Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 *

940 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 11 oktober 2005 - 08:00

Frebbe
  • Frebbe
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag fick min 900 igår, men duken och dvd-spelaren har inte kommit än.

Provade lite med Xbox och dator mot ett lakan, så jag avvaktar med kommentarer tills jag fått en vettig duk. :blink:

Redigerat av Frebbe, 11 oktober 2005 - 08:03.


#52

Postad 12 oktober 2005 - 08:39

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Japp,nu har jag också haft chansen att titta på denna en stund och har väl både lite ris och ros efter detta första intryck.
Projektorn hade inte fått någon särskild kalibrering och var provisoriskt uppsatt på ett sätt som krävde max lensshift (+ lite till), var matad via progressive komponent.
Testade lite olika bildinställningar (mest cinema1-3 samt natural), jisses vilket tryck i dynamic förresten (däremot lite mindre korrekt).
Jag hade ingen möjlighet till sida vid sida jämförelse, utan mina synpunkter gäller bara mot mitt minnesintryck av Z2 och Z3.

Först det dåliga:
-Svärtnivån är inte så bra som jag hade hoppats på, dock är den klart förbättrad.
-Lite spår av VB finns kvar, dock är det klart förbättrat.
-Irisen växlade märkbart upp och ner ljusstyrkan under vissa scener med relativt jämt svagt ljus där några vita detaljer ändrades på bilden (vita detaljer på pepparkaksgubben i Shrek2).
-Upplevde kanske bilden liiite soft (kan också ha att gör med max lensshift, se ovan).

Positivt då:
+Glöm screendoor (gäller kanske tack vare smoothscreen, men ändå)!
+Bättre dynamik i bilderna. Vilket tryck i färgerna jämfört med tidigare!
+Bilderna känns mer äkta, mer transparenta (kanske pga att man nu visar 60% bild och 40% rutnät mot 50-50 tidigare)

(projektorn är tyst, men hur tyst vet jag inte för trots att jag var ensam i rummet hade jag ingen chans att höra projektorn pga ventilationen i rummet)

Slutsats: Trots att svartnivån (och kontrasten) inte har förbättrats så mycket som man har hoppats så har dom blivit klart bättre och bilden överlag har förbättrats rejält så jag är då sugen i alla fall, väntar kanske tills man har sett Z4 också.

Redigerat av Unregistered4b026b86, 12 oktober 2005 - 08:40.


#53

Postad 12 oktober 2005 - 09:10

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Japp,nu har jag också haft chansen att titta på denna en stund och har väl både lite ris och ros efter detta första intryck.
Projektorn hade inte fått någon särskild kalibrering och var provisoriskt uppsatt på ett sätt som krävde max lensshift (+ lite till), var matad via progressive komponent.
Testade lite olika bildinställningar (mest cinema1-3 samt natural), jisses vilket tryck i dynamic förresten (däremot lite mindre korrekt).
Jag hade ingen möjlighet till sida vid sida jämförelse, utan mina synpunkter gäller bara mot mitt minnesintryck av Z2 och Z3.

Först det dåliga:
-Svärtnivån är inte så bra som jag hade hoppats på, dock är den klart förbättrad.
-Lite spår av VB finns kvar, dock är det klart förbättrat.
-Irisen växlade märkbart upp och ner ljusstyrkan under vissa scener med relativt jämt svagt ljus där några vita detaljer ändrades på bilden (vita detaljer på pepparkaksgubben i Shrek2).
-Upplevde kanske bilden liiite soft (kan också ha att gör med max lensshift, se ovan).

Positivt då:
+Glöm screendoor (gäller kanske tack vare smoothscreen, men ändå)!
+Bättre dynamik i bilderna. Vilket tryck i färgerna jämfört med tidigare!
+Bilderna känns mer äkta, mer transparenta (kanske pga att man nu visar 60% bild och 40% rutnät mot 50-50 tidigare)

(projektorn är tyst, men hur tyst vet jag inte för trots att jag var ensam i rummet hade jag ingen chans att höra projektorn pga ventilationen i rummet)

Slutsats: Trots att svartnivån (och kontrasten) inte har förbättrats så mycket som man har hoppats så har dom blivit klart bättre och bilden överlag har förbättrats rejält så jag är då sugen i alla fall, väntar kanske tills man har sett Z4 också.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är det som är så rejält mycket bättre gentemot tex Z3 då vilken jag upplevde som kanon förutom just svärta och kontrast. Enligt alla tester jag läst angående D4 vs D5 verkar inte just svärta/kontrast ha förbättrats nämnvärt.

