Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1973 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#101

Postad 11 mars 2013 - 09:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Undra hur ofta en recensent har skrivit "... som man normalt kan hitta hos betydligt dyrare anläggningar". :lol: Det är väl snarare mer en regel än undantag.

#102

Postad 11 mars 2013 - 10:10

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag är oerhört nyfiken här. På vilket sätt är systemet oneutralt och färgat enligt din mening?


Det har jag beskrivet, så gott jag kan med ord, i min recension. Jag tycker ofta att ljudet låter "processat" och "uppstädat". Som jag skrev i min artikel, en Gibson kan låta som en kattunge när den borde låta som en tiger. Det är ofta att skönt avrullat och förfinat ljud uppskattas och känns "skönt för öronen" och därför likställs med neutralt.

Redigerat av e-lite, 11 mars 2013 - 10:13.


#103

Postad 11 mars 2013 - 10:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
OK, tror jag förstår vad/hur du menar.

Kan du ge exempel på högtalare som i detta fall tilltalar dig bättre för detta syfte, och kommer dessa enligt dig spela all musik lika bra, eller deras karaktär och egenskaper lämpar sig mer för en viss slags musik och/eller känsla, inte nödvändigtvis kopplat till en helt neutral ljudbild utan toppar och/eller dalar i frekvensregistret och ett totalt sett ofärgat ljud om vi tar bort kravet på "live"-nivå på volymen och de rent fysiska begränsningarna i basområdet som rent fysiskt är Stages primära svaghet?

#104

Postad 11 mars 2013 - 12:08

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ska man jämför hur saker och ting låter live så måste man ju släpa med anläggningen till det ställe där man hörde instrumentet live för att så korrekt som möjligt kunna bilda sig en uppfattning. Alternativt låta musikern släpa med sitt instrument och spela hemma. Det måste väl ändå vara väldigt omständigt?

#105

Postad 11 mars 2013 - 12:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nja, poängen med en stereoanläggning är väl att kunna höra musik som spelats in på ett visst ställe en viss tid på ett annat ställe en annan tid, inte att ha med sig när man lyssnar på musik live. Musiker kan ju heller inte åka runt och spela hemma hos alla hela tiden, därför gör man en inspelning för att på kunna dela med sig av och distribuera denna ljudhändelse. Hur som haver, så måste vi ju utgå ifrån att återge musiken så som artisten avsåg, inte som anläggningen väljer att återge den. Finns inga fel, rätt, bra eller dåliga sätt att lyssna på musik, men däremot olika filosofier, och min utgår ifrån att ett system inte skall lägga till eller ta bort något. Sedan däremot kan vi tala om ljudtryck och mer eller mindre brett frekvensregister, som i sin tur kan bidra till ökad äkthet, men det är för mig liksom toppen av ett isberg, som sedan växer neråt ju större och kraftfullare systemet är, och därigenom klarar bredare frekvensregister och högre ljudtryck. Därvid kan jag t ex absolut hålla med om att en live konsert kan låta mindre engagerande på ett litet system (som Stage), men å andra sidan hänger ju saker ihop och skall vi kombinera både neutralitet, nivå och brett frekvensområde, så börjar det kosta och, inte minst, ställa krav på rummet och dess akustiska egenskaper.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 mars 2013 - 12:25.


#106

Postad 11 mars 2013 - 14:05

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

OK, tror jag förstår vad/hur du menar.

Kan du ge exempel på högtalare som i detta fall tilltalar dig bättre för detta syfte, och kommer dessa enligt dig spela all musik lika bra, eller deras karaktär och egenskaper lämpar sig mer för en viss slags musik och/eller känsla, inte nödvändigtvis kopplat till en helt neutral ljudbild utan toppar och/eller dalar i frekvensregistret och ett totalt sett ofärgat ljud om vi tar bort kravet på "live"-nivå på volymen och de rent fysiska begränsningarna i basområdet som rent fysiskt är Stages primära svaghet?


