Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad för sorts sten skall man lägga under/ovanpå cd

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 10 februari 2003 - 18:22

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Oj, oj, oj, här finns det åsikter.

nin (och alla andra som tar åt sig): Jag har aldrig krävt att du ska bevisa att den fungerar. Om du köper den och tycker att den funkar bra så "fine by me".


Jag har sagt det INNAN och säger det IGEN, låna innan och testa! Köp INTE utan att testat det själv! Förstår du nu?


Det jag däremot kräver är att tillverkaren (som ju kommer med påståendena) ska kunna backa upp dem med någon sorts bevis.


Ja, det håller jag med om. Men jag såg på en sida att HP (tror jag det var) som hade upptäckt saker som hände med deras datorer utan att dom visste VARFÖR dom hände. Men jag håller med om att dom bör säga VAD saken gör och det lilla jag vet om Shakti så säger dom väl att den avskärmar bl a?


Dessutom ska alla såna här mätningar genomföras blint (helst dubbelblint), vilket de nästan aldrig gör. Man ska alltså inte veta när man lyssnar på vad, prylarna ska stå bakom en skärm (givetvis inte högtalarna, men resten av prylarna) eller något liknande.


Blindtest är bra ibland men det finns problem med det också, som vi har tagit upp innan i detta forumet.


Sen ska man skifta uppställning slumpvis ett stort antal gånger, med flera olika testpersoner och se om de kan höra skillnad på de olika uppställningarna.


Varför det???


Hela grejen med vetenskap är att den ska gälla för alla. Alla (med fungernade hörsel) ska kunna höra skillnad mellan cd spelare med eller utan sten. Resultaten ska med andra ord kunna verifieras av vem som helst.


Nej, detta stämmer inte ALLS! Till att börja med så hör inte alla lika bra. Sedan så har vi som är mer intresserad av hifi mer "tränade" öron att höra olika mindre skillnader. För om det DU säger skulle gälla så är det ingen skillnad mellan CD och MP3:or i 48kbps (som en kille i teknik tråden säger att han inte hör någon skillnad), eller så är en vanlig bergsprängare tillräckligt bra eftersom min egen moder inte hör någon skillnad mellan den och min anläggning (och alla andra). Det kommer ju samma musik ur all säger hon.
Att utvärdera hifi är PERSONLIGT, inget annat. Vi har en tråd på hififorum där man försöker kora mässans bästa ljud. Det som är roligt är att många har helt olika uppfattningar om vad som låter bra FAST anläggningen och musiken var den samma. Musik är subjektivt.


Kort sagt: köp vad ni vill, jag bryr mig inte. Jag försöker bara upplysa folk om hur vetenskap fungerar (väldigt kortfattat) och att man inte ska tro på att folk (företag) säger.


Jäppz, vetenskapen funkar men det finns ju INGEN som påstår att man kan mäta allt inom ljud och därav måste man lyssna själv.


Förresten, det här med att "man måste testa innan man uttalar sig" är precis vad tillverkarna vill att man ska tycka.


En sista gång; MAN SKA LÅNA, INTE KÖPA, FÖR ATT TESTA DESSA SAKER.


P.S. kika gärna in på www.folkvett.nu där finns det massor med matnyttig information om bluffvetenskap, typ homeropati, scientologi, blodtypsdiet och annat kul.


Finns även du mee där eller? [;)]


Hm synd att det skall bli bråk. Men det skulle varit skoj om tex Perra eller Marcus (som de flesta har stort förtroende för) om de kunde testa sten och andra dämpningsmatrial.


Men även om du har stort förtroende för dessa killar så säger det väl inte så mycket för DIG? Eftersom Marcus sa i någon tråd att han kan i många fall föredra vinyl framför CD, gäller det också dig då? Nej, skulle inte tro det.
Visst, man kan ha mer eller mindre förstroende för någon men för att verkligen veta så bör man lyssna själv. Själv så är jag inte intresserad av dessa Shakti stenar alls.