#54

Postad 12 oktober 2005 - 09:18

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Svärta och kontrast har blivit bättre, men inte revolutionerande bättre.

Däremot har D5:orna blivit bättre på färghantering vilket innebär att mycket mer information kommer fram i de mörka områdena, vilket ger en bättre bild i mörka scener och partier. Jämför tex scener i Sagan om konungens återkomst när de klättar upp mot honmonstrets gråtta, där kommer väldigt mycket mer information fram i bergets struktur än mot D4.

Sen är mycket av "LCD hinnan" borta vilket gör att D5 känns mer "DLP lik" i sin generella bild, mycket mjukare och mer komplett. Första gången man kan känna att man tittar ut genom ett fönster mot filmen på LCD (utom HS50 då förståss). Det är också mindre artifakter såsom VB och scanlines problem så bilden är överlag helt enkelt bättre.

Allt i en bild har inte med kontrast att göra, även om det kan verka så :)

#55

Postad 12 oktober 2005 - 10:06

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Svärta och kontrast har blivit bättre, men inte revolutionerande bättre.

Däremot har D5:orna blivit bättre på färghantering vilket innebär att mycket mer information kommer fram i de mörka områdena, vilket ger en bättre bild i mörka scener och partier. Jämför tex scener i Sagan om konungens återkomst när de klättar upp mot honmonstrets gråtta, där kommer väldigt mycket mer information fram i bergets struktur än mot D4.

Sen är mycket av "LCD hinnan" borta vilket gör att D5 känns mer "DLP lik" i sin generella bild, mycket mjukare och mer komplett. Första gången man kan känna att man tittar ut genom ett fönster mot filmen på LCD (utom HS50 då förståss). Det är också mindre artifakter såsom VB och scanlines problem så bilden är överlag helt enkelt bättre.

Allt i en bild har inte med kontrast att göra, även om det kan verka så :(

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde inte säga det bättre själv :)

#56

Postad 12 oktober 2005 - 10:31

Unregistered1047
  • Unregistered1047
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Undrar om det är värt att byta från en Toshiba MT200 till en AE900 el. någon av de andra D5 projektorerna. Nerköp eller inte? :)

#57

Postad 12 oktober 2005 - 11:32

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0
om man nu ska köpa en ny proj...
Ska man då köpa en av D5'orna eller en HS-50?

#58

Postad 12 oktober 2005 - 14:12

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

om man nu ska köpa en ny proj...
Ska man då köpa en av D5'orna eller en HS-50?

<{POST_SNAPBACK}>

Tje verkar vara en smaksak.
Prioriterar du svärta och detaljeringsgrad i mörka scener.....välj HS50!
Prioriterar du mindre screendoor, mer transparent bild med mera tryck....välj D5!!

Detta är i alla fall mitt intryck hittills.
(sen kanske det kommer att gå att tweaka iris öppning mm. på D5:orna via servicemenyer etc. så att dom kommer i kapp HS50 på svärtan).

Redigerat av Unregistered4b026b86, 12 oktober 2005 - 14:14.


#59

Postad 12 oktober 2005 - 14:55

skenliv
  • skenliv
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Jag har nu kört med projektorn i ca 1 vecka, kan inte annat än säga att jag är väldigt nöjd. Valet stod mellan LCD och DLP, men efter att ha sett DLP´s jättevackra regnbågseffekter vid snabba scener, är jag fullständigt emot DLP hemma hos mig. Iofs inte så allvarligt, men tillräckligt störigt för min del som gillar "snabba" och effektfulla filmer. Dessutom så tyckte jag att PT-AE900 stod sig väldigt bra mot andra DLP och LCD projektorer.

Då detta är min första projektor är jag inte så jätteinsatt ännu, men med fler vänner som skaffar projektorer så skaffar jag säkert mer erfarenhet allteftersom tiden går. Så, il keep you posted om jag kommer på fler åsikter :-)

Vad gäller LCD och Plasma mot Projektor, stor bild är såå mycket roligare!!!

Redigerat av skenliv, 12 oktober 2005 - 14:57.


#60

Postad 14 oktober 2005 - 22:09

Memorax
  • Memorax
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Projectorcentral har lagt ut test av AE900 og Z4 i kveld. Positiv omtale av begge.

http://www.projectorcentral.com/

#61

Postad 15 oktober 2005 - 15:04

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Jag är en nöjd ägare av AE700 som är i funderingar kring att köpa en 900 och sälja 700an. Det jag är mindre nöjd med hos 700an är svärtan och detaljer som försvinner i mörka scener. Av vad jag har läst på projectorcentral och lite andra ställen är att 900an nästan kommer i dlp nivå i det området, men det är däremot inte det som har förbättrats mest.

