Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS för lagring och streaming?

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2011 - 16:11

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Det pågår en mindre revolution i hemnätverket där jag nu monterar fasta nätverksuttag i bla. ungarnas rum, vardagsrum och vuxensovrummet. Bion och kontoret har sedan tidigare uttag. Men nu är vi uppe i 12 uttag med dvd-spelare och servern. Därför skall jag investera i en switch och en NAS.

Jag vill ha en NAS med fyra bays. Tänker mig att ha två speglade diskar på 2TB WD Black eller Green för bilder, dokument och övrig skit man helt enkelt inte vill bli av med. Sen vill jag ha två diskar som "hjälper" varandra. Vet inte vad funktionen heter. Dessa diskar är för streaming och lagring av film.

När jag började rota i det här med NAS trodde jag det helt enkelt var en förenklad serverdator, men det känns snarare enklare att köpa sig en dator och plugga in. Det är massor med feats. och funktioner som man måste känna till och lära sig känns det som. En djungel som allt annat. Det här med NAS är ju inte så nytt, men jag tycker det är tämligen fattigt med kundrecensioner på bla. prisjakt. Jag brukar bygga mina inköpsbeslut på 50% andra kunders intryck, 25% expertrecensioner och 25% egna intryck/magkänsla. Till min glädje har jag läst en del här i forumet. Jag tar gärna emot era intryck av era NAS:ar, och framförallt är det väl gränssnittet (GUI?) och hur lättanvänt det är som väger tungt när man ska jämföra. Likaså givetvis en del fysiska egenskaper som antalet gigabitportar USB 3.0 osv. Om jag nu ska försöka konkretisera fram en fråga så blir det väl; vad ska man ha för NAS om man vill ha:

* 4 diskar. 2 speglade och 2 som "hjälps åt" för ökad hastighet.
* Gigabitport, (usb-anslutningar hit och dit känns rätt irrelevant)
* möjlighet att ansluta skärm, mus t-bord är ett plus, inget krav.
* gränssnittet skall vara enkelt. jag vill även kunna komma åt via android.

Ser att kravspecen är allt annat än snäv. Men de alla tekniska specar på Qnap, Synology och Netgear verkar snarlika. Vad är den stora skillnaden mellan fabrikaten förutom det rent estetiska? Synologys ser ju ut som något katten dragit in, Netgears däremot är snygga och prydliga. Det är egentligen totalt oviktigt i mitt fall då den skall stå i matkällaren.

Tacksam för lite feedback på era produkter och era rekommendationer.

#2

Postad 22 november 2011 - 16:15

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

RAID 0 [redigera]

//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/RAID_0.svg/100px-RAID_0.svg.png

//bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.pngRAID 0
Den enklaste formen av RAID, som endast går ut på att öka åtkomsthastigheten och lagringsutrymmet utan att öka feltoleransen. Den ingick inte i de ursprungliga nivåerna. En sammanslagning av ett antal, vanligen två, lika stora diskar till en logisk enhet. Alla data som skrivs till enheten sprids ut jämnt över alla diskarna. På det här sättet vinner man prestanda, eftersom flera diskar kan arbeta samtidigt. Det totala utrymmet blir summan av diskarnas individuella storlek, men om en disk går sönder förloras alla data på alla diskar. Ju fler diskar man använder, desto större är risken att data går förlorade.
En variant på detta är JBOD, eller Just a Bunch Of Disks ("bara en bunt diskar"). Här slås flera diskar samman rakt av till en enhet, utan att data sprids ut jämnt fördelade. Det används oftast när man på enklast möjliga sätt vill slå ihop flera enheter till en enda, utan andra avsikter. Det kan sägas motsvara att skapa en partition som sträcker sig över flera diskar. Dock minskas risken för dataförlust något, gentemot vanlig RAID 0, eftersom det är lite mindre risk att data hamnar på två eller fler diskar och därmed att mindre mängd data behöver återskapas om en disk kraschar.

RAID 1 [redigera]

//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/RAID_1.svg/100px-RAID_1.svg.png

//bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.pngRAID 1
Ett antal, vanligen två, lika stora diskar speglas så att alla innehåller en exakt kopia av samma data. Det tillgängliga utrymmet blir aldrig mer än vad en disk skulle rymma själv, men i gengäld kan alla utom en disk gå sönder utan att data förloras. Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning. Denna variant är vanligast i bättre kontorsdatorer.

#3

Postad 22 november 2011 - 19:24

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Tack! Då var en del tekniska termer lösta. 2 diskar skall ha RAID0 och 2 diskar skall ha RAID1. :)

Då vill jag bara höra från nöjda (och missnöjda) NAS-ägare. Ingen som har t.ex. en Netgear ReadynasUltra 4 och vill lätta sitt hjärta? :)

#4

Postad 22 november 2011 - 19:30

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Du ska köpa

Synologys produkter är överlägsna på användarvänlighet och dom uppdateras väldigt ofta. Alla deras NASar använder samma OS så man har uppdateringar i flera år efter man köpt sin produkt. Dom har även väldigt mycket bra features och stöder allt du kräver.