Vet inte om det var mig du ställde frågan till, men jag svarar ändå. Enligt mig finns det INGEN anläggning som kan spela all sorts musik bra. Alla anläggningar har sina styrkor och svagheter utefter preferens. Om man har som preferens att det ska vara högt med mycket bas så kanske ett par cerwin-vega är referensen. Jag har personligen många favoriter bland högtalardjungeln, lite beroende på vad jag är ute efter. Hemma spelar jag på ett par B&W CM7, och det är inte för att de är neutrala eller perfekta, utan snarare för att de färgar musiken på det viset som passar mig, min musik och mitt rum, plus att de har så härligt klipp och framfusig karaktär i nautilus-diskanten.

#107

Postad 11 mars 2013 - 14:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Tack e-lite, då är jag med. :)

#108

Postad 11 mars 2013 - 18:05

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 1
Det som jag menar är att när folk skriver att saker och ting låter neutralt, hur vet de det? Det finns absolut ingen möjlighet alls att veta om något låter neutralt eller inte eftersom rum påverkar till exempel. Alltså tycker jag att man ska utgå ifrån att precis all musikutrustning färgar.

Ta en fendergitarr till exempel, kopplar du in den med 3 olika förstärkare så kommer du att få 3 olika sorters ljud. Vilket är mest neutralt då?

#109

Postad 11 mars 2013 - 20:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Det som jag menar är att när folk skriver att saker och ting låter neutralt, hur vet de det? Det finns absolut ingen möjlighet alls att veta om något låter neutralt eller inte eftersom rum påverkar till exempel. Alltså tycker jag att man ska utgå ifrån att precis all musikutrustning färgar.

Ta en fendergitarr till exempel, kopplar du in den med 3 olika förstärkare så kommer du att få 3 olika sorters ljud. Vilket är mest neutralt då?


Ja, precis. Alla parametrar färgar mer eller mindre.
Dock för mig är det fortfarande mest intressant att få det att låta så nära som möjligt av vad den som spelade in avsåg. Det är ju trots allt material i någon form inspelat vi lyssnar på, eller hur?
Varför vågar jag då påstå att ett system är neutralt? Jo, för att jag upplever att jag har tillräcklig erfarenhet utifrån den musik jag hört i olika sammanhang på olika anläggningar. Sedan betyder det inte att jag kan din musik eller någons annan. Jag t ex lyssnar inte särskilt mycket på rock eller blues, men regelramarna från inspelningstillfälle till avlyssning i ditt rum är ju liksom samma.
Hade en kille kommit hem till dig och spelat den gitarren med de tre förstärkarna, så är det bara du och ev. någon eller några till som vet exakt hur det lät där. Det sagt kan de tre fendergitarrerna åter igen vara inspelade av mer eller mindre talangfulla inspelningstekniker, men förhoppningsvis kan en tillräckligt skicklig inspelningstekniker hela vägen upp till ditt ljudsystem återspegla detta i det att du klart och tydligt kan urskilja just dessa tre olika förstärkare. Det är ju någonstans där tjusningen med ett bra ljudsystem kommer fram - detaljerna, nyanserna, timbre - neutralitet.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 mars 2013 - 20:11.


#110

Postad 11 mars 2013 - 22:17

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Ja, men HUR kan man någonsin veta om den anläggningen är MER neutral än någon annan? Detta måste ju vara helt omöjligt att påstå. Det finns ju absolut inte kontrollera det med något? Så om ett ljud är färgat så kommer jag inte att höra skillnad på det? Det kan jag berätta för dig att det går alldeles utmärkt. Jag har inga problem att höra om det är Goo Goo Dolls som sjunder Iris eller Ronan Keating som gör det och då lyssnar jag på en iphone med de skräpigaste hörlurarna jag kan hitta här hemma.

Så återigen, hur vet man vilken som färgar minst? Känns ju väldigt billigt att bara gå på vad folk säger, eller hur? Man måste ju ändå ha någon form av vetenskap att backa upp det med?

#111

Postad 12 mars 2013 - 09:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Ja, men HUR kan man någonsin veta om den anläggningen är MER neutral än någon annan? Detta måste ju vara helt omöjligt att påstå. Det finns ju absolut inte kontrollera det med något? Så om ett ljud är färgat så kommer jag inte att höra skillnad på det? Det kan jag berätta för dig att det går alldeles utmärkt. Jag har inga problem att höra om det är Goo Goo Dolls som sjunder Iris eller Ronan Keating som gör det och då lyssnar jag på en iphone med de skräpigaste hörlurarna jag kan hitta här hemma.

