Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

eTRAYz NAS

143 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 mars 2010 - 20:40

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Funderar på att byta hårddisk så småningom pga A-B problemet.

Japp följde den men utan framgång :wub:

#52

Postad 11 mars 2010 - 00:50

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Det enda jag kan komma på då är rättighetsproblem.
För att fixa det (om detta är felet) gör såhär:
1. Logga in på etrayz med putty (sök på etrayz forum för guide) och logga in med root.
2. cd /home/sysadmin/WWW/
(gå till mappen för publicerade websidor, installer ska ligga där)
3. ls
(visa alla mappar och bekräfta att installer verkligen ligger där)
4. chmod 777 -R installer
(ändra skriv/läsrättigheter för installer och alla dess undermappar)
5. testa igen; http://dindator.myet...:8000/installer

Redigerat av Lazaroth, 11 mars 2010 - 00:52.


#53

Postad 14 mars 2010 - 15:23

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har en del frågor kring min nu inköpta etrayz

* Vart hittar jag filen för redigering av min startsida för webben som har adress http://xxxxx.myetrayz.net:8000/ ?
* Jag hittar inte dessa smidiga program att installera med one click, Hittar mjukvaran men inte själva installer mjukvaran eftersom jag endast ser installer filerna och kan logga in men inga program finns alls så hur får jag tag i den riktiga mjukvaran där även programmen ingår ? kollat länken enligt ovan men när jag drog ner filen och packade upp installer så finns bara själva skalet och inget annat.
Eftersom jag är en win person och aldrig utfört ssh kommandon så undrar jag vart och hur gör man ? för att installera etc

* Vart finns filerna för inloggningen till http://xxxxx.myetrayz.net:8080/
Skulle vilja redigera den engelska texten till svenska istället men hittar inte filerna så jag undrar vart man hittar dem. ?

Skulle uppskatta stort om någon som vet dessa saker och kan detta bra svarar på detta inlägg :D

Redigerat av tomas70, 14 mars 2010 - 15:24.


#54

Postad 16 mars 2010 - 13:32

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Kan svara på några av frågorna:

Vart hittar jag filen för redigering av min startsida för webben som har adress?


Du hittar den i /home/sysadmin/WWW/index.php

Jag hittar inte dessa smidiga program att installera med one click....


Zip-filen du laddar zippas upp till valfri mapp inuti /home/sysadmin/WWW/, T.ex. om du skapar en mapp som heter installer så når du den sen via http://xxxxx.myetray...:8000/installer

Själva "programmet" är alltså en webbsida. Programmen sedan installeras via webbsidan. Är nog förresten inte oneclickinstall, är nog snarare 3. Ladda hem, bekräfta och installera. Ytterligare en om det är ett program som ska startas också. Allt görs dock väldigt enkelt på installer-webbsidan.

Vart finns filerna för inloggningen till http://xxxxx.myetrayz.net:8080/


Vet ej.


Enklast att installera det hela är nog sen via ftp med användaren sysadmin eller genom att ansluta en nätenhet i windows. Då kommer du direkt till /home/sysadmin/ och borde se WWW-mappen.

Använd valfritt ftp-program alternativt anslut en ny nätverksenhet med adressen: \\dinetrayzlådasnamn\sysadmin
Användarnamnet är sysadmin och lösenordet det som du ställt in i boxen. Notera att endast namnet ska skrivas och inget .myetrayz.net

Glöm inte att ändra lösenord i config.php-filen och att stänga av web security, annars funkar det inte då webbsidan kör kommandon direkt i linux.

Redigerat av Lazaroth, 17 mars 2010 - 14:30.


#55

Postad 16 mars 2010 - 15:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Kan svara på några av frågorna:

Vart hittar jag filen för redigering av min startsida för webben som har adress?

Du hittar den i /home/sysadmin/WWW/index.php

Jag hittar inte dessa smidiga program att installera med one click....

Zip-filen du laddar zippas upp till valfri mapp inuti /home/sysadmin/WWW/, T.ex. om du skapar en mapp som heter installer så når du den sen via http://xxxxx.myetray...:8000/installer


Varför klickar du inte på CITERA för när du svarar?

