Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

McIntosh vs Hegel

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 mars 2018 - 16:59

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Hej, jag har fastnat för McIntosh och undrar vad motsvarigheten till Hegels H300 som jag äger idag är i McIntosh värld? Tittar lite på MA6900 som ligger på 2x200W i 8ohm alternativt ett stereoslutsteg i samma eller högre effekt. Hegeln ligger på 2x250W i 8 Ohm men watt är väl inte allt, eller?

Hur ligger det till egentligen?


Redigerat av little_mac, 05 mars 2018 - 17:03.


#2

Postad 05 mars 2018 - 17:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Antar att det skulle vara MA6700 i så fall, men man kan ju på inget vis säga så.

Likheterna slutar väl vid att de båda är integrerade förstärkare som kan leverera 200W+.

 

Nej om watt var allt hade du inte behövt känna något behov av att byta. Har du tillräckligt med effekt idag så ligger förmodligen den största skillnaden i försteget även om slutstegen inte är ovidkommande och säkert bidrar i viss mån de också. Sedan vilket sound man föredrar är ju helt individuellt så rekommenderar ett hemlån före köp.



#3

Postad 05 mars 2018 - 18:04

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Jo så är det ju. Ett hemlån vore optimalt men ingen återförsäljare i närheten, inte ens inom en 20-milsradie så det är bara att läsa och se vad internet rekommenderar.

Men om man ser till H300:s förmåga att driva större golvare, hur står den sig då mot McIntosh-watt? Skillnad eller inte?

#4

Postad 05 mars 2018 - 18:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tror du kan utgå ifrån att båda dessa fabrikat faktiskt kan leverera efter sin spec.

 

Möjligen skulle det väl vara så att Mcintosh som är så väl tilltagna ur alla avseenden levererar mer än vad man specar.



#5

Postad 05 mars 2018 - 18:35

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Fast om man kollar på spec, så är det väl inte helt lätt att jämföra?

Brukar "heta" att en bra förstärkare ska dubbla effekten varje gång impedansen halveras.

McIntosh brukar specas till samma effekt oavsett impedans. Det är ändå otvivelaktigt så att detta till trots så är deras förstärkare bra. De har någon annan konstruktionsfilosofi som jag saknar kunskap om, som får denna konsekvens. Vad som är bättre, beror väl på, som vanligt.



#6

Postad 05 mars 2018 - 19:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är inte direkt lyrisk över vad som är så fascinerande över varken McIntosh och Hegel. Du bör ändå inte vara orolig över effekten i båda fallen. Det är bara som sådan att fabrikaten låter olika. Även fast en förstärkare byggs utifrån konstens alla principer så låter de olika och det har att göra med hur konstruktören har tänkt är dess sound.

 

Hegel marknadsför mycket utifrån sin patenterade SoundEngine och hög dämp faktor medan vad jag förstår över McIntosh är dess stabila konstruktion/VU mätarna.

 

Som sagt skall du lägga så mycket pengar på en ny McIntosh så överväg även andra fabrikat. Finns en hel drös på samma nivå som låter lika bra

 

Det är bara att gå på magkänslan vilken som passar just dig om du nu inte kan lyssna i en fysisk butik.. . 


Redigerat av Buddaz12, 05 mars 2018 - 19:08.


#7

Postad 05 mars 2018 - 19:24

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Hegel har jag varit nöjd med, började med H80 och har sedan uppgraderat genom åren. Jag kommer att köpa begagnat och har som sagt länge velat äga en McIntosh-rigg. Varför vet jag inte, det är bara något som lockar med dem. Budget runt 30-40k och helst integrerad men en MC252 eller MC402 skulle också sitta fint.

 

Nä, effekten borde kanske räcka till, högtalarna har en impedans på 4 ohm och en känslighet på 92 dB. 



#8

Postad 06 mars 2018 - 10:29

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Jag tror att nya McIntosh MA7200 är den som ligger närmast dina önskemål: http://www.ljudochbi...sh-forstarkare/

 

Kan inte se att den har kommit till någon svensk butik än, men lär ju inte dröja så länge till.

