Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nästa uppdatering till Vista Media Center - "Fiji"

245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 juli 2008 - 10:48

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Jag har börjat reta mig ordentligt på att det inte går att anpassa menyerna i Vista Media Center. Jag skulle vilja se en funktion/inställning där man kan välja vilka funktioner som ska visas i menyerna. Idealet vore naturligtvis att kunna manipulera dem ungefär som man kan göra med Windows startmeny, men om inte annat åtminstone visa/dölja menyval samt välja var tillägg/plugins skall visas i menyerna.

/P-O


Detta finns rapporterat som en "feature request" under Fiji-betan.


MVH
Henrik

#52

Postad 06 juli 2008 - 07:57

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Läckt information med screenshots på senaste versionen av Fiji hos EngadgetHD - Länk

#53

Postad 06 juli 2008 - 08:39

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Här finns en del mer info:

http://thegreenbutto...ShowThread.aspx

Och massor av screenshots från aprilsläppet (mest på TV-bild, men en del gränssnitt):

http://www.flickr.co...otos/freesathd/

#54

Postad 06 juli 2008 - 10:47

kalle117
  • kalle117
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Någon som vill testa?

http://www.thevista....m=posts&q=12444

Jag har provat med FireDTV DVB-C och inte fått det att fungera

#55

Postad 06 juli 2008 - 11:07

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Vi är några stycken som har testat ett tag nu, men vi valde att inte posta någon länk direkt i tråden.

FireDTV DVB-C fungerar, men endast med MCE-drivrutinerna.

Jag har fått upp 2 andra sorters DVB-C kort (Twinhan Mantis 2033 och Technotrend 1500C) men har inte lyckats scanna kanaler med något av dem.

#56

Postad 06 juli 2008 - 11:37

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Läckt information med screenshots på senaste versionen av Fiji hos EngadgetHD - Länk


Ouch! H.264-support borttagen ur RC0 och dröjer till 2010? Om det stämmer tror jag det innebär en långsam död för Vista Media Center eftersom det då inte blir någon DirecTV (USA) och ingen HDTV alls i Europa.

Det förefaller vara ett katastrofalt beslut av Microsoft men jag hoppas fortfarande att det bara är ett rykte...

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 06 juli 2008 - 11:38.


#57

Postad 06 juli 2008 - 11:42

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Fast läser man på thegeenbutton så står det:

As of June 30th 2008... Project Fiji information leaked:

1. It will support DirecTV using the HDPC20
2. The HDPC-20 is being tested NOW by people using the Fiji Beta.
3. Fiji will be available as an upgrade to Vista Ultimate and Home Premium
4. As of the date above OEM involvement is not required.
5. Fiji as it currently exists includes a new Media Center only updater engine althought the speculation is that this may be combined with the regular updater in the final version. Currently it is separate.
6. Speculation is highest that this will be referred to as “Windows Vista Media Center Feature Pack 2008″.


Men nu har jag inte orkat läsa igenom all information som finns där, så jag vet inte vad som är rykten och inte.

#58

Postad 06 juli 2008 - 12:05

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Fast läser man på thegeenbutton så står det:



Men nu har jag inte orkat läsa igenom all information som finns där, så jag vet inte vad som är rykten och inte.


Bevisligen är H.264 borttaget ur RC0 i alla fall, det har jag från flera tillförlitliga källor. Återstår väl då för någon här på forumet som är officiell betatestare att bekräfta eller dementera den saken. En RC brukar i alla fall alltid vara "feature complete" så att man skulle lägga in det igen verkar osannolikt. Men mer oväntade saker har ju hänt...

Frågan är då VARFÖR. Knappast av teknisk anledning - H.264 fungerade ju faktiskt i den version som distribuerades i april. Antagligen DRM-spöket igen.

#59

Postad 07 juli 2008 - 09:04

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det låter ju otroligt att vänta med h.264 tills 2010. Rent ut sagt döden för MCE.

Tror nog ändå att det kommer att lösa sig.
Idag måste man ju installera 3'e part tex PDVD för att spela upp DVD.

Det blir säkert på samma sätt nu fast med Bluray.

#60

Postad 07 juli 2008 - 15:49

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Det låter ju otroligt att vänta med h.264 tills 2010. Rent ut sagt döden för MCE.

Tror nog ändå att det kommer att lösa sig.
Idag måste man ju installera 3'e part tex PDVD för att spela upp DVD.