Raid5 är det du ska köra. Det är som Raid1+0 och du får samma säkerhet men mer plats och så kommer hela utrymmet vara lika säkert som RAID0.

Visst den är inte så snygg som andra men den är grym.

Du kan även läsa omdömen på lillebror DS211j


Den har 2 mindre disk platser men annars har den exakt samma OS och funktioner.

Redigerat av ganksta1, 22 november 2011 - 19:33.


#5

Postad 22 november 2011 - 19:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Synology är kanske inte så vackra, men förhoppningsvis kommer det en nydesign i.o.m. modell DS412 (DS212 har redan kommit) som antagligen kommer snart. Däremot uppväger gränssnittet och funktionerna det väldigt bra. Hellre en småful NAS (som man kan gömma nånstans) med ett snyggt interface, än tvärt om. ;)

Angående RAID så har ganksta1 nästan rätt. Du ska helt klart köra en RAID 5 istället för en RAID 1 och en RAID 0. RAID 0 ger ingen säkerhet alls, går en disk sönder så rasar allt. Dessutom är läsprestandan från disk knappast ett problem på en hemma-NAS, det är snarare processorn eller nätverket som sätter den gränsen. Med RAID 5 får du en-disks feltolerans (en disk kan gå sönder utan att du förlorar något alls), precis som med RAID 1, men det gäller alla diskarna istället. Du får lika mycket utrymme att använda som RAID 1 + RAID 0. Dessutom är läsprestandan från en RAID 5 normalt högre än från en RAID 1 (du läser ju från fyra diskar istället). Jag kan inte se någon anledning alls att någonsin köra RAID 1 + RAID 0 om man kan köra RAID 5.

Om du ska streama ett antal saker samtidigt, och ev. använda en nerladdningshanterare eller andra tjänster på NASen föreslår jag att du inte tar den billigaste (DS411j) utan åtminstone snäppet över (DS411). Gigabitport finns på båda.

#6

Postad 22 november 2011 - 20:30

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
blandar alltid ihop RAID1 och RAID0 :D

#7

Postad 23 november 2011 - 11:50

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Ahh... ja summan av tillgängligt lagringsutrymme borde ju bli detsamma. Lagringsutrymme motsvarande en disk kommer ju vara dedikerat för backup i både RAID1 och RAID5. Fördelen är att man har backup på alla de övriga diskarna och inte bara en.

DS411J, DS411 och DS411+II skiljer lite åt i prestanda. Funktionerna gissar jag är snarlika. Det drar iväg rätt fort kostnadsmässigt. Hur mycket prestanda behöver NAS:en ha? 1GBminne? processor på 1,6GHz? Tanken är ju att NASen ska även ska driva en torrentklient. Är det prestandakrävande?

#8

Postad 23 november 2011 - 12:47

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Jag kör med denna och är grymt nöjd:


Mer läsning om den finns här
Riktigt snyggt och enkelt webbgränssnitt och det finns även appar till android att ladda ner.
Den är ju dock lite dyrare än Synology som också är bra.

#9

Postad 23 november 2011 - 13:16

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Ta en gammal pc, stoppa i en fet disk, installera Vortexbox http://vortexbox.org/downloads/ och skaffa en lika fet usbdisk för backup som du förvarar hos farmor eller nån.

Slår de flesta NAS:ar i prestanda.

#10

Postad 23 november 2011 - 13:29

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Ta en gammal pc, stoppa i en fet disk, installera Vortexbox http://vortexbox.org/downloads/ och skaffa en lika fet usbdisk för backup som du förvarar hos farmor eller nån.

Slår de flesta NAS:ar i prestanda.


Ja, alltså tanken har slagit mig. Jag har sedan länge haft en gammal skrutt-pc stå och tugga dygnet runt. Men den drar rätt mycket ström, och jag tror inte den är så lämpad för att stoppa in 4 nya dyra diskar och köra raid på. Då är jag tillbaka på ruta 1 där jag håller på och mixtrar med nytt och gammalt.

Ditt förslag att förvara backupen på annan plats är däremot tveklöst enda möjligheten att skydda sig mot ev. brand, stöld etc.

Redigerat av Unregistered822d95be, 23 november 2011 - 13:29.


#11

Postad 23 november 2011 - 13:39

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
DS411j räcker ofta jätte långt den klarar 70Mb/s read och 40Mb/s write ungefär. Jag har den mindre DS211j och jag seedar atm ungefär 50 torrents och jag kan streama en 1080p rulle på 12gig på samma gång utan problem. Det enda du märker på dyrare modeller är att överförings hastigheten är högre men som sagt 70Mb/s räcker till att 10 datorer streamar en 50gigs BD iso på samma gång.

#12

Postad 23 november 2011 - 17:53

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ahh... ja summan av tillgängligt lagringsutrymme borde ju bli detsamma. Lagringsutrymme motsvarande en disk kommer ju vara dedikerat för backup i både RAID1 och RAID5. Fördelen är att man har backup på alla de övriga diskarna och inte bara en.