 

Andra alternativ att kika på utöver Hegel och Mcintosh i denna prisklass är Devialet 220 pro (85k) och helt nya Lyngdorf TDAI 3400 (50k). Den förstnämnda har 220W vid 6 ohm och den sistnämnda 2 x 400W (osäker på motståndet). Jag skulle säga att både Devialet och Lyngdorf är lite mer tekniskt avancerade än McIntosh och Hegel. Båda är helt digitala, innehåller streamingfunktioner, har avancerade DAC:ar och har dessutom var sin extra funktion för att maximera basåtergivningen hos högtalarna.

 

Devialet har en funktion som heter SAM, vilket innebär att förstärkaren kan anpassa sig till de specifika högtalarna du vill driva. Resultatet blir att basen går avsevärt mkt djupare och har mer kontroll. Jag har själv demat funktionen och den funkar otroligt bra. Dock är inte alla högtalare "SAM-ready", kan vara värt att kolla upp här först: https://www.devialet...ready-speakers/

 

Lyngdorf TDAI 3400 har funktionen Room Perfect, som innebär att du får med en mätmikrofon så att förstärkaren kan mäta in ditt lyssningsrum och anpassa ljudet till akustiken i rummet. Lyngdorf rekommenderar dessutom att man ställer högtalarna väldigt nära bakväggen, eftersom basen då blir som bäst med Room Perfect på. Detta ger 2 fördelar, dels tar högtalarna mindre plats i rummet och dels blir basen riktigt j*vla bra. Jag kan själv intyga det eftersom jag sedan 3 dagar tillbaka äger lillebrorsan TDAI 2170 som också har Room Perfect.

 

Om du hade tänkt lägga så mycket pengar på en förstärkare kan det vara kul att iaf provlyssna lite på konkurrensen. Lycka till!


Redigerat av Lewdas, 06 mars 2018 - 10:35.


#9

Postad 06 mars 2018 - 20:56

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jo så är det ju. Ett hemlån vore optimalt men ingen återförsäljare i närheten, inte ens inom en 20-milsradie så det är bara att läsa och se vad internet rekommenderar.

Men om man ser till H300:s förmåga att driva större golvare, hur står den sig då mot McIntosh-watt? Skillnad eller inte?


Vilka högtalare? Orka driva är en sak, men förstärkare och högtalare ska spela bra ihop också =)

#10

Postad 07 mars 2018 - 06:43

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag tror att nya McIntosh MA7200 är den som ligger närmast dina önskemål: http://www.ljudochbi...sh-forstarkare/

Kan inte se att den har kommit till någon svensk butik än, men lär ju inte dröja så länge till.

Andra alternativ att kika på utöver Hegel och Mcintosh i denna prisklass är Devialet 220 pro (85k) och helt nya Lyngdorf TDAI 3400 (50k). Den förstnämnda har 220W vid 6 ohm och den sistnämnda 2 x 400W (osäker på motståndet). Jag skulle säga att både Devialet och Lyngdorf är lite mer tekniskt avancerade än McIntosh och Hegel. Båda är helt digitala, innehåller streamingfunktioner, har avancerade DAC:ar och har dessutom var sin extra funktion för att maximera basåtergivningen hos högtalarna.

Devialet har en funktion som heter SAM, vilket innebär att förstärkaren kan anpassa sig till de specifika högtalarna du vill driva. Resultatet blir att basen går avsevärt mkt djupare och har mer kontroll. Jag har själv demat funktionen och den funkar otroligt bra. Dock är inte alla högtalare "SAM-ready", kan vara värt att kolla upp här först: https://www.devialet...ready-speakers/

Lyngdorf TDAI 3400 har funktionen Room Perfect, som innebär att du får med en mätmikrofon så att förstärkaren kan mäta in ditt lyssningsrum och anpassa ljudet till akustiken i rummet. Lyngdorf rekommenderar dessutom att man ställer högtalarna väldigt nära bakväggen, eftersom basen då blir som bäst med Room Perfect på. Detta ger 2 fördelar, dels tar högtalarna mindre plats i rummet och dels blir basen riktigt j*vla bra. Jag kan själv intyga det eftersom jag sedan 3 dagar tillbaka äger lillebrorsan TDAI 2170 som också har Room Perfect.