Det blir säkert på samma sätt nu fast med Bluray.


DirecTV i USA har inte lagt speciellt mycket tid på att jobba tillsammans med MS kring H.264-support och när när allt kommer omkring är det DirecTV som har varit den drivande faktorn bakom trycket på MS att implementera H.264 i Windows Media Center. Europa, med sin fragmenterade och monopoliserade TV-marknad, är helt enkelt inte tillräckligt viktig.

Och trots allt är de flesta konsumenter av den typen att man hellre köper en STB än håller på med en dator. Microsoft satsade ju ursprungligen på att göra Media Center till en "samlingspunkt för familjen" men i slutändan har det blivit en produkt för entusiaster och vi är allt för få för att Microsoft ska tycka att det är motiverat att äventyra deras numera goda relation med innehållsleverantörerna (film- och TV-bolag) varför man kanske helt enkelt bestämt att strunta i HD-PVR-funktionalitet i Media Center. Det är ju inspelning och därmed risken för otillåten spridning som är problemet, enbart mottagning är ju ingen het potatis men den biten får då stryka på foten.

Det fanns en tid när Microsoft helt enkelt skulle ha sagt "stick och brinn" till film/TV-bolagen och helt enkelt implementerat sin teknologi och oroat sig för domstolarna senare, men tack vare alla processer de har varit utsatta för har de blivit mjäkiga på gamla dar. ;)

I bästa fall (om nu H.264 verkligen uteblir från releasen av "Fiji") kanske någon tar fram tilläggsprogram som löser problemet, men jag håller inte andan...

Det ryktas ju också att "Fiji" skulle bli tillgängligt bara för OEM-er (ungefär som Windows 95 OSR2 på sin tid)...

#61

Postad 07 juli 2008 - 17:00

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Det ryktas ju också att "Fiji" skulle bli tillgängligt bara för OEM-er (ungefär som Windows 95 OSR2 på sin tid)...


Om så sker startar jag det tredje världskriget!

Har tyvärr inte haft möjlighet (tid) att testa Fiji än, men förhoppningsvis kommer det. Väntar sedan länge på den stora uppdateringen till Home Server och nu detta...för mycket leksaker, för lite tid ;)

#62

Postad 07 juli 2008 - 22:04

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

...för mycket leksaker, för lite tid ;)

Ain't that the truth...

#63

Postad 09 juli 2008 - 12:37

Unregistered6b30e053
  • Unregistered6b30e053
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har listat några smågrejer som vore intressant att veta om de är fixade i Fiji (alternativt framföra till utvecklingsteamet) så vore jättesnällt om någon av er som är betatestare kunde kolla?

1) Bugfix nedstängning?
Om man stänger Media Center under uppspelning av inspelat TV-program så missar MC att spara aktuell position. När man nästa gång gör Resume så kommer den starta spela från där man *började* titta förra gången och alltså inte där man slutade titta vid nedstängningen. (Detta funkade korrekt i MCE 2005.)

2) Bugfix Stop?
Tryck på fjärrens Stop under uppspelning av inspelat TV-program leder ibland till svart skärm istället för till programsidan och man behöver göra en extra Back för att komma till den. (Detta händer mig bara ibland men vet inte om det är vanligt hos andra?)

3) Bugfix Resume?
Efter att ha stoppat TV-program med fjärrens Stop kan man inte starta med fjärrens Play-knapp igen, utan måste välja Resume på programsidan. (Play funkade i MCE 2005.)

4) Prestandaförbättring i Recorded TV?
Själv får jag vänta 3-4 sekunder varje gång jag ska lista programmen i Recorded TV...

5) Bättre listning av videos i Video Library?
I dagsläget visas ju bara ikoner på Videos-översikten och man ser filnamn först när man väljer en video. Man skulle vilja ha möjlighet att visa mer information, t ex som det är i Recorded TV där man ser ikon och titel i översikten och sedan vid val av ett program ser titel i kombination med beskrivning. (Ev. beskrivning kan nås idag via Video Details men det är ju lite omständligt.)

6) Resume för videos?
Länge saknad feature för oss som har långfilmer i Video Library...

#64

Postad 10 juli 2008 - 08:16

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Lite nya gladare nyheter.

