Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology VS Readynas? Vilken ska man ta?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2012 - 11:40

Unregistered36ee3fca
  • Unregistered36ee3fca
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hejsan!
Funderar på att köpa en NAS för att kunna komma åt alla mina filmer, musik och bilder utifrån hemmet!
Jag vill köra plex på NASen (om ngn har ngt bättre program för mac så säg till) och kan därför endast ha Synology eller Readynas.
det står idag mellan en:
Synology DS212j 2-bay NAS Server (Ej HDD)
o
ch
Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000 (Ej HDD)
vilken är då bäst? vilken ska man ta?

Tack för svar!

#2

Postad 18 februari 2012 - 14:26

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1
Beror nog på lite vad man är ute efter. Netgearen har bättre prestanda, men jag föredrar Synologyns mjukvara.

#3

Postad 18 februari 2012 - 21:15

Unregistered36ee3fca
  • Unregistered36ee3fca
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Jag ska ha den för att lagra alla mina filmer så att jag kan nå dem utifrån hemmet. Den kommer alltså användas för film. Jag tänkte oxå installera plex på den, har hört att det funkar bra på nasar som man ska använda som mediacenter ;)

#4

Postad 19 februari 2012 - 11:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Om du ska ha Plex Media Server på den så måste du välja Netgearen, Synologyn fixar inte det. Speciellt om du vill ha transcoding.

#5

Postad 29 mars 2012 - 09:33

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
jag har Synology DS111
måste säga att jag är riktigt imponerad. igår streamade jag en BD-iso som låg mellan 40-50mb/s till Dunen samtidigt som jag streamade en MKV som låg runt 20mb/s till Tvixen i sovrummet. dessutom lyssnade jag på FLAC med Iphonen som streamas från NASen. kollade CPU & RAM och dem var bara uppe i högst 2 pluppar

#6

Postad 29 mars 2012 - 16:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

jag har Synology DS111
måste säga att jag är riktigt imponerad. igår streamade jag en BD-iso som låg mellan 40-50mb/s till Dunen samtidigt som jag streamade en MKV som låg runt 20mb/s till Tvixen i sovrummet. dessutom lyssnade jag på FLAC med Iphonen som streamas från NASen. kollade CPU & RAM och dem var bara uppe i högst 2 pluppar

Det blir ju total under 10 MB/s, och den ska ju klara en bra bit över 50 MB/s utan problem, så den är ju inte precis högt belastad, även om det kanske känns så.

#7

Postad 30 mars 2012 - 00:37

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Köpte en Synology DS1512 som gick sönder direkt vid installationen. Strömbrytaren blinkar blått hela tiden med eller utan diskar. Synology påstår att moderkortet har tackat för sig. Skall försöka få burken utbytt.
Kollade på Synologys forum och där var det många upprörda inlägg om blå blinkande lampor. Mest DS1512 men även på andra av årets modell. Verkar som om de har tillverkningsproblem med årets nya moderkort. Kan vara en viss idé att kolla upp att den modellen man väljer fungerar bra eller att man väntar ett tag tills produktionen löper utan problem igen.

#8

Postad 30 mars 2012 - 07:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det blir ju total under 10 MB/s, och den ska ju klara en bra bit över 50 MB/s utan problem, så den är ju inte precis högt belastad, även om det kanske känns så.


jaha fan visste inte det. hur räknar man fram den summan? vore intressant för jag har polare som är sugen på samma lösning som jag men som inte har samma peng att röra sig med. då kan dem med god marginal köpa J modellen?

#9

Postad 30 mars 2012 - 07:56

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

jaha fan visste inte det. hur räknar man fram den summan? vore intressant för jag har polare som är sugen på samma lösning som jag men som inte har samma peng att röra sig med. då kan dem med god marginal köpa J modellen?

