Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology VS Readynas? Vilken ska man ta?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 juni 2012 - 12:09

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag hoppas kunna lämna tillbaka min Synology och köpa en Qnap igen istället.


Klaga på att funktioner upphör att fungera och att det verkar vara ett flashminnesproblem samt hänvisa till Synologys inköp av defekta komponenter plus lite citat från olika forum så löser det sig nog.

#52

Postad 12 juni 2012 - 15:25

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Klaga på att funktioner upphör att fungera och att det verkar vara ett flashminnesproblem samt hänvisa till Synologys inköp av defekta komponenter plus lite citat från olika forum så löser det sig nog.

Dom vägrar ju svara på de enklaste frågor bara för att jag har tredjepartsprogram installerade. Tror inte alls att det löser sig så lätt.

Antingen får jag lämna tillbaks den eller om inte det går blir jag väl tvungen att resetta den och börja om från början och hoppas att det löser problemen.

#53

Postad 12 juni 2012 - 17:37

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Säger inte det allt!

Jag gjorde ett nytt försök att kontakta Synology support och dom svarade att om man installerat tredjepartsprogramvara så är det en "violation of the warranty policy" och vidare att dom inte ger någon som helst teknisk support om man stöter på problem efter att ha installerat något tredjepartsprogram.

Det var det absolut sjukaste jag har hört!

Som om Microsoft skulle vägra ge support på Windows om man har något annat än officepaketet installerat!

Jag hoppas kunna lämna tillbaka min Synology och köpa en Qnap igen istället.

Nej, knappast. Deras OS är inte general purpose, du ska inte installera saker på det, till skillnad från Windows. Lägger man in tredjepartsgrejer kan man inte räkna med support, det känns rätt självklart.

Att du inte kan se Sickbeards filer låter ju spännande, hamnar de på rätt ställe? Ser du dem från datorn? Blir rättigheterna rätt satta?

#54

Postad 12 juni 2012 - 18:19

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Dom vägrar ju svara på de enklaste frågor bara för att jag har tredjepartsprogram installerade. Tror inte alls att det löser sig så lätt.

Antingen får jag lämna tillbaks den eller om inte det går blir jag väl tvungen att resetta den och börja om från början och hoppas att det löser problemen.


Att de inte supportar själva tredjepartsprogramvaran är en sak, men visst borde de försöka hjälpa kunder i problem.
Dessutom är ju ett av försäljningsargumenten att det går att installera tredjepartsprogramvara.

Förhoppningsvis bättrar de sig. Själv la jag precis en beställning på en DS411 och två 2TB-diskar.

/C


/C

#55

Postad 12 juni 2012 - 18:34

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Dom vägrar ju svara på de enklaste frågor bara för att jag har tredjepartsprogram installerade. Tror inte alls att det löser sig så lätt.

Antingen får jag lämna tillbaks den eller om inte det går blir jag väl tvungen att resetta den och börja om från början och hoppas att det löser problemen.


Nja, jag tänkte mest att det skulle vara ett bra argument när du lämnar tillbaka NAS:en

#56

Postad 12 juni 2012 - 20:21

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Nja, jag tänkte mest att det skulle vara ett bra argument när du lämnar tillbaka NAS:en

Förstod det i samma sekund som jag postade :-)

#57

Postad 12 juni 2012 - 20:32

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Nej, knappast. Deras OS är inte general purpose, du ska inte installera saker på det, till skillnad från Windows. Lägger man in tredjepartsgrejer kan man inte räkna med support, det känns rätt självklart.

Att du inte kan se Sickbeards filer låter ju spännande, hamnar de på rätt ställe? Ser du dem från datorn? Blir rättigheterna rätt satta?

Tycker inte alls det är självklart.
Som Costanza säger har jag definitivt sett promo-material där tredjepartsprogram nämns som ett mervärde. Jag har definitivt inte sett något om att man voidar garanti om man installerar dom.

Jag håller med om att en NAS inte är en vanlig burk man kör windows på men den åtskillnaden är det jag som gör, inte tillverkaren (vad jag sett).

Vad gäller Sickbeard ser jag mappstrukturen (från Boxee) som Sickbeard lägger upp med [Serienamn] -> [Säsong xx] men inte filerna i säsongsmapparna.
Från dator ser jag allt.

Vad jag kan se är rättigheterna desamma som de tidigare nedladdade serierna (nedladdade med sabnzbd+ utan sickbeard).

#58

Postad 19 juni 2012 - 15:05

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Så dök då min nya Qnap TS-419P II upp och den har funkat helt felfritt nu i fem dagar.

Rena drömmen i jämförelse med de tre på rad defekta Synology NAS:arna. Visserligen fick jag dessförinnan dåliga erfarenheter av Qnap med en lågprismodell där den första hade defekt nätdel och den andra som jag fick i utbyte sabbade en TB data för mig. Men det var ändå vanliga måndagsexemplar i jämförelse med Synology som tydligen har haft måndag hela veckan sen i mars...

Nåja, slutet gott allting gott även om resan hit har varit lång. :huh:

#59

Postad 19 juni 2012 - 15:31

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Tänkte lägga mig i lite om denna blinkande blå lampan.
Köpte en 212j direkt när den kom och den fungerade utmärk. När jag sedan uppgraderade till DSM4.0 ville den inte boota om så jag ryckte ur strömkabeln efter runt 5 timmar.
Efter detta ville den nästan aldrig starta upp, bara denna blåa blinkande lampan, både med och utan diskar. Enda sättet att få igång den var att rycka ur strömsladden, prova stata nasen utan sladd ikopplad, vänta 15-20min och sedan sätta i sladden igen.
Hittade nyheten på synologys sida och mailade dom, men fick till svar att min enhet inte hade detta felaktiga chip.. jaha... skitkul, då blir det ett garantiärende då...
Var endå skeptisk till att den skulle ha gått sönder precis exakt samtidigt som man flashade den så jag testade flasha om till nyaste DSM4.0 (tror det var 2219 elelr nått) och efter det har den funkat heeelt perfekt i säkert en månad nu.

Varesig Synology vill erkänna det eller inte är jag övertygad om att dom helt enkelt tabbade sig med något i den första releasen av DSM4.0

#60

Postad 18 oktober 2012 - 12:24

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
En liten fråga från en okunnig: Går dessa NAS:ar ner i sparläge när de inte används? Jag är ingen storanvändare på något sätt och vill inte att fläktar och annat står och går dygnet runt när de inte behövs. Hur mycket ström drar de i viloläge?

#61

Postad 18 oktober 2012 - 12:46

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Du kan schemalägga när den ska vara igång och så har den ju wake-on-lan... men då måste ju enheten som ska väcka den ha stöd för det.

#62

Postad 20 oktober 2012 - 10:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

En liten fråga från en okunnig: Går dessa NAS:ar ner i sparläge när de inte används? Jag är ingen storanvändare på något sätt och vill inte att fläktar och annat står och går dygnet runt när de inte behövs. Hur mycket ström drar de i viloläge?

Ja, dels viloläge som andypandyswe skriver, men också att de stänger av diskarna bara. Min DS411j är ställd på att stänga ner diskarna efter 20 min, och vid det laget har fläktarna stannat sedan länge. I det läget drar den typ 16 W har jag för mig.

#63

Postad 20 oktober 2012 - 16:20

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
OK, tack, båda.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.