Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung Q8DN / Q9FN

538 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung QLED QE55Q9FN (TV) 6 8,2 (4) Inga priser
Samsung QLED QE75Q9FN 75" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 8 8 (3) Inga priser
Samsung QLED QE65Q9FN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 6 8,61 (30) Inga priser
Samsung QLED QE65Q8DN 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 7 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE55Q8DN (TV) 7 8 (2) Inga priser
21 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Någon annan med samsung tv som har detta problem (6 inlägg) 3 år sedan
TVs BLACK FRIDAY 2019 29/11 (27 inlägg) 4 år sedan
Döda pixlar Q9FN :( (86 inlägg) 4 år sedan
Inställningar av samsung Qe**Q9F (9 inlägg) 4 år sedan
LG 75SK8100 till Samsung QE75Q6FN (8 inlägg) 4 år sedan
Sony 65XF9005 eller Samsung UE65NU8045T (13 inlägg) 4 år sedan
Samsung QE65Q67RAT åsikter? (4 inlägg) 4 år sedan
Samsung 65" Q9FN (46 inlägg) 4 år sedan
Sony XF-9005 vs Samsung Q8DN (14 inlägg) 5 år sedan
Samsung 65" Q6FN eller Q8DN (10 inlägg) 5 år sedan
Philips 65OLED873 eller LG OLED65B8 köpråd (3 inlägg) 5 år sedan
Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2 (646 inlägg) 5 år sedan
Sony eller Samsung, Budget runt 15k (16 inlägg) 5 år sedan
Samsung one remote problem (1 inlägg) 5 år sedan
Vilken Tv ska jag köpa? Budget 20k (6 inlägg) 5 år sedan
55" för max 15 000 kr? (8 inlägg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlägg) 5 år sedan
Bäst 65 tum TV Sport/Fotboll 10-15 000Kr (4 inlägg) 5 år sedan
65" Sony/LG/Samsung LCD eller Oled? (6 inlägg) 5 år sedan
LG OLED55B7V eller Sony KD-65XE9005 (30 inlägg) 6 år sedan

#451

Postad 07 mars 2019 - 11:44

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Alltså jag jag har testat en hel del AMBIENT MODE men den är fan buggig.

 

1: Funkar inte via IOS min iphone 7 att sätta bilder ni vet som wallaboard. Måste göras via min platta som är en Samsung då funkar det.

2: Klarade inte ta en bild av min vita bakgrund och sätta den på TVn heller. Kanske måste göras via plattan som är samsung också?

3: Den verkar strula med "Location". Skriver Stockholm på alla weather modes fast jag bor i Malmö. Har ställt in GEOLOCATION men slår inte igenom. Varför?

4: Har googlat som fan efter AMbient Mode "Bird clock" som var med i vissa utställningar. Sett andra skitsnygga 

https://www.dezeen.c...de-competition/

Var hittar jag dessa? Går inte få tag i?

 

UTANFÖR AMBIENT MODE har jag ett problem till:

Har SONOS hemmabiosystem också. Koppl Sonos till TV via optisk och så vidare. När lyssnat på sonos i appen i telefon och höjt sänk verkar den ibland balla ur min TELIA+SONOS box som jag ställt in i TV. Tappar liksom de som jag knyttit ihop under universalinställningar. Någon som har samma problem med att måste göra om sina inställningar ibland? Kanske är något som jag måste göra i min SONOS APP i telefon.

 

Imorgon kommer min nya TV från SAMSUNG. Ikväll skickas den gamla Q9 till komplett. Håller tummar nya inte har döda pixlar. Annars retur på den också.



#452

Postad 07 mars 2019 - 11:49

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Dublett


Redigerat av DJAL, 07 mars 2019 - 12:41.


#453

Postad 07 mars 2019 - 11:58

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Dublett


Redigerat av DJAL, 07 mars 2019 - 12:41.


#454

Postad 07 mars 2019 - 12:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ambient mode är lite svårmanövrerad för mig också. När jag använder den så kör jag bara "glaset med folk bak" dvs den senaste av samsungs egna.

 

Sonos har jag ingen koll på, nån annan måste komma med kommentarer.



#455

Postad 07 mars 2019 - 12:54

Unregistered38fb306a
  • Unregistered38fb306a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

This is where we have different experiences. On my q9 the dark parts are completely dark when bright objects enter.

I have studied white very bright objects in both sdr and hdr against dark and completely black backgrounds because its very important to me and lcd ususlly does not do this well but the q9 does this amazing without changing the blacklevel on the rest of the tv. It outclassed my g8 Kuro so....

I have seen some people reporting local dimming failures, but that is a defect.

Calibrated it only happens on Netflix with subs for me. Turning of the subs gives a deep inky black experience where i cannot distinguishe the tv egdge from the wall in a dark room even with bright objects in the screen.

 

I also have Q9 and I love it. Don't get me wrong here, this is an amazing TV with amazing picture quality and deep blacks. But, it does have the blooming issue around bright objects. In Q7 it is much much worst. I went to a local store that has Q7FN in display in special cinema rooms. I demonstrated this problem and the sales people were amazed. It happens also in Ozark, Altered Carbon and Hill House. All of which are usually dark.



