Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Divine 100.49

274 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Divine 100.49 (Golvhögtalare) 8 9,22 (8) Inga priser

#51

Postad 28 april 2010 - 19:30

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

...
Vad för av-förstärkare matchar in i deras budget-audiofil-tänk?

Jag tror att deras grand plan är att kombinera dessa högtalare (som är specifikt förberedda) för aktiv delning med deras kommande aktiva förstärkeri. Vad jag har sett så är det inom detta XTZ kommer sticka ut - ont om andra företag med lösa kompletta system.
Har aldrig provat aktiv delning själv och har heller inga kunskaper att tala om inom ämnet. Efter vad jag läst lär det ha betydande fördelar, främst med justeringsmöjlighererna det medför (om man bortser från nackdelarna med flera slutsteg osv).

#52

Postad 28 april 2010 - 19:38

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jag tror att deras grand plan är att kombinera dessa högtalare (som är specifikt förberedda) för aktiv delning med deras kommande aktiva förstärkeri. Vad jag har sett så är det inom detta XTZ kommer sticka ut - ont om andra företag med lösa kompletta system.
Har aldrig provat aktiv delning själv och har heller inga kunskaper att tala om inom ämnet. Efter vad jag läst lär det ha betydande fördelar, främst med justeringsmöjlighererna det medför (om man bortser från nackdelarna med flera slutsteg osv).



Jo det har jag läst förr men jag antar att de inte kommer lansera en av-förstärkare som klarar aktiv drift, det är lite mer komplicerat än att smälla ihop en 2-kanalare (eller rättare sagt låta Tonewinners smälla ihop en).

#53

Postad 28 april 2010 - 19:58

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jo det har jag läst förr men jag antar att de inte kommer lansera en av-förstärkare som klarar aktiv drift, det är lite mer komplicerat än att smälla ihop en 2-kanalare (eller rättare sagt låta Tonewinners smälla ihop en).

Mmm..satt just ock klurade... Frågan är kanske hur pass stor fördelen är att ha detta redan i av-stärkaren jämfört en extern box - förutom att man då rent praktiskt kan ha vilka steg man vill och slipper ha ett separat aktivt delningsfilter liggandes alternativt 3x2-kanal aktiva steg.
Det hade ju varit smidigt om var och varannan av-stärkare redan kunde detta. De flesta messar ju redan med delning o.s.v., så några extra lågnivåutgångar skulle dom väl kunna klämma in på bakplåten tycker man. ^_^

Har läst lite om höga brusnivåer när folk använt typ billiga behringerfilter. Det vill man ju gärna undvika...

Spännande är det i alla fall. :P

Håller med lite om att det är synd att dom bara skriver om modellen för mellanreg även om det är ett exklusivt sådant. Själv tycker jag att om man nu anger modellbeteckningar får man vara konsekvent - gärna med länkar till datablad o.s.v. :P

#54

Postad 28 april 2010 - 20:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Håller med lite om att det är synd att dom bara skriver om modellen för mellanreg även om det är ett exklusivt sådant. Själv tycker jag att om man nu anger modellbeteckningar får man vara konsekvent - gärna med länkar till datablad o.s.v. :P


Jag tror inte de bara har glömt. ^_^

#55

Postad 28 april 2010 - 20:18

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jag tror inte de bara har glömt. :P

Jaså ^_^ Nu säger inte databladet för KE 25 SC 8 OHM mig någonting (om jag nu prickat rätt) - menar du att diskant eller baselementen har någonting skämmas för? :P

Hur som haver, det är ju helheten som räknas. Vi får (antagligen) inom kort intryck från de första köparna. :P

#56

Postad 28 april 2010 - 20:45

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jaså ^_^ Nu säger inte databladet för KE 25 SC 8 OHM mig någonting (om jag nu prickat rätt) - menar du att diskant eller baselementen har någonting skämmas för? :P

Hur som haver, det är ju helheten som räknas. Vi får (antagligen) inom kort intryck från de första köparna. :P


Inte att skämmas för mer än prislappen..
Basen är nog samma som sitter 99.38 och 99.10P och ser ut som en Seas Prestige för 1500 (XTZ lär betala mycket mindre pga stor åtgång). Bas för 1500 klingar väl illa på en högtalare för 40 lök. Den låter dock rätt bra!