Sen är det bara att dela upp det i stycken ändå.
Man börjar varje nytt stycke med

[q u o t e]

bara.

Sen avslutar man stycken med

[/q u o t e ]

Nu är det INOM [ ] S Ä R stavat för det inte ska tas som ett Citat här.
Du ska alltså skriva ordet
quote
och ordet
/quote
inom hakar UTAN mellanrum.

#56

Postad 17 mars 2010 - 14:24

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Varför klickar du inte på CITERA för när du svarar?


Tack för omtanken, men jag vet hur man citerar. Bara för din skull ska jag ändra i föregående meddelandet.

On topic tack.

Redigerat av Lazaroth, 17 mars 2010 - 14:29.


#57

Postad 22 mars 2010 - 20:25

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Hejsan,
Har försökt att hitta lite info om Throughput på eTRAYz NAS, men har inte lyckats hitta nåntng

hade först tänkt köpa mej en Western Digital My Book World Edition 2.0 1TB
http://www.smallnetb...o...&Itemid=190

men om eTRAYz har bra Throughput så kan den nog bli ett alternativ.

så undrar lite vad ni har för erfarenheter?

#58

Postad 28 mars 2010 - 12:31

satanas
  • satanas
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Första disken man stoppar in fattar jag att den formaterar för att installer linux på.
Dock så satte jag i en disk till med en massa HD filmer på, har den disken också formaterats nu då? i så fall varför????


EDIT: det visade sig att den hade formaterat den, tycker att den kanske skulle varit tydlig om att VARNA om att ALL DATA KOMMER ATT FÖRSVINNA men icke. Nu måste jag försöka att göra nån "recovery" på den disken.

Finn det inget sätt att trycka i en disk utan att den behöver formateras? Gäller även detta USB diskar?

Redigerat av satanas, 28 mars 2010 - 13:23.


#59

Postad 29 mars 2010 - 03:29

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

det visade sig att den hade formaterat den, tycker att den kanske skulle varit tydlig om att VARNA om att ALL DATA KOMMER ATT FÖRSVINNA men icke. Nu måste jag försöka att göra nån "recovery" på den disken.

Finn det inget sätt att trycka i en disk utan att den behöver formateras? Gäller även detta USB diskar?


Det står i manualen att den formaterar diskarna. Men jag håller med om att det är lite korkat att den gör det automatiskt utan att fråga eller förklara tydligare. I dagsläget måste du formatera alla diskar du stoppa in i etrayz, så den kan göra om till sitt filsystem osv.

Angående USB-diskar osv så har jag aldrig testat det, men jag har läst och förstått det som att dessa inte formateras. Stoppar du dock in en NTFS disk måste du lägga till NTFS stöd genom ett program i det där oneclickinstall programmet som jag länkat till tidigare i tråden. Läs dock hur det funkar genom att hovra med muspekaren över programmet i installern.

men om eTRAYz har bra Throughput så kan den nog bli ett alternativ.


I dagsläget har inte etrayz den bästa av Throughput. Detta pga att dess stöd för nfs inte fungerar som det ska än, men det kommer fixas i framtida firmware. Detta i sin tur gör att den använder sig av smb istället, vilket inte är lika snabbt. Det skiljer från person till person hur snabb den är men generellt så skriver folk upp till 10 MB/s över nätverk (vissa skriver 20), min ligger på ca 5 dock, vilket räcker för det jag använder den till. FTP ska dock gå lite snabbare enligt rapporter, men för mig går det ungefär lika snabbt.

Hos mig streamas 1080p bra över nätverk, men över internet är 720p säkrast.

#60

Postad 29 mars 2010 - 07:09

aSson
  • aSson
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Köpte mej en Netgear Readynas DUO igår, istället.

Då det har varit svårt att hitta bra info om eTRAYz vet jag inte om det här stämmer men ett par nackdelarna som jag har kommit framtill och är viktig för mej är:

om man kör raid 1 och en disk kraschar har folk haft det svårt att återställa.
hastigheten över Gigabit lan.

Får se om jag har gjort rätt val, kommer att följa den här tråden iaf.