Om du hade tänkt lägga så mycket pengar på en förstärkare kan det vara kul att iaf provlyssna lite på konkurrensen. Lycka till!


Tack för svar, de du rekommenderar är dock utanför min budget. Jag köper hellre begagnat med några år på nacken. Tänker lägga max 30k på förstärkeri. Har redan ett försteg/dac så både integrerad och slutsteg fungerar. Sneglar lite på MC252 el MC 402 el MA6900 el om jag tänjer lite på budgeten MA7000.

Room perfect skulle vara trevligt att testa men då skulle jag nog satsa på den förra generationen.

Devaliet är också ett alternativ men det blir också dyrare :(

Vilka högtalare? Orka driva är en sak, men förstärkare och högtalare ska spela bra ihop också =)


Jag byter från från SF Olympica till SF Amati. Har ett större rum nu, ca 50kvm och Olympica orkar inte riktigt med att fylla det så det kommer att bli spännande.

#11

Postad 07 mars 2018 - 13:45

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vet ej om det behagar. Såg en liten Bryston på Audio Concept, ser kanske inte lika häftigt ut som McIntosh/Hegel som går loss på runt 31k om jag nu mins rätt.

Vet ej hur du får tag på Electrocompaniet i Sverige deras effektsteg är annars små monster

Du har Bel Canto som är små Klass D med mycket pulver och riktigt bra bygge

T+A med sin High Voltage teknik som driver allt möjligt med rent ljud.

Naim är alltid klassiskt och bör ej ses bort bara för att de har liten watt angivelse

Audio Research borde gå att få tag på inom din prisklass lika så Luxman om du vill ha lite goare ljud

Primare A32 alternativt, borde gå att få bra pris på en A60

Simaudio Moon ser dyra ut. De kan driva det mesta med sin ynkliga watt angivelse.

Bladelius är ju monster och borde äta dina högtalare till frukost

Parasound A serie eller JC serie

Anthem har några trevliga alternativ.

Classe nya serie

NAD M serie


Listan kan göras lång

Redigerat av Buddaz12, 07 mars 2018 - 13:49.


#12

Postad 08 mars 2018 - 12:24

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Verkar ju vara en jättebra förstärkare du har. Hegel känns som ett sunt företag utan överdrivet mycket nonsens-snick-snack och deras förstärkare ser ut att prestera bättre än många andra. Vad är det du saknar?



#13

Postad 08 mars 2018 - 13:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Verkar ju vara en jättebra förstärkare du har. Hegel känns som ett sunt företag utan överdrivet mycket nonsens-snick-snack och deras förstärkare ser ut att prestera bättre än många andra. Vad är det du saknar?

Bara för att det står made in Norway är de dyra. De är lika mycket nonsens som anda bara det att de använder en liten finare text. TS vill säkert prova nytt

Redigerat av Buddaz12, 08 mars 2018 - 13:55.


#14

Postad 08 mars 2018 - 16:12

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

AVM OVATION CS 6.2 & CS 8.2

Allt i ett:

 

http://www.avm-audio...s-62-cs-82.html

 

25% på avm hos hifi consult.

 

 

AVM-DE-Ovation-High-End-Compact-Streaming-HiFi-CD-Receiver-Amplifier-TIDAL-Qobuz-01_02.jpg


Redigerat av ROBRUG, 08 mars 2018 - 16:14.


#15

Postad 08 mars 2018 - 16:32

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Bara för att det står made in Norway är de dyra. De är lika mycket nonsens som anda bara det att de använder en liten finare text. TS vill säkert prova nytt


Ja ok, om dom tillverkas i Norge så drar ju så klart utvecklingskostnaderna iväg. Men är dom det? Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här riktigt. Jag har förstått att TS vill testa något nytt, jag var nyfiken på varför. Det tror jag nog TS svarar bäst på själv.

#16

Postad 08 mars 2018 - 18:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Förklaringen till varför man ämnar byta kan vara många, ibland får man bara för sig att gräset är grönare på andra sidan.
 