Om man läser runt lite på TGB, Avsforum och engadget så verkar det nu bli så att det först (kanske Juli) kommer en uppdatering för "resten av världen" för stöd för flera typer av TV-kort etc med olika varianter i samma burk, prios mellan dessa. Kanon om man tex vill köra ett floppy och en dubbeltuner för fria kanaler. Då kunde man i Aprilreleasen tala om och prioritera vilken kanal som skall spelas upp av vilken tuner.

Vidare kommer en release senare i höst med h.264, DirecTV etc.

Lite goda nyheter iaf.

Tyvärr ingen HD från Peking dock..

Redigerat av Slangare, 10 juli 2008 - 08:17.


#65

Postad 18 juli 2008 - 10:09

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Det finns lite skrivet om Fiji på länken http://club.cdfreaks...vb-s-s2-248520/. Dessutom en nedladdningslänk.

/Joachim

#66

Postad 18 juli 2008 - 12:51

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Ytterligare lite information.


http://www.geektonic...-this-week.html

MVH
SnyggoRik

#67

Postad 18 juli 2008 - 14:36

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Intressant.

MCE TV Pack verkar kanske ute..

http://support.micro...?...&spid=11734

#68

Postad 18 juli 2008 - 15:12

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Betan är avslutad nu iaf... vi får se vad som händer...


MVH
Henrik

#69

Postad 18 juli 2008 - 21:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Betan är avslutad nu iaf... vi får se vad som händer...


MVH
Henrik


Sedär! Det ska bli mycket intressant att se vad som nu väntar, finns det någon fingervisning om hur lång tid det brukr ta mellan dess att betan stängs tills en färdig version släpps?

#70

Postad 18 juli 2008 - 22:39

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Det framgick iofs av en länk ett par inlägg upp, men "Windows Media Center TV Pack" har släppts till OEM-er och det verkar tänlligen klart att den uppdateringen är avsedd endast för datortillverkare och alltså inte kommer ut som en vanlig uppdatering för alla Vista-användare.

Inga kommentarer verkar föreligga från Microsoft förutom en, nämligen den att man inte skall tolka "OEM Only" som "U.S Only" eftersom den bl a lär innehålla DVB-S (men inte -S2)-stöd.

Det har redan ventilerats en del heta känslor på The Green Button om detta med OEM only...

/P-O

#71

Postad 22 juli 2008 - 22:25

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Nä, Microsoft verkar inte ens VILJA vara med att tävla om HTPC-användarnas gunst, då ska jag verkligen inte truga heller. Jag ger helt upp på MCE. Jag kör vidare med deras operativ, men det är allt. När det gäller multimedia är M$ INTE någon att räkna med.

#72

Postad 23 juli 2008 - 00:11

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Om det här med OEM är ett permanent beslut är det helt värdelöst. Vad har du för input i denna fråga, MrNorth27? Hade jag varit med som betatestare och fått smaka på 'det goda livet' för att sedan inte se röken av den färdiga produkten hade jag sannolikt gått genom taket.

#73

Postad 23 juli 2008 - 13:09

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Den där tråden gör allt förvirrat. Flera i tråden säger att massor info är fel och MS själkva säger att vi får veta mer i September.

Typiskt nog bygger jag några HTPC nu och det känns lite kymigt att behöva vänta till någon gång i September för att få veta vad som händer. Men det blir väl DVBViewer med DVBBridge ett tag tills man vet mer. Någon som testat denna kombination tillsammans med MCE för att få Satelitt in i MCE?

#74

Postad 24 juli 2008 - 15:07

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
@SwedBear: Drar du in satellit i MCE via DVBridge och DVBViewer nu? I så fall, hur funkar det? Eller varför använder du DVBridge med DVBViewer?

#75

Postad 25 juli 2008 - 12:08

MeaCulpa
  • MeaCulpa
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Den där tråden gör allt förvirrat. Flera i tråden säger att massor info är fel och MS själkva säger att vi får veta mer i September.

Typiskt nog bygger jag några HTPC nu och det känns lite kymigt att behöva vänta till någon gång i September för att få veta vad som händer. Men det blir väl DVBViewer med DVBBridge ett tag tills man vet mer. Någon som testat denna kombination tillsammans med MCE för att få Satelitt in i MCE?