Är det nån som sitter i samma båt som kanske har testat 900an och har åsikter om det är värt att uppgradera med nåra tusen i mellanskillnad eller inte?

#62

Postad 16 oktober 2005 - 08:24

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Jag misstänker att de som förväntar sig en revolutionerande bättre bild 700->900 blir besvikna. Jag uppgraderade från en 500 till en 700 men bilden blev inte så värst mycket bättre, bara lite smågrejer. Ha förväntningarna nere råder jag er till.

#63

Postad 16 oktober 2005 - 08:48

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Jag är en nöjd ägare av AE700 som är i funderingar kring att köpa en 900 och sälja 700an. Det jag är mindre nöjd med hos 700an är svärtan och detaljer som försvinner i mörka scener. Av vad jag har läst på projectorcentral och lite andra ställen är att 900an nästan kommer i dlp nivå i det området, men det är däremot inte det som har förbättrats mest.

Är det nån som sitter i samma båt som kanske har testat 900an och har åsikter om det är värt att uppgradera med nåra tusen i mellanskillnad eller inte?

<{POST_SNAPBACK}>



Har uppgraderat från ae700 till ae900. Lämnade in ae700 på firmware uppgradering när jag hämtade ut 900:an så jag har inte jämfört dem sida vid sida än men kommer att göra det när jag får tillbaka den.
Jag kan säga att den riktigt stora förbättringen jag märkte (förutom bättre färger,kontrast osv.) vad att fläkten låter mycket mindre. Har haft problem med min 700:a att fläkten varvade upp när tempen översteg ca 23 grader. IOM att jag har tillluftsuttag för uppvärmning av huset i närheten blir det lätt varmare vid taknivå, och 900:an klarar att inte behöva varva upp fläkten.
En annan då negativ sak som jag skrev i mitt tidigare inlägg är att den inte automatiskt ställer om till 16:9 läge på SCART ingången (vid TV titt från boxer t.ex) Det gjorde 700:an.

Sen tycker jag att den blivit lite känsligare på vilken kvalitet man får in i projjen, antagligen pga bättre skärpa. Man ser mer 'artifacts' från boxerutsändningar och lite sämre DVD:er blir 'brusigare' än tidigare tycker jag.

#64

Postad 16 oktober 2005 - 17:58

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag misstänker att de som förväntar sig en revolutionerande bättre bild 700->900 blir besvikna. Jag uppgraderade från en 500 till en 700 men bilden blev inte så värst mycket bättre, bara lite smågrejer. Ha förväntningarna nere råder jag er till.

<{POST_SNAPBACK}>


Förvisso sant att man inte ska ha för höga förväntningar, men den här gången har det ju faktiskt hänt en hel del. De nya panelerna är väldigt mycket bättre än tidigare, så skillnaden mellan 700 och 900 är således också väldigt mycket större än mellan 500 och 700 :unsure:

Sen om det är värt en uppgradering eller inte, det beror väl på hur mycket pengar man har :D

SasMan: Den finns väl hos Reference på Götgatan Audio iaf, och vad jag har förstått även hos Cinema Concept på kungsholmen. Pause på Norrlandsgatan har Z4 och även Epson TW600 (samma paneler) som oktober ut är ett antal tusenlappar billigare hos både dem och Hemmabiocenter på Lidingö.

#65

Postad 17 oktober 2005 - 07:15

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Jag misstänker att de som förväntar sig en revolutionerande bättre bild 700->900 blir besvikna. Jag uppgraderade från en 500 till en 700 men bilden blev inte så värst mycket bättre, bara lite smågrejer. Ha förväntningarna nere råder jag er till.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är mycket bättre att komma med åsikter när man sett grejer snarare än misstankar när man inte har det... :)
Skillnaden är som natt och dag. 900:an är en proj som går att leva med medans 700:an lämnar mycket i övrigt att önska...

#66

Postad 17 oktober 2005 - 09:47

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Jag står i valet och kvalet mellan 900an och Z4an. Z4 har ju 2x zoom nu så det är inget att oroa sig för. Det enda som saknas är en scartingång, har däremot 2x komponent. Verkar enligt recensioner även som att den har bättre svärta och mer 3dimensionell bild. Måste nog åka och ta en titt denna gång innan jag köper. Vet nån vart fläkthålen är på Z4an?