Jadå, j-modellerna ska klara ungefär samma throughput, bara något lägre. Stora skillnaden är om man kör tjänster på dem eller är många användare.
http://www.synology....lang=enu#tabs-2

Du räknar ut det genom att slå ihop dina bitrates (Mbit/s) som du streamar samtidigt (50 + 20 + 1) och delar med 8 (8 bitar per byte) och får ut vad som krävs i MByte/s. I ditt fall blit det 8,875 MB/s, men det är en siffra du ska ta som en höftning. Dels varierar bitraten, och dels varierar throughputen över tid beroende på ett antal olika faktorer. Hur som helst är det långt ifrån vad den klarar (Synology listar 212j strax över 90 MB/s på läsning av stor fil och 55 MB/s vid många små filer).

#10

Postad 30 mars 2012 - 08:31

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
intressant. får man fråga vad man fått talet 8 bit ifrån? elelr är det överkurs hehe :)

#11

Postad 30 mars 2012 - 08:36

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

intressant. får man fråga vad man fått talet 8 bit ifrån? elelr är det överkurs hehe :)


1 Byte består av 8 Bits

#12

Postad 30 mars 2012 - 08:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
När jag köpte min Synology DS411j så var det där med ljudnivå väldigt viktigt då jag ju ville ha den på dygnet runt och var tvungen att ha den i sovrummet. De tester jag läste vid tillfället pekade på att de flesta Netgear var väldigt högljudda men min 411 är tyst som en mus vilket var klart avgörande faktor.

Sen att den både är hyfsat snygg, smidig i storlek och väldigt lätt att jobba med är bara extra grädde på moset.

#13

Postad 30 mars 2012 - 09:18

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

När jag köpte min Synology DS411j så var det där med ljudnivå väldigt viktigt då jag ju ville ha den på dygnet runt och var tvungen att ha den i sovrummet. De tester jag läste vid tillfället pekade på att de flesta Netgear var väldigt högljudda men min 411 är tyst som en mus vilket var klart avgörande faktor.

Sen att den både är hyfsat snygg, smidig i storlek och väldigt lätt att jobba med är bara extra grädde på moset.


samma här typ. jag har min i TV möbeln och man vill ju inte att den ska låta när det är tysta scener i filmen. jag har fläkten på max men hör den aldrig. suverän!

#14

Postad 30 mars 2012 - 10:53

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

1 Byte består av 8 Bits


ok

Redigerat av beat_strandh, 30 mars 2012 - 10:54.


#15

Postad 30 mars 2012 - 10:57

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
hehe man lär sig nått nytt varje dag

#16

Postad 30 mars 2012 - 14:07

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

När jag köpte min Synology DS411j så var det där med ljudnivå väldigt viktigt då jag ju ville ha den på dygnet runt och var tvungen att ha den i sovrummet. De tester jag läste vid tillfället pekade på att de flesta Netgear var väldigt högljudda men min 411 är tyst som en mus vilket var klart avgörande faktor.

Samma här. Min 411j måste stå precis utanför sovrumsdörren, så tystnad var definitivt ett krav. Det uppfyller den med bravur.

#17

Postad 01 april 2012 - 19:27

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Apropå ljudnivå - nyare ReadyNAS, tex Duo v.2 har ARM-processor och stor, tyst fläkt. Låter betydligt mindre än de äldre. Från min är det mest diskarna som knattrar.

#18

Postad 03 april 2012 - 21:40

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0

Om du ska ha Plex Media Server på den så måste du välja Netgearen, Synologyn fixar inte det. Speciellt om du vill ha transcoding.


Har läst att den ska klara det strålande. 1512+ kör 1080p till och med.

#19

Postad 04 april 2012 - 06:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Har läst att den ska klara det strålande. 1512+ kör 1080p till och med.