#456

Postad 07 mars 2019 - 13:34

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 1

I have the blooming effect aswell. When i change channel i can see whiteblooming around bright objects on the grid with the channel name.

Just ignoring it and havent calibrated TV yet, But its defeinetly there. HOpe its better on my next one. Even tho its FALD its there and quiet obvious.

 

 

Angående AMBIENT MODE ringde jag samsung. De lät meddela att det finns problem med IOS. Angående städerna som visar väder så ska de byta mellan alla städer i sverige. Konstigt. Jag har bara Stockholm. Varför har de inte kodat den mot GEOLOCATIONS som man ställer in i appen. Märkligt.

 

Angående NYA teman så går det inte att importera. BARA ATT HOPPAS Bird Clock och de nya kommer med ny mjukvara? Vad tror ni?

 

Griffin hade du WINDOW nu eller vad menar du med glas med folk bakom? Vad heter den?

Den senaste av samsungs egna har det kommit nya teman med nya mjukvaror? Då kanske bird clock kommer sen också.



#457

Postad 07 mars 2019 - 17:18

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Du får din TV levererad på någon dag, och min Q8 som jag som beställde från Mediamarkt i lördags har fortfarande inte lämnat deras lager 🙄 Viss framgång idag dock när DHL mottagit förhandsinformationen. Totalt uruselt.

Det gäller uppenbarligen att välja rätt butik när man beställer TV.

#458

Postad 07 mars 2019 - 18:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja window kör jag.

 

Netflix overlay (HUD) is extremely blooming for me. All other blooming and glows are gone or so gone that I dont notice them after calibrating to a standard. HDR contrast needs to go down to 45. It helps alot. I also use local dimming low on SDR and no contrast enhancer or other "enhancements".

 

I will try a clip of Haunting on hill house in kodi later today.



#459

Postad 08 mars 2019 - 00:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

What I did is downloaded the hunting of hill house, same episode from the web and played it via Kodi using Kodi subtitles engine. It happens exactly the same. Please try.

 

You are wrong. I just tried it. But I can understand how you would think its the same but it isnt. Let me explain.

 

In Netflix there is an invisible layer that brightens the entire image corner to corner exactly the same - not because something light enters the screen, because it does so even with pitch black subs, but because they use some shit koding for this.

 

In Kodi - yes in this particular series there is a little problem, and this is because of a bug in kodi that you cannot change the color of the subs on the subs that comes with the episode - you have to download a new sub and then you can make it grey and smaller.......and there is zero subs to download for this episode. So because you have to use bright white subs of the makers size they light up like headlights in the dark. This makes an unessesary big halo around the text when it enters. But even still, it does not brighten the top corners like it does on Netflix, it is only like a sphere around the subs. I agree its unwatchable, but i do not agree its the same thing because it is not.

 

This is also the only time I have failed to download new subs and make them smaller and grey.

 

It is also an HDR "problem" that does not only affect the subs. With 1600 nits peak white there is alot of menues and HUDs that are very annoying. I cannot believe it will take very lon for us to always have the option to choose color on the subs. As I said, subs does not bother me at all during numerous HDR movies, and if the movie is 2.35:1 then its even better because the subs are in the letterbox. The Netflix shows with their wierd aspect ratio does no thelp matters either.

 

 

I tried to capture it on camera filming only the corner where you can see the light on and off on the Netflix version, and the Kodi version where this does not affect the whole picture but my phones camera is too simple to detect it and it just doesnt show in any version on film for me.


Redigerat av Demon Slayer, 08 mars 2019 - 00:10.


#460

Postad 08 mars 2019 - 09:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej alla.

Oj det var inte igår man var här.
Är fortfarande mycket nöjd med tv ( Q9Fn ) :) 

Men ett problem jag haft under hela tiden och som jag tror jag har tagit upp här tidigare , är att när jag spelar Xbox One S och tex RDR2, så får jag liksom något jag tror kallas Color Gradient. ( när det blir liksom ränder vid färgövergångar som tex himmel, sol osv )

Detta finns även ibland när man ser på tv via tv hubben, men mest via xboxet när jag spelar,

Har varit i kontakt med Samsung som då har bett mig kolla hdmi kablarna, och här kommer min fråga.

Xbox One S...... till detta fick jag en HDMI kabel där det står High Speed på.
Denna ska väl klara av att skala upp till 4K osv ?

Tittar man på tex kjell o comapny sida så står det att den ska klara av 4K i 60 hz, men kanske olämplig med 4K i 120 Hz
Jag kan inget om detta med Hz osv....

Men kan det vara kabeln som spökar och gör så att man får så kallad Color Gradient ?
Kan detta ha med att göra med Hz ?

På min förra tv hade jag inte 4K och där syntes det inte.

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-03-08 kl. 09.36.46.png   338,29K   4 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 08 mars 2019 - 09:42.


#461

Postad 08 mars 2019 - 14:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

testa hitta en billig kabel som uppfyller kraven, dom behöver inte kosta mycket. Jag har upplevt att en del kablar inte håller måttet men har igentligen inte så stor tro på detta i just ditt problem då alla mina kbalar som följt med konsoler har fungerat riktigt bra, men oavsett en enkel test.

