt när det inte finns några direkta tilltak för att bättra miljön via dom skattepengar som kommer från extra påslag. Att bara säga att "vi gör det dyrt så färre använder det" tycker jag blir lite fel och är högst osäker på utfall och målbarhet med den metoden.

I Norge gjorde dom en mätning av luftkvaliteten en vanlig dag i Oslo, och så förbjöd dom Dieselbilar i en kort period och gjorde en ny mätning. Den nya mätningen visade högre förurensning av luften. Varför detta blev utfallet är osäkert men flera källor hintar til att det är gummi/smuts-partiklar som virvlar upp i luften och inte dieselen som ger den största föroreningen. Andra visar til alla stora lastbilar som drar upp mycket mer samt båtar som ligger i hamnen och spyr ut så mycket att antallet bilar nästan inte spelar roll i den gryta Oslo ligger i, speciellt en dag med stilltje.
 
Det roligaste av allt är att nästa år la dom på en ökning i bompengar på Dieselbilar med grunden att "vid mätning så visade det att Dieselbilar skapar mer förorensning". Tvärt imot mätningarna med andra ord vilket då visar en av två saker:
1. Antingen är mätningarna eller tolkningarna av mätningarna fel.
eller:
2. Det finns inget sammband med utsagnen om att "vilja skapa bättre miljö" och påslagena som görs.
 
Sammtidigt la dom på en extra tia i rusningstid.
Det som också är märkligt om man vil tro på att allting är p.g.a miljön - en stor stad i Norge testade att tvätta vägarna på natten. Detta gav riktigt bra resultat på mätningar av luftkvalitet. Ingen annan stad har börjat använda sig av detta.

Utan att ha "valt sida ännu" som sagt, så känner jag att det är lite konstigt att f.eks dra til syden och se den samma prisen på drivmedel som vi har i norden. "ja men det blir mer för dom eftersom dom tjänar mindre", Nja det stämmer, men är det inte bara så att "grossisten" tar den samma prisen överallt då? Just detta känns konstigt när man bor i Norge då vi har massa olja och första tanken är ju att man då borde kunna ge folket lite bättre priser, precis som att marmor eller världens bästa Olivolja är halva priset i Grekland och lergods är billigt i Portugal. Det funkar tydligen inte så då dom flesta statliga bolag har blivit splittat och sålt i delar så har man då inget som igentligen är egenproduserat. Som sagt just att betala för drivstoff/bompengar/årsavgift är ok men ***censurerat för det blev visst politiskt****

Ser man på mitt jobb som är inom IT så är det väldigt stor andel elbilar i garasjen, och den absolut största delen elbilar är Tesla. Jag känner ganska många som har en Tesla och samtliga har den som bil nr.2. Flera har också en 3-hjulig scooter faktiskt.



#166

Postad 22 maj 2019 - 10:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Hur funkar det med tesla i Norge med avdragen. Får man gör avdrag efter man köpt bilen eller är det redan avdraget på priset?

Hur funkar avdragen om när man löper begagnat ?

Kollade nämligen på begagnade tesla i Norge och dom var ju inte alls billiga. 600000-900000 kr för en begagnad.

 

 

Tesla model 3 performance nykjöp:
Sverige: 750 300
Norge: 533 600  (588k SEK med konvertering men så tjänar man kansje lite mer i Norge så vet inte hur mycket man ska trixa med talen)



#167

Postad 22 maj 2019 - 11:18

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tesla model 3 performance nykjöp:
Sverige: 750 300
Norge: 533 600 (588k SEK med konvertering men så tjänar man kansje lite mer i Norge så vet inte hur mycket man ska trixa med talen)

Då är Norge billigare en Tyskland också.

The cheapest Model 3 sedan costs 53,800 euros ($60,400) in Germany with twin engine, four-wheel drive and a long-range battery pack rated to give a range of 537km (334 miles), according to Tesla's website. The price includes local incentives. The Performance version of the same car costs 64,600 euros.

Vad kostar den billigare versionen i Norge är jag nyfiken på.

Säker att det var Performance versionen och källa ?

USA priser
Kollade på samma modell i denna utrustning 49 900 USD longrange, Performance versionen 60 900 USD = 531 900 Norska kronor.