#102

Postad 10 februari 2003 - 18:27

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Lautsprecher: Hade du inte varit så snabb på att vilja sätta dit mig utan faktiskt läst mitt inlägg hade du nog sett att jag inte var särskilt intresserad av stenen.

Vad jag var intresserad av var vibrationsdämpning, och eventuellt en större BILLIG stenbit (en "vanlig" sten) för att åstadkomma det, om det visade sig att det var bättre än spikes eller kuddar.

Jag tycker personligen att det sättet stenen skall funka på verkar lite suspekt, men så länge ingen tvingar mig att köpa en så spelar det faktiskt inte så stor roll, och jag förstår inte varför det spelar så stor roll för dig heller? För låt oss vara ärliga, det är knappast av omtänksamhet för stackars hifi-nördar du fortsätter tjafset.

Det finns en gyllene medelväg mellan rabiat skepticism och allmän godtrogenhet, för mycket av det ena eller det andra är aldrig bra.

Med det sagt håller vi kommande inlägg till topic, de som inte anser stenen fungera och inte har testat den har redan sagt vad de anser, och upprepning är onödigt. Vad som vore väldigt intressant vore att höra från någon som faktiskt HAR testat stenen, något som fyra sidor hittills inte lyckats frambringa (om jag inte skummade igenom tråden för snabbt).

PS. Jag har Thorsten Thurens bok i bokhyllan och fann både den och kursen i källkritik intressant och roande.

#103

Postad 10 februari 2003 - 18:36

Unregistered3d3be0ea
  • Unregistered3d3be0ea
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by preacher
Lautsprecher: Hade du inte varit så snabb på att vilja sätta dit mig utan faktiskt läst mitt inlägg hade du nog sett att jag inte var särskilt intresserad av stenen.

Vad jag var intresserad av var vibrationsdämpning, och eventuellt en större BILLIG stenbit (en "vanlig" sten) för att åstadkomma det, om det visade sig att det var bättre än spikes eller kuddar.

Jag tycker personligen att det sättet stenen skall funka på verkar lite suspekt, men så länge ingen tvingar mig att köpa en så spelar det faktiskt inte så stor roll, och jag förstår inte varför det spelar så stor roll för dig heller? För låt oss vara ärliga, det är knappast av omtänksamhet för stackars hifi-nördar du fortsätter tjafset.


PS. Jag har Thorsten Thurens bok i bokhyllan och fann både den och kursen i källkritik intressant och roande.


Du har rätt i att ditt namn inte skulle vara med(skrev fel i hastigheten). Vad menar du med att jag tjafsar? Jag diskuterar här precis som alla andra, så behåll dina dumma kommentarer för dig själv!

#104

Postad 10 februari 2003 - 18:58

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Lautsprecher: Titta tillbaka på dina inlägg i den här tråden (jag gjorde det) och överväg din åsikt om att du bara diskuterar precis som alla andra. Förutom övertygelsen att den inte fungerar handlar inte ett enda av inläggen om stenen, stenar i allmänhet eller ens någon form av vibrationsdämpning.

Vill inte ytterligare bidra till att dra den här tråden ännu mer ur topic, så nu räcker det. Ingen mer flaming och alla inlägg on topic.

#105

Postad 10 februari 2003 - 20:30

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
preacher: Ang vibrations dämpning. känner du dig kompetent nog att skruva upp din dvd så kan du börja med att klä den med blymatta invändigt. Vidare så kan du prova (något som iaf jag tycker är ett bra tveak) Skilfing träspikes. Kostar ca 400 kr för ett 3pack (eller var det 4pack?). Jag har jämfört dessa med BDR cones och Soundcare superspikes och tycker att dessa lät bäst. Vill du gå ännu ett steg så gå till en stenhuggare och hör vad det skulle kosta att få 2 stenar (eller stenar till alla dina ljudapparter) en väldigt tung på kanske 50kg som du ställer själva bänken på. lite lättare stenar på 15-20 kg att ställa apparaterna på. frågan är bara ifall din bänk håller ;)

jag höll på att glömma. ställ allt på spikes. nu bör du ha betydligt mindre vibrationer i bänken. för att avancera ännu mera så ställ varje stenplatta på mjuka fötter. nä. detta börjar på att gå till överdrift.