OBS, detta är alltså bara spekulationer.

#57

Postad 28 april 2010 - 21:52

endless
  • endless
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Om det nu är 1500 kronor per bashögtalare så låter det rätt billigt (oavsett om det nu är med eller utan moms) i relation till priset per högtalarpar, det kan jag hålla med om.
Vad jag däremot inte vet är vad basarna i 40-tusenkronorshögtalare brukar kosta? Att samtliga tillverkare (som inte är enskilda näringsidkare på hobbynivå utan F-skatt) inte betalar konsumentpris per högtalarelement är givet.

Personligen kan jag i detta läge inte annat än förutsätta att det är ett kvalificerat beslut att använda 2 st. basar à 1500 kr per högtalare (om det nu stämmer med modell och pris) i stället för 1x 3000 kr bas.

Som tidigare nämts finns det gott om konkurrens i prisklassen så jag ser fram mot att höra hur dessa kommer stå sig.

Blir mottagandet positivt kanske det dyker upp en matchande center också. Frågan är om en sådan skulle bestyckas med 2 av (de dyra) mellanregistren i traditionell tappning eller om dom hittar på någonting med en åttatumsbas eller liknande. Eller, med tanke på storlek, vikt och pris på denna nya högtalare skulle kanske en kommande center i samma serie komma att bli lika enorm. ^_^


Bästa hälsningar

Redigerat av endless, 28 april 2010 - 22:10.


#58

Postad 28 april 2010 - 23:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Vad har Divine för impedans? Det står inget på hemsidan i.a.f.

http://www.xtz.se/se...ogtalare/divine

#59

Postad 29 april 2010 - 09:19

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0

Vad har Divine för impedans? Det står inget på hemsidan i.a.f.

http://www.xtz.se/se...ogtalare/divine


Impedansen är 4-8 ohm, vi har uppdaterat sidan.

^_^

#60

Postad 29 april 2010 - 09:23

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Kan vi få se impedanskurvor och frekvenskurvor el åtm -3dB punkt med "standardläge" på alla omkopplare med?

#61

Postad 29 april 2010 - 11:39

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Personligen kan jag i detta läge inte annat än förutsätta att det är ett kvalificerat beslut att använda 2 st. basar à 1500 kr per högtalare (om det nu stämmer med modell och pris) i stället för 1x 3000 kr bas.



Absolut. Jag hävdar alltså inte att det ska vara dåligt att använda det elementet, om det nu ens är det. Jag hävdar bara att det är dumt och lämnar mycket spelrum för spekulationer att bara speca upp det dyraste elementet och strunta i de övriga.

Om spekulationerna stämmer så är det iaf ca 10000:- per högtalare för bara elementen dvs momsat och skattat och vid styck-köp. Sedan utveckling, delningsfilter, lådbygge och "pianolack" på.. det hade varit svårt att matcha genom att bygga själv.

#62

Postad 29 april 2010 - 12:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 009 inlägg
  • 0

Inte att skämmas för mer än prislappen..
Basen är nog samma som sitter 99.38 och 99.10P och ser ut som en Seas Prestige för 1500 (XTZ lär betala mycket mindre pga stor åtgång). Bas för 1500 klingar väl illa på en högtalare för 40 lök. Den låter dock rätt bra!

OBS, detta är alltså bara spekulationer.


Nja, fast priset är väl i det här fallet inte speciellt intressant, dels med tanke på att XTZ sannolikt köper elementen betydligt billigare än konsumentpriset, och dels för att en extra mellanhand finns med i ekvationen (element-tillverkaren som trots lägre priser vid stora volymer ändå tar ut sin marginal).

XTZ - tillverkaren som skryter om få mellanhänder, men som köper element utifrån ^_^

#63

Postad 29 april 2010 - 12:18

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Nja, fast priset är väl i det här fallet inte speciellt intressant,



Nej precis, det är just det jag har skrivit i senare inlägg. Gissningsvis så använder de flesta tillverkare sig av billiga element.

