Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS LG N2R1 & N2B1

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG N2B1DD2 2TB (NAS-servrar) 1 8,25 (3) Inga priser
LG N2R1DD1 1TB (NAS-servrar) 1 8,5 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 24 februari 2010 - 20:49

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Egenskaper för den dyrare varianten med BD:

Pris: 5 000 kronor (med 2 terabyte disk)
Tillverkare: LG, nordic.lge.com

Anslutningar: Gigabit Ethernet och usb 2.0, e-sata
Protokoll: Smb/cifs, afp, ftp, dlna
Diskplatser: 2x 3,5-tums sata
Raid-stöd: Raid 0, 1, 5, 0+1, jbod, diskbyte under drift
Optisk enhet: Dvd, bluray (bd-re)
Mått: 163x231x165 mm
Strömförbrukning: 24 W (uppmätt)
Övrigt: Kortläsare


En användarrecension har hittats:

Har använt den i ca en månad nu och är otroligt nöjd. Delar den inbyggda Blu-ray spelaren med tre datorer i nätverket så helt plötsligt kan tre datorer spela Blu-ray film och bränna Blu-ray. Enkel och smidig att installer, tog 5min sen var den helt igång.


Detta låter helt klart intressant.
Frågan är om den kan läsas av från en Tvix utan att hacka i HD-film samt strömma till PS3 utan problem (undantaget mkv-containers, antar jag).

#2

Postad 06 maj 2010 - 16:13

di97msgd
  • di97msgd
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har en LG Bluray spelare BD390 som kan spela mkv filer från USB sticka. När jag försöker spela mkv filer från min N2B1 NAS så kan inte bluray spelaren hitta dem. Avi filer går däremot bra.
Någon som har lyckats med att spela upp mkv filer från NASen?

#3

Postad 13 juni 2010 - 09:45

tommyxt99
  • tommyxt99
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Men om man vill titta på Blu-Ray-filmen på den HD TV man har, så måste man ha en "extender", typ WD HD TV Live, eller liknade; eller hur?

#4

Postad 21 augusti 2010 - 16:25

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Har haft min någon månad nu och jag är hel nöjd, har några frågor.

När den gör bakup tar den bort det gamla filer och förnyar hela tiden eller? lägger den bara in allt nytt den känner av?
För pappers korgen på LG:n brukar det bli ganska mycket i.

Någon som provat att byta disk?

#5

Postad 27 augusti 2010 - 22:40

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag bytte disk så sent som igår.

Du måste iniatilsera om den när de nya diskarna är i, vilket gör att du tappar all konfig. Du kan spara undan din gamla konfig innan du initar om och sedan ladda upp den efter init och raid build.

Lite necro svar på frågorna tidigare i tråden.

Med en popcorn a-100 går det strålande att spela upp 1080p filmer i mkv format från lg naset. Inga hack eller fördröjningar på någon av de filer jag har använt denna kombo mot.

#6

Postad 28 augusti 2010 - 13:46

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Jag bytte disk så sent som igår.

Du måste iniatilsera om den när de nya diskarna är i, vilket gör att du tappar all konfig. Du kan spara undan din gamla konfig innan du initar om och sedan ladda upp den efter init och raid build.

Lite necro svar på frågorna tidigare i tråden.

Med en popcorn a-100 går det strålande att spela upp 1080p filmer i mkv format från lg naset. Inga hack eller fördröjningar på någon av de filer jag har använt denna kombo mot.


Tack för infon.

Ingen som provat ta en disk från nas:en och stoppa den i datorn. Vore ju tråkigt om själva nas:en paja och diskarna är låsta till den. Då är det ju inte så himla säkert :)

#7

Postad 28 augusti 2010 - 16:52

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Tack för infon.

Ingen som provat ta en disk från nas:en och stoppa den i datorn. Vore ju tråkigt om själva nas:en paja och diskarna är låsta till den. Då är det ju inte så himla säkert :)


Lg:n kör en variant av debian (finns custom fw som ger ssh och root access så att man kan instellera vad man vill) och ett linux filsystem ( vet inte vilket) så låg sannolikhet att du kan läsa disken med en windows pc men med tex en linux live skiva borde det gå.