MVH samuel rönnqwist

#106

Postad 10 februari 2003 - 21:15

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
jag som fått för mig att vi inte diskutera stenen i sig utan just frågan om man verkligen måste testa allt för att veta om de fungerar eller hur de fungerar...men men....vi diskutera nog bådeoch....måste få replikera på de nin sa....faktiskt så kan jag väldigt ofta föredra vinyl framför cd...det vill säga om det är en lp av väldigt bra kvalite vilka de lfesta jag har är och man spelar på tex en nyare sl12 mk3....klart skönare ljudbild...men men de e ju min personliga åsikt de med....kände bara att de skulle ur mig ;-)

#107

Postad 10 februari 2003 - 22:36

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
För undvikande av eventuella missförstånd vill ja påpeka att jag är övertygad om att dessa stenar fungerar...

...som vibrationsdämpare. Emellertid är det ju inte det som tillverkaren påstår, utan han hävdar ju att de suger upp de störande radiovågorna och gör om dem till ofarlig värme, och därmed förbättrar din bils prestanda och din anläggnings ljud. Det är humbug, menar jag.
quote:Alla ni som avfärdar stenjäveln utan att ha provat den tar och testar den innan ni skriver en rad till. och alla ni som inte tror att det går att tanka bilen med vatten tar och testar det innan ni säger ett ord till om det[;)]. Jag säger det igen, vissa saker behöver man inte prova för att inse att de är 'snake oil'.

#108

Postad 11 februari 2003 - 00:34

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
SCHYSSS vi skulle ju va tysta nu mikaels ;-)....

Hmm funderade på detta med stenar som omvandlade radiovågor till värme....hmm...rätt ballt om de funkat egentligen...då kunde man typ driva sitt hus om man bodde nära nån stark gsm antenn eller liknande =)

#109

Postad 11 februari 2003 - 01:05

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Samuel: Jag hade nog klarat öppna spelaren, men det får vänta tills vidare. Var nere på HifiKlubben idag och köpte Vibra Absorbent kuddar till dvd:n och är ganska nöjd med resultatet. Vidare tweaks får vänta tills jag känner mig sysslolös [;)].

Dock köpte jag superspikes till högtalarna samtidigt, de kostar ju lika mycket som träspikesen så det hade varit intressant att testa.

Min bänk är ju redan ganska tung då dels lecablocken väger en del, och bänkskivorna som ligger emellan också är blytunga. Funderar på att sätta Vibrafötter mellan varje block och skiva, men det blir ju ganska dyrt så jag kanske nöjer mig med Clas Ohlson möbeltassar istället.
Eventuellt spikes på de understa blocken, men antagligen soundcares då det känns som att det blir för tungt för allt annat.

Ett problem med bänken som jag dock funderat på är ju just att alla delar inte sitter ihop, även fast de väger en hel del vilket borde trycka ihop bänken en hel del.

#110

Postad 11 februari 2003 - 12:02

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
nin: att Marcus många fall föredrar vinyl, kan jag väl förhoppningsvis ändå har förtroende för honom när det gäller stenen. Det är ju inte samma sak. Men men vi kunde gärna tat någon annan. Jag ville inte bråka med dig, utan jag var bara nyfiken på ett test.

#111

Postad 11 februari 2003 - 13:30

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Träspikesen är inte till för högtalare preacher

#112

Postad 11 februari 2003 - 13:38

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Ah då så. Inget förlorat.

Kanske skulle prova ett par såna till dvd:n iaf, 400kr är inte så farligt om man bara behöver köpa ett paket.

Vad tror du om dämpningen av bänken? Är det vettigt det jag föreslår, eller kommer det inte göra någon skillnad?

#113

Postad 11 februari 2003 - 14:46

Unregistered12f143f6
  • Unregistered12f143f6
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by preacher


Vad tror du om dämpningen av bänken? Är det vettigt det jag föreslår, eller kommer det inte göra någon skillnad?