Så har du såklart UHD-color ikryssat på boxen och kopplar den rätt inn i oneconnect?

Det finns flera som rapporterar om detta och en del på detta forum som säger att tvn inte klarar bättre än så, men jag perosnligen har inte upplevt det som ett problem då jag aldrig detekterat det.

Bästa är om du kan ta en bild f.eks på en solnedgång eller himmel med lite gradient och visa här så kan andra säga om det är normalt eller inte.


Redigerat av Demon Slayer, 08 mars 2019 - 14:21.


#462

Postad 08 mars 2019 - 15:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

testa hitta en billig kabel som uppfyller kraven, dom behöver inte kosta mycket. Jag har upplevt att en del kablar inte håller måttet men har igentligen inte så stor tro på detta i just ditt problem då alla mina kbalar som följt med konsoler har fungerat riktigt bra, men oavsett en enkel test.

Så har du såklart UHD-color ikryssat på boxen och kopplar den rätt inn i oneconnect?

Det finns flera som rapporterar om detta och en del på detta forum som säger att tvn inte klarar bättre än så, men jag perosnligen har inte upplevt det som ett problem då jag aldrig detekterat det.

Bästa är om du kan ta en bild f.eks på en solnedgång eller himmel med lite gradient och visa här så kan andra säga om det är normalt eller inte.

Hej

Jag ska se om jag kan ta en bild på detta i kväll eller i morgon.
Jag har kopplat den rätt in i one connect.

Men inte riktigt säker på vad du menar med kryssat i UHD color på xboxen ?
Däremot är det ikryssat på tv på den hdmi som boxen är inkopplat i ( hdmi 4 ) men kanske det du menade ? ;) 

Allt annat ser ok ut, i både box och tv.
Har testat att sätta xboxen inställningar både på 10 bitar och 12 bitar men ingen skillnad.

Tycker att den kabeln man får xboxet när man köper det, borde funka och det är ju en High Speed..
Är osäker på att det skulle vara kabeln...men men...



#463

Postad 08 mars 2019 - 19:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Här kommer lite bilder på vad jag menar.
Kolla mot himmeln så ser man tydligt vad jag menar med color gradient eller vad det nu heter.

Det syns ännu mer i verkligheten, då dessa är tagen med mobilen.

Det blir liksom ingen mjuk övergång, utan som stora ränder / kanter.

Bifogad fil  1.jpg   87,92K   3 Antal nerladdningar
 

Bifogad fil  2.jpg   55,64K   2 Antal nerladdningar
 

Bifogad fil  3.jpg   52,92K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 08 mars 2019 - 19:25.


#464

Postad 08 mars 2019 - 19:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Damn det ser inte alls bra ut. Men eftersom det är ett spel så kan det också vara svårt att vara säker på att det inte är komprimering dvs det kansje ser ut så i det spelet, bara att det framträder mer eller mindre baserat på vilket tv man har?

 

Jag har tyvärr inte det spelet så kan inte kolla själv. Har du möjlighet att se det i nån film? The Martian skal tydligen ha en del bra scener.


Redigerat av Demon Slayer, 08 mars 2019 - 19:45.


#465

Postad 08 mars 2019 - 19:48

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Är inte det där color banding?



#466

Postad 08 mars 2019 - 19:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jo. Posterisering heter det också. Men det ser ju ut så med hård komprimering i film också. Vad jag förstått kan det bli så med 10bitars material som spelas upp i 8 bit.



#467

Postad 08 mars 2019 - 19:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ser en del som har det på plasma til och med i detta spel.

 

mstoltz: Har du testat att döpa om HDMI,utgången i tvn til "PC". ?



#468

Postad 08 mars 2019 - 21:09

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Ser ut som bandning. Testa alla mina länkar jag postat innan för se hur TVn beter sig.

Har idag fått min nya 75 q9 från Samsung. Har skickat tillbaka den andra idag också till komplett som hade 4 döda pixlar. Tar för givet jag har döda pixlar även i denna. Har alla ni fått akrämar utan döda pixlar verkligen eller vågar ni inte kolla?

Hoppas nu på flyt i lotten med en bra skärm. Annars veteran om jag inte byter märke.

#469

Postad 08 mars 2019 - 21:29

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Damn det ser inte alls bra ut. Men eftersom det är ett spel så kan det också vara svårt att vara säker på att det inte är komprimering dvs det kansje ser ut så i det spelet, bara att det framträder mer eller mindre baserat på vilket tv man har?

 

Jag har tyvärr inte det spelet så kan inte kolla själv. Har du möjlighet att se det i nån film? The Martian skal tydligen ha en del bra scener.

Hade det varit i spelet tror jag fler hade reagerat på det, eftersom det är nog många som använder xbox One S och Q9FN tillsammans med detta spelet.... fast man vet ju aldrig. ;) 

Jag ska kolla The Martian och se om jag ser något där som du säger .
 

 

Ser en del som har det på plasma til och med i detta spel.

 

mstoltz: Har du testat att döpa om HDMI,utgången i tvn til "PC". ?