Nu kanske jag är petig, men det är paritet, inte backup. Folk blandar ihop RAID med backup tillräckligt ofta ändå. :P RAID är inte backup.

DS411J, DS411 och DS411+II skiljer lite åt i prestanda. Funktionerna gissar jag är snarlika. Det drar iväg rätt fort kostnadsmässigt. Hur mycket prestanda behöver NAS:en ha? 1GBminne? processor på 1,6GHz? Tanken är ju att NASen ska även ska driva en torrentklient. Är det prestandakrävande?

Funktionerna är identiska (förutom Wake On LAN). Själv har jag en DS411j. Den duger till torrents (5 MB/s iaf utan problem), streaming och VPN-koppel till min bror så han kan använda den hos sig också. Jag kör dock inga webbtjänster på den eller databaser. Inte heller fotoalbumen eller iTunes-server. Någonstans när man har slagit på några tjänster till antar jag att minnet börjar tryta, men som det är nu räcker 128 MB gott. Operativet i NASen är optimerat för att kräva lite minne och lite CPU.

#13

Postad 24 november 2011 - 10:31

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Många verkar nöjda med Synologys produkter och gränssnitt. Jag har nog bestämt mig för "mellanstorleken" DS411. 1,6GHz och 512MB Ram borde räcka med råge om man går på era erfarenheter.

Nästa pilsner är hårddiskar. Givetvis finns det en smärtgräns på kostnaden här, och jag lägger inte över 1500kr/disk. Och jag vill ha minst 2TB/disk. WD verkar vara ett populärt alternativ. De har tre serier black, green och blue. Här är lite balansgång. Green drar lite ström på bekostnad av prestanda. Black är high-performance monsterdiskar med hela 5års garanti, priset är därefter. Blue slutar på 1TB så den går bort.

Såg ett sjukt diagram när jag jämförde black/green 2TB på prisjakt, för två månader sedan kunde man köpa en green för under 700spänn... :(

#14

Postad 25 november 2011 - 11:04

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Ja, nu verkar bitarna falla på plats. Det blir som sagt en DS411 med 4st WD Black 2TB samt en ny switch Netgear GS716Tv2 och en ny router ASUS RT N56U. 5GHz WLAN andas framtid. Allt landar på 12 loppor vilket kan anses vara en sju****s massa cash för saker som "bara" ska rulla i pereferin. Men nu tar hemmet klivet in i gigabit-eran och troligen kommer jag få mycket beröm från 3-åringen när han är 15, att jag har varit så framsynt... :) Eller inte...

#15

Postad 25 november 2011 - 11:10

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Tycker du gör helt fel att köpa så dyra diskar. En snabbare hårddisk gör ingen skillnad i en NAS. Visst längre garanti osv är väl nice men det är sjukt dyrt. Körde på 2x samsung 2tb billigast möjligast funkar prima.

#16

Postad 25 november 2011 - 11:14

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Låter trevligt :) Måste säga att det var en sjujäkla sexig router. Återkom gärna med prestandarecension på din setup.

#17

Postad 25 november 2011 - 12:46

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag tog till mig av din synpunkt gansksta1 och började kolla runt. Komplett kör nu en dagskampanj (lönefredag!!! Vilken tillfällighet! :) ) på sina Samsungdiskar där man får den för strax under 1000-lappen. Men ändå, 2TB diskar, oavsett fabrikat och performance börjar på 1100kr/st och uppåt. Jag har för avsikt att köpa min diskar av wesellcd, där jag tidigare köpt DVD-skivor och det har fungerat utan anmärkning. Nu är det dock så, att de skjuter datum för leverans framför sig hela tiden och vid någon punkt orkar inte ens jag vänta längre. Komplett vill ha 2700kr/st och wesellcd 1400kr/st. WD2002FAEX verkar vara en grym disk och betalar man 1400 för den får det väl ändå anses att komma rätt lindrigt undan. Men får de aldrig in dem får jag titta på andra alternativ.

edit= lite felstavning.
edit 2= Nu såg jag att kompletts erbjudande dessutom gällde max en vara/kund

Redigerat av Unregistered822d95be, 25 november 2011 - 12:50.


#18

Postad 25 november 2011 - 13:15

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kolla först upp kompabilitetslistan för NASen innan du köper disk. Alla NASar stödjer inte alla diskar. Tidigare har det bl.a. varit problem med att köra de billigare WD-diskarna i RAID. Listan kan du finna på tillverkarens webbplats.

Själv har jag en Synology DS411j med tre st Seagate ST2000DL003 2TB, vilket ger mig 4 TB lagringsutrymme med RAID5.

Redigerat av cactus99, 25 november 2011 - 13:49.