Så har Norge samma pris som USA är det riktigt bra.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 22 maj 2019 - 11:30.


#168

Postad 22 maj 2019 - 11:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 1


Säker att det var Performance versionen och källa ?

 

 

Källan är telsa.com/no_NO

 

Det beror ju på vad man välger, men talen var rätt från den svenska och den norska sidan.

 

Bifogad fil  tesla3.PNG   21,95K   0 Antal nerladdningar



#169

Postad 22 maj 2019 - 12:09

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Källan är telsa.com/no_NO

 

Det beror ju på vad man välger, men talen var rätt från den svenska och den norska sidan.

 

attachicon.giftesla3.PNG

 

Riktigt bra priser måste jag säga.

 

Förrut har Norskarna köpt i Sverige och kanske blir tvärtom att vi åker till Norge och köper bilen istället.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 22 maj 2019 - 12:09.


#170

Postad 22 maj 2019 - 12:30

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Om prisena går ner och om förbränningsmotorerna fasas ut så kommer elen att bli den nya mjölkkon.


Ja Kina är ett föredöme angående miljö. ;)

 

Bilstatistiken någon delade förrut var från 2012 och då var det 1 bil per 17 invånare så detta är mycket färre en Sveriges nivå per capita är klart.

 

Elbilar och Elmopeder slog först 2015 i Kina så skulle vara kul och se statistik från 2018 men därför dom är så enormt många invånare där och landet hela tiden utvecklas.

 

Men det jag imponeras av Kina är att dom hela tiden följer med alla nya Innovativa saker som kommer och vill visa att vi kan.

 

Snabb Tåg som går  minst lika bra som Japans snabb tåg, följer med Elbilsbomen tidigare en etablerade märken och inser att inte alla har råd med bil och är först på  Elmopeder och Niu som ensamt märke sålt 500 000 + till Q2 2018 + 3 stora till märken på Elmopeder där Super Soco är största märket i UK.

 

Dom väntar inte in marknaden och tänker att nu vågar vi också satsa på detta .

 

Volvo ligger enormt lång efter och riskerar Miljardböter för att deras snitt Co värde är för högt och det är inte ens säkert att XC40 som enda elbilen får ner värdet tillräckligt.

 

Tanken var att XC60 också skulle gå på eldrift till detta året.

 

Så Volvos elbils satsning kommer enbart för att dom riskerar Miljardböter.

 

Tänk om vi också skulle ha samma tankesätt som Kina att vi vill ligga i framkant och följa med allt nytt som kommer tidigt och tänka innovativt istället och se till att företagen växte i rasande fart i alla områden.

 

Men därför allt nästan tillverkas i Kina idag så ligger utsläppen inom industrin högt och detta är vi alla delaktiga till.

 

Om ni fick ta bort alla ägodelar som var tillverkade i Kina hur mycket skulle ni ha kvar i hemmet ?


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 22 maj 2019 - 12:32.


#171

Postad 22 maj 2019 - 13:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Med Kinas syn på mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden som råder på fabrikerna så skulle vi oxå vara i framkant.....

#172

Postad 22 maj 2019 - 14:50

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

I Norge slipper man betala moms på elbilar, därav de låga priserna. Något för Sverige att ta efter? Lär aldrig hända, här är de piska som gäller och inte morot.



#173

Postad 22 maj 2019 - 16:38

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Med Kinas syn på mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden som råder på fabrikerna så skulle vi oxå vara i framkant.....

 

Foxconn skandalen från 2010 har ingen missat för blev en världsnyhet när en arbetare tog självmord pga dom dåliga förhållandena för arbetare.

 

Men strax efter vet jag att dom förbättra lönerna, fick fotbollsplaner och annat runt fabriken som fritids sysselsättning m.m.

 

Sedan dess har lönerna stigit där också enligt tillverkarna och därför dom höjt priserna på Mobilerna rejält sedan dess och annan elektronik men ändå har dom inte förflyttat sin tillverkning från Kina och detta måste betyda att dom är effektiva och erbjuder något inte andra gör.

 

Har själv ingen erfarenhet hur det ser i ut i Kina idag på arbetstider, löner och arbetsförhållanden i fabrikerna.