Så återigen, hur vet man vilken som färgar minst? Känns ju väldigt billigt att bara gå på vad folk säger, eller hur? Man måste ju ändå ha någon form av vetenskap att backa upp det med?


Det är verkligen jättesvårt. Man kan bara utgå ifrån sin egen musik och lyssning på många olika system i många olika sammanhang och platser.

Har man aldrig snickrat, murat eller målat innan, så kan man inte bli proffs på det på en gång, trots att man läst en massa om det. Mycket av kunskapen kommer också med den praktiska erfarenheten med tiden. Att ha jobbat med olika material i olika miljöer med olika produkter och veta vad som funkar bäst ihop och håller bäst och längst.

Jag lyssnar också på det mesta i mina lurar på min iPhone - från radio till podcaster till spotify, och där har jag inte gjort ett urgrundligt urval, mest pga tidsbrist, men köpt vad jag, också efter att ha läst tester och omdömen, bedömer vara en bra lur.

Som sagt så vore det bästa att vid varje lyssninngstillfälle göra en inspelning av en live-händelse efter teknikens bästa förmåga och sedan återge det på olika system och höra vad som låter mest likt, såvida man inte av någon anledning föredrar ett system som lägger till eller tar bort något från det man precis hört. Naturligtvis är detta en praktisk omöjlighet. Personligen baserar jag mitt omdöme på att jag vet vad mitt rum gör med ljudet, jag vet hur mina skivor bör låta i ett genomsnitt och därtill är väldigt känslig för att höra om något avviker. Men åter igen, det är mitt sätt att lyssna och utvärdera anläggningar, jag utvärderar aldrig musiken eller olika musiksmaker.

Tar man allt detta i anspråk så spelar Stage IMO oerhört neutralt. Det saknades lite i botten (i mitt rum), men från nedre basen och uppåt + ljudbild och 3D är det få system jag hört under 50.000:- som spelat såhär, och då tänker jag närmast på mina tidigare B&W 805S med elektronik/kablage för ungefär lika mycket pengar.

Som sagt, systemet är/var fortfarande en prototyp (nu på väg till england), och vad jag hört kommer det fintrimmas ytterligare inför lansering i maj, och förhoppningsvis släpps subban (Foundation tror jag den kommer heta) kort därefter. Kommer bli en väldigt spännande ljudvår/sommar. :)

#112

Postad 12 mars 2013 - 12:08

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Man får gå på det man tror helt enkelt. Hoppas att B&W 805S är bättre än 805D, för "D" tycker jag personligen har en väldigt liten ljudbild i kombination med ett väldigt tunt ljud. Enligt mig så sitter 3d perspektivet i mångt och mycket i de djupa frekvenserna. Har man en fullregister högtalare så kommer man att få en väldigt stor ljudbubbla.

Har man en liten och tunn högtalare som B&W 805D så blir ljudet väldigt platt och tunt.

Ska bli kul att lyssna på HRT dock.

#113

Postad 12 mars 2013 - 12:22

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Det är verkligen jättesvårt. Man kan bara utgå ifrån sin egen musik och lyssning på många olika system i många olika sammanhang och platser.

Har man aldrig snickrat, murat eller målat innan, så kan man inte bli proffs på det på en gång, trots att man läst en massa om det. Mycket av kunskapen kommer också med den praktiska erfarenheten med tiden. Att ha jobbat med olika material i olika miljöer med olika produkter och veta vad som funkar bäst ihop och håller bäst och längst.

Jag lyssnar också på det mesta i mina lurar på min iPhone - från radio till podcaster till spotify, och där har jag inte gjort ett urgrundligt urval, mest pga tidsbrist, men köpt vad jag, också efter att ha läst tester och omdömen, bedömer vara en bra lur.

Som sagt så vore det bästa att vid varje lyssninngstillfälle göra en inspelning av en live-händelse efter teknikens bästa förmåga och sedan återge det på olika system och höra vad som låter mest likt, såvida man inte av någon anledning föredrar ett system som lägger till eller tar bort något från det man precis hört. Naturligtvis är detta en praktisk omöjlighet. Personligen baserar jag mitt omdöme på att jag vet vad mitt rum gör med ljudet, jag vet hur mina skivor bör låta i ett genomsnitt och därtill är väldigt känslig för att höra om något avviker. Men åter igen, det är mitt sätt att lyssna och utvärdera anläggningar, jag utvärderar aldrig musiken eller olika musiksmaker.