Nej det har jag inte testat faktiskt, men frågan är vad det skulle göra för skillnad att byta namn ?
Däremot har jag testat att byta colorspace i Xboxen mellan rekommenderad och pc RGB, men ingen skillnad tyvärr

Men absolut värt att testa, men försvinner inte mina inställningar då om man bytar i tv till pc ?

 

Ser ut som bandning. Testa alla mina länkar jag postat innan för se hur TVn beter sig.

Har idag fått min nya 75 q9 från Samsung. Har skickat tillbaka den andra idag också till komplett som hade 4 döda pixlar. Tar för givet jag har döda pixlar även i denna. Har alla ni fått akrämar utan döda pixlar verkligen eller vågar ni inte kolla?

Hoppas nu på flyt i lotten med en bra skärm. Annars veteran om jag inte byter märke.

Har du en länk till det du postat innan ?
Jag är ju beredd att testa det mesta....

Men det är bara i vissa scener man ser det.... vissa mer och vissa mindre, men det finns där och stör en.

S


Redigerat av mstoltz, 08 mars 2019 - 21:33.


#470

Postad 08 mars 2019 - 21:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på exakt vad som händer men menar att om den inte klarar att visa riktig bitdjup så skal det genom att byta namn på hdmi-utgången liksom tvinga den i rätt läge. Jag tänker mest som ett test, så kan du bara byta tilbaka.

 

Men om du får upp info-rutan, vad står det för bitar när du spelar RDR? Är också lite osäker här men menar det skal vara 10bit om det är HDR?


Redigerat av Demon Slayer, 08 mars 2019 - 21:48.


#471

Postad 08 mars 2019 - 21:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på exakt vad som händer men menar att om den inte klarar att visa riktig bitdjup så skal det genom att byta namn på hdmi-utgången liksom tvinga den i rätt läge. Jag tänker mest som ett test, så kan du bara byta tilbaka.

 

Men om du får upp info-rutan, vad står det för bitar när du spelar RDR? Är också lite osäker här men menar det skal vara 10bit om det är HDR?

Ja absolut är det värt att testa, kostar ju inget att testa ;) 

Hur menar du med info rutan när jag spelar ?
Hur får jag upp den ?

MVH



#472

Postad 08 mars 2019 - 23:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Tryck på dom små prickarna 2ggr och så enter på "info". Se om det står info om bitar.



#473

Postad 08 mars 2019 - 23:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tryck på dom små prickarna 2ggr och så enter på "info". Se om det står info om bitar.

Testade att byta till pc... och visst försvann det till en del tror jag, och jag försökte ställa in mina inställningar som jag hade när den stod på xbox, men vissa inställningar gick inte att göra när den stod på pc tyvärr..
Bilden blev väldigt tråkig.

Så när jag inte fick till bilden som jag hade när den stod på xbox så gick jag tillbaka till gamla igen.
Det var bla så kunde man inte ställa in färgmängden, inte heller ställa in kontrastförbättring samt några andra saker.

Jag har provat att trycka på prickarna som du beskrev, men det händer ingenting när jag sedan trycker på "i" ( info ) knappen.
Ingenting dyker upp tyvärr.



 



#474

Postad 09 mars 2019 - 11:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du trycker på prickarna 2ggr, och sedan trycker du in den runda stora knappen i mitten dvs den so magerar"ok"-knapp. Då händer det ingenting?

 

Funkar det i andra sammanhang typ tv-tittande eller film?

 

Men du säger kontrastförbättring. Har du testat att se mot himmlen och så flippa av och på dessa "förbättringarna" ? Det kontrastförbätring gör är att dra på mer vitt och mer svart så att säga, och det kan resultera i färre detaljer även om man nu får mer "pop" i bilden. Jag skulle absolut testa alla dessa av med en gång och se om det gör skillnad, och om det gör det så kan du sätta på en i taget och se om du hittar boven i dramat.



#475

Postad 09 mars 2019 - 11:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du trycker på prickarna 2ggr, och sedan trycker du in den runda stora knappen i mitten dvs den so magerar"ok"-knapp. Då händer det ingenting?

 

Funkar det i andra sammanhang typ tv-tittande eller film?

 

Men du säger kontrastförbättring. Har du testat att se mot himmlen och så flippa av och på dessa "förbättringarna" ? Det kontrastförbätring gör är att dra på mer vitt och mer svart så att säga, och det kan resultera i färre detaljer även om man nu får mer "pop" i bilden. Jag skulle absolut testa alla dessa av med en gång och se om det gör skillnad, och om det gör det så kan du sätta på en i taget och se om du hittar boven i dramat.

Hej Griffin

Ja precis så gör jag men så fort jag trycker på ok knappen ( Stora runda ) på info, så går menyn bort, men inget info dyker upp.

Jag har för mig att jag har testat att stänga av alla funktionerna innan någon gång, men har för mig att det inte hjälpte.
Vet ju att alla såna funktioner kan ju försämra bildkvaliteten istället för att göra den bättre ibland.
Men ska för säkerhets skull prova igen.

När jag satte den på PC, så försökte jag ställa in ungefär som jag hade det på xboxen för att få det så likt som möjligt, men det var vissa funktioner som inte fungerade att ställa in då tyvärr.

