Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Soundbar eller 5.1

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 januari 2017 - 17:31

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Hej är ute efter lite trevligare ljud till tvn. Var inne på hifiklubben och lyssnade på Dali kubik one Soundbar och med sub inkopplad tyckte jag det lät bra.

Frågan är ju om man ska satsar på ett 5.1 högtalarsystem istället för samma pengar som soundbaren kostar alltså runt 8500:- plus beg receiver
Hur bra är ett sånt system?

Har att jämföra mot ett 10-15år gammalt Dali 5.1 system med Dali 5005 golvhögtalare och en Denon 2807 receiver som jag fick sälja då små barn och golvhögtalare inte passar ihop

Kravet är alltså att det måste vara små högtalare som går att sätta på vägen då jag har klåfingriga barn.

#2

Postad 02 januari 2017 - 18:47

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Har själv kört med soundbar i två omgångar, men båda gångerna landat i att 5.1 ger en totalt sett trevligare ljudbild i filmer. Senaste soundbaren är Sonos så jag byggde ut till 5.1. Det blev rätt för mig trots begränsning till DD 5.1. Vill inte ha sladdar runt rummet och vill kunna köra musik också.

 

Jag hade satsat på en clean soundbar lösning med sub och trådlösa bakhögtalare om ekonomin tillåter med tanke på det du nämnde om barn som välter högtalare. Om det är lite dyrt så hade jag satsat på att köpa till de trådlösa bakhögtalarna senare och satsat på ett märke som har den optionen. Men som sagt det är vad jag skulle huggit på för att minska/begränsa högtalarsladdar, alla är olika och jag färgas ju av mina preferenser.

 

Samsungs värsting HW-K960 kostar 14.990 kr men har varit nere på 9.990 kr under december. Förutom soundbar, sub och trådlösa bakhögtalare så kör den Dolby Atmos. Den har fått fina recensioner vad jag har sett, trots att den inte har DTS. De har sålt sin själ till Dolby Laboratories.


Redigerat av kenta2, 04 januari 2017 - 12:51.


#3

Postad 02 januari 2017 - 21:20

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Panasonic sc-all70t går att bygga ut till 5.1 med all2 eller all6.

Jag har all30t. Betydligt bättre än vad ljud&bild tycker. Hade innan 2.0 ljud med värde runt 12000kr.

#4

Postad 04 januari 2017 - 13:04

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Vad man kan kolla noga om man skaffar soundbarlösning är att den kan avkoda det ljudformat man vill ha. Traditionella AV-receivers har ju ofta ganska breda specar på vad de kan koda av (DD2.0, DD5.1, DD+, DTS, DTS HD, Dolby Atmos etc, etc). 

 

Soundbars kan ibland vara lite mer begränsade med ingångar och avkodning. Inte kul om man har bästa BD filmerna med DTS och sounbaren bara klarar Dolby Digital-formaten. Allt går ju att komma runt, men med trixande.

 

Typ vill jag som har Sonos 5.1 köra BD med DTS som ljudspår så finns Samsung BD-spelare som kodar om DTS "on the fly" till DD5.1 (men måste ju då inhandlas om jag inte vill ha nedsamplat PCM eller inget alls). Jag får då även anskaffa en hdmi-switch med hdmi ARC utgång till TV och optisk ut till soundbarens enda optiska in. (kör Smart TV appar och CD sat utan separat box bara så inte ett problem för mig i detta läget).

 

Andra märken kan ha bättre uppläg/lösningar, hursom det gäller att kolla upp så det inte blir tyst eller nedsamplat till simplaste PCM-stereo.



#5

Postad 06 januari 2017 - 08:33

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Jo Sonos känns som hetaste alternativet just för smidigheten att köra trådlöst och kunna bygga ut till 5.1. Men ett stort minus att Sonos inte klarar DTS.

Men vad finns det egentligen för alternativ om man vill kunna bygga ut trådlöst precis som med Sonos?
Sen kommer det användas mest till tittande på Netflix och där är det väl mest Dolby Digital som standard så då funkar väl Sonos bra?

#6

Postad 06 januari 2017 - 08:41

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jo Sonos känns som hetaste alternativet just för smidigheten att köra trådlöst och kunna bygga ut till 5.1. Men ett stort minus att Sonos inte klarar DTS.

Men vad finns det egentligen för alternativ om man vill kunna bygga ut trådlöst precis som med Sonos?
Sen kommer det användas mest till tittande på Netflix och där är det väl mest Dolby Digital som standard så då funkar väl Sonos bra?


Varför är inte Panasonic all70t ett alternativ som jag gav tips på?

#7

Postad 06 januari 2017 - 08:59

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Varför är inte Panasonic all70t ett alternativ som jag gav tips på?


Kollade på panasonic också men blev lite tveksam efter att ha läst lite bladat omdöme om dom

#8

Postad 06 januari 2017 - 09:05

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Kollade på panasonic också men blev lite tveksam efter att ha läst lite bladat omdöme om dom


Menar du ljud&bild?

#9

Postad 06 januari 2017 - 09:35

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Menar du ljud&bild?


Ja men även om man kollar omdömena prisjakt så verkar Sonos vara väldigt omtyckt. Fick lite känslan att panasonic var budget alternativet

Men visst All70t ligger ju rejält mycket billigare än Sonos Soundbar så den kanske inte är helt fel.

#10

Postad 06 januari 2017 - 12:46

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Ja men även om man kollar omdömena prisjakt så verkar Sonos vara väldigt omtyckt. Fick lite känslan att panasonic var budget alternativet

Men visst All70t ligger ju rejält mycket billigare än Sonos Soundbar så den kanske inte är helt fel.

Jag har ett helt allplay system med en fon, all2 ,all3. Jag hade först all1c till tv-stereon. Flyttade och insåg att jag inte skulle få plats med högtalare till tv hörnan. Så för mig var det enkelt. Kunde jag inte få bra ljud ville jag ha smidighet så köpte all30t för att matcha övriga systemet. Blev först besviken på ljudet. Men lite fixande med inställningar låter den nu bra. All30t och all70t ska fungera på samma sätt. Du har 6st grund inställningar dvs stereo,standard,cinema,musik,News,musik. Utöver detta kan du justera bas och mellanregister(dialog). Sedan finns h.bas som gör lite djup i basen. Så är mycket förvånad om man inte kan hitta ett ljud som tilltalar.

Kompisen har sonos som jag provat. Upplever inte allplay som budget. Är snarare en smaksak är ju olika uppbyggt.
Sonos kan saker som inte allplay kan. Allplay kan saker inte sonos kan.

Jag använder mitt system till tvljud, Spotify, musik från min NAS samt webradio.

https://www.minhembi...howtopic=329761

Gör ett inlägg i tråden å se vad folk tycker.

Redigerat av Ochåäö, 06 januari 2017 - 13:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.