Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Monitor Audio GS *

329 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 augusti 2006 - 17:15

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Kul av hifiklubben att låta guldtian vara med på bilden. För visst är det väl den?

#52

Postad 27 augusti 2006 - 18:50

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Vilka stativ förutom MA's egna går bra att använda? Gärna billiga stativ max 2000kr:- till GS10

<{POST_SNAPBACK}>


Denna tror jag blir riktigt bra, den kostar dock maxbudget - 2000 kronor...

Soundstyle ST 122

<{POST_SNAPBACK}>



Tack för tipset! De lär passa fint till mina gs10'or. Såg de här och tror de också kan passa fint imed jag tänkt mig GS10'orna i svart pianolack. Blir ett besök till Hifiklubbens butik imorn! :P

Är det någon som vet om GS passar bra ihop med pioneer förstärkare?

Redigerat av cyanide, 27 augusti 2006 - 18:51.


#53

Postad 28 augusti 2006 - 03:18

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Någonting vore intressant om MonitorAudio Kunde släppa Gold Signature med dubbla 8 tummare så det blev lite mer drag i basen för enligt vad jag tycker så är det lite för lite drag i basen på GS 60 men å andra sidan vad kan man på förvänta sig om flick basar.

Redigerat av smedjebacken, 28 augusti 2006 - 03:22.


#54

Postad 28 augusti 2006 - 10:40

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Någonting vore intressant om MonitorAudio Kunde släppa Gold Signature med dubbla 8 tummare så det blev lite mer drag i basen för enligt vad jag tycker så är det lite för lite drag i basen på GS 60 men å andra sidan vad kan man på  förvänta sig om flick basar.

<{POST_SNAPBACK}>



Det ligger nog tyvärr inte i MAs ljudfilosofi, men annars finns ju cerwin vega också som kanske ligger lite närmare det idealet

#55

Postad 28 augusti 2006 - 11:53

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Någonting vore intressant om MonitorAudio Kunde släppa Gold Signature med dubbla 8 tummare så det blev lite mer drag i basen för enligt vad jag tycker så är det lite för lite drag i basen på GS 60 men å andra sidan vad kan man på  förvänta sig om flick basar.

<{POST_SNAPBACK}>


Mer drag i basen? Tycker det är lagomt, mer än vad som är skulle bli för mycket. Sen så är 3x 6,5" nästan lika mycket area som 2x8" Med den slaglängd dom har så kan dom fytta mycket luft om man driver dom med nåt som orkar hålla i! Och om man får fråga dig, vad är motsatsen till flick basar?

#56

Postad 28 augusti 2006 - 13:14

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Booster_
Om jag inte misstar mig så det två 6,5" basar på Gs60 och inte tre för den översta 6,5tumaren är mellanregister och ingen bas

Som jag skrev tidigare så skulle 2st 8” basar vara perfekt

jo det ska jag säga dig allt under 8" tum är flickbasar

#57

Postad 28 augusti 2006 - 13:37

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Booster_
Om jag inte misstar mig så det två 6,5" basar på Gs60 och inte tre för den översta 6,5tumaren  är mellanregister och ingen bas

Som jag skrev tidigare så skulle 2st 8” basar vara perfekt

jo det ska jag säga dig allt under 8" tum är flickbasar

<{POST_SNAPBACK}>


Alla tre 6,5" spelar bas, fast med olika avstämning. Och det översta spelar även mellanregister.

Ok, kan inte se vad storleken skulle ha för betydelse, är väl den totala ytan som flyttar luft som avgör?

#58

Postad 28 augusti 2006 - 13:49

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Booster_
Om jag inte misstar mig så det två 6,5" basar på Gs60 och inte tre för den översta 6,5tumaren  är mellanregister och ingen bas

Som jag skrev tidigare så skulle 2st 8” basar vara perfekt

jo det ska jag säga dig allt under 8" tum är flickbasar

<{POST_SNAPBACK}>

Ojdå, snacka om att försöka starta något slags "flamewar" :P . Det finns så många andra parametrar som också är avgörande för hur det låter, förutom storleken. Att kalla allt under 8" för "flickbasar" är ju nästan lika intelligent som att kalla allt över 8" för "neandertal-basar"...

Nu är det ju som tur är inte enbart storleken som är avgörande för hur det låter. Jag för min del är fullkomligt allergisk mot okontrollerad och obalanserad bas. Blir nästan åksjuk när basen dominerar ljudet (såvida inte basljudet är extremt tajt och kontrollerat). Men så är det ju också några år sedan de där primitiva tonårs-hormonerna började spritta av massivt bastryck. för min del alltså :D ...