Det där lät interesant, kan du se kodade Satelit kanaler med? Titta på en medans du spelar in på en annan... Snälla starta en tråd med en bra howto guide så köper jag två situation sthlm att läsa på muggen (dvs donerar lite pegnar till välgörenhet istället för boxer/comhem/CD för nöjet att se på mer än en kanal)

#76

Postad 28 juli 2008 - 10:40

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
hehe, jag har inte hunnit börja testa detta ännu men jag blev inspirerad av inlägg på The Green Button ang. denna kombination så min tanke är att testa så fort jag hinner. Tyvärr (eller inte direkt tyvärr) ska vi få vårt första barn vilken dag som helst så att sitta och leka med min HTPC är tyvärr inte prio 1.

Men så fort jag har testat återkommer jag.

/B

#77

Postad 03 augusti 2008 - 22:02

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Min spekulation i denna fråga gällande Fiji är att detta paket släpps endast för OEM nu, och att det kommer att vara integrerat i nästa version av Vista... som skall anlända runt 2010

MVH
Henrik

#78

Postad 04 augusti 2008 - 01:16

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Min spekulation i denna fråga gällande Fiji är att detta paket släpps endast för OEM nu, och att det kommer att vara integrerat i nästa version av Vista... som skall anlända runt 2010

MVH
Henrik


Crap :)

Jag har verkligen väntat på Fiji så detta är inte att betrakta som annat än en enorm besvikelse. Mest av allt stör jag mig något gruvligt på den otroligt tafatta programguiden. Blir till att knalla ner till Apoteket imorrn och köpa två årsförbrukningar antideppressiva. Det här var ju helt värdelöst.

Hur är det med versionen som släpps till OEM, finns det någon chans att den läcker ut och går att nyttja även för oss dödliga? Eller går det på annat sätt att komma över den? I need it sooooooooooooo bad :)

#79

Postad 04 augusti 2008 - 13:50

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Mest av allt stör jag mig något gruvligt på den otroligt tafatta programguiden


Du menar att det saknas info för vissa kanaler? Det är ju knappast guidens fel... det är ju deras dataleverantörer som är tafatta i så fall, eller MS som inte köper in ett större utbud. Guiden i sig tycker jag är toppen! Detta hade inte ändrats i och med Fiji...

/henrik

#80

Postad 04 augusti 2008 - 16:09

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Du menar att det saknas info för vissa kanaler? Det är ju knappast guidens fel... det är ju deras dataleverantörer som är tafatta i så fall, eller MS som inte köper in ett större utbud.


Mycket riktigt, att den är tafatt beror endast på att MS Sverige inte öser mer pengar på sin underleverantör. Även jag tycker att själva upplägget fungerar utmärkt och att programinfon är bättre än den man får via DVB...men som sagt, avsaknaden av programguide på så många kanaler känns inte OK.

Detta hade inte ändrats i och med Fiji...


Jag har hört motsatsen från vad jag betraktar vara en säker källa (även om det låter smått sjukt att du inte hört talas om det). Tyvärr har jag själv inte haft möjlighet att testa detta, trots att det var ambitionen. Däremot var de förändringar som skett inte på något sätt självklara att man upptäckte. Det var mest av en slump som min källa upptäckte den inte så ringa skillnad som fanns i minst en av beta-versionerna. Dock var den feature som där fanns inte på något sätt fullt utbyggd, men den fungerade onekligen trots sina begränsningar. Ämnet var som sagt programguide, och källan var inte längre internet utan den vände sig någon annanstans (do the math!) på de kanaler som inte fick guide via internet. Dock funkade det bara c:a 2 dagar framåt i tiden i den betaversion som då var på tapeten. Hur det såg ut i senare versioner av betan har jag inte den blekaste om, ej heller vet jag hur det ser ut i den slutgiltiga versionen. Är heller inte säker på att det fungerade i alla nät (Boxer, Comhem etc.).

#81

Postad 05 augusti 2008 - 12:31

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Mycket riktigt, att den är tafatt beror endast på att MS Sverige inte öser mer pengar på sin underleverantör. Även jag tycker att själva upplägget fungerar utmärkt och att programinfon är bättre än den man får via DVB...men som sagt, avsaknaden av programguide på så många kanaler känns inte OK.