Tar man allt detta i anspråk så spelar Stage IMO oerhört neutralt. Det saknades lite i botten (i mitt rum), men från nedre basen och uppåt + ljudbild och 3D är det få system jag hört under 50.000:- som spelat såhär, och då tänker jag närmast på mina tidigare B&W 805S med elektronik/kablage för ungefär lika mycket pengar.

Som sagt, systemet är/var fortfarande en prototyp (nu på väg till england), och vad jag hört kommer det fintrimmas ytterligare inför lansering i maj, och förhoppningsvis släpps subban (Foundation tror jag den kommer heta) kort därefter. Kommer bli en väldigt spännande ljudvår/sommar. :)


Det handlar väl kanske lite om vilken uppfattning av "neutralt" man har och hur mycket erfarenhet man har av musik. Jag tycker till exempel att Stage är långt ifrån "neutralt". Därmed inte sagt att det är dåligt för det. Jag kommer dock som jag sa tidigare, att om möjligt göra en mätning av Stage på både frekvensrespons/kurva samt distorsion i labbet som jag har tillgång till. Förmodligen har hifi&musik också gjort det, vi får väl se i deras nummer som kommer snart.

Redigerat av e-lite, 12 mars 2013 - 12:23.


#114

Postad 12 mars 2013 - 13:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag tycker till exempel att Stage är långt ifrån "neutralt".


När du skriver att Stage är långt ifrån "neutralt", är det för att du inte tycker det kan återge ett eller flera ljud, instrument, artister och/eller konserter på det sätt du upplevt live, eller för att du tycker den lägger till och/eller tar bort något på en inspelning du känner till?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 mars 2013 - 14:42.


#115

Postad 12 mars 2013 - 14:52

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

När du skriver att Stage är långt ifrån "neutralt", är det för att du inte tycker det kan återge ett eller flera ljud, instrument, artister och/eller konserter på det sätt du upplevt live, eller för att du tycker den lägger till och/eller tar bort något på en inspelning du känner till?


Det är samma fråga som jag svarade på innan, fast ställd med andra ord :) Jag har inget nytt svar.

#116

Postad 12 mars 2013 - 15:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nästa nummer av Hifi & Musik ute i handeln 2/4-2013:

"FÖRSTA TESTET! DRAKDÖDAREN!
Som första tidning i världen (japp!) har vi fått testa och häpna över det lilla högtalarsystemet som hela webben surrar om: HRT Stage."


Länk.

Bifogad fil  HRT-Stage-webben.png   21,2K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 mars 2013 - 15:50.


#117

Postad 13 mars 2013 - 12:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Men vad är då vitsen med alla dessa länkar till tidningstester av Hrt? Är det för att man inte litar till sitt egna omdöme och söker någon slags bekräftelse i dessa reklamblad eller vad handlar det här om (för ni vet väl att det är som reklamblad som dessa "tester" fungerar...?)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 mars 2013 - 12:09.


#118

Postad 13 mars 2013 - 12:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Men vad är då vitsen med alla dessa länkar till tidningstester av Hrt? Är det för att man inte litar till sitt egna omdöme och söker någon slags bekräftelse i dessa reklamblad eller vad handlar det här om (för ni vet väl att det är som reklamblad som dessa "tester" fungerar...?)


Detta är, får vi ju nu säga, den officiella HRT Stage tråden på detta forum, så det kan ju då vara lämpligt att här länka till div. tester, omdömen, recensioner, intryck etc. som folk kan ha nytta av som komplement till deras egna uppfattningsbildning. Det är ju lite det forum är till för. Att dela med sig av information och intryck av och om produkter etc.

