Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bosch TCA5201 - Bra helautomatisk espressomaskin?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2008 - 14:36

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Någon ägare till en Bosch TCA5201 som vill ge lite åsikter?
Såg att OnOff kommer ha den nedsatt under mellandagarna och säljer den för 2795kr.

Kan den förrutom espresso tex göra en god hederlig kopp kaffe?



#2

Postad 25 december 2008 - 15:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Nevermind. Var och kikade på den och den var alldeles för djup för att jag skulle gilla den.
Blir nog en Krups eller Saeco istället. (Varför ska Saeco vara så dyra i Sverige :))



Redigerat av dhanjel, 25 december 2008 - 15:31.


#3

Postad 26 december 2008 - 12:27

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Jag har en Gaggia Classic Coffee manuell espressomaskin och var på väg att byta över till en helautomatisk för att slippa krabbet. Men när jag märkte att en 3 ggr så dyr helautomatisk maskin gav 1/4 så god espresso/cappucino så behöll jag min manuella :wub:

Och på din fråga om en sådan maskin kan göra en "vanlig" kopp kaffe så är svaret nej. Kaffet som kommer ifrån en espressomaskin pressas alltid under tryck (15 bar) och ger en helt annan karaktär till kaffet. Även om du brygger en "lungo" som i princip är en utspädd espresso.

Mitt tips är att prova innan du köper och jämför så mycket du kan.

#4

Postad 26 december 2008 - 12:43

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Nevermind. Var och kikade på den och den var alldeles för djup för att jag skulle gilla den.
Blir nog en Krups eller Saeco istället. (Varför ska Saeco vara så dyra i Sverige :wub:)



Förresten om du ska köpa en helautomatiskt så rekommenderar jag starkt "Jura" maskinerna.



#5

Postad 26 december 2008 - 13:06

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Jura är över budgeten, 5k ger jag max för att enkelt få en kopp kaffe.

Har idag manuell kvarn och perkulator, men man är oftast för lat, samt att jag tror det är 6 koppar som är minimum och det dricker inte jag innan jag ska till jobbet. (Min bättre hälft dricker inte kaffe)

Så manuella går bort, känns lite som automatiska med då, om man ändå inte kan få dugligt kaffe.

#6

Postad 27 december 2008 - 12:32

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jura är över budgeten, 5k ger jag max för att enkelt få en kopp kaffe.

Har idag manuell kvarn och perkulator, men man är oftast för lat, samt att jag tror det är 6 koppar som är minimum och det dricker inte jag innan jag ska till jobbet. (Min bättre hälft dricker inte kaffe)

Så manuella går bort, känns lite som automatiska med då, om man ändå inte kan få dugligt kaffe.


Mitt tips är att försöka smaka det som en automatisk maskin ger innan köp i alla fall.

#7

Postad 14 januari 2009 - 09:16

mrpt
  • mrpt
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag kan rekomendera Krups ea8025 som du hade kikat på. Jag har en sån och är oerhört nöjd. Liten, smidig och gör väldigt gott kaffe och god espresso.

#8

Postad 15 januari 2009 - 16:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Blir nog en Krups eller Saeco istället. (Varför ska Saeco vara så dyra i Sverige :))

Därför att det är högre kvalité än bl.a Krups? :P

Jag har en äldre modell, Saeco Incanto Rondo, haft i snart 3år tror jag. Kanske ännu längre, kommer fan inte ihåg nu.
Men ingenting har krånglat på den än!

Kvarnen t.ex går fortfarande "mjukt och fint" efter alla dessa koppar och jag dricker minst 3 koppar dagligen. När jag är ledig kan det bli uppåt 10 koppar.
Nu vet jag iofs inte hur kvalitén är på de nyare Saeco men tror inte de är sämre.
5års garanti tror jag de lämnar om inte jag minns fel.

Får jag fråga varför du ska ha just Talea Ring Plus för 7800:-?

Jag skulle valt en Odea Giro för 4000:- Den finns även i svart/grå hos Espressomania.


Ring Plus gör inte bättre kaffe. Däremot är den i annat material, krom/metall mot Giros som är av plast.
Och Ring Plus har mer elektronik, som kommer krångla förr eller senare, även om det är en Saeco :)

Jag skulle inte lagt nästan 4000:- mer för Ring Plus iaf. Den gör inte bättre kaffe sett till priset.

Kan den förrutom espresso tex göra en god hederlig kopp kaffe?

Delvis, det finns maskiner där du t.ex kan använda både bönor och färdigmalet kaffe. Min morbror har en sådan Krups. Den är dock trasig...efter knappt 2år.

Dessutom kan/bör man justera vattenmängden/kaffemängden som ska gå igenom och därmed kan man väl säga att man kan få en "hederlig kopp kaffe"...

Ett tips är att satsa på bra bönor.
Uteslut t.ex Löfbergs Lila, de gör verkligen dåliga bönor...fattar inte hur man kan misslyckas så.

Lavazza är ett bra märke.
Vet att MediaMarkt har flera bra sorter också.
EDIT: Antagligen är de som Agathorn skriver. Har man kört med manuell och trixat med det några veckor och får till det, så kan man nog inte likna smaken mot en helautomatisk.

Men och det är ett stort MEN, smaken är 100x bättre jämfört med t.ex färdigmalet kaffe i en bryggare.
Jag dricker inte ens längre bryggkaffe, då jag inte tål smaken.
Numer dricker jag bara hemma eller på ett bra café...man har blivit kräsen.

Vågar inte smaka en kopp av Agathorn med risk för att det kaffe jag nu dricker då kanske skulle smaka skit :)
Dessutom är man alldeles för lat för att hålla på med det där, packa och trixa...nej tack.

Redigerat av Falcy, 15 januari 2009 - 16:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.