Jo, men det är liiiite skillnad på hårdvara mellan 1512+ och 212j. ;)

#20

Postad 04 april 2012 - 10:11

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0

Jo, men det är liiiite skillnad på hårdvara mellan 1512+ och 212j. ;)


Aaah.. sorry.. trodde det var Synology i allmänt som inte klarade Plex transcoding. majmisstäjk

#21

Postad 24 april 2012 - 10:44

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Köpte en Synology DS1512 som gick sönder direkt vid installationen. Strömbrytaren blinkar blått hela tiden med eller utan diskar. Synology påstår att moderkortet har tackat för sig. Skall försöka få burken utbytt.
Kollade på Synologys forum och där var det många upprörda inlägg om blå blinkande lampor. Mest DS1512 men även på andra av årets modell. Verkar som om de har tillverkningsproblem med årets nya moderkort. Kan vara en viss idé att kolla upp att den modellen man väljer fungerar bra eller att man väntar ett tag tills produktionen löper utan problem igen.


Problemet ska ju vara löst nu vad jag läst. En liten mängd felaktiga flashchips...
http://www.synology....enu&news_id=338

men givetvis tråkigt.

SATA -kontrollern på disk 1 har pajjat på min QNAP TS-509 så nu är den bara en 4-disk NAS. Jag funderar på att köpa Synology DS1512+ eller DS1812+ isället... Nya interfacet verkar ju riktigt trevligt.

#22

Postad 24 april 2012 - 14:53

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 1

Problemet ska ju vara löst nu vad jag läst. En liten mängd felaktiga flashchips...
http://www.synology....enu&news_id=338

men givetvis tråkigt.

SATA -kontrollern på disk 1 har pajjat på min QNAP TS-509 så nu är den bara en 4-disk NAS. Jag funderar på att köpa Synology DS1512+ eller DS1812+ isället... Nya interfacet verkar ju riktigt trevligt.


Tyvärr var det inte riktigt så enkelt.

Det fanns en tråd på Synology forumet som handlade om detta. Den låstes för övrigt för en vecka sen med hänvisning till deras support i fortsättningen...

Pressreleasen som de tillslut kom ut med sa just det du nämner men enligt forumet och alla de som hade varit i kontakt med supporten visade det sig att det inte bara var flashproblem utan även mjukvaruproblem. En patch finns nu.
Vidare så påstod de att det var endast en liten del som hade en specifik kombination av fyra bokstäver i början på serienumret som kunde ha fel. Det stämde inte då jag och en annan hade andra serienummer.

Det var efter de inläggen som tråden låstes.

Agenturen här i Sverige drog tillbaka sina 50+ exemplar och kom tillbaka med 16 stycken några dagar senare. Amazon drog in sina...
Verkar var betydligt fler än vad Synology vill medge med andra ord.

Synology har skött det här riktigt dåligt.

Så skall du ha en DS1512+ så borde du nog vänta några veckor till...
Själv bytte jag till en DS412+ som jag är helnöjd med. Mycket snabb och kommer tillbaka hur man än provocerar den.

Synology gör jättebra produkter men har tydligen ingen vana med att hantera motgångar... :huh:

Redigerat av perri, 24 april 2012 - 15:10.


#23

Postad 24 april 2012 - 15:07

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Åhå, bra att veta... Så det finns inget sätt (serienummer eller dyl) man kan kolla innan köp för att veta om det är en bra eller dålig?
En 412'a räcker inte riktigt till... 1512 eller 1812 måste det bli.

Redigerat av andypandyswe, 24 april 2012 - 15:09.


#24

Postad 24 april 2012 - 15:19

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Åhå, bra att veta... Så det finns inget sätt (serienummer eller dyl) man kan kolla innan köp för att veta om det är en bra eller dålig?
En 412'a räcker inte riktigt till... 1512 eller 1812 måste det bli.


Verkar inte så nej, då det tydligen är minst tre olika batchar som har problem.
Men det är väl bara att vänta eller spela på fru Fortuna... :)

#25

Postad 24 april 2012 - 15:20

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Men om det finns en patch... eller är den inte helt funkis?

#26

Postad 24 april 2012 - 15:54

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Men om det finns en patch... eller är den inte helt funkis?