Borde du inte prova dig fram själv Preacher [;)]

#114

Postad 11 februari 2003 - 14:57

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Preacher: se pitbulls svar :) . det skulle vara soundcare spikes som du skulle kunna ställa bänken på. SD fötterna går det inte att få tillräkligt hög vikttålighet på. tror jag..

gentle pitbull: helt rätt. Det är väldigt lätt för mig att sitta och rekomendera en massa som troligtvis funkar bra. MEN det är inte säkert att det funkar i allas anläggningar. Bara för att ett tweak funkar hos mig så behöver det inte funka hos Preacher eller hos dig.

MVH Samuel Rönnqwist

#115

Postad 11 februari 2003 - 15:19

Unregistered12f143f6
  • Unregistered12f143f6
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Samuel -> Jag lever inte som jag lär :) Det är sällan jag ids prova mig fram till rätt lösning. Jag går alldeles för ofta efter folks hänvisningar och tips. Men det finns väl nåt gott i det också. När man själv inte har energin/lusten/pengarna att pula själv är det tacksamt med människor som gör det åt en. All heder åt dig som delar med dig av dina erfarenheter.


edit: stavfel..

#116

Postad 11 februari 2003 - 15:26

Unregistered12f143f6
  • Unregistered12f143f6
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Och när vi ändå är i disskution kring dämpmaterial måste jag få fråga; är det vibrationerna i sig som är det irriterande elementet, eller är det så att vibrationerna påverkar ljudet rent tekniskt i spelaren?

#117

Postad 11 februari 2003 - 17:03

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Samuel: Självklart litar jag inte på dina råd.

Nä, jag tänkte mest fråga för att höra så det inte var uppåt väggarna fel, innan jag ger mig ut och lägger ut en massa pengar på det.

Men som du säger finns inte SD-fötter i den viktklassen, så det blir nån form av tassar mellan skivorna och sen antagligen superspikes, två under varje lecablock hoppas jag skall räcka.

Tack för råden iaf.

#118

Postad 11 februari 2003 - 17:41

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
preacher: Jag själv tycker på ett visst sätt. (så här tycker jag att man ska göra och jag har inga mätnigar eller fysiska formler bakom min teori)

Själva bänken bör stå på något som kopplar den fri från golvet. luftkuddar eller någon form av magnetupphängning typ som relaxa hyllorna. Apparaterna står sedan på bänken med spikes efter som det kommer att vara betydligt mer högfrekventa resonanser i bänken och spikes bör plocka bort dom bättre än kuddar pga sin väldigt minimala kontaktyta. sen styvar den lilla kontaktytan upp "lådorna" lite med.

kalla mig dum men detta är en bra sätt att dämpa från båda hållen på. dock har jag inte provat detta ännu. men det ska provas, när väl min ekonomi blir bättre.

MVH samuel rönnqwist

#119

Postad 11 februari 2003 - 17:44

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
matså, Okej, men det går nog att låna några och testa hos dig...[:)] Jag kommer förbi då!!

#120

Postad 11 februari 2003 - 18:18

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Undra om nin tror att dubbla inlägg är ett tweak för att förbättra ljudet [:D]

Matså: kanske du borde låna en snurra och prova? :)

#121

Postad 11 februari 2003 - 20:57

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
SD-fötter finns i extrema viktklasser. Jag vet en ljudstudio vars inre rum står på på SD-fötter.

#122

Postad 11 februari 2003 - 21:03

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Gillade mer killen som var med i reportaget i hemmabio för 2-3 nummer sen vars hela lägenhet (vindsvåning) var upphängd i en träkonstruktion och inte hade någon direkt förankring med resten av huset...

#123

Postad 11 februari 2003 - 21:09

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
nin du är hjärtligt välkommen. Men kom inte nu för Sessan och jag är sjuka. Hyp, bluff eller vaoo det förbättrar verkligen. Jag vet ej, men nyfiken på det är jag helt klart. Men eftersom vi inte har så mycket pengar så får det komma senare helt enkelt.