Jag har hört motsatsen från vad jag betraktar vara en säker källa (även om det låter smått sjukt att du inte hört talas om det). Tyvärr har jag själv inte haft möjlighet att testa detta, trots att det var ambitionen. Däremot var de förändringar som skett inte på något sätt självklara att man upptäckte. Det var mest av en slump som min källa upptäckte den inte så ringa skillnad som fanns i minst en av beta-versionerna. Dock var den feature som där fanns inte på något sätt fullt utbyggd, men den fungerade onekligen trots sina begränsningar. Ämnet var som sagt programguide, och källan var inte längre internet utan den vände sig någon annanstans (do the math!) på de kanaler som inte fick guide via internet. Dock funkade det bara c:a 2 dagar framåt i tiden i den betaversion som då var på tapeten. Hur det såg ut i senare versioner av betan har jag inte den blekaste om, ej heller vet jag hur det ser ut i den slutgiltiga versionen. Är heller inte säker på att det fungerade i alla nät (Boxer, Comhem etc.).


Hej!

Just denna fråga med olika leverantörer av guide data var något som jag försökte driva på med Kang Su Gatlin som är PM hos MS för just guide-delen av Media Center. Och där var det tydligt att man inte kommer att införa stöd för andra leverantörer av guide data. Om någon sedan på något sätt har lyckats hacka detta så är det utanför min vetskap. Det jag pratar om är officiellt stöd... inget annat.

har ställt frågan en gång till och fick som svar att följande kanaler är tillgängliga i region Sverige:

Disney Channel (SE)
Kanal 9
MS Nickelodeon (Sweden)
TV4 Film (Sweden)
TV6 (Sweden)
TV8 (Sweden)
24
Animal Planet (Sweden)
Barnkanalen
Discovery Channel (Sweden)
Eurosport (Sweden)
Kanal 5 (Sweden)
MTV (Sweden)
SVT Europa (Sweden)
SVT1
SVT2
TV3 (Sweden)
TV4 (Sweden)
TV4 Plus (Sweden)
VIASAT Sport 1 (Sweden)


Jag skrev tillbaka att det inte var acceptabelt och att fler kanaler behövs.
Skulle ni som tittar mkt på tv kunna göra en lista med de kanaler ni skulle vilja se så kan jag skicka upp den till dem?
Själv titar vi väldigt lite på tv i min familj, bara lite discovery, svt och barnkanalen... så för vår del så räcker denna lista. Men jag kan inte förstå varför kanaler såsom canal +, visasat etc inte finns med...

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 05 augusti 2008 - 13:17.


#82

Postad 05 augusti 2008 - 12:38

mats2442
  • mats2442
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
tv4 komedi och guld slår mig direkt.

Sen det jag tycker är mest skrämande fortfarande och det är genrellt är att man fortfarande åker på en stående räkning mot en gammal nokia 9802. Där funkar text, epg och texttv på samtliga kanaler rakt av. Dessutom är den lättare att navigera. Det känns som om det är just i de punkterna MS förlorade slaget om vardagsrummet, helt enkelt genom att inte göra en tillräckligt smidig produkt.

#83

Postad 05 augusti 2008 - 16:27

jonathane
  • jonathane
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man får "Fiji" om man beställer en OEM skiva idag?

#84

Postad 05 augusti 2008 - 16:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Jag har hört motsatsen från vad jag betraktar vara en säker källa (även om det låter smått sjukt att du inte hört talas om det). Tyvärr har jag själv inte haft möjlighet att testa detta, trots att det var ambitionen. Däremot var de förändringar som skett inte på något sätt självklara att man upptäckte. Det var mest av en slump som min källa upptäckte den inte så ringa skillnad som fanns i minst en av beta-versionerna. Dock var den feature som där fanns inte på något sätt fullt utbyggd, men den fungerade onekligen trots sina begränsningar. Ämnet var som sagt programguide, och källan var inte längre internet utan den vände sig någon annanstans (do the math!) på de kanaler som inte fick guide via internet. Dock funkade det bara c:a 2 dagar framåt i tiden i den betaversion som då var på tapeten. Hur det såg ut i senare versioner av betan har jag inte den blekaste om, ej heller vet jag hur det ser ut i den slutgiltiga versionen. Är heller inte säker på att det fungerade i alla nät (Boxer, Comhem etc.).


Hej!

Just denna fråga med olika leverantörer av guide data var något som jag försökte driva på med Kang Su Gatlin som är PM hos MS för just guide-delen av Media Center. Och där var det tydligt att man inte kommer att införa stöd för andra leverantörer av guide data. Om någon sedan på något sätt har lyckats hacka detta så är det utanför min vetskap. Det jag pratar om är officiellt stöd... inget annat.