Jag kollade lite filmer på netflix lite snabbt, men hittade inte the martian.
Tyckte att jag ibland kunde se liiite av fenomenet, men som sagt det var bara lite scener från 2 olika filmer. så man kan kanske inte utesluta det helt heller.

Däremot såg jag det när jag skulle se vanlig tv.... där kom det ofta, mest i reklamer osv.
MEN, jag har ju även här en tv hub från boxer inkopplad via HDMI kabel, så här vet jag inte om det kanske är kabeln med som spökar ( står inte på kabeln vad det är för sort )

Vet inte hur pålitliga dessa tester är på youtube.
Men jag gjorde lite såna tester via appen youtube i tv......... och då såg jag även det.


Redigerat av mstoltz, 09 mars 2019 - 11:49.


#476

Postad 09 mars 2019 - 12:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Finner du en posteridering/color baning test som visar det på youtube så posta den linken så skal jag sjekka min tv.

 

Kablar brukar inte vara problem såvida man inte pratar om HDR/4K som kan dra en del bandbredd.


Redigerat av Demon Slayer, 09 mars 2019 - 12:52.


#477

Postad 09 mars 2019 - 13:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Finner du en posteridering/color baning test som visar det på youtube så posta den linken så skal jag sjekka min tv.

 

Kablar brukar inte vara problem såvida man inte pratar om HDR/4K som kan dra en del bandbredd.

Här kommer en där man ser lite tunnare linjer av detta...

https://www.youtube....sg&index=3&t=0s
 

 

Och här är en där man kan se konstiga postariseringar i himlen lite längre in i filmen ( liksom klumpar )

https://www.youtube....h?v=-YeB5njjJgw

 

Ska se om jag kan hitta fler sedan... samt kanske någon film på netflix där jag ser detta ;) 

Förresten.... så här ser det ut när man startar upp min Tv hub som är kopplat med en HDMI kabel till one connect.

Bifogad fil  1.jpeg   92,13K   1 Antal nerladdningar
 



#478

Postad 09 mars 2019 - 16:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Och här är en där jag tydligt ser Color banding, postarisering  osv...
Detta när jag använder youtube appen i tv.....

https://www.youtube....&index=2&t=584s


Redigerat av mstoltz, 09 mars 2019 - 16:15.


#479

Postad 09 mars 2019 - 19:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

I kosmos är det sjukt med posterisering. Men vet vi att den är tilverkad korrekt? Jag ser lika mycket posterisering på min X1 Yoga med HDR skärm som på tvn.

 

I color gradient test har jag inte posterisering vad jag kan se vid en snabb koll.


Redigerat av Demon Slayer, 09 mars 2019 - 19:30.


#480

Postad 09 mars 2019 - 19:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja det är lite posterisering på dom andra 4k HDR testfilmerna också, men inte lika illa som kosmos.



#481

Postad 09 mars 2019 - 20:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Så ni ser det med....
Hmmm... kanske inte dom mest pålitliga källor på youtube.

Men om ni hittar en film på youtube där ni vet att det ofta brukar förekomma, men inte ser någon postarisering.... så länka gärna till den så jag kan kolla 😀

#482

Postad 10 mars 2019 - 10:59

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Såg denna q9fn i affär med slalom från svt och oj vad bruna blobbor jag såg, helt oacceptabelt, annars var snön vit och fin

#483

Postad 11 mars 2019 - 14:40

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag fick hem min 75" Q8DN idag. Jag är väldigt imponerad än så länge. Det är svårt att bedöma svärtan nu på dagen, men det svarta är verkligen bläcksvart vid dagsljus. Klart över förväntan på den fronten! Lyckligtvis fick jag inga döda pixlar heller. Däremot har den en hel del DSE, men jag stör mig inte så mycket på det. Scener med en helt vit bild är trots allt ganska sällsynt. Kanske går det bort delvis med tiden som jag hört en del av er påstå. 

 

En sak som jag märkt är att kanterna är lite mörkare än resten av skärmen. Det syns främst när skärmen är enfärgad. Jag ställde in TV enligt rekommenderade inställningar med bland annat backlight på 20. Men när jag höjde backlight försvann fenomenet nästan helt. Jag har nu 29, och trivs faktiskt bättre med en lite färgrikare bild ändå. Har någon annan samma fenomen med mörkare kanter? 

 

Den inbyggda mediaspelaren var under förväntan. "Den klarar allt man slänger på den" hade jag hört. Men resultatet från att ha provat drygt 40 filer är att den inte spelar upp filer över 40GB överhuvudtaget. En del större filer runt 30GB klarar den av, men uppspelningen är extremt hackig. En del filformat hittar den inte - filmappen är helt enkelt tom. Vissa filmer stödjer den inte ljudspåret till, så den spelas upp utan ljud. Knappt hälften fungerade felfritt. Samtliga 1080p filmer gick bra. Jag hoppades slippa att behöva köpa en separat mediaspelare, men nu blir jag tvungen. 


Redigerat av kajjan85, 11 mars 2019 - 15:27.


#484

Postad 11 mars 2019 - 15:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

OSMC Vero 4k+ för en tusenlapp fiksar allt jag kastat på den, inga fläktar och så liten så den kan fästas bak tvn.