Patchen var för vissa som bara hade mjukvaruproblem men med samma symptom utåt sett. Varför det var bara några har jag inte den blekaste om. Mycket märkligt egentligen...

Länken till den omnämnda tråden har du här:
http://forum.synolog...php?f=7&t=49189

Redigerat av perri, 24 april 2012 - 19:55.


#27

Postad 25 april 2012 - 10:44

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
En ds1512+ är nu beställd... Finns det ngt sätt att testa den innan man börjar skyffla över data? Något man gör som alltid resulterar i att den pajar om den tillhör ngn av de dåliga batcherna? Jag kan tåla att skicka tillbaka den men har ingen lust att spendera en massa tid på att flytta 5 GB och sedan skicka tillbaka den...

#28

Postad 25 april 2012 - 12:30

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

En ds1512+ är nu beställd... Finns det ngt sätt att testa den innan man börjar skyffla över data? Något man gör som alltid resulterar i att den pajar om den tillhör ngn av de dåliga batcherna? Jag kan tåla att skicka tillbaka den men har ingen lust att spendera en massa tid på att flytta 5 GB och sedan skicka tillbaka den...


Säg det... Min lade ner verksamheten innan den ens kom igång. Andra vid uppdateringen till DSM 4.0. Men de flesta vid omstart av NAS:en. Så det är väl det sista du får testa med några gånger. Lycka till... :)

#29

Postad 25 april 2012 - 13:19

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
menade förstås TB inte GB... annars hade det ju inte varit så jobbigt :-)
Ok, jag får uppdatera FW och reboota några gånger...

Den skulle nog inte levereras förrän slutet på nästa vecka så förhoppningsvis är det en senare batch.

#30

Postad 06 maj 2012 - 23:44

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Jahaja... Nu har min nya Synology DS412+ börjat strula ordentligt. Först spontana uppstarter vid hårddiskvila som sen övergick i uppstarter och hårddiskvila lite hursomhelst och nu har filöverföringen också börjat klappa ihop... :angry:
Dessutom har NAS:en startat upp av sig själv två gånger utan att ha varit inkopplad på nätet!
Har gått igenom nätverket med Wireshark utan att ha hittat några problem.

Skickade in en felanmälan till Synologys support som var överbelastad. Kom igenom först efter femte gången...

Det är rätt uppenbart att Synology har stora problem med sin nya 12 serie oavsett modell. Så jag skulle nog rekommendera alla som går i NAS tankar från det här företaget att vänta en månad eller så för att vara på den säkra sidan.

#31

Postad 07 maj 2012 - 00:10

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Självkär jag med en DS211J... Och den har fungerat grymt bra! Jag saknar dock lite prestanda för att allt ska fungera perfekt. Synology gör bra produkter!

#32

Postad 07 maj 2012 - 00:24

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Självkär jag med en DS211J... Och den har fungerat grymt bra! Jag saknar dock lite prestanda för att allt ska fungera perfekt. Synology gör bra produkter!


Jo men den är från den äldre 11 serien som funkar utan strul. 12 seriens DS1512+ däremot har råkat ut för dåliga komponenter från en ny leverantör enligt deras egen utsago. Så när nu min och även andras DS412+ bär sig åt som den har problem med flashen kan man ju börja undra hur spritt problemet egentligen är...

Redigerat av perri, 07 maj 2012 - 00:28.


#33

Postad 07 maj 2012 - 08:14

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
min DS1512+ borde komma idag... bara hoppas att problemet är åtgärdat...

#34

Postad 10 maj 2012 - 09:03

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Köp aldrig på Pixmania-Pro... Suger riktigt ordentligt.
Avbeställde och kilade ner på webhallen istället. Mailade igår till [email protected] där man tydligen ska få svar på (via serienumret) om man har ett dåligt exemplar.
Vill sätta igång och lyfta över grejor men inte förrän jag får ok från dom... Inget svar ännu. Suck!