#59

Postad 28 augusti 2006 - 16:26

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Kan inget annat än att hålla med krasse

Därför tycker jag 2st 8” är perfekt för då får man drag i basen som är kontrollerad och snabb men ändå djup och tung men som sagt var det är vad jag tycker.

Kolla bara Dynaudio A82 Med dubbla 8’or där har man tyngden och djupet i basen men ändå snabb och kontrollerad bas enligt mitt tycke

#60

Postad 28 augusti 2006 - 18:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Om du går på storleken hos elementen smedjebacken, när du "sållar agnarna från fröna" så lär du lura dej själv :) !

Det står dej givetvis fritt att fortsätta vara fördomsfull, men tyvärr så innebär detta också att du riskerar att missa en mängd bra högtalare bara för att de är utrustade med vad du lite fördomsfullt kallar för "flickbasar".

Det finns högtalare med 6½"-are som klarar av att leverera djup bas och samtidigt med väldig kontroll och bra drag.
Faktum är att ett lysande exempel på små element som både går djupt och med bra drag är t.ex. Acoustic Energy's AE120. Bestyckade med 4 st 4,5" element så når de fortfarande ner i regionerna under 30Hz och draget ifrån dessa högtalare är helt osannolikt, med hänsyn till elementstorleken. Förvisso är deras starka sida det övre basområdet och mellanregistret, men det är definitivt synd att klaga på "draget" i basen ifrån dessa minimala basar...

Bob Carver var en annan föregångare när det gäller att konstruera monster basar av små element (och framförallt med väldigt små lådor).

Enda haken med mindre element är att det kräver mer omsorg när man konstruerar element om man både vill ha djup bas och samtidigt tajt, kontrollerad basåtergivning med bra drag.

Det är helt enkelt enklare att bygga med större element, när basåtergivningen prioriteras, men detta betyder inte på något sätt att mindre element inte skulle kunna prestera minst lika bra resultat.

I princip finns det faktiskt begränsningar för hur djup bas man kan uppnå med ett element av en given storlek, men till viss del så kan man kringgå dessa begränsningar genom att helt enkelt öka antalet element. Dessa begränsningar är dock mer av principiell karaktär än ett verkligt problem.
Det går ju som bekant alldeles lysande att åstadkomma extremt djup bas med element som är så små som 1 tum (hörlurar t.ex.), men det ställer stora krav på övriga förutsättningar.

Något som du verkar ha missat är att större element ofta inte är lika duktiga på att förmedla ljud av hög kvalite, högre upp i frekvens. Detta skulle jag tro, råkar vara ett av de största skälen till att det finns så många högtalare med baselement mindre än 8". Väldigt många högtalar-konstruktioner är av typen 2-vägs. Detta för att "flervägs-högtalare" ofta får ljudmässiga problem p.g.a. den mer invecklade filterkonstruktionen. I sådana 2-vägs högtalare kommer alltså baselementet inte bara att spela djup bas. Det kommer faktiskt att spela upp den större delen av det hörbara spektrat. Att som du då föredra högtalare med minst 8" bas-element innebär verkligen att man lurar sej själv.

Åtminstone om man är genuint intresserad av väl-ljud ifrån sina högtalare och inte bara bas av skaplig kvalite. Om man höftar lite vårdslöst så skulle man kunna generalisera lite och påstå att alla de fördelar man hoppas få med större element inom basområdet automatiskt kommer att leda till motsvarande nackdelar i resten av frekvensomfånget (ända tills diskanten tar över).

Detta är förvisso en ganska grov generalisering, men så är även det något barnsliga påståendet om att allt mindre än 8" är "flickbasar"...

Jag vill egentligen inte argumentera mycket mer om detta nu, eftersom påståendet i sej tyder på att vi kanske inte står riktigt på samma nivå i vår strävan om hög ljudkvalite...

I vart fall inte så länge vi talar om att försöka uppnå en viss grad av naturtrogenhet (HIFI)...

#61

Postad 28 augusti 2006 - 21:17

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Idag såldes GS10'or "NEW SEALED INBOX" för 10.250kr på EBAY :) och det var inklusive frakt till sverige i det priset. De fanns i alla utföranden, valnöt ,pianolack, ek , cherry osv..

Han inte köpa dem innan de tog slut. Begränsat antal! :blink:

#62

Postad 28 augusti 2006 - 22:39

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Någonting vore intressant om MonitorAudio Kunde släppa Gold Signature med dubbla 8 tummare så det blev lite mer drag i basen för enligt vad jag tycker så är det lite för lite drag i basen på GS 60 men å andra sidan vad kan man på  förvänta sig om flick basar.