 

Men det jag lärt mig i Sverige att alla är så rädd att trampa någon på fötterna så alla förändringar tar riktigt lång tid.

 

Biltema i Östersund måste nästan vara ett skräckexempel på detta som hållt på sedan 2001 att försöka få ett varuhus i staden men alltid är det någon kommuninvånare som ska överklaga för att dom inte vill ha deras varuhus nära deras mark.

https://www.market.s...git-sa-lang-tid

 

Byråkratin i Sverige är så tungrodd och allt ska utredas och beslutas i evigheter innan det händer något.

 

Därför tror jag inte att vi skulle kunna ha samma utvecklingsfart som Kina för tänk om dom skulle överklaga 17 år för att 1 affär skulle etablera sig i en stad i Kina.

 

Klassikern från filmen Million dollar arm när dom ska hitta en Indisk baseball spelare och amrekanen reagerar på att det inte är en byråkratisk väg att gå med advokater m.m.

 

Så frågar indiern får byråkratin det att gå smidigare och enkelt så saker händer snabbare.

 

Min egen erfarenhet är Nej på denna frågan



#174

Postad 22 maj 2019 - 17:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

 
Har själv ingen erfarenhet hur det ser i ut i Kina idag på arbetstider, löner och arbetsförhållanden i fabrikerna.
 

Jag pratade rätt så nyligen med en kines och han berättade om arbetsförhållandet. Det var inte direkt som här, om man säger så.

#175

Postad 22 maj 2019 - 17:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 1

Låter som om Jonas1979 är lika insatt i arbetsförhållanden i Kina som hur mycket el som "tillverkas" i Sverige per år...



#176

Postad 22 maj 2019 - 17:33

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
http://amp.businessi...tos-tour-2018-5

🤔

#177

Postad 22 maj 2019 - 17:55

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Man vill åka med kommunal trafiken, fast detta påverkar den.

 

Vad ska man göra? Vanlig cykel går väl an under sommar halvåret typ.

 

"Länstrafiken, KLT, tvingas dra in busslinjer när bränslepriserna ökar. För att klara budgeten föreslås omfattande förändringar i tidtabellerna mitt under gällande trafikår".

 

http://www.ostrasmal...let-blir-dyrare

 

Skratta eller gråta? :P



#178

Postad 22 maj 2019 - 19:09

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Låter som om Jonas1979 är lika insatt i arbetsförhållanden i Kina som hur mycket el som "tillverkas" i Sverige per år...

 
Mycket kan hända på 9 års tid så kan erkänna att jag inte följt detta.

http://amp.businessi...tos-tour-2018-5
🤔


Tackar för denna långa artikel om hur det är att jobba på Foxcoon 2018 och hur generellt livet och kostnader på saker i Kina.

8-17.00 på dagskiftet med 1 timmes lunch är samma i Sverige på ordinarie tider.

Lönerna är lägre men hyrorna och matkostnader lägre.

390 USD lön utan övertid och efter 45 dagar ökar lönen till 500 USD.

25 USD för boende i kollektiv med 4 våningssängar i samma rum.

65 USD för en egen 1 Bedroom apartment är som en 2:a i Sverige.

1.30 USD - 3 USD på resturang utanför fabriken och 1 USD inne på fabriken.

Dock 6 dagars vecka och dom flesta säger att lönerna är likadant på alla fabriker i Kina men på Foxcoon är man säker att all övertid betalas ut och det är inte säkert på andra fabriker.

Dom flesta vill jobba övertid om möjligheten finns för att få ut mer pengar.

Nattskiftet ger bättre betalt så likadant här.

Kinesiska staten rekommenderar max 36 timmar övertid på 1 månad men under högsäsong så kan dom göra 20 timmar övertid på 6 dagars veckan mot 8 timmar ordinarie arbetstid.

Men detta är helt frivilligt och vill du ha semester eller ledigt kan du ta detta direkt men obetalt.

För att hitta ett nytt jobb är enkelt i Kina.

Dom flesta har mopeder eller åker kollektivt med bussen.

#179

Postad 22 maj 2019 - 19:27

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Man vill åka med kommunal trafiken, fast detta påverkar den.

 

Vad ska man göra? Vanlig cykel går väl an under sommar halvåret typ.