Eller så är man helt enkelt en inbiten entusiast. Har man gått igenom skivsamlingen några gånger på samma anläggning och har hifi som intresse kanske man vill se vad ett byte kan tillföra. Kan vara så att man vill skaffa sig egna erfarenheter och inte bara läsa andras omdömen..

 

För egen del skulle valet mellan Hegel och Mcintosh förmodligen vara helt avhängt på vilka högtalare jag skulle driva.
Inte för att effekten skiljer sig men för att de tillför lite olika ingredienser i mixen.

 

Men TS verkar ju ha en nykter syn på detta då det kostar betydligt mindre pengar att testa andra enheter om man jobbar sig framåt med begagnade apparater. Köper och säljer man till rätt pris kan man bita i gräset några gånger innan man landar rätt utan att bli bankrutt.



#17

Postad 08 mars 2018 - 18:35

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Då verkar ju den där McIntosh-lådan som ett vettigt alternativ. 0,005% THD vid 200w är inte så tokigt. Ska man byta så tycker iaf jag att man ska byta till något som är bättre än det man haft tidigare, även om det kan vara svårt att höra skillnad när grejerna är tillräckligt bra så finns det något värde i det rent filosofiskt. Då går ju alla klass-d varianter bort automatiskt, dom är helt enkelt fortfarande tekniskt underlägsna. 

 

En rotel RB1590 kombo kan ju vara kanon också kan jag tänka mig. Då har du redigt med kräm. 

rotel.jpg


Redigerat av UprightCitizen, 08 mars 2018 - 18:57.


#18

Postad 08 mars 2018 - 19:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Då verkar ju den där McIntosh-lådan som ett vettigt alternativ. 0,005% THD vid 200w är inte så tokigt. Ska man byta så tycker iaf jag att man ska byta till något som är bättre än det man haft tidigare, även om det kan vara svårt att höra skillnad när grejerna är tillräckligt bra så finns det något värde i det rent filosofiskt. Då går ju alla klass-d varianter bort automatiskt, dom är helt enkelt fortfarande tekniskt underlägsna.

En rotel RB1590 kombo kan ju vara kanon också kan jag tänka mig. Då har du redigt med kräm.
rotel.jpg


Varför vore klass D uteslutande. Den är lika bra som det vanliga A/B
Är mest intresserad och försöker inte hoppa på andra.

#19

Postad 08 mars 2018 - 19:37

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Klass D bygger på att du matar på en trekantsvåg i betydligt högre frekvens än 20kHz sida vid sida med insignalen in i en komparator. Summan blir en PWM-version av insignalen som sedan switchar förstärkaren. Resultatet blir en med frekvens stigande distortion. Dom bästa klass D stegen är mkt bättre än dom varit, men tekniken har en bit kvar innan den är mogen för HIFI-tillämpningar för annat än basområdet. Tillverkarna är såklart glada när folk tänker på klass D som "det nya svarta" eftersom klass D är billigare. Verkningsgraden är högre så man behöver inte lika stora dyra trafos, kylflänsar osv...

#20

Postad 09 mars 2018 - 00:01

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag kanske var lite väl kategorisk, när jag skriver att klass D inte duger för HIFI. Många tycker ju såklart det, och jag sätter inte min högra hand på att jag skulle kunna peka ut ett bra klass D steg i ett blindtest. Det jag menar är: dom är fortfarande tekniskt begränsande, och varför lägga dyra pengar på att köpa något som är mycket sämre än nödvändigt. Det är ju lätt att köpa någonting bättre om man har pengar.

#21

Postad 09 mars 2018 - 16:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vi har ju hamnat en bit off topic då det var Mcintosh och Hegel det handlade om och vad jag vill minnas så jobbar båda med klass AB.

 

Sedan finns det absolut klass D som låter bra idag och bland lite exklusivare märken har de låtit bra i rätt många år.

Men det finns sannolikt många billigare klass D produkter som inte sorterar in under benämningen HiFi om man sätter lite högre krav.