<{POST_SNAPBACK}>


Mer drag i basen??? Dessa högtalare är väldigt bra på att producera tung bas så jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är GS 60 det är "fel" på. Vad har du för övrig elektronik?

#63

Postad 28 augusti 2006 - 22:47

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Mer drag i basen??? Dessa högtalare är väldigt bra på att producera tung bas så jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är GS 60 det är "fel" på. Vad har du för övrig elektronik?

<{POST_SNAPBACK}>



Jo men det är ju kontrollerad flickbas, inte alls som den som Mythbusters byggde in i en bil härförleden. Det var bas för karlar.

#64

Postad 28 augusti 2006 - 23:23

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
[QUOTE]
Mer drag i basen??? Dessa högtalare är väldigt bra på att producera tung bas så jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är GS 60 det är "fel" på. Vad har du för övrig elektronik?

jag drev Ma GS 60 med
Marantz Sr-7500 + Vincent sp-331
Signalkabel van den Hul The FIRST ULTIMATE
Högtalarkabel van den Hul The ROYAL JADE
Htpc med soundblaster X-Fi XtremeMusic
Onkyo dvd Onkyo DV-SP 504 med dvd audio

och så kom inte och påstå att Sp-331 är för klen för att driva dem efter som Ma GS 60 relativt lätt drivna om man jämför med mina dynaudio som sp-331 driver utan problem samt kom inte och påstå att jag hade fel högtalarkablar eller signalkabel för den versen köper jag inte

Redigerat av smedjebacken, 28 augusti 2006 - 23:50.


#65

Postad 28 augusti 2006 - 23:55

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
[quote name='smedjebacken' date='Aug 29 2006, 00:23 ']
[QUOTE]
Mer drag i basen??? Dessa högtalare är väldigt bra på att producera tung bas så jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är GS 60 det är "fel" på. Vad har du för övrig elektronik?

jag drev Ma GS 60 med
Marantz Sr-7500 + Vincent sp-331
Signalkabel van den Hul The FIRST ULTIMATE
Högtalarkabel van den Hul The ROYAL JADE
Htpc med soundblaster X-Fi XtremeMusic
Onkyo dvd Onkyo DV-SP 504 med dvd audio

och så kom inte och påstå att Sp-331 är för klen för att driva dem efter som Ma GS 60 relativt lätt drivna om man jämför med mina dynaudio som sp-331 driver utan problem samt kom inte och påstå att jag hade fel högtalarkablar eller signalkabel för den versen köper jag inte

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Är du helt säker på att högtalarna är helt inspelade. Dessa har väldigt lång inspelningstid och låter väldigt basfattiga innan dess. När jag spelade så fanns det bas så det räckte, och då lyssnade jag ändå en hel del på dunk dunk musik.

#66

Postad 29 augusti 2006 - 00:47

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
högtalarna var ca 10mån gamla när jag lånade hem dem och spelade ca 1000-1500 tim + ett visst antal fylle fester så då borde de väl vara inspelade eller?

Redigerat av smedjebacken, 29 augusti 2006 - 00:49.


#67

Postad 29 augusti 2006 - 09:16

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

högtalarna var  ca 10mån gamla när jag lånade hem dem  och spelade ca 1000-1500 tim + ett visst antal fylle fester så då borde de väl vara inspelade eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Jaså, för 10 månader sen hade dom knappt släppts i England ju, men dom kanske var importerade direkt från fabrik?

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 29 augusti 2006 - 09:18.


#68

Postad 29 augusti 2006 - 11:53

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
och vad vill du säga med det då menar du att jag ljuger eller

Redigerat av smedjebacken, 29 augusti 2006 - 11:59.


#69

Postad 29 augusti 2006 - 14:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jo men det är ju kontrollerad flickbas, inte alls som den som Mythbusters byggde in i en bil härförleden. Det var bas för karlar.

Men herregud...
Att använda mythbusters amatörmässiga lek med ideer och prylar som referens är ju t.o.m. lägre än Glocalnet...

och vad vill du säga med det då menar du att jag ljuger eller

Förmodligen inte.

Det är snarare så att det "ljudideal" du föredrar inte stämmer överens med vad många andra föredrar.
Jag menar, det finns ju faktiskt en hel del folk som t.ex. föredrar PA-högtalare framför Hifi-högtalare och man får ju gilla vad man vill...

Det har dock inte mycket med HIFI att göra eftersom denna benämning inte är lika subjektiv som olika personers smak.