 

Med CEC så kan man använda Samsung-fjärren til att navigera också.


Redigerat av Demon Slayer, 11 mars 2019 - 15:35.


#485

Postad 11 mars 2019 - 16:04

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

OSMC Vero 4k+ för en tusenlapp fiksar allt jag kastat på den, inga fläktar och så liten så den kan fästas bak tvn.

 

Med CEC så kan man använda Samsung-fjärren til att navigera också.

 

Exakt vad jag är ute efter. Vill slippa ytterligare en fjärr. Tack för tipset. 



#486

Postad 11 mars 2019 - 17:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1
Du kan inte göra så mycket med samsungfjärren dock. Du kan navigera, starta, stoppa och allt inne i menyn til filmen dvs byta ljudspår, subs osv...pausa, spola...

Men du kan inte redigera i biblioteket f.eks hämta info om en film eller ta bort en film pga att du inte får menyknappen och det blir lite mer tungvindt att byta profil osv då du inte har "hemknappen" utan måste backa ut til huvudmenyen.

Redigerat av Demon Slayer, 11 mars 2019 - 17:45.


#487

Postad 12 mars 2019 - 13:44

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Hej!

 

Nu har jag fått min nya Q9 75" från Samsung. Den gamla från Komplett åkte tillbaka med 3 döda pixlar. Fick den nya för 29 990:- via benify.

Mycket nöjd.

 

Inga döda pixlar heller i denna som tur är =)

 

Tyckte mig kunna se att mjukvaran verkar annorlunda. Känner inte riktigt igen vissa saker mot den förra jag hade. Till exempel ser jag inte under min "TELIA" boxer nu vilka som är de mest vanliga kanaler jag ser på. Det såg jag på förra TVn. Är det en inställning? Ni vet när man markerar sin TV boxer i gränssnittet så ploppar det upp boxar över som snabbknappar för nå kanalerna. I min förra KS8005 från 2016 kunde jag själv ställa in egna favoriter i denna meny för snabbare då de vanligaste kanalerna. Är detta någon inställning vet ni och har ni detta?

 

Angående Döda pixlar såg denna skärmen klockren ut.

 

Angående DSE så har även jag det. Lite störigt men antar det är så. Nackdelen med bakgrundsbelyst TV antar jag. Detta hade jag inte alls lika mycket på min edge belysta TV. Där hade jag istället bleeding och clouding som inte denna TV har. Men DSE är lite störigt när man kollar fotboll och golf som jag gör. Har läst att det kan försvinna lite med tiden hur det nu går till ? Bara att hoppas det. 

 

Annars mycket nöjd med TVn. Snabb i gränssnittet. Läcker bild även på HDR.

 

Ser dock även jag lite Colour bandning i de clips ni tagit upp här.

 

Kan nog inte få mer för pengarna i storlek 75" än för 29 990:-. Hade hellre valt OLED men en 77" kostar 60K så inte riktigt aktuellt.

 

Nöjd ändå och häftig TV. Men hoppas det kommer fler varianter av AMbient mode och teman. Läste dock att de inte uppgraderar mjukvaran? Kan det komma ny teman till ambient mode med ny mjukvara? Verkade inte som det efter googling.

 

Jag kör på STANDARD MODE med inställningar. GIllar lite mer färg. Tycker Filmläget är lite dassigt. Testade även dina inställningar Griffin men blev lite dova. Men jag vet att de är mer "korrekta" men faller liksom alla andra för färgerna =).

 

Hoppas bara att DSE försvinner lite mer.

 

Sen om någon kan hjälpa mig med hitta favoriter poppar upp ovanför vald TV boxer. Fungerar på viaplay appen och netflix etc.

 

Denna TV tillsammans med hela mitt SONOS ljud är läckert.



#488

Postad 14 mars 2019 - 23:43

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Efter att han använt och trixat lite med inställningarna några dagar nu på min 75Q8DN är jag helnöjd. Det finns ingenting att klaga på. För att återkoppla till fenomenet med att undertexterna orsakar blooming... Det har jag aldrig stött på, inte ens en tendens till det.  Jag är enormt glad att jag valde den här framför en 65" OLED. Den här har ju redan nästintill bläcksvart svärta. Jag har heller ingen anledning att titta på TV från en vinkel, så betraktningsvinkeln spelar heller ingen roll. Däremot är det skönt att slippa oroa sig över inbränningar och att kunna njuta fullt ut av TV:n även på dagen. Och viktigast av allt... De här 10 extra tummen gör att jag har en bio hemma, istället för en vanlig TV. Det är verkligen en enorm skillnad. 

 

Att kunna få den för det här priset var helt otroligt. När jag väl krängt iväg Smartwatchen som ingick i köpet för ett par tusen, kommer den här TV:n ha kostat mig 22.000 :D  

 

Griffin: Jag beställde en Vero 4k+. Jag läste på lite mer och det är precis vad jag behöver.

 

Ni andra med 75" QLED från 2018, vilket väggfäste kör ni med? Har läst att många väggfästen inte har rätt skruvar till Samsungs senare modeller.