Kanske "MidFi" passar dessa bättre. Audio Research DSI 200 som har några år på nacken låter inte bättre än deras analoga förstärkare men betydligt bättre än en del andra klass AB förstärkare.

Det är väl inte heller så många som klagar på Devialets förstärkare. Går kort och gott inte så bra att generalisera kring förstärkar klasser längre.



#22

Postad 09 mars 2018 - 17:07

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag kanske var lite väl kategorisk, när jag skriver att klass D inte duger för HIFI. Många tycker ju såklart det, och jag sätter inte min högra hand på att jag skulle kunna peka ut ett bra klass D steg i ett blindtest. Det jag menar är: dom är fortfarande tekniskt begränsande, och varför lägga dyra pengar på att köpa något som är mycket sämre än nödvändigt. Det är ju lätt att köpa någonting bättre om man har pengar.

Man köper väl det man tycker låter bra/matchar? Sen om det e klass a /ab /d kvittar. För mig iaf.
Har alltid kört med klass AB till jag lyssnade på nuprime med mina högtl. Låter bättre än de flesta ab, i samma prisklass, i mina öron.

Redigerat av mikkiz, 09 mars 2018 - 17:07.


#23

Postad 09 mars 2018 - 21:00

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Hegel har jag varit nöjd med, började med H80 och har sedan uppgraderat genom åren. Jag kommer att köpa begagnat och har som sagt länge velat äga en McIntosh-rigg. Varför vet jag inte, det är bara något som lockar med dem. Budget runt 30-40k och helst integrerad men en MC252 eller MC402 skulle också sitta fint.

Nä, effekten borde kanske räcka till, högtalarna har en impedans på 4 ohm och en känslighet på 92 dB.


För dom pengarna kan du få en Devialet 200 begagnad. Den är kusligt bra. Njuter av min just nu. Hur den låter med Sonus Faber har jag dock noll koll på.

#24

Postad 09 mars 2018 - 21:23

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Var inte min mening att styra ut tråden på fel kurs, och man ska självklart välja själv vad man köper! Vore otroligt dumt att köpa något bara för att någon annan tycker det. Men högst upp formulerades en rätt allmän frågeställning om det bara var watt man ska kika på hos förstärkare. Detta är följt av lite svar av varierande typ, så kursen har inte varit spikrak direkt. Angående förstärkare: dom som designar förstärkare är förhoppningsvis duktiga elektro-ingenjörer, och dom gör som ingenjörer gör, nämligen mäter och mäter och mäter (en uppsjö olika saker). Målet är nästan alltid en förstärkare som har spikrak frekvensgång, låg distortion och hanterar olika typer av laster stabilt. Det är väldigt få skulle jag _tro_ som medvetet adderar dist eller på annat sätt försöker lägga på ett "sound" på förstärkaren. Så rimliga förstärkare låter hyggligt lika. Däremot finns det massvis av idéer om hur man kan gå tillväga. Men ja, det finns undantag såklart... vissa verkar envisas med att designa elektronik efter örat och det brukar gå riktigt dåligt! (exempel: http://nwavguy.blogs...ac-2-drama.html).

Skulle jag köpa en förstärkare idag så skulle jag inte heller gå till en butik och försöka lyssna mig fram till "rätt", jag tror helt enkelt att det är alldeles för svårt att göra såna öppna jämförelser och få något vettigt ut av det. 



#25

Postad 09 mars 2018 - 22:56

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Då jag själv testat både Hegel, Rotel & McIntosh så kan jag väl ge mina intryck/upplevelser.

Detta är vad jag tycker, ingen absolut sanning!!!

Först o främst handlar det om dina preferenser, vad du gillar och inte gillar. Sen viktigaste av allt är att oavsett vad som sägs här så ska DU gilla det du hör.
Lyssnar du på musik för att analysera ist för att lyssna och njuta?

Vad har du för annan utrustning? Matchar de varandra? Matchning är A och O.

HEGEL, låter väldigt bra. Men för mig passade deras ljud varken min musik eller mina högtalare....tycker personligen att det är ett "tråkigt" ljud.