Så klart tar man backup från naset vidare ut på band :)

#8

Postad 29 augusti 2010 - 09:22

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Lg:n kör en variant av debian (finns custom fw som ger ssh och root access så att man kan instellera vad man vill) och ett linux filsystem ( vet inte vilket) så låg sannolikhet att du kan läsa disken med en windows pc men med tex en linux live skiva borde det gå.

Så klart tar man backup från naset vidare ut på band :)



hehe

Just nu har jag bara nas:en som bakup får ta och klura lite på om jag ska lagra upp något mer.

#9

Postad 30 augusti 2010 - 08:24

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Har beställt en N2B1 nu. Nån som vet om e-SATA porten funkar nu?
Någon ny firmware som har rättat till eventuella småfel och brister?

EDIT: Hittade den här men det enda den versionen verkar göra är:

BD-RE Recognition Fail Improvement


Finns dock inget releasedatum på den FW.

Redigerat av BrittBastard, 30 augusti 2010 - 08:27.


#10

Postad 01 september 2010 - 19:44

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har ej provat esata, men mycket nöjd med fw 2504. Den fixade timemachine med snow leapard och minskade problemen med br skivor som var svårlästa.

#11

Postad 03 september 2010 - 10:00

Tegang
  • Tegang
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är 2TB total maxkapacitet för dessa NAS?

D.v.s. man kan stoppa in max 2 st 1TB hårddiskar i dom?
2 st x 2TB fungerar alltså inte, eller?

#12

Postad 03 september 2010 - 20:33

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!


Har precis investerat i en b2d1 men är tyvärr inte helt nöjd tyvärr :-(.
Dokumentationen var ingen höjdare så det blir lite mer "trial and error".


Just nu försöker jag få igång DLNA men tyvärr så dyker inte enheten upp i xbmc eller plex.
Jag kör mac. N-nät.Via VLC så kan jag spela upp filmen men det går inte att spola framåt/baktåt..

På min PS3:a dyker den upp. Jag kör trådlöst där.
Samma problem går inte att spola.

Några hjälpsamma tankar om att konfigurera DLNA?
Hur konfigurerade ni?


Hälsningar
Patrik

Redigerat av PatrikLarsson, 04 september 2010 - 08:39.


#13

Postad 04 september 2010 - 11:43

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tegang: 2x2tb funkar med nya vw versioner, iaf enligt lg själva.

PL: har du slagit på mac protokollet både för hela enheten och de shares du vill nå?

#14

Postad 04 september 2010 - 15:36

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för svaret!
Ska kolla lite på mac-protokollet.Men om jag förstår DLNA riktigt så kör man över ip-stacken (UDP).
Verkar som de flesta kör samba tillsammans med mediacenterlösningar, för att få t ex textningen korrekt.
Hmmm... får kolla lite mer.

Hälsningar
Patrik

#15

Postad 04 september 2010 - 20:31

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för svaret!
Ska kolla lite på mac-protokollet.Men om jag förstår DLNA riktigt så kör man över ip-stacken (UDP).
Verkar som de flesta kör samba tillsammans med mediacenterlösningar, för att få t ex textningen korrekt.
Hmmm... får kolla lite mer.

Hälsningar
Patrik


Jo och det är väl därför det fungerar på din ps3. Men jag har för mig att mac faktiskt behöver att enheterna den pratar med kör afp eller smb eller nfs för att kunan hitta dem, kan dock ha fel.

Jag kör mina mediacenters rakt över smb.

#16

Postad 05 september 2010 - 07:46

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Kommer köra både samba och DLNA parallellt. Samba för mediacenter och DLNA för PS3:an och andra mer "begränsade" enheter.
Någon av er som har rippat film med t ex handbrake ? Vilket format kör ni?
Det är verkligen en djungel ...

Torrrent klienten hängde sig tyvärr över natten så helt stabil var den tyvärr inte...'
Fick starta om NASen för att få igång den igen.
Men smidigt är det iallafall.

/Patrik

#17

Postad 05 september 2010 - 21:32

Håbergt
  • Håbergt
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej. Funderar på att köpa en sådan här. Men skulle gärna veta om det går att hänga på en USB-hub för att driva 4 externa USB-hårddiskar på själva usb-porten på NAS'en. Någon som har provat?

/H

#18

Postad 06 september 2010 - 08:34

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!


Håbergt: Jag har tyvärr inte provat..