#489

Postad 15 mars 2019 - 08:58

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Nais. Läs på om hur du delar ut mappar til den så du vet vad du ska starta med.

 

Jag kör med ett lite ovanligt fäste som man kan dra ut och vrida teven 45-grader. Kostar aldeles för mycket men fick det biligt via jobbet. Här följde det med massa skruvar så det var inga problem att hitta ett sett som passade perfekt.



#490

Postad 15 mars 2019 - 13:37

seal
  • seal
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 1

Efter att han använt och trixat lite med inställningarna några dagar nu på min 75Q8DN är jag helnöjd. Det finns ingenting att klaga på. För att återkoppla till fenomenet med att undertexterna orsakar blooming... Det har jag aldrig stött på, inte ens en tendens till det.  Jag är enormt glad att jag valde den här framför en 65" OLED. Den här har ju redan nästintill bläcksvart svärta. Jag har heller ingen anledning att titta på TV från en vinkel, så betraktningsvinkeln spelar heller ingen roll. Däremot är det skönt att slippa oroa sig över inbränningar och att kunna njuta fullt ut av TV:n även på dagen. Och viktigast av allt... De här 10 extra tummen gör att jag har en bio hemma, istället för en vanlig TV. Det är verkligen en enorm skillnad. 

 

Att kunna få den för det här priset var helt otroligt. När jag väl krängt iväg Smartwatchen som ingick i köpet för ett par tusen, kommer den här TV:n ha kostat mig 22.000 :D  

 

Griffin: Jag beställde en Vero 4k+. Jag läste på lite mer och det är precis vad jag behöver.

 

Ni andra med 75" QLED från 2018, vilket väggfäste kör ni med? Har läst att många väggfästen inte har rätt skruvar till Samsungs senare modeller.

 

Är det samma skruvar som till 65Q8DN (som jag har) så är det dessa skruvar som gäller.

 

https://www.elgigant...faste-hama96064

https://cdon.se/heme...erien-p46526724

 

Helt vanliga M8 med lite ovanlig längd på 45mm. De flesta järnaffärer har väl M8 men oftast i jämna 10mm längder.

Används tillsammans med de 4 plastdistanserna som följde med TV:n.

Sen kan man tycka att 70-100 kr är ett rån för 4 sketna skruvar och 8 brickor, men man slipper huvudvärk i alla fall. :)



#491

Postad 15 mars 2019 - 23:26

kajjan85
  • kajjan85
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Är det samma skruvar som till 65Q8DN (som jag har) så är det dessa skruvar som gäller.

 

https://www.elgigant...faste-hama96064

https://cdon.se/heme...erien-p46526724

 

Helt vanliga M8 med lite ovanlig längd på 45mm. De flesta järnaffärer har väl M8 men oftast i jämna 10mm längder.

Används tillsammans med de 4 plastdistanserna som följde med TV:n.

Sen kan man tycka att 70-100 kr är ett rån för 4 sketna skruvar och 8 brickor, men man slipper huvudvärk i alla fall. :)

 

Grymt, uppskattat. Det var just längden som jag läste var ovanlig. Till många fästen medföljer tydligen inte så långa skruvar. Men nu vet jag precis vad jag måste köpa om det saknas, tack.



#492

Postad 18 mars 2019 - 10:47

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Jag är toknöjd med min TV också nu Q9 75" efter alla om och men.

Tycker att DSE har minskat lite tänker inte alls på det.

Har små problem med tappar knudkontroller funktion mot mitt SONOS system med SVT play osv men det lär jag kunna ställa in. Lite knepigt att binda ihop SOnos med Telia boxern och få det att funka.

 

Kalas bild och 75" äger. Får med en klocka hemskickad inom kort.

 

Det enda jag stör mig på mot min 65" KS 8005 från 2016 var att jag kunde se mina "favoriter" till kanaler ovan för "telia" boxern. Ni vet när man kan se förslag på filmer etc på viaplay cmore netflix så hade även TELIA det att man kunde  "binda" sina favoritkanaler. Typ TV4 osv. Nu är det helt "TOMT" och jag kan inte völja några favoriter alls. Har ni andra det?

 

Läste på samsung support om att många klagat på att man förvisat "most watched channels" som förslag och att folk varit tokiga på det. Det hade jag på min första 75" där jag hade döda pixlar. Men den nya TVn har ingenting. Det är helt tomt i rutan ovanför vald boxer med favoriter.

 

Jag tror de har "kodat" bort "Most watched channels" i mjukvaran. Jag har 1202 nu tror jag på min TV. Vad har ni? 

Antaligen hade min förra TV den gamla tidigare mjukvaran där det gick att se "most watched favoruties".

 

Det bästa hade varit om jag bara kunnat välja kanaler själv och koda genvägar för det.

 

Har ni några genvägar och vad har ni för version av mjukvaran?



#493

Postad 20 mars 2019 - 22:41

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Och här är en där jag tydligt ser Color banding, postarisering  osv...
 

Dagens  tvs har mycket posterisering och färgbandning jämfört med Kungarna.

Plasma tvs.

Bara att vänja sig med att det går utför i bildkvalitet.