Det finns förvisso en hel del "hifi-parametrar" där dynamisk förmåga är en av många. Värderar man enbart den dynamiska förmåga och struntar i resten (nästan iallafall) så kan säkerligen t.o.m. högtalare som Cerwin Vega betraktas som hifi-högtalare. Jag för min egen del vill helst inte försumma någon hifimässig parameter nämnvärt till förmån för någon annan. Men trots detta så betraktar jag mej lite som "3D-nisse" och prioriterar inte dynamik lika högt som "soundstage" även om jag inte förkastar värdet av hyffsat "dynamisk" högtalare.

Det jag menade med mitt förra inlägg var att jag har fått ett intryck av din beskrivning av "flickbasar" som att du helt enkelt inte har hunnit upptäcka andra saker som kan vara viktiga för ljudet (mer än basförmågan). En nivå som jag själv också befann mej på för några år sedan (typ 20). Numera så krävs det så mycket mer än bara en mäktig basåtergivning för att jag ska känna mej tillfredställd (soundstage t.ex.)...

Jag tycker att det är viktigt att alla får lov att tycka vad dom vill, men att skriva "flickbasar" tycker jag inte bara är tecken på viss omognad utan också ett tecken på viss okunskap (för att inte tala om hur provocerande det kan vara :) )...

Detta eftersom det faktiskt går att få till rejält bas-tryck även med små basar (även om det kanske inte är så jättevanligt)...

Smaken är som baken, men att yttrycka sej hånfullt om sådant man kanske inte förstår är onödigt...

#70

Postad 29 augusti 2006 - 14:43

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Jo men det är ju kontrollerad flickbas, inte alls som den som Mythbusters byggde in i en bil härförleden. Det var bas för karlar.

Men herregud...
Att använda mythbusters amatörmässiga lek med ideer och prylar som referens är ju t.o.m. lägre än Glocalnet...

<{POST_SNAPBACK}>



Okej jag var väl liite sarkastisk, men den var ju ändå över en meter i diameter och gav 168dB ljudtryck vid 16Hz ... riktig karlbas :)

#71

Postad 29 augusti 2006 - 14:45

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
[/QUOTE]
och vad vill du säga med det då menar du att jag ljuger eller

Jag ber om mycket om ursäkt Krasse
det var inte menat till dig Krasse utan till den personen som skrev
[QUOTE]
Jaså, för 10 månader sen hade dom knappt släppts i England ju, men dom kanske var importerade direkt från fabrik?

#72

Postad 29 augusti 2006 - 14:53

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

och vad vill du säga med det då menar du att jag ljuger eller

Jag ber om mycket om ursäkt Krasse
det var inte menat till dig Krasse utan till den personen som skrev

Jaså, för 10 månader sen hade dom knappt släppts i England ju, men dom kanske var importerade direkt från fabrik?

<{POST_SNAPBACK}>

Ett missförstånd från min sida. Ber om ursäkt.

#73

Postad 29 augusti 2006 - 18:37

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

och vad vill du säga med det då  menar du att jag ljuger eller

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, det vet du väl bäst själv om du gör eller inte. Jag blev bara fundersam hur du kan ha hunnit spela 1000-1500 timmar på ett par högtalare som var 10 mån gamla, när dom inte ens funnits på marknaden i 10 mån?

#74

Postad 29 augusti 2006 - 19:04

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
på den svenska marknaden ja

#75

Postad 29 augusti 2006 - 19:34

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Okej jag var väl liite sarkastisk, men den var ju ändå över en meter i diameter och gav 168dB ljudtryck vid 16Hz ... riktig karlbas

Visst kan man kalla den det för en "karlbas" och nog var du lite sarkastisk.

Men grejen är den att om en sådan bas kan kallas för "karlbas" innebär ju detta att en "karl" inte är intresserad av annat än ljudtryck, sen får det låta hur onaturligt och overkligt som helst.

Detta betyder ju i såfall att en snubbe som föredrar naturligt och verklighetstroget ljud inte är en karl :) ...

Jag som alltid trodde att det var könet som avgjorde om man är "karl" eller "flicka" ;) ...

Det kanske vore lämpligare att kalla det för macho-bas istället, eftersom flertalet förknippar macho med en snubbe vars muskelmassa vida överstiger IQ'n...

Den manliga motsvarigheten till Bimbo m.a.o.

He he...

Jo, jag kan också vara lite sarkastisk ibland. Det verkar ju vara ganska kul...

Fast det är klart!
Det ger ju inte tråden mer substans :wub: ...

#76

Postad 30 augusti 2006 - 20:57

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
eeehhh... Fungerar Pioneer bra tillsammans med MA GS? :) eller det blir kanske för "ljus" karraktär på ljudet då?