Någon som sett/testat Z4 vs AE900 som kan kommentera? Hur upplevs smooth screen, färger, svärta, VB, produktdesign mm?

#67

Postad 17 oktober 2005 - 16:31

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Hittade denna länk på avsforum kan kanske vara av intresse.

Nu är man ju lite fundersam om man nästan ska köpa en 700 istället för en 900 och spara många tusen, men det är ju inte bara svärta som räknas VB är ju mycket mindre på 900 så det är nog ett givet val ändå eller?

#68

Postad 17 oktober 2005 - 16:43

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Jag hittade en AE700 vs AE900 som har bildjämförelser.

http://www.ausmedia....e900_review.htm

Vi har äntligen fått upp projektorn till LULEÅ, så vi oxå kan bättra på habegäret.
Den finns på Takt & Ton. Tyvärr har de inte helt mörklagt eller grå duk.
Som tur är har AE900 bättre tryck i bilden vilket gör att man kan få en uppfattning
om det mesta utom djupsvärta. Cinema 2 +ökad kontrast funkade bäst i testrummet.
Jag kunde inte se några Irisdelay effekter? Kanske pga ströljuset. Vertikel Band letade jag
efter ett bra tag. Till slut gav jag upp och letade andra fel :) Det konstiga var att
flicker adjustment var det värsta jag sett i flimmer. Och ingen VB.

Det jag reagerade direkt på efter att ha läst ljudspecen, är att den låter mindre än
man skulle kunna tro. Den är verkligen tyst. Där faller argumentet att köpa Z4.

Scalern är otroligt kompetent vid interlaced bild. Roligt för de som skall se TV på projen.

HDMI vs Komponent gjorde mig lite förvånad. Bilden är så bra redan vid komponent att
den digitala matningen via Panasonic S97 inte automatiskt blev den bästa. Det jag reagerade
på är tillförsel av brus. Hur har ni som har den hemma upplevt skillnaden mellan komponent och HDMI?
Problemet är som vanligt att man inte hinner testa flera filmer vilket man snabbt testar av
i hembion. Är den så bra på interlaced komponentsignal som jag uppfatttade det,
kommer de med äldre DVD-spelare att få en riktigt bra bild.

Är det någon som vet hur man fabriksresetar AE900?

Redigerat av Unregisteredafe9e410, 17 oktober 2005 - 16:45.


#69

Postad 17 oktober 2005 - 20:41

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
kikade på z4 ae900 hs50 och optoma h79 idag.

Tycker d5 verkar va mycket stabila grejjer, känns som dom har det där man saknar på förra generationen. Mest klipp vart det garanterat med ae900 av lcd:erna. hs50 vart jag lite besviken på faktiskt. nu var det endast hs50 som var tunad av dom och visst den e ju grym men tyckte den kändes blek o klen mot de andra. 900:an kändes bäst i mina ögon.
känns verkligen som dom tagit bort ett smutsigt glas framför projjan den här gången

Det var första gången idag som jag tog mig en ordentlig titt på dlp, oj oj oj folk klagar på vb men tjena regnbågar var ju helt sjukt störande. inte trodde jag en projektor för över 40 000 skulle ha en sån defekt. Förutom regnbågarna så var den ju självklart tokgrym men det hjälper inte skulle aldrig kunna acceptera den defekten.

#70

Postad 19 oktober 2005 - 10:36

glarsed
  • glarsed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Är det bara jag än så länge som har problem med VB? Går inte att ta bort via flicker adjust.

#71

Postad 23 oktober 2005 - 11:31

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Nu finns en test av CKL på www.avbuzz.com på AE900 !

http://www.avbuzz.co...0-ckl/index.htm

#72

Postad 23 oktober 2005 - 14:27

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
"...no blinking effect by the auto iris" skriver han. Betyder det att den klarar av irisskiftningarna bättre än Z4an? Irisen ska ju vara snabbare på 900an.

#73

Postad 23 oktober 2005 - 21:06

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Vad han menar med 'no blinking effect' är att AE900'an inte justerar om autoirisen när subtitles visas, vilket HS60'an gjorde. Styrningen av autoirisen verkar därför vara bättre implimenterad på AE900 än på HS60.
Annars har både AE900 och HS60 snabb irisjustering jämfört med långsammare justering på Z4 och TW600 - en smaksak vad man tycker är bäst.