 

"Länstrafiken, KLT, tvingas dra in busslinjer när bränslepriserna ökar. För att klara budgeten föreslås omfattande förändringar i tidtabellerna mitt under gällande trafikår".

 

http://www.ostrasmal...let-blir-dyrare

 

Skratta eller gråta? :P

 

Gråta, naturligtvis.

Samtidigt så har bensinpriset ökat med typ 14%, men hur stor del av budgeten som är drivmedel framgår inte... 18 miljoner trafikkilometer per verksamhetsår verkar det som. 1,8 miljoner mil; 3L/Mil = 5,4 miljoner liter diesel. Så ökningen kanske motsvarar i runda slängar 10 miljoner kronor. Dyrt förvisso.

Kanske satsa på ecodriving-kurser och -policys för busschaufförerna så de kan spara 14% soppa? I don't know. Känns som det vore görbart i alla fall, och även bära sig ekonomiskt... men jag är ju bara jag.

Men det är fan tajt om man har en årsomsättning på en miljard och inte har med en drivmedelsprisökning på ett antal procent med tanke på hur marknaden inom oljan ser ut och har sett ut.. Nåja; en får hoppas att det är temporärt innan budgeten justeras på annat sätt.. 

 

Framöver kommer de inse att kollektivtrafiken är nödvändig för miljön (om inte annat för att upprätthålla skenet av miljötänk), och alltså kommer kollektivtrafiken säkert att kunna göra skatteavdrag i efterhand för att på så sätt kunna fortsätta sin verksamhet i normal (normal=nedskuret läge) regi.

 

 

..

 

Vidare kommer således flerpassagerarmopedbilarna uppfinnas, säljas som företagsbilar som registrerar dem som buss, för att kunna göra avdrag; varpå alla med D-körkort köper sådana (med fläskig 95liters tankvolym som tillval; aliexpress säljer mopedtankslangningskit för att slanga bensin till bilen) för att kunna göra avdrag.. osv.

 

Samtidigt ... nej förlåt. Det hade kunnat vara en fredags-rant... men jag är bara trött :-)



#180

Postad 22 maj 2019 - 20:09

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Kanske satsa på ecodriving-kurser och -policys för busschaufförerna så de kan spara 14% soppa? I don't know. Känns som det vore görbart i alla fall, och även bära sig ekonomiskt... men jag är ju bara jag.


Det måste väl redan ha skett? Är ju ändå 2019 nu.

#181

Postad 22 maj 2019 - 21:51

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Det måste väl redan ha skett? Är ju ändå 2019 nu.

 

Ja, du får inte buss eller lastbils körkort utan det nuförtiden.



#182

Postad 22 maj 2019 - 21:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Mycket kan hända på 9 års tid så kan erkänna att jag inte följt detta.

”kan hända”? Har du levt hela livet under en sten?
Har du verkligen missat de helt urusla förhållandena kinesiska arbetare lever under? Att jämföra deras villkor med villkoren svenska arbetare har är inte naivt, det är rent korkat.

För att förtydliga: Det här är inget som hänt de senaste nio åren. Det är och har varit illa i den diktaturstaten.

Redigerat av SC-Zap, 22 maj 2019 - 21:56.


#183

Postad 23 maj 2019 - 00:07

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Det måste väl redan ha skett? Är ju ändå 2019 nu.


Jao.. Länstrafiken är väl sannolikt svårare att hitta stora vinningar på, men lokalbussar har - i alla städer jag testat - ofta haft rallyförare eller F1-förar-wannabes till busschaufförer. Full sula och hård inbromsning = melodin..
Efterlevandet av ecodrivingen kanske man skulle trycka på ;)

Nu har det ibland förvisso en del med hårt pressade körtider att göra, vilket i sin tur skulle kunna föranleda färre turer...

#184

Postad 23 maj 2019 - 06:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0

En sak många glömmer.
Visst är elbilar dyra i inköp men det tar inte stopp där. Under bilens livslängd går det fyra batteribyten till en kostnad av ca 60,000;- var gång.
Dvs 240,000;- utöver bilpriset, Och att tillvärka dessa batterier är bland det smutsigaste vi kan göra, 4 byten motsvarar en förorening likt 56ooo mil med bensin.Så vad är då meningen med en el bil ?.