Tycker att NASen är låååångsam.
Att kopiera en DVS-iso (6-7 gig) tar c:a 25-30 minuter. (i och för sig mellan nasens diskar)
Att kopera 83 gig till ett speglat bibliotek tar c:a 2 timmar.


Är det normala hastigheter eller får ni betydligt högre hastigheter?


Hälsningar
Patrik

#19

Postad 06 september 2010 - 08:59

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Hej!



Tycker att NASen är låååångsam.
Att kopiera en DVS-iso (6-7 gig) tar c:a 25-30 minuter. (i och för sig mellan nasens diskar)
Att kopera 83 gig till ett speglat bibliotek tar c:a 2 timmar.


Är det normala hastigheter eller får ni betydligt högre hastigheter?


Hälsningar
Patrik


Ja, då jag vill kunna använda min NAS till att streama så tycker jag denna är för seg. Skickade tillbaka min och köpte en Qnap 459 pro istället. Dyrare men lätt värt pengarna. Du kommer aldrig kunna streama video trådlöst till PS3:an med denna.

#20

Postad 06 september 2010 - 09:16

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Ja, då jag vill kunna använda min NAS till att streama så tycker jag denna är för seg. Skickade tillbaka min och köpte en Qnap 459 pro istället. Dyrare men lätt värt pengarna. Du kommer aldrig kunna streama video trådlöst till PS3:an med denna.


Så du fick liknande hastigheter då?

/Patrik

#21

Postad 06 september 2010 - 11:16

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hmmmm,...

Räknade på det...
Verkar som den skrev i c:a 11 Mb/s. En hastighet som är liknande andra NASar i prisklassen.
Så... det tar en stund att skriva mycket data.


/Patrik

#22

Postad 06 september 2010 - 11:30

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Så du fick liknande hastigheter då?

/Patrik


Har inte gjort några såna "mätningar" men jag fattar inte riktigt varför jag köpte den från början.
( KAN ha nåt att göra med att "chefen" tyckte den var snygg )
Stor skillnad mellan en 800MHz ( LG:n ) processor och en Dual Core 1.8 GHz ( Qnap ) processor.
Dock har jag ingen tanke på att streama trådlöst heller.

#23

Postad 06 september 2010 - 13:19

Håbergt
  • Håbergt
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Någon annan som har testat att koppla på USB-hub och flera externa diskar via den?

#24

Postad 10 september 2010 - 19:58

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Någon annan som har testat att koppla på USB-hub och flera externa diskar via den?



Tyvärr inte!
Kunde testat om jag hade en extra usb.disk men tyvärr.
Har i och för sig en hub liggande men ingen disk...

/Patrik

#25

Postad 11 september 2010 - 17:32

Håbergt
  • Håbergt
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
@PatrikLarsson

Testa gärna med disken du har igenom hubben. Stoppa gärna in någon minnessticka och testa om det går att hitta bägge.

Tackar på förhand
Fredrik

#26

Postad 12 september 2010 - 21:00

mangeG
  • mangeG
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.

Har hjälpt en polare att konfa hans N2B1DD2. Allt har gått bra förutom en irriterande grej. Det är itunes-delen.
Itunesservern är startad och är inställd på auto. Och så har jag lagt in mp3-filer i mappen iTunes på enheten. Jag har även dubbelcheckat i NASens loggfil och den säger att filerna är "hittade". Mitt itunes hittar NASens delade musikbibliotek. Men det är tomt. Bara några undermenyer som inte går att klicka på.

Någon som har några idéer vad det är som jäklas?

/Magnus

#27

Postad 12 september 2010 - 21:40

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Ja, då jag vill kunna använda min NAS till att streama så tycker jag denna är för seg. Skickade tillbaka min och köpte en Qnap 459 pro istället. Dyrare men lätt värt pengarna. Du kommer aldrig kunna streama video trådlöst till PS3:an med denna.


Jag kan utan problem strömma 1080p mkv från min lg till mina media spelare. Det tar ca 8 minuter att kopiera 5GB vilket ger ca 83 Mbit/sec, den skall enligt lite olika tester klara upp till 139 Mbit/sec alltså fullt tillräckligt för att strömma media.

Lånar tråden lite.