#61

Postad 23 april 2010 - 13:36

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

I dagsläget måste du formatera alla diskar du stoppa in i etrayz, så den kan göra om till sitt filsystem osv.


Tänkte bara säga att firmwaren som kommer inom kort slutar med att formatera diskar.

Oneclickinstall-programmet har också gått och blivit semi-officiellt och har börjat marknadsföras av Xtreamer själva. Första versionen av programmet med företaget "helt" bakom kommer också inom kort, kanske i samband med firmware-uppdateringen.

#62

Postad 03 juni 2010 - 01:12

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Installern finns nu i version 2, säg någon annan NAS som klarar detta! :D

Forumstråd:
http://forum.xtreame...p?f=179&t=15484

Youtube-video:
http://www.youtube.c...player_embedded

#63

Postad 23 juni 2010 - 09:51

omega123
  • omega123
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej! Är helt ny på det här med NAS men funderar ändå på att skaffa en för att bl a köra säkerhetskopiering via RAID1 som jag förstått att eTrayz NAS ska klara. SÅg att den finns i paketpris med Xtreamer för 2390:- och det känns rent spontant prisvärt. Har läst genom tråden och sett att den har både för- och nackdelar som alla andra men att mycket skulle/kommer att lösas iom firmwareupdate.

Är det gjort eller fortfarande på g?
Hur är setupen? Seg? Enkel?
Hur är ljudnivån? Kan man ha den framme i vardagsrummet utan att störas för mycket? I nuläget strömmar jag från pc till ps3 slim så viss acceptans för fläktljud har jag men vill inte det ska låta som min gamla ps3 60gig som lätt varvade upp :)

Iom RAID1 så tänkte jag köra med två st 1 TB-diskar, någon spec sort som ni kan rekommendera? Tysta och svala företrädesvis? :)

Tack på förhand.

#64

Postad 27 juni 2010 - 13:25

Unregisteredd93c9317
  • Unregisteredd93c9317
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Har börjat på en översättning för eTRAYz (http://forum.xtreame...;p=82624#p82624), har den på gmail så ifall någon vill hjälpa till så hör av er så delar jag ut den till er. :P


Tjena!

Hur gick det med översättningen?

Mvh D

#65

Postad 10 juli 2010 - 09:40

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

1. Är det gjort eller fortfarande på g?
2. Hur är setupen? Seg? Enkel?
3. Hur är ljudnivån? Kan man ha den framme i vardagsrummet utan att störas för mycket?
4. Iom RAID1 så tänkte jag köra med två st 1 TB-diskar, någon spec sort som ni kan rekommendera? Tysta och svala företrädesvis? :)


1. Mycket är gjort redan, men det finns fortfarande vissa problem vad jag har förstått. Har själv ingen Xtreamer utan bara Etrayz, så kan inte uttala mig hur det funkar exakt. Går att läsa om på Xtreamers forum.

2. Vad jag förstått är den ganska enkel. Men jag hänvisar till 1.

3. Fläktmässigt funkar det för mig, det som är mer störande är hårddiskknattret. Jag skulle rekommendera att ha den i ett annat rum. Finns ju trådlös möjlighet också.

4. Finns en tråd om detta på Xtreamers forum. Rekommenderar att läsa den.

#66

Postad 12 juli 2010 - 16:34

y3kproblem
  • y3kproblem
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa en eTRAYz NAS, men jag undrar vilket filsystem som används på diskarna. Om hårdvaran skulle fallera så vill man ju inte sitta där med all data på två speglade men oläsbara diskar.

Operativsystemet verkar ju vara Linux, så jag skulle gissa på ext3, men det vore tryggt att få bekräftat att det är något okrypterat standardformat.

#67

Postad 14 juli 2010 - 11:17

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Två partitioner, system och allt annat. System är EXT3 och det andra är XFS.

Redigerat av Lazaroth, 14 juli 2010 - 11:24.


#68

Postad 16 juli 2010 - 16:21

darkshippo
  • darkshippo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Går i köpa tankar eftersom jag är så nöjd med min Xtreamer Sidewinder. Hur ser throughput ut trådat på Gigabitnätverk mellan en E-trayz och en dator. Ligger man nära 30MB/s eller är det närmare 10MB/s?