Jag tror Jizzler syftar på mig.

Jag testade den första beta-versionen som läckte på nätet och med den fick jag igång DVB-EPG, alltså programinformation som hämtas direkt från DVB-nätet.

För att få fram det gick man in på en kanal som saknade programinformation och tittade i några sekunder - sedan stegade man bakåt till huvudmenyn och gick in på EPG:n igen - då hade kanalen uppdaterats med programinformation.

Det gällde dock endast nuvarande program och nästa (ej 2 dagar framåt som Jizzler skrev) - samma fenomen som jag ibland kan uppleva med DVBviewer.

Funktionen var alltså inte fullt utvecklad, men det var ju en tidig beta så jag utgick från att den färdiga versionen skulle innhålla fullt fungerande DVB-EPG.

Då behöver man alltså inte förlita sig på avtal med leverantörer - det fungerar automatiskt på alla kanaler.

Betan blandade alltså information hämtad från nätet med information hämtade från DVB - rätt smart enligt mig.

Information hämtad från nätet är antagligen mer stabilt och sträcker sig längre fram än DVB-EPG, men i brist på annan information är DVB-EPG ett bra komplement.

#85

Postad 05 augusti 2008 - 19:46

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Jag tror Jizzler syftar på mig


Helt korrekt, men jag outade av naturliga skäl inte ditt nick eftersom det aldrig har skrivits om detta öppet :)

Skulle ni som tittar mkt på tv kunna göra en lista med de kanaler ni skulle vilja se så kan jag skicka upp den till dem?


Absolut, jag snittar runt 15 inspelade program per dag så jag vet minsann vad jag saknar mest. Tar trots detta en mer allmän ståndpunkt i frågan. Först och främst är det riktigt illa att dagens programguide inte ens täcker ett normalt basutbud. Självklart räknar jag inte med allehanda skräpkanaler här, typ Aftonbladets TV-kanal, utan fokuserar på de kanaler som visar riktiga produktioner. Har fokuserat på svenska TV-kanaler som jag tror är mer eller mindre vanligt förekommande där hemma. Känn er fria att bygga på listan!

TV400 (del i basutbud)
TV4 Fakta (del i basutbud)
TV4 Komedi
TV4 Guld
TV4 Science Fiction
TV4 Sport (del i basutbud)
Hallmark
TV1000
TV1000 Action
TV1000 Classic
TV1000 Nordic
TV1000 Family
Canal+ First
Canal+ Hits
Canal+ Drama
Canal+ Action
Canal+ Comedy
Canal+ Sport
Canal+ Sport 2
Golfkanalen

Jag hoppade medvetet över Canal+ Film HD och Sport HD då VMC som bekant inte har stöd för HD. Som sagt är detta vad jag på rak arm vet att jag saknar, listan är dock upprättad utan att jag sitter framför TV:n så jag kan mycket väl ha missat något vitalt.

Sammanfattningsvis är det egentligen helt patetiskt att något så avancerat som Media Center saknar en så basic sak som en fullt utbyggd programguide. Jag kan bara ana hur mycket pengar MS plöjt ner i VMC och dess föregångare MCE för att få allt vad beträffar TV att fungera. Trist att det till stora delar faller på en så enkel sak som programguiden. Detta slog mig när jag läste inlägget ovan om en Nokia-box från stenåldern.

#86

Postad 06 augusti 2008 - 08:04

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Nu är ju smartwi en lite "kontroversiell" produkt som eventuellt ska förbjudas, men det finns faktiskt andra (tyvärr dyra) produkter som fungerar mycket mer stabilt.


Jag skulle också vilja ha ett PM :)

#87

Postad 06 augusti 2008 - 21:20

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Nu finns det intressanta länkar i kommentarerna på http://www.engadgeth...center-tv-pack/

#88

Postad 06 augusti 2008 - 21:59

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Nu finns det intressanta länkar i kommentarerna på http://www.engadgeth...center-tv-pack/

Kewl Här skall testas :P

#89

Postad 06 augusti 2008 - 22:16

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
För första gången någonsin saknar jag den där smileyn som är en dansande banan. BALLT!

Ser verkligen fram emot att höra hur ni som testat det upplever det. Själv installerade jag om Vista för c:a en vecka sen, så jag avvaktar lite med att installera om. Om det visar sig att det fungerar bra så är däremot alla tvivel röjda ur vägen.