#35

Postad 12 maj 2012 - 14:48

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Fick svar från Synologys support i form av ett standardsvar som gick ut på att jag skulle hjälpa dem med mitt problem i form av lite script i terminalen.
De hade helt uppenbart inte ens läst vad jag skrivit utan reagerade endast på ordet "sleepmode"!
Åker tillbaka till Webhallen i morgon och försöker få den utbytt. Hade helst köpt en Qnap i stället men de funkar dåligt med de diskar jag har och Netgear vill inte längre tala om vilka USB-diskar som passar...
Skulle ha fortsatt med att bygga på Iomega iConnect istället. Ett helslött system som alltid har fungerat.
Suck var ordet... :angry:

#36

Postad 13 maj 2012 - 07:51

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Min ds1512+ tillhörde inte de dåliga... De nämnde även ngt annat mjukvaruproblem som skulle avhjälpas med senaste firmware. Uppdaterade direkt och har inte haft några problem... Nu bara jobbet med att flytta 4TB med data :-(

#37

Postad 25 maj 2012 - 02:40

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Hittade lite intressant läsning på Amazon:

Talked to Synology Today About DS1512+ and DS412+
Called Synology Sales (they answered on third ring) explained that I was interested in buying these machines but wanted clarification of the problems. The Rep was somewhat "English-challenged" but acknowledged that they knew they had problems with the quality and failure rate in various components, and were in the process of withdrawing current hardware from the distribution channel. Said both machines used the same components and suffered from the same problems. Suggested that I wait a couple of weeks to check again on the status.

Med andra ord så svängde de en del på sanningen när de påstod i sin pressrelease att det bara var DS1512+ och DS1518+ som hade problem. En lögn som ju drabbade mig när jag bytte till DS412+ för att vara på den säkra sidan...

Troligtvis gäller komponentproblemen allt i årets 12 serie. Så för de som hade tänkt lägga slantarna på en ny Synology NAS skulle jag nog rekommendera er att vänta ett tag till för säkerhets skull.

Fick för övrigt en ny DS412+ idag och den verkar fungera perfekt, än så länge... :unsure:

Redigerat av perri, 25 maj 2012 - 02:47.


#38

Postad 10 juni 2012 - 14:51

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Åkte tillbaka med till Webhallen idag med min nya DS412+... Samma problem som hos den föregående började dyka upp efter fyra dagar för att sen bli värre och värre.
Blir en Qnap TS-419 II i stället trots att mina Western Digital 3TB diskar kanske inte passar... :(
SÅ BAMSEVARNING FÖR SYNOLOGY!!

#39

Postad 10 juni 2012 - 17:08

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Det är rätt uppenbart att Synology har stora problem med sin nya 12 serie oavsett modell. Så jag skulle nog rekommendera alla som går i NAS tankar från det här företaget att vänta en månad eller så för att vara på den säkra sidan.

Har själv, baserat på utsagor från många användare, bestämt mig för en Synology 4-diskare då de verkar ha bra programvara.
Jag väljer, av ekonomiska skäl, mellan 411 och 412+.
Det du skriver ger ju ytterligare en parameter att beakta. Svårt bara det där med att vänta en månad (som ju nu dessutom redan gått) då man ju inte har en aning om hur ny maskin man får andå.

/C



#40

Postad 10 juni 2012 - 19:58

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Har själv, baserat på utsagor från många användare, bestämt mig för en Synology 4-diskare då de verkar ha bra programvara.
Jag väljer, av ekonomiska skäl, mellan 411 och 412+.
Det du skriver ger ju ytterligare en parameter att beakta. Svårt bara det där med att vänta en månad (som ju nu dessutom redan gått) då man ju inte har en aning om hur ny maskin man får andå.

/C


Väljer du en 411 är du på den säkra sidan då de sista två siffrorna anger årtalet då den är gjord. Det var först med årets modeller som problemen uppstod.