#119

Postad 13 mars 2013 - 12:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Men du som är så erfaren inom branschen vet väl ändå att man som "tredje person" knappast har någon nytta av att läsa dessa tidningars förtäckta reklamblad? Definitivt inte tre veckor innan de ges ut... B)

#120

Postad 13 mars 2013 - 12:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Men du som är så erfaren inom branschen vet väl ändå att man som "tredje person" knappast har någon nytta av att läsa dessa tidningars förtäckta reklamblad? Definitivt inte tre veckor innan de ges ut... B)


Hur man väljer att ta till sig den information som skrivs i tester är ju säkert högst individuellt
Får en produkt många bra tester, alternativt många dåliga tester, så kan det kanske vara en anledning nog att ta en närmare titt själv, eller inte. Sedan finns det ju säkert många gånger kopplingar till annonsering, relationer, etc.

För mig är en blandning av tidnings- och nättester blandat med användarintryck generellt sett en bra mix och grund för ett produkturval. Kan också vara bra på att ha lite heads-up på kommande tester, lanseringar, demos, mässor etc. så man ev. kan planera.

#121

Postad 13 mars 2013 - 15:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag har prenumererat på HiFi Musik i många år och tycker att den är näst bästa ljud/musik tidningen i Sverige.
Det ska bli intressant att läsa testet av Stage i nästa nummer.
Är det någon som har mått på högtalare & steg?


Finns nog inga officiella mått än tror jag, men här en relationsbild så du kan skaffa dig en liten uppfattning i alla fall.
Bifogad fil  2013-03-13 15-27-52.jpg   108,94K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 mars 2013 - 15:30.


#122

Postad 13 mars 2013 - 18:52

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Runt Ljud AB finns inte längre, är upplöst genom fusion 2012 09 13, så att en justering av Görans profil kanske är på sin plats..

#123

Postad 13 mars 2013 - 19:22

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Runt Ljud AB finns inte längre, är upplöst genom fusion 2012 09 13, så att en justering av Görans profil kanske är på sin plats..

Runt Ljud AB är fusionerat men namnet Runt Ljud finns kvar som bifirma.

Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

#124

Postad 13 mars 2013 - 20:18

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Vilket innebär ?

För min egen del så kollar jag numera upp de företag jag beställer grejer av, så noga det nu går, för att inte bli blåst.
Det är ju inte bara privatpersoner som inte sköter sig.

#125

Postad 13 mars 2013 - 20:31

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Vilket innebär ?

För min egen del så kollar jag numera upp de företag jag beställer grejer av, så noga det nu går, för att inte bli blåst.
Det är ju inte bara privatpersoner som inte sköter sig.


Runt Ljud AB ägdes förut av ett annat AB. I september 2012 fusionerades Runt Ljud med moderbolaget.
Vi säljer inte till privatpersoner utan bara till ÅF.

Göran, Runt Ljud

Distributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m.

#126

Postad 14 mars 2013 - 20:18

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Jag har nu dolt en massa inlägg av karaktär off-topic. Håll er till ämnet, sluta med pajkastning samt ingen mer diskussion om tidningsprenumerationer eller liknande.

#127

Postad 27 mars 2013 - 13:58

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Samma här snart är det Maj FFrrEEddRRiiKK!

#128

Postad 27 mars 2013 - 21:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Stage lyssnas på runtom i Europa.

Bifogad fil  IMG_0299.jpeg   463,76K   16 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_0312.jpeg   661,04K   33 Antal nerladdningar

Utveckling:

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  Stage.jpg   786,08K   37 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 mars 2013 - 21:12.


#129

Postad 27 mars 2013 - 21:20

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 3
Fredrik

Du har inget med företaget att göra men vet hur kommande annonser ser ut???

#130

Postad 27 mars 2013 - 21:52

doo
  • doo
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Fredrik

Du har inget med företaget att göra men vet hur kommande annonser ser ut???


Den finns på svenska generalagentens sida.
Så gillar man något har man koll ;-)

www.musicstreamer.se/stage

#131

Postad 27 mars 2013 - 23:40

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Riktigt fet trafo i förstärkardelen :)

Redigerat av Audio One, 27 mars 2013 - 23:42.


#132

Postad 28 mars 2013 - 00:42

Geek82
  • Geek82
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Skönt att det äntligen kom en Mod och städar upp i denna tråd. Alldeles för mycket pajkastning och för lite lyssningsintryck.

Efterlyser fler lyssningsintryck.!