#124

Postad 11 februari 2003 - 21:29

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by storyboard
SD-fötter finns i extrema viktklasser. Jag vet en ljudstudio vars inre rum står på på SD-fötter.


å fan. det var inte illa. men man måste kanske specialbeställa sånna... eller? :) tänkte att man kanske ska ställa upp ett hus på dom ifall man bygger ett [8D]

#125

Postad 11 februari 2003 - 21:38

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Samuel: Jo, det måste nog specialbeställas. Därmed inte sagt att det kostar mer än vanligt.

Om jag får möjlighet att bygga ett hifi-rum så har jag faktiskt planer på att låta det vara frikopplat från huset i övrigt med hjälp av sd-fötter.

#126

Postad 11 februari 2003 - 22:41

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Story: läckert.. Men hur stor ljudförbättring kan det bli? menar. en betongplatta på massor med ton bör ju inte vibrera så mycket.

#127

Postad 11 februari 2003 - 22:55

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Sam: Nä, det handlar om att inte störa andra rum samt att ljud utifrån inte ska fortplantas in i (det tysta) hifi-rummet.

#128

Postad 11 februari 2003 - 23:19

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
aaa... då är jag med.

#129

Postad 12 februari 2003 - 00:43

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
hmm borde inte ett bra ljudisolerat rum med dubbla gips och mineralull vara både billigare och mer platsbesparande? tänkte mest om man skulle bygga en separat upphängning inuti ett rum tar de en ******** plats...grymt ball ide dock....nästan i klass med usas reservmilitär anläggning som finns under jorden i..hmm utah...tror jag de var...rymde 1000 tals personer och allt var fritt upphäng för att klara kraftiga bombardermang och jordbävningar...hehe tänk vilket biorum ;-)

#130

Postad 12 februari 2003 - 07:03

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Andras: Jo, billigare och mer platsbesparande. Men det fyller inte samma funktion om man vill stoppa fysiska vibrationer och oljud orsakade av lågfrekventa ljudvågor.

#131

Postad 12 februari 2003 - 09:12

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
visst pratar vi inte om hörbara frekvenser nu.. utan om en HARMONISKT rum

#132

Postad 12 februari 2003 - 18:58

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
aha....magnetupphängt rum..de borde funka...;-)

#133

Postad 12 februari 2003 - 19:44

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by SamuelRönnqwist
visst pratar vi inte om hörbara frekvenser nu.. utan om en HARMONISKT rum


Jo visst är det hörbara frekvenser i allra högsta grad. Jag pratar om ljud man kan höra inomhus som kommer utifrån, samt musik från högtalarna som stör andra rum. Om man har ett rum i rummet så dämpas ljudet mycket bättre.

#134

Postad 12 februari 2003 - 20:10

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Storryboard: Om du funderar på detta så ska du väll göra en hel del annat också? då det ju finns många andra akustiska problem som förosakar mycket större störningar i lyssningsmiljön än ett icke fritt upphängt rum. En del annat... akustikvägg, gälabsorbenter, icke parallella väggar, tak/golv reflexer, diffussering och eventuellt basfällor. Själv så har jag bara fått bukt med den första och fjärde punkten men det har hjälpt EXTREMT mycket redan det. ska ge mig på numer två och fem här näst, sen får det vara stopp jag hyr ju lägenheten... Men visst, skulle det vara kul att bara.............. nej föresten. Så det finns fler som är lite tokiga här Andreas81a. Och varför inte magnetupphängt? prova vetja. :---) OBS lång, näsa.