#19

Postad 25 november 2011 - 14:02

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Detta har jag faktiskt kollat upp. Diskarna stod med i kompatibilitetslistan med ett förbehåll att diskarna inte bör vistas i miljöer över 30°. Dina barrcudadiskar kan vara ett gott alternativ om jag inte får tag i mina WD.

Men vad har hänt med priserna? Såg diagrammet på dina diskar... Från 600 till 1200 på en månad. Kan vi skylla även detta på grekerna? :)

#20

Postad 25 november 2011 - 14:17

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det är översvämningarna i Thailand som har fått diskpriserna att skjuta i höjden. Många diskleverantörer har fabriker där som har blivit tvungna att stänga.

Egentligen är det absolut sämsta tillfälle att köpa hårddisk just nu. Tyvärr räknar man inte med att priserna ska falla förrän tidigast i andra kvartalet nästa år.

http://www.idg.se/2....iskkrisen-vaxer

#21

Postad 25 november 2011 - 14:24

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
*suck* Andra kvartalet nästa år... Om jag nu skulle få för mig att vänta så länge, går det fylla NAS:en med ett gäng varierande diskfabrikat, storlekar och hastigheter (förutsatt att de är kompatibla med NASen) och köra JBOD eller något liknande? Eller behöver man köra någon RAID över huvudtaget? Går det ha den som en låda bara för diskar?

#22

Postad 25 november 2011 - 14:37

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Ja du kan JBOD:a dina diskar men det är ju inte speciellt säkert. RAID 1 kan du köra med olika diskar men då får du endast kapaciteten utav den minsta disken. Då har du iaf en spegling.

#23

Postad 25 november 2011 - 14:42

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Om du har någorlunda statiska filer som inte ändras för ofta, och dessutom en router / switch med USB-port, så är ju annars ett alternativ att koppla en vanlig USB-disk till denna. Många routers har ju en USB-port som kan användas för delning av extern disk.

Glöm bara inte att göra en traditionell backup av dina data, dvs copy, till annan disk.

Redigerat av cactus99, 25 november 2011 - 15:01.


#24

Postad 25 november 2011 - 15:40

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Sticker i mellan med en fråga då mitt användnings område ungefär samma som Niltz, trådskaparen.

Vilken av dessa är mest prisvärd, har vettig GUI & lättanvänd? Eller annat förslag i samma prisklass.


Synology Disk Station DS411
Synology Disk Station DS411+
Netgear ReadyNAS Ultra 4 RNDU4000
Qnap TS-419P II
Qnap TS-419P+

Tack på förhand

#25

Postad 25 november 2011 - 16:29

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

*suck* Andra kvartalet nästa år... Om jag nu skulle få för mig att vänta så länge, går det fylla NAS:en med ett gäng varierande diskfabrikat, storlekar och hastigheter (förutsatt att de är kompatibla med NASen) och köra JBOD eller något liknande? Eller behöver man köra någon RAID över huvudtaget? Går det ha den som en låda bara för diskar?

Synology har en variant de kallar SHR (Synology Hybrid RAID, de flesta andra tillverkare har likande varianter) som fixa RAID med olika stora diskar. Den pusslar helt enkelt ihop olika RAID-nivåer i bakgrunden så att du får ut mesta möjliga utrymme samtidigt som du får felsäkerheten. Det fina är att man kan byta ut en disk i taget senare när man vill öka kapaciteten (och lämpligen byter man alltid den minsta). Så har du fyra disk över som ligger och skräpar så kan du ju köra på dem ett tag tills vattennivån har sjunkit tillräckligt i Thailand. ;) När diskarna blir billiga köper du nya och byter en i taget (de behöver synka upp sig mellan varje) tills alla gamla diskar är ute.

Sticker i mellan med en fråga då mitt användnings område ungefär samma som Niltz, trådskaparen.

Vilken av dessa är mest prisvärd, har vettig GUI & lättanvänd? Eller annat förslag i samma prisklass.


Synology Disk Station DS411
Synology Disk Station DS411+
Netgear ReadyNAS Ultra 4 RNDU4000
Qnap TS-419P II
Qnap TS-419P+

Tack på förhand

Jag föredrar personligen Synologys gränssnitt. De båda ovan har samma mjukvara, det skiljer bara i prestanda.

#26

Postad 25 november 2011 - 17:46

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Sticker i mellan med en fråga då mitt användnings område ungefär samma som Niltz, trådskaparen.

Vilken av dessa är mest prisvärd, har vettig GUI & lättanvänd? Eller annat förslag i samma prisklass.


Synology Disk Station DS411
Synology Disk Station DS411+
Netgear ReadyNAS Ultra 4 RNDU4000
Qnap TS-419P II
Qnap TS-419P+

Tack på förhand


Många anser att Synology har bäst utformat gränssnitt och även den billigare DS411j räcker jätte långt.