#41

Postad 10 juni 2012 - 20:21

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Jag köpte en Synology DS1512+ när min Qnap TS-509 pajjade.

Jag har inte haft några hårdvaruproblem alls men är missnöjd ändå.

1. Jag kan inte skapa nya användare längre i DSM. Supportens svar avinstallera alla tredjepartspaket (SABNZBD+, Sickbeard, Couchpotato) och försök igen... Dessa tog en evighet att konfigurera och jag har ingen lust att ta bort allt bara för att se om det kanske funkar då.

2. Har en konstig share som jag inte skapat själv. Fråga på forumet gav inga svar.

3. Lyckas inte få NFS att funka. Fråga på forumet gav inga svar.

4. Boxee Box ser inte filer nedladdade av Sickbeard. Fråga på forumet gav inga svar (hittills).

5. De två gånger jag hade problem med min Qnap jag inte kunde lösa själv så hade jag en tech -kille inom ett par timmar uppkopplad via remote desktop som löste problemet.

6. Den gången jag hade mystiska fel med SABNZBD+ hade jag ägaren till Qnap QPKG -paketet uppkopplad i 4 timmar mot min burk på sin fritid!

7. Alla frågor på Qnaps forum besvarade inom någon dag med massor av hjälpsamma tips och lösningar.

Ångrar bittert att jag bytte från Qnap till Synology (åtminstone i skrivande stund).

/Andy

#42

Postad 10 juni 2012 - 20:26

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Har en ultra 2 och kör alla de paket som andypandy skriver om utan problem.

Kör också Squeezeboxarna mot den utan problem.
Så jag är nöjd. Dock inbillar jag mig att Qnap är bättre än både Netgear och Synology...

#43

Postad 10 juni 2012 - 20:34

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Squeezeboxarna funkar för mig också men har iofs inte nån ny musik utan allt är pre-synology... Kör du NFS eller SMB till mediastreamer?

#44

Postad 10 juni 2012 - 21:13

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Jag köpte en Synology DS1512+ när min Qnap TS-509 pajjade.

Jag har inte haft några hårdvaruproblem alls men är missnöjd ändå.

1. Jag kan inte skapa nya användare längre i DSM. Supportens svar avinstallera alla tredjepartspaket (SABNZBD+, Sickbeard, Couchpotato) och försök igen... Dessa tog en evighet att konfigurera och jag har ingen lust att ta bort allt bara för att se om det kanske funkar då.

2. Har en konstig share som jag inte skapat själv. Fråga på forumet gav inga svar.

3. Lyckas inte få NFS att funka. Fråga på forumet gav inga svar.

4. Boxee Box ser inte filer nedladdade av Sickbeard. Fråga på forumet gav inga svar (hittills).

5. De två gånger jag hade problem med min Qnap jag inte kunde lösa själv så hade jag en tech -kille inom ett par timmar uppkopplad via remote desktop som löste problemet.

6. Den gången jag hade mystiska fel med SABNZBD+ hade jag ägaren till Qnap QPKG -paketet uppkopplad i 4 timmar mot min burk på sin fritid!

7. Alla frågor på Qnaps forum besvarade inom någon dag med massor av hjälpsamma tips och lösningar.

ångrar bittert att jag bytte från Qnap till Synology (åtminstone i skrivande stund).

/Andy


Låter ju inte bra det där.
Får ta och undersöka Qnap och Netgear lite noggrannare innan jag slår till.

Synology brukar ju få beröm för sitt DSM, men hur ser det då ut för Qnap och Netgear?
Är det liknande system, eller skiljer det sig mycket?

Är främst ute efter något som är stabilt, men det får ju gärna var enkelt att installera diverse programvaror på maskinerna.

/C

Redigerat av Costanza, 10 juni 2012 - 21:13.


#45

Postad 10 juni 2012 - 21:16

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Squeezeboxarna funkar för mig också men har iofs inte nån ny musik utan allt är pre-synology... Kör du NFS eller SMB till mediastreamer?