#69

Postad 16 juli 2010 - 16:26

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Idag närmare 10MB/s. Men vi får se vad som händer framöver, då de nyligen släppte kernel sources vilket gör det möjligt för användare att modda på ett bättre sätt.

Redigerat av Lazaroth, 16 juli 2010 - 17:58.


#70

Postad 16 juli 2010 - 19:42

darkshippo
  • darkshippo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Känns som grundläggande funktionalitet , hög throughput inte prioriteras. Om en NAS har gigabitanslutning så borde den rimligtvis åtminstone klara av minst 50MB/s.

#71

Postad 10 augusti 2010 - 11:50

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Tjena!

Hur gick det med översättningen?

Mvh D


nja, det gick i sanden. har gjorde en ganska stor del, finns några rader som inte är översatta. Sen är det egentligen bara att läsa igenom allt igen då jag till största del använde googles översättning och rättat så mycket "svenska-fel" som jag hittade just då. men översatte stora stycken samtidigt så har säkert missat en del.

har varit sommar nu med och är bara hemma på snabbvisit. om jag orkar så kanske jag tar tag i det i helgen...

#72

Postad 12 augusti 2010 - 00:55

Unregisteredd93c9317
  • Unregisteredd93c9317
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ingen brådska :). Semestertider nu ju. Annars perfekt väder för o sitta framför datorn :D

#73

Postad 19 augusti 2010 - 19:40

anjohan
  • anjohan
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ni som införskaffat er en eTrayz;

1) Hur fungerar den?
2) Hur är överföringshastigheterna via Ethernet o USB?
3) Några funktioner som ni saknar/något som ni väntar på i mjukvaruuppdatering?
4) Nån som ansluter mot den med mac? Några problem?

Överväger att köpa en för back-up (Time Machine), lagring av alla bilder, film o musik, dlna mot tvn trådbundet via router, men hittar inte så mycket recensioner osv... så kommer jag bli nöjd??! :(

#74

Postad 19 augusti 2010 - 20:26

Unregisteredd93c9317
  • Unregisteredd93c9317
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Ni som införskaffat er en eTrayz;

1) Hur fungerar den?
2) Hur är överföringshastigheterna via Ethernet o USB?
3) Några funktioner som ni saknar/något som ni väntar på i mjukvaruuppdatering?
4) Nån som ansluter mot den med mac? Några problem?

Överväger att köpa en för back-up (Time Machine), lagring av alla bilder, film o musik, dlna mot tvn trådbundet via router, men hittar inte så mycket recensioner osv... så kommer jag bli nöjd??! :(



1) Fungerar skitbra för mina ändamål. Streamar hdfilm trådlöst till xtreamern, kör torrent för o slippa ha datorn igång på natten. Finns så mycket funktioner för alla ändamål tex mailserver, webshop, forum m.m. E skitnöjd.
2) Lite dåliga hastigheter men det går o ändra med lite hack. Skall tydligen bli bättre i nästa uppdatering.
3) Möjligtvis lite lättare utdelnings gränssnitt annars är jag hel nöjd
4) Vad är mac? :P

#75

Postad 27 augusti 2010 - 20:47

omega123
  • omega123
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej! Helt plötsligt så kan jag inte längre få kontakt med min etrayz från min pc trådlöst. Det fungerade fint för ca en vecka sedan. Där emellan har jag skaffat högre hastighet på bredbandet och i samband med det lyckades comhem stänga av den trådlösa funktionen i kabelmodemet (Cisco Scientific Atlanta EPC2434). Den är dock uppstartad igen och jag kan ansluta trådlöst till nätverket men etray är lögn att ansluta till med pc:n. Xtreamer ansluter till etray utan problem (trådat). Någon som har en bra idé vad det kan bero på? Datorn körs med Win 7.