Varför räknar folk aldrig med all skit som åstadkoms vid tillverkningen av förbränningsmotorer. Blir en enorm tankevurpa där nör den tillverkningen är gratis men ett bilbatteri motsvarar skövlingen av hela amazonas :)

#185

Postad 23 maj 2019 - 07:01

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Varför räknar folk aldrig med all skit som åstadkoms vid tillverkningen av förbränningsmotorer. Blir en enorm tankevurpa där nör den tillverkningen är gratis men ett bilbatteri motsvarar skövlingen av hela amazonas :)

Nej för f-n, förbränningsmotorer kostar inget att tillverka  :rolleyes:



#186

Postad 23 maj 2019 - 08:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag har följt den här frågan med intresse bl.a. via Bensinupproret på Facebook. Tycker själv att det blir för mycket piska utan morot. Det är dock ingen stor fråga för mig.

 

Men en sak som förvånar mig och det är att folk lägger fokus på resekostnad och inte resetiden. Personligen är resetiden en större faktor än resekostnaden. 2h pendling är 2h förlorad fritid eller förlorad arbetstid (om man vill fokusera på ekonomi). Jag har själv valt att både flytta och byta jobb (flera gånger) för att minska på resetider. Inget boende eller jobb är värd ett liv där jag tvingas spendera timmar med att pendla till och från jobbet.

 

Det är flera som delat med sig av historier på Bensinupproret där de t.ex vill få ned bensinkostnaden för att kunna gå ner på deltid och då få mer tid med sina barn. Min tanke är att problemet inte ligger i kostnaden utan i avståndet. En familj betalade 8700 kr för att pendla till jobbet. Man får mycket boende för de pengarna.


Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 23 maj 2019 - 08:14.


#187

Postad 23 maj 2019 - 08:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 698 inlägg
  • 0

Men 4 batteribyten. Stämmer detta eller är det en seglivad myt? Nu kan det ju vara felaktig info från båda lägrena, men jag har aldrig hört om någon som bytt batteripakke på sin elbil, tvärtemot håller dom fortfarande laddningen riktigt bra även efter många år. Visst har jag hört om byten, men då på garanti och av andra skäl än att det tagit slut. Nissan kanske inte själva är den bästa källan men sa 2018 att batteribytena på garanti var under 5stk i världen och att dom har Leafs som taxi som gått 400 000 och fortfarande har 85% kapasitet kvar. Jag hade inte sett så noga på dom siffrorna om det inte vore för att vänner har Leaf och uppger ungefär samma sak angående livstiden.



#188

Postad 23 maj 2019 - 10:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlägg
  • 0
Det beror på miltal. 60000 mil kan nog va fyra batteribyten ;)

#189

Postad 23 maj 2019 - 10:29

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det beror på miltal. 60000 mil kan nog va fyra batteribyten ;)

7 år eller 15000 mil är batteri garanti från Kia på deras Elbilar.

Så denna tid är man säkrad iallafall men vet att Toyota Prius hybrid plugin gått enorma mil innan taxi haft batteri byte.

Ca 35 000-40 000 mil.

Lär vara lika på Elbilarna.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 maj 2019 - 10:33.


#190

Postad 23 maj 2019 - 10:46

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

”kan hända”? Har du levt hela livet under en sten?
Har du verkligen missat de helt urusla förhållandena kinesiska arbetare lever under? Att jämföra deras villkor med villkoren svenska arbetare har är inte naivt, det är rent korkat.

För att förtydliga: Det här är inget som hänt de senaste nio åren. Det är och har varit illa i den diktaturstaten.


Många har förutfattade meningar från vad dom hör och ser från media i dagens samhälle.

Själv vill jag höra direkt från källan som är arbetarna i Kina i detta fallet.

För jag kan tänka mig att det finns lika många förutfattade meningar om Svenskar i andra länder också.

Men tycker inte att du ska säga till personer att dom sovit under en sten och är korkade för att man ej vill lyssna på medias snedvridna vinklingar dom gör för att öka sin omsättning.

Så jag antar att du varit i Kina och sett hur det är och pratat med massa kineser hur dom uppfattar sina arbetsplatser, arbetsförhållandena och arbetstider ?

