Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra NEXA med Harmony 1000

187 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 juli 2008 - 14:12

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Nån som har något bra svar till Inlägg #94?
Jag går helt bet tyvärr hehe :D


Har du verkligen kopplat rätt pyramid?
Du vet, den era är IR-RF den andra är RF-IR.
Hemligheten är att använda den pyramid som göt IR-RF.
Jag använder A1, A2 och A3 till mina brytare. Detta ska inte vara svårt.

#102

Postad 22 juli 2008 - 16:53

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Har du verkligen kopplat rätt pyramid?
Du vet, den era är IR-RF den andra är RF-IR.
Hemligheten är att använda den pyramid som göt IR-RF.
Jag använder A1, A2 och A3 till mina brytare. Detta ska inte vara svårt.


Jag använder den det står "transmitter" på. Det lyser dessutom en LED i den när jag skickar ett kommando till den.
Ok A1, A2 och A3 alltså, ska testa det.
Jag skickade alla hexkoderna från andra tråden till harmonysupporten och enligt mailet jag fick ska de vara inlagda, det kan ju iofs vara så att de missat att lägga in dem och bara la in enheten i min profil.

#103

Postad 23 juli 2008 - 10:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Sen får du ju se till att du har samma nr på fjärren som på brytaren, alltså då tex A1.

#104

Postad 23 juli 2008 - 11:18

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Sen får du ju se till att du har samma nr på fjärren som på brytaren, alltså då tex A1.


När jag testade använde jag B1 på brytaren men testade alla ON i harmonyn ändå för att verkligen ha testat. Har inte hunnit testa A1-3 än dock, hoppas hinna idag.

#105

Postad 24 juli 2008 - 10:56

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har någon lösning på problemet Harmony >>> pyramid TRANSMITTER >>>> SJÄLVLÄRANDE NEXA!


Jag går ner och ser om jag kan få lämna tillbaka Nexa bitarna snart och ber att få dom manuella istället.

//Droopfy

#106

Postad 24 juli 2008 - 15:19

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Nu har jag testat igen med A1 inställt på nexabrytaren, dock ett krux.
Det finns inga kommandon A* i harmonyprofilerna, det finns 1-16 och B-D, det var därför jag inte provat med A förut. Hursomhaver, jag har provat alla kommandon både från SYCR-3500 med hexkoderna från en annan del av forumet och PA3-3300 som föreslogs här och inget funkar. Jag har provat både On och Off kommandona bara för att vara säker på att det inte var något så fånigt enkelt som att On och Off hade bytt plats.

Nån som har några fler tips? Tacksam för allt som kanske tar mig framåt :unsure:
Det är som sagt pyramiderna från clas ohlson jag använder och specifikt den det står transmitter på.

#107

Postad 25 juli 2008 - 10:03

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Nu har jag testat igen med A1 inställt på nexabrytaren, dock ett krux.
Det finns inga kommandon A* i harmonyprofilerna, det finns 1-16 och B-D, det var därför jag inte provat med A förut. Hursomhaver, jag har provat alla kommandon både från SYCR-3500 med hexkoderna från en annan del av forumet och PA3-3300 som föreslogs här och inget funkar. Jag har provat både On och Off kommandona bara för att vara säker på att det inte var något så fånigt enkelt som att On och Off hade bytt plats.

Nån som har några fler tips? Tacksam för allt som kanske tar mig framåt ;)
Det är som sagt pyramiderna från clas ohlson jag använder och specifikt den det står transmitter på.




Inte förr att jag har någon vetenskaplig grund för det, men är du säker på att pyramiderna funkar? kanske är strul med dom. testa att styra lite olika grejor från ett annat rum så du kan utesluta att det skulle vara fel på dom.


själv har jag nu gått å köpt mig ett PA3-3300 system istället och allt funkade direkt... utan trassel.

jag avråder härmed samtliga att köpa dom självlärande nexabrytarna.

//droopfy

#108

Postad 25 juli 2008 - 18:37

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen som har någon lösning på problemet Harmony >>> pyramid TRANSMITTER >>>> SJÄLVLÄRANDE NEXA!


Jag går ner och ser om jag kan få lämna tillbaka Nexa bitarna snart och ber att få dom manuella istället.

//Droopfy



Testa att använda den medföljande kontrollen, lär mottagarna en kod, sen ska det väl bara vara att ställa in som tidigare nämnt.