#74

Postad 23 oktober 2005 - 22:02

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Konstigt att han inte alls har testat med filtrena på Z4:an och TW600 när han låter det uppta så mycket utrymme i den här recensionen...

#75

Postad 24 oktober 2005 - 12:36

Palle
  • Palle
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Någon kommentar till hans påstående om "Noisy Picture" för D5-Paneler?

#76

Postad 25 oktober 2005 - 19:36

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Åkte till cinema concept idag för att köpa en ae900 men kom hem med en z4, knasigt det kan bli... :huh:
Satt där nån timma och pillade och höll på vilket ledde till att jag valde z4:an istället.
Jag gillar skärpa och z4:an erbjuder mer skärpa så enkelt e det. Kom hem o mata den med hd klipp idag och vilken skillnad (hade ae700 innan) sjukt skarpt.

här har ni en 8mpix bild på z4:an in action matad med king kong 720p via dator.
http://www.hlvp.se/z4/z4.jpg

#77

Postad 26 oktober 2005 - 12:45

Frebbe
  • Frebbe
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Nu har jag testat min 900:a med Xboxen och laptopen några veckor.

Ang VB så har jag fått lite blandade resultat.
När jag spelar upp en DVD-film i Dongle Free DVD v2.0, så är bilden hur kass som helst och man kan se VB över hela bilden, även när jag kör DVD i MS Dashboard.

Men när jag kör samma film från XBMC så är bilden mycket bra för att komma från Xboxen.
Har även testat HD-klipp med Lost och en hel del spel i XBMC. Även här en mycket bra bild utan VB.

F.ö så kör jag Xboxen med hd-kapel component.

Ska hämta en S97 på posten idag och koppla in den via HDMI. Någon som har förslag på inställningar? Både på projektorn och dvd-spelaren?

Hittar inga VB när jag kör datorn via VGA heller för den delen.

Ett minus är att det har börjat låta ett vinande ljud från projektorn, försvinner efter ca 2 minuter när den varit påslagen.

#78

Postad 27 oktober 2005 - 16:45

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Nu finns ett test från Cine4Home uppe på AE900 här

eller babelfiskat och klart här

/Magnus

Redigerat av mange_b, 27 oktober 2005 - 22:03.


#79

Postad 27 oktober 2005 - 22:05

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

översättningen funkar ej...
kan du försöka igen tack.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, pröva nu istället.

#80

Postad 05 november 2005 - 17:03

TobbeJ86
  • TobbeJ86
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
På en skivbutik i Birsta utanför Sundsvall kan man beskåda 900:an och även 4805:an för en jämförelse, butiken har tagit stort initiativ och byggt ett biorum med allehanda prylar, alltfrån kavlitetshögtalare till tunga receivrar! Mycket trevlig butik!

Det är mycket trevligt med butiker som har tagit hem och visar hemmabio, även på mindre orter. Inte bara Svensson-prylar utan även lite finare grejer. Ett STORT plus i kanten till skiv-butiken i Birsta utanför Sundsvall som ger oss hemmabiointresserade möjlighet att verklighen känna sig hemma!

Och 900:an ligger verkligen i övre skicktet i budgetklassen!

:wub:

Redigerat av TobbeJ86, 23 november 2005 - 08:08.


#81

Postad 06 november 2005 - 17:12

Unregisteredae33b3b8
  • Unregisteredae33b3b8
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hallå!
Jag är inne på att köpa min första projektor men jag kommer inte fram till vilken jag ska välja.
Här är mina val.

Epson EMP-TW600
Panasonic PT-AE900
Sanyo PLV-Z4SV

Vilken skulle ni välja?

Tack på förhand!

#82

Postad 06 november 2005 - 20:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Hallå!
Jag är inne på att köpa min första projektor men jag kommer inte fram till vilken jag ska välja.
Här är mina val.

Epson EMP-TW600
Panasonic PT-AE900
Sanyo PLV-Z4SV

Vilken skulle ni välja?

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>


Lite konstig tråd att ställa den frågan kanske?

Först och främst kan man konstatera att dessa tre projjar har samma LCD-paneler som tillverkas
av Epson och och går under namnet D5.
Själv har jag sett AE900, PLV-Z4 och Sony HS50 mot varandra under samma visning och man
kan enkelt säga att "trycket" i ljus/färg är på AE900 plussida.
Både PLV-Z4 och HS50 såg lite matta ut i jämförelse, men sånt syns kanske bara i direkta jämförelser.
Sony gör dessutom sina LCD-paneler själv kan tilläggas.