#77

Postad 30 augusti 2006 - 22:29

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
[quote name='smedjebacken' date='Aug 29 2006, 00:23 ']
[QUOTE]
Mer drag i basen??? Dessa högtalare är väldigt bra på att producera tung bas så jag ställer mig lite frågande till om det verkligen är GS 60 det är "fel" på. Vad har du för övrig elektronik?

jag drev Ma GS 60 med
Marantz Sr-7500 + Vincent sp-331
Signalkabel van den Hul The FIRST ULTIMATE
Högtalarkabel van den Hul The ROYAL JADE
Htpc med soundblaster X-Fi XtremeMusic
Onkyo dvd Onkyo DV-SP 504 med dvd audio

och så kom inte och påstå att Sp-331 är för klen för att driva dem efter som Ma GS 60 relativt lätt drivna om man jämför med mina dynaudio som sp-331 driver utan problem samt kom inte och påstå att jag hade fel högtalarkablar eller signalkabel för den versen köper jag inte

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Även om det känns meningslöst skall jag kommentera ditt svar eftersom du ju uppenbarligen redan bestämt dig för att din övriga anläggning är perfekt vad gäller basåtergivning. :)

Jag har tittat runt på nätet och endast funnit utländska sidor som har någon info om Onkyo DV-SP 504. Vad jag kan se där kostar den ca 400 Euro, alltså knappt 4000 kronor.
Jag är själv skeptisk till multispelare och i synnerhet så pass (i mina ögon!) billig allroundspelare. Den skall hantera massor av format och leverera bra bild och bra ljud. Min åsikt är att i denna prisklassen får man inte både och. Jag har själv aldrig hört eller sett din spelare, men att säga att den gör MA GS60, för 30 000:-, rättvisa är att lura sig själv. :) Den är säkert bra i sin prisklass om den matchas med liknande elektronik.

Fast när jag läser dina inlägg är det redan klart. Du har bestämt att MA GS 60 h a r dålig bas, och då är det kanske ingen idé att vi försöker ha en saklig diskussion om detta. B)

Vi har helt enkelt, som tidigare skribent påtalat, olika smak vad gäller bra bas. :)

#78

Postad 31 augusti 2006 - 01:17

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
QUOTE]
Fast när jag läser dina inlägg är det redan klart. Du har bestämt att MA GS 60 h a r dålig bas, och då är det kanske ingen idé att vi försöker ha en saklig diskussion om detta.

Jag har aldrig påstått att det var dålig bas i Gs60 utan att jag skrev att det lite för lite drag i basen på GS 60 för min smak därför efterlyste jag 2st 8” i dem
Hade GS 60 det dära lilla extra som mina Dynaudio A 82 har så vid nästa högtalar byte skulle de nog stå i mellan Gs60 och Dynaudio Contour 5.4 med fördel Dynaudio på grund av de går lite åt det varma hållet

QUOTE]
Även om det känns meningslöst skall jag kommentera ditt svar eftersom du ju uppenbarligen redan bestämt dig för att din övriga anläggning är perfekt vad gäller basåtergivning.

Det var bara en helgardering för så fort man säger vad man tycker är mindre bra med ett par högtalare då hugger vissa direkt och säger att man har för klent förstärkeri eller fel sorts kablar m.m
Jag är så trött på dessa mot kommentarer varför kan inte folk inse att vi har olika syn på saker därför skrev jag som jag skrev och inget annat.
Det är klart att jag vet att det finns bättre elektronik än min marantz och Vincent Sp331 Tex.
Rotel RB-1080 , Midgard Audio Oberon 4,1 För att nämna några märken som inte är allt för dyrt köpa.
Och inte för att prat om den dära dvd spelaren sämsta skit jag har ägt, köp aldrig en Onkyo dvd

Jag spelar musiken från dator i flac format efter jag är för slö att byta cd skivor därför köpte jag ett soundblaster X-Fi XtremeMusic ljudkort för enligt många tester så ljudkortet vara jämförbart med en Cd för ca 10000 Kr fast det vete fan om jag håller med om Min 10 år gamla TEAC Cd P CD-4500 låter får farande bättre fast den är så pass gammal

Det är så sant som du säger att vi olika smak vad gäller bra bas tur är väl det

#79

Postad 31 augusti 2006 - 15:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Det var bara en helgardering för så fort man säger vad man tycker är mindre bra med ett par högtalare då hugger vissa direkt och säger att man har för klent förstärkeri eller fel sorts kablar m.m

VA!?
Vad betyder detta :) ?
Betyder det att listan på de prylar du påstod att du har, var en "helgardering" för att inte folk skulle börja "hugga" om att det är resten av dina prylar som är orsaken till vad du tycker är dålig bas?