#109

Postad 28 juli 2008 - 14:24

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Heureka!
Efter vad som känns som alldeles för mycket krånglande så har jag åtminstone fått 1 kanal att funka, vilket är vad jag behöver =)
C2 är min vän!

Det verkar vara problem med något av följande:
* Hexkoderna från den andra forumsidan
* Pyramiden
* Harmonyfjärren i hur den sänder koderna

Varför tror jag detta? Jo, utav en slump funkade C2On för mig på första trycket, dock funkade inte C2Off.
Jag drog då ut nexan ur väggen o satte i den tillbaka (så den blev Off) och försökte få igång den igen med C2On vilket förstås inte funkade, förräns på 3e trycket, Aha!
Nåt är strul med något av ovan som sagt, min lösning (som hittills har funkat 100%) var följande:
1: Starta Harmonymjukvaran
2: Välj troubleshoot på NEXAn
3: Välj NEXA responds to some commands either too many times or only occasionally.
4: Tryck Next>
5: Välj värdet 5
6: Tryck SAVE>
7: Uppdatera Harmonyn och voila!
Värdet innan var satt till 3 och det dög uppenbarligen inte för att det alltid skulle funka, oftast funkade det inte men med värdet satt till 5 så har det som sagt hittills funkat varenda gång, både för C2On och C2Off.

Min rekommendation till alla som har problem är att prova ovanstående det första ni gör, det tar i princip ingen tid alls jämfört med allt annat otäckt man kan tänkas krångla med.

Fridens liljor B)

EDIT: just ja, för mig funkade det inte med PA3-3300 direkt från databasen utan jag fick be om hjälp från supporten med att lägga in hexkoderna för SYC-3500 för att det skulle funka.

Redigerat av urskog, 28 juli 2008 - 14:25.


#110

Postad 03 augusti 2008 - 07:43

falken68
  • falken68
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har kommit fram till slutsatsen att man bara bör använda brytare där man kan ställa koden manuellt för att slippa problem.

Skaffade en OneForAll HC 8300 (IR till RF converter + brytare) från NetOnNet, vilket bara kostade 99:-(!) (i jämförelse med pyramiden från Clas Ohlson som kostar 295:-). Brytaren är självlärande och jag fick aldrig det att fungera. Läste någonstans i forumet att Nexa brytarna verkade kompatibla med OneForAll, så jag köpte en uppsättning där man sätter koderna manuellt. Visst, Nexa fjärren styrde OneForAll brytaren (efter inlärning) utan problem. Men kunde fortfarande inte styra från Harmony. Satte upp Harmony fjärren för att styra Nexa SYC istället och kopplade in Nexa brytarna (givetvis fortfarande med HC 8300 IR->RF convertern inkopplad). Voila! Fungerade klockrent.

Då Julas "no name" brytare verkar vara helt kompatibla med Nexa så är det här en billig lösning.

Visserligen har jag en Harmony One, men med IR och samma koder så bör det ju fungera med alla Harmony modeller.

#111

Postad 03 augusti 2008 - 23:12

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Har ni läst manualen?

http://www.nexa.se/r..._lcmrmanual.doc

:)

#112

Postad 06 augusti 2008 - 21:51

luzt
  • luzt
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Fungerar det bara att stänga av och på NEXAS produkter eller kan man aktivt dimma dem med harmonyn?

Tack på förhand :P

#113

Postad 16 oktober 2008 - 19:36

Qu3xal
  • Qu3xal
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått Nexa Produkten PBT-707 att funka med Harmony 1000? jag har Clas ohlsons pyramid och har provat med
den färdiga inställningarna som finns till SYCR-3500 men lyckas forfarande inte att få det och funka.

Dem här brytarna är det jag använder

http://www.nexa.se/P...jalvlarande.htm

Dem silverfärgade brytarna är dem jag har.

Jag har ju båda pyramiderna igång och det ska väl inte vara någon problem, eller?

#114

Postad 16 december 2008 - 23:19

Kleppan
  • Kleppan
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Som så många andra "halvsmarta" tekniknördar här inne blir man gråhårig.

Håller just på med en rätt omfattande elinstallation i mitt bioprojekt.

Min tanke var som så många andra här, att köra belysning med H1000, men alla använder nästan uteslutande dom gamla manuella fjärrbrytarkontakterna.

I mitt fall går det inte att använda dessa för min installation blir fast. Dom ända produkterna som jag kan använda mej av är self learning systemet. Bla dess produkter LCMR-300, LWMR-210 om man nu vill kunna dimmra.