Till Sanyo's fördel kan man säga att den hade en liten aning bättre(svartare) svärta, men ingen
av dessa tre var dåliga i svärtan.
Sony HS50 har snäppet ännu bättre svärta än Sanyo PLV-Z4 och framstod som minst lika svart'
som DLP-projektorer åtminstone under 40.000:-
För min del fick det mig att sitta lugn med min AE500 och vänta på kommande Sony HS60, som
ska ha samma svärta fast med mer tryck i bilden. Kontrast på runt 10000:1 talas det om.
Ska också sägas att Sony HS50 idag kostar ca. 22000:- och HS60 kan komma att kosta
35000:- som HS50 gjorde då den kom.

Vad jag har hört och själv inte sett så ska Epsons TW600 vara mer åt AE900-hållet, med mer
tryck i bilden och något sämre svärta p.g.a. den starka lampan.
Något ljudligare från fläkten och lite sämre lamptid kan vara bara att veta.

I dagsläget hade jag utan tvekan köpt AE900 om jag varit "tvungen" att byta.
Panasonic's SmoothScreen-teknik är klart bättre på AE900 än på tidigare modeller och man
får inte längre känslan av att bilden är oskarp som det kunde kännas på AE300, 500 och 700.

#83

Postad 08 november 2005 - 11:37

Unregistereda507860d
  • Unregistereda507860d
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
På sidan 3 i SvD idag finns en annons för inWarehouse som ska öppna en ny butik på Birger Jarlsgatan 6 i Stockholm och firar detta med riktigt lågt pris på bl.a. AE900, eller vad sägs om 14990 inkl moms!

Tyvärr gäller bara priserna på plats i den nya butiken så det blir knappast aktuellt för mig som bor i Göteborg. :)

#84

Postad 08 november 2005 - 20:02

Jonez
  • Jonez
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej,

Vill börja med att tacka för all värdefull info som görs tillgänglig på forumet. Perfekt för oss nybörjare! :)

Jag har suktat ett tag efter Panasonic AE900, och efter att ha läst "allt" om den kan jag säga att jag inte har blivit avskräckt. Men allt som man undrar har kanske inte blivit berört. Jag har laddat hem manualen i pdf-format, och där nämns något som låter väldigt trevligt: Cinema Reality, som tydligen ska kunna ge 24fps. Någon som testat och kan berätta hur det fungerar?

/Jonez

#85

Postad 09 november 2005 - 14:02

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Har man precis gjort!

Inwarehouse hade faktiskt tillräckligt många för att kunna sörja för att både första, andra och troligen också tredje insläppet hade gott om projjar att hämta upp, om det var därför de var där.

När jag lämnade affären vid 13:08 idag hade de sju stycken kvar. Jag var dock med i andra insläppet, då min flickvän hade börjat köa vid 10:45 i förmiddags. Vad säger man om sådana tjejer? :)

Om ni är sugna är det kanske inte för sent att kila ner och kolla om de har någon kvar...

Nu vill man snart ha jobbat klart, så man kan åka hem och koppla upp och se om man köpt något som är bra!!! :)

#86

Postad 10 november 2005 - 13:42

daunjuan
  • daunjuan
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Har man precis gjort!

Inwarehouse hade faktiskt tillräckligt många för att kunna sörja för att både första, andra och troligen också tredje insläppet hade gott om projjar att hämta upp, om det var därför de var där.

När jag lämnade affären vid 13:08 idag hade de sju stycken kvar. Jag var dock med i andra insläppet, då min flickvän hade börjat köa vid 10:45 i förmiddags. Vad säger man om sådana tjejer?  :)

Om ni är sugna är det kanske inte för sent att kila ner och kolla om de har någon kvar...

Nu vill man snart ha jobbat klart, så man kan åka hem och koppla upp och se om man köpt något som är bra!!!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Haha fan vad nice ibland kan flickvännen vara händig till och med när det gäller teknik :D
Min flicka gjorde samma sak för mig när nya webbhallen öppnade i stockholm men hon fick någon jäkla shoppingspree så när jag kom hem stod det en 32" lcd tv en extern hd två stycken mp3 spelare och en surround anläggning, gissa om jag blev glad!!
Fram till det att jag kom på att hon använt mitt Visakort :)

(inget med ämnet att göra men kolla iallafall efter en ae900 eller ae700 luter åt ae700 då jag oftast inte kan få 100% svart i rummet, så hoppas ni har överseende :lol: )

Redigerat av daunjuan, 10 november 2005 - 15:46.