#64

Postad 29 april 2010 - 19:56

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Nja, fast priset är väl i det här fallet inte speciellt intressant, dels med tanke på att XTZ sannolikt köper elementen betydligt billigare än konsumentpriset, och dels för att en extra mellanhand finns med i ekvationen (element-tillverkaren som trots lägre priser vid stora volymer ändå tar ut sin marginal).

XTZ - tillverkaren som skryter om få mellanhänder, men som köper element utifrån :D


Måste det vara negativt?? Jag menar bara att om man köper in bra delar av företag som är väldigt bra på att utveckla element kanske man tjänar på det istället för att utveckla egna. Att köpa delarna och sätta ihop dem är ju lite deras affärside och blir högtalarna bra och hyfsat billiga så varför inte!
Hur gör andra högtalar tillverkare?? Utvecklar de flesta sina egna element och filter ?? Kanske en del samarbetar precis som en del biltillverkare delar på samma bottenplatta för att spara pengar. Intressant med mer diskussion om detta, ska bli väldigt roligt att få läsa de första recensionerna tycker jag. Idag har jag ett par 36:or valnöt och tänker inte byta även om jag ibland skulle vilja ha en "roligare" högtalare som kanske inte är så korrekt men istället kör över en när man lyssnar ha ha. Fast det är bara ibland..... :(

#65

Postad 29 april 2010 - 20:49

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Nja, fast priset är väl i det här fallet inte speciellt intressant, dels med tanke på att XTZ sannolikt köper elementen betydligt billigare än konsumentpriset, och dels för att en extra mellanhand finns med i ekvationen (element-tillverkaren som trots lägre priser vid stora volymer ändå tar ut sin marginal).

XTZ - tillverkaren som skryter om få mellanhänder, men som köper element utifrån :(

Jag förstår att du överdriver eller söker diskussion avseende marknadsföring med slutfrasen. Uttrycket "skryter" är i alla fall något jag tycker är så pass starkt (och för övrigt inte känner igen), eller i vart fall med all säkerhet, inte på något sätt skiljer sig från andra bolag i det stora hela. Efter en rejäl provsmakning av både rött och vitt vin till kommande fest kan jag inte låta bli att svara :D

Det är skillnad på vad som vardagligt uttrycks "mellanhand" i samband med kostnader. Vanligtvis avser man mellanhänder 'för de kostnader som är relevanta i sammanhanget'. Vad som egentligen menas med termen; vad jag lärt mig: den handel eller förädling som sker externt, innan den slutgiltiga produkten, vad det nu kan vara, hamnar hos den slutliga köparen.

Minsta skruv som inte är egenproducerad är en mellanhand ett produktionsled, i detta fall fysiska handelsvaror som direkt påverkar bruttomarginalen mot omsättning. Därav inte sagt att det är ekonomiskt fördelaktigt att starta produktion för dessa - naturligtvis beroende på vilka kvantiteter man behöver eller om man har krav som markant skiljer sig från norm. Externa kostnader såsom personal, el och annat är naturligtvis lika viktigt, men det första banken lär fråga efter är bruttomarginalberäkningen. Det finns skäl till detta.

De mest väsentliga mellanhänderna i en produktionskedja fram till kund, är just producent (förutom ev. mycket omfattande RnD såsom för inom läkemedelsbranschen), distributör/lager/logistik/butik beroende på kvantitet/omfattning och geografisk täckning.

Jag kollade precis upp hemsidan där XTZ skriver följande:

Direkt Försäljning / Minska antalet mellanhänder
Det mest effektiva sättet att sänka priset är att minska antalet mellanhänder för att få ner kostnaderna för administration, transporter och lagerhållning.

XTZ koncept
Tillverkaren och generalagenten ingår i nätverket XTZ och därmed har vi i praktiken tagit bort 2 mellanhänder, vilket gör att vi kan ha mycket lägre pris till konsumenterna.


Om nu bolaget skriver i en annons att en del av deras affärsidé är att minimera [väsentliga] mellanhänder är det inget nytt under solen, eller ett uttryck jag ser att de missbrukar på något sätt.

Skål! ;)

#66

Postad 01 maj 2010 - 09:25

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Roligt! Är det samma elektronik som du har nu som ska driva eller är det tänkt att byta där med? Antar att det var XTZ rakt igenom när dom demade Divine.