För att försöka redovisa hur mycket akustik/vibrations dämpande åtgärder kan göra, så ska jag här berätta den som gjorde mig Frälst på detta ämne. Det var när jag vart i från åkt i ett ursprungligen sämre rum än mitt eget som nu var akustik dämpande ner till 100hz bakom högtalarna och vi spelade på ett par burkar för ca6kkr som då fulständigt på varenda punkt förutom ljudtryck totalt spelade brallorna av mitt ca50kkr högtalar system (sidosystem och basar) som de stod i mitt odämpade rum. Jag harklade mig lätt och gick snabbt hem och tog tag i hammaren kan jag meddela. Denna anläggning som skulle ha kunnat kostat ca12kkr spelade då bättre på alla punkter utom just ljudtryck än alla de dyraste superanläggningarna som jag har hört (uppenbarligen uppstälda i inte så bra rum), och då har jag ändå varit AKTIV ljuddåre i ca 16år samt ljudtekniker i ca 7 år och lyssnat på flera mångmiljon anläggningar. så illa är det. Så den som vill göra något åt sitt ljud rekomenderar jag starkt att fundera lite över rummet i stället. Fast detta visste väll de flesta redan.

Samuel: Nej det kan vara klart hörbara frekvenser som man kan sänka amplituden/ljudnivån/störnivån på, då en vägg eller govl/tak är ett så stort menbran som KAN sättas i svängning och generera ljud med övertoner pga omgivningen och det kan även bli mindre "läckage" in i från omgivningen beroende på hur man bygger. Hur mycket man vinner beror ju på var man befinner sig (störljudens/vibrationernas storlek), storstad med mycket buller och vibrationer/lastbilar som drar förbi på e4an eller knäckebröhullt i de smålänska skogarna där det inte ens finns en lärka som sjunger (förlåt alla småläningar).

Föresten bra att det inte spårar ur längre på trån.

Mvh Kassören

#135

Postad 12 februari 2003 - 20:58

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
kassören: Jorå, allt du nämner finns med i planeringen...

#136

Postad 12 februari 2003 - 22:24

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Cooooooooooooooooooooooooooooooolt. det blir ju ultra super turbo fett.
Ja vill ja vill ja vill jag med.

#137

Postad 12 februari 2003 - 23:15

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
men jag oxå.......glöm inte mig..här i skåne finns ju mkt skoj....hmm sticker till ny hyrlägenhet om 20 dagar och funderar egentligen på hur mkt arbete man borde lägga ner..inte helt lätt att veta hur man ska bygga rummet för att få de bra...tror de har rätt bra förutsättningar redan nu genom att taket e svagt svängt osv....Har skitstora problem att placera högtalarna rätt redan nu och ställa in delningsfrekvens och fas på subben.....funderar på att köpa en sån här kalibreringsskiva....vad handlade den här tråden förresten om.....hehe

#138

Postad 13 februari 2003 - 00:16

Unregistered3d3be0ea
  • Unregistered3d3be0ea
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Andreas81a
men jag oxå.......glöm inte mig..här i skåne finns ju mkt skoj....hmm sticker till ny hyrlägenhet om 20 dagar och funderar egentligen på hur mkt arbete man borde lägga ner..inte helt lätt att veta hur man ska bygga rummet för att få de bra...tror de har rätt bra förutsättningar redan nu genom att taket e svagt svängt osv....Har skitstora problem att placera högtalarna rätt redan nu och ställa in delningsfrekvens och fas på subben.....funderar på att köpa en sån här kalibreringsskiva....vad handlade den här tråden förresten om.....hehe


Andreas den handlar om stenar [;)] Och jag som fick på skallen av Preacher för att mina inlägg inte var ON TOPIC.....

#139

Postad 13 februari 2003 - 00:22

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tcker denna tråd håller sig lite innom området iaf. Vibrationsdämpning. och vibrationer är ju resonanser och resonanser finns i rum.. jaja.. kanske lite offtopic men iaf..

#140

Postad 13 februari 2003 - 04:45

Unregistered10f17326
  • Unregistered10f17326
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Raderat!

Hade du skummat igenom tråden lite noggrannare hade du säkert inte missat mina inlägg. Det är fritt fram att ha vilka åsikter man vill, men då skall de också framföras på ett sakligt sätt.
/preacher

#141

Postad 13 februari 2003 - 19:52

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Andreas81a vill du ha hjälp och du tror att jag kan hjälpa dig med ditt nästkommande rum, så maila mig.