#87

Postad 12 november 2005 - 16:50

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

  • 743 inlägg
  • 0
"Från och med 2005-11-12 lämnar vår leverantör en lampgaranti på 2 år eller 1500 timmar (det som kommer först) för PT-AE900E"

Saxat från Hembiobutiken. Now we talking! :blink:

#88

Postad 13 november 2005 - 01:19

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

"Från och med 2005-11-12 lämnar vår leverantör en lampgaranti på 2 år eller 1500 timmar (det som kommer först) för PT-AE900E"

Saxat från Hembiobutiken. Now we talking!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Damn vad nice! Skulle själva aldrig göra av med 1000 timmar på ett år, så två är känns bra. Skulle förmodligen inte komma upp i ens 1500 på 2 år. Detta gör mig rätt sugen att köpa en, samt det gör det nog mycket enklare att övertala fästmön! =)

#89

Postad 13 november 2005 - 12:26

Unregistered4de8f5fd
  • Unregistered4de8f5fd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Kolla in bigscreen.se (mkt positivt test)

#90

Postad 13 november 2005 - 20:40

Unregisterede5b6b57a
  • Unregisterede5b6b57a
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Hej!
Hade tänkt montera projen i taket,
Hur är det med lensshiften på 900an?

Hur mycket går det att flytta bilden vertikalt.

#91

Postad 14 november 2005 - 16:10

Memorax
  • Memorax
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
En sammenligning av AE900 og Z4 hos Projectorreview;

http://www.projector...e900u/index.asp

#92

Postad 14 november 2005 - 23:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

  • 2 047 inlägg
  • 0

Hej!
Hade tänkt montera projen i taket,
Hur är det med lensshiften på 900an?

Hur mycket går det att flytta bilden vertikalt.

<{POST_SNAPBACK}>


Manualen finns nog att ladda ner på engelska och ev. finns länken även i denna tråden.
Den skjuter bilden spikrakt ut från linsen och går sen att flytta enligt bilderna i denna broschyren:
http://www.projector...c/PT-AE900E.pdf

#93

Postad 15 november 2005 - 09:54

Jonez
  • Jonez
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
[quote name='Jonez' date='Nov 8 2005, 21:02 ']
Jag har laddat hem manualen i pdf-format, och där nämns något som låter väldigt trevligt: Cinema Reality, som tydligen ska kunna ge 24fps. Någon som testat och kan berätta hur det fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


[quote name='Enok' date='Nov 13 2005, 12:55 ']

Jag kör med HDMI och då kan jag inte ändra på det värdet.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


Tack Enok, bra att veta. Det verkar iaf som att det hela "bara" har med deinterlacern att göra, om jag tolkar informationen i Bigscreens test rätt. Man kan ju annars undra vad som skulle hända med synkningen av ljudet om projektorn visade 24fps: projektorn kan ju knappast påverka dvd-spelare/förstärkare att spela upp ljudet långsammare.

#94

Postad 15 november 2005 - 12:54

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Kolla in bigscreen.se (mkt positivt test)

<{POST_SNAPBACK}>


Vad det är ljuvligt att läsa ett sådant test EFTER man gått och köpt projektorn. Jag gick från en PT-AE100 till 900:an och jag måste säga att mitt första inledande bytes-test där jag körde lite 100 först och därefter bytte till 900n genererade ett stort "Herre j-vlar" från mina läppar.

Det har hänt en del under de generationer som gått!!!

Jag reagerade också, vilket Bigscreen noterade, på hur otroligt tyst fläktljudet är. Jag försökte illustrera det för en kompis över telefon, men när jag höll upp luren kunde han liksom inte höra något! :) Man kan inte ha några andra ljudkällor i rummet igång om man ska kunna höra fläkten. (Kör i och för sig lampan på LOW, men ändå...)

Flera källor säger ju att Hitachin ska vara D5-kungen, men just nu känner jag att man inte kan gå fel med en PT-AE900 heller. Å vad jag vill hem och titta på film!!!!!

#95

Postad 20 november 2005 - 12:23

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Hur upplever ni som har köpt AE900 skillnaden mellan analog- och digitalmatning för bildkvaliten?

#96

Postad 28 november 2005 - 10:16

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Varför är denna tråd så döööööd??? Trots toppbetyg i b la Big Screen's recension så förefaller AE-900 vara mycket kall, trots 2 års lampgaranti eller 1500 timmar (iallafall på hembiobutiken), vem kan matcha det? Gäller det överallt eller?