Men på singer/songwriter låter det bra, riktigt bra.
Vid stökigare musik tyckte jag det blev grötigt och oengagerade.

Igen min åsikt!

Rotel var för mig sterilt och tråkigt, inte alls engagerande....åkte ut fruktansvärt fort.

McIntosh, låter vansinnigt bra. Driver på med pondus och auktoritet redan vid låg volym och fortsätter att övertyga juh högre man spelar. Klarade min stökigaste musik utan att tappa greppet, den bara levererade oavsett vad jag kastade på den.

Ngt rundare ljudbild med järngrepp i alla register. Jag upplevde få om ens några brister, tyvärr pga att jag ej kunde nyttja min rigg pga av jobb. Så gjorde jag mig tyvärr av med McIntosh stärkaren.

Ljudmässigt den mest kompletta ljudbild jag upplevt....massor av värme och spelglädje, med detaljrikedom.

Har idag Naim, låter oxå vansinnigt bra. Ren o skär kontroll, inte lika "rund" ljudbild, men spelar med massor av stampa takten.

Suktar efter McIntosh igen såklart, men gillar Naim-ljudet stenhårt oxå.

Parasound var det ngn som nämnde, pinsamt bra saker. Antingen För o slutsteg P5 & A21, då pratar vi kombo. Deras Halo integrerade oxå oerhört bra alternativ.

Men igen HUR VILL DU HA DET? 🤘

#26

Postad 10 mars 2018 - 08:44

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Förklaringen till varför man ämnar byta kan vara många, ibland får man bara för sig att gräset är grönare på andra sidan.
 

Eller så är man helt enkelt en inbiten entusiast. Har man gått igenom skivsamlingen några gånger på samma anläggning och har hifi som intresse kanske man vill se vad ett byte kan tillföra. Kan vara så att man vill skaffa sig egna erfarenheter och inte bara läsa andras omdömen..

 

För egen del skulle valet mellan Hegel och Mcintosh förmodligen vara helt avhängt på vilka högtalare jag skulle driva.
Inte för att effekten skiljer sig men för att de tillför lite olika ingredienser i mixen.

 

Men TS verkar ju ha en nykter syn på detta då det kostar betydligt mindre pengar att testa andra enheter om man jobbar sig framåt med begagnade apparater. Köper och säljer man till rätt pris kan man bita i gräset några gånger innan man landar rätt utan att bli bankrutt.

Det är precis så jag tänker. Det är väl delvis poängen med intresset; att hela tiden prova sig fram och testa "nya" grejor i sitt system. Förstärkare, högtalare, digitalomvandlare, aukustikbehandling osv. Inte köpa allt och sedan säga "nu är jag nöjd", för det tror jag ingen av oss någonsin blir =)


För dom pengarna kan du få en Devialet 200 begagnad. Den är kusligt bra. Njuter av min just nu. Hur den låter med Sonus Faber har jag dock noll koll på.

Jag lyssnade faktiskt på Amati med dubbla Devialet 200 och det lät riktigt trevligt. Har hunnit testa Amati med H300 nu också och det låter toppen. Men som det sades tidigare i tråden så är det alltid kul med något nytt.


Då jag själv testat både Hegel, Rotel & McIntosh så kan jag väl ge mina intryck/upplevelser.

Detta är vad jag tycker, ingen absolut sanning!!!

Först o främst handlar det om dina preferenser, vad du gillar och inte gillar. Sen viktigaste av allt är att oavsett vad som sägs här så ska DU gilla det du hör.
Lyssnar du på musik för att analysera ist för att lyssna och njuta?

Vad har du för annan utrustning? Matchar de varandra? Matchning är A och O.

HEGEL, låter väldigt bra. Men för mig passade deras ljud varken min musik eller mina högtalare....tycker personligen att det är ett "tråkigt" ljud.

Men på singer/songwriter låter det bra, riktigt bra.
Vid stökigare musik tyckte jag det blev grötigt och oengagerade.

Igen min åsikt!

Rotel var för mig sterilt och tråkigt, inte alls engagerande....åkte ut fruktansvärt fort.

