Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljusa å mörka recievrar

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 maj 2003 - 01:24

JohanLi
  • JohanLi
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Kan vi inte reda ut vilka recievrar som är mörka respektive ljusa.

Ljusa: Pioneer, Yamaha?
Mörka: Marantz mfl?

Hur är det egentligen?

#2

Postad 27 maj 2003 - 02:21

Unregistered178e6df2
  • Unregistered178e6df2
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Jag vet att sony är ljus och H/K är mörk
Hoppas att det var till någon hjälp

#3

Postad 27 maj 2003 - 03:58

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Du har glömt neautrala =D

#4

Postad 27 maj 2003 - 03:59

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

  • 2 360 inlägg
  • 0
Tycker NAD är neutrala med en toning åt det lite mjukare hållet medans Maranz är ett mellanting mellan Denon och NAD

#5

Postad 27 maj 2003 - 07:59

Unregistered5714514c
  • Unregistered5714514c
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Onkyo är åt det mörka hållet...

#6

Postad 27 maj 2003 - 10:12

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Pioneer och Sony samt i viss mån också Yamaha hör till de ljusa...

Nad, Marantz, Denon och Onkyo hör till de mer neutrala med i uppräknad ordning mer dragning åt det mörka hållet
H/K är den riktigt mörka.

#7

Postad 27 maj 2003 - 10:38

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Mig veterligen så går t.ex. både Denon och Pioneer att välja om man vill ha den i guld / silver finish eller i en mörkare svart. :-)

#8

Postad 27 maj 2003 - 11:10

POi
  • POi
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Putteman
Mig veterligen så går t.ex. både Denon och Pioneer att välja om man vill ha den i guld / silver finish eller i en mörkare svart. :-)


Hehe!! ;)

#9

Postad 27 maj 2003 - 11:31

Backabusen
  • Backabusen
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det finns inga dumma frågor.
Däremot dumma svar: se Putteman och POi ovan.

/Backabusen

#10

Postad 27 maj 2003 - 12:44

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ni skriver att H/K är mörk, jag upplever min h/k som väldigt neutral!

#11

Postad 27 maj 2003 - 12:50

Unregistered143f0141
  • Unregistered143f0141
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Backabusen
Det finns inga dumma frågor.
Däremot dumma svar: se Putteman och POi ovan.

/Backabusen


Dumma svar i all ära men frågan är inte helt tydlig heller.

#12

Postad 27 maj 2003 - 13:29

Waxad
  • Waxad
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har jämfört Marantz 4300 och H/K 1550 och tyckte Marantzen var mycket tunnare/ljusare än H/K:n!

#13

Postad 27 maj 2003 - 13:58

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
H/K ÄR mörk i jämförelse med övriga märken vid en jämförelse med samma högtalare. Den har också en mer bastung karaktär som attraherar många.
Andra gillar luftigare förstärkare, som dock kanske inte alltid låter lika häftigt. Avgörande är dock vilka högtalare man matchar till.

Dassman - såg att du kör Audio Pro Black Diamond och det kan förklara en del varför du tycker H/K:n låter neutral. H/K:n kompenserar en del brister i dina högtalare. Ta nu inte detta personligt eftersom högtalare i den här prisklassen alltid har brister, vissa mer, andra mindre. Och dina rankas ju trots allt till de bättre i denna prisklass.

Mvh JB

#14

Postad 27 maj 2003 - 14:36

JohanLi
  • JohanLi
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Hur ser du ut på högtalarsidan då? Vilka är ljusa respektiva mörka i karaktären?

Jag har Dali 5005 i tanke till min Yamaha reciever , är Dali också ljusa i karaktären?

#15

Postad 27 maj 2003 - 15:40

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Jag är ingen tyvärr ingen expert på dagens högtalare. Var bättre på detta under 90-talet. Har för mig att Dali är rätt ljusa, men rätta mig ngn om jag har fel.

Jag ville med mitt inlägg få personer uppmärksamma på att fel/rätt kombinationer ofta har en större inverkan på ljudet än märken sinsemellan i ungefär samma prisklass.
Du kan också i praktiken få en högtalare för 100 000 kr att låta sämre än en högtalare för 5 000 om du har en dålig förstärkare som inte orkar driva den dyrare varianten.

Det är precis likadant inom förhållandet ljust/mörkt. Mörk förstärkare och mörk ljudkaraktär på högtalare ger mycket bas och ljud ur lådorna vilket vissa tycker låter häftigt=bra.

Andra gillar luftighet, bra instrumentseparation samt en snärtig och naturtrogen bas bättre.

Det ultimata enligt min mening är att få till ett så neutralt ljud som möjligt - alltså att ljudet ska vara så likt originalen som möjligt - vilket är oerhört svårt. Ytterst handlar det dock om den egna smaken vilket kanske är lika bra - annars hade ju alla valt att köpa exakt samma saker.