Har du inte prylarna du precis påstod att du har?
Isåfall, VAD är det för prylar du har egentligen?

Jag spelar musiken från dator i flac format efter jag är för slö att byta cd skivor därför köpte jag ett soundblaster X-Fi XtremeMusic ljudkort för enligt många tester så ljudkortet vara jämförbart med en Cd för ca 10000 Kr fast det vete fan om jag håller med om

Var det inte ett av dina inlägg jag såg i en annan tråd, där du rekommenderade någon att köpa ett likadant Monitor-Audio ljudkort som du själv hade? Var det inte MA Revo 7.1-kortet du pratade om i den tråden?

Eller minns jag helt fel?

Du skulle inte vilja "dela med dej" av din anläggning på dina gallerisidor. Där kan du ju både med bild och text beskriva din anläggning, dess placering i rummet och dina intryck av den...
På så sätt så kan du kanske undvika alla dessa frågor om vad det är för prylar du t.ex. driver dina högtalare med...

Var och en kan ju själv se vad det är för grejer du har om du lägger upp dom på dina galleri-sidor...

Jag är så trött på dessa mot kommentarer varför kan inte folk inse att vi har olika syn på saker därför skrev jag som jag skrev och inget annat.

Om du är trött på den typen av mothugg så kanske du inte skulle häva ur dej saker som "flickbasar"...

Bara ett råd i all välmening...

#80

Postad 31 augusti 2006 - 16:58

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Du skulle inte vilja "dela med dej" av din anläggning på dina gallerisidor. Där kan du ju både med bild och text beskriva din anläggning, dess placering i rummet och dina intryck av den...
På så sätt så kan du kanske undvika alla dessa frågor om vad det är för prylar du t.ex. driver dina högtalare med...

<{POST_SNAPBACK}>



Skulle vara kul om du (Smedjebacken alltså) hade bilder på dina slaktade pIP också för att se hur ino-folket reagerar :)

#81

Postad 31 augusti 2006 - 19:35

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Vad betyder detta
Betyder det att listan på de prylar du påstod att du har, var en "helgardering" för att inte folk skulle börja "hugga" om att det är resten av dina prylar som är orsaken till vad du tycker är dålig bas?


Svar ja

Jag har forfarande dessa
Marantz Sr-7500 + Vincent sp-331
Signalkabel van den Hul The FIRST ULTIMATE
Högtalarkabel van den Hul The ROYAL JADE
Htpc med soundblaster X-Fi XtremeMusic
Onkyo dvd Onkyo DV-SP 504 med dvd audio
Glömde att Skriva att jag har också en gammal TEAC Cd P CD-4500

Tyvärr så äger jag inte en kamera så jag kan tyvärr inte lägga ut bilder på min Stereo anläggning men så fort jag har inköpt en så kommer det bilder.
Har tyvärr bara mobiltelefoner med kamera så jag tycker det inte är någon idé att ta kort med en mobiltelefon och lägga ut bilderna på minhembio’s galleri för det blir usel bildkvalitet med en mobiltelefon

Var det inte ett av dina inlägg jag såg i en annan tråd, där du rekommenderade någon att köpa ett likadant Monitor-Audio ljudkort som du själv hade? Var det inte MA Revo 7.1-kortet du pratade om i den tråden?


Jag tyckte att det var dags att ge soundblaster X-Fi XtremeMusic en andra andning efter så många är så lyriska över det sen har jag bara inte orkat bytt tillbaka till mitt gamla M-Audio Revolution 7.1 ljudkort igen

Skulle vara kul om du (Smedjebacken alltså) hade bilder på dina slaktade pIP också för att se hur ino-folket reagerar


Som sagt man ska inte väcka den björnen som sover

Men nu tror jag att den tråden är på väga att bli förstörd som många andra trådar i detta forum
Så kanske det är dags att lägga denna diskussion ellerPostad bild

#82

Postad 01 september 2006 - 00:23

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
En sista kommentar angående bas i Monitor Audio och övrig elektronik.

Jag äger själv ett par MA RS 8. Både när jag kört dessa med CD Arcam 192 och Meridian G06 har jag haft grym bas. Det var faktiskt därför jag köpte dem :)

När jag sålde min Arcam CD så var jag utan CD i en vecka och fick istället köra musiken via min Philips-inspelningsbara-DVD. Helt plötsligt var allt tryck borta i basen :lol: Offfhhh, offfhhh hade förvandlats puff, puff, puff. Hela tiden körde jag med min Arcam A22 förstärkare (pris ca 16 000 kr). Så det hänger inte bara på förstärkaren utan CD är oerhört viktig den med!