Av vad jag kunnat läsa mej till hittills verkar det som om ingen har lyckats koda dess utan problem, vare sej med pyramider, receivers, converters mm.

Kan någon bekräfta eller dementera om detta är/skall vara möjligt?

Efter flera bag-in-box viner, otaliga liter julmust, en limpa cigaretter och en halv stock snus har jag inte blivit det minsta klokare av allt läsande i dessa trådar om just fjärrstyrning av belysningen. Har suttit o lusläst i en vecka nu.

Detta kanske inte hör till tråden, men finns det något sätt att få en fungerande fast installation fjärrstyrd med sin H1000? Har vart inne på X10, då även dessa klarar av större belastning än nexa, men blir inte klokare på det heller.


Min tanke med hela biobygget var just att kunna trycka på "spela DVD på projektor" på min H1000, och vips dimmas belysningen ner, dom motordriva rullgardinerna fälls ner, kärringen stängs av, ungarna går o lägger sej B) , o sen bara njuta av en härlig film.

Hoppas någon kan o vill hjälpa mej med svar

#115

Postad 18 december 2008 - 12:45

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Det går alldeles utmärkt att styra selflearning Nexa. Bara att lära den de gamla nexa-koderna. Följ instruktionerna bara så ska det gå fiiiiiint.

Vad gäller X10 så finns det rf-koder för det också. PM:a om det blir aktuellt så ska jag hjälpa dig.

Redigerat av Installera, 18 december 2008 - 12:47.


#116

Postad 27 december 2008 - 20:53

MisterP
  • MisterP
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hallå gott folk, jag har nu knåpat ihop mitt system hemma och efter ett par timmar verkar det funka som jag vill ha det. Jag har nexa brytare, 3 självlärda "vanliga" brytare och en dimmer.
Jag har lagt in nya enheter genom hemautomatisering/belysningspanel sen valt nexas, har sedan anpassat knappar, så när jag trycker på belysning kommer knapp "1on" fäljt av "1Off" osv, men kan jag på något sätt döpa om dessa? Jag skulle vilja ha "köksfönster på" samt av.. Och "belysning fondvägg på" och av, osv.... Hur göra, nu är hjärnan trött efter timmar med detta och datorn.. :-)

#117

Postad 29 december 2008 - 14:34

redb0y
  • redb0y
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hallå gott folk, jag har nu knåpat ihop mitt system hemma och efter ett par timmar verkar det funka som jag vill ha det. Jag har nexa brytare, 3 självlärda "vanliga" brytare och en dimmer.
Jag har lagt in nya enheter genom hemautomatisering/belysningspanel sen valt nexas, har sedan anpassat knappar, så när jag trycker på belysning kommer knapp "1on" fäljt av "1Off" osv, men kan jag på något sätt döpa om dessa? Jag skulle vilja ha "köksfönster på" samt av.. Och "belysning fondvägg på" och av, osv.... Hur göra, nu är hjärnan trött efter timmar med detta och datorn.. :-)


Det är enkelt gå in under devices i harmony programvaran, sedan tar du settings på Light Controller eller vad du nu döpt den till.
Välj sedan Customize Buttons och därefter Additional Buttons, där kan du enkelt döpa om knapparna.

Jag köpte ett 3pack Nexa self learning med fjärr igår på jula och trodde det skulle vara svårt att få till styrning på dessa via min 525, men det var busenkelt.
Pluggade in första nexan i vägguttaget och samtidigt som den blinkade tryckte jag på den knapp jag ville ha på min harmony. (10On)
Det funkade, gjorde samma sak med de två andra uttagen... (11On och 12On) Nu kan jag styra dessa uttag både från min 525 och min nexa fjärr.

#118

Postad 30 december 2008 - 13:17

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Det är enkelt gå in under devices i harmony programvaran, sedan tar du settings på Light Controller eller vad du nu döpt den till.
Välj sedan Customize Buttons och därefter Additional Buttons, där kan du enkelt döpa om knapparna.

Jag köpte ett 3pack Nexa self learning med fjärr igår på jula och trodde det skulle vara svårt att få till styrning på dessa via min 525, men det var busenkelt.
Pluggade in första nexan i vägguttaget och samtidigt som den blinkade tryckte jag på den knapp jag ville ha på min harmony. (10On)
Det funkade, gjorde samma sak med de två andra uttagen... (11On och 12On) Nu kan jag styra dessa uttag både från min 525 och min nexa fjärr.


