Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svagt ljus i kanter av bild

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2017 - 12:12

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Hej!

 

Har i några månader kört på lite saker som jag kunnat köpa billigt begagnat. Har en Epson TW3200 projje som jag kör i ljust vardagsrum med grå högkontrastduk från Screen Research. Har det mörkt när jag tittar, men eftersom väggar och tak är ljusa tänkte jag att det skulle bli bättre med högkontrastduk.

 

Är inte helt nöjd med hur det blir, så jag undrar om det är duken eller projektorn som begränsar. Det främsta problemet är att bilden är avsevärt mer ljusstark i mitten, och kanterna har i jämförelse riktigt dålig kontrast och färgstyrka. Är detta naturligt med högkontrastduk? Det är inte hotspotting, utan bara skillnader i stora drag mellan centrala delar av bilden och kanterna. Projektorn hänger långt ifrån duken, tror att zoomförållandet är ca 2.0 med duk på 103".

 

Sedan är duken lite smutsig, och då undrar jag om detta kan rengöras med vatten och trasa bara eller om man behöver tänka på något speciellt med tanke på materialet.

 

Tack på förhand!



#2

Postad 21 januari 2017 - 13:06

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Rengör bara med ljummet vatten använd inte skarpa medel, alcoholbaserade eller fettlösning då det kan skada duken. Fukta en mjuk microfiberduk med ljummet vatten och torka av duken och torka torr den med en mjuk microfiberduk.

 

Kan vara projektorn som är ojämn men kan också vara smutsen på duken som gör det, eller så kan det vara något annat.



#3

Postad 22 januari 2017 - 00:19

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

En tw3200 är inte tillräckligt ljusstark för en sådan stor högkontrast duk skulle jag vilja påstå.



#4

Postad 22 januari 2017 - 11:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Hej!

 

Hej!

 

Är inte helt nöjd med hur det blir, så jag undrar om det är duken eller projektorn som begränsar. Det främsta problemet är att bilden är avsevärt mer ljusstark i mitten, och kanterna har i jämförelse riktigt dålig kontrast och färgstyrka. Är detta naturligt med högkontrastduk? Det är inte hotspotting, utan bara skillnader i stora drag mellan centrala delar av bilden och kanterna. Projektorn hänger långt ifrån duken, tror att zoomförållandet är ca 2.0 med duk på 103".

 

 

Det du beskriver är vinjettering eller en hotspot, som du själv inte tror det är. Alla högkontrastväver har detta, mer eller mindre. Avståndet till projektorn ökar eller minskar det, men det försvinner aldrig helt. Multipix från SR(som du har köpt) har en hel del av detta och även om du sätter projektor långt bak så försvinner det inte. Bäst på marknaden(som jag har sett) är DNPs väv 08-85 som ger en väldigt uniform bild, nästan som en vit neutral duk. Men den är också väldigt dyr, men om man har höga krav på den punkten så är den väldigt bra.

 

Att bilden känns svag i kontrast och färgstyrka är för att du har för lite ljus i projektorn. TW3200 är en trevlig maskin, men ingen bra vardagsrumsprojektor eftersom den är relativt ljussvag. Om du sätter den i läge Livingroom och högt lampläge bör det bli ok, men då får du leva med överstyrd bild, lite skeva färger och en högre ljudvolym.

 

Sedan är duken lite smutsig, och då undrar jag om detta kan rengöras med vatten och trasa bara eller om man behöver tänka på något speciellt med tanke på materialet.

 

 

Om duken ÄR smutsig så kan du följa film-fanatikers råd om rengöring. Men det kan också vara så att du upplever shine på din duk för på Mulitpix så ser det ut precis som att väven är smutsig. Detta syns då mest i ljusa och vita partier i filmer. Detta går inte att göra något åt, eftersom det är så väven ser ut. Detta är största nackdelen med Multipix, enligt mig. Både Euroscreen ReAct och inte minst DNP 08-85 gör detta bättre.

 

Ledsen att inte kunna ge dig bättre eller roligare svar, men jag tror tyvärr att du har fått tag i produkter som inte riktigt uppfyller dina krav och dessutom inte passar så bra tillsammans i ditt rum. Hoppas du får rätt på det ändå så du kan bli nöjd.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#5

Postad 24 januari 2017 - 14:46

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Tack för svar! 

 

Kanske är bäst att byta ut antingen duk eller projektor i framtiden då. 

 

Vad har sakerna för andrahandsvärde, om de går att få sålda på blocket nu?



#6

Postad 25 januari 2017 - 19:19

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Tack för svar! 

 

Kanske är bäst att byta ut antingen duk eller projektor i framtiden då. 

 

Vad har sakerna för andrahandsvärde, om de går att få sålda på blocket nu?

 

Här kan du ställa den frågan: https://www.minhembi...howtopic=327890

 

Det är den officiella tråden om vad ens begagnade grejer är värda :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.