Mvh JB

#16

Postad 27 maj 2003 - 16:16

JohanLi
  • JohanLi
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Känns som om alla högtalare jag är intresserad av är ljusa... Och eftersom min Yamaha 640 också sägs vara åt det ljusa hållet så borde jag hitta någon högtalare som är lite mörkare kanske. Vilka högtalare anses mörka då?

#17

Postad 27 maj 2003 - 16:50

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
JB: Det var nog mig du menade och inte Dassman.

Jo, det är nog så att H/K:n passar mina BD mycket bra, har provat med en technics och en pioneer och skillnaden är enorm, dessa två (tech. pion.) kan nog klassas som mycket ljusa och lät i mina öron bedrövligt. uttrycket "vass diskant" fick en ny innerbörd[^]

Det är lugnt, tar det inte personligt. [8D]Är väl medveten om bristerna, men som jag skrivit förrut nån gång så blev det att behålla dessa när jag skulle bygga ut till 5.1. det blev så mycket hgt. för pengarna. blir (troligen) inte Audio Pro nästa gång.

edit. innan jag skaffade H/K:n hade jag en Onkyo stereoförstärkare, funkade klockrent med BD så då borde alltså ONKYO vara åt neutral->mök.

Men förresten, går det verkligen att generalisera så som denna tråd gör? jag menar att tillverkarna gör ju nya produkter och ljudkaraktären från dessa olika "årsmodeller" ändras ju (mer eller mindre).

Kan i.o.f tänka mig att Lite mer exklusiva märken håller hårt på sina ljudideal, men jag har svårt att se att detta gäller mer massproducerade produkter.

mycket svammel blev det nu, men klev upp 4 i morse så ni får ursäkta[^]

#18

Postad 27 maj 2003 - 17:14

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
JohanLI - Vet inte om jag vill kalla det "mörka" högtalare, bättre kanske, men de är då också mkt dyrare eftersom de har bättre element med större frekvensomfång, bättre delningsfilter, bättre material samt mer gediget byggda lådor.

Dina Dali är rätt bra högtalare i sin prisklass - en prisklass där högtalarna som du också märkt oftast låter ljust.
Det kan också vare en orsak till varför H/K-recivrar, med sin mörka ljudkaraktär, är så populära till högtalare kring 5 000:- eftersom H/K lyckas kompenserar för högtalarnas "ljusare" karaktär.

Tyvärr vet jag ingen högtalare i Dalis prisklass som både låter bra och samtidigt mörkt. Jag tycker inte heller att du ska leta efter mörka högtalare i denna prisklass efter de oftast låter sämre i övrigt, men kanske ngn annan kan komma med bra förslag. Svårigheten är att hitta högtalare som både låter mycket (stort ljud) och samtidigt bra i denna prisklass.

En högtalare jag själv tyckte lät mkt bra kring 3 000-4 000 kr (tidigt 90-tal) var Heybrook HB2, men de tillverkas inte längre. De lät dock inte heller mörkt, men otroligt bra för sin storlek och pris.

Hoppas jag inte ställt till det för dig, eftersom jag i mitt tidigare tvåkanals Hi fi-liv rört mig med helt andra värderingar. Jag har alltid föredragit ett varmt, luftigt, detaljrikt och naturtroget ljud. Gillade själv rörförstärkare samt det fantastiska ljud en MC-pickup för över 10 000 kunde leverera från vinyl.

Mvh JB

#19

Postad 27 maj 2003 - 17:18

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt Holmertz och Dassman - självklart menade jag dig Holmertz. [^]

Sedan är det ju svårt att generalisera. Yamaha lät visst riktig ljust och faktiskt mkt dåligt bara för några år sedan, men har de verkar ha bättrat sig rejält på senare år.

Har själv Onkyoreciver och det var därför jag satte dem sist i min uppräkning av neutrala förstärkare eftersom de hör till de mörkaste i mellanskiktet.
Köpte Onkyon för att kompensera Kef-äggens brister på grund av sina små satelitlådor.

#20

Postad 27 maj 2003 - 17:37

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Waxad
Jag har jämfört Marantz 4300 och H/K 1550 och tyckte Marantzen var mycket tunnare/ljusare än H/K:n!


[:0][:0] Vaaaaa
Marantz ljusare än H/K!! Nää jag uppfattade dessa märken som tvärtom. Marantz är enligt mig mycket mjukare än H/K.
H/K upplevde jag mer som brutal. Till Canton LE var H/K ingen skön kombination för mina öron. Marantzen däremot mjukade upp den vassa karaktären som LE har.