Men vilken ir->rf pryl kör du med?

#119

Postad 31 december 2008 - 13:16

MisterP
  • MisterP
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det är enkelt gå in under devices i harmony programvaran, sedan tar du settings på Light Controller eller vad du nu döpt den till.
Välj sedan Customize Buttons och därefter Additional Buttons, där kan du enkelt döpa om knapparna.

Jag köpte ett 3pack Nexa self learning med fjärr igår på jula och trodde det skulle vara svårt att få till styrning på dessa via min 525, men det var busenkelt.
Pluggade in första nexan i vägguttaget och samtidigt som den blinkade tryckte jag på den knapp jag ville ha på min harmony. (10On)
Det funkade, gjorde samma sak med de två andra uttagen... (11On och 12On) Nu kan jag styra dessa uttag både från min 525 och min nexa fjärr.


? Jag provade det, men jag döper bara om knapparna i programmet då, inte i fjärren?, jag gick via Aktiviteter/Anpassa knappar, under aktivitet belysning(som jag har döpt den till) sedan till fliken ytteliggare knappar, där döpte jag 1On till kök PÅ eftersom jag redan har gett köket 1On som kommando och lagt fram den knappen under belysning. Så nuså funkar det! Gott nytt år!

#120

Postad 01 januari 2009 - 11:57

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Använder någon denna med bra resultat:

http://www.kjell.com...00000,536500000

Eller kör alla med

http://www.clasohlso...spx?id=23610263

Redigerat av sandos, 01 januari 2009 - 13:11.


#121

Postad 03 januari 2009 - 21:25

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
För andras referens så köpte jag pyramiden, den var ju billigast, och fungerade klockrent med mina programmerbara NEXA (LYCR-1000), bara lägga till nexa med den koden i harmonyn, och sen fick jag 10on/iff, 11on/off osv osv.

Sen trycker man på läraknappen och skickar kommandot från fjärren. Fick försöka någon gång extra innan den verkade lära sig dock.

#122

Postad 11 februari 2009 - 19:09

Unregistered1b893a6e
  • Unregistered1b893a6e
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det snackas mycket om att styra sina Nexa dimmers med Harmony 1000, men är det nån som fått sin Kingpin Crown projjeduk att fällas ner med Harmony 1000? Enligt denna tråden så ska den ju bara klara av att skicka IR till de enheter man lagt in och RF endast till externdern som i tur skickar IR. Kingpin Crown duken tar ju emot RF så då verkar det först inte som att detta ska fungera, men kollar man Harmonykompabiliteten för t.ex. Kingping CES-180 på Logitechs hemsida så får man tummen upp? Hur funkar det egentligen? Det är iofs bara ospecat vilken Harmony som klarar den, det kanske är den nya 1100 som de menar? Kan 1100, till skilja från 1000, skicka RF till annat än sin RF extender?

#123

Postad 11 februari 2009 - 22:45

Zack
  • Zack
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Det snackas mycket om att styra sina Nexa dimmers med Harmony 1000, men är det nån som fått sin Kingpin Crown projjeduk att fällas ner med Harmony 1000? Enligt denna tråden så ska den ju bara klara av att skicka IR till de enheter man lagt in och RF endast till externdern som i tur skickar IR. Kingpin Crown duken tar ju emot RF så då verkar det först inte som att detta ska fungera, men kollar man Harmonykompabiliteten för t.ex. Kingping CES-180 på Logitechs hemsida så får man tummen upp? Hur funkar det egentligen? Det är iofs bara ospecat vilken Harmony som klarar den, det kanske är den nya 1100 som de menar? Kan 1100, till skilja från 1000, skicka RF till annat än sin RF extender?


1100:an fungerar på samma sätt som 1000 - dvs skickar endast IR mot enheterna. Extendern fungerar exakt som du skriver - endast RF mellan fjärr och extender.

Redigerat av Zack, 11 februari 2009 - 22:51.


#124

Postad 13 mars 2009 - 11:53

endumen
  • endumen
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Nu har jag läst nästan hela denna tråd och det var ju inte så upplyftande läsning för min del.

Så ###### uridiotisk lösning att bara använda RF-signalen till att kommunicera med extendern!

Iaf, om man nu skulle köra på en Pyramid för att göra om IR->RF. Vet någon om man på detta sätt även skulle kunna styra ett Bose Lifestyle 12? Det viktigaste är ju att kunna byta ingång, styra volymen och av/på.
Det vore ju guld om det gick att lösa på något sätt!