Har hjälpt en polare att konfa hans N2B1DD2. Allt har gått bra förutom en irriterande grej. Det är itunes-delen.
Itunesservern är startad och är inställd på auto. Och så har jag lagt in mp3-filer i mappen iTunes på enheten. Jag har även dubbelcheckat i NASens loggfil och den säger att filerna är "hittade". Mitt itunes hittar NASens delade musikbibliotek. Men det är tomt. Bara några undermenyer som inte går att klicka på.

Någon som har några idéer vad det är som jäklas?

/Magnus


Senaste itunes? Den bryter de flesta nasars support för att agera itunes server. Feature enligt apple; protokollet var aldrig tänkt att användas så här.

#28

Postad 13 september 2010 - 07:40

mangeG
  • mangeG
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Senaste itunes? Den bryter de flesta nasars support för att agera itunes server. Feature enligt apple; protokollet var aldrig tänkt att användas så här.

Åh fasiken. Ja det stämmer att det är den senaste. Kanske LG kommer med en ny firmware som ordnar detta får man hoppas på.
/Magnus

#29

Postad 13 september 2010 - 17:28

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

@PatrikLarsson

Testa gärna med disken du har igenom hubben. Stoppa gärna in någon minnessticka och testa om det går att hitta bägge.

Tackar på förhand
Fredrik



Hej!

Ska försöka hinna kolla på detta imorgon.
Återkommer.

/Patrik

#30

Postad 14 september 2010 - 09:33

PatrikLarsson
  • PatrikLarsson
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hmmm... får det inte att funka...
Jag stoppar in en USB-enhet i NAS'en.
USB-enheten blir synlig i nätverket.
Sen hänger sig datorn.
Har testat både med win och osx.

Någon som fått detta att funka?

/Patrik

#31

Postad 14 september 2010 - 15:01

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Hmmm... får det inte att funka...
Jag stoppar in en USB-enhet i NAS'en.
USB-enheten blir synlig i nätverket.
Sen hänger sig datorn.
Har testat både med win och osx.

Någon som fått detta att funka?

/Patrik

På en annan liknande produkt som även den körde modifierade debian var man tvungen att gå in i linux och konfa om då mountpoibthanteraren och share generatorn endast kunde klara av en extern disk som standard, kan mycket väl vara samma här.

#32

Postad 10 november 2010 - 23:21

Unregistered60863da7
  • Unregistered60863da7
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har en idé att köra denna dvd-spelare som istället för min krånglande Kiss-spelare. Dvs jag tittar på filmer ifrån disken , och sambon använder den som en dvd-spelare. Allt via dlna till en samsung tv. Är det en bra ide måntro?

Redigerat av Unregistered60863da7, 10 november 2010 - 23:22.


#33

Postad 25 december 2010 - 15:06

Sjoch
  • Sjoch
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej. Funderar på att köpa en sådan här. Men skulle gärna veta om det går att hänga på en USB-hub för att driva 4 externa USB-hårddiskar på själva usb-porten på NAS'en. Någon som har provat?

/H


Jag testade precis med en enkel Trust 4 portars hub följt av en 7portars Dlink DUB-H7,

Anslutet till N2B1:
1 Hårddisk direkt till nasen, Dyker upp i listan över enheter
1 usb minne direkt till nasen, Linux format - Ej synligt i listan över usb enheter.
1 Trust Hub

Anslutet till Trust Hub:
2 usbminnen, Dyker upp i listan över enheter
1 DVD , Dyker ej upp i listan över usb enheter
1 Dlink DUB-H7

Anslutet till Dlink DUB-H7:
3 Hårddiskar, Dyker upp i listan över enheter
1 Skrivare, Dyker upp i resurslistan (Installerad och testad, Fungerar)


Enheterna finns med på nätverket, men de går inte att komma åt dom via B2N1's egen filhanterare?!
Kommer heller inte åt USB enheterna via FTP?

Nån som har fått till de?

#34

Postad 30 december 2010 - 18:00

Fluxs
  • Fluxs
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är helt okunnig på detta område men kan man spela upp dvd/blu-ray filmer via en LG DP1B Mediespelare med denna?