Många köper en NAS och kopplar in till sin router. Sen kör dom trådlöst från den till sina datorer. I detta scenario så får du en max hastighet på ungefär 100mbit trådlöst eller 10Mb/s det vill säga 1/4 av vad DS411j klarar. NAS problem med prestanda osv är 9/10 ggr router relaterat då även dom "segaste" NASarn har riktigt hög hastighet. 100mbit är dessutom endast om du har en monster router som:



Det är även många routers som är speccade till 1gb trådat men i verkligeheten klarar mycket mindre än så. Köp en billig NAS tex DS411j eller DS411 så lägger du extra pengar på ny router.

http://www.smallnetbuilder.com/ här kan hitta tester på verkliga hastigheter på dom flesta NAS och routers på marknaden.

Det är lätt att fastna i tanken att man måste ha en snabb osv medans det mest krävande dom flesta kanske gör i slut ändan är att streama en BD iso. För att klara att streama en BD iso i orginal storlek så behöver man inte mer än 5-6Mb/s eller 50-60mbit.

#27

Postad 25 november 2011 - 21:24

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Är det någon av dom jag lista som man inte kan installera Plex på?

#28

Postad 25 november 2011 - 23:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Är det någon av dom jag lista som man inte kan installera Plex på?

Vet iaf att Synology inte har något paket för Plex Media Server, men däremot går det ju utmärkt att ha den som fillagring att mata Plex (eller valfri annan mediaspelare) med.

På QNAP verkar någon ha lyckats få in PMS, men det såg ut som att det krävdes egen kompilering och en del meck. Med den metoden borde det iofs gå på Synology också.

ReadyNAS Ultra har paket för PMS.

#29

Postad 26 november 2011 - 14:48

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tack BitterMelon.

Men om jag köper en Synology måste jag ha en dator igång för att kunna streama till Plex? Kör ATV2.
Är det fördel att köra RedyNas Ultra då?

#30

Postad 26 november 2011 - 15:57

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Men om jag köper en Synology måste jag ha en dator igång för att kunna streama till Plex? Kör ATV2.
Är det fördel att köra RedyNas Ultra då?

Vet inte vad Plex på ATV2 kräver, men XBMC på ATV2 kräver väl ingen extern backend-databas? Borde det inte gå att köra Plex utan en extern PMS också?

#31

Postad 28 november 2011 - 15:07

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Snor tillbaka tråden ;)
Nu är det beställt. Jag fegade dock ur, och beställde inga hårddiskar. "Faran" med detta är att jag kanske aldrig får tummen ur och beställa nya över huvudtaget om det luffar på problemfritt.

Ja du kan JBOD:a dina diskar men det är ju inte speciellt säkert. RAID 1 kan du köra med olika diskar men då får du endast kapaciteten utav den minsta disken. Då har du iaf en spegling.


Då blir denna fråga högaktuell... Vi leker med tanken att jag har fyra diskar. 300GB, 500GB, 1TB och 2TB. Jag kommer kunna köra RAID1 på dessa men bara med den mista diskens kapacitet. Kan jag då t.ex. spara ner 500GB material även om jag bara har RAID1 på 300GB av dem. Jag vet att detta kan låta som en fånig fråga, men jag känner att jag inte har riktigt kläm på hur det här kommer funka. Eller är det som så att man kan låta de tre minsta diskarna köra RAID1 på 300GB och den stora ligga "vid sidan om" som ren lagring? Mycket kanske ger sig per automatik när man får grejorna, manualer och ett busenkelt UI. Men frågorna kittlar... och som nån sade "If it You got an itch.... scratch" :lol:

#32

Postad 28 november 2011 - 18:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Då blir denna fråga högaktuell... Vi leker med tanken att jag har fyra diskar. 300GB, 500GB, 1TB och 2TB. Jag kommer kunna köra RAID1 på dessa men bara med den mista diskens kapacitet. Kan jag då t.ex. spara ner 500GB material även om jag bara har RAID1 på 300GB av dem. Jag vet att detta kan låta som en fånig fråga, men jag känner att jag inte har riktigt kläm på hur det här kommer funka. Eller är det som så att man kan låta de tre minsta diskarna köra RAID1 på 300GB och den stora ligga "vid sidan om" som ren lagring? Mycket kanske ger sig per automatik när man får grejorna, manualer och ett busenkelt UI. Men frågorna kittlar... och som nån sade "If it You got an itch.... scratch" :lol:

Till att börja med så gäller RAID 1 för två diskar, att köra det på fler än så är meningslöst (vad jag vet blir det helt enkelt bara fler speglar, alltså 1 disk + 3 speglar på 4 disk). Det du ska göra med din Synology är att köra... *trumvirvel* SHR! Det är en hybrid-RAID som löser ditt problem (andra tillverkare har som sagt ofta sina egna varianter av det). Det gör att du får redundans så att en disk kan dö utan problem, samtidigt som du får så mycket utrymme över som möjligt. Nu är ju dina storlekar inte helt optimala, men jag ska försöka visa hur det blir:

Bifogad fil  shr-1.png   17,03K   20 Antal nerladdningar

Totalt utrymme blir alltså (4-1) * 300 + (3-1) * 200 + (2-1) * 500 = 3 * 300 + 2 * 200 + 500 = 900 + 400 + 500 = 1800, d.v.s. 1,8 TB.
Eftersom du nu har så olika stora diskar så tappar du förstås massor med utrymme (hela 2 TB). Hade diskarna varit mer lika, ex. två st. 2 TB-diskar som största så hade du fått 1 TB extra, totalt 2,8 TB.