#76

Postad 27 augusti 2010 - 23:58

necken18
  • necken18
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis fått min etrayz och har en massa problem. Det största problemet är hur jag ska kommunicera med den via min mac. Vilka alternativ finns det och vilket är bäst? Jag är inte alls hemma på det här med nätverk. Jag vill självklart tanka upp alla mina filmer till nas:en. Går det inte snabbare att tanka upp en fil på 4 gb om det överförs genom samma nätverk?

Tack på förhand.

#77

Postad 30 augusti 2010 - 12:04

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Går det inte snabbare att tanka upp en fil på 4 gb om det överförs genom samma nätverk?

Det ska inte vara något problem.

vad har du för filsystem på hårddiskarna?


Själv har jag problem med att jag tappar kontakten med mitt nas (har fungerat superbra fram till augusti typ). Den är igång och jag hör att den varvar diskarna ibland men kan inte kontakta den (har nu bara testat trådlöst). Löser det genom att starta om naset men det håller bara någon timme...

har även inte lyckats uppgradera till 1.5. När jag laddar upp på "system"->"upgrade" (som sysadmin) så kommer den till 100% och sen säger att överföringen misslyckades. Jag ftp:ade över 1.5 till mappen den ska kolla efter uppdateringar i men inget händer och kan inte välja en fil som redan finns på naset att uppgradera till...

#78

Postad 01 september 2010 - 00:56

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Hej! Helt plötsligt så kan jag inte längre få kontakt med min etrayz från min pc trådlöst.


Den är igång och jag hör att den varvar diskarna ibland men kan inte kontakta den (har nu bara testat trådlöst). Löser det genom att starta om naset men det håller bara någon timme...


Trådlöst har inte funkat bra någonsin. Iom FW 1.6 som kommer snart ska de dock ha uppdaterat hela den biten, och förhoppningsvis funkar det då kanske bättre för er.

har även inte lyckats uppgradera till 1.5. När jag laddar upp på "system"->"upgrade" (som sysadmin) så kommer den till 100% och sen säger att överföringen misslyckades. Jag ftp:ade över 1.5 till mappen den ska kolla efter uppdateringar i men inget händer och kan inte välja en fil som redan finns på naset att uppgradera till...


Testa att göra en ominstallation istället för en uppdatering. Endast partitionen med OSet tas bort, så alla dina filer finns kvar.

#79

Postad 01 september 2010 - 11:10

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Testa att göra en ominstallation istället för en uppdatering. Endast partitionen med OSet tas bort, så alla dina filer finns kvar.


hur gör jag det?

#80

Postad 01 september 2010 - 20:37

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Här:
http://xtreamer.net/...-ver-1-0-5.aspx
Under "Download and installation instructions" längst ner finns "full installation file".

#81

Postad 02 september 2010 - 11:29

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Här:
http://xtreamer.net/...-ver-1-0-5.aspx
Under "Download and installation instructions" längst ner finns "full installation file".


aaa. har missade den raden. tack!

#82

Postad 03 september 2010 - 14:01

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

aaa. har missade den raden. tack!

löste sig. nu är naset snabbt och bra igen :wub:

#83

Postad 18 september 2010 - 21:58

LEK
  • LEK
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat min eTRAYz i kväll till senaste versionen 1.0.7 Försökte göra uppgradering med .bin filen då jag hade 1.0.5 men hur jag än gjorde så fick jag det ej att lyckas. Fick köra ny full ominstallation av OS med setup.exe versionen. Har någon lyckas få "uppgraderings" versionen att funka? För övrigt så gick det bra ;) , tog ca 5 min att för att få det klart när jag väl körde installationen men sen får man gå igenom hela eTRAYz-setupen igen vilket känns som ett onödigt arbete ;)

#84

Postad 19 september 2010 - 04:22

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Jag hade också problem innan jag fick upgrade-versionen att installera. Sättet som funkade för mig, efter att ha testat på ett par andra sätt först, var att manuellt ladda upp bin-filen till rätt mapp (home/sysadmin/New_Firmware_List) och sedan välja browse i uppdateraren. Jag har min etrayz-användare ansluten på z: så jag bläddrade mig till rätt mapp och valde filen. Då funkade det. Det ville absolut inte funka när jag valde browse med filen på min egen hårddisk.