Igår fick jag hem mina Devine.!!!!!
Jag var rädd för att dom inte skulle låta bra hemma.
Men ack nej vad jag bedrog mig, jag är helt lyrisk ,det låter så bra ,väntar bara på att dom ska bli inspelade.
och rätt placerade.

Lite synd att alla kablar bakom plattan med högtalar terminalerna inte är lödda, dessa är monterande med glappande kabelskor, och bygel kontakterna är av mycket dålig kvallite.
Och flera av högtalar terminalerna snurrar runt väldigt lätt när man ska dra fast kablar med gaffel, skärpning XTZ.
Annars är ljud ,putts och utseende 100%

Återkommer efter 100 timmars spelande

Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 01 maj 2010 - 09:26.


#67

Postad 01 maj 2010 - 10:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Kul! Hoppas att du kommer att vara nöjd med dessa många år framöver!

Vad har du för elektronik till dem? Kan du inte ladda upp lite bilder? B)

#68

Postad 01 maj 2010 - 11:00

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Ja, bilder bilder bilder!

#69

Postad 01 maj 2010 - 11:06

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Kul! Hoppas att du kommer att vara nöjd med dessa många år framöver!

Vad har du för elektronik till dem? Kan du inte ladda upp lite bilder? :P

Bilder kommer framåt kvällen!! B)

#70

Postad 01 maj 2010 - 14:00

endless
  • endless
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Bilder kommer framåt kvällen!! :P

Uppskattas verkligen!
Se nu till att ladda kameranatteriet ordentligt under dagen. B)

#71

Postad 01 maj 2010 - 14:06

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Detta ser jag fram i mot som tusan....

#72

Postad 01 maj 2010 - 15:54

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Igår fick jag hem mina Devine.!!!!!
Jag var rädd för att dom inte skulle låta bra hemma.
Men ack nej vad jag bedrog mig, jag är helt lyrisk ,det låter så bra ,väntar bara på att dom ska bli inspelade.
och rätt placerade.

Lite synd att alla kablar bakom plattan med högtalar terminalerna inte är lödda, dessa är monterande med glappande kabelskor, och bygel kontakterna är av mycket dålig kvallite.
Och flera av högtalar terminalerna snurrar runt väldigt lätt när man ska dra fast kablar med gaffel, skärpning XTZ.
Annars är ljud ,putts och utseende 100%

Återkommer efter 100 timmars spelande




Bilder i riktig miljö skulle ju inte var helt fel!!

#73

Postad 01 maj 2010 - 17:42

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Hua, låter som väldigt tvivelaktig kvalitet på en 40.000 kr högtalare...Det är inte ett förserieexemplar du fått då?

#74

Postad 01 maj 2010 - 20:09

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Hua, låter som väldigt tvivelaktig kvalitet på en 40.000 kr högtalare...Det är inte ett förserieexemplar du fått då?


Ja det låter ju tråkigt, 40000 sek är ju väldigt mycket pengar. om jag ska beställa sådana ska de vara tipp topp!!

#75

Postad 01 maj 2010 - 20:11

kapiim
  • kapiim
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
Dags för bilderna nu tycker jag! :(

#76

Postad 01 maj 2010 - 23:57

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Man kan se en skymt av Divinen i detta You Tube klipp!
http://www.youtube.c...h?v=SJC8ZGR3l84

#77

Postad 02 maj 2010 - 00:06

Makkadam
  • Makkadam
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Bilder kommer framåt kvällen!! :)


När är det kväll hemma hos dig egentligen :(?Vi vill se bilderna så stäng av musiken i 1 minut plx :)!Capice?

#78

Postad 02 maj 2010 - 07:09

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Kul! Hoppas att du kommer att vara nöjd med dessa många år framöver!

Vad har du för elektronik till dem? Kan du inte ladda upp lite bilder? :(

Jag har XTZ 99.26 och XTZ 99 W12 DSP + Room Analyzer
Som jag har spelat på tidigare och jämför med detta som jag tycker låter väldigt bra.
Det blev inga bilder i går kommer i dag söndag.