Oavsett vilket så gör SHR att du ser hela utrymmet ovan som en enda volym, så du behöver inte bry dig om de olika RAID-nivåerna som ingår. Om du sedan byter ut 300 GB-disken mot en ny 2 TB-disk så utökas utrymmet automatisk till att bli största möjliga för de nya diskarna. Like so:

Bifogad fil  shr-2.png   13,27K   13 Antal nerladdningar

Utrymme: (4-1) * 500 + (3-1) * 500 + (2-1) * 1000 = 4500. 4,5 TB.

*edit* Ja, code-taggen sög ju hårt. Gör bilder istället. :angry:

Redigerat av BitterMelon, 28 november 2011 - 18:30.


#33

Postad 28 november 2011 - 19:27

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
*Stående ovationer*
Har aldrig sett maken till pedagogisk fullkomlighet! Tack! Och tack för den tid du lägger ner i din svar. Ovärderligt.

Det här var väldigt överskådligt och greppbart för en novis som mig själv. Skall sägas att jag har väldigt lite koll på storleken på de diskar jag har. De är fördelade över flera datorer och i massor av partitioner. Ska bli en utmaning i sig att flytta runt datan mellan diskarna innan de hamnar nyformaterade i NAS:en, varpå jag åter kan föra på den data jag vill ha kvar. Disken med fotona blir väl inte först ut kan tänkas... :) Bara man nu inte var dumsnål genom att inte köpa nya diskar. Inom nån dag kommer grejorna, komplett brukar få mycket beröm för sina snabba leveranser. Spännande!

#34

Postad 28 november 2011 - 23:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

*Stående ovationer*
Har aldrig sett maken till pedagogisk fullkomlighet! Tack! Och tack för den tid du lägger ner i din svar. Ovärderligt.

*bugar*
:D

#35

Postad 02 december 2011 - 14:33

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Nu har prylarna kommit och jag har påbörjat det mödosamma arbetet med att flytta foton till NAS:en. Mödosamt av den anledningen att hårddisken som fotona ligger på idag är helt fucked up. Det var i grevens tid att detta gjordes. Men när jag flyttar filer från den "friska delen" av hårddisken till NAS:en så skramlar det upp i 40Mb/s. Är detta en siffra (det som flyttfönstret redovisar) som man kan gå på, och som man kan använda för att kolla hur väl mina grejor funkar, eller finns det något program man skall installera som övervakar trafiken? Jag är ju lite intresserad av att se hur nära alla dessa teoretiska värden som framgått i produktspecarna jag kommer i praktiken.

#36

Postad 06 december 2011 - 09:43

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
En liten uppdatering, Satte in min 300GB disk (disk 1). Förde över mina foton. Satte in även den lite defekta disken (Disk 2) som foton låg på från början (ja, jag vet... hur fan tänkte jag) även den på 300 GB och en lite mindre på 250GB (Disk 3). När jag skulle utöka min volym med disk 2 så blev det givetvis bekymmer. Den var bortom all räddning. Men volymen i sig var då redan "skadad" eftersom den hade börjat lägga till ännu en disk. Disk 3 gick ju dessutom inte använda för denna räddningaktion eftersom den var mindre än ursprungsdisken (trots att bara typ 50GB var använt på disk 1). Efter att ha satt ett resolut slag med hammaren i disk 2 så har jag beställt två WD2TB Black. Varför kunde jag inte gjort detta direkt min snåle fan.

#37

Postad 06 december 2011 - 10:57

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
När jag ändå drabbats av skrivdiarré så passar jag på att trippelposta, och det rör anslutning till NAS via mobil, och för den del alla andra enheter utan för mitt egna nätverk. Hemma så kommer telefonen givetvis åt mitt WiFi och då anger jag NAS:ens IP och voila! Ansluten. Det stod i manualen att jag var tvungen att vara ansluten via WiFi-nätverk för att komma åt NAS:en vart än jag befinner mig. Har ett WiFi på jobbet, men jag kan ju då knappast bara ange NAS:ens IP eftesom den då söker av jobbets nätverk efter dito adress. Jag behöver ju ange min hemma IP (den som min ISP gett mig) + NAS:ens IP eller räcker det bara att ha en port som pekar till NASen i routern och lägga till den som en subadress. Ex. 88.333.22.11:5000?

Tyvärr fick jag inte med mig min hemadress så jag kan inte testa mig fram. Eller finns det något sätt att få tag i min hemadress från jobbet via nätet?

Nästa pilsner, varför krävs det WiFi-uppkoppling? Räcker det inte med, vad ska jag kalla det, telefonens egna internetanslutning? Jag förstår att hastigheten blir lägre, men ändå, hur ofta har man tillgång till ett WiFi när man är ute?