Finns lite nya features med 1.07, som tex förbättrad inbyggd resurshanterare, fläktkontroller och uppdaterad wifi. Jag har inte märkt några direkta prestandaförändringar, men jag vet att de tweakade lite sånt också.

#85

Postad 21 september 2010 - 08:56

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag har uppdaterat min eTRAYz i kväll till senaste versionen 1.0.7 Försökte göra uppgradering med .bin filen då jag hade 1.0.5 men hur jag än gjorde så fick jag det ej att lyckas. Fick köra ny full ominstallation av OS med setup.exe versionen. Har någon lyckas få "uppgraderings" versionen att funka? För övrigt så gick det bra :) , tog ca 5 min att för att få det klart när jag väl körde installationen men sen får man gå igenom hela eTRAYz-setupen igen vilket känns som ett onödigt arbete ;)


jag gick visseligen via 1.0.6 (hade laddat ner den innan den togs bort, vet ej varför) och sen till 1.0.7 och båda gångerna var det inga problem att uppdatera. Bara göra som instruktionerna säger att lägga upp filen via nas-ip:8080.
Dock hade jag problem tidigare att jag inte kunde från 1.0.5 men gjorde en ominstallation av den versionen och sen har det fungerat super

#86

Postad 25 september 2010 - 16:58

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Funderar på en Xtreamer mediaplayer, fungerar det med vilken nas som helst eller måste man ha deras eTRAYz

#87

Postad 28 september 2010 - 09:25

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Någon som får någon ordning på torrentklienten?

Får bara max 2mb/s trådat men provar jag med min dator så får jag 11mb/s ned.
Mao en STOR effektförlust.

/R

#88

Postad 02 oktober 2010 - 04:55

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Får bara max 2mb/s trådat men provar jag med min dator så får jag 11mb/s ned.

Du får ha i åtanke på att etrayz endast har en 200 Mhz-processor, så du kommer aldrig kunna komma upp i samma hastigheter som på en vanlig dator. Samma saker gäller med usenet osv.

Det du kan göra är att testa någon av de andra torrent-klienterna som finns i installeraren och se vilken som funkar snabbast. Själv gillar jag Transmission, fast det är väl främst pga dess watch funktion.

#89

Postad 04 oktober 2010 - 08:33

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Någon som får någon ordning på torrentklienten?

Får bara max 2mb/s trådat men provar jag med min dator så får jag 11mb/s ned.
Mao en STOR effektförlust.

/R



installera transmission
där står det hur du installerar transmission istället för etrayz inbyggda. ligger i alla fall någon MB/sek högre än den inbyggda.
Spelar det sen någon större roll hur snabbt det går? du slipper ha datorn igång och etrayzet får ner det du laddar över natten =)

#90

Postad 05 oktober 2010 - 06:50

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

installera transmission
där står det hur du installerar transmission istället för etrayz inbyggda. ligger i alla fall någon MB/sek högre än den inbyggda.

Nej, nej, nej. Installera från den riktiga installeraren som ingår i firmwaren. Snabbt, enkelt, alltid nyaste programversionen och förinställt för etrayz. Det finns en anledning till att det står "MOST OF THE GUIDES HERE ARE OUTDATED" i tråden du länkar till. Dessutom finns det fler torrent-klient alternativ där som kanske funkar snabbare och/eller bättre med just din konfiguration.

#91

Postad 05 oktober 2010 - 12:04

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Nej, nej, nej. Installera från den riktiga installeraren som ingår i firmwaren. Snabbt, enkelt, alltid nyaste programversionen och förinställt för etrayz. Det finns en anledning till att det står "MOST OF THE GUIDES HERE ARE OUTDATED" i tråden du länkar till. Dessutom finns det fler torrent-klient alternativ där som kanske funkar snabbare och/eller bättre med just din konfiguration.


Trodde det var där ifrån min kompis hade installerat. men pratade med honom och det är som du säger. Poängen står i alla fall kvar, använd inte den inbyggda! :)

#92

Postad 05 oktober 2010 - 15:41

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Började kolla på xtreamer pro som tydligen är både etrayz och xtreamer, dvs nas och mediaspelare i ett. Blev väldigt sugen på att uppgradera mig (mitt ps3 försvinner om någon månad) men när jag läste specifikationerna så har Pro inte gigabit-port och stödjer inte raid vilket för mig känns jättekonstigt då de borde ganska enkelt kunna tagit dessa funktioner från Etrayz...