#133

Postad 28 mars 2013 - 06:20

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 1

Riktigt fet trafo i förstärkardelen :)

Var ser du den?

#134

Postad 28 mars 2013 - 08:43

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Var ser du den?


Biden längst ner på inlägg 129. Man se 2st vita moduler på golvet.

#135

Postad 28 mars 2013 - 08:50

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 2
Har tagit bort inlägg som innehåller reklam. Tänk på våra regler! :)

#136

Postad 29 mars 2013 - 00:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Tack för det! :) Tillåts upprepad reklam i trådarna bara för att det inte är en registrerad butik som lägger ut den så kan det nog bli många fler trådar som kommer att dränkas med ren marknadsföring,

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 mars 2013 - 00:05.


#137

Postad 30 mars 2013 - 07:35

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Detaljstudie av det egenutvecklade bas- och diskantelementet.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   39,07K   9 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   28,59K   3 Antal nerladdningar


#138

Postad 02 april 2013 - 08:04

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Ok, då måste jag helt enkelt hört fel. Tyckte det var märkligt dock att samma info hade kommit upp i nåt annat forum.



Okej, det var väl lite onödigt ordval, ber om ursäkt för det.
Ett gäng öl i systemet och jag blev helt enkelt förbannad på denna "hype" som jag skulle vilja kalla det.
Och som de andra sa, när det kommer massa nya medlemmar och tokgillar nya produkter på marknaden då ringer varningsklockorna. Syftar inte på dig nu utan de andra trådarna.



Som jag sa innan så var jag inte överdrivet imponerad av vad det presterade, även om det nu var bara 80% av max. Jag tror det finns flera system i prisklassen som kan ge en match och även passa vissa personer bättre, men det är vad jag tror det.


jag hörde också högtalarna på mässan, och blev inte heller helt imponerad.
Men eftersom det är ett paket specialtrimmat med huvuddel och högtalare (dom verkade ju inte ha standardkontakter), så är svårt att döma ut systemet på grund av vad man hörde på mässan.

Nej, ljudkälla ingår inte, men många gillar HRTs DACar, och det är troligt att många skulle föredra deras DAC som sitter i denna anläggning framför dom som brukar sitta i integrerade stärkare i den här prisklassen.
Det är fullt möjligt att DACen i denna fungerar med mobiler och tablets, vilket vissa HRT DACar gör, det kan bli grunden för ett system. Flac'a skivorna och lägg dom på en server/nas (i annat rum för att bli av med eventuellt ljud från diskarna), eller spela nedladdade filer med bra ljudkvalitet.
Det finns så många alternativ för ljudkälla idag och CD som brukar vara det som sitter integrerat i mindre anläggningar känns mindre nödvändigt och faktiskt utdöende. Och streaminglösningarna som man kan finna i enklare anläggningar brukar vara osmidiga att hantera.

Men visst kan jag hålla med om, att för dessa pengar, så kan man bygga trevliga system med integrerad stärkare och högtalare (men man kanske får lägga till lite extra för DAC).
Och helt klart kan man då bygga system som passar ens egna preferenser.

Oavsett så är jag nyfiken på att höra detta system när det finns tillgängligt med tillhörande elektronik.

#139

Postad 02 april 2013 - 09:04

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag tycker min metod är i stort sett den mest pålitliga man kan använda. De flesta, inte alla, men de flesta skivor/låtarna och/eller instrument jag testade med har jag hört live eller live vid inspelningstillfället. Många andra, till exempel du, använder ett annat system som referens, vilket ofta blir "fel". Men givetvis jämför jag också hur olika anläggningar presterar mot varann för sin prislapp, men jag behåller ändå alltid min "referens" i åtanke. HRT Stage är ett mycket häftigt system som ger en cool 3D känsla med en fantastisk närvarokänsla tillsammans med rätt sorts musik och inspelningar. Men att kalla det för neutralt och ofärgat skulle jag inte sträcka mig till. Viss musik passar bra, annan musik förstörs totalt.