#35

Postad 31 december 2010 - 16:05

iNDePeNDeNt365
  • iNDePeNDeNt365
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ska köra denna tillsammans med en WD-TV Live mediaspelare, borde väl vara en ok kombo? Bara att hoppas att man kan köra BD-skivor smärtfritt på den från LG´n, någon som testat? :blush:

Tråden verkar rätt off.. Passar ändå på att slänga in en ny fråga som dykt upp.. Tänkte uppdatera FW, men såg att det fanns flera st nya och inga release datum. Då undrar jag om man måste eller bör uppdatera dem var för sig (i stigande nummer ordning) eller kan jag bara ta den med högst siffra (ver: 2569)? Inkluderar den alla de små buggfixar som dom andra innehåller per automatik?
Har redan H104 på den optiska enheten, finns det då någon mening att ta ner den oxå? (antar inte va?)
Mvh// NASnOOben :)

Redigerat av iNDePeNDeNt365, 04 januari 2011 - 19:48.


#36

Postad 21 april 2011 - 20:15

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag letar efter en NAS för att kunna dela bilder, musik och videor till de olika delarna i mitt hemnätverk(Xbox, pc,tv).

Fastnade för denna eftersom den bl.a. har blu-ray, vilket kan vara väldigt bra om man ska backa upp stora bibliotek med bilder exempelvis.

Det jag funderar på nu är hurvida det går att nå denna från "utsidan". T.ex. kan jag spela upp musik och film som jag har lagrat på NASen hemma, på min laptop när jag sitter i stugan?

VH

#37

Postad 26 april 2011 - 07:14

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Det jag funderar på nu är hurvida det går att nå denna från "utsidan". T.ex. kan jag spela upp musik och film som jag har lagrat på NASen hemma, på min laptop när jag sitter i stugan?

VH


Ja, den kan nås från utsidan (t ex via FTP eller WEB-gränssnittets inbyggda "utforskare"). Dock behöver du väldigt hög bandbredd (både i stugan och där NAS:en står) för att kunna se video direkt. Själv streamar jag MP3 direkt till en iPhone eller en iPad som finns på utsidan.

#38

Postad 03 maj 2011 - 21:23

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Ja, den kan nås från utsidan (t ex via FTP eller WEB-gränssnittets inbyggda "utforskare"). Dock behöver du väldigt hög bandbredd (både i stugan och där NAS:en står) för att kunna se video direkt. Själv streamar jag MP3 direkt till en iPhone eller en iPad som finns på utsidan.


Så väldigt nyfiken Stafli. Har en n2b1 och nyligen införskaffat en Iphone 4. Skitdålig på det här med Itunes funktionalitet m.m

Tre frågor till dig (eller annan)
- vilken app kör du för att accessa dina mp3:or direkt på servern? svårt att konfa det?
- Funkar en och samma app internt som externt?
- Vad behöver jag göra för att Itunes servern ska funka bra? behöver jag lägga in mitt musikbibliotek in i "itunesmappen" samma som för DLNA?

Ruggigt grön med hela applegrejen så jag är tacksam för all hjälp jag kan få :-)

Redigerat av edla, 03 maj 2011 - 21:24.


#39

Postad 04 maj 2011 - 07:23

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Tre frågor till dig (eller annan)
- vilken app kör du för att accessa dina mp3:or direkt på servern? svårt att konfa det?
- Funkar en och samma app internt som externt?
- Vad behöver jag göra för att Itunes servern ska funka bra? behöver jag lägga in mitt musikbibliotek in i "itunesmappen" samma som för DLNA?


Jag kör direkt mot NAS:en med Safari i iPhone; http://xxxx.lgnas.com:8000 , (där xxxx är det namn du registrerade och :8000 är portnumret för NAS-åtkomst). Det enda man behöver tänka på är att port 8000 måste vara öppen i din brandvägg/router och att " fjärråtkomst" måste vara öppnat i NAS:en.

Sedan har LG släppt en iPhone-app som heter "LG My Data". Där anropar man direkt mediabiblioteken under /service/DLNA. Den har jag dock inte dragit igång ännu.

Använder du den första metoden (via Safari), kan du lägga ditt musikbibliotek var du vill. Går du via "LG My Data", ska det ligga i /services/DLNA-strukturen.

Båda metoderna funkar såväl internt som externt (under förutsättning att rätt portar är öppna i routerns brandvägg).

Se även:
http://lgknowledgeba...mp;EntryID=6490

Redigerat av stafli, 04 maj 2011 - 07:30.