Jag spelar med Krell elektronik hela vägen.
Cd KPS 20i
Försteg KRC-HR
Slutsteg FPB 300
Kablar från Purist audio och Nord ost

#79

Postad 02 maj 2010 - 09:39

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Vi väntar ju febrilt! :(

#80

Postad 02 maj 2010 - 11:41

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Nu finns det bilder i Krni`s album se och njut.
https://www.minhembio.com/krni/2083

#81

Postad 02 maj 2010 - 12:29

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Worth waiting for :(

Storleksmässigt är dom lagom stora tycker jag. I rummet man ser på bilderna i alla fall.

#82

Postad 02 maj 2010 - 12:33

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Worth waiting for :(

Storleksmässigt är dom lagom stora tycker jag. I rummet man ser på bilderna i alla fall.


Håller med, Jag tror att jag skulle kunna få klartecken från högre instans att få inköpa dessa:)

#83

Postad 02 maj 2010 - 12:37

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Håller med, Jag tror att jag skulle kunna få klartecken från högre instans att få inköpa dessa:)

Bahahah, du är inte ensam om de tankarna :(

#84

Postad 02 maj 2010 - 17:16

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Baaahhh!
Högre instans! det var inte lätt här heller, man blir nästan idiotförklarad.
Men vad i helv. en riktig man handlar först och frågar sen!
Åter till lyssningen HÄRLIGT
Jag har börjat att justera alla inställningar på filtret och basportar, nästan så att man behöver ha en bira till det. :(

#85

Postad 02 maj 2010 - 17:21

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Baaahhh!
Högre instans! det var inte lätt här heller, man blir nästan idiotförklarad.
Men vad i helv. en riktig man handlar först och frågar sen!
Åter till lyssningen HÄRLIGT
Jag har börjat att justera alla inställningar på filtret och basportar, nästan så att man behöver ha en bira till det. :(


Intressant, Lycka till.
jag håller verkligen på att bli galen, man sitter med en halvsjysst anläggning, hela cd-samlingen i flac. Men sen över till sorgliga är ett par Image Quber till ljudförmedlare. gahhh

#86

Postad 03 maj 2010 - 17:11

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Nu finns det bilder i Krni`s album se och njut.
https://www.minhembio.com/krni/2083


Ser fina ut. Dock ställer jag mig frågande till placeringen så pas nära bakväggen? Sen har du även ett element bakom som kanske sjunger med? Även subben står ju välidgt nära högtalaren. Man bör tänka på att högtalare är rundstrålande och påverkar allt som står i närheten. Lite sugen på dessa men då jag nedgraderat från rikigt hög high-end så vet jag inte om jag orkar ta steget igen. Tycker nästan alltid att det faller på akustiken i slutändan.

#87

Postad 03 maj 2010 - 17:21

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Ser fina ut. Dock ställer jag mig frågande till placeringen så pas nära bakväggen? Sen har du även ett element bakom som kanske sjunger med? Även subben står ju välidgt nära högtalaren. Man bör tänka på att högtalare är rundstrålande och påverkar allt som står i närheten. Lite sugen på dessa men då jag nedgraderat från rikigt hög high-end så vet jag inte om jag orkar ta steget igen. Tycker nästan alltid att det faller på akustiken i slutändan.

Rätt av dig jag är medveten om detta! bra att det är någon som är obsarvant!
De gamla 99.26 ska ut till hemmabion och likaså subben.
Divine ska flyttas fram, men nu spelas dom in så det är inte så noga.
Men till senare lyssningsintryck ska dom optimeras i sin placering, men det är inte så lätt, man nästan behöver hjälp med kraft och öron, så är det någon som är lyssnings sugen, så är ni välkommna till Laholm på Västkussten.
På tal om att gradera upp eller ner ang Hifi så lider vi väl alla av denna sjuka, jag vet inte hur många gånger jag har bestämmt mig för att gradera ner, men kommer alltid fram till att man ska inte sälja det man har.
Man saknar alltid hur det lät då det begav sig.
Eller hur?
Mvh. ;) :P
NIls

Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 03 maj 2010 - 17:35.