Hur något låter live, eller ens vid inspelningstillfället säger egentligen inte hur det låter på den färdigmastrade utgåvan.
Mixning/mastrings görs subjektivt, även om vissa vill tro att det är objektivt. Hörseln påverkar, högtalarna påverkar, rummets akustik påverkar och hjärnan påverkar ens preferenser.
Därmed inte sagt att du har fel angående dessa högtalare, det kan mycket väl vara så att ljudet förvrängs, eller att dom inte låter neutralt.
Problemet är att det inte går att göra objektiva lyssningsjämförelser. Och lyssningar utan jämförelser blir ju ännu mindre objektiva.

Själv har jag bara hört dom på mässan, med fel elektronik och testmusik som jag inte tyckte var så spännande.
Jag är nyfiken på att lyssna på dom i färdigt skick.
Jag tror inte dom är helt otroligt fantastiska och jag tror knappast dom skulle kunna bli ett alternativ som huvudsystem. Men kanske kan dom vara intressanta för ett billigare extrasystem.

#140

Postad 02 april 2013 - 15:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Men visst kan jag hålla med om, att för dessa pengar, så kan man bygga trevliga system med integrerad stärkare och högtalare (men man kanske får lägga till lite extra för DAC).

Eller kanske inte... Sitter ju ofta t.ex. "Burr&Brown" i receivers och har även för mig att det finns någon namnkunnig dac i t.ex. någon av Xtzs tvåkanalare. Kan nog vara så att man får en tillräckligt bra dac på köpet mao.

#141

Postad 05 april 2013 - 09:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Hör viskat i mitt öra att nya Hifi & Musik med Stage-testen skall ha nått prenumeranter/butiker idag. Någon som hört/sett nåt mer? *nyfiken* :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 09:21.


#142

Postad 05 april 2013 - 11:57

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Kändes som ett väldigt konstigt test. Att berömma en högtalares baskapacitet när den inte spelar toner under 45hz kan väl knappast tas seriöst?

#143

Postad 05 april 2013 - 14:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

...när den inte spelar toner under 45hz...


Vem har sagt/hört att den inte spelar toner under 45 Hz? :huh:

#144

Postad 05 april 2013 - 16:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Nya numret ute.

"HIFI-SENSATION FRÅN HRT
HRT ställer alla begrepp på kant med sitt nya, lilla Stage-system."

:rolleyes:

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 16:08.


#145

Postad 05 april 2013 - 16:26

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Du fortsätter med hymlande ögon.. vill du att folk ska missförstå dig? :P

#146

Postad 05 april 2013 - 17:01

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Saxat från component:

"Stage is not -3 dB @ 35 Hz, the correct figure is 45 Hz. One individual posted a question as to what I suspect to be a question of SPL capability (volume) and this person is correct, one can reproduce low frequency content to any frequency at a low enough SPL, but what is useful is how loud and how low a given system will play. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter" -Kevin Halverson/ HRT

#147

Postad 05 april 2013 - 17:04

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK: Något sådant där skrev de om Monitor Audio RS6 när det begav sig och hur bra högtalare är det på en skala?

#148

Postad 05 april 2013 - 17:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Kändes som ett väldigt konstigt test. Att berömma en högtalares baskapacitet när den inte spelar toner under 45hz kan väl knappast tas seriöst?


Saxat från component:

"Stage is not -3 dB @ 35 Hz, the correct figure is 45 Hz. One individual posted a question as to what I suspect to be a question of SPL capability (volume) and this person is correct, one can reproduce low frequency content to any frequency at a low enough SPL, but what is useful is how loud and how low a given system will play. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter" -Kevin Halverson/ HRT


Så betyder det att systemet inte spelar toner under 45 Hz, eller att det spelar toner under 45 Hz med lägre nivå/ljudtryck?

Du fortsätter med hymlande ögon.. vill du att folk ska missförstå dig? :P


För mig betyder den "kika upp". Så. Nu vet alla det. :) :rolleyes:

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 april 2013 - 19:06.


#149

Postad 05 april 2013 - 18:03

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Så betyder det att systemet inte spelar toner under 45 Hz, eller att det spelar toner under 45 Hz med lägre nivå/ljudtryck?


Det sistnämnda. Vid 45 Hz har ljudtrycket fallit 3 dB.

#150

Postad 05 april 2013 - 18:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Det sistnämnda. Vid 45 Hz har ljudtrycket fallit 3 dB.


Tack. :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.