Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljuduppsättnings Hjälp

4 svar till detta ämne ljud mediarum vardagsrum soundbar hembio
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 oktober 2016 - 12:06

Namoh
  • Namoh
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag behöver lite hjälp. Har ett mediarum på ca 12kvm och ett vardagsrum på ca 20kvm. Har funderingar kring vad för typ av ljud jag ska ha i dessa rum.

 

Har kollat på soundbar för det mindre rummet och ett hembiopaket för vardagsrummet. Har även kollat på möjligheten att köpa en receiver och kombinera med valfria högtalare. Dock så vet jag inte vad som hade passat, vilka märken man ska gå på, vilka egenskaper som är viktiga på respektive system.

 

Hade uppskattat om jag kan få lite förslag på vad jag ska köra på. I mediarummet handlar det om att kolla på film och gaming, i vardagsrummet är det mer allmänt tittande. 

 

Budget kan jag inte säga då jag ej vet vad jag ska kolla på.

 

Hoppas få lite tips och råd, Tack så mycket!



#2

Postad 13 oktober 2016 - 13:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Reciever behöver du inte lägga mer än 4500 på tycker jag. Men jag har ju inte någon aning om vad du har för budget. Projektor hade jag i alla fall inte satt upp i ett så litet rum på grund av värmen den alstrar.

 

För surroundhögtalare finns två vägar att gå, tycker jag. Antingen väljer man att ha en dipolhögtalare på varje sid om sig, vilket ger ett diffust ljud (vilket i det här fallet är någonting bra), eller så väljer man att ha flera vanliga (direktstrålande) högtalare. Har man bara en vanlig högtalare precis intill sig blir det lätt att den spelar en rätt in i örat och att det hörs väldigt tydligt exakt varifrån den låter (dåligt). Om du vill gå på det andra alternativet, alltså många direktstrålande hötalare, men inte vill bygga egna med fullrangeelement kanske två par av dessa blir bra: http://www.fyndborse...-s2-atmosphere# Jag har inte testat dem, men jag får en känsla av att de verkar vettiga av någon anledning.

 

Sen måste du välja om du vill ha fronthögtalare som kan återge bas eller om du vill ha små fronthögtalare kombinerat med en, eller helt fler, baslådor. För att inte ta för mycket golvyta hade jag valt vägghängda högtalare tillsammans med två små baslådor. Baslådorna behöver inte vara så stora eftersom rummet är relativt litet, vilket betyder att du antagligen kommer få en förstärkning i den djupaste basen. Anledningen till att då välja två istället för en är att jämna ut responsen i rummet, som med endast en baslåda blir mycket ojämnt fördelad mellan sittplatserna.

 

 

Till vardagsrummet hade jag bara skaffat en soundbar för att få tv-ljudet acceptabelt. Det är ju bara till film och vissa spel som surroundljud är något att ha, tycker jag.

 

Jag tror du skulle tjäna på att sätta en maxkostnad för det hela, just så att du vet vad du kan titta på för högtalare, för det är på högtalare som pengarna kan ge den största förbättringen jämfört med på recievrar eller kablar osv.



#3

Postad 15 oktober 2016 - 08:10

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Mitt låg budget allternativ. Mycket för pengarna.


Ljudsockel

https://m.prisjakt.nu/product/3101307


Ljudsockeln är nog bland det mest prisvärda med det pris den har idag. Bra film och tv ljud.

Går bygga ut till 5.0 med trådlösa bakhögtalare. Multirum funktion. Dlna. Spotify connect smidigt vid musik.


Förstärkare

https://m.prisjakt.nu/product/2495114


Högtalare


https://m.prisjakt.nu/product/992654


I ett så lite rum behövs inga stora grejor. Hade ett rum i samma storlek som tvrum i förra bostaden. Se mitt arkiv som är där ifrån.


Sedan kan du köpa till

https://www.prisjakt...CFcLFcgodHgsPcg


Så kan du köra multirum med anläggningarna.


TIPS!!!!!

Börja med köp ljudsockeln. Tror du skulle klara dig även i mediarummet med den. Utvärdera var den passar bäst och sedan planera hur du vill bygga ut.

#4

Postad 03 november 2016 - 15:15

Namoh
  • Namoh
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Ursäkta för det sena svaret,

 

Det blev en Harman/kardon HD COM 1515S i vardagsrummet. Har ej köpt något till media rummet ännu då jag ska köpa en TV först men det blir nog en soundbar då rummet är relativt litet. 

Tack för alla tips och råd!

 

#5

Postad 02 januari 2017 - 18:12

Unregisteredb868a650
  • Unregisteredb868a650
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag har precis införskaffat harman kardon biosystem HKTS 16 5.1.

Förstärkaren är en onkyo nr646. Kablarna som medföljde i högtalarpaketet verkade vara runt 1-1.5mm2.

Till vänster, center, höger och bas måste jag dra ca 10 meter från förstärkaren. Till surrround 2 meter. Bör jag öka på kabelarean eller kan jag köra på det som medföljde i paketet?




Även taggad med ljud, mediarum, vardagsrum, soundbar, hembio

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.