Praise the leaks!

EDIT: Såg på sidan två bland kommentarerna att en reinstall inte tycks vara nödvändig om man bara kör en reset av MCE. Det hela blev just ÄNNU mer intressant!

Redigerat av Jizzler, 06 augusti 2008 - 22:19.


#90

Postad 06 augusti 2008 - 22:27

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Full epg,text tv.. dock så funkar inte de krypterade kanalerna mha firedtv (dvb-t) (dock ingen nyinstall)

Redigerat av joniS, 06 augusti 2008 - 22:36.


#91

Postad 06 augusti 2008 - 22:39

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
VAAAAAAAAAAAAAAAAAA? FULL EPG? Hämtar den via DVB eller?

Och hur ter sig denna uppdatering på ett svenskt Vista? Är det kört eller?

Sjukt kul att du testar, JoniS! Körde du en reset innan du installerade med t. ex MCE Reset-programmet? Eller körde du pang på? Testar du nu med en nyinstallation?

MrNorth27, kommentarer tack! :P ;) ;)

Redigerat av Jizzler, 06 augusti 2008 - 22:39.


#92

Postad 06 augusti 2008 - 23:16

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Nu har jag tokdansat med mina finaste lederhosen i hela huset :-) Äntligen texttv

#93

Postad 06 augusti 2008 - 23:27

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

VAAAAAAAAAAAAAAAAAA? FULL EPG? Hämtar den via DVB eller?

Och hur ter sig denna uppdatering på ett svenskt Vista? Är det kört eller?

Sjukt kul att du testar, JoniS! Körde du en reset innan du installerade med t. ex MCE Reset-programmet? Eller körde du pang på? Testar du nu med en nyinstallation?

MrNorth27, kommentarer tack! ;) ;) ;)

uppdatering av firedtv firmware och drivrutiner, nu funkar även femman och de andra kanalerna... :P (ingen reset, bara instruktionerna ifrån engadgets kommentarer..

Tror nog det funkar på en svensk vista, men själv kör jag en engelsk..

gonatt

#94

Postad 06 augusti 2008 - 23:41

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

uppdatering av firedtv firmware och drivrutiner, nu funkar även femman och de andra kanalerna... :P (ingen reset, bara instruktionerna ifrån engadgets kommentarer..

Tror nog det funkar på en svensk vista, men själv kör jag en engelsk..

gonatt


Jag har en svensk ultimate.

#95

Postad 06 augusti 2008 - 23:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Inga större förändringar från betan, dvb-epg fungerar som jag beskrev tidigare med skillnaden att man inte behöver gå ut till huvudmenyn och tillbaka til EPG:n (inte riktigt full epg)

Hur mycket information man får in via dvb-epg beror nog på vilket nät man använder (marksänt, kabel etc)

Text-TV fungerar som i betan- det blir inte altid rätt språk när man väljer undertext, men det går att leva med.

#96

Postad 07 augusti 2008 - 00:08

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Jag har en svensk ultimate.


Blir alla förändringar som sker i och med uppdateringen okej, sett till språket? Hade lite smått svårt att tro att det på en läckt (men förvisso okej) version även skulle finnas stöd för "alla" språk. Om så är fallet blir jag bara ännu gladare.

Imorgon är det torsdag. Efter torsdag kommer fredag. Fredag blir dagen då jag byter upp mig minst ett par trappsteg :P

Pulver, körde du Boxer eller ComHem? Hur ser EPG:n ut, kan du snabb-lista kanalerna med EPG eller rent av ta lite skärmdumpar på den nya EPG:n?

#97

Postad 07 augusti 2008 - 06:15

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Blir alla förändringar som sker i och med uppdateringen okej, sett till språket? Hade lite smått svårt att tro att det på en läckt (men förvisso okej) version även skulle finnas stöd för "alla" språk. Om så är fallet blir jag bara ännu gladare.

Inga problem, i betan såg jag något stavfel, men nu har jag inte sett något.

Det fungerar alltså perfekt på svenska med alla nya funktioner när man kör svenskt vista.

Pulver, körde du Boxer eller ComHem? Hur ser EPG:n ut, kan du snabb-lista kanalerna med EPG eller rent av ta lite skärmdumpar på den nya EPG:n?