#38

Postad 06 december 2011 - 11:23

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 1
Funderar på att köpa ytterligare en NAS

Synology verkar ju vara helt okey och framför allt 212+

Men när det gäller QNAP så är det ganska stor skillnad på vilka app som funkar
beroende på om man har en ARM eller Intel baserad

Synology kör ARM på dessa modeller

Någon med erfarenhet som kan uttala sig ?

Redigerat av MalcomX, 06 december 2011 - 11:23.


#39

Postad 06 december 2011 - 14:41

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

När jag ändå drabbats av skrivdiarré så passar jag på att trippelposta, och det rör anslutning till NAS via mobil, och för den del alla andra enheter utan för mitt egna nätverk. Hemma så kommer telefonen givetvis åt mitt WiFi och då anger jag NAS:ens IP och voila! Ansluten. Det stod i manualen att jag var tvungen att vara ansluten via WiFi-nätverk för att komma åt NAS:en vart än jag befinner mig. Har ett WiFi på jobbet, men jag kan ju då knappast bara ange NAS:ens IP eftesom den då söker av jobbets nätverk efter dito adress. Jag behöver ju ange min hemma IP (den som min ISP gett mig) + NAS:ens IP eller räcker det bara att ha en port som pekar till NASen i routern och lägga till den som en subadress. Ex. 88.333.22.11:5000?

Tyvärr fick jag inte med mig min hemadress så jag kan inte testa mig fram. Eller finns det något sätt att få tag i min hemadress från jobbet via nätet?

Nästa pilsner, varför krävs det WiFi-uppkoppling? Räcker det inte med, vad ska jag kalla det, telefonens egna internetanslutning? Jag förstår att hastigheten blir lägre, men ändå, hur ofta har man tillgång till ett WiFi när man är ute?


Du behöver ange din externa adress + ngn port som du skrev tex 88.333.22.11:5000?

I qnap finns det även ngt som heter mycloudnas där man kan logga på sin NAS via www.mycloudnas.com alternativt så kan du använda dyndns (gratis tjänst finns i både synology och qnap).
I övrigt så är det bara öppna portar i din router eller köra port porwarding eller vad du nu behöver.
Du behöver inte heller wifi utan 3G går självklart lika bra, jag kör själv istat plus massa andra program på telefonen för att se hur NASen mår och vad den gör och kan även köa upp filmer/musik/serier etc.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 06 december 2011 - 14:45.


#40

Postad 06 december 2011 - 18:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Du behöver ange din externa adress + ngn port som du skrev tex 88.333.22.11:5000?

I qnap finns det även ngt som heter mycloudnas där man kan logga på sin NAS via www.mycloudnas.com alternativt så kan du använda dyndns (gratis tjänst finns i både synology och qnap).
I övrigt så är det bara öppna portar i din router eller köra port porwarding eller vad du nu behöver.
Du behöver inte heller wifi utan 3G går självklart lika bra, jag kör själv istat plus massa andra program på telefonen för att se hur NASen mår och vad den gör och kan även köa upp filmer/musik/serier etc.

Det kan också vara värt att kolla på VPN Server till Synologyn. Personligen skulle jag vara försiktig med att öppna alla möjliga portar utåt, speciellt om man har flera användarkonton med halvkassa lösenord. En VPN-ingång med bra lösenord löser de problemen.

Varför den skulle kräva WiFi vet jag inte, iPhone har ju såna tramserier på en del appar vet jag. På Android finns mig veterligen inga såna begränsningar.

#41

Postad 06 december 2011 - 20:07

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
En fråga som jag flikar in med. :ph34r:
Kan jag flytta filer till och från en NAS (bilder, film, musik mm) från en Ipad/Iphone, Android mobil/läsplatta.

Tack för övrigt för en bra tråd, lite knepigt med nas. :wub: :D

#42

Postad 06 december 2011 - 23:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

En fråga som jag flikar in med. :ph34r:
Kan jag flytta filer till och från en NAS (bilder, film, musik mm) från en Ipad/Iphone, Android mobil/läsplatta.

Tack för övrigt för en bra tråd, lite knepigt med nas. :wub: :D

iOS har ju inte åtkomligt filsystem på samma sätt som en dator, så jag skulle nog gissa på nej, men det beror på apparna ser ut. På Android borde det dock gå, men återigen spelar väl apparna/webbgränssnitten in.

#43

Postad 07 december 2011 - 08:01

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Hoppas de kommer en app till iOS i så fall. Skulle vara riktigt smidigt. Får höra med kund service om dom vet nåt.
Känns som en avgörande funktion just nu för mig. Vill ju ha NAS men om iOS appen inte finns ännu så kan jag lugna mig.
Läsplattorna är så pass poppis nu så man hoppas att NAS tillverkarna tar hänsyn till det.