#21

Postad 27 maj 2003 - 18:00

Unregistered581c5a79
  • Unregistered581c5a79
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
för att försöka besvara din fråga (johanLi) om dali högtalarna så kan jag säga att de är ganska ljusa i sin karaktär.. de låter väldigt rent och detaljerat men jag tror inte att de är de bästa du kan få för 5000:- .. Om jag får ge dig ett tips som jag tror skulle passa dig väldigt bra, om du nu vill ha lite varmare ljud till din lite ljusare förstärkare, så är wharfdale väldigt bra för pengarna! Jag har själv lyssnat på dessa och tycker de lät väldigt bra, speciellt om man har en ljus förstärkare. Kolla denna länken och se vad du tycker! Jag lyssnade på Wharfdale emerald 97 och de kostar ju endast 1500 mer än din budget och det kan vara värt att lägga de pengarna för att få något som verkligen passar! Annars tror jag den billigare varianten på 3500 också kommer funka bra!

#22

Postad 27 maj 2003 - 18:01

Unregistered581c5a79
  • Unregistered581c5a79
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
ooops, glömde visst länken![8D] http://www.reference.....roductID=1751

#23

Postad 29 maj 2003 - 16:30

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

  • 1 133 inlägg
  • 0
Ta tex Pioneer 2011,den kan man inte säga rakt av att den är ljus/mörk/neutral. Eftersom den inte är så strömstark så ändrar den sin karaktär beroende på vilka hgt man hänger på. Mina Alpha 50 lät MKT dova,livlösa,utan diskant o ihopklämmt mellan register. Detta berodde enbart på att 2011 inte klarar av tyngre laster. (enligt Pioneer support/hemmabio avd).

2011 spelar däremot mkt bra med Audio Pro eftersom dessa är mer lättdrivna. H/K 8500 som ex,den fick liv i mina Alpha 50,antagligen för att den har ett enormt "vrid".

Proson och Audio Pro låter ganska "hårt",det är ett ljud om man blir trött av när man sitter o lyssnar på musik.

Dom flesta ljud som man ska försöka para ihop handlar nog oftast om vilken drivkälla man väljer,har man en föör klen stärkare så kanske inte högtalaren spelar upp till sitt "rena,klara" ljud.En stärkare som har mkt effekt får oftast högtalarna att spela ut på ett neutralt sätt.

//Janne

#24

Postad 29 maj 2003 - 21:16

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Är det ngn som har erfarenhet av H/K recievrar tillsammans med högtalare ur Dalis blå Serie.
Jag har Dali 909 som frontar och funderar på att köpa H/K AVR 7500.
Tror ni att det funkar eller blir det för ljust/mörkt?

/M

#25

Postad 29 maj 2003 - 23:13

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0
sony låter ljust
pioneer mörkt
yamaha neutral/ljus

jag har ägt receivrar av de här märkena och de lät så tillsammans med högtalare av märket dynavoice atmosphere

#26

Postad 30 maj 2003 - 02:53

Spiroue
  • Spiroue
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Ursäkta. Men alla verkar tycka olika om olika receivers. T.ex. i senaste Hemmabio tidningen tyckte de att Denon var mörkast och att Yamaha låg mellan Denon och H/K i "mörkhet". De tycker alltså att Yamaha drar åt det mörka hållet tillskillnad mot de flesta här som säger att den är ljus. Är det inte så att det skiljer från modell till modell. Eller kan man säga att Pioneer är ljus oavsett om det gäller VSX-D511 eller VSA-AX10i

Det jag undrar är är det så att vi tolkar begreppen mörkt och ljust olika. Personligen så har jag ingen aning om vad som menas med mörkt och ljust inte heller kall eller varm som också används flitigt. Är varm = mörk och ljus = kall? Jag tror att alla har lite egna definitioner på dessa begrepp. Om mnågon kan förklara vad som menas med dessa blir jag glad. Jag vet att det inte är lätt att beskriva ljud i ord men gör ett försök är ni snälla. För mig finns bara bra, ok och dåligt [:)]

#27

Postad 27 november 2022 - 14:46

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Intressant tråd. Några åsikter nu nästan 20 år senare? 😁

#28

Postad 27 november 2022 - 15:31

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1

Läste ett test för ett (bra) tag sedan i en hifi-tidning på förstärkare/receivers. Mycket intressanta slutsatser, speciellt vad gäller "ljust" respektive "mörkt", "mjukt" och "hårt". Provade att para ihop ljudegenskaperna som framfördes i testet med bilder på utseendet (kantiga hörn och knappar/rundade och fasade frontar och runda reglage osv) och färgen (Ljusa/mörka) på förstärkarna. Gick alldeles utmärkt. Slutade att lyssna på vad folk och tidningar tyckte om förstärkares ljudegenskaper efter den insikten.

 

Rätt konstruerad elektronik påverkar inte ljudet hörbart. Om man spelar så pass högt att man börjar få kraftiga olinjäriteter däremot är det en helt annan sak, men så har man underdimensionerat sin anläggning.

 

Det är min åsikt, andra får ha sin, det är helt ok.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.