Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kabel Dator -> DAC, USB eller optiskt?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2009 - 18:00

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Hallojs! Nu är det så att jag kör en V-DAC och skulle vilja ha tips på hur jag skall koppla, idag har jag vanlig billig USB kabel med en förlängning när jag kör på film (datorn måste stå i andra sidan rummet när film används pga att jag inte vill ha 20 meter HDMI kabel). Använder en MacBook pro som har 3.5mm optisk utgång. Frågan är då, på avstånd 8-10 meter, vad är bäst? USB eller 3.5mm optisk till toslink?

Om USB, gör min förlängningssladd stor skillnad? Bättre att ha en enda kabel?

Mvh David

#2

Postad 03 november 2009 - 18:56

destructiondays
  • destructiondays
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Först av allt, jag är långt ifrån expert på området men utgångspunkt i vad jag läst på olika forum / i olika tidningar / hört av andra intresserade så tror jag att du bör köra optiskt från din MacBook om du har möjligheten.
Det är generellt sett mer jitter via USB än optiskt digitalt, men om det faktiskt hörs någon skillnad beror också mycket på hur bra övriga delar i systemet är.
Rent generellt så är min uppfattning av kablar att dom fungerar bäst när dom är korta, av god kvalitet och absolut inte skarvade på något vis.

Du kan ju faktiskt testa att köpa en AirPort Express, koppla in den m. optisk kabel till förstärkaren och alltså använda mac + airport för att streama musik trådlöst. Om du köper programmet AirFoil så kan du streama allt ljud ur dator och slipper vara låst till iTunes. Väldigt smidigt om du använder spotify eller skulle få för dig att lyssna på webbradio!

#3

Postad 03 november 2009 - 23:49

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Först av allt, jag är långt ifrån expert på området men utgångspunkt i vad jag läst på olika forum / i olika tidningar / hört av andra intresserade så tror jag att du bör köra optiskt från din MacBook om du har möjligheten.
Det är generellt sett mer jitter via USB än optiskt digitalt, men om det faktiskt hörs någon skillnad beror också mycket på hur bra övriga delar i systemet är.
Rent generellt så är min uppfattning av kablar att dom fungerar bäst när dom är korta, av god kvalitet och absolut inte skarvade på något vis.

Du kan ju faktiskt testa att köpa en AirPort Express, koppla in den m. optisk kabel till förstärkaren och alltså använda mac + airport för att streama musik trådlöst. Om du köper programmet AirFoil så kan du streama allt ljud ur dator och slipper vara låst till iTunes. Väldigt smidigt om du använder spotify eller skulle få för dig att lyssna på webbradio!


Okej, låter som en smart tanke :) Skall testa en billig 3.5mm optisk till toslink med MacBooken först se hur det blir. Tack för tipset.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.