#40

Postad 04 maj 2011 - 16:57

edla
  • edla
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Jag kör direkt mot NAS:en med Safari i iPhone; http://xxxx.lgnas.com:8000 , (där xxxx är det namn du registrerade och :8000 är portnumret för NAS-åtkomst). Det enda man behöver tänka på är att port 8000 måste vara öppen i din brandvägg/router och att " fjärråtkomst" måste vara öppnat i NAS:en.

Sedan har LG släppt en iPhone-app som heter "LG My Data". Där anropar man direkt mediabiblioteken under /service/DLNA. Den har jag dock inte dragit igång ännu.

Använder du den första metoden (via Safari), kan du lägga ditt musikbibliotek var du vill. Går du via "LG My Data", ska det ligga i /services/DLNA-strukturen.

Båda metoderna funkar såväl internt som externt (under förutsättning att rätt portar är öppna i routerns brandvägg).

Se även:
http://lgknowledgeba...mp;EntryID=6490


Kanon, tack för alla svar. Satt igår kväll och labbade med remote accessfunktionen. Dock tror jag behöver öppna upp i mitt Adslmodem eller IPt burken som ligger före min trådlösa router, ska försöka få igång det ikväll.

Har faktiskt fått igång "LG my data" och det funkade under förutsättning att mp3orna låg under dlna mappen (tog ett tag innan jag fattade det...). Dessutom har jag lyckats att via Integra/onkyo appen Onkotron (remotecontrolapp) accessa mitt musikbibliotek men då måste det återigen ligga under dlna mappen...tycker det är omständigt då man gärna vill ha sin egen struktur kanske på annan plats på disken. Dessutom måste jag titta på stärkarns display för att navigera i trädstrukturen, man får alltså ingen mapp info tillbaka till onkotronappen, däremot displayas låtnamnet när den väl spelas, går mao ej att navigera på distans...

Testat med Safari på det interna nätverket och fått igång låtar men saknar även här möjligheten att scrolla i mappen samtidigt som jag lyssnar och/eller kunna få info om nästa låt m.m....finns det någon musikspelarapp som fixar detta och direktaccess mot NAS:en?

Mitt drömscenario är att kunna accessa NAS:en via Iphonen och välja låt som trådlöst spelas upp i stärkarn, hur göra detta utan dyra investeringar?

Hur funkar Itunes servern?

#41

Postad 07 maj 2011 - 06:12

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Hur funkar Itunes servern?


Har inte testat iTunes-servern, men har hittat några andra appar som iaf funkar på iPad, för att via DLNA lyssna direkt, eller skicka ut på en annan DLNA-device, t ex TVn:

MLPlayer (lite)
Fusion Stream
Eyecon

#42

Postad 24 maj 2011 - 12:23

Johan_D
  • Johan_D
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har haft min NAS ett bra tag nu och är kluven till varför den ibland helt enkelt startar upp från viloläge, trots att jag inte accessar den. Datorerna, WD TV Live är avstängt. Enda förklaringen vore om det är någon utifrån som försöker accessa den. Jag har ställt in att den ska gå i viloläge efter 10 minuters innaktivitet. Det funkar också men varför vaknar den då och då?
Vidare, har ni fått rätt på att pausa, spola via DLNA? Har väl kanske inget med NAS att göra men min Samsung TV (UE46C6005) kan inte utföra dessa funktioner när jag kör via DLNA. Därför streamar jag via min WD istället.

#43

Postad 25 maj 2011 - 05:35

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Enda förklaringen vore om det är någon utifrån som försöker accessa den. Jag har ställt in att den ska gå i viloläge efter 10 minuters innaktivitet. Det funkar också men varför vaknar den då och då?
Vidare, har ni fått rätt på att pausa, spola via DLNA? Har väl kanske inget med NAS att göra men min Samsung TV (UE46C6005) kan inte utföra dessa funktioner när jag kör via DLNA. Därför streamar jag via min WD istället.


Att NAS:en startasr upp ibland beror mycket riktigt sannolikt på att någon accessar den utifrån. Själv har jat t ex FTP igång, och hittar både "oskyldiga" postscanningar och regelrätta intrångsförsök. Det gäller mao att ha starka lösenord. Man kan titta i systemloggen om någon okänd IP-adress accessar FTP. Loggen presenterat i NAS:en är dock oerhört kort, så jag brukar spara loggfilen (som är betydligt mer omfattande än vad NAS:en visar) som en textfil, och sedan klistra in posterna i Excel för överskådlighet.