Tack på förhand. :)

#125

Postad 13 mars 2009 - 12:42

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Någon som anvädenr dessa Nexa och fått det att fungera?

#126

Postad 13 mars 2009 - 19:24

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Använder någon denna med bra resultat:

http://www.kjell.com...00000,536500000

Eller kör alla med

http://www.clasohlso...spx?id=23610263

Hehe. Kan inte låta bli att svara på detta.

Många av oss använder några som inte finns längre. Sök på teknikmagasinet i den här tråden, så får du en rolig läsning om hur vi sprang "riket runt" efter deras kvarvarande "pyramider". :)

Edit:

Det var nog mest i den "Officiella" tråden vi skrev om detta...

Redigerat av Tompa123, 13 mars 2009 - 20:29.


#127

Postad 29 mars 2009 - 22:09

Jugge
  • Jugge
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Som så många andra "halvsmarta" tekniknördar här inne blir man gråhårig.

Håller just på med en rätt omfattande elinstallation i mitt bioprojekt.

Min tanke var som så många andra här, att köra belysning med H1000, men alla använder nästan uteslutande dom gamla manuella fjärrbrytarkontakterna.

I mitt fall går det inte att använda dessa för min installation blir fast. Dom ända produkterna som jag kan använda mej av är self learning systemet. Bla dess produkter LCMR-300, LWMR-210 om man nu vill kunna dimmra.

Av vad jag kunnat läsa mej till hittills verkar det som om ingen har lyckats koda dess utan problem, vare sej med pyramider, receivers, converters mm.

Kan någon bekräfta eller dementera om detta är/skall vara möjligt?

Efter flera bag-in-box viner, otaliga liter julmust, en limpa cigaretter och en halv stock snus har jag inte blivit det minsta klokare av allt läsande i dessa trådar om just fjärrstyrning av belysningen. Har suttit o lusläst i en vecka nu.

Detta kanske inte hör till tråden, men finns det något sätt att få en fungerande fast installation fjärrstyrd med sin H1000? Har vart inne på X10, då även dessa klarar av större belastning än nexa, men blir inte klokare på det heller.


Min tanke med hela biobygget var just att kunna trycka på "spela DVD på projektor" på min H1000, och vips dimmas belysningen ner, dom motordriva rullgardinerna fälls ner, kärringen stängs av, ungarna går o lägger sej :) , o sen bara njuta av en härlig film.

Hoppas någon kan o vill hjälpa mej med svar


Lyfter denna gamla fråga och frågar samma sak om LWMR-210 och LCMR-300.
Någon som installerat dessa och styr med sin H 1000?

/Jugge

#128

Postad 31 mars 2009 - 06:47

Doman
  • Doman
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det är enkelt gå in under devices i harmony programvaran, sedan tar du settings på Light Controller eller vad du nu döpt den till.
Välj sedan Customize Buttons och därefter Additional Buttons, där kan du enkelt döpa om knapparna.

Jag köpte ett 3pack Nexa self learning med fjärr igår på jula och trodde det skulle vara svårt att få till styrning på dessa via min 525, men det var busenkelt.
Pluggade in första nexan i vägguttaget och samtidigt som den blinkade tryckte jag på den knapp jag ville ha på min harmony. (10On)
Det funkade, gjorde samma sak med de två andra uttagen... (11On och 12On) Nu kan jag styra dessa uttag både från min 525 och min nexa fjärr.



Hej!
När du prata om 10On, 11ON osv.. väljer du koder från ett redan byggt kodset? Vilket i så fall? =) Tänkte om det var till Nexa LYc kanske...

#129

Postad 03 april 2009 - 01:30

Jugge
  • Jugge
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har jag förstått det rätt att man måste ha en :

http://www.clasohlso...spx?id=23610263

Sådan för att kunna styra nexa produkter?

#130

Postad 24 april 2009 - 08:02

The_wanderer
  • The_wanderer
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Köpte en Pyramid på Classe
Verkade funka fint tills jag skulle använda orginal fjärren till nexa produkterna, då funkade knappt ngt.
Det verkar som om Pyramiden sänder hela tiden och stör ut alla andra RF-produkter

Någon som har en bra lösning på detta?