Jag använder ComHem. I nuläget har jag dubbla FireDTV som jag kör med MCE-drivrutiner - men i eftermiddag/kväll tänkte jag testa att blanda olika DVB-T och DVB-C kort från Hauppauge, Technotrend och Twinhan.

Kan ta lite skärmdumpar från de nya inställningarna med olika TV-kort, kanalsortering och EPG:n då.

#98

Postad 07 augusti 2008 - 08:14

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

VAAAAAAAAAAAAAAAAAA? FULL EPG? Hämtar den via DVB eller?

Och hur ter sig denna uppdatering på ett svenskt Vista? Är det kört eller?

Sjukt kul att du testar, JoniS! Körde du en reset innan du installerade med t. ex MCE Reset-programmet? Eller körde du pang på? Testar du nu med en nyinstallation?

MrNorth27, kommentarer tack! :P ;) ;)


Min enda kommentar till detta elände är att man förmodligen har omöjliggjort denna form av "public beta" i framtiden. Den individen som släppte filen är (var) en betatestare och han har blivit avstängd och förmodligen kommer någon form av "åtgärder" vidtas mot honom då han var korkad nog att skriva sitt egna namn när han postade själva filen.

/Henrik

#99

Postad 07 augusti 2008 - 10:18

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Inga problem, i betan såg jag något stavfel, men nu har jag inte sett något.

Det fungerar alltså perfekt på svenska med alla nya funktioner när man kör svenskt vista.


Det är lysande!

Kan ta lite skärmdumpar från de nya inställningarna med olika TV-kort, kanalsortering och EPG:n då.


Tack på förhand :P

Min enda kommentar till detta elände är att man förmodligen har omöjliggjort denna form av "public beta" i framtiden. Den individen som släppte filen är (var) en betatestare och han har blivit avstängd och förmodligen kommer någon form av "åtgärder" vidtas mot honom då han var korkad nog att skriva sitt egna namn när han postade själva filen.

/Henrik


Det låter onekligen rätt trist. Synd också att effekterna blir som de blir, med tanke på att en publik beta som kan involvera en hel del entusiaster borgar för bättre programvara i framtiden. Läckaget av betan hade jag själv kunnat leva utan, med tanke på att MS mer eller mindre officiellt släppt filen nu. Se bara på tråden på TGB - MS representanter är rätt tydliga med vad som hänt och varför man inte agerar emot den fil som nu släppts. Dubbelt trist att betan kom ut på det sätt den gjorde med tanke på att den färdiga versionen trots allt inte låg alltför långt borta. Har även sett att folk på TGB som inte deltagit i betan talat lätt svävande om att de fått tag även på andra versioner än den som låg/ligger på rapidshare. Om fler nyheter än de som finns i den TV Pack som nu är ute kommer vid det officiella släppet återstår att se. I så fall får väl vi 'early adopters' ta och byta version av TV Pack.

#100

Postad 07 augusti 2008 - 13:09

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Nu finns det intressanta länkar i kommentarerna på http://www.engadgeth...center-tv-pack/


Härligt,

Såg den i en tråd på TGB..
Testade imorse och ser att det är delar av den betan från April som florerade.
Installerade ovanpå Vista SP1 som vi lagt Aprilbetan på, funkade fint.

Kör en dubbeltuner analog Hauppauge PVR-500 och en dubbeltuner DVB-T för fria.

Det som slår är att man efter att scannat alla tuners tex får TV4 med 4 analoga tuners (två uppsättningar av var av de två som finns) (varar två är ikryssade som valda), och TV4 Stockholm med 6 DVB-T tuners (tre uppsättningar av var av de två som finns) (varar två är ikryssade som valda).
Vet inte varför dom dyker upp med dubletter/tripletter.. Någon annan som får samma?

Det andra är hur man får MCE att förstå att det är samma kanal/EPG alltså TV4, har försökt att namnge båda och använda samma EPG, men får inte ihop det till en kanal med 4 st tuners (två analoga och två DVB-T).
(Kan lägga upp skärmdumpar men har inte tillgängligt nu)

Det sista som man undrar är ju att det gick att kolla på HD/H.264 i Aprilbetan och att det fanns en inbyggd codec i den releasen.
Finns det något sätt att använda några bibliotek från den releasen och lägga in under TV Pack för att få HD?

Redigerat av Slangare, 07 augusti 2008 - 13:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.