ändå köper folk skiten? märkligt alltså ;)

 

jag jämförde rätt mycket med Q9FN och 500Men sida vid sida och även 10bits UHD Blu ray filmer visade posterisering på Q9FN medans Kuron som skickar ut allt i 12-14 bit oavsett källa inte visade nåt.



#494

Postad 21 mars 2019 - 11:14

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara om de har möjlighet att koda sina favoritkanaler i mjukvaran på sin box?

Hos mig är det bara "tomt" när jag väljer TELIA boxern. Eller har ni ingen boxer från någon tv leverentör?

 

Vilken mjukvara har ni i er Q9?

 

De måste tagit bort denna möjlighet?!

 

ps tycker inte jag har mycket postering. Mycket nöjd med min Q9. Knivskarpt och mindre DSE än i början. 



#495

Postad 27 mars 2019 - 11:09

DJAL
  • DJAL
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Någon som hittar snabba genvägar till sina kanaler på sin boxer? se min tidigare fråga......

fattar det inte.



#496

Postad 28 mars 2019 - 14:48

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

 

ps tycker inte jag har mycket postering. Mycket nöjd med min Q9. Knivskarpt och mindre DSE än i början. 

Beror på vilket material och vilka färger som visas

sällan man ser det men när man väl ser det så syns det tydligt ;)

 

Farsan köpte min förra Q9FN och är toknöjd med bilden.

Var över igår och fan man blir imponerad direkt när man ser bilden särskilt när man drar på lite ljusstyrka.

Bilden poppar rejält i dagsljus..jämfört med 500Men..buuhuuu ;)

 

Tror knappt nån tv rår på Q9FN i just dagsljus vad gäller pop och glöd i bilden.

Dom flesta som har köpt den borde vara rätt nöjda.

Sen verkar den stå sig även iår jämfört med nya Q90R om man nu oftast kollar på Q9FN rakt framifrån.

Sämre kontrast och sämre färger på Q90R men med bättre betraktningsvinklar är vad man får jämfört med Q9FN.

 

Grymt bra tv även i mörker och när den är kalibrerad.

500M vänster/ Q9FN höger (Bladerunner 2049 Blu Ray)

(vitbalansen skiftar mot det varma hållet på kortet tack vare att kamerans sensor inte är så bra med att hantera olika spektra energier)

live så ser Q9FN ut ungefär som 500M åt det mer blåa hållet.

Q9FN_500M_1.jpg


Redigerat av sune bejas, 28 mars 2019 - 15:02.


#497

Postad 26 april 2019 - 14:53

xxjojjexx
  • xxjojjexx
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag har min Samsung 75" Q8DN kopplad med HDMI kabel från HDMI 4 till Sony STDR 1080 förstärkare.
Har testat HBO appen och får inte ut 5.1 ljud.
Har inte appen stöd för 5.1 ljud?
Nån inställning man måste ändra?

Sista uppdraget i Tomb Raider:Shadow of the Tomb Raider på Xbox One X...
vilken bild och framförallt HDR 😮😀

Mvh Jojje

Redigerat av xxjojjexx, 03 maj 2019 - 14:08.


#498

Postad 13 maj 2019 - 19:36

bildagenturen
  • bildagenturen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Nu har Apple TV döpt upp i Apps.
Men när jag klickar på den får jag bara ett felmeddelande som säger:
”Det gick inte att ansluta till Samsung-servern...”

Något som fått igång det?

Redigerat av bildagenturen, 13 maj 2019 - 19:36.


#499

Postad 13 maj 2019 - 19:50

Unregistered645a46b4
  • Unregistered645a46b4
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har köpt en 55" Q9FN för en tid sedan, upptäckte direkt en död pixel mitt i skärmen, kontaktade Samsungs kundservice som skickade ut en person för att kolla på TV:n. Enligt honom gällde inte garantin för en död pixel, trots att den sitter mitt i skärmen. Han sa att det inte går att göra något åt döda pixlar är den död så är den. Men att han inte kunde byta den eftersom det måste vara 5-6 pixlar för att garantin ska gälla. Jag har fortfarande öppet köp, ska jag utnyttja det och få en ny eller leva med det? Hur stor är risken att nästa TV är likadan eller värre? I övrigt är TV:n bra, om än lite väl röd i färgen när det är rött i menyer. 

 

//Devotee007



#500

Postad 13 maj 2019 - 19:56

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 1

Har köpt en 55" Q9FN för en tid sedan, upptäckte direkt en död pixel mitt i skärmen, kontaktade Samsungs kundservice som skickade ut en person för att kolla på TV:n. Enligt honom gällde inte garantin för en död pixel, trots att den sitter mitt i skärmen. Han sa att det inte går att göra något åt döda pixlar är den död så är den. Men att han inte kunde byta den eftersom det måste vara 5-6 pixlar för att garantin ska gälla. Jag har fortfarande öppet köp, ska jag utnyttja det och få en ny eller leva med det? Hur stor är risken att nästa TV är likadan eller värre? I övrigt är TV:n bra, om än lite väl röd i färgen när det är rött i menyer.

//Devotee007


Stör du dig på det så byter du. Döda pixlar är inte jättevanligt idag även om det förekommer såklart.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.