#131

Postad 18 maj 2009 - 12:16

FreelancerII
  • FreelancerII
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Funkar galant! Har ett gäng med PAR-1000.
Köpte Powermid på classe och det funkade inte med PAR-1000 koderna som finns i databasen men med SYCR-3500 funkar det perfekt.
Och nej, dom sänder inte hela tiden,jag kan kontrollera belysningen med både min H-One och orginalkontrollen.
Nu saknas bara PS3 prylen så har jag bara EN kontroll!
Någon som vet om man kan skapa sekvenser (flera knapptryckningar med ett tryck) utanför aktiviteterna?
Så man kan få alla lampor att slockna med ett tryck?

Redigerat av FreelancerII, 18 maj 2009 - 12:16.


#132

Postad 18 maj 2009 - 12:19

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Japp kan du göra. Gör en knapp typ Släck och sedan skapa en sekvens där du släcker vilka koder du vill...

#133

Postad 18 maj 2009 - 16:55

FreelancerII
  • FreelancerII
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Japp kan du göra. Gör en knapp typ Släck och sedan skapa en sekvens där du släcker vilka koder du vill...

Ja, det vet jag. Men jag menade utanför en aktivitet, när man bara är i enheterna och snurrar....gissar att det inte går.

#134

Postad 24 maj 2009 - 22:03

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått igång sin Nexa-belysning med H-1100? Min H-1000 börjar att strula och jag har vant mig med att ha en universalfjärris. Jag måste dessutom gräva fram en "dold" apparat för att den skall funka med sin egen fjärrkontroll. Kanske är det bara att låta den stå över natten och få bli fulladdad, eller så är det ett värre fel - vilket jag tror tyvärr. Ett batteribyte kanske skulle lösa problemet, men jag har en föraning om att det inte är det primära problemet. Någon inskickning till supporten känner jag inte alls för...

Jag vet att sekvenser inte finns på 1100'an, men finns det något annat bra/acceptabelt sätt att få av/på-slagningen av belysningen att fungera på den? Jag vill absolut att det skall vara som det är nu - att man kan slå på beysningen inom en aktivitet. Är detta helt omöjligt?

Att skapa en "stänga-av-ikon/aktivitet" förstår jag är precis som på den jag har nu...

Edit:

Ingen skillnad efter laddning över natten. Tar jag bort fjärrisen ur laddaren är den stendöd. Har redan beställt en 1100 på Webhallen. Är guldkund där så jag får den för rabatterat pris: 3695...

Redigerat av Tompa123, 25 maj 2009 - 16:09.


#135

Postad 28 maj 2009 - 17:36

Qu3xal
  • Qu3xal
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Det många gör fel tror jag är att dem inte försöker installera
fjärrbrytarna med Harmony 1000 utan bara tror att den ska
funka bara genom att trycka på knapparna som finns i Harmony 1000.

Efter att du har lagt till koderna som finns i databasen i harmony programmet så ska du
Göra som om du hade den vanliga Nexa fjärrkontrollen men använd Harmony 1000 för att välja "Av" och "På"
Funktionen istället.

ag använder mig av Clas ohlsons Pyramid (den som som det står POWERMID Transmitter)

Sikta Transmitter pyramiden och tryck på harmony 1000 t.ex. på "12On" (som jag använder mig av)
och tryck flera ggr tills du hittar ett läge där du får igång fjärrbrytaren på!

Hade själv inte fattat att jag skulle göra just detta tills idag flera månader senare! hahahahah
hoppas detta hjälper någon stackars själ!

jag använder mig av PB-3 nexa det finns en länk ovan som KURIK har länkat till!

Lycka till och hoppas detta hjälper någon!

Redigerat av Qu3xal, 28 maj 2009 - 17:39.


#136

Postad 20 juli 2009 - 14:04

Eros
  • Eros
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Finns det någon omvandlare från z-wave till rf?? så man slipper rikta fjärren eller måste man gå på z-wave produkterna då??

#137

Postad 13 augusti 2009 - 15:31

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Någon som vet om den nya Harmony 900 kan styra Nexa? Kan det vara så att de använder ett annat frekvensband än 1000/1100 och 895-modellerna, eftersom den gamla trådlösa extendern inte fungerar till 900-modellen? I sådana fall kan det bli svårt att hitta rf->ir-pyramider som arbetar på rätt frekvens.

Men om man har riktigt tur kanske Harmonyn arbetar på samma frekvens som Nexa, så då behöver man inte leta pryamider som funkar. :)

Mvh Henke

#138

Postad 13 augusti 2009 - 15:47

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ni som kör med Classes pyramider; Märker ni av att de stör ut Nexas vanliga fjärrar? Läste nämligen det här.
Jag tänkte komplettera harmonyn med Nexas trådlösa väggsändare också, så jag vill veta om det fungerar smärtfritt med harmony 895/1000/1100/900.