McIntosh, låter vansinnigt bra. Driver på med pondus och auktoritet redan vid låg volym och fortsätter att övertyga juh högre man spelar. Klarade min stökigaste musik utan att tappa greppet, den bara levererade oavsett vad jag kastade på den.

Ngt rundare ljudbild med järngrepp i alla register. Jag upplevde få om ens några brister, tyvärr pga att jag ej kunde nyttja min rigg pga av jobb. Så gjorde jag mig tyvärr av med McIntosh stärkaren.

Ljudmässigt den mest kompletta ljudbild jag upplevt....massor av värme och spelglädje, med detaljrikedom.

Har idag Naim, låter oxå vansinnigt bra. Ren o skär kontroll, inte lika "rund" ljudbild, men spelar med massor av stampa takten.

Suktar efter McIntosh igen såklart, men gillar Naim-ljudet stenhårt oxå.

Parasound var det ngn som nämnde, pinsamt bra saker. Antingen För o slutsteg P5 & A21, då pratar vi kombo. Deras Halo integrerade oxå oerhört bra alternativ.

Men igen HUR VILL DU HA DET?

Efter ditt inlägg så vill jag, och kommer jag, att köpa en McIntosh. Nu är det bara att lägga sig ner, lägga siktet mot kinden och vänta ;)



#27

Postad 10 mars 2018 - 09:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vill först säga att jag i stora stycken har en personlig smak som överensstämmer med Davidians när det gäller Rotel, Hegel och Mcintosh.

Möjligen har det hänt något i de senaste modellerna från Hegel som gör dem intressantare? Men jag har svårt att bli "drabbad" av musiken när kraften kommer från i alla fall deras äldre maskiner. H360 låter visserligen helt ok men gillar min Bladelius bättre. Den engagerar mer och passar mina högtalare bättre. Jag har hört båda varianterna. Bladelius blir inte heller lika varm vid användning.

 

Naim förstår jag att många gillar och de senare modellerna har inte bara driv i rytmer utan låter förbaskat bra rakt igenom. T.o.m deras lilla Atom måste sägas besitta fantastiska kvaliteér för sitt pris om man inte behöver hög uteffekt.

 

Mcintosh "lite dyrare enheter" är i min värld ett rejält steg upp mot Hegel och Rotel om man har rätt högtalare. Men Mcitosh sound kan få en mer laid back högtalare att låta lite väl gosiga ibland så man bör testa. I rätt sällskap kan de därimot låta precis hur bra som helst. Men för egen del skulle nog valet hellre falla på Audio Research då jag upplever att de i så många ljudsammanhang som jag upplevt alltid tillför en extra dimension, Inte fullt så runt ljud och fantastiska egenskaper då det kommer till stereoscenario och engagemang. Där kommer nog jag landa i slutänden och då är jag hyfsat övertygad om att jag kan välja vilken högtalare jag vill därefter utan att få problem i matchning med förstärkaren.

 

Little_Mac: Frågan är bara när man är färdig, rimligen lär man till slut hamna i läget att man för en större summa pengar erhåller ett sämre ljud och då vet man att man slutade för sent :)   



#28

Postad 10 mars 2018 - 12:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Apropå stärkare.

För ett halvår sedan fanns min dröm2kanalare på blocket. KR Audio med för och slutsteg på nypris på över 150k idag för ynka 25k. Huahua

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 10 mars 2018 - 12:04.


#29

Postad 10 mars 2018 - 13:52

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Denna är ett riktigt "Power-House" och låter oerhört fint. Kan gå att hitta för ca 30-45 beroende på skick. McIntosh MA 6900 LTD ED

 

http://acshop.audioc...imited-edition/


Redigerat av Unregistered5216151c, 10 mars 2018 - 13:52.


#30

Postad 10 mars 2018 - 14:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vill man ha mycket kraft kanske Gryphon kan vara något. De använder Holmgren.

Plinius kanske borde vara något ifall plånboken kan få svettas.

Chord Audio
Krell Audio
Densen Audio
Quad Audio
Copland Audio
Musical Fidelity

Peachtree Nova 300 med kraftfull ICE Power teknik.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.