Hur annars kan du veta hur det är.

#191

Postad 23 maj 2019 - 10:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Många har förutfattade meningar från vad dom hör och ser från media i dagens samhälle.

Själv vill jag höra direkt från källan som är arbetarna i Kina i detta fallet.

För jag kan tänka mig att det finns lika många förutfattade meningar om Svenskar i andra länder också.

Men tycker inte att du ska säga till personer att dom sovit under en sten och är korkade för att man ej vill lyssna på medias snedvridna vinklingar dom gör för att öka sin omsättning.

Så jag antar att du varit i Kina och sett hur det är och pratat med massa kineser hur dom uppfattar sina arbetsplatser, arbetsförhållandena och arbetstider ?

Hur annars kan du veta hur det är.

Nordkorea är nog också en idyll ;)



#192

Postad 23 maj 2019 - 13:54

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

7 år eller 15000 mil är batteri garanti från Kia på deras Elbilar.

 

Precis! Att använda det som ett argument att man måste byta batterier efter denna tid är så otroligt korkat. Jag hade 7 års garanti på min tidigare bil och jag bytte inte motor efter 7 år..................



#193

Postad 23 maj 2019 - 14:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Precis! Att använda det som ett argument att man måste byta batterier efter denna tid är så otroligt korkat. Jag hade 7 års garanti på min tidigare bil och jag bytte inte motor efter 7 år..................

Det var ingen bra jämförelse.



#194

Postad 23 maj 2019 - 20:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
När jag själv insåg vilka klimatmålen är till 2030 på minskade Co värden som forskare sagt fick jag en chock.

Tänkte direkt hur ska vi klara detta för känns omöjligt och förstår varför det är akut läge.



https://youtu.be/fhE6YAIqCuk

https://youtu.be/rzNDO5Umut4

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 maj 2019 - 20:30.


#195

Postad 23 maj 2019 - 20:50

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Lyssnade på detta talet så man får reda på mer information om hur mycket vi måste få ner värdena.

Forskningen säger minst 50% ner från dagens värden för att minska klimatpåverkan till 2030 annars går det ej vända.

Greta Thunberg tycker målen borde ligga på 80% lägre värden för att sänka globala uppvärmningen med 2 grader Celsius.

https://youtu.be/sVeYOPJZ8oc

#196

Postad 23 maj 2019 - 21:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1
Tur att Sverige kan rädda hela världen med sina 9-10 miljoner innevånare.
Att det verkligen är här alla dyra satsningar gör verkan 😅

#197

Postad 23 maj 2019 - 22:07

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Tur att Sverige kan rädda hela världen med sina 9-10 miljoner innevånare.
Att det verkligen är här alla dyra satsningar gör verkan

 

En resa börjar med ett första steg... Finns kompetens, innovationsförmåga och resurser, vilket det sannolikt gör i Sverige, så kan det ju sprida sig till fler länder.. 



#198

Postad 23 maj 2019 - 22:14

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

För att återknyta till ämnet så om staten öronmärker skatten av bensin/diesel till utveckling/forskning av bättre batterier för ex. bilar/motorcyklar samt utbyggnad av laddstationer och elnät o.s.v.

Så har jag mindre problem med priset.

 

Men så kan man ju inte göra ¯\_(ツ)_/¯



#199

Postad 23 maj 2019 - 22:22

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Tur att Sverige kan rädda hela världen med sina 9-10 miljoner innevånare.
Att det verkligen är här alla dyra satsningar gör verkan 😅


Men om du verkligen lyssnar på hennes budskap att om hon som en ensam ungdom lyckats få miljoner ungdomar att följa upp och lyssna på hennes budskap.

Så tänk vad alla vuxna och politiker tillsammans kan lyckas med om vi verkligen engagerar oss.

För gör man ingenting och tror att man ej kan göra skillnad kommer inget att hända.

Utsläppen ökar och regeringar och politiker har bara förnekat detta i årtionden och sopat det under mattan.

Det är så enkelt att säga att jag kan ej påverka men om alla gör någonting och verkligen agerar det är först då förändring sker.

#200

Postad 23 maj 2019 - 22:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tur att Sverige kan rädda hela världen med sina 9-10 miljoner innevånare.

 

Röstar du?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.