DLNA har aldrig funkat särskilt bra vad gäller spola. Jag använder bara DLNA för foton, och, precis som du, en WDTV Live för uppspelning av video och ljud.

#44

Postad 25 maj 2011 - 05:39

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Kanon, tack för alla svar. Satt igår kväll och labbade med remote accessfunktionen. Dock tror jag behöver öppna upp i mitt Adslmodem eller IPt burken som ligger före min trådlösa router, ska försöka få igång det ikväll.

Har faktiskt fått igång "LG my data" och det funkade under förutsättning att mp3orna låg under dlna mappen (tog ett tag innan jag fattade det...).


LG My Data funkar utmärkt om man har senaste firmware i NAS:en. För att via DLNA nå media utifrån, behöver man dock öppna port 49815 i bredbandsroutern.

#45

Postad 29 maj 2011 - 18:29

Johan_D
  • Johan_D
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Bytte lösenord i admin gränssnittet. Nu funkar det inte??!!
Efter långt och länge hittade jag svaret. "Specialtecken" är ej tillåtna. Dvs, jag använde # tecknet.
Allt såg ut att gå bra tills jag skulle logga in med nya lösenordet. Då får jag "Vänligen skriv in lösenord". Skriver jag in fel däremot så får jag "Fel lösenord".
Ska ringa supporten igen, som är ett annat nummer än det som står på deras hemsida.
Lösningen som jag fått fram enligt massa googlande är att reseta den till factory default. Då kommer diskarna att rensas på ALLT. Dessutom får jag ju inte behålla mitt DDNS namn.
Jag kör spegling på vissa mappar så detta är ju min backup. Jag kommer fortfarande åt från datorn men kommer som sagt inte in i GUIt. Nån som haft samma problem? Varför varnar de inte för att använda specialtecken, eller att det inte accepteras???? Är det så nu att allt måste resetas så kommer jag ju aldrig mer köpa en nas från LG. Man ska alltid köpa prylar från tillverkare som enbart tillverkar den typ av produkt. I allafall datorprodukter.

#46

Postad 17 juli 2011 - 21:34

Evil Nicke
  • Evil Nicke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Funderar på att slänga in en 2tb hårddisk i min n2r1dd1 som andra disk. Det är bara att trycka in den och formatera den antar jag? disk 1 rör den väll inte? Ska inte köra nån RAID av nått slag.

Jupp det var det. :)

Redigerat av Evil Nicke, 19 juli 2011 - 18:02.


#47

Postad 15 augusti 2011 - 14:59

robinz
  • robinz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Funderar på att slänga in en 2tb hårddisk i min n2r1dd1 som andra disk. Det är bara att trycka in den och formatera den antar jag? disk 1 rör den väll inte? Ska inte köra nån RAID av nått slag.

Jupp det var det. :)


Går i samma tankar men är lite osäker på kompatibiliteten med NAS:n... vilken modell av hårddisk kör du? :lol:

#48

Postad 20 augusti 2011 - 15:44

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Hej

Har fått detta svar ang problem med att få den att lira ihop med IOX Lion på Mac.

Hei,

LG vil komme med 2 oppdateringer i begynnelsen av September. Den første vil ordne med access fra Finder og den andre vil ordne slik at Time Machine kjører 100%.

Det finnes en workaround for access fra Finder men den er ikke utviklet av LG. Du finner den her: http://www.alexander...and-workaround/


Med vennlig hilsen / Kind regards,
Servicon AS

Tom-Erik
Servicon Helpdesk

#49

Postad 20 augusti 2011 - 20:28

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Söker efter en lösning för att installera couchpotato sabnzb och sickbeard i denna lilla nas.

Har sett att man kan byta firmware i den men sökt som en galning efter hur man installerar dessa program i nasen men hittar ingenting och eftersom den vad jag vet i grunden kör nån linux dist så borde det ju gå om hårdvaran klarar det.


Hjälp mig snälla :o

#50

Postad 08 september 2011 - 15:58

Lunnis
  • Lunnis
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
sökte på google.
"lgnas custom fw"
och första träffen är till custom fw till denna nas.
Custom fw till LG nas
den har en annan nzb downloader som jag tycker fungerat okej.

Lunnis



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.