#88

Postad 03 maj 2010 - 17:31

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Riktigt fina är dem! Grattis till ett fint och förhoppningsvis bra köp. Vore ju kul om nån kunde testa dem mot lite dyrare högtalare och se hur dem står sig. XTZ har ju iaf hittills konstruerat högtalare som stått sig bra mot dyrare högtalare. ;)

#89

Postad 03 maj 2010 - 17:39

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Riktigt fina är dem! Grattis till ett fint och förhoppningsvis bra köp. Vore ju kul om nån kunde testa dem mot lite dyrare högtalare och se hur dem står sig. XTZ har ju iaf hittills konstruerat högtalare som stått sig bra mot dyrare högtalare. ;)

Jag håller med dig hoppas på en test mot dyrare högtalare.
Jag har jämfört med Fokal Eutopia Scala 215 000kr och Divane ligger inte långt efter!
Mvh.
Nils

#90

Postad 04 maj 2010 - 19:58

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Sitter med en jättekopp te och funderar lite...

Förutsatt att 100.49 är skapligt baskapabel vilket är min uppfattning, grundat på element och ~uppskattad lådvolym; hur skulle denna högtalare möjligtvis prestera med en SVS AS-EQ1 (2)eller Velodyne SMS-1 (alternativt en två Sub Amp 1 DSP)?

Är det möjligt att en av dessa (+ slutsteg För SVS/Velo) skulle kunna utesluta en normal/mellanklass-subba, eller skulle den relativt höga delningsfrekvensen på 250 Hz ha påtaglig negativ inverkan?
Har inte riktigt koll på begränsningarna i filtrena från SVS och Velodyne ännu men ska försöka läsa till mig lite mer.

edit: 2 st. subamps.

Redigerat av Rotelköpes, 04 maj 2010 - 20:00.


#91

Postad 05 maj 2010 - 08:07

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
ser ut att vara samma kontaktdon som på 99.36 och isåfall är det inte helt bra, det där bör XTZ uppgradera snarast till något som passar high-end. Dom känns lite dinkytoy dom där och sitter inte helt ordentligt osv. Ser fina ut i övrigt dock :)

#92

Postad 05 maj 2010 - 16:07

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

ser ut att vara samma kontaktdon som på 99.36 och isåfall är det inte helt bra, det där bör XTZ uppgradera snarast till något som passar high-end. Dom känns lite dinkytoy dom där och sitter inte helt ordentligt osv. Ser fina ut i övrigt dock ;)


Det är inte helt ovanligt på högtalare men till skillnad från andra märken så har faktiskt XTZ en idé med varför man har kabelskor. Det är för att konsumenten själv kan ta loss ett felande element, skicka in och få utbytt istället för att betala en dyr konsult för att ta loss och fixa.

#93

Postad 05 maj 2010 - 16:21

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

ser ut att vara samma kontaktdon som på 99.36 och isåfall är det inte helt bra, det där bör XTZ uppgradera snarast till något som passar high-end. Dom känns lite dinkytoy dom där och sitter inte helt ordentligt osv. Ser fina ut i övrigt dock ;)

Håller fullständigt med dig, men Xtz verkar inte bry sig, dom menar att vi är lurade av andra tillverkare av kontakter och kablar.
Och påstår att detta är bara humbug och vi luras på pengar när vi köper dyra av dessa.
Dom menar med andra ord att kontakter och kablar inte spelar någon roll, även filter spelar ingen större roll.
De låter skrämmande, om dom vill vara seriösa tillvärkare och slåss med dom stora drakarna.
Det viktigaste problemet hos oss användare är rummet menar dom.
Till viss del håller jag med dom att vi lägger oftast för lite krut på rummet vi spelar i.

Nä domm skulle lägga mera krut på bakplattan på Divine 100.49 och skippa kabelskor och dessa dåliga bygelkontakter även bättre kontaktdon.
För elementen och högtalare är väldig high end.

Nils

Det är inte helt ovanligt på högtalare men till skillnad från andra märken så har faktiskt XTZ en idé med varför man har kabelskor. Det är för att konsumenten själv kan ta loss ett felande element, skicka in och få utbytt istället för att betala en dyr konsult för att ta loss och fixa.