Mvh Henke

#139

Postad 14 augusti 2009 - 06:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Hur kan det bli en sådan jättetråd om ngt som tar en minut att fixa :)?

Jag har haft 895 och nu 1100 (tar det i denna tråden ändå) och gör på följande sätt:

1. Skaffat Harmonys RF-extender (det är ju ett "must have" så man slipper rikta fjärren. Då Harmonys RF-extenders kör på fel Mhz för Nexa så gäller det att skaffa en IR-RF som sänder på 433 Mhz, t ex den här IR-RF-sändaren.
2. Sedan fäste du Harmonys IR-ögon från RF sändaren (fyra par ögon = åtta totalt). Jag har fäst på Receviver, BD-spelare, projektor och det viktigaste för att styra lamporna: på Kjell o co IR-RF-sändare.
3. Lägg sedan till NEXA SYCR-3500 i din fjärr.
4. Kolla på dina NEXA-grejer hur omkopplaren står. Jag har tre slingor i mitt biorum med NEXA trådlösa dimmers, B1. B2 och B3. Lägger då till sex knappar B1on och B1off osv.

Klart!

Har sedan knappar för dimmers i alla aktiviteter så jag kan släcka och tända lamprona utan att behöva gå till enheter varje gång. Du kan ju t ex starta en aktivitet med att tända lamporna. Jag släcker t ex ner de fem spottarna vid duken när jag drar i gång och får släcka de andra två manuellt när jag kör igång filmen.

Har aldrig haft strul med Harmonys IR-RF-extender. Köp det som tillbehör, det blir mycket mycket smidigare istället för att hålla på med pyramider och liknande.

Fråga om det är ngt ni undrar över!

#140

Postad 07 september 2009 - 11:18

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Har jag förtsått det rätt om du genom Logitech egna Rf-sändare slipper rikta harmonyn mot tex en pryramid och du kan därigenom gömma samtliga saker i ett skåp. Inte ens en ful pyramid framme?



mvh Johan

#141

Postad 07 september 2009 - 11:53

endumen
  • endumen
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Har jag förtsått det rätt om du genom Logitech egna Rf-sändare slipper rikta harmonyn mot tex en pryramid och du kan därigenom gömma samtliga saker i ett skåp. Inte ens en ful pyramid framme?



mvh Johan


Fel, Logitechs RF-signaler funkar ENDAST mellan fjärren och Logitechs mottagare. Därifrån är det IR som vanligt. Så det går alltså inte att styra några andra grejer som går på RF, tyvärr. Trodde oxå att det var så och att man skulle kunna styra Bose t ex mha harmony. Men icke. Du kommer alltså inte ifrån Pyramiden.

#142

Postad 10 september 2009 - 17:55

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Fel, Logitechs RF-signaler funkar ENDAST mellan fjärren och Logitechs mottagare. Därifrån är det IR som vanligt. Så det går alltså inte att styra några andra grejer som går på RF, tyvärr. Trodde oxå att det var så och att man skulle kunna styra Bose t ex mha harmony. Men icke. Du kommer alltså inte ifrån Pyramiden.


Där har du fel. För att använda en pyramid som komplement (jag använder en IR-> RF för att styra NEXA) så klistrar du bara fast en av Harmonys RF-extenders ögon på pryramiden eller vad du nu använder, vips så är det löst.

Så gör jag. Harmonys RF kör inte på samma Mhz som te x Nexa (som kör på 422 Mhz).
Så jag gör enligt följande:
Harmony 1100
Harmony RF-extender
Kjell o co IR -> RF

Kopplar alla ögon till proj, receiver, digitalbox och BD-spelare och ett öga till kjell o co IR - > RF. Så när jag styr lamporna så skickas det såhär:
Harmony 1100 -> Harmony RF-extender -> kjell o co IR -> RF för att slutligen då styra tre stycken dimbara trådlösa NEXA-enheter.

Nu då!

Ingen med desinformation nu tack!

#143

Postad 02 november 2009 - 17:09

IiIIebror
  • IiIIebror
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej

Undrar om någon lyckats få Harmony 1000 och Nexa:s LWMR-210/230 Inbyggnadsmottagare att fungera och isf. hur. Har läst dom tidigare inläggen i tråden om samma produkter men ingen har kommit med något svar.