Är mycket nära ett projjeköp och endast D5 är intressant för mig pga lensshift behov och har sett allihop men Pannan har vad jag tycker inte varit bra konfigurerad vid något av tillfällena (projmässan bl a). Finns det någon butik inom sthlm som ni vet där de lyckats få fram en bra bild?

Kan inte någon som äger denna fina pjäs skriva lite intryck så här långt?

Ligger verkligen helrätt i pris men TW-600 verkar även den vara ett lysande köp inte minst för att den forumtråden verkligen glöder i och med att då finns tips, tricks & problemlösare nära till hands! Kanske blir en Epson iallafall....

#97

Postad 28 november 2005 - 11:42

beke
  • beke
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Jag håller med, det är knepigt att intresset inte är större. Hänger nog lite ihop med att AE900 tydligen såg lite risig ut på mässorna i Malmö och Stockholm, tydligen var de andra D5 projarna bättre kalibrerade. Det blir skapas också lätt "favoriter" på forumen, de som skriver flitigt promotar ofta sin egen proj som den bästa.

#98

Postad 28 november 2005 - 13:02

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Jag har inte gett upp hoppet än om AE900. Detta pga den otroligt låga ljudnivån och Scarten.
Min dröm har alltid varit att kunna se en riktig stämmningsfilm typ Hannibal utan att fläkten dödar det fina DTS-ljudet. Jag skall så snart det är möjligt åka o jämföra AE900 och TW600 sida vid sida med olika filmmaterial och component/HDMI. Normalt sett brukar man ju få en uppsjö av information här, men inte nu, när man verkligen behöver det :)

#99

Postad 28 november 2005 - 13:08

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Varför är denna tråd så döööööd??? Trots toppbetyg i b la Big Screen's recension så förefaller AE-900 vara mycket kall, trots 2 års lampgaranti eller 1500 timmar (iallafall på hembiobutiken), vem kan matcha det? Gäller det överallt eller?

Är mycket nära ett projjeköp och endast D5 är intressant för mig pga lensshift behov och har sett allihop men Pannan har vad jag tycker inte varit bra konfigurerad vid något av tillfällena (projmässan bl a). Finns det någon butik inom sthlm som ni vet där de lyckats få fram en bra bild?

Kan inte någon som äger denna fina pjäs skriva lite intryck så här långt?

Ligger verkligen helrätt i pris men TW-600 verkar även den vara ett lysande köp inte minst för att den forumtråden verkligen glöder i och med att då finns tips, tricks & problemlösare nära till hands! Kanske blir en Epson iallafall....

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte hur det är hos andra butiker utan kan bara svara för hur det är hos oss. 900:an säljer inget alls om man jämför med z4 och hitachin...
I mina, och många andras ögon, är det smetskärmen som sabbar för pannan. Den är inte dålig men konkurrenterna är bättre... :)

#100

Postad 28 november 2005 - 13:20

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
jag tror så här

om man läser recnetioner så är alltid panasonic på topp, ta t.ex. CKL, Projector central, Projector reviews o.s.v.

men sen när "folket" ser dessa panasonic projjar mot andra projjar så är oftast utalandet att dom är bland dom sämsta, titta bara på 700:an förra året på mässen samma sak där, folk säger att den inte var bra.

så genomgående när folk demar så hör man att panasonicen är bland dom sämre på demon, har det med kalibrering att göra, kanske det, men 900 skall vara väldigt bra out-of-the-box, och gång på gång kan ju inte kalibreringen bli fel och konkurrenterna rätt

jag tror som biobanditen att Smoothscreen blir så uppenbar när den demas direkt mot andra projjar att den uppfattas som oskarp, men när man har 900:an själv och den står där ensam utan direkt jämförelser så är inte effekten av smoothscreen så uppenbar.

för på andra punkter som svärta, färger, kontrast, iris så verkar inte panasonic alls vara efter.

som sagt det är ytters skumt att ALLTID så får panasonic lovord av resencenter men ALLTID sågas på mässor och andra demos, fattar inte detta.

evert skall bli väldigt kul att höra din jämförelse mellan TW600 och 900:an.

så till panasonic LÄGG NER SMOOTHSCREEN skiten, det behövs inte med dagens lcd-paneler, speciellt när den har så uppenbara nackdelar.

trådar för panasonic AE700 var bland dom största trådarna på de flesta forumen men oftast handlade det om klagomål på smoothscreen samt VB, har folk fått nog :)

Redigerat av ZoomAir, 28 november 2005 - 13:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.