Jo men kabelskor räcker då på elementsidan, behövs inte på filersidan!!
Nils

Redigerat av Unregistereda6a64ee8, 05 maj 2010 - 18:13.


#94

Postad 05 maj 2010 - 16:24

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Vi kanske ska göra XTZ medveten om våran tråd om deras Divine 100.49 eller?

#95

Postad 05 maj 2010 - 16:37

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0

Det är inte helt ovanligt på högtalare men till skillnad från andra märken så har faktiskt XTZ en idé med varför man har kabelskor. Det är för att konsumenten själv kan ta loss ett felande element, skicka in och få utbytt istället för att betala en dyr konsult för att ta loss och fixa.


Var väl inte så jag menade dock, precis som krni säger så sitter dom inte helt ordentligt fast, dom där man skruvar fast gaffeln eller trycker in bananen i, märktes tydligt när man skulle skruva åt så blecken får ordentlig kontakt.

Dom är dinkytoy i sammahanget. Mycket billigare högtalare har mycket bättre kontakter för banan/skor. På ett par burkar för 40 loppor så ska det sitta grejer som andas kvalitet, inget annat. Här har XTZ inte tänkt till helt enkelt.

På mina 99.36 som nu står och samlar damm så köper jag det, dom behöver inte vara perfekta för 8.000:- men redan över 15.000:- så tycker iaf jag bra finish, bra kontakter och bra kvalitet på allt rakt igenom är viktiga parametrar för ett köp dvs XTZ kan förlora en potentiell kund bara pga dinkytoykontakter.

Redigerat av Unregistered1017, 05 maj 2010 - 16:37.


#96

Postad 05 maj 2010 - 16:44

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 1

ser ut att vara samma kontaktdon som på 99.36 och isåfall är det inte helt bra, det där bör XTZ uppgradera snarast till något som passar high-end. Dom känns lite dinkytoy dom där och sitter inte helt ordentligt osv. Ser fina ut i övrigt dock ;)


Fattar inte varför de kör med de bättre kontakterna med plasthölje som sitter på deras subwoofer förstärkare? dessa kontakter verkar onekligen bättre? Ser i allfall mer high end ut.

#97

Postad 05 maj 2010 - 16:51

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jo men kabelskor räcker då på elementsidan, behövs inte på filersidan!!
Nils


Inte om du skulle behöva byta filtret.

#98

Postad 05 maj 2010 - 17:57

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

...
Och flera av högtalar terminalerna snurrar runt väldigt lätt ...

Det här med att kontakterna snurrar kan säkert lösas relativt enkelt med t.ex. en gummiring på insidan framför muttern mot bakstycket, för att skapa lite "seghet" när man drar åt. ;)

Fattar inte varför de kör med de bättre kontakterna med plasthölje som sitter på deras subwoofer förstärkare? dessa kontakter verkar onekligen bättre? Ser i allfall mer high end ut.

Kollade upp en bild på dessa och tycker mig känna igen kontakterna - tror liknande sitter på min onkyo.
Bifogar bild (skamlöst stulen från subamps galleriflik).


edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dinky_Toy

Bifogad fil(er)


Redigerat av Rotelköpes, 05 maj 2010 - 18:07.


#99

Postad 05 maj 2010 - 18:10

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Inte om du skulle behöva byta filtret.

Men snälla rara! ska man behöva byta ut både element och filter på en så pass dyr högtalare.
Jag med många är lödkunnig ,kan man inte löda, och det är inom garantintiden så får väl XTZ göra hembesök
om deras grejor är så dåliga så att dom ska behöva gå sönder.
Om man vill leka med filtret så bör man ju var lödkunnig hur som helst.

#100

Postad 05 maj 2010 - 18:18

Unregistereda6a64ee8
  • Unregistereda6a64ee8
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Inte om du skulle behöva byta filtret.

Men snälla rara! ska man behöva byta ut både element och filter på en så pass dyr högtalare.
Jag med många är lödkunnig ,kan man inte löda, och det är inom garantintiden så får väl XTZ göra hembesök
om deras grejor är så dåliga så att dom ska behöva gå sönder.
Om man vill leka med filtret så bör man ju var lödkunnig hur som helst.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.