Så, nu har jag fått sagt det med B)

#83

Postad 06 september 2006 - 07:32

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Håller med Brandon. Signalkällan påverkar basen i större utsträckning än man tror.

Mvh

Peter

#84

Postad 11 september 2006 - 21:31

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hai hai..

I och med att jag är en total amatör inom detta område men vill lära mig, så undrar jag hur MA GS-10 står sig när det kommer till allmän musik så som rock och ända till House å trance. Är det lönt att satsa på stativare eller? Jag har idag Infinity Alpha 50 men de är så jäkla tråkiga. Därav vill jag köpa stativare, dels snygga att kolla på och ljudet?? Som jag nu frågar om..:unsure:

MVH

Putte

#85

Postad 12 september 2006 - 05:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

I och med att jag är en total amatör inom detta område men vill lära mig, så undrar jag hur MA GS-10 står sig när det kommer till allmän musik så som rock och ända till House å trance.

Lyssnade en del på GS10 på Arkenmässan (i två omgångar) och tyckte det stundtals lät riktigt vasst. Skaplig bas men sökte även lite bättre bredd i ljudet (kan ha berott på uppställningen / rummet kanske).

Inte säkert du uppfattar det på samma sätt men lyssning rekommenderas ... :unsure:

Redigerat av Unregistered1013, 12 september 2006 - 05:57.


#86

Postad 12 september 2006 - 14:35

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
PutteSophie: MA passar utmärkt till rock. Tycker i alla fall jag. Du bör unvika para ihop dessa högtalare med den förstärkare som ligger åt det ljusa hållet. Vad har du för förstärkare?

/Peter

#87

Postad 12 september 2006 - 22:35

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

PutteSophie: MA passar utmärkt till rock. Tycker i alla fall jag. Du bör unvika para ihop dessa högtalare med den förstärkare som ligger åt det ljusa hållet. Vad har du för förstärkare?

/Peter

<{POST_SNAPBACK}>


Hej

Hehe ja förstärkare ska vi nog inte snacka högt om..Just nu H/K 5500. Hade ett hemmabio men tröttnade pga platsbrist. Men jag vill ha en ny förstärkare..Vad sägs om Rotel? eller CAV?
All hjälp och tips mottages mycket gärna pga. min okunskap.

MVH

Putte

P.S Var i närheten av Vänersborg-Göteborgstrakten kan man lyssna på GS-10:orna?? D.S

#88

Postad 13 september 2006 - 05:57

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

P.S Var i närheten av Vänersborg-Göteborgstrakten kan man lyssna på GS-10:orna?? D.S

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla med Hifipunkten i Trollhättan (även butik i Skövde). Misstänker att Ågrens i Göteborg har och säkert någon mer...

#89

Postad 13 september 2006 - 07:30

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
PutteSophie: Marantz och Primare är förstärkare som jag personligen anser passar bra ihop med Monitor Audio.

Tänk på att dessa högtalare är väldigt neutrala och behöver en portion värme från elektroniken.

Mvh

Peter

#90

Postad 13 september 2006 - 12:11

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Ågrens Hifi i Göteborg har både GS 10 samt samt golvaren GS 20 för provlyssning!

#91

Postad 13 september 2006 - 17:53

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Okai, tackar för hjälpen, ska åka nu till helgen och lyssna.

Jag gillar Primare´s design viken ska man satsa på? och finns det andra än Marantz och Primare, skulle gärna velat ha en rörförstärkare. Vad rekomenderar ni där?

Jag har bestämmt mig så pass artt det bara är provlyssningen som fattas och är jag nöjd så köper jag GS-10:orna i pianolack med MA:s egna stativ.

Jo en sak till vad för Kablar rekomenderar ni?

MVH

Putte

#92

Postad 14 september 2006 - 07:06

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Är du intresserad av Primare så skall du lyssna på I21 och I30. Låna hem och jämför.

Om du är intresserad av en rörförstärkare så tycker jag att du skall lyssna på Opera någonting 150.

Kablar är ett känsligt ämne med många olika åsikter. Handlar mycket om matchning anser jag. Vad har du för CD-spelare? Tror det är bättre att du skaffar en bra CD-spelare än lägger pengar på kablar. Kablar kan du inskaffa senare när du vet åt vilket håll du vill ta ljudet.

Mvh

Peter

#93

Postad 16 september 2006 - 08:16

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt ett par begagnade GS20or, underbara! Dessa var nästan nya, hur lång tid tar inspelningen?

En liten spaning, de låter bättre hemma än hos Ågrens Hifi, där lät de lite på gränsens till vassa. Väl hemma finns tindensen inte kvar.