#44

Postad 07 december 2011 - 08:29

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hoppas de kommer en app till iOS i så fall. Skulle vara riktigt smidigt. Får höra med kund service om dom vet nåt.
Känns som en avgörande funktion just nu för mig. Vill ju ha NAS men om iOS appen inte finns ännu så kan jag lugna mig.
Läsplattorna är så pass poppis nu så man hoppas att NAS tillverkarna tar hänsyn till det.

Det finns iOS-appar, men jag vet inte exakt vad de låter dig göra bara.
Du kan läsa om Synologys appar här: http://www.synology....ile.php?lang=us

#45

Postad 07 december 2011 - 08:33

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Det kan också vara värt att kolla på VPN Server till Synologyn. Personligen skulle jag vara försiktig med att öppna alla möjliga portar utåt, speciellt om man har flera användarkonton med halvkassa lösenord. En VPN-ingång med bra lösenord löser de problemen.

Varför den skulle kräva WiFi vet jag inte, iPhone har ju såna tramserier på en del appar vet jag. På Android finns mig veterligen inga såna begränsningar.


Är en VPN tunnel något man kan skapa själv i windows/routern/nasen eller är det en extern tjänst/programvara?

edit* Efter att ha läst frågan konstaterar jag än en gång hur lite jag kan om nätverk och datakommunikation. Jag har en jäkla resa framför mig med förkortningar och funktioner. Ganska farligt att inte veta mer när man blottlägger hela sitt liv i en NAS. Kanske bör man stänga ut tills man vet vad man gör...

Redigerat av Unregistered822d95be, 07 december 2011 - 08:36.


#46

Postad 07 december 2011 - 10:44

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Det finns iOS-appar, men jag vet inte exakt vad de låter dig göra bara.
Du kan läsa om Synologys appar här: http://www.synology....ile.php?lang=us


Om jag uppfattat de hela rätt så kan man styra hela NAS systemet enkelt å smidigt.
Men de står ingenting om man kan komma åt eller skicka material till den från iOS/Android.
Hoppas nå kan pröva det och skriva en rad om D :)

Är en VPN tunnel något man kan skapa sjÄlv i windows/routern/nasen eller Är det en extern tjÄnst/programvara?

edit* Efter att ha lÄst frågan konstaterar jag Än en gång hur lite jag kan om nÄtverk och datakommunikation. Jag har en jÄkla resa framför mig med förkortningar och funktioner. Ganska farligt att inte veta mer nÄr man blottlÄgger hela sitt liv i en NAS. Kanske bör man stÄnga ut tills man vet vad man gör...


Känner som du, man vill ju inte omedvetet dela ut privata saker som kan hamna faror...

#47

Postad 07 december 2011 - 18:47

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Är en VPN tunnel något man kan skapa själv i windows/routern/nasen eller är det en extern tjänst/programvara?

Ja, du kan ha NASen som VPN-server och koppla upp dig utifrån med en standardklient och/eller telefon (iPhone/Android iaf). Det är dock ett extra paket man måste installera, men det gör du med en knapptryckning.


Om jag uppfattat de hela rätt så kan man styra hela NAS systemet enkelt å smidigt.
Men de står ingenting om man kan komma åt eller skicka material till den från iOS/Android.
Hoppas nå kan pröva det och skriva en rad om D :)

Läs igen, det är flera sidor. ;)

Download Pictures to your Mobile Device


Create New Album and Upload Contents Remotely

...exempelvis.

#48

Postad 08 december 2011 - 08:01

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Mr. "BitterMelon"
Du ÄR mannen :)
Skulle va kul å träffa dig, du kan en del kul om en hel del.
Ska läsa mer nu ;)
Försökte övertala min kära om att vi behöver en 411 under granen. Haha, borde vetat bättre. Köpte iPad och system kamera förra månaden så hon tycktey att jag skulle kolla upp om jag är frisk Haha. Får avvakta nån månad :b

#49

Postad 08 december 2011 - 10:08

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Sådär ja. Påläst å klar. Ska fungera fint ihop med Android och iOS enheter :)
411 ska D bli. Måste bara komma på nåt bra förhandlings sätt med bra argument. Hmmmm...:)

#50

Postad 08 december 2011 - 11:06

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jag ftpar dagligen (kanske att ta i) till min NAS där jag hämtar och lagrar filmer/msuik/bilder etc.
Du kan ju även köra dropbox på android/iphone och även köra dropbox på NASen om man vill (iaf qnap).
Ftponthego är ett bra ftpprogram för iphone tex. I android använder jag es file explorer.
Administrera NASen vet jag inte om det finns några vettiga program för (finns inte för android/iphone och qnap iaf) om jag behöver göra ngt sånt så kör jag via webläsaren (blir lite smått men det funkar).

I senaste uppdateringen fick även qnap synk mot symform (tidigare fanns det endast mot S3, elephantdrive tror jag som inte var gratis) där man kan få gratis lagring upp till 200GB så nu lagrar jag det som jag tycker är lite viktigare att ha backup på även i molnet ifall ngt skulle krascha.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 08 december 2011 - 11:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.