Någon som vet något mer? Kommer det en Pro 2 senare kanske med dessa egenskaper?

#93

Postad 05 oktober 2010 - 17:49

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Poängen står i alla fall kvar, använd inte den inbyggda! :)

Det kan jag nog ändå hålla med om iaf... :P

Xreamer Pro är en främst en förbättrad Xtreamer och inte en "riktig" NAS. Den har några NAS-egenskaper ja, fast vissa saker är helt annorlunda till fördel för Etrayz. En stor sak är processorn, som på Pro är mer optimerad för media-uppspelning. Sen fungerar inte installeraren och alla dess program på Pro. Har pro t.ex. någon nedladdare överhuvudtaget? En annan sak är som du nämnde Raid och nätverksstödet. De är optimerade för olika saker, Xtreamern främst för att spela upp media, Etrayz för att lagra, ladda och streama. Kommer de saknade funktionerna komma till Pro så småningom? Definitivt inte alla, men möjligtvis några. Pro 2 eller liknande känns väl inte helt avlägset i framtiden heller.

#94

Postad 07 oktober 2010 - 15:56

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hur hittar man vilken version av transmission man har installerat på naset? Får att den versionen jag använder inte är tillåten på en av mina sidor :S

#95

Postad 08 oktober 2010 - 13:19

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Det står i installeraren vilken version du har valt och det är endast installerarens version du ska använda.

http://dittnamn.myet...8000/installer/
Installeraren

http://dittnamn.myetrayz.net:9091
Transmissions standardport

Se till att ha firmware 1.07 eller bättre.

Redigerat av Lazaroth, 08 oktober 2010 - 13:52.


#96

Postad 09 oktober 2010 - 23:28

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Det står i installeraren vilken version du har valt och det är endast installerarens version du ska använda.

http://dittnamn.myet...8000/installer/
Installeraren

http://dittnamn.myetrayz.net:9091
Transmissions standardport

Se till att ha firmware 1.07 eller bättre.


Anävnder transmission remote vilket ger väldigt mycket bättre översikt än att gå via Transmissions standardporten.

När jag ska se vilken version jag har kommer jag till ett inlogg vilket jag inte kommer förbi. varken "root" eller "sysadmin" fungerar... Är det någon speciellt inlogg man ska använda?

#97

Postad 10 oktober 2010 - 15:39

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Anävnder transmission remote vilket ger väldigt mycket bättre översikt än att gå via Transmissions standardporten.

När jag ska se vilken version jag har kommer jag till ett inlogg vilket jag inte kommer förbi. varken "root" eller "sysadmin" fungerar... Är det någon speciellt inlogg man ska använda?

Vanligtvis är det admin som användare.

Annars, för att förtydliga. Du har alltså installerat Transmission själv och sedan även installerat Transmission Remote?

#98

Postad 10 oktober 2010 - 22:06

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Vanligtvis är det admin som användare.

Annars, för att förtydliga. Du har alltså installerat Transmission själv och sedan även installerat Transmission Remote?


jag har transmission på naset och ansluter via remote från datorn.
sysadmin fungerar inte så vet inte riktigt vad jag ska försöka med sen...

#99

Postad 10 oktober 2010 - 22:11

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Du svarade inte på frågan om det var du själv som installerat Transmission eller om det var installeraren. Om det är installeraren så är det fortfarande admin som är användarnamnet och standardlösenordet "sysadmin" som är lösenordet, om du inte ändrat det.

Redigerat av Lazaroth, 10 oktober 2010 - 22:12.


#100

Postad 10 oktober 2010 - 22:18

Mathoa
  • Mathoa
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

sysadmin fungerar inte så vet inte riktigt vad jag ska försöka med sen...

googlade lite och hittade en video hur man gör

Redigerat av Mathoa, 10 oktober 2010 - 22:33.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.