Nu skall jag köpa en ny stärkare nästa vecka, blir troligtvis en Primare SPA21, tror att det kan passa. :D

#94

Postad 16 september 2006 - 11:29

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Grattis för jag säga först och främst!

Inspelningen tar upp till 300 timmar enligt Monitor Audio själva.

Anledningen till att du uppfattade dem på gränsen till vasst var att de troligtvis demades min Arcam elektronik. Ingen bra kombination om du frågar mig.

En Primare SPA21 låter som en bra matchning i mina öron.

Mvh

Peter

#95

Postad 16 september 2006 - 15:45

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Tack Peter. Aha, det bekräftar min teori, att Arcam och MA är inte en perfekt kombination. Skall bli kul att testa ordentligt med Primaren. Jag har en Denon AVR1804 idag och jag måste säga att det låter faktiskt riktigt bra, undrar vad som blir bättre med ny stärkare??? Men det är ju detta som gör intresset så spännande, att testa nya grejer...

#96

Postad 16 september 2006 - 22:05

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Tack Peter. Aha, det bekräftar min teori, att Arcam och MA är inte en perfekt kombination. Skall bli kul att testa ordentligt med Primaren. Jag har en Denon AVR1804 idag och jag måste säga att det låter faktiskt riktigt bra, undrar vad som blir bättre med ny stärkare??? Men det är ju detta som gör intresset så spännande, att testa nya grejer...

<{POST_SNAPBACK}>


ALLT ;)

#97

Postad 18 september 2006 - 14:32

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Den enda svaret jag kan är att låna hem och testa. Jag tror dock att basen, dynamiken och kontrollen kommer bli bättre. Men det är bara gissningar.

Testa! När du har råd. :P :D <_<

/Peter

#98

Postad 18 september 2006 - 19:36

Per_We
  • Per_We
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
apropå mera Bas...(Rummets storlek kanske?)
Jag håller med tidigare inlägg om mera bas. Jag har den äldre modellen av Monitor Audio Gold, GR60.
Riktigt snygga och välbyggda med tjock faner eller skall man kalla det brädor när faneren är kring 5mm? ( "Natural Oak")
De låter riktigt bra nu sedan en tid. De krävde över 300 timmars inspelning. Började låta ok efter drygt 150 timmar. Efter 300 smälter elementen samman till ett ljud.

Bas saknas i mitt fall också, troligen beroende av rummets storlek 6x6m + stor öppning till intilliggande rum och övriga delar av huset. De som tycker basen är Ok har troligtvis mindre rum och de som saknar bas större rum. Min förstärkare ger samtidigt ett ljud åt det varmare hållet, THULE IA350 med bra kraft. Jag känner baspuffarna i soffan vid pådrag om skivan har bas, vissa skivor har dåligt med bas.

Det skulle dock sitta fint med en större modell med 3st 8" basar istället för de 2st 6,5". Luftmassor skall flyttas!! Vid spelning av Disco och Rock alltså, annars räcker basen till, den går djupt.
Jag jämförde med mina gamla JBL L80T (med 1st 10"bas) som hade riktig Disco bas i min gamla lägenhet (lyssningsrum 20 kvadratmeter. Nu låter de tunt jämfört med GR60. Det är helt klart rummets storlek som gör det! Öppen planlösning är mysigt men svårt för ljudanläggningen.

Funderar på att lägga till subwoofer som klarar musik, REL Storm5, eventuellt 2st den dagen ekonomin tillåter. (REL har fina träslag som matchar MA.)

Viktigt är att CD spelaren är bra, annars kan det låta vasst.

Redigerat av Per_We, 18 september 2006 - 19:37.


#99

Postad 19 september 2006 - 06:41

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag tycke inte att GS20 har för lite bas, måste säga att den är perfekt i det avseendet. Med större element finns risken till att den bli lite långsam och inte lika rapp. MA måste vara en av de högtalarna som har mest "punch" på marknaden.

Jag skall testa och se vad som händer när man kopplar på Primaren. Återkmmer med info. Jag tycker inte att MA är speciellt trögdrivna, snarare tvärt om. Det är värre med Dynaudio som först släpper rejält med en bättre stärkare.

#100

Postad 19 september 2006 - 07:43

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0
Intressant att Arcam och Monitor Audio inte skulle matcha så bra. Enligt uppgift är det just Arcam som används av Monitor Audio (och Audiovector) vid utvecklingen av högtalarna... Fast alla har ju sitt eget ljudideal så klart - tycker ju själv att Klipsch är skit, och får ibland gliringar för det. :) Tycker dock att GS20+10+center känns aktuellt för min del (kör Arcam AVR300 och DV79). Får väl ta och låna hem dem för provning en dag inom kort.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.