Mvh Kassören

#142

Postad 13 februari 2003 - 20:12

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Fråga till kassören:

Om man flippar ut helt som storyboard och tokbygger ljudrum och har högtalare som kan soffit monteras ... ska man göra det då? Åsikter om soffit efterlyses härmed.

#143

Postad 13 februari 2003 - 20:43

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Kassören....du kan kallt räkna med att ett mail dyker ner i din brevlåda inom en rätt så snar framtid =)....tackar

#144

Postad 13 februari 2003 - 21:22

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
AnonSeagull
Vad är soffit för något?

Mvh Kassören

#145

Postad 13 februari 2003 - 21:39

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Anon: Tack för de vänliga orden. :-) Menar du kanske takhängande eller infällda högtalare?

#146

Postad 13 februari 2003 - 22:48

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Soffit:
http://www.genelec.com/faq/faq19.php

Avstånd till vägg:
http://www.genelec.com/faq/faq23.php

Vad är optimalt? (ingen hänsyn till WAF, ekonomi eller andra världsliga problem)

[?]

#147

Postad 13 februari 2003 - 23:04

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Optimalt är ett sidosystem placerat så att det inte finns några tidiga reflektioner. Detta kompletteras med många basmoduler som placeras i hörnen, vid tak och golv.

Infällda högtalare ska ju ha dämpning runt sig, för att minska reflektioner/resonanser.
Genelec är lite speciella eftersom högtalarna har många inställningsmöjligheter för att anpassa dem till olika rum. Deras näst största infällda högtalare låter riktigt bra. Inte det bästa jag hört men ändå...

#148

Postad 13 februari 2003 - 23:23

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag antar att de menar att man ska väggmontera dem (in i en "mjuk" vägg) och som Genelec själva säger så mäter de bäst och låter bäst så: *Nu råkar jag veta att de mäter sina grejor ganska så bra (läs mycket bra i förhållande till de flesta andra i branchen), så jag tror på dem i det här fallet. Det kan vara en god ide att göra så även med andra högtalare än genelec också.
Jag vill inte gå in så mycket närmre än så här i detta ämne då jag bara sitter inne med andrahands information som jag själv inte har kommit fram till utan "bara" fått förklarat för mig.

Avstånd till vägg bakom högtalarna. Även där så har de rätt. Vi mäniskor behöver ett tidsfönster på ungefär 5millisekunder för att kunna skilja på direkt och reflekterat ljud med övertygande exakthet, det blir ca 86cm i från bakre vägg. Att säga att detta avstånd är optimalt det beror ju på om högtalaren behöver mer stöd i basen för att klinga neutralt (om neutralitet är att föredra) då man kan minska avståndet till bakväggen för att få mer bas, eller om den låter för "fett" så kan man öka avståndet till bakväggen så får man lite ljusare klang. Eller så bygger man en akustikvägg som dämpar alla reflexer ned till ca 100hz och så skaffar man ett delat system då kan man ställa basar (obs 2st eller flera) i hörnen för att minimera rumsresonanser och man kan ha högtalarna intill väggen då man inte störs nämnvärt av de få svaga reflexerna som når "oss" på lyssningsplats (så har jag gjort). Allt beror ju på vilka förutsätningar och önskemål som man har med sitt system.

Mvh Kassören

#149

Postad 13 februari 2003 - 23:36

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Ja storyboard var snabbare men jag skrev mera.

Kassören

#150

Postad 13 februari 2003 - 23:40

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Okey. Som en av förbättringarna anger Genelec följande:

Acoustical loading is increased so the monitor does not have to work so hard at low frequencies

och så här skriver Mix Online i en test av atc-300:

"It should be noted here that soffit-mounting the ATCs, something we did not attempt, will result in a 10Hz improvement in LF extension, from -6 dB at 30 Hz as a floor mount system to -6 dB at 20 Hz in soffit mount"
http://mixonline.com...nitor/index.htm

fenomenet borde vara generellt, right?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.