/Martin

#144

Postad 05 november 2009 - 18:59

Unregistered5d38bebe
  • Unregistered5d38bebe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 1

Hur kan det bli en sådan jättetråd om ngt som tar en minut att fixa :)?

Jag har haft 895 och nu 1100 (tar det i denna tråden ändå) och gör på följande sätt:

1. Skaffat Harmonys RF-extender (det är ju ett "must have" så man slipper rikta fjärren. Då Harmonys RF-extenders kör på fel Mhz för Nexa så gäller det att skaffa en IR-RF som sänder på 433 Mhz, t ex den här IR-RF-sändaren.
2. Sedan fäste du Harmonys IR-ögon från RF sändaren (fyra par ögon = åtta totalt). Jag har fäst på Receviver, BD-spelare, projektor och det viktigaste för att styra lamporna: på Kjell o co IR-RF-sändare.
3. Lägg sedan till NEXA SYCR-3500 i din fjärr.
4. Kolla på dina NEXA-grejer hur omkopplaren står. Jag har tre slingor i mitt biorum med NEXA trådlösa dimmers, B1. B2 och B3. Lägger då till sex knappar B1on och B1off osv.

Klart!

Har sedan knappar för dimmers i alla aktiviteter så jag kan släcka och tända lamprona utan att behöva gå till enheter varje gång. Du kan ju t ex starta en aktivitet med att tända lamporna. Jag släcker t ex ner de fem spottarna vid duken när jag drar i gång och får släcka de andra två manuellt när jag kör igång filmen.

Har aldrig haft strul med Harmonys IR-RF-extender. Köp det som tillbehör, det blir mycket mycket smidigare istället för att hålla på med pyramider och liknande.

Fråga om det är ngt ni undrar över!


Jag förstår inte vilken produkt man ska köpa på Kjell o co för att få det att fungera med Harmony 1100. Kan du skicka länk?

#145

Postad 16 november 2009 - 18:06

Unregistered5d38bebe
  • Unregistered5d38bebe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Ingen som vet?

#146

Postad 16 november 2009 - 22:35

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Ingen som vet?

Varför inte kontakta KoC?

De som jag har säljs inte längre...

Redigerat av Tompa123, 16 november 2009 - 22:37.


#147

Postad 21 november 2009 - 20:44

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Ingen som vet?

I länken i lirsa:s inlägg du citerade nämner de 66-030 som förslag. Det borde väl fungera om de nu säger det.
Har inte börjat labba själv ännu. Berätta gärna om det fungerar för dig!

Tack lirsa för din sammanställning! Föredömligt enkel att följa. :)

#148

Postad 21 november 2009 - 21:35

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

I länken i lirsa:s inlägg du citerade nämner de 66-030 som förslag. Det borde väl fungera om de nu säger det.
Har inte börjat labba själv ännu. Berätta gärna om det fungerar för dig!

Tack lirsa för din sammanställning! Föredömligt enkel att följa. :)



Nja det stämmer väl inte riktigt vad jag förstår det du länkar till är en IR-IR och man behöver en IR-RF. Borde vara den produkt som heter 66061.

Lirsa kan du komma in och bring klarhet i detta kanske?

#149

Postad 22 november 2009 - 19:23

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Nja det stämmer väl inte riktigt vad jag förstår det du länkar till är en IR-IR och man behöver en IR-RF. Borde vara den produkt som heter 66061.

Lirsa kan du komma in och bring klarhet i detta kanske?

Som jag fattar det använder man halva produkten. Den består av en ir - rf och en rf - ir-del. Man slänger rf-ir-delen och använder ir-rf-delen.
66-061 kan du bara använda om remote:en har AA eller AAA-batterier och det har ju inte Harmony 1100. Läs artikeln som lirsa länkade till!

Tyvärr går det inte att göra exakt samma sak med exempelvis Logitech Harmony One eller 785 då dessa har inbyggda uppladdningsbara batterier. Därav går det inte att installera RF-batteriet. Se istället RF-bryggan (66-030).


Redigerat av Unregistered93acb259, 22 november 2009 - 19:26.


#150

Postad 23 november 2009 - 16:26

Unregistered08511788
  • Unregistered08511788
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Harmony extendern som finns kan den bara styra 4 enheter eller går det att bygga ut?
Någon som hittat et RF batteri till 1000?

Redigerat av Unregistered08511788, 23 november 2009 - 16:26.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.