Jag kör SMB till en Popcorn A-100. Fungerar bra tycker jag...

#46

Postad 10 juni 2012 - 21:50

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Låter ju inte bra det där.
Får ta och undersöka Qnap och Netgear lite noggrannare innan jag slår till.

Synology brukar ju få beröm för sitt DSM, men hur ser det då ut för Qnap och Netgear?
Är det liknande system, eller skiljer det sig mycket?

Är främst ute efter något som är stabilt, men det får ju gärna var enkelt att installera diverse programvaror på maskinerna.

/C


Synologys gränssnitt är väldigt bra gjort medan Qnaps är mindre logiskt och mer plottrigt. Men men... :huh:

#47

Postad 10 juni 2012 - 22:00

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag köpte en Synology DS1512+ när min Qnap TS-509 pajjade.

Jag har inte haft några hårdvaruproblem alls men är missnöjd ändå.

1. Jag kan inte skapa nya användare längre i DSM. Supportens svar avinstallera alla tredjepartspaket (SABNZBD+, Sickbeard, Couchpotato) och försök igen... Dessa tog en evighet att konfigurera och jag har ingen lust att ta bort allt bara för att se om det kanske funkar då.

2. Har en konstig share som jag inte skapat själv. Fråga på forumet gav inga svar.

3. Lyckas inte få NFS att funka. Fråga på forumet gav inga svar.

4. Boxee Box ser inte filer nedladdade av Sickbeard. Fråga på forumet gav inga svar (hittills).

5. De två gånger jag hade problem med min Qnap jag inte kunde lösa själv så hade jag en tech -kille inom ett par timmar uppkopplad via remote desktop som löste problemet.

6. Den gången jag hade mystiska fel med SABNZBD+ hade jag ägaren till Qnap QPKG -paketet uppkopplad i 4 timmar mot min burk på sin fritid!

7. Alla frågor på Qnaps forum besvarade inom någon dag med massor av hjälpsamma tips och lösningar.

Ångrar bittert att jag bytte från Qnap till Synology (åtminstone i skrivande stund).

/Andy


Verkar som om folket på Synology supporten är helt slutkörda då de innan komponent katastrofen var kända för sin goda service.
Så kan det gå när ett företag tidigare bara har varit i ett framgångsrus och aldrig fått någon erfarenhet i hur de skall behandla motgångar.

För att fylla på lite mer i mitt inlägg:

Punkt ett verkar ju vara just flashminnesproblemet då det börjar saknas data och precis allt kan hända.

Redigerat av perri, 10 juni 2012 - 22:17.


#48

Postad 11 juni 2012 - 08:51

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Visst är Qnaps gränssnitt inte lika snyggt som synologys men jag tycker nog ändå att det är enklare att göra en del saker och får känslan att man kan göra mer saker än på synology.

Hoppas supporten vaknar till lite när krisen lugnar ner sig då...

#49

Postad 11 juni 2012 - 08:55

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Jag körde inte Sickbeard och Couchpotato på Qnap'en förresten och måste säga att det är lite coolt att låta NAS'en ha ett eget twitterkonto (som jag är den enda följaren på...) Man får direkt reda på när det kommit hem ngt spännade och kan köpa chips och dip på väg hem från jobbet :-)

#50

Postad 12 juni 2012 - 07:59

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Säger inte det allt!

Jag gjorde ett nytt försök att kontakta Synology support och dom svarade att om man installerat tredjepartsprogramvara så är det en "violation of the warranty policy" och vidare att dom inte ger någon som helst teknisk support om man stöter på problem efter att ha installerat något tredjepartsprogram.

Det var det absolut sjukaste jag har hört!

Som om Microsoft skulle vägra ge support på Windows om man har något annat än officepaketet installerat!

Jag hoppas kunna lämna tillbaka min Synology och köpa en Qnap igen istället.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.